Wat verdient een (java) programmeur?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.754 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik krijg binnenkort een contract bij de RUG en ik ga 3500 bruto verdienen en ben 25 jaar (lijk me ook wel makkelijk). Ik ben daar net afgestudeerd en werk daar nu al bijna 1.5 jaar. Ik heb mijn hio diploma nog niet (moet nog 24 studiepunten) en ben een, al zeg ik het zelf, een redelijke java programmeur.

Allround kennis sql, rmi, gui etc. Goed thuis in logica (schrijf op dit moment een expertsysteem voor de RUG). Ik heb ook trappeninvoer systeem gemaakt voor een timmerfabriek waarmee de kosten beter bepaald konden worden.. Ik heb nu 2 jaar serieuze programmeer ervaring. Ik krijg verder geen auto, debieltje of pc van de zaak.

Ik vraag mij dus af wat de andere (java) programmeurs verdienen. En of ik wat meer moet eisen, of tevreden moet zijn met hetgene wat ik krijg. Een ding is wel zeker, ik heb hier een erg leuke baan. Maar ik wil gewoon graag weten wat ik mag vragen en ik wou ook graag weten hoeveel jullie er paar per maand per jaar op vooruit gaan. Had begrepen dat 500 per maand bruto normaal was.

Oja.. ik heb al gesearched en daar ben ik voornamelijk php en asp programmeurs tegen gekomen. En wat verdienen die veel zeg!! :)

in ieder geval bedankt.

Verwijderd

zoveel weet ik er niet vanaf, maar 3500,- vind ik persoonlijk erg laag liggen voor die kennis / ervaring / leeftijd.

Ik ken mensen die het makkelijker verdienen met een minder zware taal :)

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

das zeker 1000,-- te LAAG ..
Athans als ik kijk naar mezelf..
20 jaar alleen mavo en hava en ik zit al boven jouw :o

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 17:45 schreef im_ik het volgende:
Maar jij bent ook een java programmeur?

• im_ik
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

systeem beheerder + analist/progameur + instateur van software bij klanten.
Werk hier net 1jaar heb in sept een vast contract.
Dus er zit wel programeer dingen in maar daar heb ik tegenwoordig geen tijd voor meer :(
Maar ik heb wel java-kennis en ga deze zomer weer eens wat doen..

BTW autorijlessen in me baas zijn tijd :9~

edit: tot maadag tis weekend !!!

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik denk dat een java programmeur met een bijna voltooide uni/hbo zo rond de 4000-6000 bruto zou moeten verdienen, is uiteraard erg afhankelijk van inzetbaarheid ervaring, bespreek anders met je werkgever eens wat jij eigenlijk voor hem waard bent.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

veel en veel te weinig !!

Beste film ooit

• Han
  • Niet online

Han

T'is inderdaad wel weinig, schat zo in dat op die leeftijd fl 3200,00 NETTO wel op zijn plaats is....

offtopic:
[quote]
Op donderdag 02 augustus 2001 17:45 schreef im_ik het volgende:
[/quote]

Da's nu wel leuk, maar je moet ook kijken wat je over 10 jaar verdient.... dat heet pensioen-opbouw |:( Die begint pas echt aan te tikken boven je dertigste! Toch lullig dat je over een paar jaar al aan je max. salaris zit. :D Wel lekker makkelijk om al vroegtijdig je pensioen uit te rekenen....

Zo zie je maar weer; wie het laatst lacht lacht het hardst!

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Alarmnummer
Ik denk dat ik erg veel voor mijn baas waard ben.

Ten 1e is het vrij lastig om een goeie java programmeur te vinden die zelfstandig kan werken en ontwerpen.

2e . Ik doe mijn werk goed, grondig en met veel plezier. Ik zou me niet een ander vak kunnen voorstellen waarin ik zoveel plezier beleef als dit. Tis eigelijk spelen met lego en dit keer krijg je ervoor betaald :)

3e duurt het een tijdje voordat een nieuwe programmeur in het systeem is ingewerkt. Het heeft bij mij ook een paar maanden geduurt voordat ik alles begreep van het oude systeem. Hij wil me denk ik niet kwijt. Ik heb te horen gekregen dat hij me voor het volgende project ook wil gebruiken. We gaan dan een agent systeem in elkaar zetten, gebaseerd op het huidige expertsysteem waarmee gevoelige informatie van databases ,zoals strafbladen, inkomen etc toch via allerlei beveiligings niveau`s/protocollen (niet iedereen mag alle info zien) gebruikt kan worden. Totaal is daar 1.2 miljoen mee gemoeid. (Lijkt veel maar er moeten ook nog veel andere werknemers betaald worden.. ook het dikke inkomen van mijn baas).

Maar ik heb een jaar geleden gezegd dat ik 3500 per maand bruto wou hebben en dan is dat veel als je student bent en je opleiding nog niet hebt afgerond. Maar ik heb nu de indruk dat ik toch meer kan vragen. Ik vraag me alleen af of ik het kan maken om mijn 'afspraak' niet na te komen.

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 19:14 schreef Alarmnummer het volgende:
.........kan maken om mijn 'afspraak' niet na te komen.
Staat het al in een contract?
-nee? kun je het altijd proberen te overleggen
-ja? kan het alsnog :) ligt ook aan je relatie met die man natuurlijk

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 19:17 schreef woeitje het volgende:

[..]

Staat het al in een contract?
-nee? kun je het altijd proberen te overleggen
-ja? kan het alsnog :) ligt ook aan je relatie met die man natuurlijk
Nee, er staat niets op papier. Maar ik heb gezegd dat ik voor 3500 wou werken. |:( Maar een mondelinge afspraak is toch ook rechtsgeldig?

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 19:20 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Nee, er staat niets op papier. Maar ik heb gezegd dat ik voor 3500 wou werken. |:( Maar een mondelinge afspraak is toch ook rechtsgeldig?
Nee, was je toen niet dronken? :)
alleen een contract is echt rechtsgeldig in zo'n geval.
En als ie je graag wil hebben..... moet ie betalen, zo niet zijn er ZAT bedrijven die wel zoeken naar een java progger, ken er nog wel 1 voor je denk ik ;)

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zeg tegen hem dat je 4500 bij CMG kan vangen, en dat je die 3500 te weinig vindt.

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Oja, vergeet niet flink met je vuist op tafel te slaan tijdens de onderhandelingen :P

• Han
  • Niet online

Han

Euuhhhhh... Fl 3500,00 bruto? Ik zei toch echt netto hoor.... sorry baas, dat heeft u echt verkeert gehoort :) Kijk eens om je heen, misschien zijn er andere bedrijven die jou ook graag willen hebben. Aanbod op papier, terug naar je baas, tijdens contactbespreking ander aanbod naar voren brengen; mij ook gelukt; legt absoluut geen windeieren!

Het ergste wat er kan gebeuren is dat je 3 maanden voor 3500 bruto moet werken; opzegtermijn is nl. 3 mnd.

Met zo'n HBO-diploma zometeen kun je bij heel wat bedrijven een deur intrappen; laat ze maar bieden, je wordt er in ieder geval nooit slechter van... geloof me :9~ >:)

Succes!

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Alarmnummer
3500 bruto is 2300 netto :)
3500 netto is een stuk beter :)

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 19:20 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Is inprincipe rechtsgeldig, maar gaat hier volgens mij niet op. Hij kan je daar nooit aan houden (jij had het over werken, wat voor werk dan?? dat soort dingen moeten worden vastgelegd, op papier)

Verder: als jij een beetje een goede relatie met je baas hebt kan je het wel bespreken denk ik.
Misschien iets van: Ik zei dat toen ik student was, ik denk dat ik op dit moment veel meer waard ben geworden voor dit bedrijf (noem je: je ervaring die je hebt op gedaan tussen die tijd en nu, je kent het bedrijf beter etc.)

denk niet dat je baas het moeilijk vind te begrijpen.

succes *D

Verwijderd

ik verdien 4000 netto en ben 19 jaar, programmeer in Delphi en heb een nog niet afgeronde MBO opleiding.

Jij zou minstens het zelfde moeten krijgen!

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 19:36 schreef Sire het volgende:
ik verdien 4000 netto en ben 19 jaar, programmeer in Delphi en heb een nog niet afgeronde MBO opleiding.

Jij zou minstens het zelfde moeten krijgen!
Ik vind 4000 netto = 6000 bruto? (is wel erg veel voor iemand die 19 is en zijn opleiding nog niet heeft afgerond.

• pasajo
  • Laatst online: 12-10-2021
beetje hoog vind je niet? 19 jaar en 4000 netto, ik heb mijn twijfels

trouwens, op mijn werk zitten de java programmeurs toch wel tegen de ton per jaar aan (1 dik er overheen)

Verwijderd

Ga zowieso nooit uit van wat andere mensen zeggen. Die verdienen altijd veel meer. Je moet toch zelf beslissen wat je wilt. Laat eerst je 'toekomstige baas' eerst zien wat je waard bent, daarna gaat het wel omhoog. De gemiddelde salaris voor een programmeur is tegenwoordig niet meer zo hoog. Het varieert van fl 3000,- tot fl 4500,-. En het laatste moet je kunnen aantonen dat je echt ervaring hebt. En als je de HIO hebt gedaan, ik doe namelijk dezelfde opleiding, dan komt het wel goed. Maar java wordt een aflopende zaak binnen een korte tijd. Helaas, maar waar.

Ik kan maar 1 ding zeggen ,maak je HBO eerst af en ga dan werken. Dan ga je vanzelf wel meer verdienen.

• Han
  • Niet online

Han

offtopic:
Maar dan geeft hij in december Fl 25.000,00 terug aan sinterklaas.... :)

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 19:45 schreef cs2104 het volgende:
Ga zowieso nooit uit van wat andere mensen zeggen. Die verdienen altijd veel meer. Je moet toch zelf beslissen wat je wilt. Laat eerst je 'toekomstige baas' eerst zien wat je waard bent, daarna gaat het wel omhoog. De gemiddelde salaris voor een programmeur is tegenwoordig niet meer zo hoog. Het varieert van fl 3000,- tot fl 4500,-. En het laatste moet je kunnen aantonen dat je echt ervaring hebt. En als je de HIO hebt gedaan, ik doe namelijk dezelfde opleiding, dan komt het wel goed. Maar java wordt een aflopende zaak binnen een korte tijd. Helaas, maar waar.

Ik kan maar 1 ding zeggen ,maak je HBO eerst af en ga dan werken. Dan ga je vanzelf wel meer verdienen.
Ik werk al meer dan 1.5 jaar voor mijn baas en hij weet echt wel wat ik voor hem waard ben. En ik maak ook echt wel mijn opleiding af.. ben niet helemaal gek. Maar een paar centjes erbij verdienen kan geen kwaad. En ik denk dat je verkeerd bent geinformeerd over dat java een aflopende zaak is. Java is een van de allerbelangrijkste talen aan de server kant. Maar inieder geval bedankt..

• raptorix

Uh aflopend? Je bedoelt waarschijnlijk client side applets, voor server side java is wel degelijk een goede markt, bravenboer kan hier vast een betere visie over tentoonstellen.

Verwijderd

Zoals anderen al zeiden, 3500 is vrij weinig. Toen ik 3 jaar geleden, zonder afgeronde studie, als operator (dus vrij suf klusje) begon, verdiende ik 3500 + leasebak. Dat was niet bij CMG, waar ik nu werk voor f 5650,-

Als je bij CMG solliciteert en aangenomen wordt krijg je f 4600,- + leasebak. Bovendien hebben we een hele actieve Java-club. Kijk eens op www.cmg.nl zou ik zeggen !

Nu kan ik me ook voorstellen dat je huidige werkgever je lief is. Je hebt een leuke baan in het vooruitzicht, dat zeg je zelf ook wel. Maar wat natuurlijk ook belangrijk is zijn je groeiperspectieven. Kan ik veel cursussen volgen? Groeit mijn salaris? Auto? Pensioen? Allemaal belangrijk. Naast de lol in je werk natuurlijk.

Lijkt me belangrijk dat je eerst eens met je baas over dit soort zaken praat. Het kan sowieso geen kwaad als je daarnaast ergens anders rondkijkt. En als je dan toch van plan bent om bij CMG te gaan solliciteren, mail me dan effe >:) Als je aangenomen wordt krijg ik een leuke premie :) En dan hebben we dus wat te vieren :). Maar goed, effe serieus, weeg alle dingen goed af, maak je eigen keuze, maar laat je zeker niet onder de voet lopen. Je hebt tenslotte best ervaring zo te horen, en wat mij betreft zou je meer dan 3500 moeten verdienen.

Groeten,
Pim Bliek
(op persoonlijke titel :) )
bliekp@cable.a2000.nl

Verwijderd

Tja ik vind het niet veel.. ik zit nu nog op school maar als bij baan werkt ik bij planet internet .. helpdesk medewerker van adsl (mxtream) als ik daar 40 uur zou gaan werken zou ik 2800 gulden verdienen bruto .. dus in verhouding verdien jij dan echt weinig .. :(

Verder doe ik trouwens mediatechnologie.. dus dat gaat wel lekker verdienen :9~

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 17:38 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Oja.. ik heb al gesearched en daar ben ik voornamelijk php en asp programmeurs tegen gekomen. En wat verdienen die veel zeg!! :)
Is dat echt zo. Ik dacht dat webmasters/webdesigners/webprogrammeurs heel weinig verdienden. :?

want ik wil zelf ook die kant op ongeacht het geld dat ik ga verdienen. >:)

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 19:28 schreef Merely het volgende:
Het ergste wat er kan gebeuren is dat je 3 maanden voor 3500 bruto moet werken; opzegtermijn is nl. 3 mnd.
uhh maak daar 1 maand van :) en meestal heb je ook nog een proeftijd >:)
Ga zowieso nooit uit van wat andere mensen zeggen. Die verdienen altijd veel meer. Je moet toch zelf beslissen wat je wilt. Laat eerst je 'toekomstige baas' eerst zien wat je waard bent, daarna gaat het wel omhoog.
hmmz, bovenste ben ik wel mee eens maar dat onderste is niet zo, meestal zit je dan tijden te wachten op salaris verhoging, en een student die van het HBO afkomt mag toch wel iets EISEN ik bedoel je zit dan toch op een bepaald niveau, minimaal.

BTW. over dat rechtsgeldig gedoe, NOT, waarom niet omdat het geen overeenkomst is/was, maar normaal is mondeling net zo gelding als schriftelijk.

• Alarmnummer
Het is toch een monderlinge afspraak? en die zijn voor zover ik het weet rechtsgeldig. En mijn baas ik ook nog eens meester in de rechten :( Dus hij weet er alles vanaf). Misschien moet ik maar eens gaan informeren of dit zo is. Weet iemand waarvoor ik hier terecht kan?

En wie weet een paar bedrijven voor mij die ik mijn baas om de oren kan slingeren. www.cmg.nl is er al een :)

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 20:24 schreef raymanontweakers het volgende:

[..]

Is dat echt zo. Ik dacht dat webmasters/webdesigners/webprogrammeurs heel weinig verdienden. :?
Een gedetacheerde PHP/ASP programmeur verdient minimaal 125 gulden per uur, en dat kan snel oplopen tot 200 gulden.

Verwijderd

probeer het eerst te verhogen (die bruto-netto truc kan wel wat uithalen >:) ), lukt dat niet... zoek het dan in de secundaire arbeidsvoorwaarden... laat hem beloven dat je over een half jaar ofzo een flinke sprong maakt... dat soort dingen... en zeker met wat meer werkervaring sta je meteen 10x sterker... verder alle argumenten aanvoeren die hier genoemd zijn (cmg, weinig java-programmeurs te vinden)... moet goed komen... en rechtsgeldig of niet, hij moet die rechtsgeldigheid dan maar eens zien te bewijzen... en dat lukt in de praktijk vrijwel nooit... dus succes!!

ik moet binnenkort ook eens gaan onderhandelen... krijg veel te weinig voor een afgestudeerd econometrist met ietwat programmeerkennis en bijna een jaar werkervaring (+ een extra jaar ervaring bij dit bedrijf door stage)...

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 20:38 schreef joska het volgende:

[..]

Een gedetacheerde PHP/ASP programmeur verdient minimaal 125 gulden per uur, en dat kan snel oplopen tot 200 gulden.
ok.. 125 per uur.. 38 uur per week. 4 weken per maand = 125*38*4=19900 bruto.
Laten we voor de gein eens 50% belasting betalen dan is dat 9500 netto per maand.

Van die 125 hoeveel komt daar in je eigen portomonee? Want anders moet ik als de bliksem een andere taal gaan kiezen :)

Het lijkt me een beetje vreemd dat je zoveel per maand verdiend. Dat zou op jaarbasis 2.5 ton zijn.

[eikelMode]
En zonder mensen in de haren te strijken, ik denk niet dat php of iedere andere vorm van script ook maar in de buurtkomt van een 'echte' programmeer taal. Ik snap dat niet (als het zo goed verdiend) dat niet iedere programmeur php programmeur gaat worden.
[/eikelMode]

Verwijderd

je hebt dan geen vast uurloon he

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 20:38 schreef joska het volgende:

[..]

ja, maar dat gaat allemaal naar het detacheringsbedrijf, bij wie de gedetacheerde in dienst is... die heeft daar een 'gewoon' salaris...

en dat daar zoveel voor betaald wordt, komt denk ik ook alleen maar doordat het 'hip' is... php + mysql is in opkomst en daarom wil iedereen er ineens gebruik van maken...

Verwijderd

Programmer: schaal 11: EUR 1715,47 ~ EUR 2219,14 (uitloop naar schaal 12 tot
EUR 2499,11)
Developer: schaal 13: EUR 2132,97 ~ EUR 2928,11 (uitloop naar schaal 14 tot
EUR 3713,55)
Architect: schaal 15: EUR 3046,40 ~ EUR 4899,95

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 21:01 schreef Onverlaat het volgende:
Programmer: schaal 11: EUR 1715,47 ~ EUR 2219,14 (uitloop naar schaal 12 tot
EUR 2499,11)
Developer: schaal 13: EUR 2132,97 ~ EUR 2928,11 (uitloop naar schaal 14 tot
EUR 3713,55)
Architect: schaal 15: EUR 3046,40 ~ EUR 4899,95
is dit bruto of netto, welke leeftijd en ervaring? Ik heb hier eerlijk gezegd niet zoveel aan. En 1700 euro is ook nog maar 3500 hollandse florijnen.

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 18:09
Toch niet bij progamma?

Verwijderd

Ik ben 23, heb net HBO gedaan, inmiddels 4 maanden prog ervaring bij The Box en 1820 Euro was wat ze boden, met daarnaast een hele zwik vergoedingen voor laptop, mobiel, gesprekskosten, brandstof, leasebak en ze hadden een bonusregeling voor 50% van elk facturabel uur boven de 1400 in een jaar.
Die beginbedragen van daarnet zijn bruto.

Verwijderd

[flame-mode]Ik vind dat CMG gehalte alleen zo laag, je weet wel, blauw pakkie, stroppie...en net doen of ze GoT allmighty zijn[/flame-mode]

Is dit nou nog steeds zo?

Verwijderd

Kijk eens op www.kb3.nl daar staat een salariswijzer. Word je misschien wijzer van..

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 20:47 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

ok.. 125 per uur.. 38 uur per week. 4 weken per maand = 125*38*4=19900 bruto.
Laten we voor de gein eens 50% belasting betalen dan is dat 9500 netto per maand.
Hallo rekenknobbel!, als je dat binnentrekt, dan dok je wel hoogste regionen Belasingdienst, ofwel die fabuleuze 72% inleveren actie van heren fiscus..

Ik zou als ik jou was toch maar eens een salariswijzer raadplegen...
Als jouw baas zo'n waarde in jou ziet als jij roept dat je waard bent, dan heeft hij zeker zijn flitsende zonnebril met spiegelglas aan de binnenaknt op?
35 bruto is toch echt aan de lage kant, doe er maar snel wat bovenop voordat je tekent!

Verwijderd

Oke wie is die wijsneus hierboven??

Jeffi, je mail ontvangt sinds 4 uur al niet klopt dat?

RB

Verwijderd

Kijk eens op http://www.kb3.nl ...Daar staat een salariswijzer, daar word je wijzer van....

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
(...) your salary negotiations are not going wel, what is it? is it your fear?
They can smell your fear.....
Show them you don't fear them,
cause your'e a tiger!
and what noise do tigers make??
(...)

voor het beste carriere advies ga je naar<piep>.nl >:)

:) :P

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 21:32 schreef Sundead het volgende:
(...) your salary negotiations are not going wel, what is it? is it your fear?
They can smell your fear.....
Show them you don't fear them,
cause your'e a tiger!
and what noise do tigers make??
(...)

voor het beste carriere advies ga je naar<piep>.nl >:)

:) :P
lolbroek :)

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
cs2104:Maar java wordt een aflopende zaak binnen een korte tijd. Helaas, maar waar.
Hehe, je hebt wel humor :)

|:( |:( .

Zo dadelijk nog wat diepzinnigere opmerkingen ;) ...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Nou je zult het ondertussen wel in de gaten hebben dat het wat laag is, maar ik vind het ook wel :) .

Het is eigenlijk beter als je gaat onderhandelen als je af gestudeerd bent denk ik. Met een diploma op zak, kom je toch iets beter uit de verf.

Mensen met een gedegen kennis van OO-talen en zoveel werkervaring als jij zouden denk ik meer moet verdienen.

Zelf werk ik trouwens helemaal voor niks zo'n beetje, dus veel recht van spreken heb ik niet ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 19:33 schreef Alarmnummer het volgende:
3500 bruto is 2300 netto :)
3500 netto is een stuk beter :)
]

Normaal reageer ik niet op dit soort topics, omdat je niet zomaar voorhand kan zeggen of iemand genoeg verdiend. Ik ken namelijk genoeg programmeurs die zeggen dezelfde kennis te hebben, maar die 'zien' het gewoon niet. En zijn dus niet in staat om op een snelle en effiente manier tot een goed resultaat te komen en daarbij ook nog goede code voort te brengen..

Maar nu dwaal ik af; 2300,-- netto is nog _net geen_ bijstand. Komop joh.. dat zijn toch geen bedragen voor iemand die in de ICT werkzaam is .. Ik zou er nog maar eens een balletje-over-opgooien, want je bent nu echt een koopje...

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:04
[beetje offtopic]
Welk beroep in de IT is dan waar de ECHT hoge salarissen zitten?
[/beetje offtopic]

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 21:56 schreef Steven_NL het volgende:
[beetje offtopic]
Welk beroep in de IT is dan waar de ECHT hoge salarissen zitten?
[/beetje offtopic]
Ik denk dat het echte geld in managment zit. Maar of dat nou zo leuk is? Geld is leuk.. maar ook niet alles..

• Homerius
  • Laatst online: 10:31
Op donderdag 02 augustus 2001 21:26 schreef Mad_Cookie het volgende:

[..]

Hallo rekenknobbel!, als je dat binnentrekt, dan dok je wel hoogste regionen Belasingdienst, ofwel die fabuleuze 72% inleveren actie van heren fiscus..
Sorry sorry, maaruh, sorry sorry hoor: 72 % betaald niemand in dit land. Sinds 2001 is het hoogste tarief gewoon 52 % |:(

• raptorix
Ik vind overigens wel dat salarissen in nederland erg laag liggen, kijk bijvoorbeeld eens in de u.k. wat daarvoor salarissen worden betaalt. Op vraag wat echt goed betaalt? Tjah als je gaat freelancen en je hebt genoeg opdrachten dan is dat uiteraard lekker verdienen.

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 22:09 schreef MmmBeer het volgende:

[..]

Sorry sorry, maaruh, sorry sorry hoor: 72 % betaald niemand in dit land. Sinds 2001 is het hoogste tarief gewoon 52 % |:(
haha :) Wie het laaste lacht.. lacht het beste :)

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 17:38 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik krijg binnenkort een contract bij de RUG en ik ga 3500 bruto verdienen en ben 25 jaar (lijk me ook wel makkelijk). Ik ben daar net afgestudeerd en werk daar nu al bijna 1.5 jaar. Ik heb mijn hio diploma nog niet (moet nog 24 studiepunten) en ben een, al zeg ik het zelf, een redelijke java programmeur.
huh, begrijp ik het nou goed, dat je eerst een universitaire opleiding hebt gedaan en daarna bent begonnen met HIO?? :?
Ik weet niet wat voor opleiding je op de RUG hebt gedaan maar fl.3500,- bruto is niet heel veel naar mijn idee.

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 22:34 schreef Mage het volgende:

[..]

huh, begrijp ik het nou goed, dat je eerst een universitaire opleiding hebt gedaan en daarna bent begonnen met HIO?? :?
Ik weet niet wat voor opleiding je op de RUG hebt gedaan maar fl.3500,- bruto is niet heel veel naar mijn idee.
ik heb wel een tijdje op de universiteit gezeten. Maar dat was toen ik nog zoveel blowde :) Ik doe verder de hio, en mijn afstudeer opdracht was toevallig op de rug (Rijks Universiteit Groningen) en daar werk ik nu ook al 1.5 jaar (eerst als student assistent lees programmeur en net mijn afstudeer opdracht dus).

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 22:40 schreef Alarmnummer het volgende:

ik heb wel een tijdje op de universiteit gezeten. Maar dat was toen ik nog zoveel blowde :) Ik doe verder de hio, en mijn afstudeer opdracht was toevallig op de rug (Rijks Universiteit Groningen) en daar werk ik nu ook al 1.5 jaar.
ok..nu begrijp ik 'm, je kunt kennelijk afstuderen en daarna nog wat vakken doen. Dat kan hier niet (Technische Universiteit Eindhoven).
Wat betreft je salaris: Ik ben nu bijna afgestudeerd op de TU/e en daarna ga ik nog een tweejarige Masteropleiding doen op de TU/e (http://www.sai.tue.nl/). Die opleiding kost mij niets en verdien daarmee fl.3200,- bruto per maand. Als je dat vergelijkt met hetgeen jij verdient, denk ik dat je wel wat meer kan vragen.

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 22:56 schreef Mage het volgende:

[..]

ok..nu begrijp ik 'm, je kunt kennelijk afstuderen en daarna nog wat vakken doen. Dat kan hier niet (Technische Universiteit Eindhoven).
Wat betreft je salaris: Ik ben nu bijna afgestudeerd op de TU/e en daarna ga ik nog een tweejarige Masteropleiding doen op de TU/e. Die opleiding kost mij niets en verdien daarmee fl.3200,- bruto per maand. Als je dat vergelijkt met hetgeen jij verdient, denk ik dat je wel wat meer kan vragen.
Yep. Ik moet nog een aantal vakken afronden en dan heb ik mijn diploma binnen. En daarna ga ik nog (als ik de tijd ervoor heb) een paar vakken op de universiteit doen. Logica ed. Wil iets meer uitdrukkingskracht hebben. Dat is een van de dingen die een HIO`er te kort komt. Theoretische kennis en uitdrukkingkracht, maar daarvoor is het ook een hbo opleiding. En ik ga nog een cursus managment volgen, heb zo nu en dan ook stagaires hier en ik vind het wel leuk om ze te begeleiden en wat meer kennis op dat gebied zou ook erg bruikbaar zijn.

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook nog overwegen om de verkorte opleiding (technische) informatica op de universiteit te gaan doen. Je kunt dan je theoretische kennis uitbreiden en tegelijk management vakken volgen.

• The Dolf
  • Niet online
Op donderdag 02 augustus 2001 22:09 schreef MmmBeer het volgende:

[..]

Volgens mijn pa's accountant betaalt ie 60%.
En dat is het hoogste wat je moet betalen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• The Dolf
  • Niet online
3.500 is weinig aangezien je kennis hebt en werkervaring.

Een vriend van mij heeft een maand gewerkt bij campina (ongeschoolde arbeid) is 18 en verdient 19.50 bruto/h. Dat is 3380,- bruto per maand. Reken daar nog eens wat vakantie geld bij en hij verdient net zoveel.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 23:35 schreef thedolf het volgende:
3.500 is weinig aangezien je kennis hebt en werkervaring.

Een vriend van mij heeft een maand gewerkt bij campina (ongeschoolde arbeid) is 18 en verdient 19.50 bruto/h. Dat is 3380,- bruto per maand. Reken daar nog eens wat vakantie geld bij en hij verdient net zoveel.
Yeah right..

• Tinman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 09:46
Veel lulkoek hier :z

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 23:45 schreef Iron Mike het volgende:
Veel lulkoek hier :z
Inderdaad! Ik zou de topicstarter adviseren eens te gaan informeren bij mensen die hiermee ervaring hebben. Daar heeft hij waarschijnlijk meer aan.

Verwijderd

upc helldesk verdient nog meer! :P

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op donderdag 02 augustus 2001 23:33 schreef thedolf het volgende:

[..]

Volgens mijn pa's accountant betaalt ie 60%.
En dat is het hoogste wat je moet betalen.
Stoer :Z

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 23:49 schreef tomato het volgende:

[..]

Stoer :Z
en slaapverwekkend :z :)

• Alarmnummer
Hmmm.. naarmate het later begint te worden komen er steeds minder zinvolle meldingen. Maar ik heb mijn informatie. Ik ga eerst even informeren in hoeverre ik vast zit aan wat ik heb gezegd, en ik ga kijken hoeveel ik kan verdienen bij een ander. En dan met mijn baas om tafel. Hij is de komende 2 week toch niet aanwezig. Misschien beginnen op 4500 bruto ipv 3500. En dan ga ik voor de 4000 bruto. Misschien wordt het tijd om een slotje erop te plaatsen. In ieder geval bedankt iedereen. Ben weer veel info rijker. :) :) :) :)

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 23:52 schreef Alarmnummer het volgende:
Hmmm.. naarmate het later begint te worden komen er steeds minder zinvolle meldingen. Maar ik heb mijn informatie. Ik ga eerst even informeren in hoeverre ik vast zit aan wat ik heb gezegd, en ik ga kijken hoeveel ik kan verdienen bij een ander. En dan met mijn baas om tafel. Hij is de komende 2 week toch niet aanwezig. Misschien beginnen op 4500 bruto ipv 3500. En dan ga ik voor de 4000 bruto. Misschien wordt het tijd om een slotje erop te plaatsen. In ieder geval bedankt iedereen. Ben weer veel info rijker. :) :) :) :)
Hou er rekening mee dat PHP e.d. tegenwoordig nogal hip is, en Java-programmeurs iets minder gezocht worden. Het beste is om op je CV beide te hebben staan, dus ook PHP!

• tomato
  • Niet online
Ok, ik zal proberen nog iets serieus te zeggen ( :? ).

Ik denk ook dat het iets aan de lage kant is, maar niet in de mate als in dit topic her en der gesuggereerd wordt.
Wanneer je je diploma nog niet binnen hebt, is het vrij logisch dat je met een niet al te hoog salaris begint. Je kunt wel verwachten dat je vrij snel een fikse loonsverhoging krijgt, dit wellicht 2 tot 4 keer. Direct beginnen met 4000 netto oid is pure onzin imo en ik zou er als baas geen seconde over nadenken.

Als ik jou was zou ik dus wel proberen je salaris nog iets omhoog te krijgen. Lukt dit niet hoeft dat zeker geen reden te zijn om niet te tekenen. Wanneer jij het daar naar je zin hebt en verder geen problemen hebt met 3500 bruto (zonder naar alle enthousiaste replies in dit topic te kijken), is er wat mij betreft niets op tegen (verzeker je je er echter wel van dat er loonsverhogingen aan zullen komen, het is heel normaal om dit ook in je contract op te nemen).

Dan nog even: let niet te veel op de hoge bedragen die hier genoemd worden. Een deel hiervan is wat mij betreft bullshit, een ander deel is nu leuk voor die persoon, maar als de ICT markt in stort zal hij minder hard lachen en een ander deel zal het best naar zijn zin hebben, maar moet niet op veel groei rekenen (wat jij dus wel mag doen).

my @cents[1-2] :)

• Alarmnummer
Op donderdag 02 augustus 2001 23:58 schreef tomato het volgende:
Ok, ik zal proberen nog iets serieus te zeggen ( :? ).

Ik denk ook dat het iets aan de lage kant is, maar niet in de mate als in dit topic her en der gesuggereerd wordt.
Wanneer je je diploma nog niet binnen hebt, is het vrij logisch dat je met een niet al te hoog salaris begint. Je kunt wel verwachten dat je vrij snel een fikse loonsverhoging krijgt, dit wellicht 2 tot 4 keer. Direct beginnen met 4000 netto oid is pure onzin imo en ik zou er als baas geen seconde over nadenken.

Als ik jou was zou ik dus wel proberen je salaris nog iets omhoog te krijgen. Lukt dit niet hoeft dat zeker geen reden te zijn om niet te tekenen. Wanneer jij het daar naar je zin hebt en verder geen problemen hebt met 3500 bruto (zonder naar alle enthousiaste replies in dit topic te kijken), is er wat mij betreft niets op tegen (verzeker je je er echter wel van dat er loonsverhogingen aan zullen komen, het is heel normaal om dit ook in je contract op te nemen).

Dan nog even: let niet te veel op de hoge bedragen die hier genoemd worden. Een deel hiervan is wat mij betreft bullshit, een ander deel is nu leuk voor die persoon, maar als de ICT markt in stort zal hij minder hard lachen en een ander deel zal het best naar zijn zin hebben, maar moet niet op veel groei rekenen (wat jij dus wel mag doen).

my @cents[1-2] :)
4000 bruto niet netto :)
Zou wel heeeeeel erg leuk zijn om dat te verdienen :)

Slotje!!!

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 23:58 schreef tomato het volgende:
Wanneer je je diploma nog niet binnen hebt, is het vrij logisch dat je met een niet al te hoog salaris begint.
Dat is niet waar. Ik begon (zonder diploma, propedeuse, oid) met een vorstelijk salaris als software ontwikkelaar.

• mbravenboer
Ik moet ook altijd wel lachen om die bedragen :) . Velen zeggen dat ze meer dan 100 gulden per uur krijgen.. goed:

100 x 40 x 4 = 16.000

droom lekker verder ;) .
Zelfs bij 50 gulden zit je nog op 8.000 :) .

Ik werk zelf zowel voor de Universiteit Utrecht als voor Wageningen Universitet en bij beide werk ik voor 25 gulden per uur bruto. Ik werk wel thuis, wat een stuk relaxter is. Ik had makkelijk meer kunnen krijgen, maa ik programmeur voor mijn lol en wil er graag extra tijd aan besteden om het netjes ontworpen te krijgen. Helaas schrijf ik daardoor ook maar ongeveer 1/3 van de gemaakte uren daadwerkelijk op, waardoor ik dus ook eigenlijk voor niets werk :) .

Maar leuk is het wel :) .

• tomato
  • Niet online
Op donderdag 02 augustus 2001 23:57 schreef joska het volgende:

[..]

Hou er rekening mee dat PHP e.d. tegenwoordig nogal hip is, en Java-programmeurs iets minder gezocht worden. Het beste is om op je CV beide te hebben staan, dus ook PHP!
PHP is wel hip, maar niet zo erg onder de 'hogere' salarissen volgens mij. Het gaat er eigenlijk ook voor een groot deel niet om wat 'jouw' taal is, maar wat je algemene programmeer kennis is, je manier van denken en hoe snel je nieuwe dingen oppikt (je opleiding zegt hier misschien al iets over, al zijn er ook opleidingen die ik geen cent zou geven).
Iemand met PHP, Perl, C++ en Javascript op zijn CV, maar er een half jaar over doet om een beetje met Python uit de voeten te kunnen zou ik als baas minder graag hebben als iemand die alleen Perl kent, maar er geen probleem mee heeft volgende week zich in PHP te storten.

Nog even over detacheringen. Er werden bedragen van 125 tot 200 gulden per uur genoemd. Ik ken niet veel PHP programmeurs waar 200 gulden voor wordt betaald, maar ik zou zeggen 100 tot 175 gulden is heel normaal in die wereld.
Dit zegt echter niets over het bedrag dat de gedetacheerde zal vangen, je zult er versteld van staan hoe veel (weinig) dit in verhouding is. De 'fijne' houding van veel detacheerboeren is hiermee wel te verklaren.

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 00:03 schreef joska het volgende:

Ik begon (zonder diploma, propedeuse, oid) met een vorstelijk salaris als software ontwikkelaar.
De vraag is natuurlijk of je dit op langere termijn ook vol kunt houden zonder diploma's...lijkt mij van niet. Op het moment dat het even wat minder gaat met de economie wil men toch graag diploma's zien.

• tomato
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:03 schreef joska het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Ik begon (zonder diploma, propedeuse, oid) met een vorstelijk salaris als software ontwikkelaar.
Dan zal je baas een andere reden dan je diploma gevonden hebben waardoor hij ervan overtuigd was dat je veel waard bent voor zijn bedrijf. Is natuurlijk heel goed mogelijk, maar is volgens mij niet waar je vanuit moet gaan.

• Juup
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:04 schreef mbravenboer het volgende:
Ik werk zelf zowel voor de Universiteit Utrecht als voor Wageningen Universitet en bij beide werk ik voor 25 gulden per uur bruto. Ik werk wel thuis, wat een stuk relaxter is. Ik had makkelijk meer kunnen krijgen, maa ik programmeur voor mijn lol en wil er graag extra tijd aan besteden om het netjes ontworpen te krijgen. Helaas schrijf ik daardoor ook maar ongeveer 1/3 van de gemaakte uren daadwerkelijk op, waardoor ik dus ook eigenlijk voor niets werk :) .

En daaraan herken je dus de echte programmeur in hart en ziel (serieus bedoeld)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Juup
  • Niet online
Op donderdag 02 augustus 2001 23:57 schreef joska het volgende:
Joska, heb je teveel aan de snuif gezeten ofzo? De wereld op z'n kop.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Oproep: mensen post effe je loonstrookje

Eerst zien dan geloven weet je wel...

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 00:09 schreef tomato het volgende:

[..]

Dan zal je baas een andere reden dan je diploma gevonden hebben waardoor hij ervan overtuigd was dat je veel waard bent voor zijn bedrijf. Is natuurlijk heel goed mogelijk, maar is volgens mij niet waar je vanuit moet gaan.
Ja, dat is waar. Maar ik krijg in mijn proefcontract een (abnormaal) goed salaris toebedeelt. In die proeftijd waren ze tevreden over mij, en toen ikzelf vrijwillig wou vertrekken hebben ze van alles geprobeerd om mij toch nog aan te houden. Ik denk dat het grootste verschil is of je voor een groot of een klein bedrijf werkt.

• tomato
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:04 schreef mbravenboer het volgende:

Herken ik wel een beetje, van de helft van de dag op mijn werk zou je kunnen zeggen dat ik ze aan 'mezelf' besteed, maar je kunt ook zeggen dat ik thuis nogal eens wat tijd aan mijn werk besteed.
Strikt gezien zit ik altijd vet over het aantal geschatte uren heen bij een project, maar ik vind dat niet zo erg omdat ik een groot deel van die tijd besteed aan herbruikbare code en kennis en aan het 'perfect' ontwerpenen van een applicatie (ik zeg niet dat dat ook lukt :P ) terwijl het de klant wellicht niet zoveel boeit. Geeft mezelf ook een fijner gevoel :)

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 19:14 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik denk dat ik erg veel voor mijn baas waard ben.

Ten 1e is het vrij lastig om een goeie java programmeur te vinden die zelfstandig kan werken en ontwerpen.
1 reden om meer te vragen!
2e . Ik doe mijn werk goed, grondig en met veel plezier. Ik zou me niet een ander vak kunnen voorstellen waarin ik zoveel plezier beleef als dit. Tis eigelijk spelen met lego en dit keer krijg je ervoor betaald :)
geen argument om meer te vragen!
3e duurt het een tijdje voordat een nieuwe programmeur in het systeem is ingewerkt. Het heeft bij mij ook een paar maanden geduurt voordat ik alles begreep van het oude systeem. Hij wil me denk ik niet kwijt. Ik heb te horen gekregen dat hij me voor het volgende project ook wil gebruiken.
Tja, dat wordt dan 'uitproberen' :Y)
Maar ik heb een jaar geleden gezegd dat ik 3500 per maand bruto wou hebben en dan is dat veel als je student bent en je opleiding nog niet hebt afgerond. Maar ik heb nu de indruk dat ik toch meer kan vragen. Ik vraag me alleen af of ik het kan maken om mijn 'afspraak' niet na te komen.
Je zegt 't precies goed: een jaar geleden en nu ben je een jaar verder met een jaar meer ervaring en een jaar meer kennis en inzicht!
Aan de andere kant; neem gewoon de job!
Blijf daar ff zitten en doe gewoon je werk goed, en ga in de tussentijd eens rond shoppen bij andere bedrijven en laat je uitnodigen voor een gesprek.
Dan ben je er zo achter hoeveel andere bedrijven voor je willen neertellen.
Als dat (veel) hoger is als wat je nu krijgt, kan je je baas twee opties geven.
a) meer geld!
b) je vertrek! (en ga dan bij die nieuwe baas werken die wel meer betaald)

• mbravenboer
tomato: maar ik vind dat niet zo erg omdat ik een groot deel van die tijd besteed aan herbruikbare code en kennis en aan het 'perfect' ontwerpenen van een applicatie (ik zeg niet dat dat ook lukt :P ) terwijl het de klant wellicht niet zoveel boeit. Geeft mezelf ook een fijner gevoel :)
Exact, goede instelling :) . Standaard voorwaarde is dan ook dat ik zelf het eigendom van de source code heb en de geschreven onderdelen die niet specifiek betrekking hebben op het pakket voor alles mag gebruiken en onder elke licentie uitbrengen :) .

Ben vandaag een beetje aan het prutsen geweest met het verkrachten van Java en de nieuwe geparameterizeerde typen... Heeft iemand weleens parser-combinators in een functionele taal gebruikt? (ok te off-topic :P )

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 00:19 schreef mbravenboer het volgende:

Heeft iemand weleens parser-combinators in een functionele taal gebruikt? (ok te off-topic :P )
Ja, is erg leuk!

• Alarmnummer
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:11 schreef Jaaap het volgende:

[..]

En daaraan herken je dus de echte programmeur in hart en ziel (serieus bedoeld)
Dit zijn inderdaad de echte.. Kijken naar de stuctuur van je code en een waar kunstwerkje zien :)

• mbravenboer
joska: [Parser combinators] Ja, is erg leuk!
Ok, dan zal ik het vertellen :) . Zo'n beetje heel het docenten assortiment van mijn Universiteit is bezig geweest om parser combinators naar Java te porten. Dit is echter nooit goed gelukt zonder extreem veel gebruik van casts of reflectie. Nu was ik pas met geparameterizeerde typen in Java aan het klooien... en toen bedacht ik dat we van Java eigenlijk best een functionele taal kunnen maken op deze manier :) .

Vandaag heb ik dus vrijwel alle parser combinators naar Java geport zonder ook maar 1 cast of gebruik van reflectie. Het is volledig compile-time te checken op type-safety :) . Nu kan je dus lekker combinators in Java gebruiken... Als ik ze echt af heb kan ik weleens wat posten als er interesse is...

• Alarmnummer
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:24 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Ok, dan zal ik het vertellen :) . Zo'n beetje heel het docenten assortiment van mijn Universiteit is bezig geweest om parser combinators naar Java te porten. Dit is echter nooit goed gelukt zonder extreem veel gebruik van casts of reflectie. Nu was ik pas met geparameterizeerde typen in Java aan het klooien... en toen bedacht ik dat we van Java eigenlijk best een functionele taal kunnen maken op deze manier :) .

Vandaag heb ik dus vrijwel alle parser combinators naar Java geport zonder ook maar 1 cast of gebruik van reflectie. Het is volledig compile-time te checken op type-safety :) . Nu kan je dus lekker combinators in Java gebruiken... Als ik ze echt af heb kan ik weleens wat posten als er interesse is...
wat is een parser combinator? ik weet wat een parser is, ik weet wat een parser parser (of compiler compiler) of parser generator is. Maar wat is een parser combinator?

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 00:24 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Ja, daar ben ik zeker in geinterreseerd! Parsercombinators in FP's zijn echt relaxed. Post je resultaten eens, misschien kunnen we er samen een mooie Java-based yacc van maken.

• mbravenboer
Alarmnummer: wat is een parser combinator?
Normaal gesproken genereer je natuurlijk een parser uit een grammatca. Met parser combinators schrijf je ze echter met de hand (uiteraard is generen hier echter ook mogelijk). Je schrijft een parser door kleine 'atomische' parsers en functies over de resultaten uit de parsers te combineren tot 1 grote parser :) .

Als je een natuurlijk getal wilt parsen naar een integer schrijf je bijvoorbeeld (in Haskell):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
natural :: Parser Char Int
natural = foldl (\a -> \b -> a * 10 + b) 0 <$> many newdigit.

newdigit :: Parser Char Int
newdigit = f <$> digit
   where f c = ord c - ord '0'

digit :: Parser Char Char
digit = satisfy isDigit

many :: Parser s a -> Parser s [a]

Enzovoorts :) .

• Alarmnummer
[off-topic]
wat is het voordeel hieraan tov (e)bnf
[/off-topic]

• mbravenboer
joska: Ja, daar ben ik zeker in geinterreseerd! Parsercombinators in FP's zijn echt relaxed. Post je resultaten eens, misschien kunnen we er samen een mooie Java-based yacc van maken.
Het begon alleen vooral als taal experiment met de nieuwe generieke typen in Java. Ik heb dus vooral gewerkt aan het zo stijlvol mogelijk werkend krijgen van de zaak. Ik heb er (nog) geen lazy evaluation in zitten en dat is toch wel noodzakelijk voor een enigszins werkend geheel bij grotere input :) . Bovendien zijn ze nu nog gebaseerd op een vrij simpele combinator bibliotheek. Misschien moet ik eens kijken of ik de wacht geavanceerdere stuff kan porten :) .

• mbravenboer
Alarmnummer: wat is het voordeel hieraan tov (e)bnf
Weinig voordelen. Je moet ervan houden :) . Parser combinators zijn extreem stijvol en bovendien natuurlijk ontzettend herbruikbaar. Je krijgt dus veel kleinere code voor dezelfde parser. Ook kan je je ebnf vrijwel direct naar parser combinators vertalen, waardoor je code erg duidelijk is. Ook kan je in je parser gelijk functies inbouwen die de resultaten fabriceren.

• Alarmnummer
[volledig-offtopic-mode]
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:44 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Weinig voordelen. Je moet ervan houden :) . Parser combinators zijn extreem stijvol en bovendien natuurlijk ontzettend herbruikbaar. Je krijgt dus veel kleinere code voor dezelfde parser. Ook kan je je ebnf vrijwel direct naar parser combinators vertalen, waardoor je code erg duidelijk is. Ook kan je in je parser gelijk functies inbouwen die de resultaten fabriceren.
ik gebruik zelf antlr als parser generator. Erg fijn. LLK parser en je kunt dus inline java in je ebnf meenemen en automatische parsetrees opbouwen. En je kunt ook ineens de 'pure' ebnf te voorschijn halen in html. Erg fijn.

[/volledig-offtopic-mode]

• mbravenboer
Een klein voorproefje:
code:
1
2
3
4
5
6
package org.pandoramix.function;

public interface Function<A, R>
{
    public R apply(A argument);
}

Hehe :) . Voila, Java is een functionele taal :) .

Je kan ook nieuwe 'functionele typen' definieren:
code:
1
2
3
4
5
6

public interface TestFunction<A> extends Function<A, Boolean>
{
    public Boolean apply(A argument);
}

En dan de eerste newbie FP functie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

public class IsDigit implements TestFunction<Character>
{
    public Boolean apply(Character argument)
    {
        return Boolean.valueOf(
            Character.isDigit(argument.charValue())
                    );
    }
}

De interface voor een Parser:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
import org.pandoramix.collection.Pair;
import org.pandoramix.function.Function;
import org.pandoramix.function.list.*;

public interface Parser<S, R> extends Function<LinkedList<S>, LinkedList<Pair<R,LinkedList<S>>>>
{
    public LinkedList<Pair<R, LinkedList<S>>> apply(LinkedList<S> symbol);
}

een paar voorbeeld typen van parsers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
public class Succeed<S, R> implements Function<R, Parser<S,R>>

public class Digit implements Parser<Character, Character>

public class NewDigit implements Parser<Character, Integer>

public class Satisfy<S> implements Function<TestFunction<S>, Parser<S,S>>

public class Apply<A, B, S> implements Function<Function<A,B>, Function<Parser<S,A>,Parser<S,B>>>

Dat was wel weer genoeg :) .

Verwijderd

mbravenboer: welke fp gebruik je? Miranda, haskell, oberon, of evt lisp?

• mbravenboer
Alarmnummer: ik gebruik zelf antlr als parser generator. Erg fijn.
Ik ben vriendjes met ACM, dus we mogen wel off-topic ;) .

parser-combinators zijn vooral een speeltje voor de universitaire wereld. Die denken niet zo praktisch :) .

• mbravenboer
joska: mbravenboer: welke fp gebruik je? Miranda, haskell, oberon, of evt lisp?
Ken jij ze allemaal? Ikke maar 1 :o .

• Alarmnummer
hmmm... zal mijn haskell boek maar weer een uit de kast pakken dan :) Op zich wel leuk om java in een functionele programmeer taal te veranderen. Maar misschien kunnen we hier beter een nieuwe topic over beginnen :)

• mbravenboer
Alarmnummer: hmmm... zal mijn haskell boek maar weer een uit de kast pakken dan :)
Zou ik doen :) . Fantastisch taaltje.
Maar misschien kunnen we hier beter een nieuwe topic over beginnen :)
Das waar :o
Edit: maar het gaat nog steeds over Java ;)

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 00:52 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Ken jij ze allemaal? Ikke maar 1 :o .
Ach, ze lijken allemaal op elkaar, behalve Lisp of Scheme, dus dat maakt niet veel uit.

• Alarmnummer
ik vond het currying wel aardig. En je kijkt ineens heel anders tegen typen aan. Altijd leuk om een andere kijk op dingen te krijgen, geld trouwens ook voor prolog.

ok... Slotje maar? hoe kom ik daaraan?
Pagina: 1 2 Laatste