Welke type kabel gebruiken voor IP Camera's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-07 14:44
Hallo,

Ik heb een aantal vragen na het advies in het topic beveiligingscamera's.

Daar adviseerde ze mij deze kabel: https://www.amazon.de/dp/...id=1578400520&sr=8-9&th=1

- Wat is het grote verschil tussen U-FTP & S-FTP? Wat me wel opviel is dat S-FTP een extra wikkel om de kabel heeft.

- Daarnaast wat is het verschil tussen Simplex & duplex kabel?

- Wat voor kabel zouden jullie pakken om een 10 koppig cameranetwerk & een thuis/bedrijfsnetwerk van kabel te voorzien? Ik heb namelijk net een rol Toughcable pro Cat 5e binnengekregen maar twijfel daar heel erg over.

Hoe zouden jullie dit patchen? via de 48 poorts poe switch of eerst door een patch panel.

Ik hoor graag van jullie!

[ Voor 21% gewijzigd door R. Smael op 07-01-2020 18:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSENF
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 08:51
R. Smael schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:45:
Hallo,

Ik heb een aantal vragen na het advies in het topic beveiligingscamera's.

Daar adviseerde ze mij deze kabel: https://www.amazon.de/dp/...id=1578400520&sr=8-9&th=1

- Wat is het grote verschil tussen U-FTP & S-FTP? Wat me wel opviel is dat S-FTP een extra wikkel om de kabel heeft.

- Daarnaast wat is het verschil tussen Simplex & duplex kabel?

- Wat voor kabel zouden jullie pakken om een 10 koppig cameranetwerk & een thuis/bedrijfsnetwerk van kabel te voorzien? Ik heb namelijk net een rol Toughcable pro Cat 5e binnengekregen maar twijfel daar heel erg over.

Hoe zouden jullie dit patchen? via de 48 poorts poe switch of eerst door een patch panel.

Ik hoor graag van jullie!
De kabel op amazon ziet er zeer goed uit maar misschien een beetje overkill, CAT6/6A kan ook prima dit soort opstellingen.

Simplex = enkelvoudig Duplex = tweevoudig

Die tweede kabel is voor buiten verwacht ik? Dit is in principe prima maar kan je ook eventueel min. Cat 6 voor pakken.

Ik zou persoonlijk altijd voor het patchpaneel gaan. Netter, beter te onderhouden & minder risco m.b.t. het leggen van nieuwe kabels.

Bijna de vraag m.b.t. de shielding vergeten. S-FTP heeft inderdaad een extra shielding om op deze manier interferentie nog beter tegen te gaan. En als ik het goed heb kan dit ook worden gebruikt voor aarden van de kabels?

[ Voor 7% gewijzigd door MSENF op 07-01-2020 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb voor buiten ook gewoon UTP getrokken maar vanwege vocht en t gevaar er met een schep de kabel meteen te breken heb ik een gardena slang gekocht en daarin gedaan (takkewerk trouwens :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
MSENF schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:13:
[...]

De kabel op amazon ziet er zeer goed uit maar misschien een beetje overkill, CAT6/6A kan ook prima dit soort opstellingen.

Simplex = enkelvoudig Duplex = tweevoudig

Die tweede kabel is voor buiten verwacht ik? Dit is in principe prima maar kan je ook eventueel min. Cat 6 voor pakken.

Ik zou persoonlijk altijd voor het patchpaneel gaan. Netter, beter te onderhouden & minder risco m.b.t. het leggen van nieuwe kabels.

Bijna de vraag m.b.t. de shielding vergeten. S-FTP heeft inderdaad een extra shielding om op deze manier interferentie nog beter tegen te gaan. En als ik het goed heb kan dit ook worden gebruikt voor aarden van de kabels?
Thanks, voor de uitleg!

Ik neem denk ik dan de CAT 6A. Maar wat zou je dan pakken? U-UTP of U-FTP? Zit daar kwaliteitsverschil/meerwaarde in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 23:43

B2

wa' seggie?

R. Smael schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:45:
[...]

Thanks, voor de uitleg!

Ik neem denk ik dan de CAT 6A. Maar wat zou je dan pakken? U-UTP of U-FTP? Zit daar kwaliteitsverschil/meerwaarde in?
Simpel gezegd is U-UTP de 'minste' kabel. Dat wil niet zeggen de minste in kwaliteit, maar de kabel met de minste bescherming tegen interferentie. U-FTP voegt een extra laagje bescherming om de aderparen toe. Dan hebt je nog S-FTP waarbij de gehele kabel ook nog een Shield heeft. Met elke laag bescherming wordt de kabel ook stugger en dus lastiger te verwerken.

Het e.e.a. hangt dus af hoe je de kabel afwerkt. Moet het door een dun buisje, of heb je veel bochten? Lopen de kabels langs zware stroomkabels e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
B2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:45:
[...]
Lopen de kabels langs zware stroomkabels e.d.
Dit vooral, als je UTP kabel niet vlak naast een stroomkabel ligt zou ik geen shielded kabel nemen, is gewoon overkill. Als de kabel moet ingegraven worden, buiten in de grond, of binnen onder isolatie, dan zou ik steeds een UTP kabel in een flexibel buisje leggen, zoiets: https://www.zelektro.be/f...al-utp-cat6-rol-100m.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 10:27
Ik heb ze met draka utp cat 5e aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
vincedd schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:40:
Ik heb ze met draka utp cat 5e aangesloten.
Als TS toch nieuwe kabel moet leggen zou ik altijd voor CAT6 gaan tegenover CAT5E. Lagere crosstalk, hogere signal-to-noise ratio en futureproof naar 10gbit toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tha Render_2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:11:
[...]

Dit vooral, als je UTP kabel niet vlak naast een stroomkabel ligt zou ik geen shielded kabel nemen, is gewoon overkill.
Eens, sterker nog, een UTP kabel *mag* (volgens NEN1010) niet vlak naast een stroomkabel liggen in zelfde buis. Doe dat dus niet, in geval van een brand kun je verzekeringsproblemen krijgen.

Andere punt dat nog niet genoemd is, maar bij een PoE apparaat (en dat zijn deze camera's waarschijnlijk) des te belangrijker: de kabel moet puur koper (Cu) zijn, vooral niet met koper bedekte alu of staan (CCA/CCS). Aluminium en staal geleiden minder goed. Dat heeft twee gevolgen: 1) kabel voldoet niet aan impedantie-eisen voor Ethernet, kan leiden tot packetloss en andere problemen 2) kabel wordt bij flinke stroom (PoE!) een stuk warmer. Dat kan als je pech hebt brandgevaarlijk worden, met minder pech smelt je kabel gewoon en moet je een nieuwe trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zorg voor uv-bestendigheid als de zon op (een deel van) de kabel kan schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
dion_b schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Eens, sterker nog, een UTP kabel *mag* (volgens NEN1010) niet vlak naast een stroomkabel liggen in zelfde buis. Doe dat dus niet, in geval van een brand kun je verzekeringsproblemen krijgen.

Andere punt dat nog niet genoemd is, maar bij een PoE apparaat (en dat zijn deze camera's waarschijnlijk) des te belangrijker: de kabel moet puur koper (Cu) zijn, vooral niet met koper bedekte alu of staan (CCA/CCS). Aluminium en staal geleiden minder goed. Dat heeft twee gevolgen: 1) kabel voldoet niet aan impedantie-eisen voor Ethernet, kan leiden tot packetloss en andere problemen 2) kabel wordt bij flinke stroom (PoE!) een stuk warmer. Dat kan als je pech hebt brandgevaarlijk worden, met minder pech smelt je kabel gewoon en moet je een nieuwe trekken.
Utp kabel mag wel langs een stroomkabel liggen volgens NEN1010, https://www.ew-installati...te-wijzigingen-op-een-rij

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:00
dion_b schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Dyckie schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:42:
[...]

Utp kabel mag wel langs een stroomkabel liggen volgens NEN1010, https://www.ew-installati...te-wijzigingen-op-een-rij
UTP (of sftp/uftp) mag niet bij VD-draad in dezelfde buis oid liggen. Het mag wel naast elkaar of in dezelfde buis liggen als het YMvK kabel of equivalent is.
De eis hierin is dat beide kabels tenminste dubbel geïsoleerd zijn (Bij utp de buitenmantel + de gekleurde mantel om de draadjes.)

VD-draad is pas dubbel geïsoleerd als deze in een pvc buis ligt, daarom mag daar dus geen utp oid bij.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Recent zelf even uitgezocht omdat ik ook een paar PoE IP camera's ga installeren. Verder ben ik een leek op netwerkgebied.

Wat ik hier nog niet lees is iets over de lengte van de kabel. Bij lange kabels schijnt het toch een voordeel te zijn S-FTP te nemen.

Bij zijn de kabels vrij kort (15 tot 20 meter)

Verder wordt voor PoE IP camera's aangeraden om niet te dunne kabels te kopen (of dunne aders eigenlijk) indien de kabels lang zijn.Ook wordt Solid kabel aangeraden bij vaste verbinding en grotere lengtes.

Ik heb daarom een kabel met 23 AWG gekozen. (in dit geval de DANICOM CAT6 UTP stug - LSZH (Eca) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Wat is volgens jullie betere kabel?

Danicom Cat6A S/FTP 305m:
https://www.patchkast.nl/...op-rol-stug-lszh-eca.html

Digitus CAT6A U-FTP 305m:
https://www.amazon.de/dp/...id=1578400520&sr=8-9&th=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Waarom toch S/FTP? Heb je trouwens al patchpanelen aangeschaft, want deze dienen dan ook geschikt te zijn voor CAT6a én S/FTP kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 23:43

B2

wa' seggie?

Inderdaad, waarom toch S/FTP? Lopen je kabels langs zware elektrakabels? Echt aan U/UTP of doe eens gek U/FTP heb je genoeg. S/FTP is lastiger te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-09 12:44
Als de kabels gewoon door buis lopen en het gewoon een huis betreft dan lekker cat6 nemen ? Zelfs cat6 is al overdreven want een IP camera die 10 Gbit nodig heeft ? :p

Als de kabels open liggen in bijvoorbeeld de kruipruimte en je hebt last van muizen dan zou je S/FTP kunnen overwergen.

230V zou ik me geen zorgen over maken dat zit in de HZ en ethernet in de MHZ of je moet een hoog frequente 3 fasige industriële motor gebruiken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:50
ik zeg gewoon draka uc300 PE cat5e... gewoon stekkertje opzetten en insteken
cat6A met shielding krijg je niet deftig afgemonteerd joh....

zelfs op een ubiquiti carrier cat5e (f/utp) krijg je amper goeie stekkers opgezet, en das gewoon cat5e...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Dat komt meer omdat degene waar ik alles wilde bestellen (Patchkast) heeft alleen S-FTP in cat6A. Beschikbaar is stug en soepel.

Digitus (Amazon) is trouwens U-FTP. Alleen beschikbaar is stug.

Cat6A staat al vast maar nu dus is het alleen nog de soort kabel en stugheid kiezen. Hier had ik graag jullie advies over.

Maar om de overige vragen te beantwoorden: de kabel wordt gebruikt voor over de zolder en de patchkast komt in de meterkast samen, waar ook krachtstroom en dergelijk bij zit.

Daarnaast wordt de kabels ook gebruikt om 5 AP’s te voorzien van kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door R. Smael op 14-01-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ijske schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:41:
ik zeg gewoon draka uc300 PE cat5e... gewoon stekkertje opzetten en insteken
cat6A met shielding krijg je niet deftig afgemonteerd joh....

zelfs op een ubiquiti carrier cat5e (f/utp) krijg je amper goeie stekkers opgezet, en das gewoon cat5e...
Ik weet niet waarom iedereen moeilijk zit te doen, maar in het Topic waar dit Topic van afgesplitst is gebruiken we gewoon normale CAT6 UTP kabel van Belden en dat werkt prima voor iedereen en tot 55 meter kan je zelfs 10 Gbps erover knallen! :)

En hier is die het goedkoopst : https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictall
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-05-2020
Cartman! schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:42:
Heb voor buiten ook gewoon UTP getrokken maar vanwege vocht en t gevaar er met een schep de kabel meteen te breken heb ik een gardena slang gekocht en daarin gedaan (takkewerk trouwens :P ).
@Cartman! Haha, leuk gevonden zo'n Gardenaslang ;)
Zelf gebruik ik vaak die slagvast 5/8" grijze PVC Installatiebuizen. Die zijn minder dan 1 euro/2 meter bij elke doe-het-zelf. ;)

@R.Smael: ik zou CAT5e ((goed)koper :) ) gebruiken, is lekker flexibel bij bochtwerk vergeleken met CAT6 en 1 Gigabit/s snelheid is meer dan genoeg (niet waar meneer Gates?)

Heb je een camera van 20Mbit dan kan je met 1 Gb/s ruim 40 stuks installeren. Met de huidige Dahua dome camera's + Dahua recorder + Dahua's H265 heb ik gezien dat je met ver onder de 1 Mbit/s blijft met meerdere camera's en die heb je bij 10x camera + recorder + harddisk + POE < € 1000.
Met een 4-6TB harddisk gaat, kan je ook meteen meerdere maanden terugkijken ipv de gebruikelijke weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-09 12:44
R. Smael schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:31:
Dat komt meer omdat degene waar ik alles wilde bestellen (Patchkast) heeft alleen S-FTP in cat6A. Beschikbaar is stug en soepel.

Digitus (Amazon) is trouwens U-FTP. Alleen beschikbaar is stug.

Cat6A staat al vast maar nu dus is het alleen nog de soort kabel en stugheid kiezen. Hier had ik graag jullie advies over.

Maar om de overige vragen te beantwoorden: de kabel wordt gebruikt voor over de zolder en de patchkast komt in de meterkast samen, waar ook krachtstroom en dergelijk bij zit.

Daarnaast wordt de kabels ook gebruikt om 5 AP’s te voorzien van kabel.
Panduit heeft CAT6A als U-UTP maar daar betaal je dan wel voor.

Wil je normaal kunnen werken dan U-UTP (maar veel cat 6a heb je daar niet in)

Wil je wat meer moeite doen dan S-FTP of U-FTP nemen. maakt kwa stugheid niet veel uit enige is dat de S-FTP nog een extra shielding heeft dus iets meer prutsen. Ook moet je zorgen dat je aarding van de patchpanels dan in orde is.

Maar ben bang dat je het jezelf te moeilijk maakt! Voor camera's pak ik gewoon CAT 5E U-UTP a goedkoper b gaat nog wel 20 jaar mee (voor ip cameras) c aansluiten gaat veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R. Smael
Ik heb inmiddels alles bekabeld met de Danicom cat6A S-FTP soepel. Alles werkt goed, op 2 camera’s na (1 bleek kapot & de ander liet de connector los).

Iedereen bedankt voor de hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door R. Smael op 26-01-2020 23:45 ]

Pagina: 1