Domotica - Plisse (duettes)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-05 23:12
Mijn vrouw zou graag duettes ( top - down ) in huis willen. Ikzelf wil ze graag aan mijn domotica kunnen koppelen. Het gaat om 4 plisses.
Afgelopen weekend hebben we een offerte laten maken in een luxaflex-shop. Dit kwam met luxaflex powerview op 4500 euro.
Dat is natuurlijk iets te gek en zou goedkoper moeten kunnen

Als ik op internet zoek kom ik weinig alternatieven tegen buiten Label 65 en somfy.
Bij label 65 kan ik slecht inschatten hoe de integratie is met externe Domotica. Somfy is in mijn ogen niet duidelijk of top-down plisses kunnen worden geautomatiseerd en welke randvoorwaarden ze hieraan stellen.

Wellicht kennen jullie nog alternatieven?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Overigens vind ik het geen probleem om mijn handen uit de mouwen te steken en de plisse zelf elektrisch te maken indien er beproefte ombouwingen door andere tweakers zijn gedaan.

Voorbeeld:
https://www.kwantum.nl/pl...3t1w2PEAQYCCABEgLZhvD_BwE

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Beste antwoord (via Moffin op 30-01-2025 19:15)

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 08:32
@Moffin prijs weet ik helaas niet, ben één van de mensen die de ontwikkeling doet voor deze producten.
We hebben motoren met geintegreerde accu's ,externe accu of netstroom.
Er is op dit moment geen directe integratie met domoticz maar al wel met home assistant.

Het is wel aan te sturen via IFTTT met domoticz alleen kost dat sinds kort geld als je meer dan 3 applets wilt hebben. Daarnaast krijg je dan geen terugkoppeling van de motoren. De motoren zijn bi-directioneel dus je ziet ook wat de posities zijn van de systemen.

Zelf ben ik overgestapt van Domoticz naar home assistant vanwege de integratie die volgende week in de officiele release van home assistant uit komt. En moet zeggen dat dit top werkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-05 19:55
Ik zag laatst nog een filmpje op YouTube van Hardware.info over een "geautomatiseerd slim huis". Volgens mij zag ik daar ook zulke gordijnen in voorbij komen. Ik kan nu niet gemakkelijk bij het filmpje komen, maar ik denk dat je hier wel wat mee kunt. ;)

Verder heb ik er ook geen verstand van hoor.

It's funny. But not ha-ha funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-05 19:02

Insidious

Professionele amateur

Nero22 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:42:
Ik zag laatst nog een filmpje op YouTube van Hardware.info over een "geautomatiseerd slim huis". Volgens mij zag ik daar ook zulke gordijnen in voorbij komen. Ik kan nu niet gemakkelijk bij het filmpje komen, maar ik denk dat je hier wel wat mee kunt. ;)

Verder heb ik er ook geen verstand van hoor.
Heb ik gezien en dit is ook allemaal Luxaflex PowerView. Goed spul maar helaas allemaal erg prijzig. Ik denk dat een voordelig alternatief nu bij Ikea te vinden is. Maar ik weet niet of ze ook plissé gordijnen hebben. Of top-down/bottom-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@Moffin Ik ben benieuwd of je nog iets gevonden hebt?

De oplossing van Luxaflex lijkt me kwalitatief niet eens zo goed als ik de reviews op internet lees. Daarnaast lees ik over problemen met het bereik van de Powerview Hub. Voor zo'n dure oplossing verwacht ik vooral goede reviews.

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggar op 07-12-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
@Fraggar , Niet echt mijn stijl... Maar heb gekozen 'manuele' plisse's op te hangen.

Heb in eerste instantie getwijfeld zelf iets op de markt te brengen, maar het ontbreekt me momenteel aan tijd. Wellicht dat ik een ander moment nog onderzoek om de plisse's te voorzien van motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Je zou ook kunnen gaan voor MOTION blinds, deze maken ook Top down bottom up plissee of honingraat systemen. Mocht je meer info willen hebben stuur me dan maar een DM.

MOTION Blinds TDBU

Kan wel het één en ander vertellen over deze systemen, heb dit namelijk thuis ook hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerry_bboy op 09-12-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Gaaf @Jerry_bboy
  • Wat betaal je ongeveer voor 4 plissee top/down, inclusief motoren?
  • Zijn ze zonder accu (op netstroom) aan te sluiten?
  • Zijn ze integreerbaar met bijvoorbeeld domoticz

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@Moffin prijs weet ik helaas niet, ben één van de mensen die de ontwikkeling doet voor deze producten.
Er is op dit moment geen directe integratie met domoticz maar al wel met home assistant.

Het is wel aan te sturen via IFTTT met domoticz alleen kost dat sinds kort geld als je meer dan 3 applets wilt hebben. Daarnaast krijg je dan geen terugkoppeling van de motoren. De motoren zijn bi-directioneel dus je ziet ook wat de posities zijn van de systemen.

Zelf ben ik overgestapt van Domoticz naar home assistant vanwege de integratie die volgende week in de officiele release van home assistant uit komt. En moet zeggen dat dit top werkt.

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Jerry_bboy schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:42:

@Jerry_bboy Ik doe erg mijn best, maar kan geen plek vinden waar dit te koop is. Jij kan vast helpen :-)

• Jerry_bboy
rolandb schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:38:
[...]

@Jerry_bboy Ik doe erg mijn best, maar kan geen plek vinden waar dit te koop is. Jij kan vast helpen :-)
@rolandb helaas weet ik voor top down bottom up plissee nog niet echt klanten.
Je zou het eens kunnen vragen bij Zonnelux en dat je dan Motion motoren wilt hebben.

Wellicht dat hun je verder kunnen helpen. Helaas ken ik niet al onze klanten die onze hardware gebruiken.
Maar Zonnelux is 1 van de grootste en denk dat hun daar wel bij kunnen helpen.

Ze hebben niet ons hardware systeem, maar ik geloof dat ze er wel mee bezig zijn.
Kan volgende week even informeren waar het eventueel te koop is.

Groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 22:05
Jerry_bboy schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:28:
Je zou ook kunnen gaan voor MOTION blinds, deze maken ook Top down bottom up plissee of honingraat systemen. Mocht je meer info willen hebben stuur me dan maar een DM.

MOTION Blinds TDBU

Kan wel het één en ander vertellen over deze systemen, heb dit namelijk thuis ook hangen.
Helaas geen HomeKit support. Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Wim Leers schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:18:
[...]

Helaas geen HomeKit support. Waarom niet?
Lastiger om te realiseren. Maar zijn we wel mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:42

Stekeltje

Nothing to see here move along

Nou mijn zoektocht begint nu aardig op stoom te komen waardoor en ik dacht laat ik het even delen. Mijn situatie:

3 ramen:
- Keuken (1356x1445mm)
- Woonkamer (1922x1725mm)
- Draaikiep (650x1530mm)
- Systeem: Top Down Bottom Up (TDBU)

Budget: 2k (kan opgerekt worden, maar liever blijf ik hieronder)

Aanbieders van domotica gestuurde plissé (fabrikanten) incl TDBU:
- Luxaflex
- Zonnelux
- Kwantum

Domotica integratie: Home Assistant

Luxaflex
Veruit de meest bekende raamdecoratie fabrikant van Nederlandse bodem. Zij bieden het Powerview systeem aan waarmee TDBU te realiseren valt.
Pro's: Veel stof kleuren, hoge kwaliteit materialen, gemakkelijk te vergelijken.
Con's: Prijs, Powerview integratie met Home Assistant lijkt niet fantastisch te zijn (ervaring anyone?), Powerview is ook enigzins verouderd. Dit zie je terug in het type afstandsbediening en tevens gaan er verhalen online dat er in andere delen van de wereld al andere motoren worden gebruikt.
Totaal prijs: +/- 2000,- online, 3000,- lokaal
Voorbeeld: https://www.decodeal.nl/l...-down-bottom-up-powerview

Zonnelux
Erg grote speler binnen Nederland. Zij bieden het Motionblinds systeem van Coulisse aan welke erg vernieuwend is in de markt. Hiermee kan ook TDBU worden gehandeld. Tevens is de integratie met Home Assistant een stuk beter dan met Powerview.
Pro's: Veel stof kleuren, hoge kwaliteit materialen, Motionblinds systeem
Con's: Prijs, erg slecht te vergelijken prijzen worden ontzettend beschermd
Totaal prijs: 3000,- lokaal
Voorbeeld: Meh, geen vergelijking mogelijk online

Kwantum
Bieden het Motionblinds systeem van Coulisse aan welke erg vernieuwend is in de markt. Hiermee kan ook TDBU worden gehandeld. Tevens is de integratie met Home Assistant een stuk beter dan met Powerview.
Pro's: Hoge kwaliteit materialen, Motionblinds systeem, Prijs
Con's: Stofkeuze is erg beperkt
Totaal prijs: 1500,- online/lokaal
Voorbeeld: https://www.kwantum.nl/go...-45mm-lotte-zwart-4300674

Ik ben er eigenlijk zeker van dat ik voor het Motion Blinds systeem wil gaan, de integratie met Home Assistant schijnt erg prettig te werken. Tevens zijn er extra voordelen zoals:
- Rolgordijn motoren te verkrijgen bij de hornbach voor een zeer prettige prijs: https://www.hornbach.nl/s...nen/10251929/artikel.html
- Trekkoord met terug melding (je kunt dus de plisse's makkelijk bedienen zonder app)
- Nieuw op de markt, dus de support zal de komende jaren nog blijven waarbij dat bij Powerview volgend jaar opeens volledig anders zou kunnen zijn

Mijn struggle:
- Ga ik voor de perfecte stof keuze 1500,- meer betalen bij zonnelux vs. kwantum?
- Zijn er mensen met ervaring bij de kwantum met een dergelijk systeem?
- Hoe is de kwaliteit van de stof bij de kwantum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:06
Ik weet niet of deze al genoemd was hier: https://omniablinds.com
Ze gebruiken ook Motion-motors en controller zo te zien en worden op maat gemaakt voor redelijke prijs. Alleen geen top-down zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

TiBoD schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:52:
Ik weet niet of deze al genoemd was hier: https://omniablinds.com
Ze gebruiken ook Motion-motors en controller zo te zien en worden op maat gemaakt voor redelijke prijs. Alleen geen top-down zo te zien.
Klopt, echter hebben zij alleen rolgordijnen voor zo ver ik kan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Stekeltje schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:53:
Nou mijn zoektocht begint nu aardig op stoom te komen waardoor en ik dacht laat ik het even delen. Mijn situatie:

3 ramen:
- Keuken (1356x1445mm)
- Woonkamer (1922x1725mm)
- Draaikiep (650x1530mm)
- Systeem: Top Down Bottom Up (TDBU)

Budget: 2k (kan opgerekt worden, maar liever blijf ik hieronder)

Aanbieders van domotica gestuurde plissé (fabrikanten) incl TDBU:
- Luxaflex
- Zonnelux
- Kwantum

Domotica integratie: Home Assistant

Luxaflex
Veruit de meest bekende raamdecoratie fabrikant van Nederlandse bodem. Zij bieden het Powerview systeem aan waarmee TDBU te realiseren valt.
Pro's: Veel stof kleuren, hoge kwaliteit materialen, gemakkelijk te vergelijken.
Con's: Prijs, Powerview integratie met Home Assistant lijkt niet fantastisch te zijn (ervaring anyone?), Powerview is ook enigzins verouderd. Dit zie je terug in het type afstandsbediening en tevens gaan er verhalen online dat er in andere delen van de wereld al andere motoren worden gebruikt.
Totaal prijs: +/- 2000,- online, 3000,- lokaal
Voorbeeld: https://www.decodeal.nl/l...-down-bottom-up-powerview

Zonnelux
Erg grote speler binnen Nederland. Zij bieden het Motionblinds systeem van Coulisse aan welke erg vernieuwend is in de markt. Hiermee kan ook TDBU worden gehandeld. Tevens is de integratie met Home Assistant een stuk beter dan met Powerview.
Pro's: Veel stof kleuren, hoge kwaliteit materialen, Motionblinds systeem
Con's: Prijs, erg slecht te vergelijken prijzen worden ontzettend beschermd
Totaal prijs: 3000,- lokaal
Voorbeeld: Meh, geen vergelijking mogelijk online

Kwantum
Bieden het Motionblinds systeem van Coulisse aan welke erg vernieuwend is in de markt. Hiermee kan ook TDBU worden gehandeld. Tevens is de integratie met Home Assistant een stuk beter dan met Powerview.
Pro's: Hoge kwaliteit materialen, Motionblinds systeem, Prijs
Con's: Stofkeuze is erg beperkt
Totaal prijs: 1500,- online/lokaal
Voorbeeld: https://www.kwantum.nl/go...-45mm-lotte-zwart-4300674

Ik ben er eigenlijk zeker van dat ik voor het Motion Blinds systeem wil gaan, de integratie met Home Assistant schijnt erg prettig te werken. Tevens zijn er extra voordelen zoals:
- Rolgordijn motoren te verkrijgen bij de hornbach voor een zeer prettige prijs: https://www.hornbach.nl/s...nen/10251929/artikel.html
- Trekkoord met terug melding (je kunt dus de plisse's makkelijk bedienen zonder app)
- Nieuw op de markt, dus de support zal de komende jaren nog blijven waarbij dat bij Powerview volgend jaar opeens volledig anders zou kunnen zijn

Mijn struggle:
- Ga ik voor de perfecte stof keuze 1500,- meer betalen bij zonnelux vs. kwantum?
- Zijn er mensen met ervaring bij de kwantum met een dergelijk systeem?
- Hoe is de kwaliteit van de stof bij de kwantum?
toon volledige bericht
Leuk dat je deze info deelt. Ik hoop dat op termijn de topdown plissé ook door hornbach oid worden aangeboden. Dan kan ik ze alsnog automatiseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@Moffin kleine kans dat hornbach dat snel gaat doen. Kwantum is op dit moment de enige bouwmarkt die dat aanbiedt. @TiBoD Ik verwacht dat je betere prijzen kunt krijgen via Kwantum / Zonnelux / BDLine / BSL raambekleding. Of gewoon naar de Hornbach gaan om zelf een motor in je rolgordijn te stoppen. Motor past in 25/28mm buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:43
Kwantum heeft ze niet meer in het assortiment?
Ik zoek nl ook plisse topdownbottomup elektrisch bediend.

Edit; Heb ze gevonden maar kon op zo'n 750 per stuk. Nogal verschil met de elektrische rolgordijnen van de Hornbach.

[ Voor 39% gewijzigd door Sjabba1979 op 21-05-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:26

de Peer

under peer review

Ik gebruik voor onze plisse naar tevredenheid de Zemismart motor: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.43104c4dkCL6xV

Daar heb ik Tasmota op gezet, waardoor ik hem via Domoticz kan bedienen.
Ik heb de variant op batterijen omdat ik op die plek geen kabel kan/wil trekken en omdat het een kleine plissé is. Er is ook een variant met netsnoer.

Ik was dus voor 50€ klaar en je kunt zelf een plissé uit kiezen, en geen totaaloplossing (duur!)
Ik heb het motortje overigens direct op het asje van de plissé aangesloten en dus niet via de balletjesketting. zo dus (zie onder). Misschien dat ik hem nog zwart schilder of een 3d-printje maak voor een zwarte cover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-bAJOF85OfgbIKbejZLtJkM2Ng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4O7S2kdtxNRkZJvWeQv42jOH.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door de Peer op 21-05-2021 20:39 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:43
de Peer schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:22:
Ik gebruik voor onze plisse naar tevredenheid de Zemismart motor: https://nl.aliexpress.com...ZVf&device=c&gclsrc=aw.ds

Daar heb ik Tasmota op gezet, waardoor ik hem via Domoticz kan bedienen.
Ik heb de variant op batterijen omdat ik op die plek geen kabel kan/wil trekken en omdat het een kleine plisse is. Er is ook een variant met netsnoer.

Ik was dus voor 50€ klaar.
Goede tip, bevalt hij mbt snelheid/geluid en levensduur batterij?
Moet je plisse dan een ketting hebben? De meeste hebben toch een touwtje?

Denk dat ik inderdaad maar een normale plisse haal en dit erop zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:26

de Peer

under peer review

Sjabba1979 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:25:
[...]

Goede tip, bevalt hij mbt snelheid/geluid en levensduur batterij?

Denk dat ik inderdaad maar een normale plisse haal en dit erop zet.
Ik heb hem nog niet lang genoeg om iets over de batterijduur te kunnen zeggen. Ik heb hem nu 2 maanden en de batterij is nog niet leeg geweest. Hangt ook erg van de grootte van je plisse af.
Geluid: hij is erg stil! Ik heb al mijn gordijnen ook geautomatiseerd met een Nema17 steppermotor en dat maakt aanzienlijk meer geluid.
Kijk ook eens op het youtubekanaal van 'The hook up', hij bespreekt deze blind motor ook enkele malen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnenco
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 10:23
Vermoed dat hier de term rolgordijn en plisse gordijnen door elkaar word gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik ben sinds een tijdje ook opzoek naar elektrische plisse gordijnen TDBU, aanstuurbaar door HA.

Ik ben tot dezelfde 3 producten gekomen als @Stekeltje: Zonnelux, Kwantum en Luxaflex.

Luxaflex valt voor mij eigenlijk direct af na het lezen van alle comments hier. Van zowel Zonnelux en Kwantum heb ik een demo gezien. Het liefst wil ik de gordijnen op netstroom (Zonnelux). Deze zijn echter alleen leverbaar in 32mm, waarbij ik eigenlijk 45 of 64mm wil.

Kwantum heeft wel 45mm, maar op accu. Ik ben bij 2 winkels geweest, en met de klantenservice gesproken en eigenlijk weet niemand daar iets over dit systeem. Batterijduur, welk protocol (voor de koppeling met HA), lengte van de oplaadkabel, wat voor oplaadkabel (1 gordijn is 6 meter verwijderd van stekkerdoos), etc..

Heeft iemand hier de plisse gordijn van de kwantum hangen, die hier hun ervaring wil delen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

freakin_ruben schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:07:
Ik ben sinds een tijdje ook opzoek naar elektrische plisse gordijnen TDBU, aanstuurbaar door HA.

Ik ben tot dezelfde 3 producten gekomen als @Stekeltje: Zonnelux, Kwantum en Luxaflex.

Luxaflex valt voor mij eigenlijk direct af na het lezen van alle comments hier. Van zowel Zonnelux en Kwantum heb ik een demo gezien. Het liefst wil ik de gordijnen op netstroom (Zonnelux). Deze zijn echter alleen leverbaar in 32mm, waarbij ik eigenlijk 45 of 64mm wil.

Kwantum heeft wel 45mm, maar op accu. Ik ben bij 2 winkels geweest, en met de klantenservice gesproken en eigenlijk weet niemand daar iets over dit systeem. Batterijduur, welk protocol (voor de koppeling met HA), lengte van de oplaadkabel, wat voor oplaadkabel (1 gordijn is 6 meter verwijderd van stekkerdoos), etc..

Heeft iemand hier de plisse gordijn van de kwantum hangen, die hier hun ervaring wil delen? _/-\o_
Let bij Zonnelux goed op, als het netstroom is kan het ook BREL zijn.

Kwantum:
Batterij duur van de rolgordijnen heb ik als positief ervaren, inmiddels enkele maanden in huis en nog maar 1 maal hoeven opladen.

Protocol is via een APi tussen Motion Bridge en HA (verkrijgbaar bij Hornbach bv) Zonnelux is Motion ook aan het integreren, exact hetzelfde spul als de kwantum. Heb zelf wel wat rare dingen ervaren, als de wifi verbinding wegvalt van de bridge dan ben je ook gelijk je rolgordijn kwijt. Heb de vraag aan @Jerry_bboy gesteld maar nog geen antwoord op ontvangen.

Oplaadkabel bij de rol gordijnen is gewoon microusb en die kun je bij elke webwinkel tot xx meter kopen.

Ik heb helaas nogsteeds geen plisse. Het voordeel van motion is ook de goedkope rolgordijn motoren die je bijna overal in kan stoppen. Hierdoor heb je maar een enkele bridge in je woning t.b.v. raambedekking.

[ Voor 35% gewijzigd door Stekeltje op 22-10-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
freakin_ruben schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:07:

Ik weet niet zeker of kwantum ook de bedraade versie levert. Maar het is in theorie wel mogelijk. Let wel je zit dan wel aan een minimale maat van iets meer dan een meter geloof ik. In verband met 2 middenmotoren die geplaatst moeten worden. Maar het is zeker mogelijk. Mag ik vragen waarom je 230 wilt ? De motoren gaan doorgaans 4-9 maanden mee afhankelijk van de hoogte van het product. Voornamelijk de duur van het draaien is de reden dat die of 4 of 9 maand meegaat. Daarnaast is het een 433mhz motor, bereik is daardoor wel goed voor de meeste woningen. Ons 433 protocol is wel bi-directioneel en je kunt dus de positie van de zonwering zien. Persoonlijk zou ik voor de batterij oplossing gaan want dan heb je ook de pull functie. Dit is een manual override voor wanneer je geen afstandsbediening of telefoon of iets dergelijks in de buurt hebt.

En voor HA is er een integratie.
https://www.home-assistant.io/integrations/motion_blinds/

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.

@Stekeltje heb je een DM gestuurd. schijnbaar over je bericht heen gelezen in m'n vakantie.

hier kun je een klein beetje de producten zien.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Kwantum - Altijd een oplossing voor je raam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
Protocol is via een APi tussen Motion Bridge en HA (verkrijgbaar bij Hornbach bv) Zonnelux is Motion ook aan het integreren, exact hetzelfde spul als de kwantum. Heb zelf wel wat rare dingen ervaren, als de wifi verbinding wegvalt van de bridge dan ben je ook gelijk je rolgordijn kwijt.
Tot nu toe zie ik alleen de optie bij Kwantum om wel of geen afstandsbediening mee te bestellen. Zit de bridge in de afstandsbediening of haal je die er los bij?
Ik weet niet zeker of kwantum ook de bedraade versie levert. Maar het is in theorie wel mogelijk. Let wel je zit dan wel aan een minimale maat van iets meer dan een meter geloof ik. In verband met 2 middenmotoren die geplaatst moeten worden. Maar het is zeker mogelijk. Mag ik vragen waarom je 230 wilt ?
Het gaat om 4 ramen van 1.60 dus dat komt volgens mij wel goed. Ik zie eerlijk gezegd niet zo goed een reden om niet voor 230 te gaan. Het is natuurlijk niet zoveel moeite om ze eens per half jaar op te laden maar de levensduur van een accu gaat meestal achteruit na een aantal jaar, en voor dit geld (4 x E750) hoop ik toch dat ze langer blijven hangen dan 5 jaar.
Kwantum ondersteunt 230v iig niet
De motoren gaan doorgaans 4-9 maanden mee afhankelijk van de hoogte van het product. Voornamelijk de duur van het draaien is de reden dat die of 4 of 9 maand meegaat. Daarnaast is het een 433mhz motor, bereik is daardoor wel goed voor de meeste woningen.
Dus als ik het goed begrijp, heb ik voor de connectie met HA, een RFLink kastje nodig, of is dat alleen nodig als je de afstandsbediening niet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

freakin_ruben schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Tot nu toe zie ik alleen de optie bij Kwantum om wel of geen afstandsbediening mee te bestellen. Zit de bridge in de afstandsbediening of haal je die er los bij?

[...]

Het gaat om 4 ramen van 1.60 dus dat komt volgens mij wel goed. Ik zie eerlijk gezegd niet zo goed een reden om niet voor 230 te gaan. Het is natuurlijk niet zoveel moeite om ze eens per half jaar op te laden maar de levensduur van een accu gaat meestal achteruit na een aantal jaar, en voor dit geld (4 x E750) hoop ik toch dat ze langer blijven hangen dan 5 jaar.

[...]

Dus als ik het goed begrijp, heb ik voor de connectie met HA, een RFLink kastje nodig, of is dat alleen nodig als je de afstandsbediening niet hebt?
toon volledige bericht
Bridge heb ik zelf gekocht bij de Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...nen/10251930/artikel.html

@230, snap ik hoop dat er in de toekomst ook vervanginsmodules komen om je batterij nieuw leven in te blazen. Vzviw bestaan deze onderdelen nog niet online.

Nee je kan gewoon de bridge hierboven koppelen middels de API (even de handleiding volgens in deze link van @Jerry_bboy https://www.home-assistant.io/integrations/motion_blinds/ tussen de motion bridge en HA. Op het moment van installeren van de bridge ziet HA hem direct en importeert hij alle raambedekkingen automatisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Stekeltje op 22-10-2021 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-05 13:18
Heb ervaring met luxaflex duette shades. Erg mooi product, goede akoestische werking, en isoleerd ook nog redelijk
Bediening met pebble wand shakelaar en de gordijnen gevoed met adapters.
We hebben er 5 over de hele breedte van de glas pui.
Waar we niet over te spreken zijn is de degelijkheid.
Na goed één jaar lag er na gebruik één op de grond, het koord bleek gebroken net buiten garantie.
Dit kregen we dus ook niet, dit zijn normale gebruiks/onderhouds kosten is het verhaal voor de som van 150 Euro.
Nu na 3 jaar 4x hetzelfde liedje
Ja voor die prijs 3800,- verwacht ik iets meer degelijkheid.
Jammer.
Ben nu zelf aan het onderzoeken naar de oorzaak, de laatste 3x zelf gerepareerd heb vermoedens maar ben er nog niet helemaal uit.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Net nu ik op zoek ben naar een plisse/ duette gordijn in de woonkamer lees dit topic :)
Nu is voor mij Domotica sturing niet nodig, en dan zijn er meer merken dan de 3 hierboven.
Overzichtelijk is het zeker niet, veel wat ik graag wil weten moet je in een fysieke winkel vragen... en daar kunnen zij mij ook niet veel meer vertellen.
Volgende week maar eens bij Kwantum kijken... och ik weet nog hoe kwantum in Drachten is begonnen, zó klein en zó vol met derderangs artikelen, je kon je kont niet keren als je een andere klant tegenkwam.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
freakin_ruben schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
De bridge wordt niet verkocht bij kwantum. Maar is te koop bij hornbach of robb shop. Laatste is wel wat duurder. Rflink mag je proberen, maar gaat niet werken helaas. Je mag het natuurlijk altijd proberen. Maar de code veranderd telkens. Dus werkt niet zoals bij somfy bijvoorbeeld. Je komt dus niet onder de bridge uit. Of je zou een ics-2000 van klik aan klik uit kunnen gebruiken. Maar werkt dan niet met HA. Snap je gedachte van batterijen die slechter worden. Ik heb thuis intotaal 2 top down bottom up plissee systemen, 2 duo rolgordijnen. Een cassette rolgordijn, en een rolluik met een rolgordijnmotor,verschillende switches en een gordijnrails. Alles behalve de switches hebben batterijen. Ik laad de rrolgordijnen 1x per jaar op. Ze zijn dan niet eens altijd leeg, maar maak dan vaak gauw 1 rondje. Laden is ongeveer 8u. Dus meestal 1 weekend alles laden en dan doen ze het weer een jaar. De meeste worden dagelijks 2x bedient op een afmeting van 1.30m. Motoren zijn ondertussen 3-4 jaar oud. En zie weinig tot geen verschil. De plissee gaat bij mij minder lang mee. Maar dat is omdat die ook custom made zijn en ik 2 motoren op 1 accu heb aangesloten. Hierdoor gaat die vaak maar zo'n 2.5/3maand mee. Dit vanwege de ruimte. Maar normaal gesproken zou dit met het systeem van de kwantum een stuk langer mee gaan. Je zou natuurlijk ook altijd usb in de motor kunnen laten zitten. Dan heb je wel de pull functie. Wanneer je die gewend bent wil je niet zonder. In principe moeten ze ruim 10 jaar mee kunnen. Dat is waar ze op worden duurgetest. Dus 5 jaar zou met gemak moeten kunnen.

Meer info nodig, vooral vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
frisianstar schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:58:
Net nu ik op zoek ben naar een plisse/ duette gordijn in de woonkamer lees dit topic :)
Nu is voor mij Domotica sturing niet nodig, en dan zijn er meer merken dan de 3 hierboven.
Overzichtelijk is het zeker niet, veel wat ik graag wil weten moet je in een fysieke winkel vragen... en daar kunnen zij mij ook niet veel meer vertellen.
Volgende week maar eens bij Kwantum kijken... och ik weet nog hoe kwantum in Drachten is begonnen, zó klein en zó vol met derderangs artikelen, je kon je kont niet keren als je een andere klant tegenkwam.
Wat wil je weten. Veel tweakers weten doorgaans meer dan de winkelier. Maar denk dat ik je wel zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Buitenkamp schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:22:
Heb ervaring met luxaflex duette shades. Erg mooi product, goede akoestische werking, en isoleerd ook nog redelijk
Bediening met pebble wand shakelaar en de gordijnen gevoed met adapters.
We hebben er 5 over de hele breedte van de glas pui.
Waar we niet over te spreken zijn is de degelijkheid.
Na goed één jaar lag er na gebruik één op de grond, het koord bleek gebroken net buiten garantie.
Dit kregen we dus ook niet, dit zijn normale gebruiks/onderhouds kosten is het verhaal voor de som van 150 Euro.
Nu na 3 jaar 4x hetzelfde liedje
Ja voor die prijs 3800,- verwacht ik iets meer degelijkheid.
Jammer.
Ben nu zelf aan het onderzoeken naar de oorzaak, de laatste 3x zelf gerepareerd heb vermoedens maar ben er nog niet helemaal uit.
Dat is wel minder om te horen. Mocht je koord nodig hebben laat maar weten. Kan vast wel stukje regelen voor je. Is waarschijnlijk 0.8mm?
Laat maar weten of ik wat voor je kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
Stekeltje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:09:
[...]

Bridge heb ik zelf gekocht bij de Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...nen/10251930/artikel.html

@230, snap ik hoop dat er in de toekomst ook vervanginsmodules komen om je batterij nieuw leven in te blazen. Vzviw bestaan deze onderdelen nog niet online.

Nee je kan gewoon de bridge hierboven koppelen middels de API (even de handleiding volgens in deze link van @Jerry_bboy https://www.home-assistant.io/integrations/motion_blinds/ tussen de motion bridge en HA. Op het moment van installeren van de bridge ziet HA hem direct en importeert hij alle raambedekkingen automatisch.
Duidelijk, dank, dat klinkt al een stuk logischer!
Jerry_bboy schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:05:
[...]

Of je zou een ics-2000 van klik aan klik uit kunnen gebruiken. Maar werkt dan niet met HA. Snap je gedachte van batterijen die slechter worden. Ik heb thuis intotaal 2 top down bottom up plissee systemen, 2 duo rolgordijnen. Een cassette rolgordijn, en een rolluik met een rolgordijnmotor,verschillende switches en een gordijnrails. Alles behalve de switches hebben batterijen. Ik laad de rrolgordijnen 1x per jaar op. Ze zijn dan niet eens altijd leeg, maar maak dan vaak gauw 1 rondje. Laden is ongeveer 8u. Dus meestal 1 weekend alles laden en dan doen ze het weer een jaar. De meeste worden dagelijks 2x bedient op een afmeting van 1.30m. Motoren zijn ondertussen 3-4 jaar oud. En zie weinig tot geen verschil. De plissee gaat bij mij minder lang mee. Maar dat is omdat die ook custom made zijn en ik 2 motoren op 1 accu heb aangesloten. Hierdoor gaat die vaak maar zo'n 2.5/3maand mee. Dit vanwege de ruimte. Maar normaal gesproken zou dit met het systeem van de kwantum een stuk langer mee gaan. Je zou natuurlijk ook altijd usb in de motor kunnen laten zitten. Dan heb je wel de pull functie. Wanneer je die gewend bent wil je niet zonder. In principe moeten ze ruim 10 jaar mee kunnen. Dat is waar ze op worden duurgetest. Dus 5 jaar zou met gemak moeten kunnen.

Meer info nodig, vooral vragen.
Levensduur klinkt vrij betrouwbaar. En ik kan inderdaad de usb kabel erin laten zitten, eventueel met een zigbee stopcontact ertussen zodat HA de oplader zelf kan aanzetten als de accu bijna leeg is. Communiceert de bridge ook de batterij status?

Kreeg ook zojuist een offerte voor de Luxaflex duette 64mm met Powerview. 4x 160x230 kost al gauw E5200 en ik heb nog weinig goede dingen gelezen over de Luxaflex duettes.

Dank allen, voor mij is het duidelijk, Kwantum Duettes + Bridge van de Hornbach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@freakin_ruben ja batterijstatus geeft die door via de app en ook via home assistant. Rssi en positie. Nadeel van onder andere powerview is dat je op dit moment alleen scenes kan bedienen vanuit home assistant. Althans dat is de laatste info die ik heb. Je kunt dus niet zeggen doe ff 5% lager of iets dergelijks. Met eventueel de hoek van de zon zou je de zonwering telkens kunnen laten aanpassen. Wil dat thuis nog een keer doen ivm licht op de tv. Alleen nog niet in verdiept. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQL8Kfft8KzMlahI87jgpHKkJpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2jB4jpBJY0jEf4XcQwHXr24.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-05 13:18
Dank voor je aanbod Jerry_bboy de diikte is 0.9.

Tot nu toe gered zonder nieuw koord breekt meestal in de onderbalk kon er dan nog een knoop in leggen.
Ben laatste dagen intensief met de Duette's bezig geweest.
Aanleiding was de 4de koordbreuk.
Wat mij opvalt is:

- soms zit het koord dubbel op de spoel. Denk dit nu opgelost te hebben door de beneden positie te verhogen zodat die net op cq boven de vloer stopt en zodoende het koord altijd strak blijft.

- Duette's maken een bonkend geluid. Het koord schuift niet door op de spoel gaat te stroef, ook gezien dat koord er aan de voorkant afloopt.
Na verschillende testen loopt het koort nu soepel dmv het koord te behandelen met talkpoeder.

Het was wel een klusje de Duette's moeten gedemonteerd en uit elkaar genomen worden maar mag mij nu wel Duette specialist noemen.

Hoogteafstelling door de aandrijfas te verdraaiien tov de spoelen zodat de eindaanslag eerder bereikt wordt en zo eerder stopt.
Achter op de motor zit een pulsgever die detecteerd of de motor vertraagd en dan stopt.

Spoelen demonteren afrollen en het koord inkalken.

Bij inbedrijfstellen moeten de Duette's geinitialiseert worden hoe dit moet kon ik nergens vinden maar uitproberen leverde dit op:
De knop op de Duette's ingedrukt houden ong. 8sec Duette maakt kleine beweging dan loslaten hij gaat nu eerst naar boven en dan naar beneden waar die weer een kleine beweging maakt en is dan klaar.

De onderdelen zijn eenvoudig te bereiken door het schroefje te verwijderen en het profiel er geheel af te schuiven.

Nu maar weer afwachten maar heb er nu meer vertrouwen in.

Dit hele verhaal is bedoeld voor mede bezitters om er voordeel uit te halen, bij luxaflex is het 0 bij vragen, stuur het maar op!.

en wie weet krijgen we nog tips.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Gelukkig heb je het weten te repareren. Mocht je onderdelen nog hebben dan kan ik wellicht via klanten van ons er ook wel aan komen. Moet je me dan maar een dm sturen @Buitenkamp. Kan altijd informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 08:10
Iets om hier goed in de gaten te houden is dat met sommige systemen je niet los de bovenkant en onderkant los kan bedienen. Wij hebben uiteindelijk voor hand bediening gekozen.
Zou nu overigens niet snel meer voor Duettes gaan. Hierbij heb je voor iedere laag lijm verbindingen (die blijkbaar gevoelig kunnen zijn voor zon).
Een gewoon plissé gordijn is denk ik veel steviger.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert14mei
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-04 21:35
Ik heb van somfy gehoord dat ze in het 3e kwartaal 2021 met motoren zouden komen voor TDBU. Heb er echter nog niets van kunnen vinden op hun site.

[ Voor 27% gewijzigd door Bert14mei op 02-11-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AoD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 20:16

AoD

Ook ik ben me aan het verdiepen in TDBU plissé voor ons huis. Deze zou ik graag willen automatiseren. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe dat mogelijk is en met welke motor.

Bij Kwantum weten ze inderdaad niet zoveel, alleen dat het kan, maar daar houdt de informatie op. In de winkel hadden ze alleen een TD motor hangen en volgens de verkoper zijn onze (draai-kiep) ramen te groot om überhaupt hun TDBU plissé in te kunnen spannen.

Kwantum valt dus af. Luxaflex valt ook af om eerder genoemde redenen. Zonnelux is ook nogal duur, ondoorzichtig qua prijs en wat ze bieden. Ik moet nog bij een andere lokale Zonnelux dealer langs, de eerste had geen verstand van automatiseren.

Zijn de Motion Blinds motoren voor TDBU ook ergens los te koop? @Jerry_bboy weet jij dit? Ik heb alleen de motor voor rolgordijnen gezien bij Hornbach. Maar voor de doe-het-zelver moet het toch mogelijk zijn om dit zelf in elkaar te zetten? Een beetje handigheid, zoals @de Peer heeft gedaan met zijn Zemismart motor.

Google komt vooral uit bij dit topic, ik volg het met veel interesse!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Hallo AoD,

Allereerst gaat klemmen op een groot raam wellicht wat moeilijk. Wellicht kun je eens een foto sturen van je raam. Mag ook in DM, dan kan ik eventueel kijken wat er mogelijk is.

Zonnelux levert inprincipe grotendeels gelijk aan Kwantum, heeft waarschijnlijk meer keuze in kleuren. Heeft alleen een andere midden en onderlat dan Kwantum. De motoren voor de TDBU zijn helaas niet los te koop. Er zijn veel andere onderdelen die je ook moet hebben om het product te kunnen maken. Daarnaast is het niet zo eenvoudig als een rolgordijn motor. Je moet al beschikken over een plissé systeem dat voorzien is van spoelen. Doorgaans zijn het koorden die je op kunt trekken waarmee je het product kan bedienen. Een rolgordijn motor is nu gewoon eenvoudiger en past doorgaans in veel verschillende buizen.

Ik wou dat ik je kon helpen met een DIY oplossing, maar voor TDBU ben ik bang dat je dat niet gauw gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
AoD schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:46:
Ook ik ben me aan het verdiepen in TDBU plissé voor ons huis. Deze zou ik graag willen automatiseren. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe dat mogelijk is en met welke motor.

Bij Kwantum weten ze inderdaad niet zoveel, alleen dat het kan, maar daar houdt de informatie op. In de winkel hadden ze alleen een TD motor hangen en volgens de verkoper zijn onze (draai-kiep) ramen te groot om überhaupt hun TDBU plissé in te kunnen spannen.

Kwantum valt dus af. Luxaflex valt ook af om eerder genoemde redenen. Zonnelux is ook nogal duur, ondoorzichtig qua prijs en wat ze bieden. Ik moet nog bij een andere lokale Zonnelux dealer langs, de eerste had geen verstand van automatiseren.

Zijn de Motion Blinds motoren voor TDBU ook ergens los te koop? @Jerry_bboy weet jij dit? Ik heb alleen de motor voor rolgordijnen gezien bij Hornbach. Maar voor de doe-het-zelver moet het toch mogelijk zijn om dit zelf in elkaar te zetten? Een beetje handigheid, zoals @de Peer heeft gedaan met zijn Zemismart motor.

Google komt vooral uit bij dit topic, ik volg het met veel interesse!
Ben je bij Hornbach zelf geweest of via de website?
Op de afdeling wandtegels kon ik daar meer/ andere artikelen bestellen dan via de website. ik ga daar binnenkort naar toe, ga ik gelijk vragen naar een elektrische plissé, misschien kunnen ze alles wat ik wens bestellen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
Mijn motion plisse gordijnen van de Kwantum zijn inmiddels binnen en vandaag heb ik de eerste vier opgehangen. Nu heb ik ook de motion mini bridge van de hornbach, echter krijg ik die niet verbonden met het WiFi.

In de app (iOS) kom ik vast te zitten in de stap waar ik met de WiFi van de bridge moet connecten. Zodra ik ben verbonden, wissel ik terug naar de app maar hij detecteert niet dat ik verbonden ben.

Ik heb m'n WiFi netwerk tijdelijk op 2.4GHz only gezet, maar dat lijkt niet het probleem te zijn. Heeft iemand verder tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-pals
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 17:36
@freakin_ruben Dit overkwam mij vorig weekend ook weliswaar met android, bij mij was de oplossing om ook mobile data uit te zetten. Daarna liep het bij mij als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
@rudi-pals thanks, zojuist geprobeerd, but no luck.. In het scherm waar je je wifi wachtwoord invoert verschijnt ook niet de naam van mijn wifi netwerk.

Zojuist ook geprobeerd in de Android simulator maar die maakt geen gebruik van de echte wifi netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-pals
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 17:36
@freakin_ruben Dat is vervelend.

Mijn volgorde was de volgende:

1 Wifi geforceerd op 2.4 GHz
2 mobiele data/4G/5G uitzetten op telefoon
3 App starten en koppelen bridge starten.
4 Netwerk SSID was voor ingevuld, wifi ww ingevuld, en dan verder.
5 Wisselen naar motion SSID, wachten op verkrijgen ip.
6 Terug naar Motion-app en procedure vervolgde netjes.

Hopelijk heb je iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
Dank. Ik bedacht me net dat ik nog een oude chromebook heb liggen waar ook android apps op kunnen worden geïnstalleerd. Daarmee is het pairen gelukkig gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 18:43
Erg nuttig topic waar ik in mijn zoektocht naar een alternatief voor Powerview op terecht kwam.
We zijn bij een dealer van Powerview geweest en kwamen op 3200 Euro voor 3 ramen uit. Valt dus af.

Integratie in HA is voor mij een must, voor de vrouw minder. ;-) Binnenkort maar eens naar de Kwantum. Eens kijken of er iemand is die me kan helpen. Gaat in dit geval op 3x TDBU Plissé gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
@rogiertw Ik heb nu 7 'slimme' TDBU hangen van de kwantum, en moet telkens wanneer de bridge van het stroom is afgeweest hem volledig resetten en alle gordijnen opnieuw koppelen. De integratie in home-assistant gaat niet via scenes maar via automations. Bij iedere reset, veranderen ook de ids (7x2) in HA dus kan je ook al je automations handmatig aanpassen.

Misschien als je je wifi in 2.4GhZ houdt staan verbind die wel, dat moet ik nog proberen.. Zie ook PimW in "[MotionBlinds/Smartblinds] - Ervaringen en Discussie"

Mocht je ze toch willen kopen bij de kwamtum, verwacht dan geen kennis van zaken in de winkels. Ik heb ze daarom online besteld, maar dan kun je ook alleen gebruik maken van de algemene klantenservice die zo goed als niet bereikbaar is. Ik raad je aan om ze dus in de winkel te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

freakin_ruben schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:25:
@rogiertw Ik heb nu 7 'slimme' TDBU hangen van de kwantum, en moet telkens wanneer de bridge van het stroom is afgeweest hem volledig resetten en alle gordijnen opnieuw koppelen. De integratie in home-assistant gaat niet via scenes maar via automations. Bij iedere reset, veranderen ook de ids (7x2) in HA dus kan je ook al je automations handmatig aanpassen.

Misschien als je je wifi in 2.4GhZ houdt staan verbind die wel, dat moet ik nog proberen.. Zie ook PimW in "[MotionBlinds/Smartblinds] - Ervaringen en Discussie"

Mocht je ze toch willen kopen bij de kwamtum, verwacht dan geen kennis van zaken in de winkels. Ik heb ze daarom online besteld, maar dan kun je ook alleen gebruik maken van de algemene klantenservice die zo goed als niet bereikbaar is. Ik raad je aan om ze dus in de winkel te bestellen.
Heb exact hetzelfde probleem, bridge blijft altijd offline na een power-out of wegvallen wifi ondanks dat hij met het dedicated 2.4Ghz netwerk is verbonden.

Ik zie dat de bridge wel verbonden is met mijn router, alleen vindt hij zelf dat hij offline is (software/app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Ik heb ook 3 bij kwantum (online) besteld, volgens een senior winkel verkoper komen ze uit Duitsland, wie weet dat je het originele merk kan achterhalen en vervolgens op een Duits forum meer info kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 18:43
freakin_ruben schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:25:

Hmm goede aanvulling... in hoeverre kan de bridge ook bedraad zijn? Ik zou de bridge aan mijn UPS kunnen hangen zodat hij in de lucht blijft bij power-outage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
rogiertw schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Hmm goede aanvulling... in hoeverre kan de bridge ook bedraad zijn? Ik zou de bridge aan mijn UPS kunnen hangen zodat hij in de lucht blijft bij power-outage...
Dat zou moeten kunnen, het is een usb-dongel, die je via een adapter in het stopcontact steekt. Ik weet alleen niet wat het bereik is van de dongel, als in, hoe dicht die bij je gordijnen moet hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 11:59
hier ook wederom aan het kijken naar TDBU of rolgordijnen voor onze ramen aan de achterkant . zie foto hieronder.

Het idee is dus om per raam ( linker en rechterraam zijn vast ) , de 2 in het midden zijn openslaande deuren ) een rolgordijn of TDBU te plaatsen.
Rolgordijn heeft toch meer de voorkeur op dit moment.

Zover ik zie , als ik wil ga kiezen voor Montionblinds heb ik 3(?) keuzes:

1. Rollgordijn bij de kwantum met motor kopen + birdge van de hornbach
2. Rollgordijn + bridge bij de hornbach, maar dan moet ik zelf de motor installeren (?) ( geen idee hoeveel werk dit is ? )
3. Zonnelux all in oplossing ( = duur )

Kloppen bovenstaande criteria? en wat denken jullie van de setup?
De linker en rechterraam kan gewoon in het kozijn worden geplaatst, maar ik zit te twijfelen over de deuren.. wat daar handig in is..
" in het raam" is maar 1,8cm ruimte..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E5YAl01kmZVFFiUPshwrHlWjQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trnlzWoebE1jzIpX8a2VqaBG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Androo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:13:

2. Rollgordijn + bridge bij de hornbach, maar dan moet ik zelf de motor installeren (?) ( geen idee hoeveel werk dit is ? )
Niet moeilijk, je haalt het plastic onderdeel met de ketting uit de buis (schuiven) en je zet de juiste 'Kroon' op de motor. Vervolgens schuif je hem erin en het is klaar.

Je kunt ook andere fabrikaten gebruiken voor het rolgordijn, ik ga binnenkort een test doen met Veneta (al besteld, moet alleen nog nieuwe motors kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droiverd
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-01 16:02
Na dit topic ben ik zelf ook wat opzoek gegaan. Hierbij zag ik dat velux ook mooie betaalbare elektrische plisse's heeft. Van velux mag je wel wat kwaliteit verwachten, echter zijn het alleen standaard velux maten.

Heeft iemand zich er al eens in verdiept om deze achteraf opmaat te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Androo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:13:
hier ook wederom aan het kijken naar TDBU of rolgordijnen voor onze ramen aan de achterkant . zie foto hieronder.

Het idee is dus om per raam ( linker en rechterraam zijn vast ) , de 2 in het midden zijn openslaande deuren ) een rolgordijn of TDBU te plaatsen.
Rolgordijn heeft toch meer de voorkeur op dit moment.

Zover ik zie , als ik wil ga kiezen voor Montionblinds heb ik 3(?) keuzes:

1. Rollgordijn bij de kwantum met motor kopen + birdge van de hornbach
3. Zonnelux all in oplossing ( = duur )

Kloppen bovenstaande criteria? en wat denken jullie van de setup?
De linker en rechterraam kan gewoon in het kozijn worden geplaatst, maar ik zit te twijfelen over de deuren.. wat daar handig in is..
" in het raam" is maar 1,8cm ruimte..

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Hornbach heeft ook beugels om de gordijnen aan de deur te hangen.

Was in dit topic terecht gekomen tijdens mijn zoektocht naar elektrische plissegordijnen. Helaas is er niet veel vooruitgang in aanbieders en kosten ze overal richting de 1000 euro voor één raam van 230x230 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 19:14

JHe

Stekeltje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Niet moeilijk, je haalt het plastic onderdeel met de ketting uit de buis (schuiven) en je zet de juiste 'Kroon' op de motor. Vervolgens schuif je hem erin en het is klaar.

Je kunt ook andere fabrikaten gebruiken voor het rolgordijn, ik ga binnenkort een test doen met Veneta (al besteld, moet alleen nog nieuwe motors kopen).
Weet je toevallig ook of het ook lukt om een duette (bottom up, top down) van Veneta te automatiseren is? Ik heb gekeken bij zonnelux en luxoflex, maar van beide krijg ik offertes terug van €10.000 euro, Veneta (niet elektrisch) zou €2.500 kosten. Voor €7.500 kun je een hoop motoren kopen...

Of als er andere mensen zijn die goede ideeën hebben dan hoor ik het natuurlijk ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

JHe schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Weet je toevallig ook of het ook lukt om een duette (bottom up, top down) van Veneta te automatiseren is? Ik heb gekeken bij zonnelux en luxoflex, maar van beide krijg ik offertes terug van €10.000 euro, Veneta (niet elektrisch) zou €2.500 kosten. Voor €7.500 kun je een hoop motoren kopen...

Of als er andere mensen zijn die goede ideeën hebben dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
Tot nog toe niks kunnen vinden wat dat mogelijk zou maken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masonverm
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-05 13:51
Ook ik ben me nu aan het verdiepen in dit onderwerp.

Wij willen in ons huis nu ook geautomatiseerde plisse's plaatsen, echter hebben wij 12 ramen op de begane grond.

Een offerte bij Smartblinds komt al gauw uit op 12k, Luxaflex Duettes ga ik niet eens proberen en volgens mij is Kwantum een goede kandidaat.

Nu kan ik alleen niet heel veel info vinden op de website van Kwantum, maar even ervan uit gaande van op maat gemaakte plisse's van Kwantum scheelt dit al bijna 2/3 van de prijs bij de overige partijen.

Ik vraag me nu dus af, tenminste het is mij nog niet geheel duidelijk, maar zijn die motion blinds plisse's bij Kwantum in de winkel te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-05 19:30
De plisse's die ik afgelopen winter bij Kwantum had besteld zijn van Coulisse: https://coulisse.com/products

Ik had 'handbediend' besteld en niet met motor... zijn ze écht handbediend, geen koorden ofzo, de bovenkant is nu onbereikbaar hoog, ik moet met mijn lengte van 195cm toch nog op de bank staan om de plissé tot boven aan toe te kunnen sluiten, ga ik wel vervangen door één met motor.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 11:17
Yep, die kun je bij Kwantum in de winkel bestellen.

Wij hebben niet die van kwantum gekozen omdat je dan een van de afstandbedieningsmogelijkheden (3x ww) moet gebruiken.
Wij hebben nu ook een Coulisse systeem waar je ook via touwtjes de TopDown- en de BottomUp-motor met de hand kan bedienen. Dat is dan naast de bluetooth-app op de smartphone, de remote control en de wifi-bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masonverm
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-05 13:51
remotica schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:12:
Yep, die kun je bij Kwantum in de winkel bestellen.

Wij hebben niet die van kwantum gekozen omdat je dan een van de afstandbedieningsmogelijkheden (3x ww) moet gebruiken.
Wij hebben nu ook een Coulisse systeem waar je ook via touwtjes de TopDown- en de BottomUp-motor met de hand kan bedienen. Dat is dan naast de bluetooth-app op de smartphone, de remote control en de wifi-bridge.
Begrijp ik het goed dat Coulisse dus motionblinds gebruikt en als ik dan verder kijk verwijst motionblinds weer naar smartblinds?

Hieruit kan ik dus opmaken dat de kosten ongeveer hetzelfde zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

masonverm schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:05:
[...]

Begrijp ik het goed dat Coulisse dus motionblinds gebruikt en als ik dan verder kijk verwijst motionblinds weer naar smartblinds?

Hieruit kan ik dus opmaken dat de kosten ongeveer hetzelfde zullen zijn.
Nee Coulisse is hetzelfde als Bosch voor auto's. Ze maken onderdelen die vervolgens door bedrijven gebruikt kunnen worden om raam bedekking te maken. Dus Coulisse maakt de motor, zonnelux bouwt deze in. Kwantum doet hetzelfde bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 726650

Stekeltje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Begrijp ik jullie goed dat jullie de plisségordijnen en motoren beide van de Hornbach gekocht hebben? Hebben jullie wellicht een foto van de binnenkant van het pliss'egordijn (met zelf geïnstalleerde motor? Zijn dit normale plisségordijnen of TDBU?

Mocht je de TDBU plisségordijnen van de Kwamtum kopen, kun je daar zelf de motoren van de Hornbach in installeren? (verkoper zei van niet, omdat het normale model net iets anders is dan degene zonder motor. Bovendien is het een maatproduct en kan hij ook niet retour mocht het niet lukken met de motoren)

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Anoniem: 726650 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:06:
[...]

Begrijp ik jullie goed dat jullie de plisségordijnen en motoren beide van de Hornbach gekocht hebben? Hebben jullie wellicht een foto van de binnenkant van het pliss'egordijn (met zelf geïnstalleerde motor? Zijn dit normale plisségordijnen of TDBU?

Mocht je de TDBU plisségordijnen van de Kwamtum kopen, kun je daar zelf de motoren van de Hornbach in installeren? (verkoper zei van niet, omdat het normale model net iets anders is dan degene zonder motor. Bovendien is het een maatproduct en kan hij ook niet retour mocht het niet lukken met de motoren)

Alvast bedankt voor de hulp!
Wat ik hierboven beschrijf was gerelateerd aan een rolgordijn, dit werkt dus niet voor een TDBU gordijn.

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
Ik zie dat Somfy een paar keer genoemd is in dit topic, dus ik ging even snuffelen, en ja - ze hebben ondertussen elektrische TDBU honingraatgordijnen! Ze zijn ook nog verrassend betaalbaar. Bij mijn formaat (~290x230) ben ik bij Luxaflex makkelijk €1500+ kwijt, maar bij Somfy zou het (na de nieuwsbriefkorting) onder de €800 worden. Mijn voorkeurskleur hebben ze niet, maar ik ga dit toch overwegen in verband met het enorme prijsverschil.

https://www.poweredblinds.nl/elektrische-plissegordijnen/

Ik ben nog wel nieuwsgierig naar de volgende dingen, als iemand toevallig al ervaring met deze gordijnen heeft:
- Kunnen ze ook permanent bedraad aangesloten worden? Dat heb ik liever dan batterijen namelijk.
- Mijn Somfy zonwering kan makkelijk via Homey bestuurd worden; gaat dit net zo makkelijk bij deze? Dat zou namelijk wel top zijn, dan kan ik die bridge van de overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 18:35
TheCory schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:31:
Ik zie dat Somfy een paar keer genoemd is in dit topic, dus ik ging even snuffelen, en ja - ze hebben ondertussen elektrische TDBU honingraatgordijnen! Ze zijn ook nog verrassend betaalbaar. Bij mijn formaat (~290x230) ben ik bij Luxaflex makkelijk €1500+ kwijt, maar bij Somfy zou het (na de nieuwsbriefkorting) onder de €800 worden. Mijn voorkeurskleur hebben ze niet, maar ik ga dit toch overwegen in verband met het enorme prijsverschil.

https://www.poweredblinds.nl/elektrische-plissegordijnen/

Ik ben nog wel nieuwsgierig naar de volgende dingen, als iemand toevallig al ervaring met deze gordijnen heeft:
- Kunnen ze ook permanent bedraad aangesloten worden? Dat heb ik liever dan batterijen namelijk.
- Mijn Somfy zonwering kan makkelijk via Homey bestuurd worden; gaat dit net zo makkelijk bij deze? Dat zou namelijk wel top zijn, dan kan ik die bridge van de overslaan.
Ik ben ook aan het kijken naar smart TDBU plisse gordijnen en ik kwam ook bij poweredblinds uit. Heb jij die nog aangeschaft en zoja, wil je wat ervaringen delen?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@MrAngry let wel op dat je poweredblinds niet op percentage kan sturen. Deze kun je alleen naar boven/onderen en naar de my positie sturen, dit is een favoriete positie. Heb je motionblinds motoren dan kan je deze wel op elke gewenste positie plaatsen. Wellicht iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Klopt het dat de Kwantum gestopt is met deze gordijnen? Ik kan er echt helemaal niets over op de website vinden...

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
@Krisp Die conclusie heb ik wel getrokken na een vergelijkbare zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:06
Niet alle gordijnen ondersteunen de elektrische bediening.

Deze bijvoorbeeld wel: https://www.kwantum.nl/fe...t-lichtdoorlatend-4300676
Klik door de configurator en je kunt (TDBU) elektrisch selecteren.

Volgens mij kan dat alleen bij de modellen met een 45mm diepe bak bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
@Jerry_bboy Wat hebben die motion blinds nog nodig om te integreren met HA? Want bij Somfy komt er dus nog een hub of een Homey bij.

Verder goed punt dat ze niet naar vaste posities kunnen navigeren, dat zit eigenlijk wel in mijn use case. Ik had dat over het hoofd gezien (eigenlijk aangenomen dat alle opties dat wel kunnen).

[ Voor 15% gewijzigd door MrAngry op 06-03-2023 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
MrAngry schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:01:
@Jerry_bboy Wat hebben die motion blinds nog nodig om te integreren met HA? Want bij Somfy komt er dus nog een hub of een Homey bij.

Verder goed punt dat ze niet naar vaste posities kunnen navigeren, dat zit eigenlijk wel in mijn use case. Ik had dat over het hoofd gezien (eigenlijk aangenomen dat alle opties dat wel kunnen).
Afhankelijk van welke je koopt heb je wel of geen bridge nodig voor HA.

als je ze bijvoorbeeld koopt bij http://www.smartblinds.nl dan krijg je Eve MotionBlinds deze producten bevatten motoren met thread/bluetooth en 433mhz. Deze krijgen ook nog een update dat ze via matter zullen gaan werken. Je kan als je bluetooth in je Home Assistant hebt ze rechtstreeks bedienen via bluetooth. Waarschijnlijk ergens dit jaar kan je het ook wel bedienen via thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-05 17:16
Blijft leuk, op een forum zoveel kennis en enthousiasme te vinden. Ik heb dit hele forumtopic over het automatiseren van bestaande plissé (honingraat) gordijnen gelezen. Klopt mijn conclusie dat op dit moment (maart 2023) je al gekochte en gemonteerde Veneta's niet achteraf kan automatiseren/motoriseren? Ik heb mijn screens (buitenkant) en zonnewering allemaal wel elektrisch en achteraf aan homekit gekoppeld, ik wil toch nog een poging doen om de 8 Veneta's ook zover te krijgen. Maar zoeken heeft geen zin als het nog niet bestaat, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Allissey schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:40:
Blijft leuk, op een forum zoveel kennis en enthousiasme te vinden. Ik heb dit hele forumtopic over het automatiseren van bestaande plissé (honingraat) gordijnen gelezen. Klopt mijn conclusie dat op dit moment (maart 2023) je al gekochte en gemonteerde Veneta's niet achteraf kan automatiseren/motoriseren? Ik heb mijn screens (buitenkant) en zonnewering allemaal wel elektrisch en achteraf aan homekit gekoppeld, ik wil toch nog een poging doen om de 8 Veneta's ook zover te krijgen. Maar zoeken heeft geen zin als het nog niet bestaat, vandaar de vraag.
Dat is helaas niet mogelijk momenteel :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-05 17:16
Ik heb de mensen van Zemismart een inquiry gestuurd. Ze adverteren ermee dat hun "Nieuwe Update Tuya Wifi Roller Schaduw Driver Ingebouwde Batterij" ook werkt met honeycomb gordijnen. En in combinatie met de zigbee hub zelfs met homekit. Ben benieuwd naar hun reactie. Of heeft iemand hier dit al geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KmYkJJZsOdxw2BBdaocp3XqItI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIKXp6lhtPAGhOKlAErmRkxU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Allissey op 13-03-2023 18:29 . Reden: url naar ad op Ali ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Vanavond heeft Kwantum een kortingsactie waarbij je online en in de winkel 15% korting krijgt, bovenop de bestaande 10% korting die ze nu al geven. Dat maakt een gordijn bij de Kwantum kopen nog interessanter. je hebt wel een persoonlijke code nodig, die je via de nieuwsbrief krijgt.

Ik zit alleen nog met één vraag: kunnen de kwantum gordijnen ook via Bluetooth/Thread bestuurd worden, of hebben die een eenvoudigere motor ingebouwd?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@Krisp zij hebben de thread motoren nog niet. Alleen bluetooth, als je ze wil koppelen aan home assistant / google assistant of ander platform dan homekit dan heb je de bridge nodig. Mocht je wel homekit / matter willen dan is het advies om voor Eve Motionblinds te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

@Jerry_bboy Dank voor je antwoord! Weet jij toevallig ook of ik ook een plisse 45mm kan kopen zonder motor, en daar achteraf een motor in kan zetten? :) Het prijsverschil tussen wel/niet een motor is al 180 euro, en daar kan ik prima een Eve MotionBlinds Upgrade Kit voor kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@Krisp nee dat gaat niet. De upgrade kit is overigens alleen voor rolgordijnen. En dit is een heel andere techniek. Theoretisch gezien kan je wel de motor wisselen van de Motionblinds honeycomb systemen -> Eve Motionblinds. Deze zijn namelijk identiek qua formaat etc. Is niet voor iedereen weggelegd. Maar als je beetje handig bent kan dit wel. Alleen is de vraag hoe je aan zo'n motor kan komen.

Maar de enige reden waarom ik nu voor eve motionblinds zou gaan is als je homekit wil. Wil je dit niet heeft het niet perse meerwaarde. Behalve dat thread wel een mooie oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
afgelopen weekend een offerte ontvangen voor elektrische TDBU gordijnen, waarbij de keuze:
Via accu, loopt het systeem via "bliss"
via 230v, loopt het systeem via Somfy

Zover ik weet kun je Somfy wel koppelen aan Home assistant, maar heeft iemand ervaring met "bliss" systeem?
Ik kan er bar weinig over vinden namelijk..

Ondertussen wat meer informatie opgevraagd via mail bij de leverancier, gezien de verkoopster weinig informatie had hierover..

Misschien dat iemand hier er ervaringen mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
Oke wat meer info gekregen..
Blijkbaar is Bliss dus niet correct..

Ze gebruiken " homematic" app voor aansturen ( inclusief "access point" )
Hiermee kun je dus de TDBU bedienen..

Iemand ervaring? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:54
Androo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:51:
Oke wat meer info gekregen..
Blijkbaar is Bliss dus niet correct..

Ze gebruiken " homematic" app voor aansturen ( inclusief "access point" )
Hiermee kun je dus de TDBU bedienen..

Iemand ervaring? :)
Ken het zelf niet, maar lijkt een redelijke speler te zijn. Home assistant heeft ook een integratie met redelijk wat gebruikers https://www.home-assistant.io/integrations/homematic/

Ik zie op de site van Homematic niet direct een TBDU / rolgordijn motor oid, alleen knoppen en accespoint (bridge) voor de aansturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 00:11
@Jerry_bboy klopt het dat Motionblinds/Coulisse helemaal geen bedrade motoren in het programma heeft voor plissé/duette gordijnen of jalouzien? Ik kan alleen de CM-9 en CM-10 vinden, maar die lijken alleen voor rolgordijnen te zijn?
En bedrade TDBU plissé/duette is waarschijnlijk helemaal geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb inmiddels Eve Motionblinds en Ikea Tredansen hangen, beiden enkel de top down versie. Ze doen minder voor elkaar onder dan ik had verwacht qua geluid en snelheid. Beiden voldoen daarin prima. Het grote verschil is dat je de Eve Motionblinds op maat kunt krijgen.

Omdat ik voor een aantal ramen niet de 'standaard' pasvorm had (het moest groter, niet kleiner), ben ik voor die ramen voor Eve Motionblinds gegaan. Je betaalt er de hoofdprijs voor, maar dan zit het wel meteen goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
aaahaaap schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:42:
@Jerry_bboy klopt het dat Motionblinds/Coulisse helemaal geen bedrade motoren in het programma heeft voor plissé/duette gordijnen of jalouzien? Ik kan alleen de CM-9 en CM-10 vinden, maar die lijken alleen voor rolgordijnen te zijn?
En bedrade TDBU plissé/duette is waarschijnlijk helemaal geen optie?
Je kan wel bedrade motoren krijgen voor zowel jaloezien en voor tdbu.
Het is dan wel zo dat de minimale maat een stukje breder wordt.

Je gebruikt voor de tdbu dan de CM-07 in plaats van de CM-08.
Daarnaast kan een jaloezie ook bedraad en komt dan uit op de CM-10.

Bij wie je dit kan krijgen vind ik lastig te zeggen. Ik vermoed dat Zonnelux je hier wel bij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Jerry_bboy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:32:
[...]

Je kan wel bedrade motoren krijgen voor zowel jaloezien en voor tdbu.
Het is dan wel zo dat de minimale maat een stukje breder wordt.

Je gebruikt voor de tdbu dan de CM-07 in plaats van de CM-08.
Daarnaast kan een jaloezie ook bedraad en komt dan uit op de CM-10.

Bij wie je dit kan krijgen vind ik lastig te zeggen. Ik vermoed dat Zonnelux je hier wel bij kan helpen.
Bedankt voor het snelle antwoord en de info!
Voor de CM-10 kan ik een CM-10-MC versie vinden die inderdaad bedraad te bedienen is. Voor de CM-07 vind ik alleen een 433MHz versie. Is daar ook een CM-07-MC versie van beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@aaahaaap excuses, begreep je niet goed. Nee die werkt alleen met 433mhz. Waar wil je het mee bedienen? Want middels de bridge kun je het met vrij veel smart home systemen koppelen.

Als ik je goed begrijp wil je liever een motor die je op bijvoorbeeld een shelly 2.5 kan aansluiten ?
Dat kan met de CM-10-MC inderdaad. Voor 07 is dat niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Jerry_bboy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:17:
@aaahaaap excuses, begreep je niet goed. Nee die werkt alleen met 433mhz. Waar wil je het mee bedienen? Want middels de bridge kun je het met vrij veel smart home systemen koppelen.

Als ik je goed begrijp wil je liever een motor die je op bijvoorbeeld een shelly 2.5 kan aansluiten ?
Dat kan met de CM-10-MC inderdaad. Voor 07 is dat niet beschikbaar.
Ok, daar was ik al bang voor ;(
Domotica is KNX, dus bedraad. Kan eventueel SMI doen of "analoog" bedraad met een jalousieaktor (twee geschakelde draden, 1 voor omhoog en 1 voor omlaag).

Goed om te weten dat er in ieder geval een optie voor de jalouzien is, denk dat ik de duettes dan maar laat zitten en toch voor gordijnen ga.
Bedankt voor de hulp/info! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
aaahaaap schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:44:
[...]

Ok, daar was ik al bang voor ;(
Domotica is KNX, dus bedraad. Kan eventueel SMI doen of "analoog" bedraad met een jalousieaktor (twee geschakelde draden, 1 voor omhoog en 1 voor omlaag).

Goed om te weten dat er in ieder geval een optie voor de jalouzien is, denk dat ik de duettes dan maar laat zitten en toch voor gordijnen ga.
Bedankt voor de hulp/info! (y)
Met een CM-19 kan je het ook relatief eenvoudig draadloos aan KNX koppelen. Dus opties genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
MrAngry schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:14:
Ik ben ook aan het kijken naar smart TDBU plisse gordijnen en ik kwam ook bij poweredblinds uit. Heb jij die nog aangeschaft en zoja, wil je wat ervaringen delen?
Ik ben een aantal maanden te laat met antwoorden :') maar nee, ik heb ze uiteindelijk niet gekocht. Mijn kat heeft de bestaande duettes gesloopt en ik ben bang dat ze met de nieuwe precies hetzelfde gaat doen. Op zoek naar een cat-proof oplossing dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sunway is nog een merk wat gemotoriseerd aanbied, op basis van Somfy motoren, prijsklasse is wel klasse Luxaflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04 08:46
Ik lees veel over de kwantum duettes, zelf zat ik bij de karwei te kijken en hun gemotoriseerde systeem lijkt vergelijkbaar. Iemand hier ervaring mee? Zijn deze net zo te koppelen aan home assistant als die van de kwantum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
sietsef schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:39:
Ik lees veel over de kwantum duettes, zelf zat ik bij de karwei te kijken en hun gemotoriseerde systeem lijkt vergelijkbaar. Iemand hier ervaring mee? Zijn deze net zo te koppelen aan home assistant als die van de kwantum?
Ik zal mijn eigen vraag beantwoorden. De proef op de som genomen. Het korte antwoord is, het lijkt enorm veel op motion blinds en werkt perfect!
Voor meerdere gordijnen heb je voldoende aan één smarthub die je direct bij kan bestellen. Ik ben zonder afstandbediening gegaan omdat koppeling via domoticz zou moeten opleveren dat ik ze zelf nooit open en dicht hoef te doen.
De motor is van Brel Home, en zo ook de bijgeleverde hub. De hub lijkt verdacht veel op de motion blinds wifi bridge, en zou zelfs precies hetzelfde kunnen zijn. (maar Brel is wel 2 x zo duur). De brel home app werkt prima en is wel goed om te hebben om de limieten van de gordijnen te kunnen instellen. Bij het integreren in domoticz verscheen de hub als motion blinds, onderliggend gebruiken ze in ieder geval dus iets van hetzelfde platform. In domoticz werkt het dan ook perfect.
Ben blij voor deze gordijnen van de karwei gegaan te zijn, want we vinden ze mooier dan wat we zagen bij de kwantum en het motor en smart systeem werkt zoals ik het zou willen.

Ohja tip: sluit eerst de motor aan op de accu en koppel het gordijn. Daarna kun je het loshalen en ophangen. Anders moet je later het gordijn er weer af, want de koppelknop zit bovenop het gordijn.
De meegeleverde adapter is een meter of 2/3 lang, daarmee kun je goed opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 12:39
sietsef schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:57:
[...]

Ik zal mijn eigen vraag beantwoorden. De proef op de som genomen. Het korte antwoord is, het lijkt enorm veel op motion blinds en werkt perfect!
Voor meerdere gordijnen heb je voldoende aan één smarthub die je direct bij kan bestellen. Ik ben zonder afstandbediening gegaan omdat koppeling via domoticz zou moeten opleveren dat ik ze zelf nooit open en dicht hoef te doen.
De motor is van Brel Home, en zo ook de bijgeleverde hub. De hub lijkt verdacht veel op de motion blinds wifi bridge, en zou zelfs precies hetzelfde kunnen zijn. (maar Brel is wel 2 x zo duur). De brel home app werkt prima en is wel goed om te hebben om de limieten van de gordijnen te kunnen instellen. Bij het integreren in domoticz verscheen de hub als motion blinds, onderliggend gebruiken ze in ieder geval dus iets van hetzelfde platform. In domoticz werkt het dan ook perfect.
Ben blij voor deze gordijnen van de karwei gegaan te zijn, want we vinden ze mooier dan wat we zagen bij de kwantum en het motor en smart systeem werkt zoals ik het zou willen.

Ohja tip: sluit eerst de motor aan op de accu en koppel het gordijn. Daarna kun je het loshalen en ophangen. Anders moet je later het gordijn er weer af, want de koppelknop zit bovenop het gordijn.
De meegeleverde adapter is een meter of 2/3 lang, daarmee kun je goed opladen.
toon volledige bericht
Ik wil eigenlijk geen bridge dus wil of bestellen bij een Plisse fabrikant die motionblinds (matter) aanbied. Maar als Brel hetzelfde is.. hoe communiceert de hub dan? Ik heb alles in huis of juist niet nog een HUB te moeten aanschaffen ^^. Dan zou ik wel geintresseerd zijn in de Karwei plisse gordijnen in plaats van bijvoorbeeld Smartblinds.nl waar ik de kwaliteit iets minder vindt en vooral ook de opties in kleur (en de maat 32mm mis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
Kev!n schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:58:
[...]

Ik wil eigenlijk geen bridge dus wil of bestellen bij een Plisse fabrikant die motionblinds (matter) aanbied. Maar als Brel hetzelfde is.. hoe communiceert de hub dan? Ik heb alles in huis of juist niet nog een HUB te moeten aanschaffen ^^. Dan zou ik wel geintresseerd zijn in de Karwei plisse gordijnen in plaats van bijvoorbeeld Smartblinds.nl waar ik de kwaliteit iets minder vindt en vooral ook de opties in kleur (en de maat 32mm mis)
Dit kan ik niet goed voor je beantwoorden denk ik. de hub is de USB dongle en als ik me het goed herinner zat er ook een usb stekker in. Dus het enige wat het voor mij betekende was dat het in een stopcontact moest en het werkte. Daarna ook nog steeds niets weer hoeven doen met de hub.

• Jerry_bboy
Kev!n schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:58:
[...]

De brel bridge werkt niet met de motoren van Motionblinds. Mocht je voor Eve Motionblinds gaan (De thread/matter variant) dan heb je helemaal geen bridge nodig. Daarnaast is Brel niet hetzelfde als Motionblinds. De motionblinds plissé systemen hebben een pull functie. Wat voor veel mensen voor de tijd niet belangrijk is. Maar als je de producten eenmaal hebt hangen zul je zien dat je deze functie erg vaak zult gebruiken. https://motionblinds.com/products/honeycomb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:27
Iemand die mij van advies kan voorzien? Bij deze een korte intro:

Ruim 7 jaar geleden hebben wij onze woning vol laten hangen met Duettes van het merk BeCe.

Met 2 Duettes (180 x 180 cm) in de keuken hebben we niks dan ellende gehad afgelopen jaren.
Deze worden koordloos bedient door met een metalen lipje aan de onder-en bovenkant het geheel omhoog of omlaag te trekken. In hindsight geeft dit een veel te zware belasting op het systeem en daarom zijn ze al meerdere keren onder garantie gerepareerd omdat touwtjes waren afgebroken of zelfs het hele mechanisme vast was geslagen in de bak.

Ik vermoed dat ze er binnenkort weer mee ophouden, helaas is de garantie verlopen en ben ik er inmiddels klaar mee.
Echter, omdat de rest van het huis ook vol hangt voel ik mij genoodzaakt om in geval van nieuwe, dezelfde kleur & stof te nemen. Kwantum. Smartblinds etc. vallen dus al af, want beperkte materiaalkeuze.

Nu ben ik op zoek naar een oplossing en net als velen gecharmeerd van Motionblinds om e.e.a. te automatiseren.

Optie 1: De bestaande duettes elektrisch laten maken, al dan niet i.s.m. fabrikant. Maar die kans acht ik enorm klein.

Optie 2: BeCe heeft inmiddels Motionblinds geïntegreerd in hun systeem. Heb diverse offertes opgevraagd en kom daarbij uit op +- €3000 voor 2 stuks voor de TDBU MotionBlinds Eve variant.

Optie 3: Zijn er andere fabrikanten welke samenwerken met MotionBlinds en daarnaast ook de Duette in allerlei kleuren en stoffen kunnen leveren?
Pagina: 1