Upgrade MacBook Pro 2010 met SSD en RAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxbax
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-05 08:24
Goedemiddag allemaal,

Mijn vriendin heeft een 2010 macbook pro. Hij is rete traag en heeft nooit een upgrade gehad. Hij funtioneert verder prima en niets is defect. Ik heb de keus gemaakt een middag te klussen aan de macbook zodat we geen nieuwe hoeven te kopen voor haar (gezien ze alleen de browser en office gebruikt).

Ik heb net voor het gemak maar even 70 GB vrij gemaakt op de schijf, hopelijk scheelt dat al een hoop. Maar het liefst zet ik er een nieuwe SSD en 8 GB geheugen in als ik alles zo even gelezen heb. Ik heb hier alleen totaal geen ervaring mee.

Kan iemand me helpen met de producten die ik nodig heb. iig 2x 4GB geheugen en een liefst 256 GB SSD. Welke kan ik het beste gebruiken? (liefst te koop bij Coolblue ivm bonnen die ik heb liggen).

Heeft iemand een goede tutorial (youtube of visueel met plaatjes). Heb nog nooit een laptop open geschroefd.

Groet en vele malen dank!

Beste antwoord (via Baxbax op 04-01-2020 17:06)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor een dergelijke machine pak je lekker een bang for buck-schijfje. Een Crucial MX500 doet het prima in deze machines. 250GB kost dan ongeveer €70. Geheugen kun je net zo goed tweedehands halen, zolang de frequentie maar in orde is.

Verder: zorg voor een installatie USB-Stick van High Sierra, deze kun je hier downloaden zodat je er een bootable stick van kunt maken. De commando's daarvoor kun je genoeg vinden op internet. De USB moet in ieder geval 8GB groot zijn.

Wanneer je de oude schijf in een USB-behuizing doet kun je met Migratie-Assistent zo alles 1-op-1 overzetten. Dit houdt in dat je na deze operatie weer verder kunt waar je was gebleven. De oude schijf leg je daarna ergens in de kast als tijdelijke off-site backup.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande reactie is afgesplitst van Upgrade SSD + RAM MacBook Pro 2010 >> anno 2016. Het is niet echt gewenst om andermans topic te kapen, helemaal niet als deze al ruim 3 jaar oud is.

Je kunt op iFixit een uitgebreide handleiding vinden (ervan uitgaande dat het hier om een 13" MacBook Pro 2010 unibody gaat). Een upgrade is met dit model (gelukkig) eenvoudig zelf te doen met de juiste (kruiskop)schroevendraaier.

Welke producten je uiteindelijk 'nodig' hebt hangt ook vanaf hoeveel je uit wilt geven. Je moet er nl. ook rekening mee houden dat de laatste ondersteunde versie van macOS High Sierra (10.13) is, we zitten nu op macOS Catalina (10.15), welke twee (major) versies verder is. Er komen nog wel security updates uit voor 10.13, maar de vraag is nog voor hoe lang. Zeker als de computer gebruikt voor internetten, is het verstandig om te gaan nadenken over een (recenter, eventueel tweedehands) vervanger.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Voor een dergelijke machine pak je lekker een bang for buck-schijfje. Een Crucial MX500 doet het prima in deze machines. 250GB kost dan ongeveer €70. Geheugen kun je net zo goed tweedehands halen, zolang de frequentie maar in orde is.

Verder: zorg voor een installatie USB-Stick van High Sierra, deze kun je hier downloaden zodat je er een bootable stick van kunt maken. De commando's daarvoor kun je genoeg vinden op internet. De USB moet in ieder geval 8GB groot zijn.

Wanneer je de oude schijf in een USB-behuizing doet kun je met Migratie-Assistent zo alles 1-op-1 overzetten. Dit houdt in dat je na deze operatie weer verder kunt waar je was gebleven. De oude schijf leg je daarna ergens in de kast als tijdelijke off-site backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxbax
Thanks voor de antwoorden :)
(excuus voor het kapen van het topic, leek mij handig daar door te gaan gezien zelfde issues).

Ik neem het risico en verleng de levensduur van de 2010 macbook pro. Zojuist een crucial mx500 250gb SSD en 8GB geheugen op coolblue gekocht. Morgen haal ik alles op en ga ik aan de slag. Gelukkig kan ik lekker met de kruiskop knoeien (en torx voor de SSD zag ik in de ifixit).

De high sierra download ik zo even via mijn windows naar een usb stick. Ben nu met time machine een reservekopie aan het maken op een externe HDD gezien ik geen usb behuizing heb (heeft ze nooit gedaan, dus duurt nog de komende 14 uur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Het maken van een opstartbare usb-stick gaat beter en makkelijker op een Mac.
https://support.apple.com/en-us/HT201372

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Baxbax schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:06:
Thanks voor de antwoorden :)
(excuus voor het kapen van het topic, leek mij handig daar door te gaan gezien zelfde issues).

Ik neem het risico en verleng de levensduur van de 2010 macbook pro. Zojuist een crucial mx500 250gb SSD en 8GB geheugen op coolblue gekocht. Morgen haal ik alles op en ga ik aan de slag. Gelukkig kan ik lekker met de kruiskop knoeien (en torx voor de SSD zag ik in de ifixit).

De high sierra download ik zo even via mijn windows naar een usb stick. Ben nu met time machine een reservekopie aan het maken op een externe HDD gezien ik geen usb behuizing heb (heeft ze nooit gedaan, dus duurt nog de komende 14 uur).
Wel DDR3 laptopgeheugen besteld toch? De 2010 slikt immers geen DDR4.
Maak met die high sierra installer een opstartbare usb op de mac zelf, dat wil niet lekker op Windows.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 04-01-2020 22:10 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 07:07
Als je zoekt op dosdude Macos patch kan je wss ook een nieuwere versie van Macos draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

lowfi schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:41:
Als je zoekt op dosdude Macos patch kan je wss ook een nieuwere versie van Macos draaien.
Zolang er geen AMD videokaart uit de 5xxx of 6xxx serie in zit wel ja.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxbax
lowfi schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:41:
Ga ik onthouden om de macbook nog wat meer levensduur te geven mbt security updates. Er zit een Intel core duo in dus dat AMD probleem heb ik niet.

Alles vandaag uitgevoerd en goed gegaan. Heb er uiteindelijk voor gekozen om clean instal te doen nadat ik de belangrijkste mappen heb gekopieerd. Er stonden veel nutteloze files/programma's op 't apparaat dus nu is ie weer mooi schoon, snel en georganiseerd.

Thanks voor de hulp allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Baxbax schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Ga ik onthouden om de macbook nog wat meer levensduur te geven mbt security updates. Er zit een Intel core duo in dus dat AMD probleem heb ik niet.

Alles vandaag uitgevoerd en goed gegaan. Heb er uiteindelijk voor gekozen om clean instal te doen nadat ik de belangrijkste mappen heb gekopieerd. Er stonden veel nutteloze files/programma's op 't apparaat dus nu is ie weer mooi schoon, snel en georganiseerd.

Thanks voor de hulp allen!
@Baxbax Intel core duo is de CPU. Het gaat om AMD GPU's die niet worden ondersteund, waardoor er rare kleuren in beeld komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxbax
Zoveel verstand heb ik er dus van. Zit geloof ik een nvidia in na een snelle Google, dus dat moet goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 15:50
Klopt, AMD is alleen de 15 en 17" 2011 modellen (waar een 6000 serie in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174625

Mijn 'oudje', een Macbook Pro, mid 2010, heb ik ook ge-upgrade en het werkt als een tierelier: 16 GB geheugen erin, van OWC en een OWC 3G SSD. Ik moest wel mijn PRAM en SMC resetten.

Wat ook belangrijk is om te weten: ik had eerst een OWC 6G SSD aangeschaft, maar die schakelde terug naar een SATA dataoverdracht van 1,5GB/sec. Dat is de helft van wat de MBP 2010 aankan. Na omruilen naar een 'langzamer' model, werkte de SATA interface wel netjes op 3GB/sec.

We gebruiken de Macbook voornamelijk voor e-mail, webbrowsen (ook Youtube werkt prima), foto's en Office365. Het is allemaal niet heel snel, maar werkt nog prima.

Catalina had ik aan de praat gekregen, maar werkt echt voor geen meter (schone installatie met de hulp van dosdude). High Sierra draait echter prima.

Succes ermee!
Pagina: 1