Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

HSB wand isolatie vernieuwen/verbeteren van binnenuit.

Pagina: 1
Acties:

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Vraagje voor de isolatie experts.

Momenteel ben ik de zolder aan het verbouwen en wil gelijk de voorgevel extra isoleren. Extra isolatie voor de winter is mooi meegenomen, maar ik wil vooral zomers de hitte buiten houden. Het betreft de zuid gevel.

Voor zover ik kan zien is de opbouw van binnen naar buiten: fermacel plaat, folie, houten frame 8 a 9 cm diep met glas/steenwol ertussen, etherniet plaat, latjes gok ik, uiteindelijk buiten een trespa plaat.

De trespa is alleen op zolder, de rest is van het huis is zelfde binnenblad en dan met metselwerk buiten. De kozijnen zijn vorig jaar al vervangen voor kunststof en voorzien van HT ++ glas met zonwerende coating. (Het plat dak is al extra geïsoleerd en het schuine dak op de noordkant volgt nog)

De andere kamers worden niet zo heet zomers, dus ik vermoed dat de trespa niet zoveel zonne warmte tegenhoud als de bakstenen.

Wat is wijsheid,

1- Fermacel, folie en glaswol verwijderen en pir platen tussen het hout en naden purren. Afwerken met gipsplaat En (dampdichte)folie ertussen? Of is folie niet nodig vanwege de pir platen ? Alleen het hout zit dan geen folie voor.

2- Binnenblad zo laten en balken of metalstud er tegen maken met isolatie (pir/glaswol/steenwol ?) ertussen en dan gipsplaat afwerking. Wel of geen folie dan ?

3 Alles verwijderen en nieuw glas/steenwol er tussen. Eventueel het hout opdikken zodat er meer isolatie tussen kan.

4 Iemand een ander idee?

Pir heeft de beste isolatie waarde in verhouding met de dikte, maar is dit ook aan te raden in mijn geval ? Zou ik meer verkeerslawaai kunnen horen bij pir in vergelijking met een wol ?

Alvast bedankt.

Foto van een vergelijkbaar huis op Maps

https://ibb.co/0VHdZSt

De binnenkant.(De cv leiding gaat over een paar jaar weg met de badkamer verbouwing)

https://ibb.co/qdbKZQ4

https://ibb.co/tJCwnXs

[Voor 12% gewijzigd door Erwin_83 op 04-01-2020 11:27]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13:29
Als ik je goed begrijp is het vooral om de warmte buiten te houden. Met meer isolatie wordt het net zo heet alleen het duurt iets langer voordat het zo warm wordt. Pir schijnt de warmte het beste tegen te houden dus daar zou je inderdaad voor kunnen kiezen en ja dan lever je in op geluidsisolatie. Als dat je prioriteit heeft dan moet je voor de zwaarste kwaliteit steenwol kiezen en het frame dieper maken zodat het ertussen past.
De beste optie is actief koelen en/of goede zonwering voor de ramen. De meeste warmte komt toch door de beglazing naar binnen. Tenminste dat is mijn ervaring met een goed geïsoleerde zolder. Door zonlicht door het dakraam werd het daar toch nog steeds snikheet.

• Erwin_83
  • Nu online
Isolatie tegen warmte verlies is natuurlijk ook goed. Maar door de warmtepomp en zonnepanelen heb ik een heel acceptabel maandbedrag. Het is dus vooral comfort winst in de zomer en winter en financieel voordeel is niet het hoofddoel.

Het glas is al gecoat, ik verwacht dat vooral de trespa beplating te veel warmte door laat.

Kwa folie al wat verder met inlezen en er moet achter het gips dampdichte of dampremmende folie komen. Welke moet ik nog uitzoeken.

[Voor 17% gewijzigd door Erwin_83 op 07-01-2020 21:19]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 08-07 10:57
Erwin_83 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:08:
De andere kamers worden niet zo heet zomers, dus ik vermoed dat de trespa niet zoveel zonne warmte tegenhoud als de bakstenen.
Een laag waalformaat bakstenen heeft een R-waarde van 0,17. Die laag glaswol zou een R-waarde van rond de 2,5 moeten hebben. In verhouding tot de isolatielaag zou de invloed van het Trespa best beperkt moeten zijn. En het is natuurlijk wit, dus het weerkaatst zonlicht best goed.

De warmte kan natuurlijk:
1. van binnenuit opstijgen
2. snel binnenkomen omdat de isolatie verzakt/versleten/doorweekt is
3. door het dak binnenkomen
4. Stiekem toch door het raam?

Je zou heea. wellicht op een koude of warme dag willen verifiëren met een infraroodthermometer ofzo.

Eternit is trouwens nog steeds in gebruik als merknaam, maar werd vroeger gebruikt voor platen van asbestcement. Gezien de leeftijd van je woning zou ik er niet vanuit gaan dat het asbestplaten zijn, maar denk er even over na.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 08-07 22:26
Erwin_83 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:16:
Isolatie tegen warmte verlies is natuurlijk ook goed. Maar door de warmtepomp en zonnepanelen heb ik een heel acceptabel maandbedrag. Het is dus vooral comfort winst in de zomer en winter en financieel voordeel is niet het hoofddoel.

Het glas is al gecoat, ik verwacht dat vooral de trespa beplating te veel warmte door laat.

Kwa folie al wat verder met inlezen en er moet achter het gips dampdichte of dampremmende folie komen. Welke moet ik nog uitzoeken.
HR glas is gecoat om lagetemperatuurstraling van binnenuit tegen te houden en hogetemperatuurstraling van de zon naar binnen te laten.

https://ic.tweakimg.net/camo/59fe6ca87bb6c1db6d0485f7d6ee909b83bbf0ea/?url=http%3A%2F%2Fwww.energiebewust.info%2Fimages%2Fhr-dubbelglas.gif

Voor wat betreft afkoeling werkt die coating dus gigantisch tegen je.

Dan bestaat er ook nog ZHR++, wat jij dan hebt, daar zit een extra coating bij om ook van buitenaf de zoninstraling tegen te gaan. Maar dat is vaak maar 20-30% wat tegengehouden wordt en zet dus weinig zoden aan de dijk.

Ik heb zelf een paar HR++ ruiten met externe zonwerende folie er op die 82% tegen zou moeten houden (ik geloof het), maar dan wordt het ook weer een stuk donkerder (LTA folie = 16%) en de kleuren zijn wat vreemd... Van buitenaf ziet het er uit als een spiegel.

[Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-01-2020 00:23]

• Erwin_83
  • Nu online
Bij dit blok huizen is verschillende kleuren trespa gebruikt. In mijn geval donkerblauw. (Kwa zon niet gunstig, kwa vies worden wel een goede kleur) De bakstenen gevel loopt niet door achter de trespa.

Betreft de etherniet platen is dit de asbest cement versie, het het is 30 jaar oud en dat mocht toen nog net. Die platen blijven zitten, dus dat is verder geen probleem.

Kwa geluid vind in het moeilijk gokken, dus ik denk maar opdikken en glas of steenwol er tussen.

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

zit er geen spouwruimte tussen het steenwol en de etherniet? daar lijkt het op in de foto.

als daar geen lucht tussen zit krijg je een warmte/koudebrug en is je isolatiewaarde meteen weg aangezien je steenwol direct ligt de bakken op de gloeiend hete platen.

ik zit met een vergelijkbaar probleem in mijn huis en ik moet mijn gips binnenplaten vervangen ivm waterschade maar daar zit de PIR direct op gelijmd dus ik moet alles in 1x vervangen.

het ziet er ook naar uit dat die steenwol ook er erg slecht in is gefrot achter het folie of is gaan verzakken.

ik zou gewoon alles eruit trekken, nieuw steenwol erin doen wat eventueel iets dunner is zodat je een 3~4cm aan spouw maakt, nieuw folie ervoor, dan dichttimmeren met OSB en eventueel daar nog een extra metal stud voorzetwand van C50 profielen voor zetten met nog eens 5cm steenwol. en daar nieuw fermacell (eventueel nog een extra laag OSB erachter of 2 lagen fermacell nemen, OSB achter fermacell is steviger en is veel makkelijker als je wat vast wil schroeven in de muur).
je mist dan ongeveer 8cm van je vloeroppervlak maar je krijgt dan wel een isolatiewaarde die meer dan dubbel zo groot is dan eerst en wat diepere vensterbanken en veel betere geluidsisolatie.

[Voor 64% gewijzigd door flippy op 08-01-2020 07:53]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• michie1
flippy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:40:
als daar geen lucht tussen zit krijg je een warmte/koudebrug en is je isolatiewaarde meteen weg aangezien je steenwol direct ligt de bakken op de gloeiend hete platen.
Er zijn allerlei redenen waarom een koudebrug vervelend is, en waarom je een luchtspouw zou willen hebben, maar het ontbreken van een luchtspouw is geen koudebrug, en dat je wil voorkomen dat je steenwol warm wordt lijkt me ook niet correct. Steenwol is de beste warmte-isolator die je hebt, je wil juist dat die warm wordt.

Twee tientjes voor een IR-thermometer, en je kunt iig wat dingen controleren.

• Erwin_83
  • Nu online
Dat het vloeroppervlak iets minder wordt dat geeft niet en er is nauwelijks een vensterbank, dus die vergroten is alleen maar een plus. Ik heb 1 plek met oude isolatie open en dat zit er vrij losjes is. Tussen de balken goed dicht isoleren zal al wel schelen ga ik vanuit.

Zwaar spul komt er niet aan de muur, door de 4 ramen blijft er weinig wand over om wat te hangen.

Folie doe je toch zo dicht mogelijk aan de warme kant, dus achter de wand en niet halverwege ?

[Voor 14% gewijzigd door Erwin_83 op 08-01-2020 09:37]

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

michie1 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:11:
[...]
Er zijn allerlei redenen waarom een koudebrug vervelend is, en waarom je een luchtspouw zou willen hebben, maar het ontbreken van een luchtspouw is geen koudebrug, en dat je wil voorkomen dat je steenwol warm wordt lijkt me ook niet correct. Steenwol is de beste warmte-isolator die je hebt, je wil juist dat die warm wordt.
die platen hebben een isolatiefactor van niks, dus deze worden gloeiend heet als de zon er een beetje op zit. als je fysiek contact hebt met je isolatie heb je natuurlijk een enorme warmte contact overdracht, dat moet je voorkomen, daarom ook die paar cm speling ertussen om contactoppervlak te minimaliseren.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Ik denk dat het een flinke klus gaat worden als je dit overal wilt gaan doen met bijbehorend prijskaartje. Is het geen optie om een airco neer te hangen? Stuk goedkoper, veel minder werk en je kan het dan echt koel houden in de zomer.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik weet zeker dat een paar pakken steenwol, wat metal stud, OSB en fermacell aanzienlijk goedkoper zijn dan een airco op het dak zien te krijgen.

en ja, je doet de folie achter de eerste laag steenwol. dus waar het nu ook zit. alles wat daar voor zit (dus ook de extra voorzetwand) is dan in de binnenste droge schil van het huis.

[Voor 39% gewijzigd door flippy op 08-01-2020 09:59]

• Fable
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:55:
ik weet zeker dat een paar pakken steenwol, wat metal stud, OSB en fermacell aanzienlijk goedkoper zijn dan een airco op het dak zien te krijgen.
Aan materiaalkosten misschien wel, maar met een airco ben je in 1 dag klaar en hoef je niet op 3 verdiepingen je wand te slopen met bijbehorende rotzooi. Als je het leuk vind om te klussen en het niet erg vind om een tijdje in de zooi te zitten kan je extra isolatie plaatsen en daarna de wanden weer afwerken. (Ik zou optie 3 uit de TS doen). Wel is de kans dan groot dat het in de zomer alsnog te warm is binnen. Ik woon zelf in een goed geïsoleerd huis en het is hier binnen in de zomer toch echt wel warm.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Heb je ook last van vocht op de zuidkant ?
Je moet wel zien dat er zgn beluchting is qua vocht, anders ben je mooi in de aap gelogeerd.

Hackus Goes Heavy; Squat sessie one week, Deadlifts next week.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Bij het isoleren tegen warmte moet je ook de warmtecapaciteit en daarmee warmte doorslag en de fase verschuiving bekijken. Niet alleen de Rd waarden. De kunst is de warmte zo lang buiten te houden zodat de boel pas warmte begint door te laten als de zon er niet meer op staat. De fase verschuiving moet dus langer zijn dan de warmte buiten. Veel lichte isolatie materialen hebben een lage dichtheid daarmee een lage warmte capaciteit en warmte slaat dus al vrij snel door.
Huizen in warme landen werken niet met lichte schuim/wollen muurtjes maar met zware materialen.

Ook ik krijg een flinke HSB wand, vol op het zuiden. Waarbij ik ook bang ben voor veel warmte in de zomer. Ik ben voorlopig uit gekomen bij cellulose als een wat beter alternatief voor die lichte materialen.
U waarde / Rd waarde is ongeveer gelijk aan glaswol. Dus houdt je warmte 's winters ongeveer net zo goed/slecht binnen (pir geeft wel een beduidend betere isolatie tegen kou).

Maar door relatief grote massa is de warmte doorslag een stuk beter dan glaswol en steenwol maar ook dan pir. Met andere woorden: het houdt de warmte beter buiten in de zomer:

Bij mijn totale wand constructie (met al een spouwtje en ook massa's van het hout en gips meegenomen), verschuift door cellulose ipv glaswol de fase verschuiving van 8 uur naar 10 uur en dat kan net het verschil maken tussen koel blijven of heet worden in een zomerse dag.

Nadeel: inblazen, moet bijna met een gehuurde machine (of laten doen) dus eigenlijk alleen geschikt voor grotere klussen.

Voordeel: je gebruikt vanzelf elk hoekje en gaatje. Dat kan met name met vaste platen zoals Pir wel een uitdaging zijn.

Kosten zijn ongeveer even hoog als glaswol als je het zelf kan doen maar dan moet je wel zo'n apparaat huren voor zo'n 85/100 euro per dag. Pir is duurder.

Mijn opbouw en waarden bij

Cellulose:

Glaswol:

Pir:

Je ziet dat de Rt waarde bij de situatie met PIR wel wat beter is maar de faseverschuiving juist bij cellulose het beste is van alle drie. Wat dikker zou nog beter zijn met grotere verschillen.

[Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 08-01-2020 10:28]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:36

CurlyMo

www.pilight.org

En als het met isolatie binnen warm is, dan blijft het ook warm, want goed geïsoleerd. Dat pleit ook voor een airco :)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Fable schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:01:
[...]Aan materiaalkosten misschien wel, maar met een airco ben je in 1 dag klaar en hoef je niet op 3 verdiepingen je wand te slopen met bijbehorende rotzooi. Als je het leuk vind om te klussen en het niet erg vind om een tijdje in de zooi te zitten kan je extra isolatie plaatsen en daarna de wanden weer afwerken. (Ik zou optie 3 doen). Wel is de kans dan groot dat het in de zomer alsnog te warm is binnen. Ik woon zelf in een goed geïsoleerd huis en het is hier binnen in de zomer toch echt wel warm.
een airco op een dak plaatsen is een bijzonder prijzig geintje aangezien je STEK mannen nodig hebben en een fysieke kraan om dat ding daar te krijgen.

als je met dubbele wanden gaat werken zoals ik krijg je een isolatiewaarde van meer dan 6 en een doorslagtijd van meer dan wel 16(!) uur:

https://tweakers.net/ext/f/GHnWAL3b3X7srgG6OfyhfZbc/thumb.png

als je dan toch duurzamer bezig wilt zijn kan je dan net zo goed voor een warmtepomp gaan, dat koelt het huis in de zomer en ben je meteen van je gas af en met de subsidie krijg je de pomp zelf voor een prikkie.

[Voor 8% gewijzigd door flippy op 08-01-2020 10:32]

• Fable
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:30:
[...]

een airco op een dak plaatsen is een bijzonder prijzig geintje aangezien je STEK mannen nodig hebben en een fysieke kraan om dat ding daar te krijgen.

als je met dubbele wanden gaat werken zoals ik krijg je een isolatiewaarde van meer dan 6 en een doorslagtijd van meer dan wel 16(!) uur:

[Afbeelding]

als je dan toch duurzamer bezig wilt zijn kan je dan net zo goed voor een warmtepomp gaan, dat koelt het huis in de zomer en ben je meteen van je gas af en met de subsidie krijg je de pomp zelf voor een prikkie.
Het kost inderdaad wel wat geld maar bijzonder prijzig zou ik het niet willen noemen.
Airco 2600 euro, https://www.aircoshop.nl/...len-2700watt-verwarmen-3x
Maar uit Spanje 1000 euro goedkoper Airco bestellen in het buitenland
STEK monteur inclusief hoogwerker 500 euro

Dan ben je voor 3100 euro klaar en kan je het echt koel houden in huis.
En als je de capaciteit een beetje aanpast kan je inderdaad de gasaansluiting ook weghalen en verwarmen met je airco.

[Voor 6% gewijzigd door Fable op 08-01-2020 11:01]

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

voor 1100 euro koop je een warmtepomp in duitsland en heb je airco in de vloerverwarming zitten in je hele huis. dus dat lijkt me dan een economischere oplossing.

vo0r 3100 euro koel je ook niet je hele huis, je moet dan in elke kamer een cassette aan de muur hangen.
en heb je nog steeds het probleem dat je isolatie ruk is. ik zou bij de basis beginnen en de isolatie op orde hebben alvorens men "leuk voor de heb" dingen gaat bouwen zoals airco/warmtepomp.

[Voor 12% gewijzigd door flippy op 08-01-2020 11:04]

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:26

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

Volgens mij hebben we de oorzaak nog niet helemaal zeker. Je kunt van alles doen om iets theoretisch op te lossen, maar een bestaande, geisoleerde wand aanpakken zou ik niet doen zonder dat ik zeker weet dat de aanpassingen daadwerkelijk nut hebben.

Alle warmte stijgt sowieso naar zolder, dus het is de lastigste plek om koel te krijgen. Ik heb 15cm glaswol onder het dak en toch voelt het er in de zomer warm (maar veel minder warm dan wanneer ik het raam open doe :+

Als ik de post van @kabeltjekabel lees zouden de ramen nog wel eens een grotere invloed kunnen hebben dan de muur. Meten is weten (zie @michie1's post), of plak van de zomer de ramen eens een dagje af aan de buitenkant, dan weet je al meteen meer.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• Fable
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:02:
voor 1100 euro koop je een warmtepomp in duitsland en heb je airco in de vloerverwarming zitten in je hele huis. dus dat lijkt me dan een economischere oplossing.

vo0r 3100 euro koel je ook niet je hele huis, je moet dan in elke kamer een cassette aan de muur hangen.
en heb je nog steeds het probleem dat je isolatie ruk is. ik zou bij de basis beginnen en de isolatie op orde hebben alvorens men "leuk voor de heb" dingen gaat bouwen zoals airco/warmtepomp.
Nadeel aan dat systeem is dat je dan eerst door je hele huis vloerverwarming moet aanleggen. Op de plaatjes van de TS staan namelijk normale CV leidingen en dat lijkt het mij waarschijnlijk dat er geen vloerverwarming in de woning zit.
EMP schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:15:

Als ik de post van @kabeltjekabel lees zouden de ramen nog wel eens een grotere invloed kunnen hebben dan de muur. Meten is weten (zie @michie1's post), of plak van de zomer de ramen eens een dagje af aan de buitenkant, dan weet je al meteen meer.
Buitenzonwering is inderdaad een veel betere passieve oplossing dan wanden isoleren.

[Voor 21% gewijzigd door Fable op 08-01-2020 11:19]

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Fable schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:16:
[...]
Nadeel aan dat systeem is dat je dan eerst door je hele huis vloerverwarming moet aanleggen. Op de plaatjes van de TS staan namelijk normale CV leidingen en dat lijkt het mij waarschijnlijk dat er geen vloerverwarming in de woning zit.
warmtepomp kan ook met radiatoren, maar dan zou ik wel nieuwe halen, maar vloerverwamring infrezen in dan meestal goedkoper...

maar voordeel is dan weer dat je wel berg subsidies krijgt en je energielabel weer stijgt en gelijk je hele huis is voorzien van koeling.

• Patoer
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07-06 15:56
Eerst metingen doen door middel van wandtemperatuur meting. Het verschil tussen buiten temperatuur en temp. binnenwand . De meting moet in de zomer en winter gemaakt worden. Is het verschil voldoende in het voordeel , dan kan je dit een hoop kosten besparen. De blauwe kleur van de Trespa is in de zomer voor jouw niet in het voordeel...in de winter wel...,maar bij voldoende ventilatie ruimte achter deze platen...+_3cm moet dit voldoende zijn. Uiteindelijk ...warm wordt het toch wat je ook ga ondernemen. En dan..Hoe krijg ik die warmte weer mijn huis uit!!!

• MRTNbos
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:28
Mijn natte vinger heeft het idee dat je nu al een best redelijke isolatie hebt. Dit allemaal verwijderen en vervangen voor iets beter gaat je vooral veel geld (en tijd) kosten, maar brengt je in verhouding niet veel.

Bij lange aanhoudende warmte gaat uiteindelijk elke isolatie het "begeven". Ik zou in jou geval eerder denken om te investeren in de aanschaf van een airco systeem.

• Erwin_83
  • Nu online
De ruimte tussen de trespa en de etherniet weer ik (nog) niet.

Betreft koelen, een airco is nog een optie voor de slaapkamer en eventueel gelijk de zolder. Nadeel is een lelijke unit aan de achtergevel. Op het stukje platte dak is het al aardig vol met 6 zonnepanelen en de buitenunit van de warmtepomp. Die "duurzame" investering heb ik 3 jaar geleden al gedaan.

Zomers koel ik de begane grond met de wp, daar is vloerverwarming. Op de verdieping hangen nog de oude radiatoren en daar moet ik nog eens over na denken (en sparen) of er ook vloerverwarming komt of andere radiatoren of een airco voor koelen en verwarmen.

Het punt van de zoldergevel isoleren is nu aan de beurd aangezien ik daar aan het verbouwen ben en gelijk mee kan nemen.

• TiezZ_BE
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 08:44
Wuursj schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:07:
Bij het isoleren tegen warmte moet je ook de warmtecapaciteit en daarmee warmte doorslag en de fase verschuiving bekijken. Niet alleen de Rd waarden. De kunst is de warmte zo lang buiten te houden zodat de boel pas warmte begint door te laten als de zon er niet meer op staat. De fase verschuiving moet dus langer zijn dan de warmte buiten. Veel lichte isolatie materialen hebben een lage dichtheid daarmee een lage warmte capaciteit en warmte slaat dus al vrij snel door.
Huizen in warme landen werken niet met lichte schuim/wollen muurtjes maar met zware materialen.

Ook ik krijg een flinke HSB wand, vol op het zuiden. Waarbij ik ook bang ben voor veel warmte in de zomer. Ik ben voorlopig uit gekomen bij cellulose als een wat beter alternatief voor die lichte materialen.
U waarde / Rd waarde is ongeveer gelijk aan glaswol. Dus houdt je warmte 's winters ongeveer net zo goed/slecht binnen (pir geeft wel een beduidend betere isolatie tegen kou).

Maar door relatief grote massa is de warmte doorslag een stuk beter dan glaswol en steenwol maar ook dan pir. Met andere woorden: het houdt de warmte beter buiten in de zomer:
[Afbeelding]

Bij mijn totale wand constructie (met al een spouwtje en ook massa's van het hout en gips meegenomen), verschuift door cellulose ipv glaswol de fase verschuiving van 8 uur naar 10 uur en dat kan net het verschil maken tussen koel blijven of heet worden in een zomerse dag.

Nadeel: inblazen, moet bijna met een gehuurde machine (of laten doen) dus eigenlijk alleen geschikt voor grotere klussen.

Voordeel: je gebruikt vanzelf elk hoekje en gaatje. Dat kan met name met vaste platen zoals Pir wel een uitdaging zijn.

Kosten zijn ongeveer even hoog als glaswol als je het zelf kan doen maar dan moet je wel zo'n apparaat huren voor zo'n 85/100 euro per dag. Pir is duurder.

Mijn opbouw en waarden bij

Cellulose:
[Afbeelding: cellulose]

Glaswol:
[Afbeelding: glaswol]

Pir:
[Afbeelding: pir]

Je ziet dat de Rt waarde bij de situatie met PIR wel wat beter is maar de faseverschuiving juist bij cellulose het beste is van alle drie. Wat dikker zou nog beter zijn met grotere verschillen.
Dit^

Cellulose en houtwol houden de zonnewarmte veel beter buiten dan glas/steenwol of pir. Zeker icm met houtwol onderdak platen (zoals bijvoorbeeld de gutex multiplex platen). Natuurlijk moet het allemaal wel 'volgens de regels der kunst' geplaatst worden...

Airco is leuk maar als er teveel warmte binnen komt kan je je daar ook aan een hoop extra verbruik verwachten

• kabeltjekabel
TiezZ_BE schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:13:
[...]

Dit^

Cellulose en houtwol houden de zonnewarmte veel beter buiten dan glas/steenwol of pir. Zeker icm met houtwol onderdak platen (zoals bijvoorbeeld de gutex multiplex platen). Natuurlijk moet het allemaal wel 'volgens de regels der kunst' geplaatst worden...

Airco is leuk maar als er teveel warmte binnen komt kan je je daar ook aan een hoop extra verbruik verwachten
Beetje oneerlijk vergelijk. PIR is ideaal omdat het de meeste isolatie geeft in de beschikbare ruimte. In een bestaande situatie heb je vaak niet de keuze alle muren even 6 cm dikker te maken...

Het vergelijk gaat dan ook helemaal niet tussen 60mm PIR en 145mm cellulose... vergelijk eens met 145mm PIR. Koekoek. Of vergelijk 60mm cellulose met 60mm PIR. In beide gevallen kan ik je de winnaar van te voren al verklappen..

Verder zijn hele dikke muren niet fijn qua lichtinlaat en natuurlijk het feit dat bij 20m gevel (hoekhuis 5x10) je met 7,5cm dikkere muren gewoon anderhalve vierkante meter tuin kwijt bent.

[Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-01-2020 14:23]

• onkl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 22:46
[...]
Wanneer je vooral gefocust bent op warmte buiten houden is dit een prima truc, maar wel deel van het verhaal.
  • Zorg, conform de tips van Wuursj, voor een isolatiestijl die vertraagd: De hitte komt uiteindelijk toch wel wel binnen, maar later, liefst wanneer de zon al bijna onder is.
  • Doordat de hitte in de rest van het huis ook rustig aan naar boven komt zal het linksom of rechtsom aan het eind van de middag langzaam warmer worden.
  • Zorg ervoor dat je op zolder mechanische ventilatie hebt die de warme lucht naar buiten duwt, zodat je hele huis 's avonds een grote schoorsteen wordt. Wanneer je lui bent (of efficient, dat klinkt beter): Zorg voor sensoren, zodat het ding aanslaat zodra het buiten koeler is dan binnen. Wanneer er buiten kabaal is: Suskasten (Al dan niet zelfbouw)

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

kabeltjekabel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:52:
[...]

Beetje oneerlijk vergelijk. PIR is ideaal omdat het de meeste isolatie geeft in de beschikbare ruimte. In een bestaande situatie heb je vaak niet de keuze alle muren even 6 cm dikker te maken...

Het vergelijk gaat dan ook helemaal niet tussen 60mm PIR en 145mm cellulose... vergelijk eens met 145mm PIR. Koekoek. Of vergelijk 60mm cellulose met 60mm PIR. In beide gevallen kan ik je de winnaar van te voren al verklappen..
Kijk even naar mijn plaatjes, daarin vergelijk ik juist 145mm pir met 145mm cellulose. PIR wint het inderdaad qua isolatie waarde (daarin is het nu eenmaal een van de beste).
Maar niet qua warmtedoorslag en dus fase verschuiving. Daarin is PIR nu eenmaal minder goed dan bijv. cellulose.

Ook bij 60mm. Als ik alleen naar het isolatie materiaal kijk is de faseverschuiving dan zo'n 2x zo groot. Bij m'n hele HSB constructie met nu 60mm isolatie is het verschil veel kleiner omdat hout, gips, spouw etc. allemaal ook mee werken. Toch blijf ook bij geringe dikte cellulose wat beter scoren. Maar in beide gevallen wordt het dan bij mij lastig om de avond te halen.

[Voor 21% gewijzigd door Wuursj op 08-01-2020 15:24]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• TiezZ_BE
kabeltjekabel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:52:
[...]

Verder zijn hele dikke muren niet fijn qua lichtinlaat en natuurlijk het feit dat bij 20m gevel (hoekhuis 5x10) je met 7,5cm dikkere muren gewoon anderhalve vierkante meter tuin kwijt bent.
Dan begrijp je de warmtedoorslag zoals wuursj het reeds uitgelegd heeft niet goed, want de winnaar zal niet PIR zijn als je de zonnewarmte buiten wil houden...

(Zie ook wuursj zijn nieuwste reactie)

Edit: @TS buitenzonwering bij de ramen is natuurlijk ook belangrijk als daar veel zon op staat. Zoniet doe je 's zomers de eventuele isolatieverbetering weer teniet

[Voor 8% gewijzigd door TiezZ_BE op 08-01-2020 18:19]

• kabeltjekabel
Wuursj schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:37:
[...]

Kijk even naar mijn plaatjes, daarin vergelijk ik juist 145mm pir met 145mm cellulose. PIR wint het inderdaad qua isolatie waarde (daarin is het nu eenmaal een van de beste).
Maar niet qua warmtedoorslag en dus fase verschuiving. Daarin is PIR nu eenmaal minder goed dan bijv. cellulose.

Ook bij 60mm. Als ik alleen naar het isolatie materiaal kijk is de faseverschuiving dan zo'n 2x zo groot. Bij m'n hele HSB constructie met nu 60mm isolatie is het verschil veel kleiner omdat hout, gips, spouw etc. allemaal ook mee werken. Toch blijf ook bij geringe dikte cellulose wat beter scoren. Maar in beide gevallen wordt het dan bij mij lastig om de avond te halen.
Ik heb gekeken naar je plaatjes. Ik zie een Rt van 4 voor je cellulose scenario en van 5 voor PIR. Dat is erg knap, want enkel PIR van 145mm met 2-zijdig alufolie zit alleen al aan de 6,5 (lambda waarde van 0,022). Cellulose zit een keer aan de lambda waarde van 0,038 dus geeft enkel de 145mm cellulose nog maar een Rd van 3,8. Dus op magische wijze lijkt de rest van de constructie voor het PIR scenario de boel te downgraden dmv. koudebruggen (houten balkjes enzo, klinkt plausibel) terwijl in het cellulose scenario dat niet het geval is (deels plausibel, want details boeien meer bij goede isolatie (PIR)), en dat gaat er bij mij niet zomaar in.

Derhalve ben ik eerlijk gezegd geneigd te denken dat je scenario uit de propaganda van de HSB firma's komt. Die dreigen namelijk allemaal het deksel op de neus te krijgen bij de nieuwe normen omdat hun constructies het gigantisch afleggen tegen beton + PIR. Die hopen met cellulose de dans te ontspringen.

En het huren van zo'n apparaat om cellulose ... kassa kassa, en dan bij PIR vermelden "PIR is duurder". Ja, euh...? Wat voor exotisch apparaat moet ik huren voor PIR? Gans niks.

Als je toch een airco neerzet maakt dat geringe verschil in faseverschuiving ook geen lor meer uit en ben je beter af met de algehele betere warmteweerstand van het PIR scenario.

• michie1
flippy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:38:
die platen hebben een isolatiefactor van niks, dus deze worden gloeiend heet als de zon er een beetje op zit. als je fysiek contact hebt met je isolatie heb je natuurlijk een enorme warmte contact overdracht, dat moet je voorkomen, daarom ook die paar cm speling ertussen om contactoppervlak te minimaliseren.
Tenzij je een spouw met een hard vacuum hebt heb je natuurlijk nog steeds contactoverdracht. Lucht is een geweldige isolator - zolang de lucht stilstaat, en daarom stoppen we isolatiemateriaal in een spouw.
Aanvulling; huizen in droge klimaten met koude nachten die ook in de zomer 12 uur duren. In de tropen bouwt men huizen van golfplaten, en in Nederland met vochtige zomers en nachten die amper zes uur duren ligt de waarheid waarschijnlijk in het midden.

Als de lucht binnen warm is kun je dat met een airco 's avonds relatief snel afkoelen. Als de thermische massa van je muur de hele dag is opgeladen door de zon ga je daar 's avonds nog uren warme straling vanaf krijgen.

Er is geen een passieve oplossing die voor alle klimaten en gebruikssituaties werkt.

• H-W
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13:41
Je kan ook (glas) wol kopen met een lagere lambda waarde. Gebruikelijk is 0,037 maar tegenwoordig ook goed verkrijgbaar met 0,032 en dat scheelt wel weer wat. En dan heb je wel het voordeel dat wol een betere akoestische isolatie is, waar PIR de betere thermische isolatie biedt. Als je de ruimte hebt, frame wat opdikken en volstoppen met bijvoorbeeld Knauf Naturoll 032. Beter te verwerken dan andere glaswol soorten.

• TiezZ_BE
H-W schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:48:
Je kan ook (glas) wol kopen met een lagere lambda waarde. Gebruikelijk is 0,037 maar tegenwoordig ook goed verkrijgbaar met 0,032 en dat scheelt wel weer wat. En dan heb je wel het voordeel dat wol een betere akoestische isolatie is, waar PIR de betere thermische isolatie biedt. Als je de ruimte hebt, frame wat opdikken en volstoppen met bijvoorbeeld Knauf Naturoll 032. Beter te verwerken dan andere glaswol soorten.
Een betere lambda waarde zal hij vooral in de winter voelen maar, zal in de zomer een minder groot verschil maken.
Een verbetering dmv een opbouw met materialen die beter scoren op gebied van warmtedoorslag leveren meer op voor het door de TS geschetste probleem.

Genoeg mensen die zich hierin verkijken bij renovatie, en het dan in de zomer nog heel warm hebben in de verdiepingen onder het dak.
michie1 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:40:
[...]

Tenzij je een spouw met een hard vacuum hebt heb je natuurlijk nog steeds contactoverdracht. Lucht is een geweldige isolator - zolang de lucht stilstaat, en daarom stoppen we isolatiemateriaal in een spouw.

...
Daarom is een goede opbouw ook essentieel, in zo'n geval als bij TS is een geventileerde gevelbekleding als buitenschil meestal de logische keuze.

[Voor 20% gewijzigd door TiezZ_BE op 08-01-2020 19:24]

• kabeltjekabel
Externe zonwering voor in de zomer blijft natuurlijk het beste. Hier in de buurt heeft een of andere woningbouwvereniging volgens mij van die doeken uitgedeeld die heel wat mensen 's zomers voor de voorgevel gespannen hebben overdag.

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

kabeltjekabel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:22:
[...]

Ik heb gekeken naar je plaatjes. Ik zie een Rt van 4 voor je cellulose scenario en van 5 voor PIR. Dat is erg knap, want enkel PIR van 145mm met 2-zijdig alufolie zit alleen al aan de 6,5 (lambda waarde van 0,022). Cellulose zit een keer aan de lambda waarde van 0,038 dus geeft enkel de 145mm cellulose nog maar een Rd van 3,8. Dus op magische wijze lijkt de rest van de constructie voor het PIR scenario de boel te downgraden dmv. koudebruggen (houten balkjes enzo, klinkt plausibel) terwijl in het cellulose scenario dat niet het geval is (deels plausibel, want details boeien meer bij goede isolatie (PIR)), en dat gaat er bij mij niet zomaar in.
1. Nogmaals, als je warmte buiten wil houden, gaat het niet (alleen) om de lambda waarde / Rd waarde maar is de warmte doorslag minstens zo belangrijk. Waar zou je in een hete dag liever zitten: bunker van 1 meter beton of hut gemaakt van 15mm pir? Beide hebben een gelijke Rt waarde,,,

2. sommetjes zijn gedaan door een onafhankelijke en alom gewaardeerde tool van https://www.ubakus.de/. die inderdaad netjes rekening houdt met koude bruggen maar ook dat bij een HSB constructie een percentage hout is waar geen PIR zit (6,5% in 'mijn' constructie). Succes als jij het beter kan, ik heb wel vertrouwen in die tool. Je kan zelfs een eigen materiaal invoeren als je de (vrij uitgebreide) database je te min is.
Derhalve ben ik eerlijk gezegd geneigd te denken dat je scenario uit de propaganda van de HSB firma's komt. Die dreigen namelijk allemaal het deksel op de neus te krijgen bij de nieuwe normen omdat hun constructies het gigantisch afleggen tegen beton + PIR. Die hopen met cellulose de dans te ontspringen.
Negative. Zie uitleg over tool, niks propaganda. Tevens vind ik je stelling een beetje apart. Ten eerste kijkt bouwbesluit vooral naar warmteverlies en dus Rc waarde en dan doet glaswol het juist iets beter of gelijk als cellulose. Cellulose gebruiken gaat je dus niet verder helpen. Ten tweede wordt er bij de meeste passief woningen juist voor HSB gekozen?
En het huren van zo'n apparaat om cellulose ... kassa kassa, en dan bij PIR vermelden "PIR is duurder". Ja, euh...? Wat voor exotisch apparaat moet ik huren voor PIR? Gans niks.
Uitgaande van de 145mm uit mijn constructie kost cellulose ongeveer 10 euro per vierkante meter aan materiaal. Pir al gauw het dubbele bij die dikte. Je hoef dus niet veel (nog geen 10m^2) te isoleren wil je die apparaat huur er uit halen. Dat het voor de kleine klusjes niet echt geschikt is, had ik al gemeld.

Nu hoef ik cellulose absoluut niet te verdedigen. Ik heb er geen enkel belang bij. Mijn boodschap is vooral: kijk niet (alleen) naar de Rd waarden bij isoleren tegen warmte. Kijk ook naar warmte doorslag. Naast cellulose zijn er meer materialen die daar veel beter in scoren.

• Erwin_83
  • Nu online
Weer genoeg info om nog eens rustig te lezen. Zonwering is mogelijk, maar ziet er buiten niet zo fraai uit in mijn geval en is kwa aanleg niet zo prettig op 9 meter hoogte.

Van het weekend eens een vak isolatie leeghalen de opbouw verder bekijken. En tevens de China infrarood scan er op los laten, voor zover dat lukt.

• michie1
Wuursj schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:17:
Waar zou je in een hete dag liever zitten: bunker van 1 meter beton of hut gemaakt van 15mm pir?
Waar zit je het liefst als het is afgekoeld naar 26 graden na een hete middag? Waar zit je het liefst de dag na een hittegolf van een week?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

michie1 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:26:
[...]

Waar zit je het liefst als het is afgekoeld naar 26 graden na een hete middag? Waar zit je het liefst de dag na een hittegolf van een week?
het strand. :9B

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

michie1 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:26:
[...]
Waar zit je het liefst als het is afgekoeld naar 26 graden na een hete middag?
Na 23 uur lang in 35 graden omgeving is die meter beton aan de binnenzijde nog steeds nog maar 24,7 graden dus doe mij nog steeds maar die meter beton :P

Ik snap wel waar je heen wil. Maar dan gaat pir je ook niet helpen. Het heeft wel minder massa maar de hoge Rd waarde houdt de warmte ook lekker vast want warmte vasthouden juist waar het goed in is.
Koel houden tot de temperatuur laag is en dan doorluchten gaat je helpen als je zonder airco wil blijven. Maar dan moet je dus wel eerst de koelte halen zonder voor die tijd al oververhit te zijn. Fase verschuiving tot na de hitte dus.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 07:11
Ik denk dat je in de meeste gevallen isolatie beter los kunt zien van massa. Weinig of geen massa binnen je isolatieschil is altijd nadelig voor een gelijkmatige binnentemperatuur wanneer er buiten een groot dag/nachtverschil is. Het toepassen van isolatiemateriaal dat zelf een wat hogere massa heeft zal best iets schelen maar lijkt me niet de meest logische methode om dit mee aan te pakken.
Wanneer je het puur in termen van thermische massa en isolatiewaarde ziet dan is die hele term faseverschuiving eigenlijk flauwekul.

• kabeltjekabel
[...]

1. Nogmaals, als je warmte buiten wil houden, gaat het niet (alleen) om de lambda waarde / Rd waarde maar is de warmte doorslag minstens zo belangrijk. Waar zou je in een hete dag liever zitten: bunker van 1 meter beton of hut gemaakt van 15mm pir? Beide hebben een gelijke Rt waarde,,,
Dat zijn twee gelijke qua R waarden. Dat is echts anders dan uit jouw plaatjes, waar PIR duidelijk een betere isolatiewaarde heeft. Na zo'n hittegolf van 10 dagen gaat die faseverschuiving je toch ook niks helpen. Je gaat alleen merken dat de energierekening van je airco harder oploopt bij je cellulose scenario dan in het PIR scenario. Of dat het uiteindelijk warmer wordt.
2. sommetjes zijn gedaan door een onafhankelijke en alom gewaardeerde tool van https://www.ubakus.de/. die inderdaad netjes rekening houdt met koude bruggen maar ook dat bij een HSB constructie een percentage hout is waar geen PIR zit (6,5% in 'mijn' constructie). Succes als jij het beter kan, ik heb wel vertrouwen in die tool. Je kan zelfs een eigen materiaal invoeren als je de (vrij uitgebreide) database je te min is.
Ben erg benieuwd wat de gehanteerde lambda waarden voor de cellulose en PIRplaat zijn. Wellicht een beetje een bejaarde PIRplaat vs experimenteel laboratoriumcellulose?
[...]

Negative. Zie uitleg over tool, niks propaganda. Tevens vind ik je stelling een beetje apart. Ten eerste kijkt bouwbesluit vooral naar warmteverlies en dus Rc waarde en dan doet glaswol het juist iets beter of gelijk als cellulose. Cellulose gebruiken gaat je dus niet verder helpen. Ten tweede wordt er bij de meeste passief woningen juist voor HSB gekozen?
Huidige normen ja. Dat hele BENG verhaal en opvolger zou meer gaan kijken naar de pieken. Dus als je een hutje bouwt wat heel snel opwarmt krijg je strafpunten.
[...]

Uitgaande van de 145mm uit mijn constructie kost cellulose ongeveer 10 euro per vierkante meter aan materiaal. Pir al gauw het dubbele bij die dikte. Je hoef dus niet veel (nog geen 10m^2) te isoleren wil je die apparaat huur er uit halen. Dat het voor de kleine klusjes niet echt geschikt is, had ik al gemeld.

Nu hoef ik cellulose absoluut niet te verdedigen. Ik heb er geen enkel belang bij. Mijn boodschap is vooral: kijk niet (alleen) naar de Rd waarden bij isoleren tegen warmte. Kijk ook naar warmte doorslag. Naast cellulose zijn er meer materialen die daar veel beter in scoren.
Mijn excuses, dat had je er inderdaad wel correct bij gezegd.

Maargoed, dan nog zie ik niet waarom je een apparaat zou gaan huren om daarmee op slechtere isolatie uit te komen.

• Erwin_83
  • Nu online
Vandaag en gister wat metingen gedaan met de China infrarood meter voor op de telefoon.

Gister met beetje zon op de ramen.
Glas 18 graden
Etherniet plaat 13 graden
Ruimte temperatuur zolder 19,3 (KaKu sensor)
Vandaag, regen en geen zon op de ramen.
Glas 17 graden
Etherniet plaat 12 graden
Ruimte temperatuur 18,4 graden (KaKu)

De balken zijn 9 cm dik.

Misschien ook wel interessant, de woning is tunnelbouw, dus veel beton massa. Het binnenspouwblad is dus HSB en buitenblad metselwerk, en op zolder dus een deel trespa.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
Er kwamen wat dingen tussen, dus ben er nog niet verder mee gekomen.

Metingen zojuist met china infraroodcamera.

Ruit: 24,5
Etherniet plaat (achter trespa) 29.5
Fermacel wand: 24,1
Ruimte temperaruur: 24,9 (Kaku sensor)
Buiten temperatuur: 23 (google)

Buiten bewolkt met zon die er af en toe tussendoor komt. Op zolder droger en wasmachine aan.

Ik zal van de week nog een meting doen bij zonnig weer.

Ondertussen zijn op zolder de radiator en ledingen weg. Dus de wand is vrij.

Begane grond is vloerverwarming met wp die kan koelen. Op de tussenverdieping twijfel ik nog tussen vloerverwarming aanleggen of een airco. Voor het afgifte vermogen van de wp is vloerverwarming beter en dan kunnen de radiatoren weg. En het scheelt een buitenunit, al koelt niks zo goed als een airco. Dit project zal wel volgend jaar worden, dus nog wat bedenktijd.

Foto van mijn woning.

Het gaat nu dus om de zolderverdieping wat de zuidkant is. De noordkant is schuin pannendak (wil ook ook extra gaan isoleren)

De beganegrond verander ik niks meer aan, de tussenverdieping wellicht wel in de toekomst.

[Voor 61% gewijzigd door Erwin_83 op 21-06-2020 14:01]

• Erwin_83
  • Nu online
Meting op deze warme dag:

Tijd: 17.50
Zolder temperatuur: 28 (KaKu en er stond nog 1 raam op kiepstand)
Raam: 31
Fermacelplaat: 31
Etherniet plaat: 34

• ASW1
Zolderverdieping mist massa en warmt daardoor veel sneller op dan de rest van het huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
ASW1 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:37:
Zolderverdieping mist massa en warmt daardoor veel sneller op dan de rest van het huis.
De enige massa die het mist is een stuk bakstenen gevel waar trespa zit en een paar vierkante meter beton waar de schuine kap zit.

Ik denk dat het vooral de trespa is die meer warmte doorlaat dan de metselstenen.

Het huis, inclusief plat dak is tunnelbouw, dus beton.

• ASW1
Er lijkt ook meer aan zoninstraling blootgesteld glasoppervlak te zijn op zolder dan op de andere verdiepingen. Het dak warmt uiteraard ook op. Het lijkt me vrij normaal dat de zolder merkbaar sneller opwarmt dan de bouwlagen eronder.

• kabeltjekabel
Wat voor dakisolatie heb je?

Ruiten kun je spiegelende folie op plakken. Misschien op die trespa ook wel.

[Voor 58% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-06-2020 23:36]

• Erwin_83
  • Nu online
ASW1 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:14:
Er lijkt ook meer aan zoninstraling blootgesteld glasoppervlak te zijn op zolder dan op de andere verdiepingen. Het dak warmt uiteraard ook op. Het lijkt me vrij normaal dat de zolder merkbaar sneller opwarmt dan de bouwlagen eronder.
Ja wel iets meer glas op zolder, met met coating tegen zonlicht. De andere ramen zijn normale HR ++ glas. (U 1.0)

@kabeltjekabel

Het zolderdak is beton met daarop denk ik wat isolatie vanuit de bouw en dan bitumen dakbedekking.
Krap 3 jaar geleden is het dak gerenoveerd en is er 10 cm pir op gekomen. Op de bitumen ligt grind en 6 zonnepanelen.

Daar valt dus niet veel "winst" meer te behalen denk ik.

Kwa folie op glas en trespa nog niet in verdiept. Op de trespa is het wel wat lastig met aanbrengen, dan moet er een stijger komen. En geen idee of zoiets mooi wordt.

• TiezZ_BE
Je eerste idee is nog steeds de meest logische stap: de isolatie achter de trespa verbeteren. Maar dan niet dmv PIR/PUR of glaswol, maar een isolatie met meer massa (die beter scoort op gebied van warmtedoorslag). En dan altijd een dampscherm plaatsen (aan de warme zijde van de isolatie) die geschikt is voor de opbouw van uw constructie.

Het glas verbeteren dmv folie kan ook nog helpen, maar dan zou ik eerst eens kijken in welke mate de huidge coating zonwerend is (aangezien hier veel gradaties in zijn). Alsook opletten dat je een coating gebruikt die geschikt is voor het type glas er in zit, zodat je geen risico op thermische breuk hebt.

• Erwin_83
  • Nu online
Heb je een suggestie welk isolatiemateriaal daarvoor bestemd is en zelf aan te brengen is? Diepte 9 cm, maar kan ik vergroten.

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Erwin_83 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:10:
Heb je een suggestie welk isolatiemateriaal daarvoor bestemd is en zelf aan te brengen is? Diepte 9 cm, maar kan ik vergroten.
Houtvezelplaat bijvoorbeeld. Is zowel als harde plaat als zacht (om te klemmen) te krijgen

Vlas (isovlas heeft zelfs al de bouwmaat al bereikt zag ik), cellulose platen, katoen (gamma) en andere zwaardere natuurlijke materialen doen het meestal ook beter qua warmtedoorslag dan minerale wollen en zijn redelijk te vergelijken qua λ waarde: tussen de 0,035 en 0,040.

Warmtedoorslag is je google term. Maar dat is al eerder in dit topic genoemd.

[Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 25-06-2020 14:44]

• Erwin_83
  • Nu online
Dankje, ik zal me er eens in verdiepen.

• kabeltjekabel
Mag je de gevel 'dikker' maken?

• Erwin_83
  • Nu online
Ja naar binnen toe kan ik de muur dikker maken.

• TiezZ_BE
@Erwin_83 zoals onderstaande quote en anderen eerder hebben aangehaald

9cm is overigens aan de dunne kant. Zou minstens 18 a 20cm proberen te bekomen (of zelfs meer).
Wuursj schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:09:
[...]

Houtvezelplaat bijvoorbeeld. Is zowel als harde plaat als zacht (om te klemmen) te krijgen

Vlas (isovlas heeft zelfs al de bouwmaat al bereikt zag ik), cellulose platen, katoen (gamma) en andere zwaardere natuurlijke materialen doen het meestal ook beter qua warmtedoorslag dan minerale wollen en zijn redelijk te vergelijken qua λ waarde: tussen de 0,035 en 0,040.

Warmtedoorslag is je google term. Maar dat is al eerder in dit topic genoemd.

[Voor 8% gewijzigd door TiezZ_BE op 29-06-2020 12:18]

• Erwin_83
  • Nu online
Beetje gebrek aan tijd gehad om het uit te zoeken, maar al wel iemand van isovlas zelf gesproken voor advies. Grootste voordeel is dat er geen dampremmer of dampdicht laag nodig is. Nou maakt dat beetje folie niet uit, maar het 100% dicht aanbrengen is wel een puntje wat met renovatie lastig is.

Voor het schuine dak heb ik plek voor 21 cm om gelijk te komen met de gordingen. Eventueel kan ik daar renovatie plaat toepassen. Bij de gevel moet ik de ruimte gaan vergroten. Frame opdikken of voorzet wand maken. Dat moet ik allemaam nog ff uitwerken.

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ook bij damopen isolatie als Isovlas of houtvezel kun je niet altijd zonder folie af.
Regel blijft dat de koude/ buitenkant damp-opener moet zijn dan de warme/binnenkant.

Van de website:

Afhankelijk van hoe de trespa is toegepast, zou het bij de eerste groep kunnen horen. En bij de dak maar even kijken wat er zit. Bij twijfel toch maar een (klimaat?) folie.

Zelf heb ik in mijn HSB dakopbouw dampopen OGB laten verwerken aan de buitenkant ipv dampremmende OSB om houtvezel te kunnen toepassen zonder folie. Aan de binnenkant komt wel gewoon OSB zodat de buitenkant meer ademd dan de binnenkant.

[Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 29-06-2020 21:11]

• Erwin_83
  • Nu online
Het dak is gordingen me dakplaten erop en dan panlatten en betonpannen. De dakplaat bestaat uit circa 2 cm spaanplaat en 3 cm pur. Gezien de leeftijd van 30 jaar ziet Isovlas dit niet meer als dampdicht.

De exacte gevel opbouw moet ik nog zoeken in de oude bouwtekeningen. Maar ik verwacht wel een spouw tussen de etherniet plaat en de trespa. (De trespa is de helft van de verdieping, de andere helft is metselwerk.)

Volgens de adviseur van Isovlas kan ik zowel dak als wand in mijn geval zonder folies doen.

[Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 29-06-2020 22:02]

• Erwin_83
  • Nu online
Wat er precies tussen de trespa en de etherniet zit kan ik niet vinden, wel is er een spouw te zien op de tekening. (Foto van pdf, pdf ooit door gemeente gemaakt van de originele stukken)

[Voor 28% gewijzigd door Erwin_83 op 30-06-2020 20:39]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True