Mirror bestanden van schijf A naar schijf B

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
Beste Tweakers, :)

Allereerst, beste wensen!

Ik ben op zoek naar een simpel programma dat geselecteerde bestanden van schijf A backupped / een mirror maakt naar schijf B.

Als er iets op schijf A verandert, wordt dit ook automatisch naar schijf B gekopieerd zonder dat dit gecomprimeerd wordt o.i.d. Gewoon 1 op 1 kopieën.

Het klinkt o zo zo simpel maar Windows back up met geselecteerde mappen heb ik al geprobeerd, alsook overige software programma's. Ik ben al een tijdje aan het rotzooien.

Wie heeft een advies van een programma dat dit vlekkeloos doet?

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Groet!
Relative

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Of gebruik microsoft onedrive; hoef je niet eens een tweede disk aan te schaffen
En realiseer je dat een mirror zo goed als nergens tegen beschermt. Verwijder je per ongeluk een bestand dan wordt-ie op je mirror ook meteen verwijderd. Wordt een bestand door malware geëncrypt dan wordt het bestand op je mirror ook meteen vervangen door de geëncrypte versie

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit beschermt je alleen voor het uitvallen van een schijf. Dan blijven er nog enorm veel andere dingen over waardoor de bestanden op beide schijven verloren kunnen gaan. Misschien interessant als extra backup naast je normale backups, maar deze manier die je wil kan je geen backup noemen, net zoals RAID geen backup is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
Ben het nu aan het proberen. Heb de mappen geselecteerd die gebackupped moeten worden. Zodra dit gedaan is, kan ik waarschijnlijk een time scedule inzetten zodat het syncen automatisch gebeurt. Als dit lukt, dan is dit simpele programma het antwoord!

In ieder geval bedankt.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:49:
Of gebruik microsoft onedrive; hoef je niet eens een tweede disk aan te schaffen
En realiseer je dat een mirror zo goed als nergens tegen beschermt. Verwijder je per ongeluk een bestand dan wordt-ie op je mirror ook meteen verwijderd. Wordt een bestand door malware geëncrypt dan wordt het bestand op je mirror ook meteen vervangen door de geëncrypte versie
Prive fotocollectie in de cloud hebben staan voel ik mij niet fijn bij. Daarnaast zal ik dan 3TB onedrive account moeten hebben, dat elke maand geld kost.

Perongeluk verwijderen op schijf A, is bij optie Synced (betreft Synctoy, dat ik nu uitprobeer), ook verwijderd op schijf B. Je hebt ook opties dat verwijderen op schijf A, niet op schijf B gebeurt. Goede aanvulling. Ik heb nu namelijk synced aangevinkt. Malware encrypting is een nieuw zaak.. Ja daar heb ik niet over nagedacht.

Cloud is zeker wel een goed antwoord, als de beveiliging 1000% is. Als het huis afbrand, zijn de bestanden alsnog veilig. Daarnaast zijn de kosten per maand te duur. Beveiliging en kosten zijn op dit moment het grote nadeel, althans vind ik. Als dit opgelost wordt..........

Bedankt voor je bericht!
PilatuS schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:57:
Dit beschermt je alleen voor het uitvallen van een schijf. Dan blijven er nog enorm veel andere dingen over waardoor de bestanden op beide schijven verloren kunnen gaan. Misschien interessant als extra backup naast je normale backups, maar deze manier die je wil kan je geen backup noemen, net zoals RAID geen backup is.
Wat is dan een echte back up? :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Relative schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:16:
[...]
Wat is dan een echte back up? :*)
Een backup die je nog hebt wanneer je voeding alle HDD's sloopt of een virus de hele boel op je PC gaat encrypten. En graag nog een stapje verder, een backup die je nog hebt als je huis afbrand.

Een backup op een andere schijf in je PC is veel te gevoelig voor problemen en die kan je geen backup noemen. Persoonlijk heb ik 3 stuks extrene SSD's waarvan 1tje op een andere locatie en deze wissel ik constant af. Dit beschermt tegen alle gevallen die ik hierboven noem. Het minimale wat moet je hebben wil je een fatsoenlijke backup hebben is een schijf die los staat van je PC of anders de hele zooi in de cloud.

Edit: Wil het niet al te duur uit zijn. Pak een 3TB HDD en gooi er encryptie op en leg het ding bij familie of kenissen neer. Relatief goedkoop en veel veiliger dan 2 HDD's in je PC hebben. Dat laatste kan je zeer onveilig noemen. Trouwens liever nog 2 backups ipv 1. 1tje thuis die je zeg iedere 2 weken pakt of wanneer je nieuwe belangrijke data hebt. Dan de andere op de andere locatie iedere 2 weken om en om. Kost je 2 HDD's van 3 of 4TB en paar 100 euro, maar wat is je data waard ?

Zie ook dit topic als het goed fout gaat: Externe HDD stuk, geen back-up

[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 03-01-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Een mirror is niks anders dan een kopie van de ellende. Je zal het anders moeten aanpakken. Wanneer je data zo belangrijk is dan zal je iets moeten doen met Backup. Een mirror in je eigen systeem is alleen maar teleurstelling.

Voeding brand door, alle disks kapot, dag data.
Virus, dag data.
Crypto, dag data.
Bad sector, dag data.
Brand, dag data.

Schaf gewoon een Office 365 family aan, dan krijg je ongelimiteerd Onedrive (ja, zonder bij te betalen meer dan 1GB per user). Of schaf een online backup aan.

Maar hoe belangrijk is de data. Dat bepaal je zelf.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1