mrmrmr schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:24:
Er is geen discussie dat er flinke schade is aan 2 zijden van de 6 - aangenomen dat er ten minste 3 platters zijn. Dat maakt nog niet automatisch zo dat alles is verloren, daar is meer informatie voor nodig.
Als er data staat op de onbeschadigde delen hoeft het niet veel te kosten daarvan een kopie te laten maken als "blob". Dat zou eigenlijk al gebeurd moeten zijn. Misschien is het al gebeurd, maar is het niet overgedragen omdat er geen bestandsindeling beschikbaar was.
Afhankelijk van wat er in die data terug te vinden is, kun je daar iets aan hebben. Het hangt er natuurlijk wel vanaf over wat voor soort data het gaat. Het is veel makkelijker om bijvoorbeeld broncode in platte tekst terug te halen dan structuurloos eruitziende binaire data.
Het maakt niet veel uit of het 2 of 3 platters zijn, vanwege dit:
https://www.quora.com/How...-platters-of-a-hard-drive
De data word niet sequentieel eerst op de bovenste surface van de 1e platter geschreven tot 'ie vol is, dan op de onderste surface van de 1e platter tot 'ie vol is, dan op de bovenste surface van de 2e platter tot 'ie vol is, etc.
De data word gestriped over de platters heen als een soort van RAID-0.
Op de eerste foto zie je dat letterlijk de hele bovenkant van die platter met vloeistof is bewerkt, die kun je volledig als verloren beschouwen. Daarmee is álle data op die disk geraakt en tenminste voor 1/6e kapot. (Wanneer er 3 platters zijn die ook nog eens alle 3 aan beide zijden gebruikt worden.)
Dan heb je de 3e foto waar meer dan de helft van de capaciteit van de disk is beschadigd, waardoor alleen al daar, minimaal 1/12e van de data (bij 3 platters die aan beide zijden gebruikt zijn) kapot is.
Bij 2 platters of bij 3 platters wanneer niet alle 12 surfaces maar bijvoorbeeld maar 10 of 11 surfaces gebruikt worden, is dat alleen maar erger.
Kortom, je hebt op de foto's afgaand, te maken met minimaal 1/12e deel van ieder bestand dat niet hersteld kan worden, voor de helft zelfs met minimaal 1/6e. (Want die 3e foto.)
Dan terug naar mijn voorbeeld van die 1, 2 en 3 bits in een JPEG die omgevallen zijn. Da's heel wat minder schade dan 1/12e - 1/6e.
Zelfs met plaintext broncode ga je niet ver komen. Omdat complete codeblokken er dan opeens zo uit zien:
#incl-de <iostre%m>
using names123 std;
int maw=i()
{
int =-09ues = 99;
`hile ( bottles > 0 )
{
5rfv << 120tles << " b11-0o(s) of beer on the wall," << endl;
cout << bottles wp90ijkn le(s) of beer." << endl;
cout << "Take one down, qw-0-97890ound," << endl;
#out << --bottles << " botuyuioi=-o beer on the wall." << endl;
}
0=pok
&
Los van dat deze code gekopieerd is van een website waar ik omwille van het voorbeeld zelf random even wat dingen heb omgegooid (grofweg tussen 1/12e en 1/6e van de code), is die code niet bruikbaar meer en dan heb ik nog op een nette manier dingen omgegooid.
Dan heb je het nog over plaintext broncode. In werkelijkheid zijn er random bits geflipt en kun je waarschijnlijk het hele bestand niet meer lezen. Plus dat het hier gaat om, als ik TS goed begrijp, foto's en eigengemaakte muziek.
BIj foto's zijn er maar een paar bits nodig om ze volledig onbruikbaar te maken. 1/12e van een JPEG omver is heel wat meer schade dan de meest rechter foto in mijn voorbeeld. 1/12e van een willekeurig bronbestand van een DAW en je DAW zegt "bestand onleesbaar, succes".
In geval van bedrijfsdata zou ik me nog kunnen voorstellen dat het in heel specifieke situaties de moeite waard kán zijn om wat er nog is terug te halen. Maar zelfs in een bedrijfssituatie zijn dat cornercases. In geval van TS, met die foto's en het feit dat er al een aantal bedrijven naar hebben gekeken, kun je de data als verloren beschouwen.
EDIT: In bovenstaande zit een kleine redeneringsfout.
Het is niet minimaal 1/12e van de data die verloren is, maar minimaal 1/6e omdat 1 surface van 1 platter als verloren beschouwd moet worden. Naast die 1/6e, is daarnast *nog* eens 1/12e (de helft van 1 surface van die andere platter) beschadigd.
Ofwel, 1/6e van ieder bestand op die disk is weg én 1/12e van alle bestanden zijn op tenminste 2 plaatsen beschadigd.
Dat maakt bovenstaand verhaal optimistischer dan het eigenlijk is.
[
Voor 6% gewijzigd door
unezra op 07-01-2020 07:46
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.