Klinkt allemaal best wel logisch inderdaad. Dus wellicht is er er nog wat te redden. Ik hoop het. Ik zie op internet alleen door de bomen het bos niet meer v.w.b. recovery bedrijven.johnkeates schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:47:
[...]
1. De data die 'weggeschraapt' is is weg, dus onherstelbaar, de rest kan je wel lezen
2. Als je een HDD opent in een niet-stofvrije ruimte (terwijl hij uit staat) en hem daarna stofvrij maakt en in een stofvrije ruimte aan zet werkt hij gewoon. Het probleem zit hem in het hebben van fysieke deeltjes tussen de leeskop en de platter. Als een van de koppen een deeltje raakt tijdens het draaien is de kop en/of de platter op dat plekje onherstelbaar beschadigd. Voor de kop betekent dat vervangen, voor de platter kan dat betekenen dat er lettertijk data van de platter afgekrast wordt

Op dit forum worden ook verschillende namen genoemd. Maar moeilijk kiezen... Je weet volgens mij ook nooit hoe erg een bedrijf zijn best doet om je data te redden. Van Attingo Data Recovery kreeg ik bijvoorbeeld al snel een mail dat ze met de door mij omschreven oppervlakte beschadigingen waarschijnlijk niets kunnen doen.