Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voorkomen dat je stroom van net gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
De situatie is als volgt:
Ik heb 46 zonnepanelen die zo'n 12.000 kWh/jaar opleveren. Deze panelen zijn aangesloten op het net via een zgn. terugleveraansluiting. Zoals de naam al doet vermoeden, mag ik via deze aansluiting alleen stroom aan het net leveren en geen stroom afnemen.

Zonder in al teveel details te treden is de reden voor deze constructie dat de vaste kosten voor deze aansluiting vele malen lager is dan voor een "normale" aansluiting.

Anyway, de vraag is deze:
Bestaat er een mogelijkheid om via een soort "terugslagklep" apparatuur aan te sluiten die stroom kan afnemen wanneer er stroom opgewekt wordt, maar dat voorkomt dat er stroom van het net gevoed wordt wanneer er geen stroom via de panelen opgewekt wordt.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Alvast bedankt voor het meedenken

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Alle reacties

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:52
NVM

[ Voor 95% gewijzigd door HenkDePoema op 14-01-2020 11:51 ]

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:29
Volgens mij biedt Tesla o.a. dat toch aan ? https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb je een slimme meter met een P1 poort op deze aansluiting? Dan zou je kunnen uitlezen hoeveel je op dat moment terugleverd. En dan een apparaat bijschakelen of uitzetten via een geschakeld stekkerblok oid.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ja en tegen welke prijs! 8)7

@Cupid673

Welke omvormer heb je? Er zijn omvormers die je kan instellen dat ze vanaf een bepaalde hoeveelheid wattage één of meerdere verbruikers in schakelen. Probleem met pv is natuurlijk dat het kan pieken en dalen dus je kan moeilijk alle verbruikers in je huis even afschakelen omdat er een wolkje voor de zon komt. Enige waar dit goed gaat is verwarmings elementen, met de rest heb je een buffer batterij nodig zoals tesla inderdaad doet, maar er zijn meer merken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Cupid673 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:43:
Ik heb 46 zonnepanelen die zo'n 12.000 kWh/jaar opleveren. Deze panelen zijn aangesloten op het net via een zgn. terugleveraansluiting. Zoals de naam al doet vermoeden, mag ik via deze aansluiting alleen stroom aan het net leveren en geen stroom afnemen.

Zonder in al teveel details te treden is de reden voor deze constructie dat de vaste kosten voor deze aansluiting vele malen lager is dan voor een "normale" aansluiting.

Bestaat er een mogelijkheid om via een soort "terugslagklep" apparatuur aan te sluiten die stroom kan afnemen wanneer er stroom opgewekt wordt, maar dat voorkomt dat er stroom van het net gevoed wordt wanneer er geen stroom via de panelen opgewekt wordt.

ik snap de beredenering: "dat de vaste kosten voor deze aansluiting vele malen lager is dan voor een "normale" aansluiting." eigenlijk niet?

een zuivere terugleveraansluiting is een stuk goedkoper aan vaste lasten.
maar mijn niet zuivere terugleveraansluiting of gewone aansluiting is nog veel goedkoper?

zuivere terugleveraansluiting = € 6,7019 inc BTW per maand
gewone aansluiting = € 19,3604 , maar hier krijg je 43,90€ van terug?
dus die levert ongeveer 23€ per maand op, dus is meer als gratis :?
goedkoper kan niet?

maar mischien is er een reden die je niet verteld, of wil vertellen?
of iets echt speciaals aan de hand?

maar simpel gezegd en je vraag:
een zuivere terugleveraansluiting, die mag gewoon stroom gebruiken hoor. ;)
dat is vrij normaal, het mag alleen niet al teveel zijn.
waar die grens precies zit is wel wat lastig te vertellen, dat hangt weer van zoveel dingen af.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cupid673
Ja, maar tegen die prijs kan ik alles beter affakkelen 8)7

• Cupid673
Mr_gadget schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:59:
Heb je een slimme meter met een P1 poort op deze aansluiting? Dan zou je kunnen uitlezen hoeveel je op dat moment terugleverd. En dan een apparaat bijschakelen of uitzetten via een geschakeld stekkerblok oid.
Klinkt als een optie, maar ook te ingewikkeld voor mijn simpele ziel. Ik hoopte op iets kant-en-klaars 8)

• Cupid673
Rol-Co schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:03:
[...]

Ja en tegen welke prijs! 8)7

@Cupid673

Welke omvormer heb je? Er zijn omvormers die je kan instellen dat ze vanaf een bepaalde hoeveelheid wattage één of meerdere verbruikers in schakelen. Probleem met pv is natuurlijk dat het kan pieken en dalen dus je kan moeilijk alle verbruikers in je huis even afschakelen omdat er een wolkje voor de zon komt. Enige waar dit goed gaat is verwarmings elementen, met de rest heb je een buffer batterij nodig zoals tesla inderdaad doet, maar er zijn meer merken.
Ik heb een SMA. Heb me nog niet ingelezen, maar ik meen dat die wel wat mogelijkheden hebben.

Ik zou mijn elektrische auto er aan kunnen hangen natuurlijk. Maar dan heb ik twee laadpalen nodig: eentje voor zonnige dagen en eentje voor dagen dat ik van het net moet slurpen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:04
Dat kun je natuurlijk omschakelen.
Maar kant en klaar wordt het zeker niet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Cupid673
migjes schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:05:
[...]

ik snap de beredenering: "dat de vaste kosten voor deze aansluiting vele malen lager is dan voor een "normale" aansluiting." eigenlijk niet?

een zuivere terugleveraansluiting is een stuk goedkoper aan vaste lasten.
maar mijn niet zuivere terugleveraansluiting of gewone aansluiting is nog veel goedkoper?

zuivere terugleveraansluiting = € 6,7019 inc BTW per maand
gewone aansluiting = € 19,3604 , maar hier krijg je 43,90€ van terug?
dus die levert ongeveer 23€ per maand op, dus is meer als gratis :?
goedkoper kan niet?

maar mischien is er een reden die je niet verteld, of wil vertellen?
of iets echt speciaals aan de hand?

maar simpel gezegd en je vraag:
een zuivere terugleveraansluiting, die mag gewoon stroom gebruiken hoor. ;)
dat is vrij normaal, het mag alleen niet al teveel zijn.
waar die grens precies zit is wel wat lastig te vertellen, dat hangt weer van zoveel dingen af.
Geen geheim hoor:
Op mijn normale aansluiting zitten al zoveel panelen dat ik er niet nog meer op mag aansluiten, wil ik niet verzwaren. Als ik naar 3x50A zou verzwaren, dan ga ik van €250/jaar naar €1250/jaar. Pin me even niet vast op de exacte bedragen, maar dat heb ik ooit uitgezocht. Het verschil was zelfs meer dan €1000. Oftewel mijn gehele opbrengst. Voor mijn terugleveraansluiting betaal ik maar €50 of zoiets per jaar. Dat was dus de overweging.

Waarop baseer je je uitspraak dat je wel mag afnemen? Volgens mijn info mag dat niet, wat ik me kan voorstellen: wat als er een monteur komt die geen afname verwacht?

• Cupid673
Jim423 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:11:
Dat kun je natuurlijk omschakelen.
Maar kant en klaar wordt het zeker niet.
Jammer...

• Rol-Co

Rol-Co

Een zappi lader kan precies laden met wat je opwekt.
https://zappi.info

• Cupid673
Rol-Co schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:21:
[...]

Een zappi lader kan precies laden met wat je opwekt.
https://zappi.info
Interessant! Maar blijft het probleem dat ik dan twee laadpalen nodig heb. Want ik kan die zappi niet op twee aansluitingen koppelen :/

• Rol-Co

Rol-Co

Cupid673 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:32:
[...]

Interessant! Maar blijft het probleem dat ik dan twee laadpalen nodig heb. Want ik kan die zappi niet op twee aansluitingen koppelen :/
Yep, 2x 500,- :)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De energiemeter ABB C11 kan bij een bepaald vermogen een contact hoog maken. Ze zullen er ook wel voor 3-fase verkrijgbaar zijn.

Kan je niet wat panelen omstekkeren van aansluiting B naar A?

Of in deze donkere dagen alles op je aansluiting A aansluiten.

Hoe erg is het als je 0,1 kWh uit het net verbruikt? Sommige omvormers verbruiken 's nachts bijvoorbeeld energie uit het net.

En hier nog meer info
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 03-01-2020 21:50 ]

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-10 21:24
Ik zou eens kijken bij de stroomwinkel. Volgens mij moet het mogelijk zijn met Victron apparatuur.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stel je zou hetzelfde doen op een waterleiding, met een echte terugslagklep, hoe zou je wasmachine of vaatwasser het vinden als er ineens geen waterdruk is?
Dan krijg je apparatuur in storing of half/ongewassen was/vaat.

Elektrisch is dit niet anders. Alles gaat in storing of zelfs kapot als je net onvoorspelbaar wordt.
Stel je voor dat je koelkast 30W nodig heeft, maar 10W krijgt, draait de compressor dan?
Een wasmachine is halverwege zijn programma, kan hij pauzeren of is hij dan zijn programma kwijt?

Dus je afnemers zullen hun verbruik moeten gaan regelen, 'de aanbod kant' moet altijd 230V zijn (of 0V)

Zoals al voorgesteld, op basis van een kWh meter of direct vanaf de omvormer meten hoeveel de opwek is. En dan de afnemers op basis daarvan regelen, dat kan direct (smart apparaten), semi direct met een sturing in het apparaat (zoals een WP boiler) of helemaal los met een klikaan/klikuit, zigbee, z-wave of wifi stopcontact bij 'domme' apparaten die het overleven als je de stroom schakelt.

Als laatste is er de mogelijk de 2 netaansluitingen te 'koppelen' en dan het verbruik te verdelen (of juist niet). Maar dat is dermate complex dat je waarschijnlijk de rest van de eeuw de hogere aansluiting kunt betalen en nog goedkoper uitbent.

Verwijderd

Voor niet al te zware apparaten met maar 1 voeding, gebruikte ik altijd een Automatic Transfer Switch. Die heeft 2 inputs en 1 output. Je stelt de preferred input in en als deze wegvalt of onder een bepaald voltage komt schakelt de ATS over naar de tweede input. En weer terug naar preferred als die input weer OK bevonden wordt.

Maar dat zal ook niet goedkoop zijn voor zoiets als een laadpaal. Je wil dan ook dat de preferred input echt uitgezet wordt, om pingelen te voorkomen.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022

De omvormer heb je uiteraard al, maar de Fronius Symio omvormer heeft naast een ingebouwd display zodat je zonder PC, Tablets, o.i.d. kan zien wat er gebeurt ook een relais contact die schakelt bij een instelbaar PV vermogen, dat ga ik ook toepassen bij mijn komende PV installatie om als er voldoende PV vermogen beschikbaar is een warm water boiler in te schakelen.
Via zogenaamde stroomschakelaars die je in de groepenkast kan inbouwen, kan ik nog meer apparaten bij schakelen als er meer PV vermogen beschikbaar is.
Deze twee mogelijkheden werken zonder digitale poespas, Domotica en noem maar op, gewoon analoog.
Uiteraard is er voor mij Saldering en is dit schakelen niet nodig, toch wil ik dat nu al toepassen vóór de Afbraak van de Saldering regeling.

De kosten/ afschrijving van een thuis accu (PowerWall) liggen nu nog veel te hoog.

[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 05-01-2020 09:29 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:12

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op zondag 5 januari 2020 @ 08:56:
Voor niet al te zware apparaten met maar 1 voeding, gebruikte ik altijd een Automatic Transfer Switch. Die heeft 2 inputs en 1 output. Je stelt de preferred input in en als deze wegvalt of onder een bepaald voltage komt schakelt de ATS over naar de tweede input. En weer terug naar preferred als die input weer OK bevonden wordt.

Maar dat zal ook niet goedkoop zijn voor zoiets als een laadpaal. Je wil dan ook dat de preferred input echt uitgezet wordt, om pingelen te voorkomen.
Dat is inderdaad de richting die je zult moeten uitgaan. Ofwel 1 of meerdere ATS switchen danwel een tragere oplossing met UPS die 2 ingangen heeft en de ingang kan omschakelen gebasseerd op of je teruglevert of niet. Gegeven de vermogens die in het spel zijn zal dat niet eenvoudig en niet goedkoop zijn. Daarnaast vraag ik me zelfs af hoe zinvol het is. Aangezien je nu al veel terugleverd op je normale aansluiting vraag ik me af hoeveel gebruik je gaat kunnen maken van datgene wat je teruglevert op de terugleveraansluiting.

Een kant en klaar oplossing ga je niet snel vinden, het lijkt me sowieso een vrij unieke opstelling. Maar wat wel relatief eenvoudig te realiseren moet zijn is bijvoorbeeld je laadpaal. Hoewel daar een relatief hoog vermogen doorvloeit lijkt het mij niet moeilijk om dat vermogen te onderbreken. Gewoon het stuursignaal onderbreken, enkele seconden wachten, contactoren omschakelen gebasseerd op signaal van bijv. je SMA (uitlezen hoeveel er wordt opgewekt) danwel stroommeting op de terugleverlijn, en alles terug inschakelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17
Op hoeveel is je terugleveraansluiting afgezekerd? En zit die aansluiting in je meterkast naast je gewone aansluiting?

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik kan je helaas geen oplossing aanbieden op technisch vlak. Maar vind het aanvragen van een terugleveraansluiting voor deze toepassing wel erg interessant. Is het alleen voor te salderen?

Maar wil/kan je evt. niet gebruik maken van de postcoderegeling. Hiermee kan je het e.e.a. administratief salderen (15jr teruggave energie belasting, goedkeuring belastingdienst vereist) over verschillende aansluitingen in aanliggende postcode gebieden. Alle voorwaarden weet ik zo niet...

Je huidige aansluiting blijven al je verbruikers op zitten en administratief kan je je terugleveraansluiting salderen met je huidige. Zodat je toch tijdens pieken op vol vermogen aan het net kan terugleveren.

Helaas dacht ik wel dat de overheid dit in 2021 aan wou passen naar een soort subsidieregeling. Maar communicatie hierover heb ik niet langs zien komen. Mss weten andere tweakers hier meer over.

Of mss begrijp ik je doel wel helemaal verkeerd...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:08

Wellicht kan je toch terug naar 1 3x25A aansluiting, dan is het probleem ook opgelost:

https://mastersinsolar.nl...veren-via-mijn-meterkast/

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jim423
Beetje crappy linkje: Op een 25A hoofdzekering mag je dus een omvormer van 25A aansluiten.
Ja hoe ga je die dan kabel naar de omvormer dan selectief afzekeren? Of alles maar gewoon rechtstreeks op de hoofdschakelaar beunen. In alle gevallen voldoet het niet iig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik lees dat je al een SMA omvormer hebt voor je zonnepanelen. Nu heb ik mij niet 100% ingelezen, maar SMA bied een SUNNY HOME MANAGER 2.0 (600 euro) aan die jou energiestromen in kaart kan brengen. Aan de hand van deze data kan je misschien via slimme stopcontacten apparaten in/uitschakelen?

• Jan Doe
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Dre schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:49:
De energiemeter ABB C11 kan bij een bepaald vermogen een contact hoog maken. Ze zullen er ook wel voor 3-fase verkrijgbaar zijn.

Kan je niet wat panelen omstekkeren van aansluiting B naar A?

Of in deze donkere dagen alles op je aansluiting A aansluiten.

Hoe erg is het als je 0,1 kWh uit het net verbruikt? Sommige omvormers verbruiken 's nachts bijvoorbeeld energie uit het net.

En hier nog meer info
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
En deze zou je op een Siemens logo aan kunnen sluiten. Zodat bij levering uit het net de breaker opgeschakeld wordt.
Leuk probleem om zo eens te lezen op tweakers!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10 16:55
Een thuisbatterij die zichzelf oplaadt lijkt me het beste maar wel kostbare oplossing. Alles wat dan niet binnenshuis wordt gebruikt wordt in de thuisbatterij opgeslagen. Tesla heeft de powerwall daarvoor met als extra de powerbackup die jou loskoppelt van het grid als dat uitvalt. Kan je huis gewoon verder draaien.

Je moet genoeg opslag hebben om het verbruik in je huis van 16:00 's middags tot 's morgens 9:00 te kunnen opvangen. Tussen 9:00 en 16:00 kunnen de panelen je batterij weer opladen. Dat zal 's winters wat moeilijker lukken dan 's zomers.

Je wilt grootverbruikers vooral overdag en rond 13:00 laten draaien, dus (af)wasmachine en wellicht een elektrische boiler.

Ik heb geen zonnepanelen maar wel een Smappee monitor. Die kan zowel het verbruik in huis als de opbrengst van de zonnepanelen meten en daarop reageren.

Als de opbrengst van de zonnepanelen omhoog gaat wil je bepaalde apparaten waarschijnlijk aanzetten, zoals een elektrische boiler of een (af)wasmachine. Dat kan met plugs die apparaten die je via je deels via de Smappee maar beter via ifttt kunt laten reageren op de opbrengst van de zonnepanelen. Is het verbruik hoger dan de opbrengst dan kan je een aantal apparaten uitzetten. Dus bijvoorbeeld een wasmachine of een koelkast. De laatste kan best even 5 minuten uit....

[ Voor 11% gewijzigd door HansKeesom op 05-01-2020 18:40 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:46
Hoeveel Wp heb je op de 1e aansluiting zitten? En hoeveel op de 2e? En wat zijn de orientaties en hellingshoeken van deze sets?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Sandeman!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-01-2024
Een andere optie is om een 2e huisaansluiting van 3x25A aan te vragen. Ik heb er thuis ook twee. Dan krijg je ook een tweede contract bij de leverancier, waar alleen de ttoomaansluiting op staat. Dit kost ongeveer 700 euro.

• Jim423
Heb je dat zakelijk of particulier aangevraagd?
Het is mij particulier nog nooit gelukt namelijk.

• Nielson
  • Laatst online: 17:20
Sandeman! schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:31:
Een andere optie is om een 2e huisaansluiting van 3x25A aan te vragen. Ik heb er thuis ook twee.
Krijg je dan ook twee keer de Vermindering Energiebelasting (heffingskorting)?

• Sandeman!
Particulier. Hier was het geen probleem. In heb wel aangegeven dat het voor een mantelzorgwoning nodig was.

• Sandeman!
Nielson schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:35:
[...]
Dat konden ze me niet vertellen bij de energieleverancier, op het 2e contract wordt initieel wel heffingskorting gegeven, maar ik weet nog niet of dit bij de jaarafrekening anders wordt beoordeeld, ik heb de 2e aansluiting nog niet zo lang.

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:15
Probleem is wellicht; als ik me niet vergis dan mag een omvormer niet terugleveren aan het net op het moment dat er geen netstroom is. Je mag hier in Nederland niet zomaar je huis off the grid laten draaien, en die omvormers zijn daar dus tegen beveiligd.

Als je omvormer niets doet zonder netspanning dan wordt het lastig om op basis van je opbrengsten om te schakelen

• Dre
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:01:
Beetje crappy linkje: Op een 25A hoofdzekering mag je dus een omvormer van 25A aansluiten.
Ja hoe ga je die dan kabel naar de omvormer dan selectief afzekeren? Of alles maar gewoon rechtstreeks op de hoofdschakelaar beunen. In alle gevallen voldoet het niet iig.
Als ik jou goed begrijp doet Liander ook aan "beunen". Vertel jij ze even dat ze aan het beunen zijn dan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9MJWZVaag5gFswE8ZTMUDgJG/full.png

Bron:
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 05-01-2020 21:02 ]

• Jim423
Je mag prima 17kVA terugleveren op een 3x25A. Ik heb nooit gezegd dat dat niet mag.
Als je echt een statement wilt maken moet je even met een document van Liander komen waarin staat dat de Netcode Electriciteit niet geldt als je een PV-omvormer aansluit. Want volgens mij is daar geen sprake van.
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.
Wat elk logisch mens ook kan bedenken toch? Alleen voor een zuivere terugleveraansluiting valt er nog iets voor te zeggen. Bij ons op het werk zitten er dus ook 2x 4P 50A beveiligingen achter de 3x80A. Ze hadden ook alles direct kunnen voeden in theorie, maar beunen in de utiliteit staat nogal een doodstraf op zegmaar :P

• hesselbeertje
Wie zegt dat die teruglevering via 1 eindgroep loopt? 17 kva bij 3x25 kan prima met 2 omvormers, beide op een eigen 3x16 groep.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Dre
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:26:
Je mag prima 17kVA terugleveren op een 3x25A. Ik heb nooit gezegd dat dat niet mag.
Als je echt een statement wilt maken moet je even met een document van Liander komen waarin staat dat de Netcode Electriciteit niet geldt als je een PV-omvormer aansluit. Want volgens mij is daar geen sprake van.

[...]

[...]

Wat elk logisch mens ook kan bedenken toch? Alleen voor een zuivere terugleveraansluiting valt er nog iets voor te zeggen. Bij ons op het werk zitten er dus ook 2x 4P 50A beveiligingen achter de 3x80A. Ze hadden ook alles direct kunnen voeden in theorie, maar beunen in de utiliteit staat nogal een doodstraf op zegmaar :P
Geen enkele moderne installatie voldoet aan de netcode. Immers een 16 Ampère installatieautomaat is niet selectief achter een 25 Ampère installatieautomaat. Zwaaien met de netcode is leuk, maar leg maar eens uit hoe je er aan moet voldoen dan.

Leg anders uit wat er kan gebeuren als je niet selectief bent ten opzichte van je hoofdzekering. Welke risico's loop je als eigenaar en als netbeheerder.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 05-01-2020 22:05 ]

• Jim423
Nee, te offtopic voor hier, maar <3x80A huis is voldoen aan de ''2-stappen regel''+<kar voldoende. Het ging me er puur om dat er zomaar gesuggereerd wordt dat je PV-omvormers direct mag aansluiten, dat daar een uitzondering voor is. Die heb ik nog steeds niet gezien. Bovendien weet jij die risico's allang maar wil je gewoon discussiëren om het discussiëren.

• Cupid673
Tonne schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:25:
Op hoeveel is je terugleveraansluiting afgezekerd? En zit die aansluiting in je meterkast naast je gewone aansluiting?
Op 3x50A. Het is een fysiek geheel andere meterkast buiten mijn woning.

• Cupid673
Delakhan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:29:
Ik kan je helaas geen oplossing aanbieden op technisch vlak. Maar vind het aanvragen van een terugleveraansluiting voor deze toepassing wel erg interessant. Is het alleen voor te salderen?

Maar wil/kan je evt. niet gebruik maken van de postcoderegeling. Hiermee kan je het e.e.a. administratief salderen (15jr teruggave energie belasting, goedkeuring belastingdienst vereist) over verschillende aansluitingen in aanliggende postcode gebieden. Alle voorwaarden weet ik zo niet...

Je huidige aansluiting blijven al je verbruikers op zitten en administratief kan je je terugleveraansluiting salderen met je huidige. Zodat je toch tijdens pieken op vol vermogen aan het net kan terugleveren.

Helaas dacht ik wel dat de overheid dit in 2021 aan wou passen naar een soort subsidieregeling. Maar communicatie hierover heb ik niet langs zien komen. Mss weten andere tweakers hier meer over.

Of mss begrijp ik je doel wel helemaal verkeerd...
Ik heb hier naar gekeken, maar ik kwam er rekentechnisch niet uit. Los van het feit dat ik dan mijn aansluiting had moeten verzwaren waardoor het alsnog niet interessant bleek.

• Cupid673
BarryH schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:41:
[...]

Wellicht kan je toch terug naar 1 3x25A aansluiting, dan is het probleem ook opgelost:

https://mastersinsolar.nl...veren-via-mijn-meterkast/
Helaas, want mijn totale PV-installatie heeft een vermogen van 12.480 + 14.720 Wp = 27.200. Oftewel veel te veel voor een normale 3x25A aansluiting. Vandaar de opdeling.

• hesselbeertje
Cupid673 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:19:
[...]

Helaas, want mijn totale PV-installatie heeft een vermogen van 12.480 + 14.720 Wp = 27.200. Oftewel veel te veel voor een normale 3x25A aansluiting. Vandaar de opdeling.
Dan zou ik nog niet zo hard roepen dat het veel te veel is. Liggen beide installaties pal zuid?

Als je de installaties begrenst op een teruglevering (gemeten direct na de meter) van totaal 17kW, kan het je nog wel eens meevallen hoeveel kWh's je weg gaat gooien. Fronius bijvoorbeeld heeft hier mooie oplossingen voor icm een zogenaamde Fronius Smart Meter (zie mijn sig) Andere merken ook vast wel.

In de praktijk zul je zien dat (door je eigen gebruik) de installaties altijd boven de 19kW draaien. Het verlies tov de huidige situatie (in kWh's per jaar) zal zo rond de 5% liggen, maar het grote voordeel is dat je al je stroom direct zelf kunt gebruiken zonder afhankelijk te zijn van salderingsregels. Ook kan je 2e aansluiting vervallen.

• Cupid673
hesselbeertje schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:29:
Hoeveel Wp heb je op de 1e aansluiting zitten? En hoeveel op de 2e? En wat zijn de orientaties en hellingshoeken van deze sets?
12.480 Wp op de "normale" aansluiting
14.720 Wp op de terugleveraansluiting

Beide hebben dezelfde hellingshoek (±15) en oriëntatie (Z). Die valt ook niet te veranderen helaas.

• Cupid673
Sandeman! schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:31:
Een andere optie is om een 2e huisaansluiting van 3x25A aan te vragen. Ik heb er thuis ook twee. Dan krijg je ook een tweede contract bij de leverancier, waar alleen de ttoomaansluiting op staat. Dit kost ongeveer 700 euro.
Dat heb ik nu ook al in zekere zin. Alleen betaal ik slechts €50. Ik zal dus wellicht eens moeten gaan rekenen waar het BEP ligt.

• hesselbeertje
Een ander (simpel en goedkoop) alternatief in de kleine installatie in de zomer op de terugleveraansluiting te prikken, en in de winter (vanaf oktober ofzo) naar de andere aansluiting te zetten. De grote vast op de hoofdaansluiting. Met een set van 15 graden ga je dan niet meer over de 17kW heen.

[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 06-01-2020 09:38 ]

• Cupid673
Nielson schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:35:
[...]
Ik heb het net even nagekeken: JA!

• Cupid673
hesselbeertje schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:31:
Een ander (simpel en goedkoop) alternatief in de kleine installatie in de zomer op de terugleveraansluiting te prikken, en in de winter (vanaf oktober ofzo) naar de andere aansluiting te zetten. Met een set van 15 graden ga je dan niet meer over de 17kW heen.
Hmmmm..... dat zou zo maar eens kunnen werken misschien...

Maar dan zou je één omvormer moeten aansluiten op een schakelaar die je laat kiezen naar welke aansluiting je wilt leveren. Mag dat zomaar? Mijn installateur was zeer huiverig om twee aansluiting aan elkaar te koppelen. En dat is dan toch in feite hetgeen je doet...?

• hesselbeertje
Nee, nooit met een schakelaar of relais. Er mag ABSOLUUT geen fysieke verbinding zijn tussen de 2 aansluitingen.

Je zou het met een 32A CEE stekker aan de omvormer, en 2x een 32A CEE stopcontact voor beide netaansluitingen kunnen doen. We goed maken, dus met adereindhulsjes aan de soepele kabel tussen omvormer en stekker etc, zoals het hoort. Ik noem bewust 32A, het zou met 16 ook kunnen natuurlijk maar met dit soort constante belastingen is het altijd fijn om iets over te hebben.

Wel even opletten, ik weet niet bij welke energieleverancier je zit, maar bij sommigen (Greenchoice bijvoorbeeld) ga je bij een teruglevering boven de 10000 kWh naar een heel andere vergoeding, over ALLE geleverde stroom. Dan heb je nog niks verdiend :P

Oja, en je schrijf 15 graden. Is dat een plat dak? Weet je heel zeker dat je niet naar oost-west kunt? Want dan ben je in 1 keer overal vanaf.

[ Voor 33% gewijzigd door hesselbeertje op 06-01-2020 09:47 ]

• Cupid673
hesselbeertje schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:43:
Nee, nooit met een schakelaar of relais. Er mag ABSOLUUT geen fysieke verbinding zijn tussen de 2 aansluitingen.

Je zou het met een 32A CEE stekker aan de omvormer, en 2x een 32A CEE stopcontact voor beide netaansluitingen kunnen doen. We goed maken, dus met adereindhulsjes aan de soepele kabel tussen omvormer en stekker etc, zoals het hoort. Ik noem bewust 32A, het zou met 16 ook kunnen natuurlijk maar met dit soort constante belastingen is het altijd fijn om iets over te hebben.

Wel even opletten, ik weet niet bij welke energieleverancier je zit, maar bij sommigen (Greenchoice bijvoorbeeld) ga je bij een teruglevering boven de 10000 kWh naar een heel andere vergoeding, over ALLE geleverde stroom. Dan heb je nog niks verdiend :P

Oja, en je schrijf 15 graden. Is dat een plat dak? Weet je heel zeker dat je niet naar oost-west kunt? Want dan ben je in 1 keer overal vanaf.
Okay, dat zou idd kunnen werken.

Die 10000 kWh grens is inderdaad waar ik tegenaanhik. Eneco heeft geen bovengrens, maar betaalt maar €0,092/kWh. Powerpeers betaalt voor zover ik het begrijp het meest, maar daar ligt de grens op 5000kWh.

Misschien is de hellingshoek iets groter, maar Oost-West is zeker niet haalbaar. Dat is constructietechnisch zeer lastig. En daarnaast esthetisch niet haalbaar (zegt mijn vrouw).

• hesselbeertje
En daarnaast esthetisch niet haalbaar (zegt mijn vrouw)
Dat is het belangrijkste argument. Ik zal het niet weer noemen ;-)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Cupid673 Je bent vrij heftig aan het dubbel-/triple posten de laatste dagen. Zou je, wanneer je als laatste in een topic hebt gereageerd, de 'Wijzig' knop rechtsboven in je laatste bericht willen gebruiken als je nog iets wilt toevoegen? Als je een nieuwe post maakt dan wordt het topic steeds omhoog 'gekicked' wat als vervelend wordt ervaren.

Alvast bedankt! :)
Pagina: 1