Upgrade voor een 2010 PC - X58 MB + Core i7 930

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esta
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2022
Ik zoek een ?
Upgrade advies voor mijn X58 MB + Core i7 930

Specs huidig
ASRock X58 Extreme3 MB
Intel Core i7 930
NVIDIA Quadro FX 380
6x 2GB DDR3 RAM
1x Intel SSD 160GB
2x Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Antec TruePower TP-550

Doel van de upgrade?
Deze 2010 configuratie draait nog steets best prima voor zijn leeftijd, en ik wil graag de levensduur van deze PC nog met een aantal jaartjes verlengen - voor zover haalbaar. (Ik vind het een sport om lang met mijn apparaten te doen :) )

Wat wil ik upgraden?
GPU crashed regelmatig tijdens mijn werk, niet handig, deze overweeg ik te vervangen. Ik gebruik de PC vooral voor beeldbewerking (Photoshop, After Effects) met een Wacom Cintiq grapfische tablet.
Verder heeft een van de Samsung HDDs onlangs de geest gegeven en ik verwacht dat de 2e niet lang op zich laat wachten, dus een nieuwe HDD lijkt me ook wel verstandig. (2TB voldoet, 4TB is meer dan genoeg).

Wat mag de upgrade gaan kosten?
Als de PC voor EUR 300,- weer een jaar of wat mee kan ben ik blij.

Suggesties voor update van genoemde componenten zijn welkom, en als ik iets over het hoofd zie (bijvoorbeeld wanneer nieuwe GPU ook betekent dat er een zwaardere voeding in moet) dan hoor ik dat ook graag. (mijn kennis over hardware is beperkt en niet up to date)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-09 10:11
Het crashen zou eventueel ook door de voeding kunnen komen.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:04
Persoonlijk zou ik hier geen 300 euro meer in stoppen, maar ieder zijn hobby. Zoals @DanDGT al vermeld, het kan aan de voeding liggen. Ik zou het even testen met een andere voeding als je kan. Ik neem aan dat je ook al een schone driver installatie hebt gedaan?

Tegenwoordig worden videokaarten alleen maar zuiniger, dus dat scheelt. Of je voeding daar dan weer voor geschikt is zou je beter in het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 kunnen vragen. Een videokaart zou ik lekker tweedehands kopen, een nieuwe zou hiervoor niet meer adviseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
Voor €400 koop je iets nieuws dat sneller is en stukken zuiniger. Ryzen 5 3400G, B450M, 16GB 3200 MT/s, 500GB NVME en 450w voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je systeem inderdaad niet meer upgraden en voor het systeem gaan wat hierboven is genoemd voor € 400,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esta
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2022
Ok, de meesten vinden dit systeem geen upgrade meer waard, begrijp ik.

Ik denk dat mijn strategie wordt: Nieuwe HDD aanschaffen (kan mee naar toekomstige PC) en verder toch maar gaan nadenken over een nieuw systeem..

[ Voor 0% gewijzigd door esta op 03-01-2020 13:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 23:13

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Een upgrade doen met een krachtige 6-core xeon is aangeraden. Ik zou de voeding ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:28
Je kunt natuurlijk nog een paar onderdelen kopen die je kunt hergebruiken voor een nieuwe PC op een later moment. Een nieuwe voeding, videokaart en opslagmedium zou je zonder problemen kunnen hergebruiken. Eventueel kun je nog kijken of je voor 1,5/2 tientjes een 6 core xeon in je systeem kunt plaatsen, afhankelijk van wat de bios van je moederbord toelaat. Zo verspeel je praktisch geen kapitaal en kun je toch je huidige spullen tot de laatste cent afschrijven.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ipv een nieuwe HDD zou je ook een SSD schijf kunnen overwegen.
bv de pricewatch: Crucial MX500 2,5" 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:16
Ik heb zelf nog een desktop met een i7 920 en GT230. Draait nog steeds als een zonnetje. Zolang het niet al te veel geld kost zeker de moeite waard om de videokaart te vervangen, danwel een duurdere te kopen met in de toekomst een nieuwe build. HDD kan ook altijd mee naar een nieuwe build.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-09 10:36
Ludwig005 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:04:
Een upgrade doen met een krachtige 6-core xeon is aangeraden. Ik zou de voeding ook vervangen.
Dit, intel X5650 of sneller erin gooien. Deftige koeler erop en overklokken die handel.
De koeler kan je dan altijd later hergebruiken bij een nieuwe build.
Als je eens een grafische kaart kan lenen van iemand anders kan je met zekerheid zeggen of het aan de voeding of de gpu ligt.

Staan enkele X5650's hier op V&A voor 15€:
V&A aangeboden: Intel Xeon X5650 Boxed (2.66GHz)
V&A aangeboden: Intel Xeon X5650 6-core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voeding zou ik 100% veranderen naar een nieuwe gold rated.
Pagina: 1