Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat te doen met electriciteitsoverschot zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gekke vraag. Een luxeprobleem misschien.

Ik zit met de volgende situatie. Tussenwoning, bouwjaar 2010, superzuinig en 25 zonnepanelen (don't ask!) voor 5220 wattpiek.

Nu heb ik een redelijk groot aquarium gehad van bijna 1000 liter, die luste op jaarbasis zo'n 1800-2000 kWh, maar mijn verbruik was bijna quitte aan het eind van het jaar. Dit aquarium heb ik in oktober afgebouwd en verkocht. Volgend jaar verwacht ik dus minimaal een 1500 kWh over te houden aan het eind van het jaar.

Qua gas heb ik afgelopen jaar 752,673 m³ verbruikt, lekker zuinig voor een gezin met 4 personen denk ik. Nu zonder aquarium verwacht ik dat dit ook nog gaat dalen (400 liter per keer verwarmd water verversen per 1 a 1,5 week hoeft niet meer).

De Nuon snapt er ook niks meer van, want elk jaar betaal ik meer en krijg ik het later weer terug, maar dat terzijde.

Nu zit ik met een overschot waarvoor ik eigenlijk vrijwel niks meer voor terug ga krijgen want het is onder 0 dus geen salderen (?). Is het raadzaam om elektrisch bij te verwarmen met een simpele elektrische kachel om het overschot weg te stoken of zijn er betere oplossingen? Ik heb ook een stevige stereo installatie die ik aan kan laten staan. Het druist wel een beetje in tegen mijn 'eco' denkwijze namelijk, gas versus stroom met een COP van 1.

Investeren in een airco-heater ga ik overigens niet doen, we verwachten hier niet nog jaren te wonen en die kosten ga ik er nooit meer uithalen, ook is een airco hier absoluut onnodig vanwege de goede isolatie is de woonkamer in de zomer heel aangenaam en voor de nood heb ik een mobiele airco, voor die 1 of 2 nachten in het jaar dat het écht nodig is.

Tips zijn welkom :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 03-01-2020 07:53 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:59

Matis

Rubber Rocket

@Fairy
Gezien de belasting op gas omhoog gaat en de belasting op elektriciteit omlaag, lijkt het he het overwegen waard om op elektra te gaan (bij)verwamen. Maar je moet je ook afvragen of het aanschaffen van elektrische kachels wel een acceptabele terugverdientijd heeft.

Je zou kunnen uitrekenen wat de saldering jou op die 1500 kWh oplevert. Misschien kun je het zien als een extra potje voor bijvoorbeeld vakantie. Wel moet je die kosten aftrekken van de investering / terugverdientijd voor elektrisch verwarmen.

Je zou het geld ook opzij kunnen zetten als (groene) investering om daarmee in je nieuwe woning de energiekosten te drukken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Fairy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:20:
Gekke vraag. Weet niet of dit het juiste topic is, want het valt een beetje tussen wal en schip. Luxeprobleem.

Ik zit met de volgende situatie. Tussenwoning, bouwjaar 2010, superzuinig en 25 zonnepanelen (don't ask!) voor 5220 wattpiek.

Nu heb ik een redelijk groot aquarium gehad van bijna 1000 liter, die luste op jaarbasis zo'n 1800-2000 kWh, maar mijn verbruik was bijna quitte aan het eind van het jaar. Dit aquarium heb ik in oktober afgebouwd en verkocht. Volgend jaar verwacht ik dus minimaal een 1500 kWh over te houden aan het eind van het jaar.

Qua gas heb ik afgelopen jaar 752,673 m³ verbruikt, lekker zuinig voor een gezin met 4 personen denk ik. Nu zonder aquarium verwacht ik dat dit ook nog gaat dalen (400 liter per keer verwarmd water verversen per 1 a 1,5 week hoeft niet meer).

De Nuon snapt er ook niks meer van, want elk jaar betaal ik meer en krijg ik het later weer terug, maar dat terzijde.

Nu zit ik met een overschot waarvoor ik eigenlijk vrijwel niks meer voor terug ga krijgen want het is onder 0 dus geen salderen (?). Is het raadzaam om elektrisch bij te verwarmen met een simpele elektrische kachel om het overschot weg te stoken of zijn er betere oplossingen? Ik heb ook een stevige stereo installatie die ik aan kan laten staan. Het druist wel een beetje in tegen mijn 'eco' denkwijze namelijk, gas versus stroom met een COP van 1.

Investeren in een airco-heater ga ik overigens niet doen, we verwachten hier niet nog jaren te wonen en die kosten ga ik er nooit meer uithalen, ook is een airco hier absoluut onnodig vanwege de goede isolatie is de woonkamer in de zomer heel aangenaam en voor de nood heb ik een mobiele airco, voor die 1 of 2 nachten in het jaar dat het écht nodig is.

Bij green choice krijg je 11 cent voor je overschot. Dus waarom onnodig weg gooien?
En misschien eerst eens afwachten of je echt wel zoveel over houd....

1 PVoutput . Dongen NB

• Fairy
  • Niet online
Matis schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:28:
@Fairy
Gezien de belasting op gas omhoog gaat en de belasting op elektriciteit omlaag, lijkt het he het overwegen waard om op elektra te gaan (bij)verwamen. Maar je moet je ook afvragen of het aanschaffen van elektrische kachels wel een acceptabele terugverdientijd heeft.

Je zou kunnen uitrekenen wat de saldering jou op die 1500 kWh oplevert. Misschien kun je het zien als een extra potje voor bijvoorbeeld vakantie. Wel moet je die kosten aftrekken van de investering / terugverdientijd voor elektrisch verwarmen.

Je zou het geld ook opzij kunnen zetten als (groene) investering om daarmee in je nieuwe woning de energiekosten te drukken.
De elektrische kachel hoef ik niet aan te schaffen die heb ik al, dus die hoef ik in principe niet mee te rekenen.

Het druist alleen wel in tegen alle principes om elektrische energie te verspillen om onder de streep goedkoper uit te komen, wel vreemd.
reneeke1970 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:07:
[...]

Bij green choice krijg je 11 cent voor je overschot. Dus waarom onnodig weg gooien?
En misschien eerst eens afwachten of je echt wel zoveel over houd....
Overstappen van energieleverancier wil ik sowieso doen. Ik zit nu bij Vattenfall, ik noem het intussen al Rattenval. Ze kunnen daar gewoon niet rekenen, communiceren met de klant lukt ze ook al niet. Ik heb in november een slimme meter gekregen die ze elke dag kunnen uitlezen, maar de eindstanden van mijn oude meter staan op de site vermeld als verbruik, terwijl de 2e teller op de oude meter mijn zonnepanelen opwek is. Meerdere keren uitgelegd maar ze willen het niet begrijpen.

Heb ze al 100x uitgelegd dat er niets klopt van de gegevens en ze geven aan dat ik eerst maar op de jaaraftekening moet wachten en niet van de siet moet uitgaan. Feit blijft wel dat ik telkens per maand meer moet betalen want daarvoor gaan ze wél van de site uit. Een andere energieleverancier rekende mij via de site voor dat ik iets onder de 50 euro per maand moet betalen. Bij Vattenfall betaal ik nu 77 euro per maand en ze willen me op €125 per maand hebben. Verzoeken om dit naar beneden bij te stellen worden genegeerd.

Het enige lichtpuntje hieraan, is dat ik straks in mei weer een boel geld terug krijg. Vorig jaar kreeg ik zelfs €503,51 terug, terwijl ik mijn aquarium nog gewoon had draaien. 8)7 . Wel hadden ze precies vanaf moment in hun onmetelijke wijsheid besloten wel direct daarna mijn maandtarief te verhogen van €70 naar €96, ondanks dat ik zoveel terugkreeg. Helemaal zot zijn ze daar 8)7 . Dit kon ik maximaal verlagen naar €77, lager mocht niet.

Voor de blijven loont korting hoef ik overigens ook niet te blijven, want die is van mij totaal niet van toepassing omdat ik geen stroom verbruik. Hebben ze slim bekeken daar.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Fairy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:42:
[...]

De elektrische kachel hoef ik niet aan te schaffen, dus die hoef ik in principe niet mee te rekenen.

Het druist alleen wel in tegen alle principes om elektrische energie te verspillen om onder de streep goedkoper uit te komen, wel vreemd.

[...]

Overstappen van energieleverancier wil ik sowieso doen. Ik zit nu bij Vattenfall, ik noem het intussen al Rattenval. Ze kunnen daar gewoon niet rekenen, communiceren met de klant lukt ze ook al niet. Ik heb in november een slimme meter gekregen die ze elke dag kunnen uitlezen, maar de eindstanden van mijn oude meter staan op de site vermeld als verbruik, terwijl de 2e teller op de oude meter mijn zonnepanelen opwek is. Meerdere keren uitgelegd maar ze willen het niet begrijpen.

Heb ze al 100x uitgelegd dat er niets klopt van de gegevens en ze geven aan dat ik eerst maar op de jaaraftekening moet wachten en niet van de siet moet uitgaan. Feit blijft wel dat ik telkens per maand meer moet betalen want daarvoor gaan ze wél van de site uit. Een andere energieleverancier rekende mij via de site voor dat ik iets onder de 50 euro per maand moet betalen. Bij Vattenfall betaal ik nu 77 euro per maand en ze willen me op €125 per maand hebben. Verzoeken om dit naar beneden bij te stellen worden genegeerd.

Het enige lichtpuntje hieraan, is dat ik straks in mei weer een boel geld terug krijg. Vorig jaar kreeg ik zelfs €503,51 terug, terwijl ik mijn aquarium nog gewoon had draaien. 8)7 . Wel hadden ze precies vanaf moment in hun onmetelijke wijsheid besloten wel direct daarna mijn maandtarief te verhogen van €70 naar €96, ondanks dat ik zoveel terugkreeg. Helemaal zot zijn ze daar 8)7 . Dit kon ik maximaal verlagen naar €77, lager mocht niet.

Voor de blijven loont korting hoef ik overigens ook niet te blijven, want die is van mij totaal niet van toepassing omdat ik geen stroom verbruik. Hebben ze slim bekeken daar.
Nou troost je, iedere leverancier maakt fouten, zeker met meter wissel.
Voorschot word altijd berekend naar afname, terug leveren word niet mee genomen.
Green choice is nu aan het proberen om te veranderen maar ik vrees dat het ieder jaar gewoon bellen om aan te passen na eind rekening.

1 PVoutput . Dongen NB

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-11 20:10
@Fairy Essent rekende hier ook een veel te hoog voorschot, en negeert in de berkening van het voorschot ook de teruggeleverde stroom, het voordeel bij Essent is wel dat je je voorschot gewoon via de website zelf kan aanpassen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Fairy
  • Niet online
PentaClover schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:22:
@Fairy Essent rekende hier ook een veel te hoog voorschot, en negeert in de berkening van het voorschot ook de teruggeleverde stroom, het voordeel bij Essent is wel dat je je voorschot gewoon via de website zelf kan aanpassen.
Bij Vattenfall kan je dit ook aanpassen, maar hier zit een maximumbandbreedte aan, waardoor ik niet onder de 77 euro kan, terwijl ik een superzuinig huis heb. Is wel frustrerend. Telefonisch ook al eens geprobeerd en ook daar werd het geweigerd. Dit met de smoes dat dit uit bescherming is voor een onverwacht hoge rekening....

Het lijkt wel of ze bang zijn dat mensen het onrealistisch laag zetten om even met lagere lasten te zitten in moeilijke tijden....?

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 02-01-2020 14:33 ]

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-11 20:10
Fairy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:32:
[...]
Bij Vattenfall kan je dit ook aanpassen, maar hier zit een maximumbandbreedte aan, waardoor ik niet onder de 77 euro kan, terwijl ik een superzuinig huis heb. Is wel frustrerend. Telefonisch ook al eens geprobeerd en ook daar werd het geweigerd. Dit met de smoes dat dit uit bescherming is voor een onverwacht hoge rekening....

Het lijkt wel of ze bang zijn dat mensen het onrealistisch laag zetten om even met lagere lasten te zitten in moeilijke tijden....?
Aha, ik weet niet hoe dat bij Essent zit waarschijnlijk hebben die dat ook wel, ik heb ingevuld wat ik zelf dacht dat ongeveer correct was, en dat was nog steeds € 200,- per maand i.p.v. de € 246,- die ze zelf hadden verzonnen, en dat werd geslikt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Fairy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:20:
Gekke vraag. Weet niet of dit het juiste topic is, want het valt een beetje tussen wal en schip. Luxeprobleem.
Ken je dit topic: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) staan ook dingen in die je kunt gebruiken om gas te vervangen door electra.

Een keuken boiler een optie?

Eventueel, als je hem toch hebt liggen, een electrisch kacheltje in lente en herfst.
Inductie koken. (ipv gas, nog makkelijker ook.)
Waterkoker. (ipv fluitketel)
Grohe red/ Quooker. (keuken boiler en kokend waterkraan)
Ontvochtiger in de badkamer. (anti schimmel en klein beetje verwarming)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Fairy
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:01:
[...]

Ken je dit topic: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) staan ook dingen in die je kunt gebruiken om gas te vervangen door electra.

[...]

Een keuken boiler een optie?

[...]

Eventueel, als je hem toch hebt liggen, een electrisch kacheltje in lente en herfst.
Inductie koken. (ipv gas, nog makkelijker ook.)
Waterkoker. (ipv fluitketel)
Grohe red/ Quooker. (keuken boiler en kokend waterkraan)
Ontvochtiger in de badkamer. (anti schimmel en klein beetje verwarming)
Topic ken ik nog niet, ga ik eens kijken :)

Inductie is nog even geen optie, ga in de huidige keuken niet meer investeren gezien verhuisplannen.
Waterkoker: Check
Quooker: Verdien ik niet meer terug mocht ik binnen 6 maanden verhuizen. In de nieuwe woning wil ik er wel een.
Ontvochtiger: Niet nodig. Onze douche is nooit koud en afzuiging heb ik volautomatisch gemaakt met een temperatuursensor op de warmwateraanvoer naar de douchekraan.

Prima tips, maar op dit moment kan ik deze nog niet toepassen.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Fairy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:46:
[...]

Topic ken ik nog niet, ga ik eens kijken :)

Inductie is nog even geen optie, ga in de huidige keuken niet meer investeren gezien verhuisplannen.
Een lis 2-pits inductieplaatje kost een paar euro. Altijd handig en bespaart was gas.
Verder zou ik de teruglever-vergoeding gebruiken om een keer lekker uit eten te gaan. Investering heeft nu idd geen zin.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:07
Fairy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:42:
[...]

De elektrische kachel hoef ik niet aan te schaffen, dus die hoef ik in principe niet mee te rekenen.

[...]

Bij Greenchoice kun je het bedrag zelf bepalen. Minimum bedrag is helaas €5. Dat betalen we nu al ruim een jaar aan het einde van het contract jaar krijgen we de €60 + extra weer terug. Extra is onze overschot van de PV-panelen a 11cent per kWh. 8)

O ja. Vandaag was het niet bijzonder. Wederom een jaarrecord, maar wel een negatieve. 1,03kWh 0,1kWh/KWp

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Fairy ik vond je vraag niet helemaal passen in Het grote "jouw productie" topic - Deel 5 dus ik heb het afgesplitst naar een eigen topic.

200 fish found!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:28
Bij gas betaal je ongeveer 10.45 cent per kWh warmte atm. Het verlies wat je maakt door niet te overschotten is 11 cent per kWh. Dus dat elektrische kacheltje/boiler/quooker heeft toch totaal geen zin of zie ik dat verkeerd?

Als je geen zin hebt om te investeren in een airco/WPB/lw WP dan zou ik gewoon niets doen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Fairy
  • Niet online
Zeehond schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 00:32:
@Fairy ik vond je vraag niet helemaal passen in Het grote "jouw productie" topic - Deel 5 dus ik heb het afgesplitst naar een eigen topic.
Bedankt, het werd inderdaad groter dan ik had verwacht (y)
Jim423 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 01:34:
Bij gas betaal je ongeveer 10.45 cent per kWh warmte atm. Het verlies wat je maakt door niet te overschotten is 11 cent per kWh. Dus dat elektrische kacheltje/boiler/quooker heeft toch totaal geen zin of zie ik dat verkeerd?

Als je geen zin hebt om te investeren in een airco/WPB/lw WP dan zou ik gewoon niets doen.
Ik denk inderdaad dat de verschillen voor mij dermate klein zijn dat ik het voorlopig even zo laat.
Zodra we verhuizen en het dak leent zich er voor, dan gaat alles weer stampvol met panelen. Voordeel is dat mijn vader en ik er aardig handig mee zijn dus zelf aan kunnen leggen. Dat scheelt nogal.

[ Voor 52% gewijzigd door Fairy op 03-01-2020 08:03 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als je geen vast contract bij Nuon hebt kun je binnen een maand weg zijn, dus gewoon naar Greenchoice of andere waar je €0,11 krijgt, de zon gaat nu weer meer schijnen dus je krijgt ook meer terug voor je overschot. Ik snap zo wie zo niet dat je daar blijft en schrijft dat het er allemaal niet klopt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Je gaat binnen een jaar verhuizen, dus je wil (natuurlijk) geen grote investeringen meer in dit huis doen die je niet mee kan nemen.
Je hebt al een elektrisch bijzetkacheltje en een mobiele airco.
Dan vrees ik dat er bar weinig overblijft aan opties.

Overigens zou ik dat elektrische kacheltje wel vaker aanzetten: of je de woonkamer vanaf 15 graden of vanaf 17 graden moet verwarmen naar een comfortabele temperatuur (20-21 graden) scheelt behoorlijk. :)

Neem je de zonnepanelen mee naar je nieuwe huis?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:48
Fairy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:32:
[...]

Dat is pure marketing voor mensen die niet kunnen rekenen.
Wat ze per maand betalen is bij de eindafrekening al vergeten. Maar als ze dan 50€ terug krijgen kunnen ze de kroeg in, en zijn ze de held van de avond omdat ze rondjes kunnen geven.
Als ze 50€ moeten bij betalen bij de eindafrekening hebben ze last om hun sigaretten te betalen...
En het motiveert mensen om een overstap te maken.

Ik zie hetzelfde bij de belastingsafrekening. Als mensen geld terug krijgen, dan is de regering fantastisch (terwijl ze eigenlijk 2 jaar gratis geld hebben geleend aan de overheid). Maar o wee als ze moeten bijbetalen....

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:48
Pietervs schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:47:
Je gaat binnen een jaar verhuizen, dus je wil (natuurlijk) geen grote investeringen meer in dit huis doen die je niet mee kan nemen.
Je hebt al een elektrisch bijzetkacheltje en een mobiele airco.
Dan vrees ik dat er bar weinig overblijft aan opties.

Overigens zou ik dat elektrische kacheltje wel vaker aanzetten: of je de woonkamer vanaf 15 graden of vanaf 17 graden moet verwarmen naar een comfortabele temperatuur (20-21 graden) scheelt behoorlijk. :)

Neem je de zonnepanelen mee naar je nieuwe huis?
Je kan een airco/WP ook gebruiken om te verwarmen, en dat is wel een ecologische optie, en doet je gasrekening dalen

Sony A7 iv en wat recycled glas

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-11 20:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Verwijderd

Vergeet niet dat de 1900 kwh die in je aquarium zijn gegaan voor het grootste gedeelte in verwarming van het water zal zijn gegaan. Zal me niets verbazen als je nu veel meer moet stoken.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

Je kan overwegen een warmtepompboiler aan te schaffen. Bevalt deze, dan verhuis je hem mee. Bevalt de boiler niet, dan gaat hij in de verkoop.
Voordeel is dat je kennismaakt met de techniek. Diverse topics hierover in het Duurzame energie forum
Duurzame Energie & Domotica

A'dam PVOutput

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-11 03:46
Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:04:
Vergeet niet dat de 1900 kwh die in je aquarium zijn gegaan voor het grootste gedeelte in verwarming van het water zal zijn gegaan. Zal me niets verbazen als je nu veel meer moet stoken.
Jhup!

In het gunstigste geval haal je 9kw energie uit 1m3 gas.
1900 / 9 = 211,11 kuubjes :)

Maargoed hij gaf in de OP aan dat hij niet meer hoeft te verversen.. dus dat kun je er weer afhalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 03-01-2020 09:30 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:02
[b]Fairy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:20

Denk dat bijna iedere investering langere terugverdiendtijden heeft.

Je kan kijken welke onderdelen je mee kan nemen. (Losse boiler in de keuken die je er tussenuit haalt, etc)

Anders electrisch gaan rijden.

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-11 21:02
Koop een luchtreiniger voor in huis. altijd gefilterde lucht in huis.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
reneeke1970 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Voorschot word altijd berekend naar afname, terug leveren word niet mee genomen.
Green choice is nu aan het proberen om te veranderen maar ik vrees dat het ieder jaar gewoon bellen om aan te passen na eind rekening.
Greenchoice heeft netjes mijn voorschot naar 5 euro per maand gezet ;)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 15:27
@Fairy als je met een half jaar wilt gaan verhuizen, wat doe je dan met je panelen? Het heeft m.i. niet zoveel zin om het voor een half jaar allerlei oplossingen te zoeken. Ze betalen het wel terug wat je teveel teruggeleverd hebt. Tis niet zoveel maar voor een korte termijn volgens mij prima.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:33

Theo

moederbord

Mocht je een buurman hebben die een electrische uto heeft en 'm thuis oplaadt dan kun je ook hem voortellen dat hij 'm bij jou mag laden voor 15 ct/kWh.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je in de winterperiode bijna nul opbrengst hebt van je panelen, en dat de saldering/verrrekening plaats vindt aan het eind van je energiecontract, of eerder als je gaat verhuizen. Dus als je energiecontract van oktober tot en met september loopt, en je wil in mei gaan verhuizen dan heb je in dat halfjaar veel meer verbruikt dan dat je hebt opgewekt waardoor je netto onder de streep niks terug hebt geleverd..

7400 Wp op het dak

• Fairy
  • Niet online
nldls schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:23:
@Fairy als je met een half jaar wilt gaan verhuizen, wat doe je dan met je panelen? Het heeft m.i. niet zoveel zin om het voor een half jaar allerlei oplossingen te zoeken. Ze betalen het wel terug wat je teveel teruggeleverd hebt. Tis niet zoveel maar voor een korte termijn volgens mij prima.
Van de 25 panelen blijven er 9 hangen, dat is de standaardinstallatie. De rest neem ik mee, die heb ik ook vrijwel los liggen en kunnen eenvoudig van de schuur afgehaald worden.
Sniffels schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:54:
Koop een luchtreiniger voor in huis. altijd gefilterde lucht in huis.
Die heb ik, een Sharp. Ding verbruikt alleen bijna geen energie :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 03-01-2020 12:10 ]

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Lang leven mijn terugdraaiende Ferraris meter. *O*

Wbt deze discussie. Waar maak je je in godsnaam druk over? Als je verhuisplannen hebt zou ik daar mijn energie (nee niet die van je zonnepanelen) en geld in steken.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

Exigence

dnkroz

Dat zou zo'n 200 m² gas vertegenwoordigen.

De opbrengst (a 11 cent) van je 1500 kWh overschot kun je kostentechnisch bijna 1 op 1 wegstrepen tegen het meerverbruik van 200 m² gas. Energierekening zal nagenoeg gelijk blijven.

Maar kijk toch eens naar een L/L warmtepomp of vergelijkbaar. Met 1500 kWh overschot kun je toch zeker een 500-750 m² gas wegstrepen.

Verwijderd

Exigence schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Dat zou zo'n 200 m² gas vertegenwoordigen.

De opbrengst (a 11 cent) van je 1500 kWh overschot kun je kostentechnisch bijna 1 op 1 wegstrepen tegen het meerverbruik van 200 m² gas. Energierekening zal nagenoeg gelijk blijven.

Maar kijk toch eens naar een L/L warmtepomp of vergelijkbaar. Met 1500 kWh overschot kun je toch zeker een 500-750 m² gas wegstrepen.
Vertel er ook even bij dat de investering je ongeveer 2 mille kost. Lijkt me niet zinnig als je er niet meer jaren blijft wonen.

Verwijderd

Inderdaad, de warmte die in het aquarium ging kan niet verloren gaan (alleen bij het verversen), het was gewoon een bijzonder efficiënte elektrische radiator. Zolang je verwarming aan is is vrijwel elk elektrisch gebruik in huis gewoon uiteindelijk een verwarming. Vrijwel 100% efficient.

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-11 10:08
Hou je wel rekening mee dat als je over een paar maanden weg gaat je het grootste deel van je zelf opgewekte energie nog niet binnen gehaald hebt ivm de wintermaanden?
Dus heb je dan wel zoveel over.

Dat nog even los van je 400 liter radiator die je nu niet meer hebt en die warmte nu ook zelf moet opwekken.

[ Voor 30% gewijzigd door royaljoop op 03-01-2020 16:21 ]

• Fairy
  • Niet online
royaljoop schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:20:
Hou je wel rekening mee dat als je over een paar maanden weg gaat je het grootste deel van je zelf opgewekte energie nog niet binnen gehaald hebt ivm de wintermaanden?
Dus heb je dan wel zoveel over.
Goed punt!! Nog helemaal niet bij nagedacht.

We hebben op het moment ook nog geen huis, dus zijn nog actief aan het kijken, maar als het wél ineens komt, dan heb je groot gelijk...!

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 03-01-2020 16:23 ]

Verwijderd

Fairy schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Goed punt!! Nog helemaal niet bij nagedacht.

We hebben op het moment ook nog geen huis, dus zijn nog actief aan het kijken, maar als het wél ineens komt, dan heb je groot gelijk...!
Stoppen met nadenken. Denk maar na over een nieuwe keuken en badkamer. Wordt je vrouw happy van. <3

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 15:27
Ik zou, gezien je verhuisplannen, het lekker terug laten stromen de komende tijd en niet teveel gekkigheid doen. Laat het los, laat het gaan.
Pagina: 1