Ik heb het opnieuw gemaakt omdat er geen spanning meer uitkwam nadat ik de 4V uitgang op de GPS had aangesloten.
Het klopt toch dat ik, i.p.v. de accu, de voeding van het schema op de + en - van de GPS unit moet aansluiten ?
Ik vraag dat omdat er 3 contacten zitten zoals je kan zien op de foto van de GPS
Zoals ik zei ik heb het schema opnieuw gemaakt maar nog niet de potmeter aangesloten ook omdat ik daar nog een, voor jullie een stomme, vraag over heb.
Op het schema staat dat de ene kant van de potmeter op R1 zit en de middelste
en de onderste aansluiting samen op de GND zitten waar ook de zener en elco op zitten.
Is dat correct ?
Ik snap de logica wel want stroom zal de weg van de minste weerstand kiezen maar de variatie in het vorige gemaakte schema was nihil.
Het nieuwe schema met als R1 = 1k2 en R2 = 2k2 en dus zonder potmeter heb ik 3,79V als uitgang
Dat bij een accuspanning van 12,56V en dus wijkt dat nog steeds af van jouw meting want bij een accuspanning van 11,5V levert die 3,818V
Met een 1k8 zekering op de uitgang met ik 3,69V
Kan natuurlijk ook aan mijn universeel meter liggen.
Nu nog de potmeter er in zetten maar dat doe ik als ik jullie advies heb gekregen hoe het moet met de 2 aansluitingen op de GND
Zo ziet het er nu uit met de losse draad die nog aangesloten moet worden
Net nog even de spanning gemeten op de BC en daar meet ik zonder iets aangesloten op de uitgang 4,24V op de basis
[
Voor 11% gewijzigd door
gsm op 30-01-2020 18:53
]