Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 21:11
Ik heb een simpel schema om van 12v DC naar 3v DC te gaan maar als de 12v lager wordt moet de 3v ook lager worden en mijn vraag is werkt dat bij dit schema ?
Zijn de componenten correct ?
Als ik i.p.v. 3v bv 3,5v wil hebben wat meot ik dan aanpassen ?
Als de 12v voeding bv 11 volt wordt hoeveel zakt de 3v dan ?

Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/3v%20schema.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gsm schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:38:
Ik heb een simpel schema om van 12v DC naar 3v DC te gaan maar als de 12v lager wordt moet de 3v ook lager worden en mijn vraag is werkt dat bij dit schema ?
Zijn de componenten correct ?
Als ik i.p.v. 3v bv 3,5v wil hebben wat meot ik dan aanpassen ?
Als de 12v voeding bv 11 volt wordt hoeveel zakt de 3v dan ?

[Afbeelding]
Je schema doet totaal niet wat jij er van verwacht
Bovendien ga je niet goed met potentiaalverschillen om: je zegt dat je 12 Volt DC hebt, maar in het schema geef je een +12V en een -12V aan; dat is een potentiaalverschil van 24 Volt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Sorrie maar ik bedoel dat ik een accu heb van 12V en dus wordt aangesloten op de + en de - van de 12v accu
Maar het schema werkt dus niet ? Jammer dan moet ik verder zoeken.
De bedoeling is : ik heb een GPS tracker gekregen en die wil ik gebruiken om de accu spanning in de gaten te houden, zodra die onder de 12 of 11 volt wil ik een berichtje daarvan krijgen en dat doet de GPS tracker.
In de GPS tracker zit een 3,7v lithium accu en die wil ik er uit halen en daar het schema op aansluiten, zodra de lithium accu te laag wordt stuurt de tracker een berichtje met low battery en als de 12v accu te laag wordt moet de 3v (eigenlijk 3,7v) ook lager worden waardoor de tracker denkt dat de spanning van de lithium accu te laag is en dus een berichtje verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mja... lastig, in ieder geval niet zo. Je wilt een +/- 3.5v genereren die met de 12v bron meebeweegt.

Ik zou uitgaan van een transistor en 2 weerstanden.

Je 12v kan varieren van 12 tot 14.4 (of zelfs meer)
Je 3.7v mag waarschijnlijk variren van 3.2 tot 4,2v

Kon even niet het jiste schema online vinden maar dit is het:

Afbeeldingslocatie: https://www.finimuis.nl/siteinfo/afbeeld/spanschema.png

In plaats van de zener neem je ook een weerstand.

Bereken de 2 weerstanden zodat over de onderste weerstand (ipv die zener) een 4v komt te staan
De transistor zal de spanning een 0.6v verder omlaag brengen maar de uitgang zal de ingang naar de verhouding van de 2 weerstanden volgen. Je kunt eventueel een potmeter toevoegen voor een beetje finetuning van je spanningen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:38
Spanningsdeler met 2 weerstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Volgens mij is het dit schema https://www.finimuis.nl/siteinfo/spanreg.htm maar blijft Uuit ongeacht de Uin dan niet gelijk ? Ik krijg de indruk dat die niet mee varieert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

gsm schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:38:
Volgens mij is het dit schema https://www.finimuis.nl/siteinfo/spanreg.htm maar blijft Uuit ongeacht de Uin dan niet gelijk ? Ik krijg de indruk dat die niet mee varieert
Daarom ipv de zener diode ook een weerstand. Dan veranderd de spanning mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Komt het dan niet het zelfde uit met een voorschakelweerstand van 500ohm uitgaande van het verbruik van zo´n tracker van 18mA ?
Ik kan dan ipv de vaste weerstand ook nog een potmeter nemen

Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/3v%20schema%202.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nee, want het verbruik is geen vast getal. In rust zal die minder stroom trekken dan wanneer hij een sateliet leest of zelf informatie zend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Eigenlijk is hier geen simpele kant en klare oplossing voor. Wat je wil klinkt simpel maar is complex als je het goed wilt doen. Wat simpel kan zijn (relatief dan) is als de tracker een bericht kan sturen zodra deze aangezet wordt. Dan hoef je alleen een 12V bewakings circuit te hebben wat bij activatie (wellicht instelbaar niveau) een uitgang aanschakelt welke de tracker aanschakelt welke dan een bericht verzend.

Eigenlijk wil je een schakeling hebben welke een ingangs spanning exact 8.5V omlaag brengt (accu onder de 12V is dan Lithium onder de 3.5V zeg maar) maar of zoiets bestaat..... Wellicht met een LM317 oid maar ik weet zo geen schema voor een vaste verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Klopt memphis maar hoe bereken ik de 2 weerstanden, Rv en de R ipv de zener, dan in jouw schema als ik de stroom niet echt weet ?
Als ik die 18mA aanhoud dan kom ik voor de onderste op 3,8+0,6=4,4:0,018=240ohm maar doet Rv ?
3,8v is de aanname van het geen ik net gevonden heb en hieronder heb geschreven.
En is de aanname van 18mA in de berekening correct ?

Nog wat info gevonden, bij de tracker zit een lader van 5v en er wordt een low battery alarm gestuurd als de batterij onder de 3,7v komt
Zodra de accu onder de 12v komt denk aan 11,5v dan moet de spanning op de tracker 3,6 zijn zodat die het berichtje low battery gaat sturen
Daarom denk ik dat T de 78E05 moet worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat is het mooie van een transistor.De stroom die de basis verbruikt is vele malen kleiner dan wat er door de collector gaat.

Ik neem aan dat het verbruik van je GPS niet boven de 100mA uit komt dus kan je bv als transistor een BC547 nemen. Die heeft een stroomversterkingsfactor van minimaal 100 dus als je uitgaat van een 100mA maximale stroom zal de basis hooguit 1mA nodig hebben en bij je gestelde verbruik van 18mA nog maar 0.18 mA

Als je de weerstand 2.2K maakt en een weerstand van 1k ipv de zener diode heb je een spanning van 4.5v bij 14.4v op de basis van de transistor en bij 12v is dat 3.75v. Door de overgang in de transistor kan je daar nog 0.6v vanaf trekken en zal bij een schommeling van 12 naar 14.4v de spanning op je GPS variëren tussen 3.15 en 3.9v

Als je een potmeter van 220 ohm nog in serie met de weerstand ipv de diode zet kan je de spanning nog enigzins inregelen. Uitgerekend bij een 2.2k en 1.1k zal bij een accuspanning van12 tot 14.5v de uitgangsspanning tussen de 3.6 en 4.2v varieren.

Want wat is de spanningsgrens waarbij de GPS gaat miepen? Meestal wordt 3.6v als 0% capaciteit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Top en bedankt.
Het is een gebruikte TK102B zonder handleiding er bij maar op internet gezocht en daar vond ik dat die bij 3,7v gaat melden low battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tadango schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:27:
...
Eigenlijk wil je een schakeling hebben welke een ingangs spanning exact 8.5V omlaag brengt (accu onder de 12V is dan Lithium onder de 3.5V zeg maar) maar of zoiets bestaat..... Wellicht met een LM317 oid maar ik weet zo geen schema voor een vaste verlaging.
Daar zou je heel goed een zenerdiode van 8,5V voor kunnen gebruiken. Gewoon de kathode aan de +12V, dan staat tussen de anode en de GND 3,5 volt. Wil je persé 3,7 volt bereiken dan neem je dus een zenerdiode van 8,3V

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 02:17:
[...]

Daar zou je heel goed een zenerdiode van 8,5V voor kunnen gebruiken. Gewoon de anode aan de +12V, dan staat tussen de kathode en de GND 3,5 volt. Wil je persé 3,7 volt bereiken dan neem je dus een zenerdiode van 8,3V
Maar hoe wil je een nominale spanningschommeling van 2.5v opvangen bij iets dat maar bedoeld is voor een spanningschommeling van +/- 0.6v ?

Ik heb even het schema in zijn geheel met extra veiligheid gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gTtYbB0N0mIxaj1O9fyJCXck/full.png

De spanningsdeler met de weerstanden en potmeter zorgt voor de verlaging van de spanning en spanningsschommeling rond de 4 tot 5v. Door de transistpr zal de uitgangsspanning 0.6 tot 0.7v lager liggen.

Toch even een zener toegevoegd die er voor moet zorgen dat de spanning naar de GPS niet te veel wordt, deze zal pas ingrijpen als de weerstand spanningsdeler meer dan 4.7v wilt gaan geven.

Als je er 12v op zet zal je hem op de uitgang middels de potmeter iets van 3.8volt moeten inregelen zodat wanneer de accu onder de 12v komt de ui9tgang naar 3.7 daalt voor je alarm.

Je kunt eventueel over de zener nog een elco plaatsen van zeg iets 100uF-25v om rare rimpeltjes op de 12v richting de basis van de transistor iets te dempen wat dan ook op de uitgang een stabielere spanning maakt.

[ Voor 49% gewijzigd door memphis op 03-01-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 02:17:
[...]

Daar zou je heel goed een zenerdiode van 8,5V voor kunnen gebruiken. Gewoon de anode aan de +12V, dan staat tussen de kathode en de GND 3,5 volt. Wil je persé 3,7 volt bereiken dan neem je dus een zenerdiode van 8,3V
Als je de zenerdiode op deze manier aansluit, dan is de spanningsval over de diode slechts 0,7 V en komt er dus meer dan 11 V op het GPS geval te staan. Vindt ie vast niet fijn.

In de sperrichting zou wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

loudwig schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:48:
[...]

En nogmaals, hoe ga je de 2.5v spanningsvariatie waarin een auto accu normaal opereert opvangen naar een apparaat wat binnen 0.6v spanningsvariatie opereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

loudwig schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:48:
[...]

Als je de zenerdiode op deze manier aansluit, dan is de spanningsval over de diode slechts 0,7 V en komt er dus meer dan 11 V op het GPS geval te staan. Vindt ie vast niet fijn.

Je hebt gelijk
memphis schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:53:
[...]

En nogmaals, hoe ga je de 2.5v spanningsvariatie waarin een auto accu normaal opereert opvangen naar een apparaat wat binnen 0.6v spanningsvariatie opereert?
Die hoef je helemaal niet op te vangen; zo'n gps tracker heeft toch wel een overspanningsbeveiliging?

[ Voor 43% gewijzigd door Brahiewahiewa op 03-01-2020 17:05 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:58:

Die hoef je helemaal niet op te vangen; zo'n gps tracker heeft toch wel een overspanningsbeveiliging?
Is het?
Het is een ding dat op een Lthium accu loopt en waarschijnlijk geladen wordt vanuit een USB poort, Ik zie niet dat je er zomaar vanuit mag gaan dat er een degelijke overspanningsbeveiliging op zit. Met een zener van 8.5v ga je dus richting 6 volt bij een lopende motor van de auto. Heel eng.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

memphis schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:27:
[...]

Is het?
Het is een ding dat op een Lthium accu loopt en waarschijnlijk geladen wordt vanuit een USB poort, Ik zie niet dat je er zomaar vanuit mag gaan dat er een degelijke overspanningsbeveiliging op zit. Met een zener van 8.5v ga je dus richting 6 volt bij een lopende motor van de auto. Heel eng.....
Hmmz, die lopende motor verzin je er zelf bij; een accu bewaken die in een voertuig zit met een lopende motor is niet zinnig. En het eerste wat er aan electronica in die gsm-tracker zit na de batterij is waarschijnlijk een dc-dc converter; die kan wel wat hebben

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Klopt, ik ging er even vanuit dat die in een auto gemonteerd wordt.

Maar nog steeds het gegeven dat een volgeladen 12v loodaccu al snel 14v is en een volgeladen 12v NiCad/NiMh accu kan zelfs 15v zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:22
Weerstandsdeling bufferen in een opamp (in volger modus) en daarmee dan de tracker voeden?

Voortbordurend op het idee om de tracker alleen in te schakelen als de accu idd laag is:
lm317 instellen op een spanning die als 'laag' gezien wordt door de tracker, en dan de tracker voeden uit een comparator (gevoed door de lm317), die als input een weerstandsdeling heeft die je zo tuned, dat hij triggerd op wat jij voor je auto accu als laag beschouwd?

[ Voor 66% gewijzigd door NESFreak op 03-01-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
De auto staat stil in de stalling en heeft een gewone lood accu die varieert van 12-14,4 volt
Die 14,4 volt komt door de druppellader en de spanning in rust is nu 12,6v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
De BC547 mag dat ook de BC547C zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat mag, de transistor mag 100mA max verwerken en de A, B of C staat voor de maximale spanning waar 12v ver binnen alle 3 de versies valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Bedankt, dan gaat het er dus zo uitzien

Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/3v%20schema%203.jpg

Weerstanden 0,25w en de zener van 1,3w is dat voldoende ?

[ Voor 23% gewijzigd door gsm op 04-01-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Prima. 0.25w voor de weerstanden is prima, zelfs de zener mag 0.25w zijn maar alles groter is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Vandaag tijd gehad om het in elkaar te solderen en het werkt maar bij een accuspanning van 12,54V is de hoogste spanningsuitgang 3,154V
Is dit aan te passen dat deze 3,15V hoger wordt ? Denk aan 3,5V bij een accuspanning van 12,0V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

gsm schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:54:
...
Is dit aan te passen dat deze 3,15V hoger wordt ? Denk aan 3,5V bij een accuspanning van 12,0V
Daar is dat trimpotje voor, toch?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Vreemd, maar zou kunnen dat er meer in de transistor verloren gaat dan verwacht., je kunt de 1K doorr een 1k2 of 1k5 vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Met de potmeter kom ik niet verder dan 3,154V, wel minder
Ik moet de 1K2 of 1K5 kopen want mijn voorraad is 0,0
Ik heb nu alleen 1K en 2K2 in huis haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

memphis schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 00:58:
Vreemd, maar zou kunnen dat er meer in de transistor verloren gaat dan verwacht., je kunt de 1K doorr een 1k2 of 1k5 vervangen.
Je kunt zo al uitrekenen dat 2k2 te hoog is: stel dat de zenerdiode net geen stroom geleidt, maar wel de spanning op 4,7 volt houdt. Door de 1k weerstand en de potmeter loopt dan 4,7V / 1000Ω = 4,7mA.
Met de potmeter op max wordt dat 4,7V / 1200Ω = 3,9mA.
De spanning over de 2k2 weerstand wordt dan 2200Ω x 4,7mA = 10,34V. Tel daar de 4,7V zenerspanning bij op, dan moet er aan de ingang dus al minimaal 15,04V staan, voordat de zener iets gaat doen.
Met de potmeter op max daalt dat naar 2200Ω x 3,9mA + 4,7V = 13,32V.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ok dan wacht ik nog even af welke ik moet aanpassen want Memphis zegt de 1k en jij de 2k2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59
memphis schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:37:
Dat mag, de transistor mag 100mA max verwerken en de A, B of C staat voor de maximale spanning waar 12v ver binnen alle 3 de versies valt
Wat je daar zegt klopt niet, de A B C staat voor de versterkingsfactor (hFE) en niet spanning.

https://imgshare.io/image/upm6Y

[ Voor 4% gewijzigd door Hell-Slave op 25-01-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De zenerdiode hoeft niets te doen dan alleen de GPS tegen een overspanning te beveiligen. En 4mA is al voldoende om een zener te laten werken.

In de basis gaat het alleen om de weerstandsdeler met de transistor die wanneer de accu onder de 12v komt de GPS module ook op een onderwaarde van een 3.6v zet zodat de GPS zijn accu-leeg functie aanroept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hell-Slave schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Wat je daar zegt klopt niet, de A B C staat voor de versterkingsfactor (hFE) en niet spanning.

https://imgshare.io/image/upm6Y
O ja, je hebt gelijk, even verward. de 546, 547 en 548 bepalen de spanning.
Hoe dan ook, maakt nog steeds niet veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Maar moet ik nu de 1k verhogen naar bv 1k2 of 1k5 of moet de 2k2 verminderen en zo ja wat moet die dan worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Je kunt vele kanten om de spanning te verhogen. Je kunt proberen de 2k2 naar 1k8 te brengen of de 1k naar 1k2 of 1k5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ok dank je wel dan ga ik het e.e.a. uitproberen, ik dacht dat de 2k2 en vast gegeven was omdat die aan de 12v van de accu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nee, het gaat om de weerstandsdeling, dus het samenspel van de 2 weerstanden. Ik denk dat je met een 1.5k ipv de 1k redelijk goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Bedankt voor je uitleg, ik heb het besteld en ik laat het resultaat weer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Helaas kom ik niet op de 3,7V met een accuspanning van 12,56V en ben daardoor zelf gaan experimenteren met de weerstanden
Ik heb de weerstanden de volgende namen gegeven, R1 in het schema 1k is en R2 in het schema 2k2 :
In tabelvorm is dit het resultaat :
1k - 2k2 levert 3,154v
1k2 - 2k2 levert 3,27v
1k5 - 2k2 levert 3,34v
1k8 - 2k2 levert 3,44v
2k2 - 2k2 levert 3,49v
Geen van allen haalde mijn doel van 3,7v dus ben ik met beiden weerstanden gaan stoeien met dit als resultaat :
2k2 - 1k8 levert 3,57v
1k8 - 1k8 levert 3,52v
2k2 - 1k2 levert 3,75v
Nu zit ik met een accuspanning van 12,56v net boven de 3,7v

Met de potmeter kan ik variëren tussen de 3,71 en 3,75v, moet dat niet meer kunnen variëren ?

Ik kan nog 2k2 en 1k proberen wat is jullie advies ?

Als ik het schema als volgt wijzigt levert dat problemen op of gaat dat goed werken ?

Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/3v%20schema4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hmmm... trek je GPS module dan meer stroom? (kan natuurlijk even bij het opstarten en zoeken naar satelieten)

Zeker weten dat je de transistor goed hebt aangesloten? Bij 2 gelijke weerstanden zet je de basis op 6v en als je nog maar +/- 3.5 over houdt verlies je 2.5v, dat is gewoon erg veel, dat kan alleen als er te veel basisstroom wordt getrokken maar bij een C versie is dat niet denkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.elprocus.com/wp-content/uploads/bc547-transistor-pin-configuration.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ik heb er nog geen GPS aan hangen maar gemeten met een voltmeter
Ik heb de T goed aangesloten maar geen 2 gelijke weerstanden gebruikt, R1 is 2k2 en R2 is 1k2, op de basis zit nu de 2k2 weerstand en tussen basis en collector zit de 1k2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Er klopt iets niet maar mogelijk heeft te maken dat je er nog geen belasting aan hebt hangen.

Sluit anders even een weerstand (wat je over hebt van je 1k tot 2k2) op de uitgang aan, je voltmeter is heel hoog ohmig dat een te lage stroom mogelijk roet in het eten gooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Met een 1k8 meet ik 3,54v en met de 2k2 meet ik 3,57v
Toen heb ik waarschijnlijk iets fout gedaan want toen ik de GPS aansloot kon ik nog maar enkel mV meten en dat bleef ook nadat ik de GPS los had gehaald en er weer een zekering tussen had gezet.
Ik wet niet of dat komt door de GPS aansluiting tpv de batterij, er zitten 3 aansluitingen op de batterij waarbij de buitenste 2 de + en de - zijn
Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/gps.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik zal vanavond even een opstellinkje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Top en bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zoals beoogd R2=2k2 en R1=1k2 , geen potmeter gebruikt dus dit geeft tov de 1k + potmeter de hoogste met de 12v volgende uitgangsspanning.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Voeding GPS

Je liet mij twijfelen maar ik was vrijwel zeker, ergens heb jij iets fouts gedaan. Als je zeker bent van niet, misschien even de zener loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ik heb het opnieuw gemaakt omdat er geen spanning meer uitkwam nadat ik de 4V uitgang op de GPS had aangesloten.
Het klopt toch dat ik, i.p.v. de accu, de voeding van het schema op de + en - van de GPS unit moet aansluiten ?
Ik vraag dat omdat er 3 contacten zitten zoals je kan zien op de foto van de GPS

Zoals ik zei ik heb het schema opnieuw gemaakt maar nog niet de potmeter aangesloten ook omdat ik daar nog een, voor jullie een stomme, vraag over heb.
Op het schema staat dat de ene kant van de potmeter op R1 zit en de middelste en de onderste aansluiting samen op de GND zitten waar ook de zener en elco op zitten.
Is dat correct ?
Ik snap de logica wel want stroom zal de weg van de minste weerstand kiezen maar de variatie in het vorige gemaakte schema was nihil.

Het nieuwe schema met als R1 = 1k2 en R2 = 2k2 en dus zonder potmeter heb ik 3,79V als uitgang
Dat bij een accuspanning van 12,56V en dus wijkt dat nog steeds af van jouw meting want bij een accuspanning van 11,5V levert die 3,818V
Met een 1k8 zekering op de uitgang met ik 3,69V
Kan natuurlijk ook aan mijn universeel meter liggen.
Nu nog de potmeter er in zetten maar dat doe ik als ik jullie advies heb gekregen hoe het moet met de 2 aansluitingen op de GND

Zo ziet het er nu uit met de losse draad die nog aangesloten moet worden
Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/3v%20schema%205.jpg

Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/3v%20schema%206.jpg

Net nog even de spanning gemeten op de BC en daar meet ik zonder iets aangesloten op de uitgang 4,24V op de basis

[ Voor 11% gewijzigd door gsm op 30-01-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De aansluiting van de potmeter is vrij standaard. In principe hoef je alleen de loper en 1 poot te gebruiken maar als de loper even geen contact maakt zal de spanning ineens ver omhoog schieten, zo in het schema blijft er nog de totaal weerstand van de potmeter zitten.

Het verschil tussen jou en mij kunnen alleen maar toleranties zijn, niet iets om je druk over te maken (de voltmeter op deze voeding is geen hoogstandje en een goede labvoeding is in de maak) . Overigens een spanning van 3.79v bij een accuspanning van 12.5v lijkt mij aardig in de buurt tot zelfs geschikt als alarm moment als inderdaad je GPS op 3.7v in e alarm modus gaat.

De accu lijkt inderdaad redelijk simpel met de + en de -. De middenpoot is meestal een temperatuur sensor in de accu welke aan de andere kant aan de + of - gekoppeld zit maar kan ook zijn dat er niets in zit, je kunt het doormeten. Ik verwacht niet dat je het nodig hebt maar er zou misschien een accu "aanwezig" detectie kunnen hebben en moet je een weerstandje als emulatie erbij koppelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Weer bedankt.

Ik heb nog even de batterij gemeten op de plus en min en die is nu 3,99V
Tussen de plus en de middenpool is 3,96V en tussen de min en de middenpool is 0,0V
Dus de middenpool werkt zoals verwacht als temperatuur sensor

Ik heb de weerstand over de plus en min in de GPS gemeten en die is 16,47K
Voor het geval dat het schema er weer mee ophoud als ik hem aansluit moet ik nog iets aanpassen i.v.m. de inwendige weerstand van de GPS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Gezien de schakeling nu beter werkt dan voorheen verwacht ik dat die wel gaat werken. De transistor mag 500mW verwerken, dat is in deze schakeling een 70mA, meer dan de wat je aangegeven had. Je GPS zou toch 17mA trekken? moet geen probleem zijn.

Die weerstand voor de temperatuursensor zou niet direct nodig moeten zijn, zou gewoon eerst zonder proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Volgens mij zit er nog steeds iets fout of waarschijnlijker ik doe iets fout.
Net het schema weer aangesloten en de Uuit is nu 3,83V
Potmeter aangesloten volgens schema en spanning varieert tussen 3,39V en 3,28V
Dus flink omlaag
Potmeter varieert tussen de 0,1 en 194 ohm dus die werkt
Zet ik hem in de 0,1 stand dan is Uuit 3,28V
Zet ik hem in de 194 stand dan wordt Uuit 3,39V
Dat snap ik niet, meer weerstand en hogere Uuit
In plaats van de potmeter heb ik een 500 ohm weerstand getest en toen kwam Uuit op 3,73 en met een 1K komt de Uuit op 3,67 dus Uuit gaat evenredig mee met de weerstanden waarom niet met de potmeter ?
Zou de potmeter dan toch defect zijn ?
Ik heb nog een trimmer potmeter van 225 ohm liggen om te proberen maar wacht even je reactie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De spanning zou hoe dan ook niet omlaag mogen gaan. Als de potmeter ergens geen contact maakt moet de spanning direct omhoog richting de 12v schieten en als die een sluiting maakt moet de spanning op de situatie hangen zoals die ervoor was zonder de potmeter.

Maak nog eens een foto van de onderkant, kan ik even meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
De losse zwarte draad komt van de plus van de accu
De losse draad op het plaatje is de verbinding tussen de potmeter en de GND waar de zener en condensator ook op zitten
Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/3v%20schema%207.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

gsm schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:31:
De losse zwarte draad komt van de plus van de accu
De losse draad op het plaatje is de verbinding tussen de potmeter en de GND waar de zener en condensator ook op zitten
[Afbeelding]
Ik mag toch hopen dat de losse zwarte draad van de massa van de accu komt, zo niet dan zit daar je probleem. Maar alles in dat rijtje moet wel aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Sorrie klopt die zwarte loshangende draad komt van de min van de accu.
Ik heb het even in elkaar gesoldeerd en de eerste foto is zonder potmeter en de 2e met potmeter die op dat moment op 0,1ohm stond

Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/3v%20schema%208.jpg

Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/3v%20schema%209.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

OK, zonder de potmeter aan massa zit je op 3.8v. Dat kan, dat is de zenerdiode die het begrensd, meet anders in deze situatie de spanning over de zener/condensator, dat zou dan 4.7v moeten zijn.,
Bij een 4.7v zener zou ik eerder 4v op de uitgang verwachten. Als je de zener ook loskoppelt zal de spanning omhoog moeten schieten. De zener is alleen nodig om de uitgangsspanning spanning niet boven de 4.2v uit te laten komen.Als de weerstandsdeling lager dan de zenerspanning zit zal de zener niets doen.

Bij het aansluiten van de potmeter aan massa met de weerstand in serie zou je soortgelijke resultaten als bij mij moeten krijgen, dat de spanning ineens lager uit komt is heel vreemd Klopt jouw meter wel? Als ik naar de foto's kijk lijkt de schakeling wel te kloppen, heb je wel alle weerstanden eens nagemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
De spanning over de zener/condensator zonder potmeter is 4,22V
De spanning over de zener/condensator met potmeter is 3,71V
Weerstanden gecontroleerd en kloppen, 1k2 en 2k2
Wat de meter betreft ik heb geen geijkte meter en het is de enige die ik nu hier heb, ik heb nog wel even andere dingen gemeten zoals een accu die onder een druppellader staat en de meting was 14,22V wat goed lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik vrees dat het de zener is die roet in het eten gooit, als dat een 4.7v moet zijn zou je ook 4.7v moeten meten, je meet 0,5v lager en is de te verwachten uitgangsspanning ook 0.5v lager. Het lijkt dat je een 4.2v zener hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ik heb de 4,7 besteld want ze hebben geen 4,2 dus moet het wel een 4,7 zijn maar ik heb die niet nagemeten toen ik ze binnen kreeg omdat ik ervan uit ging dat wat ik bestel ik ook kreeg maar nu dan toch even gemeten, een 1k aan de plus en daarna de zener en die weer aan de min van de accu en ik meet dan 4,31V over de zener.
Moet ik dus een nieuwe 4,7 bestellen ?!

Dan nog even wat anders, ik las in één van je eerdere reacties het volgende :
memphis schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:18[/message]:
[...]
Daarom ipv de zener diode ook een weerstand. Dan veranderd de spanning mee.
En later kom je daar weer mee :
memphis schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:47:
Als je de weerstand 2.2K maakt en een weerstand van 1k ipv de zener diode heb je een spanning van 4.5v bij 14.4v op de basis van de transistor en bij 12v is dat 3.75v. Door de overgang in de transistor kan je daar nog 0.6v vanaf trekken en zal bij een schommeling van 12 naar 14.4v de spanning op je GPS variëren tussen 3.15 en 3.9v
Ik doel dan op ipv, de zener is toch nodig om de spanning niet te hoog te laten worden of is die enigzins overbodig

Update :
Vanmorgen nog eens gekeken naar de zener maar nu gezocht op alleen zener en het blijkt dat ze wel een 4,3 hebben en die komt overeen met de zener die ik heb ontvangen.
Ik ga ze benaderen en de 4,7 bestellen want dat zal dan de oorzaak moeten zijn.
Je hoort van mij als ik die gemonteerd heb.

[ Voor 12% gewijzigd door gsm op 01-02-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De post van 2 januari was even een voorbeeldschema waar ik ook aangaf dat je ipv de zener een weerstand moet nemen om de variabele 12v naar een variabele 3.5v te krijgen.
Dat er nog een zener aan toegevoegd is had ik ook uitgelegd dat het voor een spanningsbegrenzing zorgt wanneer de spanning te hoog wordt.
Het is dus een combo, regelbaar tot een bepaalde bovengrens.

Maar inderdaad, als de zener je spanning tot max 4.3v (aan de uitgang 3.8v) begrensd wordt je aardig gefopt.

Je kunt het controleren door de zener even los te koppelen, dan moet de schakeling meer vergelijkbaar als bij mij werken. Maar het verklaart nog steeds niet waarom je lage spanningen meet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
De uitleg van post van 2 januari heb ik begrepen en dacht het al, zener als begrenser van de spanning.

Ik heb weer wat testen gedaan met dit als uitkomsten :
Zonder zener met 0,1ohm potmeter levert 4,00V
Zonder zener met 194,7ohm potmeter levert 4,44V
Zonder zener zonder potmeter levert 12,08V
Met zener met 0,1ohm potmeter levert 3,32V
Met zener met 194,7ohm potmeter levert 3,42V
Met zener zonder potmeter levert 3,83V

Ik heb 3 zener dioden hier liggen en die heb ik doorgemeten en zijn resp. 3,31V en 4,46V en 4,49V
In de test van hierboven heb ik de 4,49V zener gebruikt

Ik zou misschien zonder potmeter door moeten gaan want dan is de Uuit 3,83V
Dat is nog wel aan de lage kant want dan kan de GPS te vroeg gaan piepen dat de accu te laag is maar zonder zener met potmeter of met een hogere zener kan de GPS opgeblazen worden begrijp ik uit alles.

Ik hoor graag je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het is onduidelijk wat er met de GPS gebeurd als er meer dan 4.2v op komt, vaak kan het nog wel wat meer hebben maar ik ben van mening dat je niet de problemen moet opzoeken. Maar duidelijk ziet het er naar uit dat je een verkeerde zener hebt en nu wel de boel beter reageert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Wachten duurt lang en helemaal als je iets besteld en niet binnen krijg.
Ik heb de verkoper uit Ubach over Worms gemaild dat ik de verkeerde heb ontvangen maar na 2 reacties laat die niets meer horen :( dus heb ik 3 zenerdiodes 4,7V ergens anders bestelt en wat denk je krijg ik 3 transistors 2N2907 toegestuurd :o
Inmiddels dit gemeld en nu weer afwachten tot na het weekend dus word het weer een weekje later voor ik het kan afmaken.
Wordt vervolgt
Als iemand een goede zaak weet hoor ik het graag.
Voorheen kocht ik dit soort spullen bij Radio Centrum in Utrecht maar helaas is die gestopt en verder zit er voor zover ik weet niet iets in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zonder de zener kan je rustig de schakeling proberen, zo lang je aan de 12v kant niet te hoog gaat zal ook de 4v niet te hoog worden.

• gsm
Het is gelukt, spanning is te regelen tussen de 3,59 en 3,79V bij een accuspanning van 12,52V
Inmiddels ook een variabele spanningsregelaar gemaakt om de accu spanning te simulieren naar onder de 12V en die werkt ook met als enige minpuntje dat de regelaar niet boven de 11,5V komt en dat komt door de LM317T icm een 10K potmeter en een 1K weerstand.
Als de regelaar een spanning afgeeft van 11,5V dan is de spanning aan de GPS met de 200ohm potmeter te regelen tussen 3,61 en 3,36V
Nu testen of en bij wanneer de GPS het low battery melding gaat versturen.
Ik ben er zo ver erg bij mee, dank voor alle hulp.
Als iemand een tip heeft om de spanningsval van de regelaar minder te maken dan hou ik me aanbevolen.
Oh en dit is het schema van de spanningsregelaar
Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/vsr.jpg

• memphis

memphis

Kijk, wat een verkeerde component al niet aan verwarring kan veroorzaken. Helaas dagelijks mee te maken dat er machinaal wel eens een component verkeert op de print valt en met kleine regelmaat in een hele productieserie een verkeerde rol weerstanden is gebruikt.....

Pagina: 1