fdsgfdgsdfgsdgfdsg
[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2026 10:32 ]
[ Voor 49% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 01-01-2020 17:01 ]
Voron V0.2 | Prusa Core One+
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik denk niet dat ik de skills heb om dit te repareren.SA007 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:37:
Heb net een paar weken terug zo'n lader gerepareerd.
Wat daar gebeurd was:
Op het rechte koelblok zit een diode in een 3-pins TO220 package.
Daarvan was de middelste pin afgebroken, dat zorgde ervoor dat het feedback circuit niet meer werkt.
Dat zorgt er vervolgens voor dat de main switching IC (bij mij een ICE2B765P2) op het schuin gemonteerde koelblok opgeblazen werd.
Hier zat letterlijk een gat in.
Mijn fix:
Beide koelblokken beter vastgezet (pinnen rondgebogen en beter gesoldeerd)
De middelste pin van de diode gerepareerd (stukje draad eraan, was flink pielen)
De main switching ic vervangen (7 euro, eentje uit engeland ivm snelle shipping, al is ie uit china flink goedkoper)
Ben daarbij flink geholpen door de info die ik vond in deze circuitsonline thread:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145403
[ Voor 30% gewijzigd door Bamboozled op 01-01-2020 15:47 ]
Marktplaats zegt 35 euroBamboozled schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:45:
Wat kost zo'n lader eigenlijk? Een reflow van dat soldeer punt is proberen altijd wel waard.
Denk dat je gelijk hebt. Contactje is niet genummerd ook.SA007 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:00:
In mijn ervaring zijn de soldeerverbindingen van de koelblokken zelf alleen mechanisch, alleen om te zorgen dat hij vast zit dus, dus een slechte soldeerverbinding zorgt er alleen voor dat het blok los zit.
(dat zorgt dan weer voor het afgebroken pinnetje van de diode, maar het los zitten zelf is geen elektrisch defect)
Kijk eens goed naar de controllerchip, bij mij was daar letterlijk een stukje vanaf.
BedanktBamboozled schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:52:
Toch nog goed gezien van je dat dat contact los zit. Eromheen is groen nu, dit moet je even wegkrabben eronder zit koper. Dan even reflow over dat nieuwe koper heen. Dat laagje koper is afgescheurd zeg maar nu.
Proberen waard, nee heb je.
Dank voor de waarschuwing, ik had het zelf ook al in gedachten en dacht dat er geen spanning meer op staat na een aantal minuten. Ik heb geen multimeter dus ik weet niet of hij nog op spanning staat. Misschien maar eens handig om aan te schaffen.floorcleaner schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:54:
Eerst even een waarschuwing als je dit nog nooit gedaan hebt : Op de pennen van de dikke condensator onder op foto1 kan tot minuten na het uitschakelen > 350 volt blijven staan. Dood zal je er niet van gaan , maar die kan serieuze tikken uitdelen. Meet even dat ie bijna spanningsloos is voor je er in de buurt werkt.
Wat mij opvalt is dat deze print verschrikkelijk slecht gesoldeerd is.
Het kan gezichtsbedrog zijn. (ingezoomd zijn de fotos niet echt duidelijk meer) maar ik zie veel solderingen met slecht uitgevloeide soldeer, gebarsten solderingen, en volgens mij zelfs een pin die bijna, of helemaal los staat (eerste foto rechtsonder, onderdeel C113 of C115 slecht leesbaar).
Ik zou, na de oplossing van @SA007 te proberen , alle solderingen ook eens overlopen met de soldeerbout. Na een mechanische schok (val) komen slechte solderingen dikwijls los, zoals je zelf al hebt gezien.
SA007 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:00:
In mijn ervaring zijn de soldeerverbindingen van de koelblokken zelf alleen mechanisch, alleen om te zorgen dat hij vast zit dus, dus een slechte soldeerverbinding zorgt er alleen voor dat het blok los zit.
(dat zorgt dan weer voor het afgebroken pinnetje van de diode, maar het los zitten zelf is geen elektrisch defect)
Kijk eens goed naar de controllerchip, bij mij was daar letterlijk een stukje vanaf.

Een reflow voor 1 contactje doe je met de soldeerbout. Eigenlijk niets anders dan opnieuw vloeibaar maken, en in dit geval soldeer verder verspreiden over dat nieuwe koper.Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:09:
[...]
Ik weet niet zo goed wat reflow is. Ik zie filmpjes waarin pasta over de verbindingen wordt gelegd en daarna de plaat in de oven?
[ Voor 49% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 01-01-2020 17:01 ]
Specs ...ik doe er niets meer aan.
[ Voor 10% gewijzigd door Bamboozled op 01-01-2020 18:03 ]
Ik heb een setje besteld dat uit Spanje komt. Ik hoop hem dus binnen een paar dagen te ontvangen.Tommie12 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:45:
Het proberen waar, maar als je op Aliexpress bestelt heb je wel wat geduld nodig. Levering kan makkelijk 6 weken duren.
OT: dat klopt niet altijd bij Ali. Ik heb ook al in Frankrijk besteld, en toch 6 weken kunnen wachten ondanks dat het beloofd was binnen 4 weken. Heb toen wel klacht in gediend, en mijn geld terug gekregen.Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:57:
[...]
Ik heb een setje besteld dat uit Spanje komt. Ik hoop hem dus binnen een paar dagen te ontvangen.
Dit soort vermogen fet's hebben vaak verbinding via het koel oppervlak ipv de middelste pin. De middelste pin is vaak ingekort. Alleen dat is normaal als ze op een print zitten, of dat ook zo is via een koel plaat weet ik niet, maar kan heel goed. Ook breekt vaak juist niet de middelste poot als eerste. Deze zou dan altijd nog aan de fet zelf zitten. Dit lijkt me dus af fabriek zo te zijn geweest.BladeSlayer1000 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:57:
Als je goed inzoomt op de foto, zie je het volgende;
[Afbeelding]
Daar lijkt het erop, dat de middelste pin afgebroken is van de transistor. Dus het lijkt erop dat @SA007 gelijk heeft.
Edit; dit is de transistor die aan het koelblok zit vastgebonden die jij rood hebt omcirkelt.
De package waar jij het over hebt is de TO-252, daarbij is een van de het 'koelvlak' een aansluiting, die worden ook op de printplaat gesoldeerd. In dit geval is het een TO-220 package, waarbij de aansluitingen naast elkaar zitten. In sommige gevallen besluit de fabrikant om de middelste pin naar voren te buigen om een betere scheiding te creëren, en/of fouten bij montage te voorkomen.Tadango schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:03:
[...]
Dit soort vermogen fet's hebben vaak verbinding via het koel oppervlak ipv de middelste pin. De middelste pin is vaak ingekort. Alleen dat is normaal als ze op een print zitten, of dat ook zo is via een koel plaat weet ik niet, maar kan heel goed. Ook breekt vaak juist niet de middelste poot als eerste. Deze zou dan altijd nog aan de fet zelf zitten. Dit lijkt me dus af fabriek zo te zijn geweest.
Ik heb de soldeerkit inmiddels binnen en de lader weer open gemaakt. Je hebt inderdaad gelijk, de middelste pin van de chip op het koelblok is afgebroken. Duidelijk te zien op onderstaande foto.SA007 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:37:
Heb net een paar weken terug zo'n lader gerepareerd.
Wat daar gebeurd was:
Op het rechte koelblok zit een diode in een 3-pins TO220 package.
Daarvan was de middelste pin afgebroken, dat zorgde ervoor dat het feedback circuit niet meer werkt.
Dat zorgt er vervolgens voor dat de main switching IC (bij mij een ICE2B765P2) op het schuin gemonteerde koelblok opgeblazen werd.
Hier zat letterlijk een gat in.
Mijn fix:
Beide koelblokken beter vastgezet (pinnen rondgebogen en beter gesoldeerd)
De middelste pin van de diode gerepareerd (stukje draad eraan, was flink pielen)
De main switching ic vervangen (7 euro, eentje uit engeland ivm snelle shipping, al is ie uit china flink goedkoper)
Ben daarbij flink geholpen door de info die ik vond in deze circuitsonline thread:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145403

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2020 18:07 ]
Wat je kan doen, is een draad op de losse pin solderen, en die dan vastsolderen aan de middelste poot die nog in het IC zit.Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:05:
[...]
Ik heb de soldeerkit inmiddels binnen en de lader weer open gemaakt. Je hebt inderdaad gelijk, de middelste pin van de chip op het koelblok is afgebroken. Duidelijk te zien op onderstaande foto.
@BladeSlayer1000 en jij hebben een erg scherp oog.![]()
[Afbeelding]
De chip is een "ma6d49", weten jullie waar ik deze kan bestellen?
Of kan ik dit zelf repareren?
[ Voor 4% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 10-01-2020 18:20 ]
Weer bedankt voor je snelle reactie.BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:13:
[...]
Wat je kan doen, is een draad op de losse pin solderen, en die dan vastsolderen aan de middelste poot die nog in het IC zit.
Met een beetje geluk, hoef je niet eens een stukje draad te pakken, en kun je de afgebroken pin, dicht bij de breuk buigen (wel voorzichtig!) en de 2 pinnen aan elkaar solderen.