Oplader van elektrische fiets gevallen, werkt niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoeptegel5
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-09 15:01
Gegroet kameraden 8) ,

Mijn moeder heeft de oplader van haar elektrische fiets laten vallen. Nu doet hij niks meer, geen lampje, geen geluid...

Ik heb hem net even opengeschroefd en zie niet zoveel bijzonders, ik heb nog geen ervaring met het repareren/inspecteren van printplaten. ;(

Het enige dat ik kan vinden is een punt dat afgebroken lijkt, dit is te zien op onderstaande foto's. Ik heb ook het onderdeel gemarkeerd aan de andere kant.

https://imgur.com/a/PfXXtoW

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vQmyJep.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bj5dRQc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rj99JBZ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KAAQ5VH.jpg

Ik hoop dat iemand mij hier wat over uit kan leggen of een diagnose kan stellen adhv de foto's. Ik kan eventueel nog extra foto's maken. :) Tips zijn welkom!

Beste antwoord (via Stoeptegel5 op 01-01-2020 18:20)

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 22:48
Als je goed inzoomt op de foto, zie je het volgende;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MjShwoLFt2iIsrHx7YmCTyt7/thumb.png

Daar lijkt het erop, dat de middelste pin afgebroken is van de transistor. Dus het lijkt erop dat @SA007 gelijk heeft.

Edit; dit is de transistor die aan het koelblok zit vastgebonden die jij rood hebt omcirkelt.

[ Voor 49% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 01-01-2020 17:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:40
Mij lijkt het dat de printplaat gebarsten is.
Je weet dan niet welke verbindingen er tussenin nog defect zijn. Zal een moeilijke zijn.

Het enige wat ik zou proberen is die ene soldeerverbinding eens herdoen, maar kans is klein.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Heb net een paar weken terug zo'n lader gerepareerd.

Wat daar gebeurd was:
Op het rechte koelblok zit een diode in een 3-pins TO220 package.
Daarvan was de middelste pin afgebroken, dat zorgde ervoor dat het feedback circuit niet meer werkt.
Dat zorgt er vervolgens voor dat de main switching IC (bij mij een ICE2B765P2) op het schuin gemonteerde koelblok opgeblazen werd.
Hier zat letterlijk een gat in.

Mijn fix:
Beide koelblokken beter vastgezet (pinnen rondgebogen en beter gesoldeerd)
De middelste pin van de diode gerepareerd (stukje draad eraan, was flink pielen)
De main switching ic vervangen (7 euro, eentje uit engeland ivm snelle shipping, al is ie uit china flink goedkoper)

Ben daarbij flink geholpen door de info die ik vond in deze circuitsonline thread:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
Inboedelverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoeptegel5
SA007 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:37:

Wat daar gebeurd was:
Daarvan was de middelste pin afgebroken, dat zorgde ervoor dat het feedback circuit niet meer werkt.
Dat zorgt er vervolgens voor dat de main switching IC (bij mij een ICE2B765P2) op het schuin gemonteerde koelblok opgeblazen werd.

Mijn fix:
De middelste pin van de diode gerepareerd (stukje draad eraan, was flink pielen)
De main switching ic vervangen (7 euro, eentje uit engeland ivm snelle shipping, al is ie uit china flink goedkoper)

Ben daarbij flink geholpen door de info die ik vond in deze circuitsonline thread:
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik denk niet dat ik de skills heb om dit te repareren. :|

Dan maar kijken naar verzekering en een nieuwe/tweedehands kopen zoals @pennywiser voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Wat kost zo'n lader eigenlijk? Een reflow van dat soldeer punt is proberen altijd wel waard.

Als ik het goed bekijk is dat ene contactje helemaal los komen te liggen nu.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 01-01-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoeptegel5
pennywiser schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:45:
Wat kost zo'n lader eigenlijk? Een reflow van dat soldeer punt is proberen altijd wel waard.
Marktplaats zegt 35 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Toch nog goed gezien van je dat dat contact los zit. Eromheen is groen nu, dit moet je even wegkrabben eronder zit koper. Dan even reflow over dat nieuwe koper heen. Dat laagje koper is afgescheurd zeg maar nu.

Proberen waard, nee heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Eerst even een waarschuwing als je dit nog nooit gedaan hebt : Op de pennen van de dikke condensator onder op foto1 kan tot minuten na het uitschakelen > 350 volt blijven staan. Dood zal je er niet van gaan , maar die kan serieuze tikken uitdelen. Meet even dat ie bijna spanningsloos is voor je er in de buurt werkt.

Wat mij opvalt is dat deze print verschrikkelijk slecht gesoldeerd is.
Het kan gezichtsbedrog zijn. (ingezoomd zijn de fotos niet echt duidelijk meer) maar ik zie veel solderingen met slecht uitgevloeide soldeer, gebarsten solderingen, en volgens mij zelfs een pin die bijna, of helemaal los staat (eerste foto rechtsonder, onderdeel C113 of C115 slecht leesbaar).

Ik zou, na de oplossing van @SA007 te proberen , alle solderingen ook eens overlopen met de soldeerbout. Na een mechanische schok (val) komen slechte solderingen dikwijls los, zoals je zelf al hebt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
In mijn ervaring zijn de soldeerverbindingen van de koelblokken zelf alleen mechanisch, alleen om te zorgen dat hij vast zit dus, dus een slechte soldeerverbinding zorgt er alleen voor dat het blok los zit.
(dat zorgt dan weer voor het afgebroken pinnetje van de diode, maar het los zitten zelf is geen elektrisch defect)

Kijk eens goed naar de controllerchip, bij mij was daar letterlijk een stukje vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
SA007 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:00:
In mijn ervaring zijn de soldeerverbindingen van de koelblokken zelf alleen mechanisch, alleen om te zorgen dat hij vast zit dus, dus een slechte soldeerverbinding zorgt er alleen voor dat het blok los zit.
(dat zorgt dan weer voor het afgebroken pinnetje van de diode, maar het los zitten zelf is geen elektrisch defect)

Kijk eens goed naar de controllerchip, bij mij was daar letterlijk een stukje vanaf.
Denk dat je gelijk hebt. Contactje is niet genummerd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoeptegel5
pennywiser schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:52:
Toch nog goed gezien van je dat dat contact los zit. Eromheen is groen nu, dit moet je even wegkrabben eronder zit koper. Dan even reflow over dat nieuwe koper heen. Dat laagje koper is afgescheurd zeg maar nu.

Proberen waard, nee heb je.
Bedankt :) , je hebt inderdaad gelijk. Leuk project om eens te kijken of dit een nieuwe hobby wordt.

Ik weet niet zo goed wat reflow is. Ik zie filmpjes waarin pasta over de verbindingen wordt gelegd en daarna de plaat in de oven?
floorcleaner schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:54:
Eerst even een waarschuwing als je dit nog nooit gedaan hebt : Op de pennen van de dikke condensator onder op foto1 kan tot minuten na het uitschakelen > 350 volt blijven staan. Dood zal je er niet van gaan , maar die kan serieuze tikken uitdelen. Meet even dat ie bijna spanningsloos is voor je er in de buurt werkt.

Wat mij opvalt is dat deze print verschrikkelijk slecht gesoldeerd is.
Het kan gezichtsbedrog zijn. (ingezoomd zijn de fotos niet echt duidelijk meer) maar ik zie veel solderingen met slecht uitgevloeide soldeer, gebarsten solderingen, en volgens mij zelfs een pin die bijna, of helemaal los staat (eerste foto rechtsonder, onderdeel C113 of C115 slecht leesbaar).

Ik zou, na de oplossing van @SA007 te proberen , alle solderingen ook eens overlopen met de soldeerbout. Na een mechanische schok (val) komen slechte solderingen dikwijls los, zoals je zelf al hebt gezien.
Dank voor de waarschuwing, ik had het zelf ook al in gedachten en dacht dat er geen spanning meer op staat na een aantal minuten. Ik heb geen multimeter dus ik weet niet of hij nog op spanning staat. Misschien maar eens handig om aan te schaffen. :P

En bedankt voor de andere tips om alles eens na te lopen als hij nog steeds niet werkt. Ik heb geen flauw idee wat betreft de kwaliteit van de printplaat en de soldeerpunten. Het is iig een Sparta fiets.
SA007 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:00:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oZBXety.png

Is dit de controller chip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Stoeptegel5 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:09:
[...]

Ik weet niet zo goed wat reflow is. Ik zie filmpjes waarin pasta over de verbindingen wordt gelegd en daarna de plaat in de oven?
Een reflow voor 1 contactje doe je met de soldeerbout. Eigenlijk niets anders dan opnieuw vloeibaar maken, en in dit geval soldeer verder verspreiden over dat nieuwe koper.

Echter wat @SA007 zegt klopt denk ik, dit contactje heeft geen functie anders dan dat koellichaam vastzetten. Hersolderen zal geen nut hebben dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nee, de chip die op het andere koelblok zit.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/qTUAAOSwhQhY5eiT/s-l225.jpg

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MjShwoLFt2iIsrHx7YmCTyt7/thumb.png

Daar lijkt het erop, dat de middelste pin afgebroken is van de transistor. Dus het lijkt erop dat @SA007 gelijk heeft.

Edit; dit is de transistor die aan het koelblok zit vastgebonden die jij rood hebt omcirkelt.

[ Voor 49% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 01-01-2020 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 16:26

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Eens met @BladeSlayer1000 , het lijkt inderdaad een afgebroken pootje. Het recept van @SA007 toepassen dan op dat pootje, maar eerst het koellichaam weer vastzetten. Met wat mazzel zou de boel weer kunnen werken.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Volgens mij ook @BladeSlayer1000 kudos

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 01-01-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoeptegel5
Bedankt voor de aanwijzingen, ik zal morgen even kijken of het inderdaad een afgebroken pin is.

Ook moet ik nog een soldeersetje bestellen, ik zie dat op tweakers soldeerbouten worden aanbevolen van €50+. Ik ben echter niet van plan om regelmatig te solderen. Volstaat een setje onder de 20 euro van aliexpress ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 09:24
Je hebt een soldeerbout voor electronica nodig. Normale soldeerbouten zijn hiervoor veel te grof en te zwaar. Ga voor een simpele electronica-soldeerbout van ongeveer 20W. Koop er een beetje soldeertin voor electronica bij (geen normale soldeertin) en eventueel wat zuiglitze, daarmee kun je overtollig tin opruimen. Zou samen ongeveer 2 of 3 tientjes moeten kosten.

Eventueel wat printplaten uit oude apparaten slopen om een beetje te oefenen. Lossolderen is een kunst op zich...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
20W is prima, maar vaak heb je ook 30W nodig. Bij Ali hebben ze instelbare (temperatuur), die zijn inderdaad prima. Je hebt daar ook setjes met multimeter alles erbij.

Soldeertin, neem harskern 40/60, 1 of 1,5 mm zijn prima. Ook op Ali, danwel al in een setje inbegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Het proberen waar, maar als je op Aliexpress bestelt heb je wel wat geduld nodig. Levering kan makkelijk 6 weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoeptegel5
Tommie12 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:45:
Het proberen waar, maar als je op Aliexpress bestelt heb je wel wat geduld nodig. Levering kan makkelijk 6 weken duren.
Ik heb een setje besteld dat uit Spanje komt. Ik hoop hem dus binnen een paar dagen te ontvangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Stoeptegel5 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:57:
[...]

Ik heb een setje besteld dat uit Spanje komt. Ik hoop hem dus binnen een paar dagen te ontvangen. :)
OT: dat klopt niet altijd bij Ali. Ik heb ook al in Frankrijk besteld, en toch 6 weken kunnen wachten ondanks dat het beloofd was binnen 4 weken. Heb toen wel klacht in gediend, en mijn geld terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:57:
[Afbeelding]

Dit soort vermogen fet's hebben vaak verbinding via het koel oppervlak ipv de middelste pin. De middelste pin is vaak ingekort. Alleen dat is normaal als ze op een print zitten, of dat ook zo is via een koel plaat weet ik niet, maar kan heel goed. Ook breekt vaak juist niet de middelste poot als eerste. Deze zou dan altijd nog aan de fet zelf zitten. Dit lijkt me dus af fabriek zo te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Btw, heb je de zekering aan de ingang kant al nagemeten? Zekeringen kunnen ook slecht tegen schokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Tadango schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Dit soort vermogen fet's hebben vaak verbinding via het koel oppervlak ipv de middelste pin. De middelste pin is vaak ingekort. Alleen dat is normaal als ze op een print zitten, of dat ook zo is via een koel plaat weet ik niet, maar kan heel goed. Ook breekt vaak juist niet de middelste poot als eerste. Deze zou dan altijd nog aan de fet zelf zitten. Dit lijkt me dus af fabriek zo te zijn geweest.
De package waar jij het over hebt is de TO-252, daarbij is een van de het 'koelvlak' een aansluiting, die worden ook op de printplaat gesoldeerd. In dit geval is het een TO-220 package, waarbij de aansluitingen naast elkaar zitten. In sommige gevallen besluit de fabrikant om de middelste pin naar voren te buigen om een betere scheiding te creëren, en/of fouten bij montage te voorkomen.

Vaak gebeurt het buigen met de hand, en kan het wel eens voorkomen dat de pin te ver wordt gebogen en er stress op de pin komt te staan, als de voeding dan hard valt breekt vaak de pin af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoeptegel5
SA007 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:37:

Wat daar gebeurd was:

Mijn fix:

Ik heb de soldeerkit inmiddels binnen en de lader weer open gemaakt. Je hebt inderdaad gelijk, de middelste pin van de chip op het koelblok is afgebroken. Duidelijk te zien op onderstaande foto.

@BladeSlayer1000 en jij hebben een erg scherp oog. 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cX2nhjz.jpg

De chip is een "ma6d49", weten jullie waar ik deze kan bestellen? :)

Of kan ik dit zelf repareren?

[ Voor 3% gewijzigd door Stoeptegel5 op 10-01-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Stoeptegel5 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:05:
[...]

Ik heb de soldeerkit inmiddels binnen en de lader weer open gemaakt. Je hebt inderdaad gelijk, de middelste pin van de chip op het koelblok is afgebroken. Duidelijk te zien op onderstaande foto.

@BladeSlayer1000 en jij hebben een erg scherp oog. 8)

[Afbeelding]

De chip is een "ma6d49", weten jullie waar ik deze kan bestellen? :)

Of kan ik dit zelf repareren?
Wat je kan doen, is een draad op de losse pin solderen, en die dan vastsolderen aan de middelste poot die nog in het IC zit.
Met een beetje geluk, hoef je niet eens een stukje draad te pakken, en kun je de afgebroken pin, dicht bij de breuk buigen (wel voorzichtig!) en de 2 pinnen aan elkaar solderen.

[ Voor 4% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 10-01-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoeptegel5
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:13:
[...]

Wat je kan doen, is een draad op de losse pin solderen, en die dan vastsolderen aan de middelste poot die nog in het IC zit.
Met een beetje geluk, hoef je niet eens een stukje draad te pakken, en kun je de afgebroken pin, dicht bij de breuk buigen (wel voorzichtig!) en de 2 pinnen aan elkaar solderen.
Weer bedankt voor je snelle reactie. :) Dat wordt een mooie uitdaging, morgen maar even proberen. Volgens mij heb ik héél weinig ruimte.
Pagina: 1