Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09-2020
Hallo allemaal,

Ik wil graag een huis kopen, dit wil ik verhuren aan mijn ouders.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Kunnen mijn ouders huurtoeslag aanvragen?
In hoeverre word ik belasting technisch belast?

Waar moet ik rekening mee houden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Nederland? België?
Handje contante kopen? Of met een hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03:38
Wat heb je zelf al onderzocht?

Googlen op het woord 'huurtoeslag' levert direct dit op:
https://www.belastingdien...ve/toeslagen/huurtoeslag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Anoniem: 320788 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 21:51:
Nederland? België?
Handje contante kopen? Of met een hypotheek?
Nederland, hypotheek, en gedeelte handje contantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwacht dat je hypotheek verstrekker een anti verhuur regel in de voorwaarde heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:07

Osxy

Holy crap on a cracker

Je kan geen normale hypotheek krijgen, bij verhuur kom je in andere categorie terecht met flink hogere rentes.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zeer waarschijnlijk gaat de geldverstrekker dan niet mee in je verhuur verhaal. Over het algemeen is dat een clausule die in de hypotheekvoorwaarden staat.

EDIT: wanneer 3 gebruikers hier hetzelfde melden op hetzelfde tijdstip zal er vast een kern van waarheid inzitten.

[ Voor 17% gewijzigd door sypie op 31-12-2019 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Bij de toeslagen staat niets vermeldt als het in de familie blijft zeg maar.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

De een geeft aan dat ik aan moet geven tijdelijke situatie, dit zit in de grijze zone omdat tijdelijk een rekbaar begrip is. Dan wordt het box 1 ipv 3 bij tijdelijk.
Melden bij bank, zou je moeten doen maar wordt niet nagetrokken en is niet strafbaar ( dit zou ook weer schelen)
En zo zullen er nog heel veel adviezen zijn, heel veel ouders kopen voor hun kinderen, en kunnen dan ook nog een gedeelte huur schenken en de toeslagen krijgen, maar andersom is het net iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:07

Osxy

Holy crap on a cracker

Drakkuz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 21:57:
Bij de toeslagen staat niets vermeldt als het in de familie blijft zeg maar.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

De een geeft aan dat ik aan moet geven tijdelijke situatie, dit zit in de grijze zone omdat tijdelijk een rekbaar begrip is. Dan wordt het box 1 ipv 3 bij tijdelijk.
Melden bij bank, zou je moeten doen maar wordt niet nagetrokken en is niet strafbaar ( dit zou ook weer schelen)
En zo zullen er nog heel veel adviezen zijn, heel veel ouders kopen voor hun kinderen, en kunnen dan ook nog een gedeelte huur schenken en de toeslagen krijgen, maar andersom is het net iets anders.
Zodra je je hypotheek voorwaarden schend loop je risico dat de bank de volledige hypotheek zal opeisen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Osxy schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 21:58:
[...]

Zodra je je hypotheek voorwaarden schend loop je risico dat de bank de volledige hypotheek zal opeisen.
In de praktijk melden huiseigenaren hun verhuur zelden bij de bank, vanwege de ongunstige voorwaarden en onzekere uitkomst van het melden. De bank ontdekt dit zelden, zegt een accountant uit Amsterdam, die NRC over deze kwestie sprak. Ook De Groot zegt: „Ik heb nog nooit gemerkt dat er wordt gecontroleerd, zo lang je de hypotheek netjes betaalt.” De Rabobank erkent: „Er is weinig waar we op af kunnen gaan. We vertrouwen erop dat de klant het eerlijk meldt.”

De bank heeft – anders dan Belastingdienst en uitkeringsinstantie UWV – geen toegang tot het bevolkingsregister, waarin elke inwoner van Nederland volgens de Wet Basisregistratie Personen (WBP) verplicht is door te geven waar hij nu woont.

Denk dat dat opeisen idd gebeurd als er troubels uit voortkomen, plantage, overlast, etc als je een paar oudere mensen erin zet die gewoon netjes zijn, en de hypo correct betaalt wordt zie ik geen controles voorbijkomen.

Maar niet melden, is dus wel tegen de regels.

[ Voor 10% gewijzigd door Drakkuz op 31-12-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke.

Geen ervaring.
Ja mits de huurprijs niet te hoog.
Box1. Belastbaar inkomen uit huis.

En hou rekening met een hypotheek verstrekker die de gehele hypotheek komt claimen wanneer hij er wel achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Drakkuz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 21:45:
Hallo allemaal,

Belasting technisch: je hebt geen rechts op HRA op deze lening. Geen idee in hoeverre je ouders voldoen aan de regels met betrekking tot huurtoeslag, dat jij de zoon bent maakt verder niet uit.

Qua belasting zal je even moeten inlezen, het nieuwe voorstel vanaf ergens 2022 heeft hier wel invloed op
Vermogensrendementsheffing 2.0 medio 1 jan 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Drakkuz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 21:45:
Hallo allemaal,

Ja, ervaring mee, alleen gekocht samen met mijn broer en zus zonder hypotheek nodig te hebben.
In geval van een hypotheek zal de bank toestemming voor verhuur moeten geven, al kun je ook bij crowdfunding terecht die misschien niet deze beperking heeft.

Waar je wel op moet letten is dat je je ouders een reele huurprijs moet vragen, anders krijg je vragen van de belastingdienst rondom schenkingsrecht. Wij hebben 6% van de koopsom aangehouden.
Zie ook https://www.belastingtips...erhuur_woning_aan_ouders/

Huurinkomsten zijn onbelast en of je ouders huurtoeslag krijgen ligt aan hun inkomen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:12
Gewoon de regels van de hypotheek verstrekkers bekijken. Sommige verbieden verhuur, sommige staan het gewoon toe (Meestal met een kleine renteverhoging)

Verder zoals gezegd wel de belastingregels goed doorlezen. HRA krijg je b.v. niet en er zijn wat mogelijkheden om ofwel belasting over de inkomsten te betalen, of het huis als vermogen aan te geven en dan geen belasting meer over de inkomsten te hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Greyfox schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:17:
[...]

Ja, ervaring mee, alleen gekocht samen met mijn broer en zus zonder hypotheek nodig te hebben.
In geval van een hypotheek zal de bank toestemming voor verhuur moeten geven, al kun je ook bij crowdfunding terecht die misschien niet deze beperking heeft.

Waar je wel op moet letten is dat je je ouders een reele huurprijs moet vragen, anders krijg je vragen van de belastingdienst rondom schenkingsrecht. Wij hebben 6% van de koopsom aangehouden.
Zie ook https://www.belastingtips...erhuur_woning_aan_ouders/

Huurinkomsten zijn onbelast en of je ouders huurtoeslag krijgen ligt aan hun inkomen.
Bedankt voor je input, 6% van de koopsom aan huur kun je dat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Drakkuz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:28:
[...]

Bedankt voor je input, 6% van de koopsom aan huur kun je dat toelichten?
Als je minder dan die 6% van de koopsom per jaar aan huur vraagt, kun je vragen van de belastingdienst krijgen omdat je een niet-marktconforme huur vraagt.Een ouders-kind verkoop-terughuur constructie wordt vaak gezien als een manier om schenkbelasting te omzeilen cq te beperken.

https://ntrs.nl/2015/01/0...ccepteert-de-fiscus-niet/

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Aangezien het doel van dit topic lijkt te zijn ‘hoe kunnen we de regels omzeilen’ en dat niet toegestaan is op Tweakers, gaat dit topic op slot.
Tevens is er sowieso zelf te weinig onderzoek gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 31-12-2019 23:34 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.