Google WiFi toegevoegd aan bestaand wired LAN (dubbel DHCP)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-07 13:00
Oude situatie : router (192.168.1.1) van ISP, deze geeft ook de IP adressen uit zowel bekabeld als op wireless, verbonden aan een switch. Of men dus bekabeld of via wifi verbindt : IP adres komt van de router in 192.168.1.* Twee DHCP reserveringen (Synology en IPcam aan het huis)

Nieuwe situatie : Google Wifi toegevoegd. Naast 1 kabel uit de router naar de switch loopt er een tweede kabel naar het primaire Google Wifi punt. Wifi op de ISP router uitgezet. Alles werkt uiteraard prima, alleen bekabeld krijgen de apparaten 192.168.1.* adres en draadloos krijgen ze 192.168.86.*

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb :

De DHCP scope verdeeld tussen de 2 DHCP servers (ISP router deelt 192.168.1.2-192.168.1.150 uit en Google WiFi deelt 192.168.151-192.168.1.255 uit : geen resultaat. DNS ingesteld op Google WiFi in 192.168.1.1. Geen resultaat

Onderaan de streep weet ik dat het beste is dat er 1 bron van IP adressen is en wat mij betreft is dat de router van de ISP. Daar heb ik ook al 2 reserveringen, scheelt weer overzetten in de Google WiFI. In de Google WiFi app heb ik gevonden hoe ik dingen aan kan passen (UTP uit primaire Google WiFi punt, dan instellen, kabel weer terug) maar WAT ik moet instellen en waar daar kan ik hulp bij gebruiken.

Router ISP : 192.168.1.1
Syno : 192.168.1.*
IPCam : 192.168.1.*
Primaire Google WiFi punt : 192.168.86.1

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Het Google accesspoint een ip in je 192.168.1.0/24 netwerk geven. Gateway is de .1
Op het accesspoint dhcp uitschakelen zodat de router van je isp de enige dhcp server is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
Google AP heeft reservering 192.168.1.11 in de router van de ISP. (op basis van MAC).

Waar in Google WiFi disable ik DHCP... schijnt niet te kunnen... :( Dus het hele LAN zit nog op 192.168.1.* en WLAN op 192.168.86.*

Update : https://support.google.com/googlenest/thread/832837?hl=en

dus de enige manier om DHCP uit te zetten is van dit punt de mesh functie uit te zetten. Beats the point. Dan toch maar DHCP op de ISP router uit en google laten regeren? Het zijn tenslotte maar 2 reserveringen.

[ Voor 56% gewijzigd door MMMMMM op 29-12-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

MMMMMM schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:59:
Nieuwe situatie : Google Wifi toegevoegd.
Nou ja, nieuw. Je gebruikt blijkbaar al Google WiFi sinds 2017, klopt dat? Ik stel die vraag omdat het nu lijkt alsof er iets is veranderd, maar misschien is dat ook zo.

Er zijn drie elementen die hier een rol spelen:
- een router: maakt netwerken, en stuurt verkeer tussen netwerken, meestal ook de DHCP server
- een switch: verbindt netwerkkabels
- een access point (AP): verbindt draadloze apparaten (“draadloze switch”)

In dit geval heb je volgens mij meerdere routers, namelijk de ISP router en de Google WiFi router.

Klopt dit netwerkschema?

ISP
|
—- NAT/firewall —
ISP router — switch —- 192.168.1.0/24 Synology + IP camera
|
—- NAT/firewall —-
Primaire Google WiFi (=router+AP) >> WiFi >> 192.168.86.0/24
^
^
WiFi
^
^
andere mesh nodes >> WiFi >> 192.168.86.0/24
dus de enige manier om DHCP uit te zetten is van dit punt de mesh functie uit te zetten. Beats the point. Dan toch maar DHCP op de ISP router uit en google laten regeren? Het zijn tenslotte maar 2 reserveringen.
Als bovenstaande klopt heb je twee netwerken. Daarin horen ook twee DHCP servers. Vraag is dus: wat is je probleem hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1225620 op 29-12-2019 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-07 12:23

Nox

Noxiuz

MMMMMM schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:35:
Google AP heeft reservering 192.168.1.11 in de router van de ISP. (op basis van MAC).

Waar in Google WiFi disable ik DHCP... schijnt niet te kunnen... :( Dus het hele LAN zit nog op 192.168.1.* en WLAN op 192.168.86.*

Update : https://support.google.com/googlenest/thread/832837?hl=en

Huh wat, hoezo kan die niet uit :? 8)7

Heb je voor beide dhcp servers wel de juiste gateway en dns servers ingevoerd? Punt wat je nu krijgt is dat er 2 DHCP servers actief zijn en beiden reageren waarschijnlijk op de broadcast.

Kan de google wifi niet in accesspoint mode gezet worden? Want dat is wat je eigenlijk wil bereiken. Als je de dhcp server niet uit kan schakelen zonder defect is het product imho gewoon een stuk gedrocht en mag 'ie terug naar de winkel, maar dat is even mijn mening. :X

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
Anoniem: 1225620 schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:48:
[...]

Nou ja, nieuw. Je gebruikt blijkbaar al Google WiFi sinds 2017, klopt dat? Ik stel die vraag omdat het nu lijkt alsof er iets is veranderd, maar misschien is dat ook zo.

Er zijn drie elementen die hier een rol spelen:
- een router: maakt netwerken, en stuurt verkeer tussen netwerken, meestal ook de DHCP server
- een switch: verbindt netwerkkabels
- een access point (AP): verbindt draadloze apparaten (“draadloze switch”)

In dit geval heb je volgens mij meerdere routers, namelijk de ISP router en de Google WiFi router.

Klopt dit netwerkschema?

ISP
|
—- NAT/firewall —
ISP router — switch —- 192.168.1.0/24 Synology + IP camera
|
—- NAT/firewall —-
Primaire Google WiFi (=router+AP) >> WiFi >> 192.168.86.0/24
^
^
WiFi
^
^
andere mesh nodes >> WiFi >> 192.168.86.0/24

[...]

Als bovenstaande klopt heb je twee netwerken. Daarin horen ook twee DHCP servers. Vraag is dus: wat is je probleem hiermee?
Thanks Sherlock, die installatie uit 2017 is niet in mijn huis :D

Schema klopt helemaal!

Probleem met apparaten WLAN 192.168.1.* en bekabeld 192.168.86.* is dat ik niet met mobiel (WLAN) de TV (bekabeld) kan bedienen... (1st world problems).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
Nox schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:13:
[...]

Huh wat, hoezo kan die niet uit :? 8)7

Heb je voor beide dhcp servers wel de juiste gateway en dns servers ingevoerd? Punt wat je nu krijgt is dat er 2 DHCP servers actief zijn en beiden reageren waarschijnlijk op de broadcast.

Kan de google wifi niet in accesspoint mode gezet worden? Want dat is wat je eigenlijk wil bereiken. Als je de dhcp server niet uit kan schakelen zonder defect is het product imho gewoon een stuk gedrocht en mag 'ie terug naar de winkel, maar dat is even mijn mening. :X
Naar de winkel is overdreven, het zijn consumer gerichte spullen en die zijn makkelijk in de installatie maar minder opties voor aanpassingen... gateway is 192.168.1.1 en ik gebruik 8.8.8.8 als DNS. Ik snap wel dat het voor jou een "stuk gedrocht is" maar ik kies hier voor gemak. Overal wifi, 1 SSID, snelle installatie, ik snap dat dat voor een echte Tweaker geen reden is om dit aan te schaffen, maar ik ben gewoon niet iemand die een eigen server inricht met router software of ddwrt uit gaat zitten pluizen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoolz14
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik heb volgens mij het zelfde gehad thuis, waar er 2 DHCP door elkaar draaide.

Mijn oplossing was als volgd:

Ziggo modem in Bridge modus, die het doorstuurd naar mijn Nighthawk router.
Achter de nighthawk router staat een Google Wi-Fi voor op de slaapkamer, die zijn eigen DHCP hanteerde. Dit heb ik opgelost door deze ook in Bridge modus te laten draaien. Nu alles via de DHCP van mijn Nighthawk router.

Hopelijk heb je hier iets aan :-)

Edit:

https://support.google.com/wifi/answer/6240987?hl=nl

[ Voor 6% gewijzigd door Hoolz14 op 30-12-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
Hoolz14 schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:46:
Ik heb volgens mij het zelfde gehad thuis, waar er 2 DHCP door elkaar draaide.

Mijn oplossing was als volgd:

Ziggo modem in Bridge modus, die het doorstuurd naar mijn Nighthawk router.
Achter de nighthawk router staat een Google Wi-Fi voor op de slaapkamer, die zijn eigen DHCP hanteerde. Dit heb ik opgelost door deze ook in Bridge modus te laten draaien. Nu alles via de DHCP van mijn Nighthawk router.

Hopelijk heb je hier iets aan :-)

Edit:

https://support.google.com/wifi/answer/6240987?hl=nl
Thanks!! Maar ik heb 3 punten, dus dan verlies ik mesh op het primaire punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoolz14
MMMMMM schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:55:
[...]

Thanks!! Maar ik heb 3 punten, dus dan verlies ik mesh op het primaire punt.
Als je het modem van je ISP in bridge modus zet naar het primaire Google Wi-Fi, dan zou in theorie de DHCP van Google het over moeten nemen en komt alles in die range. Dan word het ISP modem een door geef luikje.

Let op; Soms moet je met de ISP bellen om hem in bridge modus te laten zetten. (Bijvoorbeeld bepaalde ziggo modems)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
Hoolz14 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:04:
[...]

Als je het modem van je ISP in bridge modus zet naar het primaire Google Wi-Fi, dan zou in theorie de DHCP van Google het over moeten nemen en komt alles in die range. Dan word het ISP modem een door geef luikje.

Let op; Soms moet je met de ISP bellen om hem in bridge modus te laten zetten. (Bijvoorbeeld bepaalde ziggo modems)
Ga ik nu proberen, thanks! (zit bij Glasnet, dus denk dat ik dat zelf in de Draytek 2133 kan/mag doen)

Getest, maar wat er gebeurt is dat de gateway 192.168.86.1 wordt maar die vindt niets. Ook DNS doet niets want www.nu.nl wordt niet resolved.

[ Voor 11% gewijzigd door MMMMMM op 30-12-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MMMMMM schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:17:
Getest, maar wat er gebeurt is dat de gateway 192.168.86.1 wordt maar die vindt niets. Ook DNS doet niets want www.nu.nl wordt niet resolved.
Heb je de switch eerst verwijderd voor je met dit bridge verhaal aan de gang ging?

Zo niet, koppel die dan zsm los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
Anoniem: 1225620 schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:17:
[...]

Heb je de switch eerst verwijderd voor je met dit bridge verhaal aan de gang ging?

Zo niet, koppel die dan zsm los.
Nee daar hangen TV en Syno nog aan, dus die was verbonden. Heb nu de change teruggedraaid, dus primair google punt in andere poort op router, alles weer in de lucht en die bridge verwijderd in de isp router.

Hoe komen de bedrade apparaten aan een IP als de switch niet verbonden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MMMMMM schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:22:
Hoe komen de bedrade apparaten aan een IP als de switch niet verbonden is?
Dat is nu even niet je hoofdprobleem. Met een beetje pech heb je zojuist de Synology NAS live met internet verbonden zonder firewall.

Ik zou dus de log daarvan eerst even gaan bekijken of daar een publiek IP adres aan is toegewezen (iets anders san 192.168.x.y) en of er is ingelogd op je NAS (door iemand anders).

Zit er een nieuw wachtwoord op je NAS of heb je de default admin login na installatie laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoolz14
[...]

Ga ik nu proberen, thanks! (zit bij Glasnet, dus denk dat ik dat zelf in de Draytek 2133 kan/mag doen)

Zodra je het modem in Bridge modus heb gezet, wellicht de Google Wi-Fi ook opnieuw in stellen (1 van de 3) als het vanaf daar wel gaat werken de andere 2 ook toevoegen. Daarna pas de NAS/TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoolz14 schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:34:
Zodra je het modem in Bridge modus heb gezet, wellicht de Google Wi-Fi ook opnieuw in stellen (1 van de 3) als het vanaf daar wel gaat werken de andere 2 ook toevoegen. Daarna pas de NAS/TV
Ik zou die bridge mode vooral laten zitten. TS wil de TV bedienen vanuit het ene naar het andere RFC1918 netwerk, maar dat lukt niet. Daar heeft de ISP router niets mee te maken, maar vooral de gesegmenteerde inrichting achter de ISP router.
Hoolz14 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:04:
En dat moeten die ISP’s wat mij betreft vooral zo laten. Het goed bedoelde, maar meestal onnodige bridge advies leidt gemakkelijk tot veiligheidsrisico’s zoals hier lijkt te zijn gebeurd.
Heb je een handleiding waarin wordt beschreven hoe de switchpoorten achterop de Draytek zelf (dus niet je losse switch) zich gedragen bij bridge mode? Dat kan helpen bij de inschatting of je wel of niet een apparaat rechtstreeks met internet hebt verbonden. Voor de goede orde, behalve de NAS kan elk apparaat dat was verbonden met de losse switch gecompromitteerd zijn geraakt. Daarom de switch niet opnieuw aankoppelen als je niet kunt uitsluiten dat er toegang is geweest tot die apparaten.

Er is een kans dat de bridge mode vrijwel alle switch poorten achterop de Draytek zelf heeft uitgeschakeld. De vraag is of één of meerdere apparaten het publieke IP adres van je ISP hebben kunnen krijgen. Uiteraard is de meest gunstige situatie als geen apparaat een publiek adres heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
Anoniem: 1225620 schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:32:
[...]

Dat is nu even niet je hoofdprobleem. Met een beetje pech heb je zojuist de Synology NAS live met internet verbonden zonder firewall.

Ik zou dus de log daarvan eerst even gaan bekijken of daar een publiek IP adres aan is toegewezen (iets anders san 192.168.x.y) en of er is ingelogd op je NAS (door iemand anders).

Zit er een nieuw wachtwoord op je NAS of heb je de default admin login na installatie laten staan?
gecheckt, alles nog ok. admin account is disabled, auto IP ban staat aan en MFA staat ook aan, maar toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-07 12:23

Nox

Noxiuz

MMMMMM schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:27:
[...]

Naar de winkel is overdreven, het zijn consumer gerichte spullen en die zijn makkelijk in de installatie maar minder opties voor aanpassingen... gateway is 192.168.1.1 en ik gebruik 8.8.8.8 als DNS. Ik snap wel dat het voor jou een "stuk gedrocht is" maar ik kies hier voor gemak. Overal wifi, 1 SSID, snelle installatie, ik snap dat dat voor een echte Tweaker geen reden is om dit aan te schaffen, maar ik ben gewoon niet iemand die een eigen server inricht met router software of ddwrt uit gaat zitten pluizen....
Een DHCP-server uitschakelen kan op iedere consumentenrouter die ik ken... ;) En voor iets wat zich als accesspoint in de markt zet moet dat zeker kunnen. ;)

Goed, bridge modus kan niet op je google wifi. Ik kan in de specs niet vinden of je google wifi een LAN-poort heeft, heeft 'ie die? Dan kan je daar je switch op aansluiten en gebruik je de google wifi als je primaire router en de overige devices als AP/Switch.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-07 13:35
Als ik zo kijk naar wat jij wil gaat dit nooit lukken met deze setup om de volgde redenen:

-Google Wifi kan de dhcp niet uitzetten zonder mesh te verliezen ( wat jij wil behouden)
-Google wifi ondersteund geen Vlan tagging ( jij maakt gebruik van iptv via draytek )
-Jou draytek Vigor2133vac splits tv en internet op en wanneer jij dus je draytek in Full Bridge neerzet wordt zowel je tv als internet door 1 lan aansluiting doorgezet.

Vooral bij jou is de Google Wifi een grote bottleneck omdat deze via de huidige firmware niet veel kan.

-edit-

Wanneer je draytek gewoon draait kan je alle 4 lan poorten gebruiken voor zowel iptv als internet of wordt jou iptv gescheiden ?

[ Voor 21% gewijzigd door Arthion-nl op 30-12-2019 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
Nox schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:16:
[...]

Een DHCP-server uitschakelen kan op iedere consumentenrouter die ik ken... ;) En voor iets wat zich als accesspoint in de markt zet moet dat zeker kunnen. ;)

Goed, bridge modus kan niet op je google wifi. Ik kan in de specs niet vinden of je google wifi een LAN-poort heeft, heeft 'ie die? Dan kan je daar je switch op aansluiten en gebruik je de google wifi als je primaire router en de overige devices als AP/Switch.
JA! Google point heeft een LAN poort! (1 voor de UTP naar de ISP router en 1 voor een apparaat). Dus als ik DHCP helemaal uit zet op de ISP Draytek en ik hang de switch aan die poort op de google wifi dan denk ik dat we er zijn!! Ik ga zo testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
Arthion-nl schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:52:
Als ik zo kijk naar wat jij wil gaat dit nooit lukken met deze setup om de volgde redenen:

-Google Wifi kan de dhcp niet uitzetten zonder mesh te verliezen ( wat jij wil behouden)
-Google wifi ondersteund geen Vlan tagging ( jij maakt gebruik van iptv via draytek )
-Jou draytek Vigor2133vac splits tv en internet op en wanneer jij dus je draytek in Full Bridge neerzet wordt zowel je tv als internet door 1 lan aansluiting doorgezet.

Vooral bij jou is de Google Wifi een grote bottleneck omdat deze via de huidige firmware niet veel kan.

-edit-

Wanneer je draytek gewoon draait kan je alle 4 lan poorten gebruiken voor zowel iptv als internet of wordt jou iptv gescheiden ?
IPTV wordt hier niet gebruikt, ik zie 1 vlan voor iptv idd, maar die is in mijn huishouden ongebruikt. Ik ga de optie van beschikbare LAN poort testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-07 13:35
MMMMMM schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:08:
[...]

IPTV wordt hier niet gebruikt, ik zie 1 vlan voor iptv idd, maar die is in mijn huishouden ongebruikt. Ik ga de optie van beschikbare LAN poort testen.
Vanuit gaand wanneer jij alleen internet via glasvezel hebt en geen iptv kan je the draytek in full bridge zetten.
Vervolgen een 1 kabel naar je google wifi trekken voor de internet en 1 kabel vanf google wifi terug trekken naar jou switch om je nas voor internet te voorzien.

Bij een full bridge wordt maar 1 poort op je draytek beschikbaar!
Pagina: 1