palthe schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:47:
[...]
True.
Het is wel zo dat de Google WiFi in de US reviews ook goed uit de bus komt qua standaard dekking, dus dat de dekking van 1 node (de hoofdrouter) heel sterk is. Dus als ac vervanging van je n routertje (zoals bij mij) zou dit wel eens een goede keus kunnen zijn,
Sterk?
In de EU mag je in de 2.4GHz max 100mW en in de 5GHz afhankelijk van kanaal tussen de 200 en 1000mW. Dat geldt evengoed voor dit apparaat van Google als voor elk ander AP
Al zou je regelgeving aan je laars willen lappen, harder zenden is zelden een zinnige oplossing. Je kunt het probleem prima voorstellen met spraak. Als jij in de meterkast staat en je vriendin boven op zolder, dan zit het er dik in dat je elkaar niet goed kunt verstaan. Heeft het dan zin om zelf een megafoon erbij te pakken als je vriendin dat niet heeft (vgl: WiFi client device)? Nope, zij hoort jou wel beter, maar jij kunt haar geen haar beter verstaan.
en dan is mesh leuk mee genomen als je 2 units aanschaft. Want mesh zorgt er wel voor dat de overgang tussen de nodes vloeiender is.
Want bij mij nu heb ik nu wel gewoon redelijke tot prima WiFi dekking, met inderdaad een utp/access point oplossing, maar als ik de SSID hetzelfde maak tussen router beneden en ap boven, begrijpt de router niet wanneer hij mij moet loslaten en ook het ap niet. Ook niet als ik beiden finetune.
Ik hoop dus dat mesh daarvoor de oplossing gaat bieden.
Dat zou kunnen maar heeft niets inherents te maken met een mesh-architectuur: ook bij mesh kun je handoff-problematiek hebben. Belangrijkste reden daarvoor is simpel: volgens de WiFi-standaarden is de client verantwoordelijk om te kiezen wanneer het overstapt. Wat bij voorbaat vraagt om problemen: zelfs de slimste client heeft maar heel beperkt informatie ter beschikking over de WiFi-netwerken en helaas zijn de meeste clients uitermate dom op dit vlak.
Verschillende AP's doen meer of minder cludgerige workarounds om zelfs bij domme clients goed gedrag af te dwingen.
De meest verfijnde (die je in high-end enterprise oplossingen aantreft) is BSSID-virtualization: ieder client krijgt z'n eigen virtuele AP. Een centrale controller zorgt ervoor dat altijd de optimale AP in een netwerk die virtuele AP uitzendt, en dat als het nodig is om om te schakelen, de virtueel AP en dus ook de client zonder dat hij het doorheeft overzet naar een andere fysieke AP. Helaas is techniek als dit ingewikkeld om betrouwbaar aan de praat te krijgen. Er begint eindelijk een en ander in het publieke domein ontwikkeld te worden (Dr. Saldana van de universiteit van Zaragoza mag hier met pluim genoemd worden), maar iets wat 1-2-3 'gewoon' werkt ga je daar nog niet mee realiseren. Goedkoopste optie dat ik ken dat dit biedt is de 'Zero Handoff' van Ubiquiti's UniFi platform. Helaas is dat al sinds jaar en dag in beta-toestand en wordt voor productieomgevingen nog steeds afgeraden.
Een stuk simpeler en makkelijker te implementeren is op basis van SNR (goede maat, helaas bijna nergens geimplementeerd) of RSSI (slechte maat, maar volop gebruikt) clients wegschoppen van een AP als ze naar een andere toe moeten. In managed netwerken checkt de controller of je wel een ander AP hebt met beter signaal voordat de trap gegeven wordt. Unmanaged geeft een AP gewoon op RSSI-waarde X een schop en moet je maar hopen dat er een andere AP beschikbaar is. Subtiel is anders, maar met beetje tuning is het in een huissituatie prima te gebruiken.
Waaronder de jouwe. Ik ken de N66U niet goed, maar iirc is de UI identiek (ook qua opties) aan de AC66U. En die heeft bij advanced settings een 'Roaming assist' optie waar je minimale RSSI in dBm kunt instellen. Probeer die eens aan te zetten met een waarde van pakweg -75dBm. Zou zomaar kunnen resulteren in vrijwel geen problemen meer als je van beneden naar boven gaat. Omgekeerd heb ik geen idee of je 1750E zo'n feature heeft, maar daar zijn meer problemen mee...
Bovendien vind ik de Google oplossing erg mooi (oog wil ook wat) en er al een stuk beter uit zien dan mijn Asus N66U en een Fritzbox 1750E.
Kijk, hier komt de aap uit de mouw: je gebruikt een repeater. Dat is per definitie vragen om roamingproblemen. Best practice om roaming zo goed mogelijk te laten werken (ongeacht extra technieken) is om overlap tussen AP's in een netwerk te minimaliseren. Maar met een repeater *moet* je juist forse overlap hebben omdat anders de AP onvoldoende signaal ontvangt om z'n werk te doen.
Veel beter idee is om juist op plek van slechtste dekking van de AP beneden een tweede AP bedraad aan te sluiten. Dan kun je door zendsterkte te verlagen (!) overlap beperken waardoor roaming beter gaat. Nog los
Kijk qua vormgeving even naar de AP van KPN/Arcadyan voor EUR 50. Dat ding is gemaakt voor muur/plafondmontage en is voor z'n prijs ongelofelijk goed, zowel qua specs als werking. Een Google-ding voor een veelvoud van de prijs per stuk gaat dat niet overtreffen.
TLDR: zorg liever voor een apparaat op de goede plek dan wonderen te verwachten van wondermiddelen die je alsnog niet optimaal gaat plaatsen

Ik wacht wel even de NL reviews af, dat is wel een goede tip (go Tweakers

)
Pas wel op met reviews. Ik ben helemaal niet te spreken over de meeste reviews van WiFi-apparatuur als dit, en al helemaal niet die van Hardware.info. Recent is HW.info door T.net overgenomen, dus ik hou m'n hart vast. Belangrijkste is dat een review duidelijk aangeeft onder welke omstandigheden het gedaan is - en dan te checken of die omstandigheden overeenkomen met degene waar jij het in gaat gebruiken.
Standaardkwalen:
- testen in een volledig 'schone' omgeving, waardoor onrealistisch goede resultaten getoond worden en bovendien hoe goed een apparaat met verstoring omgaat (essentieel in stedelijk gebied

) buiten de test blijft.
- testen in een normaal uit, zonder te controleren voor verstoring. Omgekeerde van bovenstaande. Probleem hier is dat de WIFI-omgeving continu verandert, waardoor tests van verschillende apparaten totaal niet te vergelijken zijn.
- testen in een zodanig vereenvoudigde opstelling dat de maximale demping niet in de buurt komt van wat je in een normale NL rijtjeshuis kunt krijgen.
Pakweg de review van Smallnetbuilder (ongeveer beste WiFi-reviewsite die je vindt) van de Google mesh maakt zich aan nummer 3 schuldig, met mogelijk ook risico op 1.
Eh, en dan heb je HW.info die het verschil niet snappen tussen demping en verstoring en zeggen verstoring toe te voegen door wat rommelige demping erbij te gooien