harde schijf repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitemasters
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-03-2023
hallo forum,

dit is mijn eerste vraag op dit forum maar ik kom al een tijd bij tweakers op bezoek.
met name voor product info en de budget build`s. mijn droom is m,n volgende pc zelf samen te stellen.
maar goed, nu mijn probleem en antwoordt op de meest voorkomende forumvraag......…………..
Ja ik heb de zoekfunctie gebruikt ;)

Mijn pc had twee harde schijven een ssd en een hdd, op de ssd stond windows en op de hdd wat programma`s en al mijn werkfiles.
Toen startte de pc niet meer op en met wat graafwerk bedacht ik dat het wel de ssd zou kunnen zijn dus snel naar de winkel en een ssd en een dockingstation gekocht.
Thuisgekomen dockingstation aan m,n laptop en ssd erin en ja hoor, die was niet te zien vervolgens de hdd erin en warempel daar zag ik al m,n werkfiles weer.
Nieuwe ssd in m,n pc gezet en met wat gehannis window`s er weer op gekregen.
Snel de dockingstation weer aangekoppeld hdd erin en...………………..Niks :(

De hdd is niet meer te benaderen. Via computerbeheer/opslag geeft hij aan dat er raw data op staat.
Ik heb zo,n "gratis" programma gedownload (Active@ partition recovery) die laat mooi zien wat er op staat maar als je repair klikt moet je eerst even 70 euri betalen (en geen garantie).
Tweede programma kijkt alleen naar foto file`s ed. die slaat dus 80% over of ziet het niet.

Kortom; zijn er freeware programma`s die wel werken? en/of andere tips?

mvg
masters

Beste antwoord (via Kitemasters op 30-12-2019 06:14)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Thematopic: Datarecovery eens door. Zelf heb ik goede ervaringen met Recuva. Ook hier geen garantie, maar die heb je eigenlijk nooit als je zelf gaat hannessen en niet weet waar het is mis gegaan. Maar er zijn zat dingen om te proberen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dus je werkbestanden wil je terug, maar je wilt er niet voor betalen? Voor niets gaan de zon op. Als je deze bestanden echt terug wilt zal je er wat voor moeten doen. Ofwel die 70 euro betalen, of een professioneel bedrijf inschakelen. Bij gratis tools heb je al helemaal geen garantie en loop je ook de kans dat er meer schade wordt aangebracht als je niet weet wat je doet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:13

LankHoar

Langharig tuig

Hoe belangrijk is de data voor je? Herstel zou ik zelf niet aan beginnen indien belangrijk, en professioneel kost 100'en euro's (mijn ouders hebben dit laatst gebruikt, kostte hun 600 euro). Indien belangrijk genoeg om dat er voor te betalen, dan zou ik zoeken naar een dataherstelbedrijf bij jou in de buurt.

En ik zal even mijn gezegde herhalen voor je. Er zijn twee soorten mensen: zij die regelmatig backups draaien, en zij die hoopten dat ze het gedaan hadden ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Thematopic: Datarecovery eens door. Zelf heb ik goede ervaringen met Recuva. Ook hier geen garantie, maar die heb je eigenlijk nooit als je zelf gaat hannessen en niet weet waar het is mis gegaan. Maar er zijn zat dingen om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitemasters
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-03-2023
even toelichten, met "werkfiles" bedoel ik files die ik gemaakt heb of bewerk. niet dat ik deze voor mijn werk nodig zou hebben. ik mag kwa hobby graag 3d tekenen ed'. dus dat zijn voornamelijk .STL files.

dat een programma geld kost is nog wel te begrijpen maar zet dan gewoon op je website dit is het programma, dit is wat het kan, en dit is wat het kost.
laat niet iemand in waan om helemaal aan het eind te komen met de rekening. als je dat soort verkooptechniek nodig hebt geeft mij dat al geen vertrouwen in het product.

op zich zou ik die 7 tiendjes er nog wel aan besteden maar dan wil je natuurlijk wel dat het een goed programma is en werkt. want als dat niet zo is krijg je natuurlijk geen centjes terug kan ik nu al raden.

en nergens lees ik daar iets over. als je een programma koopt wil ik wel graag wat gebruiks ervaringen lezen. die op hun website staan vermeld zijn natuurlijk enorm positief dat snap ik nog wel.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
'Active@ partition recovery' klinkt alsof het hetzelfde doet als freeware Testdisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
1e Smart uitlezen van je hd?

En als 2e zou ik booten vanaf een linux livecd.
De partitie proberen te koppelen , en dan kijk of je files kunt lezen, en de files kopiëren naar een andere lege hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
Gratis en veelgebruikt is Recuva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:01

kodak

FP ProMod
Kitemasters schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:34:
dat een programma geld kost is nog wel te begrijpen maar zet dan gewoon op je website dit is het programma, dit is wat het kan, en dit is wat het kost.
laat niet iemand in waan om helemaal aan het eind te komen met de rekening. als je dat soort verkooptechniek nodig hebt geeft mij dat al geen vertrouwen in het product.
Bij de omschrijving staat letterlijk dat het om een demo feature gaat als je bestanden wil herstellen:
Active@ Partition Recovery & Active@ File Recovery Demo
op zich zou ik die 7 tiendjes er nog wel aan besteden maar dan wil je natuurlijk wel dat het een goed programma is en werkt. want als dat niet zo is krijg je natuurlijk geen centjes terug kan ik nu al raden.
Dus je wil software die op no-cure-no-pay basis werkt terwijl zowel de software als jij geen controle hebben over de staat van de harddisk? Als het niet te herstellen valt wil dat niet zeggen dat het aan de software ligt. Die bestanden zijn immers niet voor niets niet te benaderen.

De hardware waarmee je werkt mag dan misschien heel gangbaar zijn voor normaal gebruik maar het herstellen van bestanden is dat daarmee niet. Daar worden met heel veel inzet van tijd software en hardware voor gemaakt die zo veel mogelijk moet kunnen detecteren via diagnoses en vervolgens nog bestanden waar mogelijk moet proberen te herstellen. En dat terwijl de disk mogelijk zware beschadigingen heeft waarbij belangrijke gegevens om de data van de bestanden te kunnen vinden mogelijk niet eens meer leesbaar is. Of een programma je gaat helpen hangt er dus van af wat er defect is en of het programma (en afhankelijk van het soort reparatie tool ook de gebruiker) geschikt zijn om dat te herkennen en te zo goed mogelijk te herstellen.

Er zijn al wat tools als suggestie gedaan. Als je wil weten wat er bij komt kijken is https://www.sleuthkit.org/sleuthkit/ iets voor je. Dan moet je zelf namelijk ook kennis hebben van waar je mee bezig bent.
Pagina: 1