Nee, het te weinig afstand houden is de aanleiding, of te langzaam reageren. Er zijn honderden redenen om bij een rotonde stil te gaan staan, bij al die redenen was deze botsing gebeurd.chim0 schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:01:
[...]
En andersom? Ik rijd fiets en brommer en kom dagelijks bij de volgende situatie > https://www.google.nl/map...!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl
Ik moet daar als fietser stoppen (haaientanden) en de auto's voor laten. Weet je hoeveel auto's daar fietsers en brommers voorrang geven om maar "aardig te zijn"? Het is altijd een drukke situatie met lange rijen auto's want er komen auto's van de randweg en van de gewone weg rechts en regelmatig zie je 20 auto's stilstaan, omdat een auto zogenaamd "aardig" wil zijn en één fietser doorlaat. Je ziet zelfs dat de auto's komend van de randweg de auto's van links voor moeten laten, omdat er haaientanden staan, dus er ontstaat ook een rij op de afrit.
Daar gaat echt m'n bloed van koken. Als iemand dat bij mij doet, dan ga ik gewoon stilstaan en kijk ik expres de andere kant op alsof ik ze niet zie en dan worden ze nog boos ook zo van "Kut fietser ik geef je toch voorrang? Rij door dan!" maar niet door hebben dat er achter hem onderhand een file is onstaan van 20 auto's voor 1 friggin fietser. Of ik wijs naar de haaientanden en zeg dan "Kijk haaientanden. Ik moet wachten. Kijk eens achter je?" Je ziet ook de hele rij auto's dan ook boos worden en velen toeteren ook en terecht. Je moet je gewoon aan regels houden en doorrijden want je veroorzaakt een gevaarlijke situatie.
En natuurlijk is niet alles zwart wit in het verkeer en je kan best wel eens een keer iemand voorrang geven, ook al heeft ie dat niet, maar dan moet we de situatie ernaar zijn. Maar niet als het superdruk is en het staat vol met auto's en vrachtwagens en je gaat één fietser doorlaten. Wat denk je van vrachtwagens, die abrupt moeten remmen? Nee, daar kan ik me echt kapot aan ergeren. Maar ja, iedereen denkt dat ie de beste chauffeur van Nederland is.
@joeri1 Klote situatie! De meeste mensen reageren met "had je maar voldoende afstand moeten houden". Dat vind ik wel erg makkelijk om te roepen. Soms kan je nog zo netjes rijden en nog zo goed opletten en afstand houden, maar dan gebeurt er toch een ongeluk en dat is nooit leuk natuurlijk. Ik neem aan dat je vriendin niet met 100km/u reed dus het is wel zuur. Succes in ieder geval met de hele situatie!
[...]
Niet van de kop-staart botsing zelf, maar het is wel de aanleiding. Zie mijn voorbeeld hierboven. Iemand geeft iemand onterecht voorrang waardoor hij een gevaarlijke situatie creëert. Deze persoon mogen ze van mij keihard straffen.
Dat mensen zich eens aan de voorrangsregels moeten houden ben ik wel met de meesten hier eens. Dan heb je zelf als fietser (bijvoorbeeld) genoeg inzicht om precies genoeg snelheid te verminderen om zonder problemen achter een auto langs te gaan, gaat zo iemand remmen voor je zodat je uiteindelijk nog compleet stil staat omdat je niet weet of deze persoon voorrang geeft of gewoon bang is om met volledige snelheid door te rijden. En vervolgens nog verwachten dat je ze bedankt ook...