Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo allemaal,

Ben van plan om een lens te gaan kopen, maar weet nog niet of het een toevoeging is aan mijn gear.
Heb namelijk de volgende 2 lenzen al: een AF-S Nikkor 35mm-1:1.8G, Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3 HSM
De lens die ik wil gaan aanschaffen is deze: Tamron 70-300mm F/4.0-5.6 DI LD AF Nikon Occasion
Wat heeft deze lens voor voordelen die de bovengenoemde lenzen niet hebben?
En is het dus een goede keus om deze aan te gaan schaffen?

Alvast hartstikke bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

300mm t.o.v. 200mm.
Het is een Tamron low-end budget lens, daarbij ook nog eens een ernstig klein diafragma, matig glas erin, ik zou hem lekker overslaan.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:32
Ligt aan de prijs die je er voor wil neerleggen en of je nu foto's niet kan maken omdat je op klaarlichte dag nét dat stukje bereik (of perspectief dat een 300mm geeft) mist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Gadgetjunk laten we hem eens omdraaien. Waarom wil je eigenlijk een nieuw objectief, loop je tegen bepaalde beperkingen aan?
En waarom dan specifiek dit objectief, of is dat puur omdat er een deal beschikbaar is?

Als je die vragen niet kunt beantwoorden dan lijkt het mij sowieso een slechte keuze om die lens te kopen. Zonde van je geld als je geen redenen hebt om een nieuwe te willen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
@Gonadan Daar heb je zeker een punt: omdat de deal beschikbaar is, dat is denk ik de voornaamste reden.
Daarom wilde ik weten wat de kracht van deze lens is.. Wat Misha zegt dat vind ik al een positief punt. (met klaarlichte dag op pad om foto's te maken, zonder dat het ten kosten van de kwaliteit van de foto's gaat is opzicht wel een mooi gegeven.) Zijn er misschien nog meer kenmerken aan de lens die positief zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kracht is met name de prijs, meer dan een paar tientjes mag hij niet kosten. ;)

Wat haal jij precies uit de post van @Misha? Want hij komt op mij juist sceptisch over wat de meerwaarde betreft.
Het verschil in lichtsterkte is minimaal, hij is niet gestabiliseerd en boven de 200 mm (net het deel wat jij nu mist) is hij een stuk minder scherp als ik dit topic mag geloven:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018

Kan het zijn dat je je nick een beetje eer aan doet? Ik zie nog niet echt redenen om hem te willen om eerlijk te zijn, maar dat is natuurlijk aan jou. ;)

Is de Sigma die jij hebt de gestabiliseerde versie?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:56:
Is de Sigma die jij hebt de gestabiliseerde versie?
Volgens mij is er geen HSM-versie zonder OS, dus als de TS zegt dat hij HSM heeft, heeft 'ie ook stabilisatie.

Verder 100% met Gonadan eens, die Tamron is letterlijk waardeloos. Zelfs als je 'm gratis krijgt kan je hem beter laten liggen. Hij voegt niks bruikbaars toe aan de Sigma die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Bedankt allemaal voor jullie opmerkingen, informatie en adviezen!

[ Voor 26% gewijzigd door Gadgetjunk op 28-12-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Arumes Er is niks mis met die Tamron 70-300mm f/4-5.6, gezien de prijs/prestatieverhouding! d:)b
En 'waardeloos' is gewoon zwaar overtrokken.

Heb 'm zelf al heel wat jaartjes en op zowel de Nikon D700 alsmede de D800E doet 'ie het prima.

Uiteraard kun je voor duizenden euro's (!) een beter objectief kopen. Maar voor driehonderd euro nieuwprijs is het gewoon een hele goede deal. :Y
M.a.w. als 2de hands, mits in goede werkende staat zou een prijsstelling van ergens rond de 150-200 euro reëel zijn.

Zo is deze gemaakt met het genoemde objectief:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1976/31605772838_5073fd48d2_c.jpg

En hoezo niet scherp boven de 200mm? ;)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4867/46096485685_1af5c7e2b0_c.jpg

Of nog 'erger', de VC in actie. Genomen vanaf een varende boot op het Markermeer, @ 300mm met AF tracking op het snel varende bootje:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/2904/33515218490_969ddc8de5_c.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 31-12-2019 10:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@ehtweak Ik vermoed, dat jij het hier voor een totaal andere lens "opneemt", dan de TS kan overnemen. Namelijk deze: pricewatch: Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
Overnemen kan de TS hoogstwaarschijnlijk deze:
pricewatch: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Nikon)

Die oude zonder VC is idd een draak van een lens, en nieuw al "spot"goedkoop. Helaas een waardeloos ding. En op de 3xxx en 5xxx -serie nog waardelozer, want dan zonder AF!
De nieuwere met VC is een omgelabelde Nikkor Af-S 70-300 VR (1e generatie), en veel beter. Die kost nieuw idd rond de 300€, en voor ongeveer de helft vind je die 2e hands.

@Gadgetjunk Welke Nikon heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door Vanoverdegrens op 31-12-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ehtweak schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:40:
@Arumes Er is niks mis met die Tamron 70-300mm f/4-5.6, gezien de prijs/prestatieverhouding! d:)b
En 'waardeloos' is gewoon zwaar overtrokken.

Heb 'm zelf al heel wat jaartjes en op zowel de Nikon D700 alsmede de D800E doet 'ie het prima.

Uiteraard kun je voor duizenden euro's (!) een beter objectief kopen. Maar voor driehonderd euro nieuwprijs is het gewoon een hele goede deal. :Y
M.a.w. als 2de hands, mits in goede werkende staat zou een prijsstelling van ergens rond de 150-200 euro reëel zijn.

Zo is deze gemaakt met het genoemde objectief:
[Afbeelding]

En hoezo niet scherp boven de 200mm? ;)
[Afbeelding]

Of nog 'erger', de VC in actie. Genomen vanaf een varende boot op het Markermeer, @ 300mm met AF tracking op het snel varende bootje:
[Afbeelding]
Allesbehalve lullig bedoeld dit, maar bij die foto's komt de scherpte duidelijk van post-processing, al dan niet in de camera, maar dat is niet de scherpte van het glas zelf volgens mij...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wintervacht schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:25:
[...]

Allesbehalve lullig bedoeld dit, maar bij die foto's komt de scherpte duidelijk van post-processing, al dan niet in de camera, maar dat is niet de scherpte van het glas zelf volgens mij...
Allesbehalve lullig bedoeld, maar hoezo trek je die conclusie? :?

Nevertheless; het is en blijft gewoon een prima objectief met een uitstekende prijs/prestatieverhouding.
En volgens mij kun je tijdens pp prima iets waziger maken, maar veel scherper maken, zonder te veel artefacten, gaat niet lukken.
Je bronmateriaal moet immers wel op orde zijn.
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:47:
@ehtweak Ik vermoed, dat jij het hier voor een totaal andere lens "opneemt", dan de TS kan overnemen.
Idd; die gebruik ik zelf.
pricewatch: Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)

[ Voor 38% gewijzigd door ehtweak op 31-12-2019 13:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
ehtweak schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:19:
[...]
Nevertheless; het is en blijft gewoon een prima objectief ....
.... waar het hier helemaal niet om gaat. De nieuwere VC-versie en de oude zonder, zijn 2 compleet verschillende lenzen, met veel meer verschillen dan uitsluitend de stabilisatie.
Het is beter de TS niet te verwarren met een lens die hij niet overweegt te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
@ehtweak Volgens mij ben je zelf in ieder geval niet zo scherp als je lens, want je haalt een andere lens aan dan de TS. :P De VC-versie is inderdaad iets beter. Evengoed geen superprestaties boven 200mm, maar voor €300 goed genoeg; wijd open op 300mm is hij echt zichtbaar scherper dan de oude versie. De oude versie is zo onscherp dat je net zo goed een foto op 200mm kan maken en dan digitaal inzoomen.

Ik snap ook niet waarom Nikon zelf niet met een goede, betaalbare APS-C zoom komt. Canon heeft het gedaan met de 55-250 voor €199. Olympus heeft op MFT een superdeal met de uiterst scherpe 40-150 voor €129 nieuw. Dus blijkbaar hoeft een scherpe lens in dit segment niet duur te zijn. Waarom hebben andere merken dan niet zo'n lens in het assortiment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Arumes schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:53:
@ehtweak Volgens mij ben je zelf in ieder geval niet zo scherp als je lens, want je haalt een andere lens aan dan de TS.
Whatever.
Maar ik zag "Tamron 70-300mm F/4.0-5.6 DI LD AF Nikon Occasion" in de topic titel, zonder specifieke link naar het juiste objectief.
En aangezien ik zelf een "Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 Di VC" heb, leek dat er verdacht veel op.
Stom van mij, niet scherp genoeg... 8)7 Zeker met dat 'waardeloze' objectief ingezoomd op de topic titel. :+

M.a.w. het gratis advies voor @Gadgetjunk is dan ook; de door mij genoemde versie van het Tamron objectief is gewoon een prima stuk glaswerk en heeft een uitstekende prijs/prestatieverhouding. :) En doet het zelfs goed op een high-res FF DSLR.

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 31-12-2019 15:57 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Arumes schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:53:

Ik snap ook niet waarom Nikon zelf niet met een goede, betaalbare APS-C zoom komt.
pricewatch: Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR
Hebben ze toch.
En op de 2e hands markt heb je de Af-S 70-300, de Af-S 55-300 en de Af-S 55-200 nog, allemaal met VR.
Zonder VR is er nog meer.
Met die overvloed aan 2e hands spul, ben ik blij dat ze nieuw in low-budget alleen die éne 70-300 nog aanbieden. Da's genoeg. (en de oude Af-S 70-300 kun je als Tamron nog kopen, en die is zelfs FX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:57

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als de VC beter is op het tele eind dan wordt je van de oude niet-VC versie helemaal niet gelukkig ben ik bang.

Even de VC op 300 f/5.6 vs VC op 200 f/5.6:

https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=3&APIComp=2

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1