Moet ik een nieuwe GPU??

Pagina: 1
Acties:

• Neglecktt
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Het volgende probleem draagt zich aan.

Spellen crashen bij mij een keer of 4/5 voordat ze werken. Als ik taakbeheer open, zie ik de Processor en geheugen keurig draaien, maar de GPU slaat uit en toont:100% en gebruik vol geheugen ( 3gb ).

De kaart is een 780ti met 3gb. Kan het zo zijn dat mijn spellen crashen omdat de kaart het niet meer aan kan?

Spellen die ik speel zijn:

Formule 1 2019
Assetto Corsa Competizione
World of Warcraft

Bij een ouder spel ( assetto Corsa ( oude versie )) trekt mijn GPU het wel.

NB: Met Afterburner veranderd niks. ook de FPS en Ethernet etc lopen goed. Spellen draaien bij mij over de 150fps. Daarnaast, graphics staan op medium tot low.

Wie kan mij helpen? Is het tijd voor een nieuwe GPU, en wat is een leuke tweedehands ( 200 euro? )

Cheers en fijne dagen allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
Specs van het systeem? Merk en type van cpu, moederbord, geheugen, opslag en voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Drivers up to date? Wat gebeurt er bij de crash? Wat zeggen de crash logs?

• Neglecktt
Hey brooky

Egodump meestal. En dan stuur crashreport of niet. Of hij valt zonder waarschuwen terug naar Windows.

Uzsaka,
8gb ddr. (wordt niet maximaal benut met de spellen)

I7 processor. 4400? Veel verder kom ik niet hoor.. Ben er niet heel goed in :(

• Neglecktt
Drivers up to date uiteraard, dat is het eerste wat je doet imo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:57
Neglecktt schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:46:
Hey brooky

Egodump meestal. En dan stuur crashreport of niet. Of hij valt zonder waarschuwen terug naar Windows.

Uzsaka,
8gb ddr. (wordt niet maximaal benut met de spellen)

I7 processor. 4400? Veel verder kom ik niet hoor.. Ben er niet heel goed in :(
Download even CPU-Z en geef aan de hand van deze info even antwoord op de vraag welke onderdelen er in je PC zitten.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Neglecktt schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:47:
Drivers up to date uiteraard, dat is het eerste wat je doet imo
Geen idee, jij geeft het niet aan dus dan is het het vragen waard ;). En verder inderdaad echt even uitzoeken wat er nou precies in zit. Kan met CPU Z of speccy. Voor de voeding zul je de pc even moeten openschroeven.

Gebruik in het vervolg trouwens de wijzigknop als je binnen 24u een bericht plaatst en er nog niemand heeft gereageerd. Je post hierboven twee keer achter elkaar wat als irritant wordt ervaren.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 26-12-2019 10:02 ]

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 22:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Als een CPU of GPU de game niet aankan en het 100% komt te staan dan werkt de game langzamer, maar crashen doet het nooit.

Als je dat zeker wilt weten, draai eens een benchmark tool en kijk wat je systeem doet. Bijvoorbeeld: https://www.passmark.com/products/performancetest/

Een benchmark tool gebruikt van elk onderdeel 100% recources. Als het bij een van de testen vastloopt dan weet je enig sinds wat de oorzaak kan zijn.

EDIT: Wat ik me nog zo kan bedenken is dat je voeding te weinig stroom levert en daarom een van je componenten uitvalt. Dit is wel heel extreem, maar dat kan je nakijken in je Windows logboeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Luchtbakker op 26-12-2019 09:59 ]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Luchtbakker schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:58:
EDIT: Wat ik me nog zo kan bedenken is dat je voeding te weinig stroom levert en daarom een van je componenten uitvalt. Dit is wel heel extreem, maar dat kan je nakijken in je Windows logboeken.
Hoe kun je dit zien in je logboek?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:17
Ik denk dat het volle videogeheugen je crashes veroorzaken.
Ik heb zelf een 760 gehad met 2GB.
Als ik dan resolutie en details selecteerde waarmee bijna al het geheugen zou worden gebruikt, kreeg ik vaak crashes.
Door iets minder details en lagere resolutie houd je iets meer videogeheugen over en crasht ie daardoor niet.

Vroeger, ooit, zou te weinig videogeheugen betekenen dat je langzamere systeem geheugen gebruikt zou worden.
Volgens mij geldt dat tegenwoordig niet meer.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 22:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

MrMonkE schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:02:
[...]

Hoe kun je dit zien in je logboek?
Windows logboeken. Die rapporteren standaard losgekoppeld devices.

Google is your friend hoe je die kan inzien ;)

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Luchtbakker schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:16:
[...]

Windows logboeken. Die rapporteren standaard losgekoppeld devices.

Google is your friend hoe je die kan inzien ;)
Ja ik ken logboek wel maar ik wilde alleen even voorzichtig checken of je
a: niet gewoon powerstate bedoelde :+
b: indien niet a hoe je dat dan kon zien :)

Ja, ik had ook even kunnen googlen maar nu staat het in deze topic :)
Zodat iedereen het weet die hier komt.
Alsof dat mijn nobele doel was O-)

★ What does that mean? ★

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Luchtbakker schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:58:

Nou, als het spul draait op een MS-tech voeding (of soortgelijke bagger), dan vind ik 't helemaal niet zo vreemd dat dat ding na een aantal jaar gewoon gaat lopen bokken bij een beetje belasting.
Als dat zo is mag de TS van geluk spreken dat z'n pc nog niet helemaal uitgefikt is :P
Het zou helpen als @Neglecktt z'n specs hier postte, of iig vermeldt wat voor voeding hij heeft.

• Neglecktt
Hoi Allen,

Dank voor alle reacties:

Hierbij de specs via Speccy:

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i7 4770 @ 3.40GHz 33 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (11-11-11-28)
Motherboard
Acer Predator G3-605 (LGA1150) 36 °C
Graphics
SONY TV *00 (1920x1080@60Hz)
PLE2607WSV (1920x1200@60Hz)
3071MB NVIDIA GeForce GTX 780 Ti (ASUStek Computer Inc) 36 °C
Storage
119GB TOSHIBA THNSNH128GMCT (SATA (SSD)) 37 °C
2794GB Seagate ST3000DM001-1CH166 (SATA ) 30 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GT90N
Audio
Realtek High Definition Audio

VOEDING:

FSP500 - 500 watt

Overigens, ik heb tijdens alle spellen taakbeheer open gehad om te checken wat tegen de max loopt. Dit is alleen de GPU op 100% en in het volle geheugen gebruik van 3gb

EDIT:

PASSMARK TEST, PC VALT UIT, onderdeel: Tussen Directx12 test en GPU Compute ( weet niet wat dat is )

[ Voor 6% gewijzigd door Neglecktt op 26-12-2019 12:15 ]

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik zou zeggen download eens msi afterburner of GPU-z, en hou tijdens een crash de temperatuur van je videokaart in de gaten

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Neglecktt
Dat had ik al benoemd, ik gebruik msi, maakt geen verschil en de temperatuur is normaal. :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:49

Thomg

Aww yiss

Doe eens power target -50% en een passmark test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neglecktt
Help anyone? I'm stuck :)!

En als het een andere gpu moet zijn, wat raden jullie aan in het kleine budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Ik zou eens bij het begin beginnen en gewoon eens windows opnieuw installeren.
Ik heb de ervaring dat niet elke windows update / upgrade vlekkeloos verloopt. Ik zou daar beginnen voordat je begint met geld uitgeven.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:18
Met een oude FSP voeding zou ik toch niet uitsluiten dat het daarvan komt. Misschien met klein budget een tweedehands kwalitatievere voeding oppikken? Onder de 50 euro moet je wel iets kunnen vinden.
Zoals Thomg zei: power target eens op -50% zetten (kan met MSI Afterburner) zodat de videokaart minder stroom kan trekken. Als het goed gaat is het zo goed als zeker de voeding.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Vroeger ook veel dit soort problemen gehad. De ene het de voeding, de andere keer het moederbord of de grafische kaart. Op een gegeven moment na het zoveelste probleem een UPS aangeschaft en sindsdien nooit meer problemen. Het probleem wat je hebt lijkt inderdaad voeding gerelateerd te zijn maar de kaart uitsluiten kan je nooit.
Een UPS zorgt voor stabiele stroomvoorziening en zorgt ervoor dat spanningspieken niet bij je systeem kunnen komen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 21:16
Weet niet of je de allernieuwste drivers hebt, maar ik had laatst met een RX 590 een probleem dat met de nieuwste drivers de game Hunter Call in the Wild continue bleef hangen, dit terwijl de kaart één maand oud was.
Ben toen terug gegaan naar oudere drivers en het probleem was direct opgelost.
Misschien eens proberen om via DDU (display driver uninstaller) je divers te deinstalleren en vervolgens alleen opnieuw te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neglecktt
Super bedankt allemaal, ik ga eens beginnen met de - 50%.

Stel het spel trekt het wel met - 50%, is het dan ook speelbaar of moet je dan sowieso een nieuwe voeding? En hoe weet ik dat ik een goede voeding koop? Die op alles aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Neglecktt schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:51:
Super bedankt allemaal, ik ga eens beginnen met de - 50%.

Stel het spel trekt het wel met - 50%, is het dan ook speelbaar of moet je dan sowieso een nieuwe voeding? En hoe weet ik dat ik een goede voeding koop? Die op alles aansluit?
Of het speelbaar is hangt af van je instellingen. In oude games, lage resolutie en laag detail heb je minder GPU kracht nodig om toch genoeg frames te halen. Als het draait op -50% is het op zich in orde. Je zou dan kunnen opvoeren naar 80% oid.
Enige is dat je voeding in ieder geval niet meer 100% is, dus dat het in de toekomst wel eens plots gedaan kan zijn. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar hier en daar zijn wel verhalen van voedingen die sterven en andere hardware meenemen door een spanningspiek oid. Op dat vlak dus wel een risico om hiermee verder te gaan.

Voor voeding aankoop advies kan je hier terecht:
Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Over het algemeen is Seasonic een zeer degelijk merk. Voor 50 euro staat er een Seasonic op de V&A hier op tweakers.

Zonder reclame te maken:
V&A aangeboden: Seasonic S12II-Bronze 430W (model juli 2017 met bronze efficientie)
V&A aangeboden: Seasonic Focus Gold 650W (model december 2018 met gouden efficientie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neglecktt
Dank! Wat ik nog niet begrijp,

Mijn gpu loopt op max geheugen en prestatie in de spellen. Dat is toch een indicatie op de kaart zelf en niet om de stroom input? Dat zou toch betekenen dat de kaart het niet aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Niet aan kunnen is een groot woord. Ja, als hij zowel in core als geheugen 100% belast is dan zit hij aan zijn max. Als je meer frames per seconde wil zien op je scherm, dan moet je upgraden.
Maar aan zich kan het 100%-belast zijn geen reden zijn dat je pc uitvalt door de kaart. Eerder omdat de kaart zo veel stroom verbruikt aan vollast, kan je voeding het niet aan en vandaar valt alles uit.
Dus eerst testen tegen 50% power limit om toch uit te sluiten dat het niet aan software oid ligt. Als dat lukt, best voeding vernieuwen. Als je budget over hebt: dan videokaart vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 09:38
Neglecktt schreef op donderdag 26 december 2019 @ 17:44:
Dat had ik al benoemd, ik gebruik msi, maakt geen verschil en de temperatuur is normaal. :)
De temperatuur is ook normaal wanneer je de kaart flink belast? Want het staat nergens in dit topic.
De kaart is al wat ouder, dus de koelpasta zou uitgedroogd kunnen zijn, waardoor de kaart z'n warmte niet kwijt kan en uitvalt.

En wat is volgens jou normale temperatuur voor een videokaart?
Pagina: 1