Regenwater afkoppelen van riool en misschien moestuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik probeer duurzaam bezig te zijn en een volgend project heeft mijn interesse. Op veel plekken stroomt hemelwater (regen) via de dakgoot en regenpijp rechtstreeks het riool in. Dat is jammer, want dit is (relatief) schoon water dat net zo goed de grond in kan lopen. Het 'weglopen' van water in de grond is goed voor de grondwaterstand. Bovendien wordt het rioolstelsel er minder door (over)belast. Minder overbelasting is belangrijk omdat er door klimaatverandering meer hemelwater naar beneden komt en overbelasting op de loer ligt.

En we moeten ook drogere periodes overbruggen:
Droogte en extreme regenval kunnen niet samenvallen. Toch is het mogelijk dat beide toenemen in de toekomstige Nederlandse zomers: zowel perioden van droogte als overvloedige regenval kunnen langer aanhouden in een warmer klimaat, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
Dus ik wil het regenwater van 1 dakhelft van mijn huis afkoppelen van het riool en gebruiken voor de tuin. Er zijn natuurlijk standaard oplossingen voor, bijvoorbeeld regentonnen en groendak. Echter ik had een ander idee voor mijn situatie. Weet niet of dit een goed idee is, maar met dit topic wil ik graag tips van ervaringsdeskundigen en ook meedenken in een (goedkope) oplossing.

Mijn situatie:
  • dakhelft 10 meter lengte bij 6 meter breed 50 graden, 40 m2
  • plat keukendak, geïsoleerd aan de buitenkant, 24 m2
  • plat garagedak, 25 m2
  • tuin achterkant, ongeveer 48 m2 (gedeelte oude klinkers met open voegen)
  • tuin voorkant, ongeveer 18 m2
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/hagh04vjkfup460/tekening.jpg?raw=1

Foto van plat dak keuken:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/zk70qc297mw7urc/keuken.JPG?raw=1

Foto van plat dak garage (met regenpijp die op plat dak garage/keuken uitkomt):
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/oi9g0dfrky5dapw/garage.JPG?raw=1

Ik heb het keukendak al eens zelf geïsoleerd aan de buitenkant met XPS hardschuimplaten met sponning. Uit Energie besparen en duurzamer leven begint bij jezelf:
3. Isolatie plat dak aan buitenkant

De keuken is gesitueerd in een uitbouw met plat dak vanuit de bouw in 1991. Zover ik weet is dit plat dak niet goed geïsoleerd. Voor de rest is het huis redelijk geïsoleerd. Dubbele beglazing (‘oud’ dubbel glas), spouwmuurisolatie (piepschuim) en dak isolatie (piepschuim). Dus niet de allerbeste isolatie, maar wel een huis met een voorlopig label B. Nog betere isolatie is mogelijk, maar kost ook meer geld, omdat dit achteraf moet gebeuren. Het plat dak is dus iets wat wel aangepakt zou kunnen worden. Isoleren van het plat dak als “warm dak“ zou betekenen dat de randen verhoogd moesten worden, dus relatief duur en niet zelf te doen met mijn linkerhanden. Ik heb besloten het isoleren eenvoudig zelf te doen via isolatie van een omgekeerd dak (buitenkant). Korte samenvatting wat dit betekent.

Omgekeerd dak Isolatie aan de bovenkant van de dakconstructie en de dakafdichting, waarbij het isolatiemateriaal de laatste laag vormt. Dit wordt een omgekeerd dak genoemd. Deze vorm is gemakkelijk bij een bestaand dak dat nog niet aan vervanging toe is. Indien een ballastlaag (onder andere ter voorkoming van het wegwaaien van het materiaal) aanwezig is, zal deze tijdelijk moeten worden verwijderd (let op: het is niet verstandig om de ballastlaag op één plek op het dak te stapelen, in verband met de maximale belasting van het dak!). Hiervoor is slechts het isolatiemateriaal geëxtrudeerd polystyreen (XPS) geschikt. Dit isolatiemateriaal zal, zelfs als het langdurig in een plas water ligt, geen vocht opnemen. Directe zonbestraling zal dit materiaal op den duur verpulveren, daarom is de beschermende ballastlaag van groot belang. Bij het aanbrengen van dit isolatiemateriaal op een bestaand dak, wordt vaak de laatste circa 20 cm vanaf de dakrand niet geïsoleerd om voldoende waterafvoergoot te realiseren.
Dit heb ik dus eenvoudig zelf kunnen doen. Ik heb voor 150 euro XPS hardschuimplaten met sponning gekocht, deze bedekt met dik grondzeil en gratis afgehaalde stoeptegels. Hiermee heb ik goedkoop een warmtelek weggewerkt.
Optioneel zou je er zelfs een groen dak van kunnen maken, door planten als ballast te nemen. Deze houden vocht vast, zodat met een fikse regenbui langzamer het water weer wegloopt.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/i1evhe64jyalpk4/fisheye.jpg?raw=1

Nu zou ik op het plat dak van de keuken een groendak kunnen maken. Onze gemeente geeft daar subsidie op, 20 euro per m2 met een max van 500 euro, maar weet niet of dit in 2020 nog steeds is. Echter dan gebruik ik het regenwater nog steeds niet rechtstreeks voor het grondwater/tuin.

Er is ook een subsidie op afkoppelen van het riool, 6 euro per m2 met een max van 300 euro.
Criteria:
  • Oppervlakte criterium: afkoppelen van tenminste 25 m2 verhard oppervlak (dak en/of verharding).
  • Bergingscriterium: 15 mm berging (15 liter) per m2 afgekoppeld verhard oppervlak.
  • Infiltratiecriterium: er moet voldoende ruimte/capaciteit aanwezig zijn om het hemelwater op het eigen perceel te verwerken. Beginseltoets: 45 mm infiltratie (45 liter) per m2 per dag afgekoppeld verhard oppervlak.
Mijn idee is om een spaarbekken van vijverfolie op keukendak te maken van 18 m2 met een hoogte van 7 cm, bovenop de isolatie aan de buitenkant van het plat dak. Dat betekent een maximaal gewicht van 70 kg per m2 en een berging van 1260 liter. En hieraan druppelslangen koppelen, die in de tuin 2.70 meter lager leeg zouden moeten druppelen.

Druppelslangen werken vaak alleen als er genoeg druk is, maar ik weet niet of de druk van dit hoogteverval groot genoeg is voor een druppelslang (0.27 bar). Zijn er druppelslangen die bij zo een lage druk goed werken?

Ik kan ook nog een overloop/wadi maken van 500 liter inhoud in de tuin, waar de oranje pot op het grind staat op de foto hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ou3r9mq5jd98le7/tuin.jpg?raw=1

Dat zou met infiltratiekratten kunnen, of bierkratjes, of gewoon een rooster bovenop een gegraven gat, met daar de kiezelstenen overheen.

Misschien wil ik in de toekomst op het garagedak een kleine moestuin maken en daar het water van het spaarbekken ook voor gebruiken voor bevloeiing.

Wij heeft goede ideeën en adviezen?

EDIT:
Inmiddels is duidelijk geworden dat mijn plat dak niet genoeg draagkracht heeft voor het eerste plan. Dit betekent dat een groendak/sedumdak geen optie is en ook een moestuin niet op het platte dak. Voor de zekerheid moet ik me beperken tot maximaal 20 kg/m3. Of zelfs helemaal niet en me gewoon concentreren op een regenton met overloop. Dus vooral concentreren op hoe ik het meeste regenwater kan gebruiken voor de tuin en toch het riool te ontlasten, zonder helemaal af te koppelen.

EDIT2:
Deze regenton van 320 liter/276 liter heb ik besteld, past goed tegen de muur op de plek die ik wil hebben. In ieder geval de belangrijkste stap om regenwater niet rechtstreeks in het riool te laten lopen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/136664/files/303338334/900x900x2/image.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-12-2019 14:27 . Reden: Helemaal ontkoppelen is niet mogelijk voor mij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 19:40
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:37:
Ik probeer duurzaam bezig te zijn en een volgend project heeft mijn interesse.
[...]
Mijn idee is om een spaarbekken van vijverfolie op keukendak te maken van 18 m2 met een hoogte van 7 cm, bovenop de isolatie aan de buitenkant van het plat dak. Dat betekent een maximaal gewicht van 70 kg per m2 en een berging van 1260 liter.
[...]
Wij heeft goede ideeën en adviezen?
Niet doen. Daar is een dak niet geschikt voor.
Ten eerste, uw dak heeft geen grind. Dus het zal op een zeer beperkte last berekend zijn. Maximaal ca 100 kg/m2 over 10m2 voor personen, of zo'n 56 kg/m2 voor sneeuw. Ook als u water op uw dak zet, kunnen deze lasten er nog bij komen. De last door personen is maar kort aanwezig, uw water veel langer. Daarnaast krijgt u lats van het wateraccumulatie effect, dat het allemaal nog erger maakt. Dus ik twijfel sterk of uw dak het aankan.
Ten tweede. U gaat de afvoer belemmeren. Tussen uw zwembad en de dakrand kan water klem komen te zitten dat tot lekkages kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@MeTooPV Mijn balken in de garage zijn 6 cm dik en 15 cm hoog en zijn om de 60 cm geplaatst over de breedte met ook nog een ijzeren balk, dus maximale overbrugging 4 meter. Ik neem aan dat dezelfde balken in de keuken gebruikt zijn. Kun je hieruit berekenen hoeveel gewicht het dak kan dragen? Maximale breedte van het keukendak is 4 meter.

Tevens kan ik bij sneeuw gewoon zorgen dat alles meteen de tuin inloopt, bijvoorbeeld in de winter alles meteen naar de tuin laten lopen.

En ik kan natuurlijk de hoogte ook kleiner maken, bijvoorbeeld 4 cm. Dus maar 40 kg/m2 en 720 liter.

[ Voor 35% gewijzigd door ZuinigeRijder op 24-12-2019 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik heb ook plannen om regenwater op te vangen bij mijn aanstaande nieuwbouw woning.
Met rubber vijver folie wil ik buiten een min of meer een rechthoekige 'vijver' maken, daarover heen komen betonnen liggers net als een vloer in een huis compleet met vloerluik, die vloer wordt het terras waarop je zit, het water zal dan praktisch nooit kunnen bevriezen.
De inhoud wordt zeker 6000 liter.
De aansluiting op de hemel water aanvoer en retour buizen (110mm) gaat via speciale schroef koppelingen die voor grote kweekvijvers verkrijgbaar zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:10:
@MeTooPV Mijn balken in de garage zijn 6 cm dik en 15 cm hoog en zijn om de 60 cm geplaatst over de breedte. Ik neem aan dat dezelfde balken in de keuken gebruikt zijn. Kun je hieruit berekenen hoeveel gewicht het dak kan dragen? Maximale breedte van het keukendak is 4 meter.

Tevens kan ik bij sneeuw gewoon zorgen dat alles meteen de tuin inloopt, bijvoorbeeld in de winter alles meteen naar de tuin laten lopen.

En ik kan natuurlijk de hoogte ook kleiner maken, bijvoorbeeld 4 cm. Dus maar 40 kg/m2 en 720 liter.
Vraag de gemeente even of ze een regeling hebben voor het bepalen van de geschiktheid van het dak.
dit kan soms ook via waterschap of provincie.
Sommige gemeentes halen ook gewoon de tekeningen/berekeningen uit het archief en laten de constructeur er even een blik op werpen.
Ik neem aan dat dezelfde balken in de keuken gebruikt zijn
Dat soort aannames moet je niet doen, je moet tekeningen en/of berekeningen hebben en anders het plafond open om te meten.
4 meter overspannen met 15 cm is nu al vrij weinig, laat staan als er een 40- 90 kg/m2 bij komt. ;)
Overegens is het zo dat het vooral om de maximale doorbuiging gaat, qua sterkte kan een balklaag het al vrij snel hebben. Die niet wenselijke extra doorbuiging kan zorgen voor scheuren in wanden en plafonds,, klemmende deuren, etc en doordat er geen afschot meer is blijft water op het dak staan (wat het doorbuigen weer erger maakt) nu was het opzich de bedoeling dat water zou blijven staan, maar niet op die manier :+

zelf wil ik graag een wadi , dus ik hou het hier nog even in de gaten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Los van of er nu wel of niet meer regen valt dan voorheen moet je je serieus afvragen of dit verstandig is. Meestal is er sprake van gescheiden riolering wat betekend dat regenwater apart wordt afgevoerd omdat dit relatief schoon is. Dat beland veelal in slootjes, meren etc... Er zijn ook diverse redenen dat men ooit heeft besloten dat het verstandig is om regenwater per riolering af te voeren en dus niet lokaal in de grond te laten zakken. Ten eerste is een hoge grondwaterstand helemaal niet zo goed en zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat als jij de boel afkoppelt dat je een maand later water in je kruipruimte hebt staan of dat je ineens optrekkend vocht in je (spouw)muren hebt.
Ten tweede kun je last van verzakking van je bestrating krijgen omdat er zand weg spoelt.
Ten derde kun je als je huis niet op een paalfundering staat verzakking van je hele huis krijgen omdat er zand onder je huis wegspoelt.

Ofwel, doe het verstandig en zet gewoon een regenton met overloop naar het riool neer. Vind je dat niet goed genoeg en wil je echt iets voor het milieu doen? Denk dat eens aan het drinkwater wat we onnodig gebruiken om de WC door te spelen, en de wasmachine en vaatwasser te laten draaien. Ofwel, kijk eens naar een regenwatersysteem: https://www.mijnwaterfabr...rkt-een-regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:10:
Mijn balken in de garage zijn 6 cm dik en 15 cm hoog en zijn om de 60 cm geplaatst over de breedte met ook nog een ijzeren balk, dus maximale overbrugging 4 meter.
Hoe kan ik uitrekenen hoeveel gewicht mijn garage dan kan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 19:40
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Dat geeft een goede eerste indicatie, en dan zie je dat zonder extra gewicht balken 400cm lang, 60x150 h.o.h. 600 mm nu al aan de zeer lichte kant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ok, dat zou betekenen dat mijn hele project/idee in de soep loopt en ook een sedumdak is geen mogelijkheid. En ook een moestuin dus niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou dit ook even bij je gemeente aankaarten. In de waterwet is bepaald dat de gemeenten moeten gaan zorgen voor een scheiding tussen regenwater en afvalwater. In sommige gemeenten komen er nu subsidies voor het afkoppelen van regenwater van het riool.

Edit: oh, spuit 11, dat had je zelf ook al in je TS staan .... nevermind dan.

[ Voor 11% gewijzigd door u_nix_we_all op 24-12-2019 17:00 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:33
Een kuip in de grond en de afloop van je dak daar op aankoppelen. Die heb je zowel voor infiltratie als voor het opslaan. Het water dat je opslaat, kan je tevens gebruiken voor het spoelen van je toilet of voor je wasmachine. Dergelijke zaken zijn in Vlaanderen verplicht bij nieuwbouw. Sommige gemeentes geven hier ook subsidies voor als je wil afkoppelen.
Even zoeken op regenlwaterput of infiltratieput, bestaat zowel in beton als in kunststof.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23
Kun je niet één of meerdere IBC tanks neerzetten? Die zijn nog wel voordelig te vinden op marktplaats e.d.

Zie ook dit topic: Regenwater opvangen - overloop beveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:50
@frisianstar @ZuinigeRijder

Een soort vijver onder je terras zou ik afraden in verband met muggen.
Heb zelf een koivijver en ondanks de hevige stroming heb ik ook muggen.

Ik ben voornemens om in de kruipruimte een regenwater zak te plaatsen.

https://www.regenwater.co...erzakken/regenwaterzakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Waar kan je deze kopen (in Nederland)?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Chatslet schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:31:
Los van of er nu wel of niet meer regen valt dan voorheen moet je je serieus afvragen of dit verstandig is. Meestal is er sprake van gescheiden riolering wat betekend dat regenwater apart wordt afgevoerd omdat dit relatief schoon is. Dat beland veelal in slootjes, meren etc... Er zijn ook diverse redenen dat men ooit heeft besloten dat het verstandig is om regenwater per riolering af te voeren en dus niet lokaal in de grond te laten zakken.
Mijn huis/wijk is van 1990 en toen was het scheiden van regenwater van de riolering nog geen item. Bij ons wordt het regenwater echt ongescheiden afgevoerd via de riolering.
Ten eerste is een hoge grondwaterstand helemaal niet zo goed en zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat als jij de boel afkoppelt dat je een maand later water in je kruipruimte hebt staan of dat je ineens optrekkend vocht in je (spouw)muren hebt.
Wij hebben geen kruipruimte en het gat waar de watermeter in staat is altijd droog. Ook ligt de straat en riolering een stuk lager dan het huis. Maar inderdaad goed dat je hierop wijst, want dat zou een probleem kunnen zijn.
Ten tweede kun je last van verzakking van je bestrating krijgen omdat er zand weg spoelt.
Ten derde kun je als je huis niet op een paalfundering staat verzakking van je hele huis krijgen omdat er zand onder je huis wegspoelt.

Ofwel, doe het verstandig en zet gewoon een regenton met overloop naar het riool neer. Vind je dat niet goed genoeg en wil je echt iets voor het milieu doen? Denk dat eens aan het drinkwater wat we onnodig gebruiken om de WC door te spelen, en de wasmachine en vaatwasser te laten draaien. Ofwel, kijk eens naar een regenwatersysteem: https://www.mijnwaterfabr...rkt-een-regenwatersysteem
Ik zou juist verwachten, door de buffering en langzamere afvoer, dat ik weinig last van zand wegspoelen heb.
Een regenton is echter minder handig in mijn relatief kleine tuin. Wil je een regenton hebben met wat inhoud, neemt deze veel plaats in. En een hoog en niet te breed model zijn ook boven de 200 euro en kan er nog maar 300 liter in :X

Een regenwatersysteem zou natuurlijk veel mooier zijn, maar in een bestaand huis is dat niet goedkoop om aan te leggen.
Arator schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 17:24:
Een kuip in de grond en de afloop van je dak daar op aankoppelen. Die heb je zowel voor infiltratie als voor het opslaan. Het water dat je opslaat, kan je tevens gebruiken voor het spoelen van je toilet of voor je wasmachine. Dergelijke zaken zijn in Vlaanderen verplicht bij nieuwbouw. Sommige gemeentes geven hier ook subsidies voor als je wil afkoppelen.
Even zoeken op regenlwaterput of infiltratieput, bestaat zowel in beton als in kunststof.
Die regenwaterput zou ik in de tuin kunnen maken van 500 liter inhoud in de tuin, waar de oranje pot op het grind staat, zoals vermeld in de topic start.
MeTooPV schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 16:31:
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Dat geeft een goede eerste indicatie, en dan zie je dat zonder extra gewicht balken 400cm lang, 60x150 h.o.h. 600 mm nu al aan de zeer lichte kant zijn.
Misschien kan ik dan een veel minder hoge vijverrand maken, 2 cm of zo, is maar 20 kg per m2 en toch nog een waterbuffer van 360 liter. Vijverfolie is onder de 100 eruo voor die oppervlakte te maken, een regenton (die ik moeilijk kan plaatsen i.v.m. ruimte) kost boven de 200 euro.
MeTooPV schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:49:
[...]

Ten tweede. U gaat de afvoer belemmeren. Tussen uw zwembad en de dakrand kan water klem komen te zitten dat tot lekkages kan leiden.
Nu moet het water ook al weglopen rondom de opdak isolatie, ik heb 20 cm open gelaten rondom. Vooralsnog geen problemen hiermee gehad. Met een vijver kan ik het water ook beter sturen naar de hoek van het keukendak (dus daar de vijveroverloop maken), waar de regenpijp naar beneden loopt.
Nielson schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 17:51:
Kun je niet één of meerdere IBC tanks neerzetten? Die zijn nog wel voordelig te vinden op marktplaats e.d.

Zie ook dit topic: Regenwater opvangen - overloop beveiliging
Helaas, daar heb ik geen plaats voor in de relatief kleine tuin.
FrankBlom schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:54:
@frisianstar @ZuinigeRijder

Een soort vijver onder je terras zou ik afraden in verband met muggen.
Heb zelf een koivijver en ondanks de hevige stroming heb ik ook muggen.

Ik ben voornemens om in de kruipruimte een regenwater zak te plaatsen.

https://www.regenwater.co...erzakken/regenwaterzakken
Ik was van plan worteldoek over de vijver te spannen, zodat de muggen daar hun eitjes niet daar kunnen leggen. Zou dat de muggen niet tegenhouden? En ik heb geen kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:50
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 21:54:
[...]

Ik was van plan worteldoek over de vijver te spannen, zodat de muggen daar hun eitjes niet daar kunnen leggen. Zou dat de muggen niet tegenhouden? En ik heb geen kruipruimte.
Je kan zo'n zak onder je vlonder leggen.
Of ibc vaten onder je vlonder ingraven.

Ik heb voornamelijk muggen in mijn filter kelder.
Dat is ook een vlonder waaronder de filterinstallatie staat. Omdat het buiten is ligt er altijd wel wat water op de grond. Mijn vlonder is vanonder geïsoleerd tegen de vorst in de winter. Doek onder de planken gaat niet helpen ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Qua regentonnen valt het toch wel mee met de prijs? Een standaard ton van +200 liter kost minder dan €100, en daarvan kun je de plantjes erg vaak water geven. Wil je meer kijk eens naar een Garden Muurtank oid, die zijn ook nog wel te doen.

Als je een regenton aansluit hoef je trouwens niet perse de hwa af te koppelen, je kan het ook zo aansluiten dat eerst de ton gevuld word en dan de reguliere afvoer wordt gebruikt als overflow. Heb je iig per bui een buffer van 200-300l.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zoals hierboven al aangegeven, stilstaand water geeft muggen.
Buiten dat het gewicht op je dak en als je een lekkage krijgt.
Als het dan langere tijd droog is krijg je weer alg.
Regenton of opslag in de grond voor gebruik toilet is dan wel duurzaam.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een regenton hoeft trouwens niet altijd vol te zitten, als je weet dat er een zware stortbui aan komt kun je alvast de dag ervoor je ton leeg laten lopen(de buffer legen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb de topic start aangepast:
EDIT:
Inmiddels is duidelijk geworden dat mijn plat dak niet genoeg draagkracht heeft voor het eerste plan. Dit betekent dat een groendak/sedumdak geen optie is en ook een moestuin niet op het platte dak. Voor de zekerheid moet ik me beperken tot maximaal 20 kg/m3. Of zelfs helemaal niet en me gewoon concentreren op een regenton met overloop. Dus vooral concentreren op hoe ik het meeste regenwater kan gebruiken voor de tuin en toch het riool te ontlasten, zonder helemaal af te koppelen.
Ik ben eigenlijk benieuwd bij hoeveel buffer opslagcapaciteit ik welk percentage van het regenwater kan gebruiken voor de tuin en niet wegloopt in de tuin.

Neerslagdata per dag kun je hier vinden.

Aannames:
  • 60 m2 meter oppervlakte regenwater opvangen
  • Liter Infiltratie per dag in de tuin achterkant (48 m2): ?? (iemand een idee waar ik aan moet denken/rekenen?
Volgens mij moet het dan mogelijk zijn om voor verschillende buffer opslagcapaciteiten uit te rekenen met de neerslag per dag van een recent jaar hoeveel je dan van het regenwater niet in het riool laat lopen gemeten over een jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:13:
Een regenton hoeft trouwens niet altijd vol te zitten, als je weet dat er een zware stortbui aan komt kun je alvast de dag ervoor je ton leeg laten lopen(de buffer legen).
Maar dan moet je zelf de gieter vullen/slang aansluiten en planten water geven. Druppelslangen werken niet op zo een lage druk. Hoe zorg je ervoor dat je automatisch waterafgifte krijgt (zoveel liter per dag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:29
@ZuinigeRijder En de rest.
Let er wel op hoe goed en 'duurzaam' het allemaal ook lijkt om je HWA niet (meer) op het riool te lozen er kleven ook nadelen aan.

Doordat je hwa wel op je riool zit spoelen je buizen ook iets regelmatiger door zodat je minder snel last hebt/krijgt van verstoppingen etc.
Kennis van me heeft een riool en ontstoppings bedrijf en z'n core business is tegenwoordig nieuwbouw wijken met gescheiden hwa afvoer en mensen/wijken die het zelf doen, juist doordat er dan te weinig doorgespoeld wordt.

Als je wel gaat afkoppelen zorg dan dat je op het eind van je rioolstelsel (waarschijnlijk waar nu je hwa zit aangesloten) een doorspuit punt krijgt zodat je makkelijk je buizen eens kunt doorspoelen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ZuinigeRijder schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:46:
[...]

Maar dan moet je zelf de gieter vullen/slang aansluiten en planten water geven. Druppelslangen werken niet op zo een lage druk. Hoe zorg je ervoor dat je automatisch waterafgifte krijgt (zoveel liter per dag)?
Kraantje open en wachten. De tuin krijgt genoeg water tijdens de bui die er met een paar uur later is. Ik legde meestal gewoon de tuinslang in het gras zodat het water daar mooi in opgenomen kan worden maar zelfs al doe je het rechtstreeks in het riool dan is het nog beter omdat je het voor de bui doet en niet tijdens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:40
ZuinigeRijder schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:43:
Ik heb de topic start aangepast:

[...]

Ik ben eigenlijk benieuwd bij hoeveel buffer opslagcapaciteit ik welk percentage van het regenwater kan gebruiken voor de tuin en niet wegloopt in de tuin.

Neerslagdata per dag kun je hier vinden.

Aannames:
  • 60 m2 meter oppervlakte regenwater opvangen
  • Liter Infiltratie per dag in de tuin achterkant (48 m2): ?? (iemand een idee waar ik aan moet denken/rekenen?
Volgens mij moet het dan mogelijk zijn om voor verschillende buffer opslagcapaciteiten uit te rekenen met de neerslag per dag van een recent jaar hoeveel je dan van het regenwater niet in het riool laat lopen gemeten over een jaar?
Persoonlijk zou ik het andersom benaderen: eerst ontwerpen, daarna toetsen. Gebruik daarvoor deze grafiek, waarin de regenduurlijnen de buien vertegenwoordigen die statistisch eens in de zoveel jaar voorkomen:
Afbeeldingslocatie: https://www.watermaat.nl/inhoud/uploads/Regenduurlijn-minor-HvA.png

Heel kort: bepaal eerst de hoeveelheid berging die je in je tuin kunt realiseren en reken dit om in mm (m3's inhoud / afvoerend oppervlak). Zet vervolgens een horizontale lijn ter hoogte van de berekende hoeveelheid mm berging op de y-as. Alles onder deze lijn vertegenwoordigt je buffercapaciteit.

Bepaal vervolgens wat je kunt infiltreren. Hou hierbij rekening met de doorlatendheid van de bodem en het infiltrerende oppervlak. Reken dit om in mm/minuut. Trek een schuine lijn vanaf het snijpunt van de zojuist uitgezette horizontale lijn met de y-as. Deze lijn vertegenwoordigt de infiltratiecapaciteit.

Je kunt overigens de doorlatendheid van de bodem zelf meten door een gat te boren of te graven tot een meter onder maaiveld. Water erin kieperen en met een meetlintje en een timer erbij meten hoe snel het water zakt.

Kijk tot slot welke regenduurlijnen onder de door jou schuin getrokken lijn vallen en je weet bij welke buien je ontwerp voldoet. Bij de neerslagduurlijnen die geheel of gedeeltelijk boven de schuine lijn uitsteken, moet er meer water worden verwerkt dan je systeem aan kan. Je kunt dan een escape naar een lager gelegen punt, zoals een slootje, overwegen. Overigens zijn gemeentelijke riolen over het algemeen ontworpen op een bui die eens per 2 jaar voorkomt, wat wil zeggen dat er pas water op straat blijft staan zodra er een zwaardere bui valt. Of dat bij jou voor de deur ook zo is, is echter afhankelijk van de locatie van de noodoverstort van het riool, hoeveel verhard oppervlak in de tussentijd al is afgekoppeld, etc.

Succes!

[ Voor 38% gewijzigd door Gideon op 26-12-2019 14:48 . Reden: verduidelijking van de rekenmethode ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:31:
Qua regentonnen valt het toch wel mee met de prijs? Een standaard ton van +200 liter kost minder dan €100, en daarvan kun je de plantjes erg vaak water geven. Wil je meer kijk eens naar een Garden Muurtank oid, die zijn ook nog wel te doen.

Als je een regenton aansluit hoef je trouwens niet perse de hwa af te koppelen, je kan het ook zo aansluiten dat eerst de ton gevuld word en dan de reguliere afvoer wordt gebruikt als overflow. Heb je iig per bui een buffer van 200-300l.
Ik heb ruimte voor een regenton van max. 70 cm breed en 50 cm diep, hoogte 250 cm.
Zo een zou wel passen.

EDIT: deze regenton heb ik besteld, past goed tegen de muur op de plek die ik wil hebben.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/136664/files/303338334/900x900x2/image.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-12-2019 14:25 . Reden: deze besteld ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat valt nog prima mee met de prijs. Met 300l kom je een heel eind in je tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:37:
...
Druppelslangen werken vaak alleen als er genoeg druk is, maar ik weet niet of de druk van dit hoogteverval groot genoeg is voor een druppelslang (0.27 bar). Zijn er druppelslangen die bij zo een lage druk goed werken?
ZuinigeRijder schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:46:
....
Erasmo schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:55:
....
Kraantje open en wachten. De tuin krijgt genoeg water tijdens de bui die er met een paar uur later is. Ik legde meestal gewoon de tuinslang in het gras zodat het water daar mooi in opgenomen kan worden maar zelfs al doe je het rechtstreeks in het riool dan is het nog beter omdat je het voor de bui doet en niet tijdens.
Blijkbaar zijn er ook druppelsysteem sets die zo op je regenton aangesloten kunnen worden. Die druppelen dan langzaam leeg. Hoef je niet met de gieter of slang aan het werk.

En eventueel kun je er een watertimer die zonder waterdruk werkt ertussen hangen, voor lange periodes met droog weer.

Zie ook dit forum.

[ Voor 23% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-12-2019 09:08 ]

Pagina: 1