Ik probeer duurzaam bezig te zijn en een volgend project heeft mijn interesse. Op veel plekken stroomt hemelwater (regen) via de dakgoot en regenpijp rechtstreeks het riool in. Dat is jammer, want dit is (relatief) schoon water dat net zo goed de grond in kan lopen. Het 'weglopen' van water in de grond is goed voor de grondwaterstand. Bovendien wordt het rioolstelsel er minder door (over)belast. Minder overbelasting is belangrijk omdat er door klimaatverandering meer hemelwater naar beneden komt en overbelasting op de loer ligt.
En we moeten ook drogere periodes overbruggen:
Mijn situatie:
Foto van plat dak keuken:

Foto van plat dak garage (met regenpijp die op plat dak garage/keuken uitkomt):

Ik heb het keukendak al eens zelf geïsoleerd aan de buitenkant met XPS hardschuimplaten met sponning. Uit Energie besparen en duurzamer leven begint bij jezelf:
Nu zou ik op het plat dak van de keuken een groendak kunnen maken. Onze gemeente geeft daar subsidie op, 20 euro per m2 met een max van 500 euro, maar weet niet of dit in 2020 nog steeds is. Echter dan gebruik ik het regenwater nog steeds niet rechtstreeks voor het grondwater/tuin.
Er is ook een subsidie op afkoppelen van het riool, 6 euro per m2 met een max van 300 euro.
Criteria:
Druppelslangen werken vaak alleen als er genoeg druk is, maar ik weet niet of de druk van dit hoogteverval groot genoeg is voor een druppelslang (0.27 bar). Zijn er druppelslangen die bij zo een lage druk goed werken?
Ik kan ook nog een overloop/wadi maken van 500 liter inhoud in de tuin, waar de oranje pot op het grind staat op de foto hieronder:

Dat zou met infiltratiekratten kunnen, of bierkratjes, of gewoon een rooster bovenop een gegraven gat, met daar de kiezelstenen overheen.
Misschien wil ik in de toekomst op het garagedak een kleine moestuin maken en daar het water van het spaarbekken ook voor gebruiken voor bevloeiing.
Wij heeft goede ideeën en adviezen?
EDIT:
Inmiddels is duidelijk geworden dat mijn plat dak niet genoeg draagkracht heeft voor het eerste plan. Dit betekent dat een groendak/sedumdak geen optie is en ook een moestuin niet op het platte dak. Voor de zekerheid moet ik me beperken tot maximaal 20 kg/m3. Of zelfs helemaal niet en me gewoon concentreren op een regenton met overloop. Dus vooral concentreren op hoe ik het meeste regenwater kan gebruiken voor de tuin en toch het riool te ontlasten, zonder helemaal af te koppelen.
EDIT2:
Deze regenton van 320 liter/276 liter heb ik besteld, past goed tegen de muur op de plek die ik wil hebben. In ieder geval de belangrijkste stap om regenwater niet rechtstreeks in het riool te laten lopen.
En we moeten ook drogere periodes overbruggen:
Dus ik wil het regenwater van 1 dakhelft van mijn huis afkoppelen van het riool en gebruiken voor de tuin. Er zijn natuurlijk standaard oplossingen voor, bijvoorbeeld regentonnen en groendak. Echter ik had een ander idee voor mijn situatie. Weet niet of dit een goed idee is, maar met dit topic wil ik graag tips van ervaringsdeskundigen en ook meedenken in een (goedkope) oplossing.Droogte en extreme regenval kunnen niet samenvallen. Toch is het mogelijk dat beide toenemen in de toekomstige Nederlandse zomers: zowel perioden van droogte als overvloedige regenval kunnen langer aanhouden in een warmer klimaat, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
Mijn situatie:
- dakhelft 10 meter lengte bij 6 meter breed 50 graden, 40 m2
- plat keukendak, geïsoleerd aan de buitenkant, 24 m2
- plat garagedak, 25 m2
- tuin achterkant, ongeveer 48 m2 (gedeelte oude klinkers met open voegen)
- tuin voorkant, ongeveer 18 m2

Foto van plat dak keuken:
Foto van plat dak garage (met regenpijp die op plat dak garage/keuken uitkomt):
Ik heb het keukendak al eens zelf geïsoleerd aan de buitenkant met XPS hardschuimplaten met sponning. Uit Energie besparen en duurzamer leven begint bij jezelf:
3. Isolatie plat dak aan buitenkant
De keuken is gesitueerd in een uitbouw met plat dak vanuit de bouw in 1991. Zover ik weet is dit plat dak niet goed geïsoleerd. Voor de rest is het huis redelijk geïsoleerd. Dubbele beglazing (‘oud’ dubbel glas), spouwmuurisolatie (piepschuim) en dak isolatie (piepschuim). Dus niet de allerbeste isolatie, maar wel een huis met een voorlopig label B. Nog betere isolatie is mogelijk, maar kost ook meer geld, omdat dit achteraf moet gebeuren. Het plat dak is dus iets wat wel aangepakt zou kunnen worden. Isoleren van het plat dak als “warm dak“ zou betekenen dat de randen verhoogd moesten worden, dus relatief duur en niet zelf te doen met mijn linkerhanden. Ik heb besloten het isoleren eenvoudig zelf te doen via isolatie van een omgekeerd dak (buitenkant). Korte samenvatting wat dit betekent.
Omgekeerd dak Isolatie aan de bovenkant van de dakconstructie en de dakafdichting, waarbij het isolatiemateriaal de laatste laag vormt. Dit wordt een omgekeerd dak genoemd. Deze vorm is gemakkelijk bij een bestaand dak dat nog niet aan vervanging toe is. Indien een ballastlaag (onder andere ter voorkoming van het wegwaaien van het materiaal) aanwezig is, zal deze tijdelijk moeten worden verwijderd (let op: het is niet verstandig om de ballastlaag op één plek op het dak te stapelen, in verband met de maximale belasting van het dak!). Hiervoor is slechts het isolatiemateriaal geëxtrudeerd polystyreen (XPS) geschikt. Dit isolatiemateriaal zal, zelfs als het langdurig in een plas water ligt, geen vocht opnemen. Directe zonbestraling zal dit materiaal op den duur verpulveren, daarom is de beschermende ballastlaag van groot belang. Bij het aanbrengen van dit isolatiemateriaal op een bestaand dak, wordt vaak de laatste circa 20 cm vanaf de dakrand niet geïsoleerd om voldoende waterafvoergoot te realiseren.
Dit heb ik dus eenvoudig zelf kunnen doen. Ik heb voor 150 euro XPS hardschuimplaten met sponning gekocht, deze bedekt met dik grondzeil en gratis afgehaalde stoeptegels. Hiermee heb ik goedkoop een warmtelek weggewerkt.
Optioneel zou je er zelfs een groen dak van kunnen maken, door planten als ballast te nemen. Deze houden vocht vast, zodat met een fikse regenbui langzamer het water weer wegloopt.

Nu zou ik op het plat dak van de keuken een groendak kunnen maken. Onze gemeente geeft daar subsidie op, 20 euro per m2 met een max van 500 euro, maar weet niet of dit in 2020 nog steeds is. Echter dan gebruik ik het regenwater nog steeds niet rechtstreeks voor het grondwater/tuin.
Er is ook een subsidie op afkoppelen van het riool, 6 euro per m2 met een max van 300 euro.
Criteria:
- Oppervlakte criterium: afkoppelen van tenminste 25 m2 verhard oppervlak (dak en/of verharding).
- Bergingscriterium: 15 mm berging (15 liter) per m2 afgekoppeld verhard oppervlak.
- Infiltratiecriterium: er moet voldoende ruimte/capaciteit aanwezig zijn om het hemelwater op het eigen perceel te verwerken. Beginseltoets: 45 mm infiltratie (45 liter) per m2 per dag afgekoppeld verhard oppervlak.
Druppelslangen werken vaak alleen als er genoeg druk is, maar ik weet niet of de druk van dit hoogteverval groot genoeg is voor een druppelslang (0.27 bar). Zijn er druppelslangen die bij zo een lage druk goed werken?
Ik kan ook nog een overloop/wadi maken van 500 liter inhoud in de tuin, waar de oranje pot op het grind staat op de foto hieronder:

Dat zou met infiltratiekratten kunnen, of bierkratjes, of gewoon een rooster bovenop een gegraven gat, met daar de kiezelstenen overheen.
Misschien wil ik in de toekomst op het garagedak een kleine moestuin maken en daar het water van het spaarbekken ook voor gebruiken voor bevloeiing.
Wij heeft goede ideeën en adviezen?
EDIT:
Inmiddels is duidelijk geworden dat mijn plat dak niet genoeg draagkracht heeft voor het eerste plan. Dit betekent dat een groendak/sedumdak geen optie is en ook een moestuin niet op het platte dak. Voor de zekerheid moet ik me beperken tot maximaal 20 kg/m3. Of zelfs helemaal niet en me gewoon concentreren op een regenton met overloop. Dus vooral concentreren op hoe ik het meeste regenwater kan gebruiken voor de tuin en toch het riool te ontlasten, zonder helemaal af te koppelen.
EDIT2:
Deze regenton van 320 liter/276 liter heb ik besteld, past goed tegen de muur op de plek die ik wil hebben. In ieder geval de belangrijkste stap om regenwater niet rechtstreeks in het riool te laten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-12-2019 14:27 . Reden: Helemaal ontkoppelen is niet mogelijk voor mij ]