Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:07
In de aanloop naar een nieuwe TV (pricewatch: LG OLED65C9PLA Zwart) ben ik me aan het oriënteren om ook een vervanging van mijn oude receiver (Pioneer VSX-920-K) door te voeren. Voornamelijk omdat ik wil kunnen genieten van 4K en HDR. Voor zover ik kan zien ondersteunt mijn Pioneer geen 4K en/of HDR?

Ik speel sporadisch op een PS4 Pro en ga waarschijnlijk ook verdergaan met de toekomstige PS5. Daarnaast gebruik ik een Apple TV, voornamelijk voor Netflix (50%) en tot slot heb ik een Kodi mediacenter waar ik ook heel wat media op afspeel (50%). Ik zie me niet snel upgraden naar 7.1 omwille van het feit dat het een woonkamer is.
5.1 is zo wat het maximum wat ik ooit zal zetten...

Zelf zat ik hier al wat in te filteren, de verkrijgbaar sinds filter heb ik aangezet om wat zekerder te zijn over alle ondersteunde verbindingen en protocollen en 4K/HDR.
categorie: Versterkers en receivers

Op buikgevoel vind ik de Denon line-up wel wat (pricewatch: Denon AVR-X2600H of pricewatch: Denon AVR-X1600H ) Die 1600 is ook heel schappelijk geprijsd en lijkt me alle functies te bieden en genoeg uitbreiding voor de toekomst. Onkyo heeft niks in het gamma met AirPlay 2 maar zoals gezegd wil ik dat evt wel laten schieten, AirPlay 1 is ook voldoende. Pioneer heb ik nu even aan de kant laten liggen.

Wat ik wel mis in de PW filter is of het ding 4K en HDR ondersteunt? Ook HDMI versies en coderingen staan er niet bij, of kijk ik wat scheel? :+

Een receiver met Airplay 2 is een pluspunt maar het is geen must, maar het zou wel fijn zijn om snel van op de iPhones af en toe wat muziek te kunnen spelen zonder dat ik met de Logitech Harmony de receiver moet opstarten via een ander app'je.

Ondanks het feit dat de VS-920-K goed aangeschreven stond heb ik er nooit een "wauw-gevoel" bij gehad. Ik vond de configuratie er van behoorlijk droog en ingewikkeld. Verder deed de automatische calibratie MCACC in combinatie met mijn luidsprekers wat rare dingen waar ik manueel wat dingen voor moest bijstellen. Het feit dat ik soms niet wist wat ik nu juist moest bereiken of welke parameters wijzigen om een "mooi" geluid te krijgen maakt het er niet eenvoudiger op, ik ben nu eenmaal geen sound engineer.

Als ik soms naar films zit te kijken dan heb ik heel vaak het idee "jezus dit staat bizar luid (ontploffingen, motoren) en bij gesprekken is het dan weer veel te stil". Of dat nu ligt aan mijn receiver of aan een gebrek van (aantal) luidsprekers, dat wil ik jullie hier nu ook voorleggen, want dat is dan ook iets wat ik eventueel wil meenemen in een upgrade.
Ik maak nu namelijk gebruik van alleen stereo. Dus geen subwoofer, geen centers, geen 5.1. De speakers zijn Bowers & Wilkins 685.

Vragen
  1. Enige suggesties, opmerkingen bij het matchen van de luidsprekers die ik al heb en de betreffende receivers?
  2. Bepaalde codecs waar ik rekening mee moet houden die ik nu misschien niet heb gezien of die de receivers niet ondersteunen alhoewel ik ze gebruik?
  3. Een voller/breder geluid bereiken voor films en series, investeren in een subwoofer of een een center? Of beide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 15:52
Je hoeft niet op vermogen en ohm te letten dat werkt altijd voor thuis gebruik.
Dat je sommige geluiden zacht vind en ontploffingen te hard, is gewoon omdat het zo gemixt is om op bioscoop volume af te spelen.
Denon en marantz hebben daar dyn volume voor dat alle geluiden ongeveer even hard afspeelt.
Gebruik het ook voor film op mn denon zou het niet meer willen missen, gebruik de lichtste stand zodat er nog wel wat dynamiek in het geluid zit.
Er zijn 3 standen voor dyn volume je hebt ook nog dyn eq dat de bas boost bij lagere volumes.
Yamaha heeft ook zoiets dacht ik maar geen ervaring mee verder.
Je kan ook 4k direct op je oled afspelen en het geluid via arc terug naar de receiver sturen dan hoef je die misschien niet eens te upgraden.
Bij die speakers zou ik zelf een svs sb2000 subwoofer zetten goed voor muziek en film. :)
Als je speakers koopt eerst een sub dan heb je al full range geluid, later een center voor film of gelijk als je budget hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Goofy1978 op 24-12-2019 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@HyperBart Aankoopadviezen doen we in CEA; je topic is verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarloesX
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-05 04:10
HyperBart schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:34:
Ondanks het feit dat de VS-920-K goed aangeschreven stond heb ik er nooit een "wauw-gevoel" bij gehad. Ik vond de configuratie er van behoorlijk droog en ingewikkeld. Verder deed de automatische calibratie MCACC in combinatie met mijn luidsprekers wat rare dingen waar ik manueel wat dingen voor moest bijstellen. Het feit dat ik soms niet wist wat ik nu juist moest bereiken of welke parameters wijzigen om een "mooi" geluid te krijgen maakt het er niet eenvoudiger op, ik ben nu eenmaal geen sound engineer.

Als ik soms naar films zit te kijken dan heb ik heel vaak het idee "jezus dit staat bizar luid (ontploffingen, motoren) en bij gesprekken is het dan weer veel te stil". Of dat nu ligt aan mijn receiver of aan een gebrek van (aantal) luidsprekers, dat wil ik jullie hier nu ook voorleggen, want dat is dan ook iets wat ik eventueel wil meenemen in een upgrade.
Ik maak nu namelijk gebruik van alleen stereo. Dus geen subwoofer, geen centers, geen 5.1. De speakers zijn Bowers & Wilkins 685.
Speakers hebben een grote invloed op je geluid. Om stemmen duidelijker te horen, gaat een center speaker je zeker helpen. Persoonlijk zou ik dus investeren in speakers.

Je geeft aan dat het wauw-gevoel ontbreekt, maar kun je iets specifieker zijn in wat dat voor jou is?

Mogelijk als je nog een keer met je versterker settings gaat spelen, dat je er meer uit kunt halen (mogelijk staat ie niet lekker ingesteld?). Vraag is alleen of je daar zin in hebt ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:25
Het dynamisch bereik is instelbaar, zeker ook op een nieuwe receiver. 100% bereik is zoals de regisseur het bedoeld heeft, dan zit er het grootste verschil tussen zachte en luide geluiden. Zodra je die lager zet, 75/50/25, dan word het verschil tussen zacht en luid steeds minder. Gok dat je nu op 100 zit te luisteren.

Wat zeker helpt bij stemmen is een center speaker zoals hierboven aangegeven, die richt je op je zitpositie en dan zul je merken dat het een stuk duidelijker wordt.

Aangezien je de wauw factor mist, zou je eens muziek of film die je goed kent mee kunnen nemen naar een winkel om eens op een ander speaker paar te beluisteren. Het kan zijn dat deze speakers voor jou niet zo lekker klinken, maar het kan ook zijn dat je kamer akoestiek roet in het eten gooit. De nieuwe receivers hebben allemaal een microfoon erbij zitten waarmee de software correcties uitvoerd voor je om dat te compenseren.

Subwoofer zou ik er zeker ook bij nemen, bij films wil je dat niet missen. Als je keuze hebt qua plaatsing is dat zelfs nog beter.

Die Denons zijn prima en hebben 4k hdr doorvoer, de pricewatch moet je niet altijd geloven qua specificaties, beste is om gewoon bij de fabrikant te kijken :)

Wat voor budget heb je en wat voor type speakers wil je plaatsen (vloerstaanders vooraan of boekenplank speakers zoals nu) dan kunnen wij je iets gerichter helpen. (y)

[ Voor 6% gewijzigd door LuisjeNL op 24-12-2019 09:14 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

HyperBart schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:34:
Dit is inherent aan films, die hebben soms wel 20db dynamiek. Dat is 4 tot 8 keer zo hard. Dit zal een andere receiver niet perse oplossen.

Wat het wel oplost, is op zoek gaan naar een "night mode" of andere setting om s'avonds films te kunnen kijken met minder dynamiek. Films zijn nou eenmaal opgenomen voor de biscoop, waar de basis (spraak) 85db is (dat is HARD) en de pieken tot 105db gaan (dat is extreem hard) en die dynamiek is gaaf, maar thuis niet altijd gewenst :P. Dus dan zet je de basis op 60db (lekker verstaanbaar) en dan is een explosie ineens 80db (burenoverlast :P)
[list=1]
• Enige suggesties, opmerkingen bij het matchen van de luidsprekers die ik al heb en de betreffende receivers?
Niet van toepassing. Versterkers verschillen amper van elkaar qua sound. Enige waar ze echt onderscheiden is de auto EQ en de mate waarop ze die 'night mode' effectief kunnen toepassen.
• Bepaalde codecs waar ik rekening mee moet houden die ik nu misschien niet heb gezien of die de receivers niet ondersteunen alhoewel ik ze gebruik?
Geen idee, ik heb spotify connect en hdmi 2.0b als eisen. Dan kan ik alles. Eigenlijk zou ik het liefst alles hdmi 2.1 hebben, maar er zijn nog geen receivers die dat kunnen. Dan zou je nog eventjes moeten wachten Je TV kan het wel, en nieuwe apparaten gaan het ook kunnen.
• Een voller/breder geluid bereiken voor films en series, investeren in een subwoofer of een een center? Of beide?
[/list]
Als je geen center hebt, direct mee beginnen. Dat maakt voor de verstaanbaarheid van dialogen best veel uit (zie uitleg). Eigenlijk is dit je belangrijkste speaker van je hele set bij het kijken van films.

Een receiver doet daar in principe niet zoveel aan. Die Denon heb ik ook gehad. Inmiddels heb ik een marantz voorversterker en rotel eindversterkers en dat maakt qua klank met dezelfde aangesloten speakers niet zoveel uit.

Ik zo met name zoeken naar de mode die het geluid wat 'compresst' (niet data compressie maar verschil tussen hard en zacht vermindert, iets met dynamiek of night in de naam, alle receivers hebben die wel), zodat je grootste probleem is verholpen en altijd een center nemen :).

Sub is ook altijd aan te raden, maar minder dan een center. Verstaan > Basweergave

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 11:31
Als je hier kijkt kan je de receivers vergelijken onderaan bij specificaties: https://www.denon-hifi.nl...nema/avreceiver/avrx2600h

Onder HDMI staat wat ze ondersteunen kwa 4K etc.

[ Voor 7% gewijzigd door spookz0r op 24-12-2019 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@HyperBart Ik heb eens door de handleiding gestruind: Je moet de setting "midnight" mode eens proberen als je iets minder dynamiek wilt bij het kijken van films.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EyO7gVubkdWtHp20HPADBUNt/full.png

Ik heb ook eens naar de MCACC gekeken. Het is inderdaad mogelijk om met de hand dingen aan te passen. Dat vind ik juist een enorm voordeel. Wat ik zou aanraden is:
- Automatisch proces doorlopen
- Alles uitzetten of op neutraal zetten behalve "standing waves", dat is echt het beste deel van alle auto eq'ss

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 24-12-2019 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zo zoek je een receiver uit: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Laten we eerst al beginnen met het feit dat de receiver vandaag is beginnen bokken, alsof het ding weet dat het vervangen gaat worden. Start op, "POWER ON" staat er op het schermpje en dan blijft hij hangen. De relais klikken niet meer zo snel na elkaar als hij opstart, na circa 1 min geblokkeerd te zitten schoot hij door en kreeg ik beeld zonder klank.

Nu ja, dat maakt het wel heel makkelijk om het WAF-technisch te verantwoorden :+ . "Ja euh als die kapot is, dan werkt er niks meer, zelfs Netflix niet". Ik denk dat ik dan word afgezet en opgehaald om een nieuwe receiver te gaan halen :+
MarloesX schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:39:
[...]

Speakers hebben een grote invloed op je geluid. Om stemmen duidelijker te horen, gaat een center speaker je zeker helpen. Persoonlijk zou ik dus investeren in speakers.

Je geeft aan dat het wauw-gevoel ontbreekt, maar kun je iets specifieker zijn in wat dat voor jou is?
Ik ben ooit begonnen met een Canton setje, allemaal melkpakjes en een subwoofer. Ondanks dat ik toen mocht spreken van een 5.1 set had ik niet zoiets van "ok, ik heb hier een ruimtelijk en kwalitatief cinema gevoel bij". Bijgevolg heb ik toen besloten: "kwaliteit voor kwantiteit" en ben overgeschakeld op de B&W's met het idee om die later te upgraden. Daar mis ik bv. als ik vergelijk met een simpele Sonos Play 5 het idee dat dit warme, "soft" geluid is.

Wat ik vooral mis is het feit dat ik het best luid moet zetten om wat verstaanbaar en fijn/warm te hebben. Ik zit 3.5m van mijn TV (oog/oor tov TV) en dan wordt het best snel overstemmend in een woonkamer als je TV wil kijken en iemand aan de eettafel rustig wil laten lezen of op de computer laten werken. Ik besef ook wel dat dit voornamelijk aan het soort speakers ligt (wel/geen sub of center) en niet zozeer aan de receiver.
Mogelijk als je nog een keer met je versterker settings gaat spelen, dat je er meer uit kunt halen (mogelijk staat ie niet lekker ingesteld?).
Da's inderdaad een goede vraag, net omdat ik zo vaak twijfel ga ik er niet graag aan prutsen omdat ik altijd denk "hoort dit wel zo, moet dit niet zo, mag het niet zo".
Vraag is alleen of je daar zin in hebt ;) .
Neen :+
LuisjeNL schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:07:
Het dynamisch bereik is instelbaar, zeker ook op een nieuwe receiver. 100% bereik is zoals de regisseur het bedoeld heeft, dan zit er het grootste verschil tussen zachte en luide geluiden. Zodra je die lager zet, 75/50/25, dan word het verschil tussen zacht en luid steeds minder. Gok dat je nu op 100 zit te luisteren.
En welke parameter is dat dan die ik in mijn geval mag aanpassen?
Wat zeker helpt bij stemmen is een center speaker zoals hierboven aangegeven, die richt je op je zitpositie en dan zul je merken dat het een stuk duidelijker wordt.
Duidelijk, dat heeft nog ooit al eens iemand aangedragen en dat komt hier nu terug.
Aangezien je de wauw factor mist, zou je eens muziek of film die je goed kent mee kunnen nemen naar een winkel om eens op een ander speaker paar te beluisteren. Het kan zijn dat deze speakers voor jou niet zo lekker klinken, maar het kan ook zijn dat je kamer akoestiek roet in het eten gooit.
Dat heb ik indertijd gedaan, blind getest met 2 audio zaken en daar kwam voor mij die B&W als beste uit. Als ik ooit eens een artikel van een Tweaker zag en wat die allemaal had moeten doen om "goed geluid" te krijgen in een eigen filmzaaltje, dan bekruipt me inderdaad ook het gevoel dat het gewoon aan de akoestiek van mijn woning ligt. Nou, die ga ik niet snel verbouwen, ze staat nog maar pas :+ . Dat is ook een beetje wat ik bedoel met "ik ben geen sound engineer". Wat dat betreft vond ik eigenlijk die TruePlay calibratie van Sonos iets geweldigs. Alhoewel de Playbar en Subwoofer bij mijn vader ook niet echt "geweldig" klinkt in mijn ogen.
De nieuwe receivers hebben allemaal een microfoon erbij zitten waarmee de software correcties uitvoerd voor je om dat te compenseren.
Ja, die moet ik nog eens zoeken, ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik niet opnieuw gecalibreerd heb in de nieuwe woning.
Subwoofer zou ik er zeker ook bij nemen, bij films wil je dat niet missen. Als je keuze hebt qua plaatsing is dat zelfs nog beter.
In principe kan ik 'm vooraan zetten of achteraan, indien achteraan moet ik wel een kabeltje trekken maar *tromgeroffel* die trekdraad heb ik daar voor klaar zitten.
Die Denons zijn prima en hebben 4k hdr doorvoer, de pricewatch moet je niet altijd geloven qua specificaties, beste is om gewoon bij de fabrikant te kijken :)
Duidelijk.
Wat voor budget heb je en wat voor type speakers wil je plaatsen (vloerstaanders vooraan of boekenplank speakers zoals nu) dan kunnen wij je iets gerichter helpen. (y)
Voor de receiver wil ik eigenlijk max tussen de 350 en 500-ish uitgeven. Liefst rond de 350 maar als er goede argumenten zijn om de beurs wat verder open te trekken dan luister ik.

Voor de luidsprekers blijf ik graag eigenlijk binnen hetzelfde merk, ook daar geldt "tenzij andere ideeën". Ik heb een (in mijn ogen) forse investering in die B&W's gedaan en die wil ik ook niet snel weg doen. Aankoopdatum zal ergens in 2013/2014 geweest zijn.

Als er een sub moet aangeschaft worden of een center, dan is dat zo maar dan kan het wel zijn dat die wat later komt...

Voor vloerstaanders of boekenplank, daar ben ik nog niet zo uit. Aangezien ons TV meubel (wat een vast meubel gaat worden ifv inwerken gashaard/kolomkast nog niet staat zou ik het wel open willen houden en persoonlijk liever voor boekenstaanders gaan. Dat zet je tenminste nog ergens relatief makkelijk weg...
JvS schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:38:
[...]
Dit is inherent aan films, die hebben soms wel 20db dynamiek. Dat is 4 tot 8 keer zo hard. Dit zal een andere receiver niet perse oplossen.
Ok, duidelijk. Toch gek dat TV-zenders dit dan wel wat kunnen rechttrekken, niet? Ik kan me als kind/jongeling niet herinneren dat films altijd zo luid overkwamen, af en toe wel maar dat was als er 10 ontploffingen afgingen.
Wat het wel oplost, is op zoek gaan naar een "night mode" of andere setting om s'avonds films te kunnen kijken met minder dynamiek. Films zijn nou eenmaal opgenomen voor de biscoop, waar de basis (spraak) 85db is (dat is HARD) en de pieken tot 105db gaan (dat is extreem hard) en die dynamiek is gaaf, maar thuis niet altijd gewenst :P. Dus dan zet je de basis op 60db (lekker verstaanbaar) en dan is een explosie ineens 80db (burenoverlast :P)
Mijn Pioneer staat hier doorgaans rond -35 à -30 (?)
[...]
Niet van toepassing. Versterkers verschillen amper van elkaar qua sound. Enige waar ze echt onderscheiden is de auto EQ en de mate waarop ze die 'night mode' effectief kunnen toepassen.
Inderdaad, dat had ik indertijd al door: tenzij je oude speakers combineert kom je met een consumenten receiver altijd wel uit...
[...]
Geen idee, ik heb spotify connect en hdmi 2.0b als eisen. Dan kan ik alles. Eigenlijk zou ik het liefst alles hdmi 2.1 hebben, maar er zijn nog geen receivers die dat kunnen. Dan zou je nog eventjes moeten wachten Je TV kan het wel, en nieuwe apparaten gaan het ook kunnen.
Da's interessant, wat levert 2.1 nog meer op voorlopig?
[...]
Als je geen center hebt, direct mee beginnen. Dat maakt voor de verstaanbaarheid van dialogen best veel uit (zie uitleg). Eigenlijk is dit je belangrijkste speaker van je hele set bij het kijken van films.
Een HTM6 dus bv?
Voorbeeld (daar ga ik 'm niet halen) https://www.coolblue.be/e...s-wilkins-htm6-black.html
Een receiver doet daar in principe niet zoveel aan. Die Denon heb ik ook gehad. Inmiddels heb ik een marantz voorversterker en rotel eindversterkers en dat maakt qua klank met dezelfde aangesloten speakers niet zoveel uit.
Ik ben niet van plan meerdere versterkers (voor en eind) te gaan zetten.
Ik zo met name zoeken naar de mode die het geluid wat 'compresst' (niet data compressie maar verschil tussen hard en zacht vermindert, iets met dynamiek of night in de naam, alle receivers hebben die wel), zodat je grootste probleem is verholpen en altijd een center nemen :).
Ok, de center, dat hoor ik nu al twee keer.

Daar dan in dezelfde merkserie blijven of maakt dat niet zo veel uit eigenlijk?
Sub is ook altijd aan te raden, maar minder dan een center. Verstaan > Basweergave
Check
JvS schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:55:
@HyperBart Ik heb eens door de handleiding gestruind: Je moet de setting "midnight" mode eens proberen als je iets minder dynamiek wilt bij het kijken van films.

[Afbeelding]

Ik heb ook eens naar de MCACC gekeken. Het is inderdaad mogelijk om met de hand dingen aan te passen. Dat vind ik juist een enorm voordeel. Wat ik zou aanraden is:
- Automatisch proces doorlopen
- Alles uitzetten of op neutraal zetten behalve "standing waves", dat is echt het beste deel van alle auto eq'ss
Ik zal morgen of overmorgen MCACC nog eens doorlopen en de huidige preset opslaan, eens kijken of er dan wat anders uit komt.

• LuisjeNL
Dat is echt een machtige reactie :)

Aangezien je aangeeft dat je apparaat aan het sterven is laat ik een reactie qua instellingen achterwege ;)

Ik denk dat we het volgende als stappenplan kunnen aanhouden:

1. Koop een Denon x1600 (de 2600 bied mijn inziens geen meerwaarde qua features. Nog wat extra geld besparen? Kijk naar het vorige model de x1500 scheelt weer ~4 tientjes )

2. Bepaal voor jezelf of je je huidige speakers als front speakers wilt houden, anders kun je die als rear speakers zetten en een set nieuwe fronts en center kopen.

Probeer de front en center wel van hetzelfde merk en eventueel zelfde serie te houden zodat je geen klankverschillen krijgt. Bij rear speakers maakt dat minder uit.

3. Subwoofer kopen, maar zoek die maar uit zodra je daar budget voor hebt B)

Dus je bent 380 euro armer voor de Denon, nu de vraag wat heb je qua budget nog over en wat is je keuze uit stap 2 qua speakers.

Welke andere merken vind je ook mooi qua uiterlijk? Want als je enkel B&W wilt dan heb je weinig keuze en is de nieuwprijs voor front en center 1300 euro. Als je wat meer keuze hebt zou 2ehands (indien een optie) je veel meer bang for buck kunnen opleveren o<:)

[ Voor 11% gewijzigd door LuisjeNL op 26-12-2019 08:27 ]

Lichtpuntje...

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Sowieso eerst luisteren naar speakers vooraleer je ze koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
LuisjeNL schreef op donderdag 26 december 2019 @ 08:17:
Dat is echt een machtige reactie :)

Aangezien je aangeeft dat je apparaat aan het sterven is laat ik een reactie qua instellingen achterwege ;)

Ik denk dat we het volgende als stappenplan kunnen aanhouden:

1. Koop een Denon x1600 (de 2600 bied mijn inziens geen meerwaarde qua features. Nog wat extra geld besparen? Kijk naar het vorige model de x1500 scheelt weer ~4 tientjes )
Die 1600 leek me inderdaad een hele fijne optie en die had ik hier stiekem ook al wel gewoon op het oog.
2. Bepaal voor jezelf of je je huidige speakers als front speakers wilt houden, anders kun je die als rear speakers zetten en een set nieuwe fronts en center kopen.
Ik heb altijd het idee gehad om ze of als fronts te houden en dan iets in dezelfde trend achteraan te zetten, maar ik ben niet getrouwd met B&W, het mag ook iets anders zijn en dan is die B&W's naar achter gooien een hele goede optie, want van wat ik er mij van liet vertellen doe je ze daarmee bijna weinig eer aan om ze "maar naar de achterkant te gooien" (?)

Indertijd ben ik ook wel eens gaan luisteren naar Monitor Audio's en daar was ik ook wel zéér van onder de indruk maar toen op dat moment klonken ze me nog iets te "wollig".
Probeer de front en center wel van hetzelfde merk en eventueel zelfde serie te houden zodat je geen klankverschillen krijgt. Bij rear speakers maakt dat minder uit.
Zie hierboven
3. Subwoofer kopen, maar zoek die maar uit zodra je daar budget voor hebt B)
Nou ja, budget, voor luidsprekers had ik daar al een rekbaar begrip van gemaakt :+ , maar ik wil wel stapsgewijs wat groeien en de verschillen goed horen.
Dus je bent 380 euro armer voor de Denon, nu de vraag wat heb je qua budget nog over en wat is je keuze uit stap 2 qua speakers.
Ik zoek nu in eerste instantie maximaal een 1500 EUR uit te geven aan center + sub of nieuwe fronts + sub.
Welke andere merken vind je ook mooi qua uiterlijk? Want als je enkel B&W wilt dan heb je weinig keuze en is de nieuwprijs voor front en center 1300 euro. Als je wat meer keuze hebt zou 2ehands (indien een optie) je veel meer bang for buck kunnen opleveren o<:)
Eigenlijk geen idee, als ik heel eerlijk mag zijn dan zijn er weinig luidsprekers die ik "mooi" vind in een interieur :$ . Ik vind luidsprekers technisch gezien wel "mooi" maar als het van mij af hing dan zat het allemaal achter een laagje stof of kasten en vormde het één geheel aan de voorzijde en vanachter niks zichtbaar. Toch woon ik niet in een betonnen mega-strakke woning hoor, integendeel.

Ondanks dat kan ik bij een heel goede vriend van me een set zwarte pianolak vloerstaanders en dan twee bookshelfs in de back helemaal mooi vinden, omdat het zo "af" is. Center op een teaken meubel, TV van 50 inch en links en rechts die vloerstaanders d:)b .

Ik zou als volgende luidspreker misschien wel voor wit durven gaan, lijkt me iets minder "hard" in een interieur.

Tweedehands vind ik heel moeilijk om te doen, dan zou ik daar ook moeten gaan luisteren, hier telkens afchecken en het lijkt me toch een uitdaging om fronts center sub in één pakketje te vinden. Een volledig nieuwe set zie ik dan wel zitten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 21:18
Ik vind B&W's heel wollig klinken, net zoals KEF en (inderdaad) Monitor Audio. Wellicht is het de "Britse klank" ofzo :P Moet je liggen. Al is dat bij veel speakers zo natuurlijk.

Omdat je volgens mij meer surround materiaal luistert (films, series, games) wil je 5.1 draaien. Dus 2 685's als rears (€ 480 paar) , HTM61 center (€ 470) en een sub. Een SVS PB1000 (€550) is een mooie sub. Dat exact voor € 1.500 als ik snel ff neus. Ik zou me niet zo druk maken dat je de 685 tekort doet als ie als rear speelt. Het is een speaker van 'maar' € 240 per stuk en niet één van € 1.500 per stuk.

Kun je later altijd nog eens gaan voor vloerstaanders. Ik denk dat 5.1 met monitor speakers meer toevoegt aan de filmbeleving dan 3.1 (of zelfs 3.0) met vloerstaanders. Goede vloerstaanders slokken namelijk je hele budget van € 1.500 wel op.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 28-12-2019 10:12 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-05 21:45
Als je dan upgrade, maak dan gebruik van alles wat in je nieuwe Denon zit dus neem dolby atmos set.

Bvb van Focal :sib evo
ttps://www.focal.com/uk/home-theater/sib-evo/sib-evo-dolby-atmos-512
Deze zit in je prijsklasse en heeft goede kritieken.
Helaas te modern design voor mijn smaak.

Ik ga voor vloerstaanders van Klipsh met dolby atmos de Klipsch R-625FA die zijn meer de klasieke stijl waar ik van hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-05 21:45
Als je dan upgrade, maak dan gebruik van alles wat in je nieuwe Denon zit dus neem dolby atmos set.

Bvb van Focal :sib evo
ttps://www.focal.com/uk/home-theater/sib-evo/sib-evo-dolby-atmos-512
Deze zit in je prijsklasse en heeft goede kritieken.
Helaas te modern design voor mijn smaak.

Ik ga voor vloerstaanders van Klipsh met dolby atmos de Klipsch R-625FA die zijn meer de klasieke stijl waar ik van hou.

• HyperBart
@LuisjeNL @MarloesX @JvS @Jorgen @Hulleman @Carman1971

Ik heb nog een tijdje zitten nadenken.

De Pioneer heeft sinds de start van dit topic eigenlijk geen kuren meer vertoond. Sinds gisteren hebben we ook gordijnen in onze woning :P (ja dat heeft even geduurd :+ ) en je kan je niet voorstellen wat dat scheelt aan akoestiek en demping in de woonkamer :o

Ik ga nu prio leggen bij het upgraden van de TV en daar even van genieten. Niet zozeer uit budget-constraints want dat was een rekbaar begrip maar eerder om stuk per stuk van de investeringen te genieten en het audio-stuk nog wat te laten bezinken en wat uit te kijken naar de juiste speakers.

Maar, in functie van de nieuwe TV ben ik benieuwd of mijn redenering hierna klopt en haalbaar is:

Ik wil graag van 4K en HDR genieten maar mijn Pioneer ondersteunt dit niet.
Ik zou nu alle 4K compatibele apparaten (Apple TV en PS4) rechtstreeks willen aansluiten op mijn nieuwe LG TV via HDMI. De receiver (waar onder andere nog een HTPC en Digibox op hangen) wil ik ook met HDMI verbinden met de TV. Voor de audio te offloaden naar de receiver wil ik een toslink-kabeltje tussen de TV en de receiver leggen om zo audio van de 4K apparaten aangesloten op de TV te routeren naar de receiver.

Volgens wat ik begrijp is dit een nette oplossing om voorlopig nog niet te investeren in een 4K/HDR receiver en zou dit moeten werken. Wat denken jullie?

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 13-02-2020 15:44 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:51
HyperBart schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:37:
Voor de audio te offloaden naar de receiver wil ik een toslink-kabeltje tussen de TV en de receiver leggen om zo audio van de 4K apparaten aangesloten op de TV te routeren naar de receiver.

Volgens wat ik begrijp is dit een nette oplossing om voorlopig nog niet te investeren in een 4K/HDR receiver en zou dit moeten werken. Wat denken jullie?
Dat gaat in theorie werken. Let echter wel op een paar dingen. Met S/PDIF ben je beperkt tot maximaal DTS dan wel Dolby Digital 5.1. DTS HD Master Audio, Dolby TrueHD, Dolby Atmos, et cetera kan je niet versturen. Daar heb je echt HDMI voor nodig. In theorie haal je dus maximaal DTS 5.1 echter kan het nog lager uitvallen omdat de TV niet alles doorzet. Ik heb geen idee hoe het met de nieuwere generatie TV's is maar vroeger was bijvoorbeeld DTS 5.1 een dingetje om door te sturen of dan wel Dolby Digital bijvoorbeeld alleen in 2.0 uitgevoerd via de S/PDIF Out van de TV. Om het nog leuker te maken kon het zelfs verschillen wat er door werd gezet afhankelijk van de bron. Externe bronnen versus interne (ingebouwde apps). Om het zeker te weten zal je het na moeten vragen bij iemand met dezelfde TV of gewoon simpelweg proberen. Een optische kabel hoeft de wereld niet te kosten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• HyperBart
Da's een hele goede @FeaR , bedankt. Maar aangezien ik voorlopig alleen stereo (L/R) heb, heb ik daar voorlopig nog geen last van. Tegen dan upgraden we de receiver ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@LuisjeNL @MarloesX @JvS @Jorgen @Hulleman @Carman1971@FeaR

Zo... Na een tijdje genoten te hebben van de nieuwe TV (subliem beeld, wauw, aanradertje) ben ik me nu me aan het vastpinnen op een 5.1 set.

Aangezien ik al geïnvesteerd heb in B&W was mijn idee om daar in verder te gaan. Ik hou me aanbevolen voor andere opties. Kort gezegd keek ik naar de volgende set:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X1600H€ 389,-€ 389,-
1SpeakersBowers & Wilkins 600 series HTM6 (Zwart)€ 529,-€ 529,-
2SpeakersBowers & Wilkins 603 (Zwart)€ 799,-€ 1.598,-
1SpeakersBowers & Wilkins ASW610 (Zwart)€ 599,-€ 599,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.115,-

Mijn TV staat hier aangegeven en de woonkamer is 425 op op 890 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCDF92b6i0ulvw2WaNyQzs4KD4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYLx4utSXrL28oD4tPQA4P1S.png?f=fotoalbum_large

Een paar ideeën die ik dankzij wat praten met @FireDrunk ook hier eens wou laten passeren:
  1. Is het zetten van dit soort luidsprekers gerechtvaardigd in een ruimte zoals mijn woonkamer en hoeveel gaat het karakter/akoestiek van mijn kamer de luidsprekers te niet doen. Maw: is het wel nuttig om duurdere luidsprekers te zetten als de akoestiek van een kamer het kan verprutsen?
  2. Valt er wat negatiefs te zeggen over het vermogen van de luidsprekers vs. het vermogen van de Denon?
  3. Er zitten nu luidsprekerkabels in mijn muren verwerkt (ik dacht 4mm²) zodat ik zonder kabelbende alles kan aansluiten. Deze kabels zitten in de buurt van 2,5mm² stroomdraden waar zo goed als geen lampen of verbruikers op hangen. Storing? Ik heb een buisje waar een trekdraad in zit voor de subwoofer. Storing? Welke draad trek ik daar het beste door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
@HyperBart, mooi spul die OLED’s idd :)

Wat betreft de keuze voor speakers. Je hebt B&W, dus ik snap dat je daar op voort borduurt. Klank van een speaker is heel persoonlijk en smaakgebonden. Je zou best eens een luistersessie kunnen plannen bij een hifizaak. Leuk om te doen en wellicht wordt je verrast door een speaker die je veel beter vindt klinken dan de 603’s. Of juist niet, mooie bevestiging van je keuze om voor een 603 te gaan.

Hier wat antwoorden op je vragen, zoals ik t zie:
1) de akoestiek in huizen is nooit optimaal als je daar niks aan doet. Dat heb ik ook niet en mijn Focal Aria 926 klinken toch beduidend beter dan mijn Jamo S606 speakers die ik hiervoor had. Investeren in betere speakers zorgt al snel voor een beter geluid. Zelf ben ik geen akoestiek kenner, dus wellicht zijn er tweakers die goede tips hebben om de akoestiek te verbeteren en daarbij in het achterhoofd houden dat het gaat om ren woonkamer en geen professionele luisterruimte :p
2) nee, de 603’s hebben een gevoeligheid van 88,5db. Dat is best hoog en die denon kan dat prima aansturen. Die gevoeligheid houdt in dat die speaker 88,5db aan lawaai maakt op 1m afstand op 1watt vermogen. 88,5db is vrij veel. Als je op normaal volume speelt ga je waarschijnlijk nog niet eens 1watt aan vermogen nodig hebben. Maak je niet druk om vermogens.
3) durf ik zo niet te zeggen, maar ik denk dat dit meevalt. Voor je subwoofer gebruik je een subwooferkabel (RCA). Die zijn vaak wel best aan de maat, dus weet niet of die door een loze leiding past.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 01-09-2020 22:59 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik sluit me aan bij wat @Hulleman zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hulleman schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:57:
@HyperBart, mooi spul die OLED’s idd :)

Wat betreft de keuze voor speakers. Je hebt B&W, dus ik snap dat je daar op voort borduurt. Klank van een speaker is heel persoonlijk en smaakgebonden. Je zou best eens een luistersessie kunnen plannen bij een hifizaak. Leuk om te doen en wellicht wordt je verrast door een speaker die je veel beter vindt klinken dan de 603’s. Of juist niet, mooie bevestiging van je keuze om voor een 603 te gaan.
Yesss, een luistertest stond sowieso op de planning.
Hier wat antwoorden op je vragen, zoals ik t zie:
1) de akoestiek in huizen is nooit optimaal als je daar niks aan doet. Dat heb ik ook niet en mijn Focal Aria 926 klinken toch beduidend beter dan mijn Jamo S606 speakers die ik hiervoor had. Investeren in betere speakers zorgt al snel voor een beter geluid. Zelf ben ik geen akoestiek kenner, dus wellicht zijn er tweakers die goede tips hebben om de akoestiek te verbeteren en daarbij in het achterhoofd houden dat het gaat om ren woonkamer en geen professionele luisterruimte :p
2) nee, de 603’s hebben een gevoeligheid van 88,5db. Dat is best hoog en die denon kan dat prima aansturen. Die gevoeligheid houdt in dat die speaker 88,5db aan lawaai maakt op 1m afstand op 1watt vermogen. 88,5db is vrij veel. Als je op normaal volume speelt ga je waarschijnlijk nog niet eens 1watt aan vermogen nodig hebben. Maak je niet druk om vermogens.
3) durf ik zo niet te zeggen, maar ik denk dat dit meevalt. Voor je subwoofer gebruik je een subwooferkabel (RCA). Die zijn vaak wel best aan de maat, dus weet niet of die door een loze leiding past.
Duidelijk, voor puntje 3 ga ik toch moeten kijken om de connector er later op te zetten want dat gaat inderdaad niet door het buisje gaan. Niko (Belg he) heeft daar een aantal mooie afwerkingsplaatjes voor:
https://www.niko.eu/nl-be...ec-e38d9d7d2b53/121-69717
Zo zou ik er eentje plaatsen linksachter en geel dan gebruiken voor de subwoofer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:30
Geen twee subwoofers ?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
@HyperBart, als subwoofer zou ik geen B&W kiezen. Beter kijk je naar SVS die voor hetzelfde geld betere subs op de markt brengt. De SVS PB-1000 is een mooie keus. Qua klant maakt het niet uit of je een sub van een ander merk kiest.

@vinom, 2 subs is leuk, maar je kunt niet gewoon 2 subs neerzetten en verwachten dat het allemaal fantastisch klinkt. Komt nog wel wat afstemming bij kijken, waar je specifieke apparatuur voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Eeeh, daar zag ik voorlopig nog weinig toegevoegde waarde in? What's your take on it? Als ik meer speakers ging aanschaffen dan zou ik eerder naar het Dolby Atmos verhaal gekeken hebben (5.1.2 ofzo). Ik heb gisteren een oude Canton subwoofer er bij aan gehangen en daar dreun ik de kasten al tot resoneren/rammelen :+

@Hulleman ik bekijk die piste even, goede tip, bedankt. @Goofy1978 had daar ook al iets over geopperd eerder (y)

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 02-09-2020 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hulleman schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:57:
Zelf ben ik geen akoestiek kenner, dus wellicht zijn er tweakers die goede tips hebben om de akoestiek te verbeteren en daarbij in het achterhoofd houden dat het gaat om ren woonkamer en geen professionele luisterruimte :p
Hoe beter je speaker ontworpen is, hoe minder "last" die heeft van een slechte akoestiek.

2 subs kunnen, en (bij per stuk instellen met dsp) zullen veel beter klinken dan 1. Omdat je dan 'actieve akoestiek' kan toepassen. Maar is wel complex.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 02-09-2020 17:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:30
Hulleman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:57:
@HyperBart, als subwoofer zou ik geen B&W kiezen. Beter kijk je naar SVS die voor hetzelfde geld betere subs op de markt brengt. De SVS PB-1000 is een mooie keus. Qua klant maakt het niet uit of je een sub van een ander merk kiest.

@vinom, 2 subs is leuk, maar je kunt niet gewoon 2 subs neerzetten en verwachten dat het allemaal fantastisch klinkt. Komt nog wel wat afstemming bij kijken, waar je specifieke apparatuur voor nodig hebt.
Klopt, dat kun je niet gewoon doen. Het optimaliseren daarvan is wel enigszins betaalbaar geworden door middel van een MiniDSP en een UMIK-1 meetmicrofoon. Kosten €215,-.
HyperBart schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:24:
[...]

Eeeh, daar zag ik voorlopig nog weinig toegevoegde waarde in? What's your take on it? Als ik meer speakers ging aanschaffen dan zou ik eerder naar het Dolby Atmos verhaal gekeken hebben (5.1.2 ofzo). Ik heb gisteren een oude Canton subwoofer er bij aan gehangen en daar dreun ik de kasten al tot resoneren/rammelen :+

@Hulleman ik bekijk die piste even, goede tip, bedankt. @Goofy1978 had daar ook al iets over geopperd eerder (y)
Ik zat een paar maanden terug met dezelfde gedachte als jij, maar toen ik mij eenmaal erin ging verdiepen was ik wel overtuigd. Als je 1 subwoofer zou meten in de ruimte zul je veel pieken en dalen zien in de frequentie respons. Oftewel, bij 40Hz klinkt het bijvoorbeeld 10db harder dan op 30Hz. Dat is dan vanaf jou luisterplek. Je buurvrouw naast je op de bank hoort het weer helemaal anders. Met twee subs en een MiniDSP kun je dit optimaliseren en klinkt het echt behoorlijk beter! Ik heb het zelf past bij mezelf toegepast met 1 sub en dat was al een enorme verbetering, en er zijn nu 2 subs in bestelling zodat het nog beter gaat zijn.

Ik zou zeggen neem eens een kijkje in het subwoofer topic, neem de topic start door en de laatste pagina's. Daarin staat welk traject ik heb doorlopen met hulp van Jag en JVS :) Sorry als ik het niet goed uitleg, de experts mogen mij verbeteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Hulleman en @JvS die SVS subwoofer is niet bepaald vaak voorkomend als ik het goed zie? Of is dat dan wel te krijgen in de betere speciaalzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
HyperBart schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:06:
@Hulleman en @JvS die SVS subwoofer is niet bepaald vaak voorkomend als ik het goed zie? Of is dat dan wel te krijgen in de betere speciaalzaak?
Klopt. Hificorner was SVS dealer, maar die zijn helaas gestopt. Doublepoint verkoopt nog SVS subwoofers, maar het is inderdaad dun bezaait met winkels die dat merk verkopen. Best vreemd, aangezien het tot de top behoort. De PB1000 kost “maar” €599 en daar haal je echt veel subwoofer voor in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:31:
[...]

Klopt. Hificorner was SVS dealer, maar die zijn helaas gestopt. Doublepoint verkoopt nog SVS subwoofers, maar het is inderdaad dun bezaait met winkels die dat merk verkopen. Best vreemd, aangezien het tot de top behoort. De PB1000 kost “maar” €599 en daar haal je echt veel subwoofer voor in huis.
Wel bijzonder dat ze die SVS overal bestempelen als budget optie. Nu ja, als ik ze vergelijk met het prijskaartje van jouw Focals dan begrijp ik het maar het feit dat ze prima passen bij net jouw Focals spreekt in het voordeel van SVS...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 12:20

JTfoto

Work hard

Audio kan je eenmaal vanaf een paar tientjes tot duizenden, zelfs tienduizenden euro's kopen. Dus in dat opzicht noemt men iets als de PB1000 vaak een budget optie.

Ik heb de PB1000 zelf gehad en geloof mij, het is echt een geweldige subwoofer. Gaat hard genoeg, speelt mooi strak en diep en bied veel waar voor het geld. Het enige minpuntje in een woonkamer kan het formaat zijn, dus mocht je het serieus overwegen zou ik eerst een modelletje van karton o.i.d. maken zodat je kan zien of het niet te overheersend is.

Meestal zijn SVS producten ook regelmatig te vinden op marktplaats, dus daar zou je ook tussen kunnen krijgen mocht je de prijs iets willen verzachten. Meestal zijn ze nog in prima staat (vind het zelf leuk om dat een beetje in de gaten te houden).

Kan je aanbevelen dit nog te lezen mocht het je interesseren:
https://www.soundandvisio...iew-svs-pb-1000-subwoofer
https://referencehomethea...pb-1000-subwoofer-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
HyperBart schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:27:
[...]

Wel bijzonder dat ze die SVS overal bestempelen als budget optie. Nu ja, als ik ze vergelijk met het prijskaartje van jouw Focals dan begrijp ik het maar het feit dat ze prima passen bij net jouw Focals spreekt in het voordeel van SVS...
Wat @JTfoto zegt. In audioland is €599 niet duur voor een kwaliteitssubwoofer. Mijn Focals zijn in feite ook redelijk instapsegment in het Focal assortiment, maar veel meer wil ik niet kwijt aan speakers :)

De PB1000 is een instapper van SVS, maar idd best een behoorlijke sub. Om je een beeld te geven, de sub is qua afmeting ongeveer 2 kratten bier die je op elkaar stapelt (iets kleiner denk ik, maar heb je beetje een idee). Ik denk echt dat de PB1000 een nobrainer is qua subwoofer. Gaat goed hoorbaar laag en heeft een strakke laagweergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@LuisjeNL @MarloesX @JvS @Jorgen @Hulleman @Carman1971@FeaR @FireDrunk

De tijd is ondertussen weer wat vooruitgegaan en na even van huis weggeweest te zijn merkte ik dat de receiver (de Pioneer dus) het probleem terug opnieuw vertoonde. Nachtje van de stroom gehaald en 's morgens was alles terug OK.

Toch doet het me terug opnieuw kijken naar de aankoop van de nieuwe receiver (zijnde een van de Denon's aangezien die al mijn checkboxes aftikte) die ik een hele tijd heb uitgesteld (samen met de aankoop van extra speakers/sub) owvhf dat er problemen zijn met HDMI 2.1. Ik heb alleen wat moeite met het inschatten van de impact van dit probleem/deze bug op mijn situatie.

Ondertussen staat hier een tijdje een PS5 en kijk ik naar de aankoop van een nieuwe Apple TV om volledig van 4K HDR te genieten. Tesamen met een Vero 4K+ is dat zo ongeveer alles van media-apparaten wat er in de komende tijd zal staan. Op dit moment maak ik vooral gebruik van de smart functionaliteiten van de C9 om alle HDR content af te spelen en dat bevalt me als voorlopig doorkomertje prima. Omwille van de audio beperking wordt Plex verplicht tot transcoderen van sommige HDR content maar als ik de audio op AC3 zet (want toslink en dus AC3 en het gebrek aan hogere codecs geen gemis is want alleen stereo for now) dan gaat het prima en kunnen we voluit genieten van de huidige mogelijkheden.

Hoe erg is het probleem van de Denon (handshakes) in het kader van 4K 120Hz bij PS5 of Apple TV of het afspelen van films? Hoe relevant is dat issue? Het artikel spreekt over dat de PS5 er geen last van heeft maar ik vraag me dan af of er toekomstig geen probleem mee gaat opduiken (stel je een nieuwe versie van Spiderman voor met kleurdiepte of verversingsnelheden die men nu nog niet aantikt puur omdat men nog niet zo ver staat) of nog erger; als Apple of een andere fabrikant iets met beelden gaat doen (films?) die 4K 120Hz vereisen dan ga ik wel heel erg balen als ik moet switchen.

Ik ben ondertussen al wel lang afgestapt van het "future proof en featury buying" voor dingen die ik MISSCHIEN OOIT EENS zou nodig hebben. Ik koop wat ik nodig heb en ik ga geen "wat als" aankopen doen.

Ik heb er met @FireDrunk ook nog over gesproken en die gaf aan dat allemaal wel mee zal vallen maar ik wil het hier nog wel eens aftoetsen.

Alternatief is (aangezien ik toch geduld heb) wachten op de Denon 2022 lineup dit jaar (als die er komt?) en dan het equivalent van die xX700 series kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 19-07-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
HyperBart schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:50:
@LuisjeNL @MarloesX @JvS @Jorgen @Hulleman @Carman1971@FeaR @FireDrunk

Hoe erg is het probleem van de Denon (handshakes) in het kader van 4K 120Hz bij PS5 of Apple TV of het afspelen van films. Hoe relevant is dat issue?

Ik ben ondertussen al wel lang afgestapt van het "future proof en featury buying" voor dingen die ik MISSCHIEN OOIT EENS zou nodig hebben. Ik koop wat ik nodig heb en ik ga geen "wat als" aankopen doen.

Ik heb er met @FireDrunk ook nog over gesproken en die gaf aan dat allemaal wel mee zal vallen maar ik wil het hier nog wel eens aftoetsen.

Alternatief is (aangezien ik toch geduld heb) wachten op de Denon 2022 lineup dit jaar (als die er komt?) en dan het equivalent van die xX700 series kopen.
Ik durf niet te zeggen hoe groot het issue is of dat ondertussen al opgelost is. Ik dacht dat het een hardwarematig ding was en een probleem bij de leverancier van de HDMI poorten. Vandaar dat ook alle fabrikanten met het probleem kampen.

HDMI 2.1 vind ik een absolute must als ik nu een nieuwe receiver zou gaan kopen. HDMI 2.1 brengt zoveel nieuwe features en mogelijkheden met zich mee dat je dat gewoon wilt hebben. Voor films is het wat minder interessant lijkt me, maar wel voor je PS5. De hele keten moet dan wel HDMI 2.1 compatible zijn om de opties te kunnen gebruiken. Dus TV, receiver en mediapparaat (mediaspeler, console etc).

Ik zou een HDMI 2.1 receiver kopen en wachten op de nieuwe lineup zonder de problemen. Maar zoals gezegd, geen idee wat de status van die problemen in de huidige modellen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Ik heb net ook even met Sound United gebeld en daar kwam volgende info uit:
  1. Men heeft daar ook last van de grote chip-tekorten in de wereld. Dat resulteert in lange wachttijden voor zowel de adapter als de receivers zelf
  2. Nieuw geproduceerde receivers hebben een fix al ingebouwd en hebben dus de externe adapter niet nodig. Dit was een complete verrassing voor mij en is ook nergens in nieuws-outlets voorbij gekomen. Ik heb de medewerker gesuggereerd om Tweakers hierover in te lichten maar misschien is het nuttiger dat Tweakers contact opneemt met Sound United.
  3. De medewerker gaf aan dat het probleem zich alleen stelt met de Xbox en (en specifieke set van) Nvidia kaarten. Men is (nog) niet bekend met problemen met andere apparaten. Ondanks dat de Apple TV 4K 120hz hardware matig aan kan doet hij dat op dit moment nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je hoeft ook niet perse te kopen wat je wellicht ooit over 3 jaar nodig gaat hebben, want dat blijft moeilijk in te schatten. Kijk ook niet naar de functies die je niet gebruikt, die eten toch geen brood.

Als je nu iets koopt met minimaal HDMI 2.x (en 2.1 wanneer het een ps5 of XSeries wordt) en kijkt welke functies je sowieso wilt gebruiken, dan hoef je maar met een paar dingen rekening te houden qua futureproof: altijd extra HDMI-aansluitingen en het juiste aantal speakerkanalen om uit te breiden van bijv 2.1 naar 5.1 of 7.2.4 etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Jorgen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:59:
Je hoeft ook niet perse te kopen wat je wellicht ooit over 3 jaar nodig gaat hebben, want dat blijft moeilijk in te schatten. Kijk ook niet naar de functies die je niet gebruikt, die eten toch geen brood.

Als je nu iets koopt met minimaal HDMI 2.x (en 2.1 wanneer het een ps5 of XSeries wordt) en kijkt welke functies je sowieso wilt gebruiken, dan hoef je maar met een paar dingen rekening te houden qua futureproof: altijd extra HDMI-aansluitingen en het juiste aantal speakerkanalen om uit te breiden van bijv 2.1 naar 5.1 of 7.2.4 etc.
Inderdaad dat is precies wat ik bedoelde met dat ik niet meer aan feature buying doe! Wel opletten: er staat hier al een PS5, dat is dus geen toekomstmuziek meer.

Puntje bij die huidige serie van Denon is dan wel dat die maar 1 HDMI 2.1 input heeft. Met een PS5 die hier al staat en de Apple TV die om de hoek staat is dat iets om bij op te letten… men had verwacht dat Apple bij de WWDC 120Hz ging toevoegen aan tvOS 15 maar dat was niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ja precies, exact daarom noemde ik de PS5, dat had ik gelezen

Waarom wil je eigenlijk 2 mediaspelers? (Vero en Apple TV?) Is het dan niet handiger om 1 mediaspeler te kopen die het allemaal kan?

Ik weet dat Yamaha 2 receivers heeft met meerdere HDMI 2.1 inputs. Als ik zou moeten vervangen (hoeft nog niet met mijn Marantz SR7011) zou ik een apparaat willen dat voor alle inputs de hoogste HDMI ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Dat is een stukje historisch gegroeid, ik ben nog maar recent naar Plex overgestapt na jaren Kodi, aangezien ik nog niet zoveel vertrouwen had in Plex heb ik mijn htpc vervangen door de Vero. Er zijn ook bepaalde media types die beter op Kodi afspelen maar die usecase is beperkt en de Vero mag dus zeker op een non HDMI 2.1 poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Maar wat is dan de usecase voor je Apple TV? Alleen voor Apple TV+? Want dat draait inmiddels ook op meerdere non-Apple producten. Met wat geluk heb je dan ook weer een HDMI 2.1 aansluiting minder nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Jorgen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:25:
Maar wat is dan de usecase voor je Apple TV? Alleen voor Apple TV+? Want dat draait inmiddels ook op meerdere non-Apple producten. Met wat geluk heb je dan ook weer een HDMI 2.1 aansluiting minder nodig.
Oh neen, meer (ik bedoel: meer, maar TV+ zelfs niet, dat heb ik niet!)

De Apple TV wordt de primaire mediaspeler, alle Plex gerelateerde dingen lopen via daar. Ik heb teveel "prul en gedoe" gehad met audiosync, toslink en alle andere zooi dat ik nu gewoon wil dat alles digitaal door de receiver gaat over een lijntje. Daarnaast is de Apple TV tot nog toe gebleken als een van de "best experience" voor Plex, 4K en HDR. Je moet voor de lol maar eens proberen Dolby Vision op een zelfbouw/hobby achtig apparaat zoals een Vero werkend te kopen of kant en klaar daar te verkrijgen, bestaat gewoonweg niet |:( . Met een OLED C9 van 65 inch en dito investering wil ik dat het gewoon werkt en op het maximum. Aquaman in 4K Dolby Vision :7 :Y) d:)b

De Kodi vindt zijn gebruik vooral in een apart type mediabestanden of "niet catalogeerbaar door Plex", 4K is daar een plus maar niet noodzakelijk (bv. foto's en films van het gezin die op mijn ZFS NAS staan).

Ik wil stilletjes aan af van de smart functionaliteit van mijn TV, LG harvest bijzonder veel info over je gbruik en ik ben wat gevoelig voor mijn privacy en ik wil asap van smart-achtige dingen af want die hebben maar een beperkte levensduur van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ja DV op mediaspelers via gedownload materiaal is lastig idd

Ik doe zelf nog zoveel mogelijk via mijn LG C7 en de rest via een Chromecast met Google TV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@FireDrunk @Jorgen

Levertermijn voor de Denon X2700H is begin november. Dat gaat ‘m voorlopig niet worden dus. Maar eens kijken naar de SVS sub en een center in de tussentijd en hopelijk heeft de lijn van 2022 minder leverproblemen en meer zekerheid vanaf de eerste revisie wat betreft HDMI 2.1, zowel kwalitatief als kwantitatief.

[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 20-07-2021 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@LuisjeNL @MarloesX @JvS @Jorgen @Hulleman @Carman1971@FeaR@vinom @JTfoto

Na heel veel lopen nadenken en de Pioneer die steeds meer problemen begon te ervaren zijn er de laatste weken wat "kogels door de kerk" en heb ik besloten om tot aankoop over te gaan.

Sinds een aantal dagen staat hier een X2700H van Denon, voorlopig opgekoppeld met de B&W's.

En sinds vanavond staat hier, na een uitgebreide luisterafspraak met @FireDrunk bij Stassen Hifi, een hele set aan luidsprekers die vrijdagavond geïnstalleerd zullen worden.

De keuze is uiteindelijk gevallen op:

1 x Denon X2700H
4 x Focal Chorus 816 (Front en rear)
1 x Focal Center
1 x REL HT1003

Bij het (blind, ik bedoel zonder te weten welke speelt) B) luisteren naar de luidsprekers werd heel snel duidelijk dat alles wat 3-weg is heel rommelig of "verstoord" klinkt. De 2,5-weg luidsprekers waarvan de Focal 816 er eentje was kwam er naar mijn/ons gevoel het beste uit en heel zuiver.

De REL is eventueel discutabel aan de kleinere zijde maar kon aangevuld worden met een tweede subwoofer zoals @vinom eens opperde.

Ben benieuwd, uiteindelijk toch flink wat kapitaal er in gestoken met hopelijk heel wat plezier ervan maar ik zie het wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@HyperBart leuk man! Straks wel even de foto's showen in het show topic :) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1626778

[ Voor 5% gewijzigd door LuisjeNL op 10-08-2022 22:48 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
@HyperBart,
Veel plezier er mee, mooie aankoop!

[ Voor 66% gewijzigd door Hulleman op 10-08-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
.

[ Voor 100% gewijzigd door Hulleman op 10-08-2022 23:04 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Veel plezier @HyperBart!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Binnenkort komt het nieuwe TV meubel, dan durf ik het online te zwieren ;) .
Pagina: 1