Wat een mooie reacties, bedankt allemaal!
Hieronder mijn opmerkingen.
Dat is een goed punt, Het idee was om zo'n ding direct achter een stopcontact/schakelaar te plaatsen, vervangen zou zo niet al te moeilijk moeten zijn. Resetten gebeurd al als je de stroom er vanaf haalt. Kan via de meterkast.
Helemaal mee eens, ga ik doen.
Hier heb ik ook naar gekeken. In het plan dat ik heb wordt het een iets te dure grap. Mesh netwerk is wel een heel groot voordeel, dat ben ik met je eens. Welke apparaten zou jij aanraden als je alle stopcontacten + lichtschakelaars wil bedienen?
naftebakje schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 07:56:
Als het voorbereiden is om mogelijks te doen, dan kan je imho beter van elk punt naar een klemmenstrook in de meterkast gaan. Dan kan je daar relatief gemakkelijk overschakelen tussen constante spanning op een stopcontact (voor de stofzuiger, zodat de poetsvrouw geen app moet installeren); en gestuurd (voor de staande lamp).
Zo kan je ook de kosten spreiden in tijd, houd je flexibiliteit om over te schakelen op een ander systeem als dat beter lijkt. En kan als het huis verkocht wordt ook de volgende eigenaar er mee overweg.
Zelf lijken me geschakelde stopcontacten leuk voor die 5 minuten dat iemand op bezoek komt, en de rest van de tijd is het verloren geld en ergernis dat het stopcontact niet werkt.
En denk aan logische plaatsing van werkende schakelaars, zodat als het netwerk plat ligt je niet in het donker zit (of in het licht als je wil slapen).
Wordt een PLC niet goedkoper trouwens, dan al die losse modules?
Het gaat mij ook om de functionaliteit om per stopcontact uit te kunnen lezen wat het stroomverbuik is.
Welke apparatuur zou jij aanraden? Ik ben zelf niet heel erg thuis in electronica. Het idee was om op het op zo'n manier te installeren dat je niet afhankelijk bent van apps maar dat het 'offline' gewoon blijft werken.
jvanhambelgium schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:05:
Wifi voor zo'n toepassing is echt geen goed plan...die 2.4Ghz band is behoorlijk vuil, erg gevoelig voor stoorzenders (wie weet wie je buren zijn/worden of weet ik wat, tenzij je volledige geisoleerd zit met in 300m rondomrond geen buren)
Nieuwbouw ? Doe dan maar een bedraad BUS-systeem (vb KNX) en als 2e optie eventueel iets intelligenter zoals ZWAVE (mesh-systeem, routing/repeating etc)
Eerlijk gezegd heb ik het liefst een bedraad systeem, dat is het meest robuust. Nadeel is dat met het plan om elk punt afzonderlijk te kunnen besturen een aardige duit lijkt te gaat kosten. Ik zal het eens met de elektricien bespreken.
Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:36:
Waar ik zelf bij domotica altijd een beetje bang voor ben is dat de
levensduur van de apparatuur en die van je huis waar je het inbouwt zo verschilt.
De ontwikkeling van protocollen gaan snel: binnen een paar jaar is het zwave, bluetooth of geef-het-maar-een-naam protocol van nu vervangen door een nieuw. Nog een jaar of wat later worden je spullen niet meer gepatched, of draait je software er niet meer op. En om dat te fixen moeten al je centraaldozen open en moet daar nieuwe hardware in?
Je geeft aan 38 van die apparaten te willen inbouwen. Hoe lang gaan ze ongeveer mee? En als oudere modellen niet meer leverbaar zijn, zijn nieuwere dan eventueel backwards-compatible?
Dat is een goed punt. Het mooie van deze apparaten is dat ze allemaal opzichzelfstaand kunnen functioneren. Elk apparaat heeft een eigen webserver die je met http requests kun aansturen of je kunt kiezen om MQTT te gebruiken. Zelf wil ik home assistant (
https://www.home-assistant.io/) als het centraal aanstuurpunt gebruiken. Op deze manier maakt het minder uit of ik ze vervang door een nieuwere versie of zelfs overstap naar een ander merk.
Er is een mogelijkheid om de apparaten te over the air the updaten. Dat is precies de charme van een Shelly.
CurlyMo schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:31:
Wat de rest al zegt. Ik zou alleen de schakelaren slim maken zodat ze bij uitval nog werken. En als je toch naar nieuwbouw gaat, trek alles direct naar je meterkast en ga daar met PLC's aan de slag.
Shelly zijn tof hoor. Ik heb ze zelf ook. Enige wat echt ruk van ze is, is de Shelly Bulb. Kleurechtheid is echt dramatisch.
Helemaal mee eens, redudant uitvoeren. Ik ben zelf inderdaad meer van Hue of de TRÅDFRI.
Er zijn meerdere mensen die iets over PLC's zeggen. Heb je misschien een link met meer informatie over hoe zoiets aangelegd kan worden?
Ja de sonoff zag er ook goed uit. Ik heb een boel filmpjes bekeken op Youtube die de 2 vergelijken. Daar kwam de Shelly steeds net iets beter uit de bus (ondanks de hogere prijs).
jay123 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:40:
Hoi!
Ik heb zelf vorig jaar mijn huis gerenoveerd (Oud huis gekocht, helemaal gestript & opnieuw begonnen). Hierbij heb ik de volledige electriciteit opnieuw aangelegd.
.....
Voorlopig zit ik wel waar ik wil zitten en voelt mijn huis enorm slim / toekomstproof aan; en heb ik dit met een beperkt budget gedaan. Je kan altijd duurder (Niko home system / ... ) gaan; maar dan ben je IMHO meer beperkt in je vrijheid en in je budget.
Wauw dat klinkt top! Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Deuren zijn een heel goed idee, daar ga ik eens induiken. Zo'n Siemens PLC klinkt interessant, heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat dan zou werken. Stuurt zo'n PLC elk lichtpunt afzonderlijk aan?
Jelte schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:01:
Zelf heb ik inmiddels 7 shelly devices in mijn huis hangen en er gaan er nog meer komen. Tot nu toe geen enkel probleem met bereik. Helaas is er wél eentje overleden een oudere Shelly 2. De nieuwe versie hiervan, de 2.5 heeft alweer verbeteringen en is een stuk kleiner ook nog eens.
...
Eigenlijk zou ik zeggen probeer het eerst eens uit met een aantal apparaten en breid daarop uit als het je bevalt. Of stap over op een ander protocol.
Maar dat is geloof ik niet je plan

Ja de Shelly 2.5 lijkt me een topding. Ik heb nu een shelly besteld om er eens mee te spelen. Ben benieuwd. Ik vind het zelf ook een groot voordeel dat je ze netjes kunt inbouwen.
ZWAVE lijkt me inderdaad wat robuuster, helaas gaat daarmee ook het prijskaartje flink omhoog lijkt het. Wat zou een ZWAVE apparaat kunnen zijn die elk stopcontact/lichtknop appart afleest?