Groot aantal Shelly kastjes installeren bij nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro4sho
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 17:56
Hi allemaal.

Ik ben op dit moment bezig om samen met mijn vriendin een huis te laten bouwen. Omdat het bij de bouw meestal het moment is om het e.e.a. goed op te zetten ben ik in home automation/domotica gedoken.
Bij het onderzoeken stuitte ik op een apparaatje genaamd 'Shelly', wat een lijn van inbouwschakelaars is.
(https://www.home2link.nl/brands/shelly/)

Nu lijkt het mij interessant om elk stopcontact en wandschakelaar in het nieuwe huis van een Shelly te voorzien zodat je de mogelijkheid hebt om op elk aansluitpunt te automatiseren als je dat zou willen. Wat ook handig is, is dat het stroomverbruik per aansluitpunt wordt gemeten (daarvoor heb je wel duurdere een Shelly 1pm of 2.5 nodig).

Mijn idee is om de volgende zaken te gebruiken in de setup:
  • Raspberry Pi 4 - Home Assistant
  • 14 Shelly 1pm
  • 24 Shelly 2.5
  • 4 Shelly 4 Pro in de meterkast. (16 groepen aansturen)
  • Hue bridge (heb ik nu al)
  • Aantal Hue lampen
Bij het zoeken op het forum zie ik niet direct iemand die hetzelfde idee heeft of zelfs al iets soortgelijks heeft gedaan.
Wellicht is het helemaal geen goed idee, of zie ik iets over het hoofd?

Problemen die ik voorzie zijn het aantal clients op het wifi netwerk, het totale stroomverbruik van de apparaten zelf en de overkill i.c.m. Hue.

Ben benieuwd naar jullie feedback.

[ Voor 2% gewijzigd door ro4sho op 24-12-2019 11:56 . Reden: Toevoegen van Shelly 4 pro ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Aantal clients op je wifi netwerk is in principe geen probleem als je gewoon een eigen wifi-punt aanschaft en niet provider geleverde wifi pakt (providers willen nog wel eens bezuinigen op modems)

Oftewel opzich zie ik je geen problemen krijgen.

Enige waar je even rekening mee moet houden is dat je die dingen niet te mooi moet wegwerken, wat te doen als je de hele boel moet resetten, kan je er dan nog wel bij...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kies als je de optie hebt voor extra diepen inbouwdozen overal, dan heb je wat ruimte/diepte "over". Anders is het soms martelen achter een schakelaar.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:18
Groot huis? Kijk eens naar Fibaro, Zwave, hiermee bouw je een mesh netwerk op. Zeker duurder maar zoveel degelijker. Zeker bij deze aantallen. Succes!

Hoi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
Als het voorbereiden is om mogelijks te doen, dan kan je imho beter van elk punt naar een klemmenstrook in de meterkast gaan. Dan kan je daar relatief gemakkelijk overschakelen tussen constante spanning op een stopcontact (voor de stofzuiger, zodat de poetsvrouw geen app moet installeren); en gestuurd (voor de staande lamp).
Zo kan je ook de kosten spreiden in tijd, houd je flexibiliteit om over te schakelen op een ander systeem als dat beter lijkt. En kan als het huis verkocht wordt ook de volgende eigenaar er mee overweg.

Zelf lijken me geschakelde stopcontacten leuk voor die 5 minuten dat iemand op bezoek komt, en de rest van de tijd is het verloren geld en ergernis dat het stopcontact niet werkt.
En denk aan logische plaatsing van werkende schakelaars, zodat als het netwerk plat ligt je niet in het donker zit (of in het licht als je wil slapen).

Wordt een PLC niet goedkoper trouwens, dan al die losse modules?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 23:06
Wifi voor zo'n toepassing is echt geen goed plan...die 2.4Ghz band is behoorlijk vuil, erg gevoelig voor stoorzenders (wie weet wie je buren zijn/worden of weet ik wat, tenzij je volledige geisoleerd zit met in 300m rondomrond geen buren)

Nieuwbouw ? Doe dan maar een bedraad BUS-systeem (vb KNX) en als 2e optie eventueel iets intelligenter zoals ZWAVE (mesh-systeem, routing/repeating etc)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:20
Waar ik zelf bij domotica altijd een beetje bang voor ben is dat de levensduur van de apparatuur en die van je huis waar je het inbouwt zo verschilt.

De ontwikkeling van protocollen gaan snel: binnen een paar jaar is het zwave, bluetooth of geef-het-maar-een-naam protocol van nu vervangen door een nieuw. Nog een jaar of wat later worden je spullen niet meer gepatched, of draait je software er niet meer op. En om dat te fixen moeten al je centraaldozen open en moet daar nieuwe hardware in?

Je geeft aan 38 van die apparaten te willen inbouwen. Hoe lang gaan ze ongeveer mee? En als oudere modellen niet meer leverbaar zijn, zijn nieuwere dan eventueel backwards-compatible?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb meerdere Shelly's, en dat bevalt mij goed. Ze passen prima achter de schakelaars, maar... je moet daar wel én fase én nul hebben. Die worden standaard niet naar de schakelaars doorgetrokken. Dus laat dat direct meenemen, dat scheelt frustratie en draden opnieuw trekken. Shelly heeft trouwens een variant voor in de meterkast: https://shelly.cloud/shelly-4-pro/.

Dat gezegd hebbende: 38 stuks is veel meer dan gebruikelijk. Ik zou op Shelly.cloud bij support even navragen of dat in de praktijk wel goed gaat.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En nu maar hopen dat de buurman niet op tweakers zit en een wifi yammer in elkaar schroeft.
Of dat je router stuk gaat.
Dan zit je in het donker en heb je een kwade vriendin.

//pest mode off

Ik zou nooit helemaal vertrouwen op 1 (wifi) protocol.
Maak het gewoon standaard, en plaats hier en daar zo een module.
Ik heb hier en daar wat zwave modules zitten, die ook nog gewoon schakelen als de controller (zwave stick) eruit ligt. Die zijn hard-wired vanaf de normale schakelaar

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2019 09:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
Wat de rest al zegt. Ik zou alleen de schakelaren slim maken zodat ze bij uitval nog werken. En als je toch naar nieuwbouw gaat, trek alles direct naar je meterkast en ga daar met PLC's aan de slag.

Shelly zijn tof hoor. Ik heb ze zelf ook. Enige wat echt ruk van ze is, is de Shelly Bulb. Kleurechtheid is echt dramatisch.

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 24-12-2019 09:58 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 13:42
Interessante topic! Kijk ook even naar de sonoff mini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Mr.Jingles schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:33:
Je huis volhangen met Chinese 230v schakelaars? Ik zou het wel weten. Ik heb ze ook hoor, maar wel bewust gekozen op lage spanning (lampen en speakers) en zeker geen inbouw.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jay123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 15:08
Hoi!

Ik heb zelf vorig jaar mijn huis gerenoveerd (Oud huis gekocht, helemaal gestript & opnieuw begonnen). Hierbij heb ik de volledige electriciteit opnieuw aangelegd.

Zelf was ik op dat moment al een jaar bezig met onderzoek doen naar hoe ik het precies zou aanpakken. Ik heb technologieën vergeleken (Fibaro / Zwave / Loxone / Modbus / etc...) maar ik bleef iedere keer switchen tussen mijn keuzes omdat er altijd wel net dat ene puntje is dat de andere beter doet dan de ene.

Uiteindelijk ben ik gestart met de aanleg van de electriciteit, met geen specifieke technologie in gedachten. Waar ik wel aandacht aan besteed heb was lange-termijn. Dus een soort domotica-ready, zodat ik in de toekomst zonder al te veel moeite kan switchen tussen nieuwe technologieën.

- Van al mijn electriciteitspunten waarvan ik zelfs nog maar kon 'dromen' dat ik deze apart wilde bedienen aparte stroomkabel terug naar de kast.
- Elk lichtpunt (lichtgroep) heeft een kabel terug naar de kast. Deze worden bediend via potentiaalvrije drukknoppen, die ook terug naar de kast liggen.

Het voordeel hiervan is dat alles samenkomt in mijn (erg grote) electriciteitskast. Maar ik moet ook maar op 1 plaats zijn om veranderingen aan te brengen in mijn huis-net. En geef toe, als je bouwt, zijn 200m extra stroomkabel echt geen grote kost.

Wat heb ik nog extra gedaan (voor zeker futureproof te zijn):

- Elke kamer minstens 1 UTP / Coax aansluiting
- Genoeg wachtbuizen leggen naar ramen (toekomstig rolluiken / smartwindows?) en deuren (autodeur?)
- Elke deur heeft ook een magneetcontact ingebouwd, en bij de deuren die het niet hebben ligt er een wachtkabel voor die ooit te kunnen bedienen.
- Naar buiten (tuin) toe liggen ook meer wachtkabels die ik waarschijnlijk nooit meer zal gebruiken, maar indien nodig hoef ik mijn schop niet meer vast te nemen.

Dat is nu ongeveer een jaar geleden. Uiteindelijk ben ik gestrand op de volgende zaken;
- Alles wordt (Ofcourse) bediend door Home Assistant
- Stoombediening doe ik in de kast een Shelly 4Pro's. Hetzelfde als je inbouwcontact, maar staat mooi op de DIN-rails in de kast en doet aan stroommeting
- Lichten bedien ik met een PLC Siemens Logo!; aangezien hier ik wat meer robuust wou zitten. > worden via modbus uitgelezen en aangestuurd ook door de Hass.io
- Deuren (open/dicht) worden in de kast uitgelezen door de Raspberry Pi zijn GPIO's
- Sensoren (beweging/ vocht / etc.) worden met Zigbee uitgelezen.

Voorlopig zit ik wel waar ik wil zitten en voelt mijn huis enorm slim / toekomstproof aan; en heb ik dit met een beperkt budget gedaan. Je kan altijd duurder (Niko home system / ... ) gaan; maar dan ben je IMHO meer beperkt in je vrijheid en in je budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
jay123 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:40:
- Elke kamer minstens 1 UTP / Coax aansluiting
Ik beschouw Coax niet als future proof, maar juist UTP gezien de geleidelijke overgang naar glasvezel en IPTV. Om die reden heb ik hier alle Coax weggehaald.
- Deuren (open/dicht) worden in de kast uitgelezen door de Raspberry Pi zijn GPIO's
Hier zou je ook een ESP8266 kunnen overwegen met een shift-register als je te weinig GPIO hebt. MQTT berichten laten uitsturen en je hebt een foolproof en zuinige WIFI sensor gebouwd. Microcontrollers vind ik voor dat soort toepassingen toch betrouwbaarder dan een full-fledge Pi.

Verder zeker indrukwekkend en goed over nagedacht!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zelf heb ik inmiddels 7 shelly devices in mijn huis hangen en er gaan er nog meer komen. Tot nu toe geen enkel probleem met bereik. Helaas is er wél eentje overleden een oudere Shelly 2. De nieuwe versie hiervan, de 2.5 heeft alweer verbeteringen en is een stuk kleiner ook nog eens.

Probeer er voor te zorgen dat je de lampen allemaal ook kunt bedienen met de schakelaar. Dat is het toffe aan de shellies. Gewoon achter bestaand normaal schakelapparatuur, zodat je niet ziet dat slimme apparatuur zit.

Je kunt alle shellies zo schakelen dat ze onafhankelijk van de wifi direct de aangesloten lamp bedienen. Zelf heb ik dat losgekoppeld, want er hangen slimme lampen in. En ja dan loop je het risico als de router/wifi uitvalt dat je de lampen niet meer kunt bedienen. Maar dat speelt ook als je zwave/zigbee hub uitvalt. Aan alles hangt een nadeel.

Eigenlijk zou ik zeggen probeer het eerst eens uit met een aantal apparaten en breid daarop uit als het je bevalt. Of stap over op een ander protocol.
Maar dat is geloof ik niet je plan ;)
roelieboelie schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 00:00:
Groot huis? Kijk eens naar Fibaro, Zwave, hiermee bouw je een mesh netwerk op. Zeker duurder maar zoveel degelijker. Zeker bij deze aantallen. Succes!
Hoe weet je zo zeker dat ze beter en degelijker zijn? Van de slimme wifi schakelaars zijn de shellies het best gebouwd en het beste ondersteund.
En voor het prijsverschil met de Fibaro/Zwave zaken kun je meer dan 20 jaar stroom betalen of gewoon 3-4 shellies kopen.

Enige echte voordeel aan de Fibaro/Zwave is het mesh netwerk. Dat is correct. Dus ben je bang voor bereik problemen, dan moet je voor Fibaro/Zwave gaan.
Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:36:
Waar ik zelf bij domotica altijd een beetje bang voor ben is dat de levensduur van de apparatuur en die van je huis waar je het inbouwt zo verschilt.

De ontwikkeling van protocollen gaan snel: binnen een paar jaar is het zwave, bluetooth of geef-het-maar-een-naam protocol van nu vervangen door een nieuw. Nog een jaar of wat later worden je spullen niet meer gepatched, of draait je software er niet meer op. En om dat te fixen moeten al je centraaldozen open en moet daar nieuwe hardware in?

Je geeft aan 38 van die apparaten te willen inbouwen. Hoe lang gaan ze ongeveer mee? En als oudere modellen niet meer leverbaar zijn, zijn nieuwere dan eventueel backwards-compatible?
Voordeel aan wifi is dat het heel gangbaar is en tot nu toe ook flink backwards compatible is. Dat risico blijft bij Zwave en Zigbee helaas nog wel. Die moeten hun stabiliteit nog bewijzen.
jvanhambelgium schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:05:
Wifi voor zo'n toepassing is echt geen goed plan...die 2.4Ghz band is behoorlijk vuil, erg gevoelig voor stoorzenders (wie weet wie je buren zijn/worden of weet ik wat, tenzij je volledige geisoleerd zit met in 300m rondomrond geen buren)

Nieuwbouw ? Doe dan maar een bedraad BUS-systeem (vb KNX) en als 2e optie eventueel iets intelligenter zoals ZWAVE (mesh-systeem, routing/repeating etc)
Ik woon midden in de stad en heb geen problemen met bereik van mijn wifi devices. Gaat prima.
KNX is nogal duur en schijnt zo lek als een mandje te zijn (al is dat door een slimme tweaker wel op te lossen). Over Zwave heb ik het hierboven al gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou 100% voor ZWAVE gaan want dan heb je meteen mesh, een apart protocol, minder privacy aspecten etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 23:06
Zwave & Zigbee zullen nog wel wat jaartjes blijven...daar spreken we over 15 jaar nog steeds over.
Wifi toestelletjes zijn zeker laag-drempeliger en goedkoper.

Ze verbruiken wel meer, maar dat is eerder van belang voor "battery operated" devices, iets dat aan het net hangt maakt het zo niet uit of het nu 0.15Watt dan wel 0.35Watt eigenverbruik heeft.

Bluetooth,Microgolf-ovens etc zijn allemaal storingsbronnen voor 2.4Ghz Wifi. Je kan thuis wel degelijk een robuust Wifi opzet hebben als je de nodige AP's voldoende config-aandacht geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaizoku94
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-11-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:22:
Ik zou 100% voor ZWAVE gaan want dan heb je meteen mesh, een apart protocol, minder privacy aspecten etc etc.
Je maakt nou niet echt duidelijk waarom ZWAVE beter zou zijn.

De tegenhanger ZIGBEE heeft ook mesh, is een apart protocol, is open source in plaats van closed source.
Er kan dus ook gecontroleerd worden of het privacy vriendelijk is in plaats van dat je een bedrijf (ZWAVE) moet vertrouwen op hun woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro4sho
Wat een mooie reacties, bedankt allemaal!

Hieronder mijn opmerkingen.
Gomez12 schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:28:
Enige waar je even rekening mee moet houden is dat je die dingen niet te mooi moet wegwerken, wat te doen als je de hele boel moet resetten, kan je er dan nog wel bij...
Dat is een goed punt, Het idee was om zo'n ding direct achter een stopcontact/schakelaar te plaatsen, vervangen zou zo niet al te moeilijk moeten zijn. Resetten gebeurd al als je de stroom er vanaf haalt. Kan via de meterkast.
Atomic2005 schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:44:
Kies als je de optie hebt voor extra diepen inbouwdozen overal, dan heb je wat ruimte/diepte "over". Anders is het soms martelen achter een schakelaar.
Helemaal mee eens, ga ik doen.
roelieboelie schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 00:00:
Hier heb ik ook naar gekeken. In het plan dat ik heb wordt het een iets te dure grap. Mesh netwerk is wel een heel groot voordeel, dat ben ik met je eens. Welke apparaten zou jij aanraden als je alle stopcontacten + lichtschakelaars wil bedienen?
naftebakje schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 07:56:
Als het voorbereiden is om mogelijks te doen, dan kan je imho beter van elk punt naar een klemmenstrook in de meterkast gaan. Dan kan je daar relatief gemakkelijk overschakelen tussen constante spanning op een stopcontact (voor de stofzuiger, zodat de poetsvrouw geen app moet installeren); en gestuurd (voor de staande lamp).
Zo kan je ook de kosten spreiden in tijd, houd je flexibiliteit om over te schakelen op een ander systeem als dat beter lijkt. En kan als het huis verkocht wordt ook de volgende eigenaar er mee overweg.

Zelf lijken me geschakelde stopcontacten leuk voor die 5 minuten dat iemand op bezoek komt, en de rest van de tijd is het verloren geld en ergernis dat het stopcontact niet werkt.
En denk aan logische plaatsing van werkende schakelaars, zodat als het netwerk plat ligt je niet in het donker zit (of in het licht als je wil slapen).

Wordt een PLC niet goedkoper trouwens, dan al die losse modules?
Het gaat mij ook om de functionaliteit om per stopcontact uit te kunnen lezen wat het stroomverbuik is.
Welke apparatuur zou jij aanraden? Ik ben zelf niet heel erg thuis in electronica. Het idee was om op het op zo'n manier te installeren dat je niet afhankelijk bent van apps maar dat het 'offline' gewoon blijft werken.
jvanhambelgium schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:05:

Eerlijk gezegd heb ik het liefst een bedraad systeem, dat is het meest robuust. Nadeel is dat met het plan om elk punt afzonderlijk te kunnen besturen een aardige duit lijkt te gaat kosten. Ik zal het eens met de elektricien bespreken.
Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:36:

Dat is een goed punt. Het mooie van deze apparaten is dat ze allemaal opzichzelfstaand kunnen functioneren. Elk apparaat heeft een eigen webserver die je met http requests kun aansturen of je kunt kiezen om MQTT te gebruiken. Zelf wil ik home assistant (https://www.home-assistant.io/) als het centraal aanstuurpunt gebruiken. Op deze manier maakt het minder uit of ik ze vervang door een nieuwere versie of zelfs overstap naar een ander merk.

Er is een mogelijkheid om de apparaten te over the air the updaten. Dat is precies de charme van een Shelly.
CurlyMo schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:31:
Wat de rest al zegt. Ik zou alleen de schakelaren slim maken zodat ze bij uitval nog werken. En als je toch naar nieuwbouw gaat, trek alles direct naar je meterkast en ga daar met PLC's aan de slag.

Shelly zijn tof hoor. Ik heb ze zelf ook. Enige wat echt ruk van ze is, is de Shelly Bulb. Kleurechtheid is echt dramatisch.
Helemaal mee eens, redudant uitvoeren. Ik ben zelf inderdaad meer van Hue of de TRÅDFRI.
Er zijn meerdere mensen die iets over PLC's zeggen. Heb je misschien een link met meer informatie over hoe zoiets aangelegd kan worden?
Mr.Jingles schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:33:
Ja de sonoff zag er ook goed uit. Ik heb een boel filmpjes bekeken op Youtube die de 2 vergelijken. Daar kwam de Shelly steeds net iets beter uit de bus (ondanks de hogere prijs).
jay123 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:40:
Hoi!

Ik heb zelf vorig jaar mijn huis gerenoveerd (Oud huis gekocht, helemaal gestript & opnieuw begonnen). Hierbij heb ik de volledige electriciteit opnieuw aangelegd.

.....

Voorlopig zit ik wel waar ik wil zitten en voelt mijn huis enorm slim / toekomstproof aan; en heb ik dit met een beperkt budget gedaan. Je kan altijd duurder (Niko home system / ... ) gaan; maar dan ben je IMHO meer beperkt in je vrijheid en in je budget.
Wauw dat klinkt top! Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Deuren zijn een heel goed idee, daar ga ik eens induiken. Zo'n Siemens PLC klinkt interessant, heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat dan zou werken. Stuurt zo'n PLC elk lichtpunt afzonderlijk aan?
Jelte schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:01:
Zelf heb ik inmiddels 7 shelly devices in mijn huis hangen en er gaan er nog meer komen. Tot nu toe geen enkel probleem met bereik. Helaas is er wél eentje overleden een oudere Shelly 2. De nieuwe versie hiervan, de 2.5 heeft alweer verbeteringen en is een stuk kleiner ook nog eens.
...

Eigenlijk zou ik zeggen probeer het eerst eens uit met een aantal apparaten en breid daarop uit als het je bevalt. Of stap over op een ander protocol.
Maar dat is geloof ik niet je plan ;)
Ja de Shelly 2.5 lijkt me een topding. Ik heb nu een shelly besteld om er eens mee te spelen. Ben benieuwd. Ik vind het zelf ook een groot voordeel dat je ze netjes kunt inbouwen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:22:
ZWAVE lijkt me inderdaad wat robuuster, helaas gaat daarmee ook het prijskaartje flink omhoog lijkt het. Wat zou een ZWAVE apparaat kunnen zijn die elk stopcontact/lichtknop appart afleest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jay123
  • Laatst online: 02-09 15:08
Wauw dat klinkt top! Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Deuren zijn een heel goed idee, daar ga ik eens induiken. Zo'n Siemens PLC klinkt interessant, heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat dan zou werken. Stuurt zo'n PLC elk lichtpunt afzonderlijk aan?
PLC werkt als een tussenpersoon. Het was voor mij wel een redelijk stijle leercurve om ermee te beginnen, maar het voordeel is (wegens de kwaliteit, zo een toestel is gemaakt om niet na 5 jaar uit te vallen) dat deze onder welke omstandigheid dan ook, nog steeds het licht kan schakelen. Ik zou niet graag willen dat als mijn internet wegvalt, of een toestel niet reageert (bv. Hass crash) dat mijn lichten niet meer bedienbaar zijn.

Signaal drukknop > handeling PLC (meestal gewoon doorsturen) > Relais lichtkring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro4sho
Milmoor schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:13:
Ik heb meerdere Shelly's, en dat bevalt mij goed. Ze passen prima achter de schakelaars, maar... je moet daar wel én fase én nul hebben. Die worden standaard niet naar de schakelaars doorgetrokken. Dus laat dat direct meenemen, dat scheelt frustratie en draden opnieuw trekken. Shelly heeft trouwens een variant voor in de meterkast: https://shelly.cloud/shelly-4-pro/.

Dat gezegd hebbende: 38 stuks is veel meer dan gebruikelijk. Ik zou op Shelly.cloud bij support even navragen of dat in de praktijk wel goed gaat.
Ik had hetzelfde idee, dit zijn er wel erg veel. In principe werken ze afzonderlijk van elkaar en is de bottleneck dan een router of de home assistant software.
Milmoor schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:13:

Uitstekende tip, ik wilde dit plan al met de elektricien doornemen en hem meteen wijzen op de nuldraad.
Ik was vergeten te vermelden dat ik ook 4 stuks shelly 4 pro in de meterkast wilde hangen. Zal het even in de topic zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
ro4sho schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:20:
Heb je misschien een link met meer informatie over hoe zoiets aangelegd kan worden?
Domotica met plc's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
Het kan in principe prima via wifi. Ik ken mensen die daar echt tientallen domotica-items ophangen :P

Zelf heb ik een ZWave netwerk voor mijn slimme schakelaars en sensoren (Neo Coolcam via AliExpress is niet duur), en alle lampen via Hue (Zigbee) (Tradfri kan ook op een Hue bridge). Via Domoticz of Home Assistant kan je dat simpel aan elkaar plakken en samen laten werken.

Denk wel dat Zwave wat robuuster is.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 24-12-2019 11:29 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
jay123 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:25:
[...]

PLC werkt als een tussenpersoon. Het was voor mij wel een redelijk stijle leercurve om ermee te beginnen, maar het voordeel is (wegens de kwaliteit, zo een toestel is gemaakt om niet na 5 jaar uit te vallen) dat deze onder welke omstandigheid dan ook, nog steeds het licht kan schakelen. Ik zou niet graag willen dat als mijn internet wegvalt, of een toestel niet reageert (bv. Hass crash) dat mijn lichten niet meer bedienbaar zijn.

Signaal drukknop > handeling PLC (meestal gewoon doorsturen) > Relais lichtkring
Bij de shellies schakel je in principe direct de uitgang met de schakelingang. Zit helemaal niets tussen, behalve de shelly zelf. Zonder wifi/netwerk doet hij dat prima.
Maar je kunt ze ook los van elkaar zetten (heb ik gedaan) en dan loop je dat risico natuurlijk wel, maar dat opent ook gelijk een boel opties. Bijvoorbeeld andere dingen doen als je de schakelaar 2,3 of 4 keer overhaalt.

Als ik de schakelaar bij de eettafel 2 keer omhaal gaat alles in de woonkamer/keuken uit. Haal ik hem 3 keer om, gaan alle lampen juist aan. Erg tof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Jelte schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:28:
[...]
Als ik de schakelaar bij de eettafel 2 keer omhaal gaat alles in de woonkamer/keuken uit. Haal ik hem 3 keer om, gaan alle lampen juist aan. Erg tof.
Kan je iets meer vertellen over hoe je dit geconfigureerd heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@CurlyMo
Komt eropneer dat je een counter moet bijhouden en dan aan de hand van de hoogte van de counter verschillende zaken uitvoeren. In Home Assistant had ik het eerst in Automations. Zie Jelte in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Inmiddels heb ik hetzelfde in NodeRed gezet. Ik hou wel van de grafische manier van programmeren. het principe blijft hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik zou in ieder geval zorgen dat je bij elke wandschakelaar ook een nuldraad aanwezig is.
Als er bijv later een slimme schakelaar op zou willen monteren heb je meestal ook een nuldraad nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@jobr Een nuldraad is ook een vereiste voor de Shelly ja. Dus lijkt me inderdaad verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Als ik het zo lees, zou ik zelf neigen naar alles op shelly 4 pro's in de meterkast.
Qua bedrading is dat hetzelfde als een PLC, je kan slim offline werken (4 schakelaars en lichten op een shelly die mekaar beinvloeden zonder wifi nodig te hebben), eenvoudig vervangbaar.
Dimmen zit er dan wel nog niet in.

Ik heb bij een kennis ook "domme domotica" gezien, dimmers in de meterkast met "alles uit" ingang, dus overal lichtdrukknoppen voor aan uit en dimmen, en in de slaapkamer en aan de voordeur een alles uit knop. Voor 99% van de mensen voelt dat al als zeer luxueuze domotica aan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jelte schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:13:
@jobr Een nuldraad is ook een vereiste voor de Shelly ja. Dus lijkt me inderdaad verstandig.
wacht ff hoor, ik word niet helemaal gehinderd door enige kennis van zaken.
Maar als ik bij mij de schakelaar van de muur haal, zie ik een blauwe en een zwarte draad. De zwarte draad gaat naar de lamp (schakeldraad), is de blauwe dan de 0-draad? Of moet er fysiek een derde kabel getrokken worden? Nee toch?

zit te kijken naar de installatie van de Shelley's en hoe dat in zijn werk gaat. De handleiding vind ik nou niet echt duidelijk :|

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Pietervs schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:52:
[...]

Maar als ik bij mij de schakelaar van de muur haal, zie ik een blauwe en een zwarte draad. De zwarte draad gaat naar de lamp (schakeldraad), is de blauwe dan de 0-draad? Of moet er fysiek een derde kabel getrokken worden? Nee toch?

zit te kijken naar de installatie van de Shelley's en hoe dat in zijn werk gaat. De handleiding vind ik nou niet echt duidelijk :|
Je wil overal een blauwe, bruine en geelgroene draad (fase, nul en aarding). Tussen lamp en schakelaar wil je nog een zwarte schakeldraad, wees slim en gebruik 2 schakeldraden zodat je nog alle opties openhoudt (je vind trouwens nauwelijks 4aderige kabel, tis allemaal 3 aders voor stopcontact, 5 aders voor verlichting, handig voor electricien want dan moet ie vooraf niet nadenken).

Als het niet is wat je wil, dan heb je een bruine en blauwe nodig, en een zwarte naar de lamp (normaal loopt ook de bruine verder naar de lamp).

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 24-12-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Pietervs schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:52:
[...]

Een Shelly heeft om te kunnen werken zélf in ieder geval een fase (bruin) en een nul (blauw) nodig. Simpelweg als voeding van het apparaatje zelf.
Een schakelaar van een lamp heeft een fase (bruin) in en een schakeldraad (zwart) richting de lamp. Om de lamp te kunnen schakelen met de Shelly, stop je de zwarte schakeldraad in de schakelingang van de Shelly. En stop je de schakeldraad naar de lamp in de geschakelde uitgang van de shelly. Bij de Shelly 1 moet je ook nog een fase in de shelly stoppen, omdat je in principe ook andere voltages dan de standaard 230V met de Shelly kunt schakelen.

Zo ingewikkeld is het niet ;) Maar wel even goed opletten. Als je het wil proberen, koop er gewoon één en maak een proefopstelling op je werkbank. Dan heb je het zo door (wel opletten op kale aders met 230V natuurlijk ;))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Vind zelf WiFi niet het meest verstandige protocol om dat te gebruiken. Het is nogal onderhevig aan ontwikkeling. Je wilt straks niet op de huidige WiFi versie vast blijven zitten omdat de domotica in je huis niet makkelijk is te upgraden. Een 2e wifi is met zoveel devices ook niet echt aan te raden.

Persoonlijk zou ik (als je 'draadloos' wilt werken) zoals anderen ook al schreven het houden bij de mesh protocollen die daar voor gemaakt zijn zoals zigbee, z-wave(plus) of KNX-RF.

Het mooist is natuurlijk om alles te centraliseren in bijvoorbeeld je meterkast, dan kan je ook altijd overstappen naar iets anders én kan je devices kombineren. Eventueel zou je zelfs naar relay boards kunnen kijken (verkrijgbaar met 2 tot 64 relays). Die kan je via i2c aansturen met van alles en nog wat.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 24-12-2019 14:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@DukeBox En waarom zou zigbee of z-wave(plus) wél toekomstbestendig zijn?
Juist Wifi lijkt erg backwards compatible te zijn tot nu toe. Dat heeft zich, wat mij betreft al bewezen.

Op zijn minst geldt het argument voor alle drie de protocollen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 24-12-2019 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Jelte schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 14:27:
@DukeBox En waarom zou zigbee of z-wave(plus) wél toekomstbestendig zijn?
Vanwege de opzet, het is standaard mesh dus er is in theorie* geen SPOF. Daarnaast is bijvoorbeeld zigbee initieel ontworpen voor de industrie (signalling) en is betrouwbaarheid vs. performance beter dan WiFi.

Als WiFi beter was geweest dan bijv. Zigbee dan hadden alle fabrikanten daar wel voor gekozen omdat de implementatie veel goedkoper is (zie alle Chinese smart producten).
Juist Wifi lijkt erg backwards compatible te zijn tot nu toe. Dat heeft zich, wat mij betreft al bewezen.
Ja en nee, het probleem met WiFi is dat je geen gebruik kan maken van de nieuwe technieken als een van je devices nog op de oude zit.
Z-wave kan zowel non-plus als plus devices gebruiken, plus devices onderling kunnen de nieuwe technieken gebruiken. Voor Zigbee geld het zelfde, onderling kunnen nieuwe protocollen of uitbreidingen over de fysieke laag gebruikt worden zonder de hardware te moeten vervangen. De basis mesh functionaliteit blijft ook gewoon intact.

* door extra functionaliteit op bridges af te handelen i.p.v. de devices zelf heb je dan wel een soort van SPOF.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 24-12-2019 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik heb een redelijk zwave-netwerk van 20+ devices. En ik raad je af om met zwave aan de slag te gaan. Ongeveer alle zwave apparaten zijn duur, al komt er gelukkig wat chinees spul beschikbaar. Fibaro (die veel aanbiedt) heeft ronduit dramatische ondersteuning (denk aan de radiatorknop die nog steeds gewoon ruk is). En ik mijn ervaring is zwave lang niet zo betrouwbaar als je zou willen.

En met zwave is je controller een SPOF. Er schijnen mogelijkheden te zijn om een secondaire controller toe te voegen, maar de implementatie is onduidelijk/werkt niet.

Ik stap zoveel mogelijk over op Zigbee en Wifi. Zigbee omdat het aanzienlijk goedkoper is, en veel meer open is dan zwave. Denk aan zigbee2mqtt en de vele spulletjes die al beschikbaar zijn via bijvoorbeeld Xiaomi/Aqara. Met Shelly (en andere ESP's) oplossingen heb ik goede ervaring. En als iets kapot gaat overleef je de aanschafprijs van een nieuw device ook wel.

Ik vraag me wel af of je werkelijk zoveel Shelly's wil installeren. Waarom? Denk vooral aan gebruik vs kosten en slim combineren van zaken...

[ Voor 8% gewijzigd door MrBarBarian op 24-12-2019 15:25 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:26

jeroenathome

Een regel tekst

Sinds een week heb ik meerdere shelly1pm in gebruikt. Als je deze in je netwerk wilt opnemen is het aan te raden om ze een vaste IP adres te geven. Zeker als gebruik wilt maken van andere software dan shelly ze aan te sturen. Doe dit voordat je ze inbouwt. Het is dan makkelijker om na te gaan of het aanmelden wel goed gaat. Nadat je ze dan inbouwt kan het hooguit aan de wifi ontvangst liggen.

Standaard staan de shelly's als wifi punt ingesteld. Meld je daarop aan en ga naar IP adres 192.168.33.1 Je kan dan handmatig de shelly instellen. Hier kan je ook aangeven op welk wifi netwerk de shelly zich moet aanmelden. Ik had veel problemen om via de app(android) de shelly's in het netwerk te krijgen. Via de browser duurt het hooguit enkele minuten. Met de app was na een 1 uur eindelijk de eerste aangemeld. Ik twijfel of het aan de app ligt of aan de tablet die op dat moment ook problemen had met de wifi verbinding.

De app en de clouddienst van shelly zijn niet nodig, maar is wel makkelijk om mee te beginnen en de eerste stappen te zetten. Deze kunnen zonder problemen icm OpenHAB gebruikt worden. Voor OpenHAB is vanaf versie 2.5 (vorige week uitgekomen) de binding voor shelly ingebouwd. Hierdoor worden ze sneller gevonden in OpenHAB. Binnen enkele minuten kan je via de browser de shelly's aansturen.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jelte schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 14:17:
[...]

Zo ingewikkeld is het niet ;) Maar wel even goed opletten. Als je het wil proberen, koop er gewoon één en maak een proefopstelling op je werkbank. Dan heb je het zo door (wel opletten op kale aders met 230V natuurlijk ;))
Dat heb ik gedaan: ik heb in november een Shelly 1PM en een 2.5 besteld. Ik hoop dat die komende week eindelijk eens een keer binnenkomen. Vandaar dat ik mee zit te lezen (en domme vragen stel :) )

@naftebakje jij ook dank voor je input!

Ik ga eens kijken wat ik tegenkom als ik de Shelly's binnen heb :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro4sho
MrBarBarian schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:22:
Ik heb een redelijk zwave-netwerk van 20+ devices. En ik raad je af om met zwave aan de slag te gaan. ..

......

Ik vraag me wel af of je werkelijk zoveel Shelly's wil installeren. Waarom? Denk vooral aan gebruik vs kosten en slim combineren van zaken...
De kosten van het geheel komt op zo'n 150 euro per jaar aan stroomkosten uit. Ik reken dan niet de stroom die de zonnepanelen opwekken niet mee.

Waarom ik er op elk stopcontact 1 wil is om volledige controle te hebben. Ook wil ik per apparaat het verbruik zien. Dit leek economisch gezien de beste oplossing, ik sta uiteraard open voor andere suggesties. Ik bespreek de optie om een PLC te installeren met de elektricien in het nieuwe jaar.

De eerste Shelly 1p heb ik zojuist besteld. Ik ga hem eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
DukeBox schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 14:51:
[...]
Vanwege de opzet, het is standaard mesh dus er is in theorie* geen SPOF. Daarnaast is bijvoorbeeld zigbee initieel ontworpen voor de industrie (signalling) en is betrouwbaarheid vs. performance beter dan WiFi.
Let er wel op dat er een groot verschil is tussen industrie en consumenten markt...

Industrie heeft gebieden waar wel zigbee moet zijn, maar geen wifi.
Qua consumenten markt is het veelal omgedraaid, er moet eerder overal wifi zijn en zigbee is bijzaak.
Als WiFi beter was geweest dan bijv. Zigbee dan hadden alle fabrikanten daar wel voor gekozen omdat de implementatie veel goedkoper is (zie alle Chinese smart producten).
Het gaat niet om beter, ze hebben alletwee aparte toepassingen. Voor industrie is het belangrijk dat het 2 losse netwerken zijn die zelfstandig werken (of minimaal dat je wifi netwerk niet overal en nergens naartoe straalt zonder dat je het in de gaten hebt).
Als ik een 50m lange gang heb met aan het einde een deur, dan wil ik wel een sensor op die deur voor open/dichtgaan meldingen, maar ik wil geen wifi ernaartoe brengen, omdat dat netwerk-security problemen kan leveren en simpelweg ook duurder is in gebruik. Daar wil je zigbee hebben.

Maar bij consumenten heb je tegenwoordig praktisch overal wifi en wil je juist geen 2e netwerk aanleggen.

En leuk dat de implementatie van wifi goedkoper is, het gebruik is weer veel duurder qua stroom.
[...]
Ja en nee, het probleem met WiFi is dat je geen gebruik kan maken van de nieuwe technieken als een van je devices nog op de oude zit.
Sinds wanneer is dit? Want mijn router kan gewoon n+g netwerken in de lucht houden hoor, als daar straks een nieuwe vorm bijkomt gaat die er ook weer naast. Om over protocollen helemaal niet te spreken...
* door extra functionaliteit op bridges af te handelen i.p.v. de devices zelf heb je dan wel een soort van SPOF.
Ehm, dat heb je altijd bij dit soort diensten. Je wilt goedkope eindpunten die simpele dingen doen en je logica wil je gecentreerd hebben om het enigszins betaalbaar te houden. Anders krijg je onbetaalbare eindpunten die bij elke nieuw bedachte functie weer niet mee kunnen.

@ro4sho : Niet echt zo boeiend voor dit moment, maar ik zou iets van 3 raspberry pi's doen, dan je software in docker donderen en dan daarbovenop weer docker stack of kubernetes gooien. Qua geld-investering is het niet zo boeiend (op het geheel gezien) maar als er dan 1 uitvalt merk je er niets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Shelly biedt MQTT, is klein, goedkoop, Europees (veiligheid), maar/en draadloos. Ook kan je hem met een open source firmware flashen. Als je naar elke wandcontactdoos alle draden door trekt zal je dat financieel niet de kop kosten, en ben je maximaal flexibel. Gelijk 38 is veel geld, maar t.o.v. de duurdere concurrenten denk ik dat dat het experiment zeker waard is.

Oh ja, nieuwbouw: meer loze leidingen. Mogelijk ook een paar extra ruime leidingen. Vergeet ook je Wi-Fi Access Points niet. Elke verdieping een tegen het plafond, en een in de fietsenberging t.b.v. de tuin. Kan allemaal later, maar dit kan nu veel makkelijker mee. Scheelt veel tijd en geld.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Gomez12 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 17:05:
Sinds wanneer is dit? Want mijn router kan gewoon n+g netwerken in de lucht houden hoor, als daar straks een nieuwe vorm bijkomt gaat die er ook weer naast.
Sinds het ontstaan van wifi. Begon met 2Mbit compattible modus en wifi N heeft bijvoorbeeld greenfield modus.

Ik zeg niet dat oud en nieuw niet door elkaar kan werken, alleen dat nieuw wordt beperkt door oud.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 24-12-2019 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:54
Hier ook een (projectmatige) nieuwbouwwoning. Bij de bouw hebben we er niet voor gekozen om een afwijkende installatie aan te laten leggen omdat het voor eventuele volgende kopers wel zo prettig is als er een gangbare installatie in een huis zit.

Om toch een leuk domoticasysteem te kunnen installeren heb ik gekozen om de verlichting op basis van zigbee te bedienen icm home assistant als centrale controller.

Het voordeel van zigbee (zal met bijv. zwave ook wel kunnen) is dat je knoppen/schakelaars direct aan lampen (of lampgroepen) kan koppelen. Toen ik gisteren een probleem had in mijn home assistant setup kon ik dus alle lampen nog gewoon bedienen (in en -uitschakelen + dimmen). Er is dus geen SPOF voor "normaal" gebruik.

De setup die ik nu voor ogen heb op een plek waar 4 schakelaars bij elkaar zitten is een schakelaar direct te koppelen aan de lampen en de overige drie configureren voor scenes etc.

Als zigbee schakelaars/knoppen gebruik ik nu de Ikea tradfri dimmer switch. Om die in te bouwen waar nu de bestaande schakelaars zitten ben ik van plan deze in zgn pulsschakelaars te verwerken.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
ro4sho schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 16:52:
[...]

De kosten van het geheel komt op zo'n 150 euro per jaar aan stroomkosten uit. Ik reken dan niet de stroom die de zonnepanelen opwekken niet mee.

Waarom ik er op elk stopcontact 1 wil is om volledige controle te hebben. Ook wil ik per apparaat het verbruik zien. Dit leek economisch gezien de beste oplossing, ik sta uiteraard open voor andere suggesties. Ik bespreek de optie om een PLC te installeren met de elektricien in het nieuwe jaar.

De eerste Shelly 1p heb ik zojuist besteld. Ik ga hem eens testen.
Ik bedoel niet zozeer wat de stroomkosten zijn, maar meer hoevaak je er gebruik van maakt. Ja, het klinkt leuk om ieder stopcontact te kunnen schakelen. Maar hoeveel stopcontacten gebruik je daadwerkelijk? En welke wil je in/uit kunnen schakelen?

Mbt stroomgebruik kunnen inzien; mijn ervaring is dat dat even leuk is in het begin eb met nieuwe apparaten, maar daarna weet je het wel en kijk je er nog amper naar.

Nogmaals; ik zou goed overdenken wat je wil en wat de investering is. Later nieuwe shelly's e.d. toevoegen kan altijd nog...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Ik heb 30+ clients op een asus ac66u. Geen enkel probleem.

Alles met tasmota lampen en schakelaars. Nog niet eens in de wcd maar alles erbuiten.

Voor 99% heb ik al mijn verlichting automatisch en hoef ik geen schakelaar meer aan te raken. Alles ahv automatiseringen dmv zons op en ondergang, deur en pir sensoren.

Maar waarom achter elk stopcontact. Een stopcontact moet gewoon werken. Stroom verbruik is ook te meten met een Youless via p1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro4sho
jelle2503 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 21:55:
Ik heb 30+ clients op een asus ac66u. Geen enkel probleem.

Alles met tasmota lampen en schakelaars. Nog niet eens in de wcd maar alles erbuiten.

Voor 99% heb ik al mijn verlichting automatisch en hoef ik geen schakelaar meer aan te raken. Alles ahv automatiseringen dmv zons op en ondergang, deur en pir sensoren.

Maar waarom achter elk stopcontact. Een stopcontact moet gewoon werken. Stroom verbruik is ook te meten met een Youless via p1 poort.
Ik wil graag het stroomverbuik per apparaat weten . Ook vind ik het fijn om de mogelijkheid te hebben een apparaat uit te schakelen als het stroomverbruik een tijdje op een laag niveau is. Bijvoorbeeld TV op standby in de nacht.
MrBarBarian schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:39:
[...]
Ik bedoel niet zozeer wat de stroomkosten zijn, maar meer hoevaak je er gebruik van maakt. Ja, het klinkt leuk om ieder stopcontact te kunnen schakelen. Maar hoeveel stopcontacten gebruik je daadwerkelijk? En welke wil je in/uit kunnen schakelen?

Mbt stroomgebruik kunnen inzien; mijn ervaring is dat dat even leuk is in het begin eb met nieuwe apparaten, maar daarna weet je het wel en kijk je er nog amper naar.

Nogmaals; ik zou goed overdenken wat je wil en wat de investering is. Later nieuwe shelly's e.d. toevoegen kan altijd nog...
Het is goedkoper om het nu meteen mee te nemen. Ik wil ze dan ook inbouwen.Ik merk dat ik op dit moment heel vaak wil weten wat een appraat verbruikt. Zou het leuk vinden als ik dat ten alle tijde kan zien en daar potentieel ook iets op kan automatiseren. Natuurlijk zal niet iedereen dat hebben, dat begrijp ik.
SalexSun schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 17:54:
Hier ook een (projectmatige) nieuwbouwwoning. Bij de bouw hebben we er niet voor gekozen om een afwijkende installatie aan te laten leggen omdat het voor eventuele volgende kopers wel zo prettig is als er een gangbare installatie in een huis zit.

..

De setup die ik nu voor ogen heb op een plek waar 4 schakelaars bij elkaar zitten is een schakelaar direct te koppelen aan de lampen en de overige drie configureren voor scenes etc.

Als zigbee schakelaars/knoppen gebruik ik nu de Ikea tradfri dimmer switch. Om die in te bouwen waar nu de bestaande schakelaars zitten ben ik van plan deze in zgn pulsschakelaars te verwerken.
Dat klinkt goed, hoe bevalt home assistant? Op een Pi 3?
Milmoor schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 17:06:
Shelly biedt MQTT, is klein, goedkoop, Europees (veiligheid), maar/en draadloos. Ook kan je hem met een open source firmware flashen. Als je naar elke wandcontactdoos alle draden door trekt zal je dat financieel niet de kop kosten, en ben je maximaal flexibel. Gelijk 38 is veel geld, maar t.o.v. de duurdere concurrenten denk ik dat dat het experiment zeker waard is.

Oh ja, nieuwbouw: meer loze leidingen. Mogelijk ook een paar extra ruime leidingen. Vergeet ook je Wi-Fi Access Points niet. Elke verdieping een tegen het plafond, en een in de fietsenberging t.b.v. de tuin. Kan allemaal later, maar dit kan nu veel makkelijker mee. Scheelt veel tijd en geld.
Ik heb nu 2 loze leidingen laten leggen. 1 naar de TV en een naar de 2e verdieping in het midden (2 verdiepingen). Bedankt voor de tip, ik ga er toch nog eens goed naar kijken. Wellicht kunnen ze breder.
Gomez12 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 17:05:

@ro4sho : Niet echt zo boeiend voor dit moment, maar ik zou iets van 3 raspberry pi's doen, dan je software in docker donderen en dan daarbovenop weer docker stack of kubernetes gooien. Qua geld-investering is het niet zo boeiend (op het geheel gezien) maar als er dan 1 uitvalt merk je er niets van...
Dat klinkt goed! Kubernetes zorgt ervoor dat ze clusteren of iets? Ik ga er eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
ro4sho schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:27:
[...]

Ik wil graag het stroomverbuik per apparaat weten . Ook vind ik het fijn om de mogelijkheid te hebben een apparaat uit te schakelen als het stroomverbruik een tijdje op een laag niveau is. Bijvoorbeeld TV op standby in de nacht.

[...]
Dat standby verbruik van apparaten elimineer je dan wel. Maar je zorgt wel voor het verbruik van 38 shellies. Dat is toch iets van 19W standaard (ze lijken iets van 0.5W te doen per Shelly.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijndef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12-2023
Hier ook dilemma voor onze nieuwbouw, wil alle verlichting 'smart' hebben maar wil ook overal een fysieke schakelaar/dimmer (ongeveer een 25-tal) dit in samenwerking met Homey. Lampen zelf zou ik gaan voor Tradfri.

Optie 1: Overal gewone WCD met Shellys
Optie 2: Xiaoma aqara wall switches inbouwen

Van optie 2 lijkt het grote nadeel me dat als Homey uitvalt ik de verlichting nergens meer kan bedienen, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@stijndef Als je tradfri lampen gaat gebruiken, wil je eigenlijk niet fysiek schakelen (als in stroom eraf halen). Normaal gesproken schakel je via shelly en die aqara's niet direct de lamp, maar op één of andere manier stuurt de shelly/aqara een signaal naar de tradfri hub die de lamp dan schakelt.
En die manier bij jou is homey, dus ja als homey uitvalt kun je geen lampen meer schakelen. Maar wel nog altijd via de tradfri app.

Voordeel van de shelly is dat je lampen dus fysiek kan schakelen. Je zou er daarom voor kunnen kiezen om dat gewoon te doen. Maar dan kun je dus je lampen niet meer schakelen via de tradfri app. Je kunt er dan net zo goed normale lampen in hangen. Of je moet telkens éérst de output schakelen van de shelly én dán pas de kleur van de lamp.

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijndef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12-2023
Dank voor je antwoord !
Ik dacht dat je met de aqara inbouw (met 0) ook net ‘fysiek’ schakelde ipv alles via Homey te sturen. Denk dat de keuze dan snel gemaakt is, overal normale lampen met shelly icm Homey. Wel zien dan dat het wifi signaal overal sterk genoeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdcoo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 06:11
Leuk topic, zie een hoop replies, waarvan ik denk daar heb ik wat aan.

Heb de volgende (subjectief) mening over de protocollen/producten genoemd:

=> Z-WAVE: Heeft Mesh ondersteuning, en zit op een rustige band (868mhz), maar is vrij prijzig.
=> Zigbee: Heeft Mesh ondersteuning, maar zit op een drukke band (2,4Ghz), is wel goedkoop, maar integratie zonder Gateway vindt ik minder geslaagd zoals dat bij Z-WAVE.

=> WiFi: Heeft geen Mesh ondersteuning, en zit op een drukke band., is wel goedkoop, en integratie is uitmuntend. Met Shelly, die blijven zonder WiFi ook gewoon werken, al heb je dan niets meer aan de stroommetingen. En je kan een apart AccessPoint op een separaat VLAN gebruiken om geen "lawaai" in je standaard netwerk te hebben.

Nadelen van alle bovengenoemde producten: Radio straling, waar weinig over bekend is.
Zelf schakel ik nu 's nachts mijn WiFi uit. Dus tijdens slaap, kinderen en volwassenen geen radio golven die niet nodig zijn. Telefoon blijft toch werken.
Ik ben niet panisch over straling, maar als het niet nodig is, waarom dan toch aan?

Alle nadelen, worden dus opgelost door een datakabel te trekken en met producten als Loxone of Free@Home te werken, maar dan zit er dus een flinke kostenpost aan vast, en toch iets minder flexibel.

Dit is tot nu toe mijn subjectieve mening. Volgend jaar verhuizen wij naar een nieuwbouw huis, en daar in iedergeval de nuldraad laten trekken. Aparaten als Qubino, Shelly, werken ook zonder Controller en zonder straling. Voorbeeld, Qubino mini dimmer, werkt dus met Pulse schakelaar. En deze dimmer is stukken goedkoper en kleiner dan zo'n klassieke draaidimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro4sho
mdcoo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:39:
Leuk topic, zie een hoop replies, waarvan ik denk daar heb ik wat aan.

Heb de volgende (subjectief) mening over de protocollen/producten genoemd:

=> Z-WAVE: Heeft Mesh ondersteuning, en zit op een rustige band (868mhz), maar is vrij prijzig.
=> Zigbee: Heeft Mesh ondersteuning, maar zit op een drukke band (2,4Ghz), is wel goedkoop, maar integratie zonder Gateway vindt ik minder geslaagd zoals dat bij Z-WAVE.
Hi @mdcoo , Ik ben het helemaal eens met jouw verhaal.
Shelly was voor mij de beste prijs kwaliteitsverhouding waarbij ik gebruik maak van een (wifi) infrastructuur die ik toch al heb. Mooie van de Shellies is dat ook automatiseringen als timers etc. die je lokaal kunt instellen op het apparaatje gewoon blijven werken.

Eerste test in een stopcontact beviel prima. Binnenkort is de oplevering, dan gaat de installatie beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcoo
ro4sho schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:53:
[...]

Hi @mdcoo , Ik ben het helemaal eens met jouw verhaal.
Shelly was voor mij de beste prijs kwaliteitsverhouding waarbij ik gebruik maak van een (wifi) infrastructuur die ik toch al heb. Mooie van de Shellies is dat ook automatiseringen als timers etc. die je lokaal kunt instellen op het apparaatje gewoon blijven werken.

Eerste test in een stopcontact beviel prima. Binnenkort is de oplevering, dan gaat de installatie beginnen.
Hoi ro4sho,

Heb in mijn huidige huis ook Hue, Z-WAVE, en een aantal 433mhz dingen (thermometers).

Hue werkt prima, maar nadeel dus dat je geen Pulse schakelaars kan gebruiken om verlichting te schakelen. Dus vriendin thuis gaat dat nooit begrijpen. Zoals op veel forums mee gespot wordt. Moet WAF Approval hebben (WAF = Wife Approval Factor) Anders krijg je alleen maar Sjaggie vriendin. Met Shelly gaat het dus gegarandeerd werken. Qubino trouwens ook. Andere Z-WAVE heb ik niet geprobeerd. Maar weet zeker dat Qubino een goed merk is.

Veel suc6 met je nieuwe huis! Druk maar leuk (behalve schilderen dan, daar nu een airless verfspuit voor gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:45
In ons nieuwbouwhuis overweeg ik ook om alle lichtcontactpunten via Shellys op afstand schakelbaar te maken (wegens gebrek aan betaalbare ZigBee alternatieven).

Nu was oorspronkelijk het plan om extra diepe wandcontactdozen aan te leggen en hier ook een schakeldraad naartoe aan te laten leggen t.b.v. een Shelly 1, en dan voor puls-schakelaars te kiezen om de lichtpunten ook handmatig te kunnen schakelen zonder dat de schakelaar telkens een andere stand inneemt.

Nu ben ik gecharmeerd door het verplaatsen van de Shelly's naar de meterkast. Ik begrijp dat dat met Shelly 1's gaat (bv met een 3D-geprinte DIN railhouder), waarbij de bedrading wel op een iets andere manier worden aangelegd. Heeft iemand hier toevallig al praktijkervaringen mee?

Nog mooier leek mij de Shelly 4 Pro (goedkoper, LCD display, geen extra DIN railhouders mogelijk) maar wat mij daar niet duidelijk is: is het hier ook mogelijk de handmatige lichtschakelaars te gebruiken? Of is dit alleen een op afstand bedienbare schakelaar? De documentatie online geeft hier geen uitsluitsel over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdcoo
saturn21 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:54:
In ons nieuwbouwhuis overweeg ik ook om alle lichtcontactpunten via Shellys op afstand schakelbaar te maken (wegens gebrek aan betaalbare ZigBee alternatieven).

Nu was oorspronkelijk het plan om extra diepe wandcontactdozen aan te leggen en hier ook een schakeldraad naartoe aan te laten leggen t.b.v. een Shelly 1, en dan voor puls-schakelaars te kiezen om de lichtpunten ook handmatig te kunnen schakelen zonder dat de schakelaar telkens een andere stand inneemt.

Nu ben ik gecharmeerd door het verplaatsen van de Shelly's naar de meterkast. Ik begrijp dat dat met Shelly 1's gaat (bv met een 3D-geprinte DIN railhouder), waarbij de bedrading wel op een iets andere manier worden aangelegd. Heeft iemand hier toevallig al praktijkervaringen mee?

Nog mooier leek mij de Shelly 4 Pro (goedkoper, LCD display, geen extra DIN railhouders mogelijk) maar wat mij daar niet duidelijk is: is het hier ook mogelijk de handmatige lichtschakelaars te gebruiken? Of is dit alleen een op afstand bedienbare schakelaar? De documentatie online geeft hier geen uitsluitsel over...
@saturn21
Daar heb ik ook naar gekeken. Je plan zoals je die beschrijft is logisch lijkt me. Ik heb zelf ook JUNG Pulse drukkers in de planning staan.Eerst wilde ik Livolo Puls drukkers, maar dan zou het plaatje iets te duur worden. Kan altijd nog, dan houden we wat achter de hand als we verveeld raken ;)

Bij de Shelly 4 Pro moet je zoals ik begrepen heb van de documentatie een Schakeldraad trekken vanuit de meterkast naar de lamp via de lichtschakeldoos. Dat schakeldraad wordt dan aangesloten op de Shelly 4 Pro.

Hierbij de link naar de manual mocht je die nog niet gezien hebben.
https://shelly.cloud/documents/user_guide/shelly_4pro.pdf

Ze zeggen op de Shelly website, dat dit kabeltrekken scheelt, en daarmee de kosten. Zal dit eens navragen aan mijn elektricien. Ze hoeven dan natuurlijk niet de bruine draad te trekken naar de lichtschakeldoos. Maar goed, Nederlandse huizen zijn anders gebouwd. Want er is altijd wel een stopcontact in de buurt met een bruine draad :-( Dus ik ben bang dat ze dan meer gaan vragen.

Ik heb een Shelly 2.5 gekocht om te proberen. En als de Shelly 4 Pro weer in stock is, die ook eens proberen. Dan weten we het zeker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 12:38
mdcoo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:36:
En als de Shelly 4 Pro weer in stock is, die ook eens proberen. Dan weten we het zeker!
Die 4PRO's gaan waarschijnlijk niet meer op voorraad komen.
Op de website wordt de opvolger van de 4PRO aangekondige: de SHELLY 4PRO PLUS
https://shelly.cloud/ifa-2020-products/

Met optioneel ethernet (wat met deze kastjes misschien wel heel logisch is)
- 4x16 Ampere (was 4x10 Ampere)
- Eigen scripts uit kunnen voeren
- Beschikbaar in november!

@ro4sho @saturn21 Voor jullie misschien ook interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro4sho
buiter schreef op maandag 7 september 2020 @ 23:38:
[...]

Die 4PRO's gaan waarschijnlijk niet meer op voorraad komen.....

@ro4sho @saturn21 Voor jullie misschien ook interessant
Dat ziet er zeer goed uit! Bedankt voor het op de hoogte brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Laatst online: 01:09
@ro4sho Waar heb je uiteindelijk in overleg met je installateur voor gekozen? :)
Zit zelf nu ook voor een compleet gestript huis te kijken wat handig is. Oorspronkelijk zou niet alles gestript worden en zat ik aan Shelly te denken, maar ben toch wat gaan twijfelen door de reacties hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 15:53
Ik ben net overgestapt van z-wave naar Shelly. Ik had ruim 20 switches, voornamelijk Fibaro, maar ook Popp en Neo Coolcam. Mijn controller was een razberry op een RaspberryPi 3B, met z-way software.
Heeft jarenlang redelijk ok gedraaid (stabiel was het wel), maar er ging veel mis.
De z-way software is dramatisch slecht, configureren van een z-wave device ging vaker niet dan wel goed.
Het hele Mesh-gebeuren werkte niet of heel slecht, het gebeurde regelmatig dat een lamp niet aanging, terwijl de betreffende switch toch echt een "on" signaal had gekregen.
Ook irritant: bij inschakelen van meerdere lampen in een ruimte, gaan ze niet allen tegelijk aan, maar stuk voor stuk met een kleine tussenpoos. Klinkt als een klein probleem, ik vond het bloedirritant.
Nu ben ik om naar Shellies (eerst gezorgd voor goede WiFi dekking via twee Unifi AP-AC-LR accesspoints).
Wat een verschil: alle devices hebben dezelfde interface, MQTT is standaard ingebouwd en werkt instant: alle lampen in een ruimte inschakelen werkt nu feilloos en razendsnel.
Ik heb nu zo'n 30 Shelly devices (Dimmer 2, Plug S, Double Switch 2.5), met nog 20 in bestelling. Die eerste 30 doen het perfect. Ze behouden stabiel contact met WiFi en reageren altijd en razendsnel.
Z-wave spullen houden wel hun waarde: met de verkoop van de oude spullen op Marktplaats heb ik de nieuwe Shelly devices kunnen aanschaffen. Het heeft me uiteindelijk niets gekost.
Ik ben fan van Shelly.

[ Voor 7% gewijzigd door avoid op 31-01-2021 19:56 ]

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:46
Ik wil iedereen nog even meegeven hier die dit leest dat je geen 3 fases kan aansluiten op de 4 groepen van een shelly pro 4pm. Dan krijg je een steekvlam uit je automaten kan ik je alvast verklappen.

Je kunt de pm4 pro dus uitsluitend op 1 fase aansluiten. dat zeggen ze ook maar de manier van aansluiten doet je vermoeden dat iedere schakelaar in het ding de fases gescheiden houdt. maar dit is dus niet zo blijkbaar.

Wat me overigens wel verbaasde dat na de steekvlam ik de pro4pm opnieuw aangesloten hebt dit keer op 1 fase en dat deze het nog steeds naar behoren doet. Dus die dingen zijn best sterk. zelfs na een klap van 380 volt

[ Voor 3% gewijzigd door sygys op 29-09-2022 13:56 ]

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 17:13
avoid schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:53:
Ik ben net overgestapt van z-wave naar Shelly. Ik had ruim 20 switches, voornamelijk Fibaro, maar ook Popp en Neo Coolcam. Mijn controller was een razberry op een RaspberryPi 3B, met z-way software.
Heeft jarenlang redelijk ok gedraaid (stabiel was het wel), maar er ging veel mis.
De z-way software is dramatisch slecht, configureren van een z-wave device ging vaker niet dan wel goed.
Het hele Mesh-gebeuren werkte niet of heel slecht, het gebeurde regelmatig dat een lamp niet aanging, terwijl de betreffende switch toch echt een "on" signaal had gekregen.
Ook irritant: bij inschakelen van meerdere lampen in een ruimte, gaan ze niet allen tegelijk aan, maar stuk voor stuk met een kleine tussenpoos. Klinkt als een klein probleem, ik vond het bloedirritant.
Nu ben ik om naar Shellies (eerst gezorgd voor goede WiFi dekking via twee Unifi AP-AC-LR accesspoints).
Wat een verschil: alle devices hebben dezelfde interface, MQTT is standaard ingebouwd en werkt instant: alle lampen in een ruimte inschakelen werkt nu feilloos en razendsnel.
Ik heb nu zo'n 30 Shelly devices (Dimmer 2, Plug S, Double Switch 2.5), met nog 20 in bestelling. Die eerste 30 doen het perfect. Ze behouden stabiel contact met WiFi en reageren altijd en razendsnel.
Z-wave spullen houden wel hun waarde: met de verkoop van de oude spullen op Marktplaats heb ik de nieuwe Shelly devices kunnen aanschaffen. Het heeft me uiteindelijk niets gekost.
Ik ben fan van Shelly.
Wat ik wel eens zou willen weten, hoe is de ervaring na zeg maar een jaar later?
En dan vooral van de grote installaties; 25+ shelly's, meerdere verdiepingen, meerdere AP's.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
avoid schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:53:
Zoals bij alle devices valt of staat het met de controller, een brakke controller geeft een slechte ervaring.

even voor mijn nieuwsgierigheid, hoe wist je dat het signaal aankwam bij het device?

• avoid
gassiepaart schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:46:
[...]

Wat ik wel eens zou willen weten, hoe is de ervaring na zeg maar een jaar later?
En dan vooral van de grote installaties; 25+ shelly's, meerdere verdiepingen, meerdere AP's.
Nog steeds meer dan tevreden. Cruciaal is een goede WiFi dekking in 't hele huis, maar dat is hier dik voor elkaar (twee Unify schotels, op elke verdieping eentje). Ik heb intussen 25 actieve Shelly devices. Vorige maand is er eentje overleden, de anderen gaan als de brandweer. Ik ben heel blij dat ik ben overgestapt naar Shelly.

• avoid
akatar schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:46:
[...]

Zoals bij alle devices valt of staat het met de controller, een brakke controller geeft een slechte ervaring.

even voor mijn nieuwsgierigheid, hoe wist je dat het signaal aankwam bij het device?
Omdat de z-way webinterface dat aangaf. Maar zoals ik al zei: die z-way controller is grote troep. Je hebt vast gelijk, met een betere controller zal 't vast beter hebben gewerkt. Maar dan nog: veel verschillen in configuratie van devices van verschillende merken. Onbegrijpelijke codes in de manuals... ("Command frames sent in 2nd and 3rd association groups", " Response to General Purpose Alarm" :( ). De Shelly switches hebben een ingebouwde webserver, die er voor alle soorten devices vrijwel hetzelfde uitziet en erg duidelijk is.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
Omdat je alleen bij het gebruik van een zniffer weet wat er verzonden word en wat er aankomt.

Je geeft eigenlijk aan dat zwave teveel opties/mogelijkheden heeft, en dat zit inderdaad niet in zigbee/wifi devices.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ze zouden bij Shelly een 'fallback' optie moeten maken...
Of een optie voor een bekabelde aansluiting.

Voor een bestaande installatie / retrofit is het een topproduct.
Bij een nieuwe installatie zou je het liefst toch alles bekabeld doen, maar alle kabels terug trekken naar een PLC is dan ook weer vrij heftig.

[ Voor 69% gewijzigd door Accretion op 10-11-2022 20:24 ]

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 17:13
Accretion schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:21:

Bij een nieuwe installatie zou je het liefst toch alles bekabeld doen, maar alle kabels terug trekken naar een PLC is dan ook weer vrij heftig.
Zoiets als hier word genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcoo
Accretion schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:21:

Er is geen andere methode dan draadloos naast bekabeld. Retrofit is niet echt een optie, want 99% van alle bestaande huizen hebben geen nul draad (blauwe kabel). Nu kan je dit ondervangen door balast te installeren bij elke lamp, maar dit wil je liever niet. Als je aan bekabeld denkt zit je echt vast aan dure oplossingen, tenzij je alle schakeldraden van elke lamp via schakelaardoos naar de meterkast/schkelkast naar een Shelly 4 Pro gaat. Daar zal de elektricien toch ook wel een 1000 euro voor vragen voor een vrijstaand huis tot 800 euro voor een Tweekapper of rijtjeswoning.

Heb nu ruim 22 Shelly's in ons nieuwbouw huis. Gemixt Shelly1, Shelly2.5 en Shelly2 Dimmer, en heb nul issues met bereikbaarheid naar Home Assistant. Gebruik voor aanwezigheids detectie de Philips Hue Motionsensor, omdat deze kwa vormgeving, betrouwbaarheid, batterijduur en snelheid naar mijn beleving beste prijs/kwaliteit zijn. Uiteraard heeft Shelly eigen web interface, en hier zijn voldoende basisinstellingen te configureren.

Betreft de Shelly2 Dimmer, adviseer ik wel eerst een goede Dimbare lamp te testen alvorens ze allemaal aan te schaffen.Ik heb voor de spotjes in de huiskamer en gangen de LPH00464 Philips Masterled ExpertColor GU10 | 3000K | 25° | 5.5W (50W) gebruikt, Dimmen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcoo
Ten tijde van deze Reddit post, waren de basis instellingen van de Shelly's nog vrij beperkt. Er kan nu al veel meer. Maar wat deze beste man doet is niet echt WAF (Wife Approved Factor) het beste kan je alles aansluiten middels Pulse schakelaar, zodat dit altijd blijft werken. Als je het huis ooit gaat verkopen zit je er ook niet op te wachten alles te moeten terug bouwen.

Shelly's ondersteunen prima bekabeld (Schakelaar functie), meer is niet nodig lijkt mij als je WiFi weggevallen is.(buiten extra functies onboard bij de Shelly)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-cQ6DER_TOHcLIFVZ3OuzfZzQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljsiAoj3VzLL4cf3Q5A3G7CI.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard zijn 2 puls schakelaars in het plaatje een optie, kan ook met 1. (Dan houd je de schakelaar ingedrukt voor dimmen.)

[ Voor 33% gewijzigd door mdcoo op 12-11-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mdcoo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:26:
[...]
99% van alle bestaande huizen hebben geen nul draad (blauwe kabel).
Naast elke lichtschakelaar zit hier een stopcontact (woning uit 2007), dus ik ben vrij zeker dat het wel het geval is.

En bij mijn ouders in de oude boerderij veelal ook (i.i.g had ik op de slaapkamer een Shelly)

Maar ja, dan zijn wij blijkbaar de 1%

--

D'r gaat sowieso een buis van de schakelaar naar de lamp, dus je kunt d'r altijd een draad bijleggen?
In 99% ;) van de gevallen zit er toch een centraaldoos onder de lamp?

Maar ja, overal zo'n Hue peertje indrukken en naast de bestaande schakelaars zo'n afstandsbedieningkje plakken; kan natuurlijk ook, maar heeft wat mij betreft niet echt de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Fig 2 is toch zonder blauwe kabel en zonder ballast?
Bruin in, zwart uit; en vanaf de lamp weer blauw?

[ Voor 8% gewijzigd door Accretion op 12-11-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcoo
Accretion schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:48:
[...]

Naast elke lichtschakelaar zit hier een stopcontact (woning uit 2007), dus ik ben vrij zeker dat het wel het geval is.

En bij mijn ouders in de oude boerderij veelal ook (i.i.g had ik op de slaapkamer een Shelly)

Maar ja, dan zijn wij blijkbaar de 1%

--

D'r gaat sowieso een buis van de schakelaar naar de lamp, dus je kunt d'r altijd een draad bijleggen?
In 99% ;) van de gevallen zit er toch een centraaldoos onder de lamp?

Maar ja, overal zo'n Hue peertje indrukken en naast de bestaande schakelaars zo'n afstandsbedieningkje plakken; kan natuurlijk ook, maar heeft wat mij betreft niet echt de voorkeur.
Sommige woningen waar stopcontacten nog samen zitten met licht schakelaars is het een mogelijkheid. Maar die woningen zijn er niet veel meer, En als je dat hebt, wil je nog wel investeren in zo'n oude woning met oude schakelaars.

Er gaat zeker een buis van de schakelaar naar de lamp, maar ik wens je wel succes. Bij een toilet naar de lamp is het hoogstens 2,5m, maar makkelijk zal het niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcoo
Accretion schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:51:
[...]

Fig 2 is toch zonder blauwe kabel en zonder ballast?
Bruin in, zwart uit; en vanaf de lamp weer blauw?
Zonder ballast werkt je Shelly niet. Of de lamp moet altijd aanstaan, zoals bij Hue, maar dan heb je in theorie geen Shelly meer nodig. Probleem daarvan is, dat mensen dan aan je schakelaars zitten, en je lamp niet werkt. Gene neutrale draad = ballast gebruiken. 8)
Pagina: 1