Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:45
Situatie:

Tuin op het zuiden (10 graden afwijking), met een dak hellingshoek van 60 graden. Jaarverbruik op zo'n 3000Kwh. Mijn idee was om dit rijtje te leggen:

Omvormer: Huawei SUN2000-3KTL
Zonnepanelen: 9x Munchen Solar 320WP Full Black

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QMAysqD.png

Afbeeldingslocatie: https://www.zonwatt.nl/wp-content/uploads/2013/10/orientatie-hoek-opbrengst.png
Volgens dit schema zou ik op 10 graden afwijking van zuid zitten en daarmee een verwachte opbrengst van 93% hebben.

Lijkt me prima plan?

Offerte opgevraagd bij bedrijf A, maar die willen geen panelen leggen op mijn dak dat ligt op het zuiden, maar wel een hellingshoek heeft van 60 graden. (citaat: In de eerste plaats in verband met installatieveiligheid, maar ook door de instraling van de zon die verre van ideaal is. Het loont meer om de panelen aan de voorzijde te plaatsen. De helling aan die zijde is slechts 30°, waardoor de zon er erg vaak overheen komt)

Dit terwijl er zat huizen zijn in de straat en de straten hieromheen waar ze op liggen.

Hebben ze hier een punt of kan ik beter verder kijken? Tevens vind ik de uitgebrachte offerte wat hoog aan de prijs.

Dit is wat ze voorstellen:

Omvormer: SolarEdge SE3000 HD Wave
Zonnepanelen: 7 stuks Trina Solar Allblack 320 Wp

Totaalprijs inclusief montage en installatie: 4000 euro.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M5qDdJz.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9arVGaD.png
Groene vlak is bedrijf A, rode vlak is mijn idee

Graag jullie advies/mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik snap wel dat ze het liever niet doen, lastig werkje. Echter wel het meest efficiënt dus ik zou een bedrijf zoeken die dat wel wilt doen.
Eventueel combineren met groen vol leggen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

In de winter is juist de steile zuidzijde vrijwel optimaal, terwijl de noordzijde dan bijna geen zon vangt.
Het salderen gaat straks langzaam verdwijnen, en dan is juist het directe verbruik afdekken belangrijk.
Als het geld er is zou ik het volleggen, en vergeet het dak van de dakkapel niet.

Ruw geschat kan je 14 panelen op Noord leggen, en 9 op zuid.
Je hebt dan wel 3 of 4 dakvlakken, dus eenvoudig is het niet.

Overigens, als de foto niet gedraaid is, dan is de afwijking van Zuid 25 graden.
Haaks op het dakvlak = 155 graden.
Ennuh, zie ik wat lager niet nog een plat dak ?

[ Voor 17% gewijzigd door FD2 op 24-12-2019 00:35 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bedrijf A snapt er weer eens niks van, dus daar zou ik van wegblijven.
2240 Wp op noordwest doet hooguit 1000 watt op het beste moment. (Heb zelf ook)
Wat moet je dan met een 3000 watt omvormer. (wel handig voor de uitbreiding, dat wel)
En welke optimizers wilde ze toepassen?

Ipv foute offertes beoordelen, verzinnen we liever zelf een passende oplossing.
Dus kom maar op met die duidelijkere fotos en exacte maten (pannen tellen en opmeten van pan tot pan en verwerken in de foto)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2019 08:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
FD2 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 00:17:
In de winter is juist de steile zuidzijde vrijwel optimaal, terwijl de noordzijde dan bijna geen zon vangt.
Het salderen gaat straks langzaam verdwijnen, en dan is juist het directe verbruik afdekken belangrijk.
Als het geld er is zou ik het volleggen, en vergeet het dak van de dakkapel niet.

Ruw geschat kan je 14 panelen op Noord leggen, en 9 op zuid.
Je hebt dan wel 3 of 4 dakvlakken, dus eenvoudig is het niet.

Overigens, als de foto niet gedraaid is, dan is de afwijking van Zuid 25 graden.
Haaks op het dakvlak = 155 graden.
Ennuh, zie ik wat lager niet nog een plat dak ?
Klopt! De woning is 2,50 meter uitgebouwd, Ik ben gister het dakje opgegaan en heb dit vlak opgemeten. Wat je ik hier effectief zou kunnnen gebruiken is 2.10 x 4.90 meter. (marge aangehouden) Dus hier zouden nog 4 panelen op kunnen. Blijft wel een optie denk ik maar wellicht maakt dit het ietswat complexer omdat de omvormer naar mijn idee het beste op zolder kan komen te hangen.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:48:
Bedrijf A snapt er weer eens niks van, dus daar zou ik van wegblijven.
2240 Wp op noordwest doet hooguit 1000 watt op het beste moment. (Heb zelf ook)
Wat moet je dan met een 3000 watt omvormer. (wel handig voor de uitbreiding, dat wel)
En welke optimizers wilde ze toepassen?

Ipv foute offertes beoordelen, verzinnen we liever zelf een passende oplossing.
Dus kom maar op met die duidelijkere fotos en exacte maten (pannen tellen en opmeten van pan tot pan en verwerken in de foto)
Ik heb vanmorgen foto's gemaakt, ga zo is uitrekenen hoeveel pannen breed het is. Maar afgaand op wat de buren op het andere hoekje hebben liggen moeten er hier wel 5 naast elkaar passen aan de zuidkant (Bovenste rij) en 4 eronder omdat het dakraam hier nog zit).

Hierbij nog 2 plaatjes mbt de dakkapel aan de voorzijde:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/elsg0Kh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3prZ9qx.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Mrk87 op 24-12-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mrk87
Het gaat er om, of je ook afwijkende maten kwijt kan.
1957 x 992 mtr (72 cell)
1590 x 1053 mtr (96 cell)
enz.

Voordeel kan zijn, een hogere Wp of Vmpp. (daardoor beter rendement)

4 panasonic hit in 1 string op een stringomvormer, kan al voldoende Vmpp zijn voor op je platdak van 2m10 x 4m90.
"Theoretisch" zouden er 6 in landscape passen (1590 x 1053) op dual betonvoeten

Graag exacte maten en geen eigen marge verzinnen.
Dat kan het verschil uitmaken tussen wel en niet passen van panelen en je zou jezelf tekort doen in keuze.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2019 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mrk87 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:00:
[...]

Klopt! De woning is 2,50 meter uitgebouwd, Ik ben gister het dakje opgegaan en heb dit vlak opgemeten. Wat je ik hier effectief zou kunnnen gebruiken is 2.10 x 4.90 meter. (marge aangehouden) Dus hier zouden nog 4 panelen op kunnen. Blijft wel een optie denk ik maar wellicht maakt dit het ietswat complexer omdat de omvormer naar mijn idee het beste op zolder kan komen te hangen.

[...]

Ik heb vanmorgen foto's gemaakt, ga zo is uitrekenen hoeveel pannen breed het is. Maar afgaand op wat de buren op het andere hoekje hebben liggen moeten er hier wel 5 naast elkaar passen aan de zuidkant (Bovenste rij) en 4 eronder omdat het dakraam hier nog zit).

Hierbij nog 2 plaatjes mbt de dakkapel aan de voorzijde:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou zuid vol leggen en het dakje van je uitbouw. Als je in de ''goot'' op zuid nog een paneel kwijt kan zou ik dat ook doen.
Hou er ook rekening mee dat als we straks van het gas gaan en elektrisch gaan rijden je verbruik een stuk hoger komt te liggen, maar je kan dan ook tegen die tijd het platte dak nog zelf vol leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Bedankt voor de adviezen tot dusver.

Ik ben wat verder voor het gewone dak op zuid:
Mrk87 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:20:

De dakpannen zijn 41 cm hoog en 32 cm breed. (losse dakpan gemeten).

Ik kom dan op het volgende plaatje:

[Afbeelding]

Ik kom dan op het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NP60152.jpg

@Ernemmer De goot heb ik zelf ook wel over nagedacht maar denk dat ik me eerst wil focussen of dak zuidkant/plat dak uitbouw en-of dakkapel.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:09:
@Mrk87
Het gaat er om, of je ook afwijkende maten kwijt kan.
1957 x 992 mtr (72 cell)
1590 x 1053 mtr (96 cell)
enz.

Voordeel kan zijn, een hogere Wp of Vmpp. (daardoor beter rendement)

4 panasonic hit in 1 string op een stringomvormer, kan al voldoende Vmpp zijn voor op je platdak van 2m10 x 4m90.
"Theoretisch" zouden er 6 in landscape passen (1590 x 1053) op dual betonvoeten

Graag exacte maten en geen eigen marge verzinnen.
Dat kan het verschil uitmaken tussen wel en niet passen van panelen en je zou jezelf tekort doen in keuze.
Dit is zeker een interresante optie. Wat is de rede dat dit type paneel een stuk duurder is dan bijvoorbeeld de https://www.solar-bouwmar...l-black.html?id=207174333? De maten die in gemeten heb zijn van rand tot rand tot aan waar de verhoging van de dakrand begint.

[ Voor 91% gewijzigd door Mrk87 op 24-12-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Die "goot" is tevens ook je probleem dat ze niet willen leggen denk ik? Voor de onderste panelen wel handig maar de bovenste kom je niet bij zonder hoogwerker o.i.d. Hoe breed is dat stukje?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Rol-Co schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:37:
Die "goot" is tevens ook je probleem dat ze niet willen leggen denk ik? Voor de onderste panelen wel handig maar de bovenste kom je niet bij zonder hoogwerker o.i.d. Hoe breed is dat stukje?
Minimaal 110 CM. Dus prima om in te staan en veilig vanuit te kunnen werken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

[...]

Breedte van pan tot pan is dus 30 cm. (standaard betonpan)
Maar wat is de hoogte van pan tot pan?

Edit: Uitgaand van 32,5 cm hoogte passen er, dus prima 10 stuks 2x1 mtr panelen in portrait. (4m22 hoog)
https://www.sun-solar.nl/...nelen-12bb-e189-sunsolar/
https://www.solar-bouwmarkt.nl/370-wp-full-black.html
3700 Wp
Of je wacht ff tot januari: BekSide in "Advies gevraagd zonnepanelen"
Die zijn wat breder, maar minder hoog.

En dan op het platdak beneden nog 6 panelen Panasonic van 330 Wp = 1980 Wp.
Op dual betonvoeten.

Dat kan op een normale stringomvormer.
Heb je 1 of 3 fase in huis?

Wil je alsnog op noord nog panelen, zoek je een extra SMA omvormer 1.5 op via MP (of een nieuwe)
Hou er rekening mee dat 2550 Wp maar max de helft doet. Dus een 1.5 kW omvormer is groot zat.
En zelf plaatsen om de kosten daarvan te drukken, anders verdien je die nooit meer terug.
Dit is zeker een interresante optie. Wat is de rede dat dit type paneel een stuk duurder is dan bijvoorbeeld de https://www.solar-bouwmar...l-black.html?id=207174333? De maten die in gemeten heb zijn van rand tot rand tot aan waar de verhoging van de dakrand begint.
Die heeft 96 cellen ipv 60 cellen, en dus ook een hoger voltage. 59 Vmpp tov 32 Vmpp.
Zo kan je met minder panelen toch een goede string maken.
De reden dat ze duurder zijn, is dat het japans is, dus (vermoed ik) ook betere kwaliteit en men gebruikt een iets ander materiaal voor de cellen. (n-type) Bovendien 25 jaar produkt garantie, daar zullen de kosten ook wel in zitten.

[ Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mrk87 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:40:
[...]

Minimaal 110 CM. Dus prima om in te staan en veilig vanuit te kunnen werken lijkt me.
Nou dat zeg ik, de onderste panelen wel maar die tegen de nok wordt lastig, op 60 graden kan je niet staan dus hoe ga je daar een paneel van 1m65 x 1 meter en 20Kg houden en vast zetten met klemmen? Heb je bijna een manitou achtig apparaat voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Bij ons was het ook zuchten en steunen van de instalateur bij 60 graden dak.
Om de pannen dakhaak en op de hoeken elke pan.

Hier hebben ze een steiger gebruikt tot dakgoot hoogte, en dan pannen berwijderen en eerst de onderste rail gemaakt. Toen geborged aan die onderste rail en de bovenste gemaakt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Mrk87
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:56:
[...]

Breedte van pan tot pan is dus 30 cm. (standaard betonpan)
Maar wat is de hoogte van pan tot pan?

Edit: Uitgaand van 32,5 cm hoogte passen er, dus prima 10 stuks 2x1 mtr panelen in portrait. (4m22 hoog)
https://www.sun-solar.nl/...nelen-12bb-e189-sunsolar/
https://www.solar-bouwmarkt.nl/370-wp-full-black.html
3700 Wp
Of je wacht ff tot januari: BekSide in "Advies gevraagd zonnepanelen"
Die zijn wat breder, maar minder hoog.

En dan op het platdak beneden nog 6 panelen Panasonic van 330 Wp = 1980 Wp.
Op dual betonvoeten.

Dat kan op een normale stringomvormer.
Heb je 1 of 3 fase in huis?

Wil je alsnog op noord nog panelen, zoek je een extra SMA omvormer 1.5 op via MP (of een nieuwe)
Hou er rekening mee dat 2550 Wp maar max de helft doet. Dus een 1.5 kW omvormer is groot zat.
En zelf plaatsen om de kosten daarvan te drukken, anders verdien je die nooit meer terug.

[...]

Die heeft 96 cellen ipv 60 cellen, en dus ook een hoger voltage. 59 Vmpp tov 32 Vmpp.
Zo kan je met minder panelen toch een goede string maken.
De reden dat ze duurder zijn, is dat het japans is, dus (vermoed ik) ook betere kwaliteit en men gebruikt een iets ander materiaal voor de cellen. (n-type) Bovendien 25 jaar produkt garantie, daar zullen de kosten ook wel in zitten.
Door de kerstdrukte ietswat minder tijd om te reageren. We hebben een 1-fase aansluiting.

Gaan optimisers hier nog voordeel opleveren? de vlakken op zuid liggen gelijktijdig om de zon en er staan geen objecten voor die op bepaalde spots voor schaduw kunnen zorgen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan valt er niets te optimisen, dus gewoon voor een string omvormer gaan met 2x Mptt ingang
Deze kan je ook zelf (vrij eenvoudig) monitoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LLUmJBvGAMLQGZMJ6gJlZ6Bo/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/49Z09nn7vB7Q9VEIamIDCCLl/thumb.jpg

Edit:
Wel moet je voor voldoende Vmpp - spanning zorgen.
(met name op het platte dak, vandaar het voorstel voor de 96 cell panasonics en in landscape, vanwege de schaduwwerking vh huis)

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project en vul lokatiegegevens in, en ga naar de PV configuratie.
En voorkeur bij een 5000 watt 1-fase omvormer is om deze aan te sluiten met 3x 4 mm2 ipv 3x 2,5 mm2 naar de groepenkast. Indien mogelijk trek er ook een netwerk kabel naar toe. (ondanks dat deze ook wifi heeft)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2019 10:35 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:59
Rol-Co schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:58:
[...]

Nou dat zeg ik, de onderste panelen wel maar die tegen de nok wordt lastig, op 60 graden kan je niet staan dus hoe ga je daar een paneel van 1m65 x 1 meter en 20Kg houden en vast zetten met klemmen? Heb je bijna een manitou achtig apparaat voor nodig.
Ja, die hoge rij is lastig. Je zult een stijger op het dak moeten bouwen. Je kunt er geen ladder tegenaan zetten en vanaf de ladder werken. Een ladder is immers geen werkplek.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom is die lastig?
Je legt eerst de onderste rij panelen.
Twee afstandhoudertjes erop, die je naderhand er tussen uit haalt, en monteert de bovenste rij panelen.

Het sta platform is er al.

• Mrk87
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:01:
Dan valt er niets te optimisen, dus gewoon voor een string omvormer gaan met 2x Mptt ingang
Deze kan je ook zelf (vrij eenvoudig) monitoren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
Wel moet je voor voldoende Vmpp - spanning zorgen.
(met name op het platte dak, vandaar het voorstel voor de 96 cell panasonics en in landscape, vanwege de schaduwwerking vh huis)

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project en vul lokatiegegevens in, en ga naar de PV configuratie.
En voorkeur bij een 5000 watt 1-fase omvormer is om deze aan te sluiten met 3x 4 mm2 ipv 3x 2,5 mm2 naar de groepenkast. Indien mogelijk trek er ook een netwerk kabel naar toe. (ondanks dat deze ook wifi heeft)
Bedankt voor je uitleg! Ik ben het nu in sunny aan het bouwen. Wat ik me wel afvraag is of deze configuratie (op dit moment) niet ietswat overkill is voor ons?

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:51:
Waarom is die lastig?
Je legt eerst de onderste rij panelen.
Twee afstandhoudertjes erop, die je naderhand er tussen uit haalt, en monteert de bovenste rij panelen.

Het sta platform is er al.
Nou ben ik best lang maar je hebt het toch al snel over 2,5m hoog voor de klemmen, ik denk dat het tegen valt.
Misschien met montage hulpjes aan de rails hangen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mrk87 Wat is overkill?
Ik heb 7100 Wp en ik wek vandaag nog niet genoeg op voor de koelkast.
Salderen gaat eraf in de toekomst, dus je kan beter van dag tot dag kijken ipv jaar opbrengst.

• Mrk87
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:25:
@Mrk87 Wat is overkill?
Ik heb 7100 Wp en ik wek vandaag nog niet genoeg op voor de koelkast.
Salderen gaat eraf in de toekomst, dus je kan beter van dag tot dag kijken ipv jaar opbrengst.
Zit ook wat in.

Tot nu toe heb ik dit lijstje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M32786P.png

Is dit een beetje realistisch?

Op het grote dak 2x een rails van 4 (rechts van het dakraam) en 2x losse bevestiging voor linkerzijde dakraam)

[ Voor 11% gewijzigd door Mrk87 op 26-12-2019 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Komt nog een automaatje bij.
En wat mc4 stekkers en dc bekabeling, maar dat zijn ook de kosten niet.

Je hebt 4 dual betonvoeten nodig voor 6 panelen. Geen 2. (dat is voor 2 panelen)
Maar voor de zekerheid nog eens meten of het past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KXMwUoCLTv5mHS3JEQ0nk1zS/thumb.jpg

En ik zou zeggen, 1 rij van 5, 1 rij van 4 en 1 rij van 1.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:38:
Komt nog een automaatje bij.
En wat mc4 stekkers en dc bekabeling, maar dat zijn ook de kosten niet.

Je hebt 4 dual betonvoeten nodig voor 6 panelen. Geen 2. (dat is voor 2 panelen)
Maar voor de zekerheid nog eens meten of het past.
[Afbeelding]

En ik zou zeggen, 1 rij van 5, 1 rij van 4 en 1 rij van 1.
Ik begreep dual verkeerd. Dacht dat het een setje van 2 was :D

Ik ben bijna zover om een offerte op te vragen.

Wat ik nog wel zie:

Panasonic HIT KURO N320K VBHN325KJ01 320WP Full Black deze is momenteel 215

versus

Panasonic HIT Mono N330 W 330WP voor 219

Wat zou jij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor je uitbouw bedoel je?
Als je niet op je platdak kijkt, zou ik de N330 nemen.
En anders de Kuro's (=zwart). Zwart wordt meestal warmer, want een (heel) klein nadeeltje zou zijn.

En wat ik zou doen is de kuro 335 Wp nemen. Maar ik, ben niet jij....(gaat om het kostenplaatje ook)

Hier staan er ook nog he?
https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:57:
Voor je uitbouw bedoel je?
Als je niet op je platdak kijkt, zou ik de N330 nemen.
En anders de Kuro's (=zwart). Zwart wordt meestal warmer, want een (heel) klein nadeeltje zou zijn.

En wat ik zou doen is de kuro 335 Wp nemen. Maar ik, ben niet jij....(gaat om het kostenplaatje ook)

Hier staan er ook nog he?
https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT
Ik kijk er wel op uit vanaf de computerkamer dus denk dat ik dan toch voor de 335 Wp ga.

Reden dat het het bij 1 partij wil bestellen is dat ik dan ook de installatie door ze kan laten uitvoeren.

[ Voor 61% gewijzigd door Mrk87 op 06-01-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
@AUijtdehaag Ik twijfel of die 2x1 panelen toch niet te groot zijn. De onderste rij dakpannen is op de hoek niet te gebruiken omdat daar het muurtje zit. Op zich zou het dan denk ik nog wel passen alleen dan zit het strak tot aan de nok (12 dakpannen hoog van 420M hoog, overlap van 75mm per pan (zie https://www.dakbedekking-...fileerde_dakpannen_40.pdf) )

Dus dan zit je op 420-75 = 345mm * 12 (pannen) = 4140mm = 4.14 meter.
panelen zijn 1956 (*2) = 3912 mm

4140mm - 2912 = 228 mm vrij aan de bovenkant.

dit lijkt me voldoende?

Edit besteld:
  • 6x Panasonic HIT KURO N335K VBHN335KJ01
  • 10x Phono Solar PS370M-24/T 370WP Full Black
  • SMA Sunny Boy SB5.0-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi

[ Voor 44% gewijzigd door Mrk87 op 06-01-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:01:

Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat de installateur dit doet? Of is dit geen standaard. Heb nog even gekeken naar onze aansluiting maar dat is 1fase 40A dus lijkt me voldoende ook

Netwerkkabel ga ik zelf wel trekken inderdaad.

[ Voor 43% gewijzigd door Mrk87 op 06-01-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Installateur kiest de makkelijkste optie.
Dus nee...niet de meest technische beste. (4mm2 geeft minder verlies bij 5000 watt, afhankelijk van de lengte naar de meterkast)

Er komt nog iets anders bij kijken.
Woon je in een nieuwbouw wijk met veel PV, dan kan het net voltage oplopen in de wijk.
Als je dan aan de omvormer kant 5000 watt door 2,5 mm2 probeert te persen, moet de omvormer het voltage verhogen, anders vloeit er geen stroom.
Op 4 mm2 heb je dus minder weerstand en zal het voltage bij de omvormer net wat lager zijn.

Bij 253 Vac stopt de omvormer ermee, wegens veiligheid.
Die kans is dus bij 2,5mm2, groter dan 4 mm2.
Nogmaals, het kan goed gaan, maar het kan ook fout gaan.

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
AUijtdehaag schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:37:
Dus nee...niet de meest technische beste. (4mm2 geeft minder verlies bij 5000 watt, afhankelijk van de lengte naar de meterkast)
Ik denk dat 10/15 meter wel realistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan zou ik zeker voor 4 mm2 gaan.
PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2020 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
Ik zal het meenemen. Bedankt maar weer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
@AUijtdehaag hoe heb jij die beton dingen bij je huis gekregen? Zelf opgehaald? Vind 120 ex btw verzendkosten nogal aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zelf opgehaald met het busje idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87

Woon je in een nieuwbouw wijk met veel PV, dan kan het net voltage oplopen in de wijk.
Als je dan aan de omvormer kant 5000 watt door 2,5 mm2 probeert te persen, moet de omvormer het voltage verhogen, anders vloeit er geen stroom.
Op 4 mm2 heb je dus minder weerstand en zal het voltage bij de omvormer net wat lager zijn.

Heb nog even gevraagd mtb de bedrading. standaard doen ze 25mm2 maar indien gewenst ook 40mm2. Dus heb daar voor gekozen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87

Ben bezig geweest een geschikte route te vinden van de zolder naar de meterkast maar dat is nog een lastig verhaal. Er lopen geen loze leidingen. Dus ben nu ook wat routes buitenlangs aan het bekijken maar daarmee neemt de kabellengte wel flink toe. Is 4mm2 dan nog afdoende? als ik onder de 1% rel. verliesvermogen wil blijven bij een lengte van 30 meter zou je al 10mm2 nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kun je in de slaapkamer boven de meterkast geen slijptol in de muur zetten en daar pvc leidingen inslijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:29:
Kun je in de slaapkamer boven de meterkast geen slijptol in de muur zetten en daar pvc leidingen inslijpen?
Daar zit de badkamer helaas.

@AUijtdehaag Waarschijnlijk halen we de verbouwing van de badkamer naar voren. Tot die tijd kunnen we wel een tijdelijke stroomkabel leggen en die later om laten zetten denk ik toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Mrk87 op 17-01-2020 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrk87
Ze zijn inmiddels geplaatst. Bedankt allemaal (en in het bijzonder @AUijtdehaag ) voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n6wUbRX.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/keAUd5b.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:36
Mrk87 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:28:
Ze zijn inmiddels geplaatst. Bedankt allemaal (en in het bijzonder @AUijtdehaag ) voor het meedenken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Hmmmm. Zitten doen panelen niet in de “no go” zone?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

Die panelen zitten inderdaad dicht op de rand van het dak, maar door de ligging van het huis levert dat nauwelijks gevaar op.
De panelen zouden gevaar kunnen lopen bij Noord-Oosten wind, maar in Nederland is wind uit het noord-oosten vrijwel nooit stormachtig of nog krachtiger.
De wind bij onweersbuien houdt zich aan God noch gebod, dus dat risico is er wel.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
Inmiddels 2 topmaanden achter de rug :)

April 2020
849 Kwh
March 2020
585 Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kunnen we dat ook nog bewonderen op pvoutput?
https://github.com/SBFspot/SBFspot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=84079

Moet nog even kijken hoe ik historische data erin krijg. Er zitten wat rarigheden in m'n history op de SMA. paar dagen ontbreken en bij een export kloppen sommige data niet (ver in toekomst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou dit ook nog even uitvoeren, anders bestaat de kans dat er een te grote waarde in komt.
sbf in "Datalogging: PV systemen"

12 dagen historie uploaden kan bijvoorbeeld zo:
code:
1
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -ad12 -finq -v

De temperatuur V5, zal je uit modbus tcp/ip moeten halen met node-red.

En even aanmelden bij het tweakers pvoutput team. ;)
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:27:
Ik zou dit ook nog even uitvoeren, anders bestaat de kans dat er een te grote waarde in komt.
sbf in "Datalogging: PV systemen"

12 dagen historie uploaden kan bijvoorbeeld zo:
code:
1
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -ad12 -finq -v

De temperatuur V5, zal je uit modbus tcp/ip moeten halen met node-red.

En even aanmelden bij het tweakers pvoutput team. ;)
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426
Die historische data gaat niet helemaal lekker. hij wil niet verder terug dan 30 april. Ook via de SMA zelf kan ik data niet meer zien. Na een update van de omvormer is dit gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie62mRKHckOsls-AcOa5bH_Mq9o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uvCGHoowQLBhuQav0NSY4kJz.png?f=user_large
Pagina: 1