Catalina Philips monitor 328E scalling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-01 18:03
hi,

Mijn nieuw 4K monitor Philips 328E geeft alles top weer op mijn mini Catalina osx. Echter mogen de menu's en overige systeem gerelateerde wel wat groter.

Het meeste heb ik kunnen aanpassen maar de optie -> systeem beheer -> Displays -> Display -> Scaled laat niet de 'gebruikelijke' mogelijkheden zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7zbjZkW/macos-catalina-system-prefs-displays-refresh-rate.jpg

Maar dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HYHPXTS/Screenshot-2019-12-20-at-15-22-02.png

Een driver voor de mac heb niet kunnen vinden voor deze monitor.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Welke Mac Mini heb je en hoe heb je hem aangesloten? Het lijkt er op of 4K niet ondersteund wordt door mac of kabel, alleen bij native 4K heb je die scaling opties. Het kan ook iets anders zijn maar dat is het eerste waar ik aan denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
mac mini later 2014 - 2,6Ghz
Intel Iris 1536 MB
Aangesloten met HDMI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

nelizmastr

Goed wies kapot

4K op 32" wordt niet beschouwd als "Retina" en biedt dan geen schalingsopties. Die zijn niet beschikbaar voor schermen die de minimale pixeldichtheid niet halen.

Ook lijk je inderdaad de verkeerde aansluiting te gebruiken, want hij stopt op 30Hz. Met een Thunderbolt naar actieve DP danwel HDMI 2.0 adapter ben je er wel om 60Hz te draaien. De Mac Mini 2014 heeft maar 1.4.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
nelizmastr schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:29:
4K op 32" wordt niet beschouwd als "Retina" en biedt dan geen schalingsopties. Die zijn niet beschikbaar voor schermen die de minimale pixeldichtheid niet halen.

Ook lijk je inderdaad de verkeerde aansluiting te gebruiken, want hij stopt op 30Hz. Met een Thunderbolt naar actieve DP danwel HDMI 2.0 adapter ben je er wel om 60Hz te draaien. De Mac Mini 2014 heeft maar 1.4.
Je opmerking over 4k op 32" is niet waar, dat heb ik ook en die schalingsopties zijn er bij mij gewoon (2017 15" MBP). Ik denk eerder dat het te maken heeft met het feit dat e mini 2014 maar 30hz 4K ondersteunt, scaling kost meer processing omdat er een hogere resolutie wordt gerenderd en die wordt gedownscaled.

Hier ook nog een oude forum post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
nelizmastr schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:29:
een Thunderbolt naar actieve Displayport kan ik waar kopen?

van Thunderbolt naar HDMI zijn er wel maar naar DP kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb deze kabel: https://www.moshi.com/en/...isplayport-cable-5k/white. Gekocht bij Apple Store maar daar is hij nu blijkbaar uit het assortiment.

Ik heb met deze kabel en mijn LG 32” 4K-scherm wel scalingopties en 60Hz maar gebruik gewoon 100% omdat dit zelfs met mijn gemultifocalebrilde veertigersogen prima bruikbaar is. Het is vergelijkbaar met vier full-hd laptopschermen van 15” in een raster.

[edit]
Nu zie ik pas 2014. Dan heb je een thunderbolt 2-kabel nodig (mDP-formfactor). Die heb ik ook, van Belkin.

[ Voor 12% gewijzigd door Canaria op 21-12-2019 10:19 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
De 2014 Mac Mini ondersteunt dus geen 60hz op 4K, lees even die oude forum post door die ik hierboven postte. Als je googlet op Mac Mini 2014 4K kom je hier ook veel over tegen en het lijkt er op dat dat model het gewoon niet goed/volledig ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
Sluw schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:52:
De 2014 Mac Mini ondersteunt dus geen 60hz op 4K, lees even die oude forum post door die ik hierboven postte. Als je googlet op Mac Mini 2014 4K kom je hier ook veel over tegen en het lijkt er op dat dat model het gewoon niet goed/volledig ondersteunt.
Ik gebruik de setup niet om te gamen. Dus 60hz heb ik niet nodig. De scaling wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
Canaria schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:14:
Ik heb deze kabel: https://www.moshi.com/en/...isplayport-cable-5k/white. Gekocht bij Apple Store maar daar is hij nu blijkbaar uit het assortiment.

Ik heb met deze kabel en mijn LG 32” 4K-scherm wel scalingopties en 60Hz maar gebruik gewoon 100% omdat dit zelfs met mijn gemultifocalebrilde veertigersogen prima bruikbaar is. Het is vergelijkbaar met vier full-hd laptopschermen van 15” in een raster.

[edit]
Nu zie ik pas 2014. Dan heb je een thunderbolt 2-kabel nodig (mDP-formfactor). Die heb ik ook, van Belkin.
Je linkt naar een usb-c. Mijn voorkeur gaat uit naar een kabel mDP naar DP actief. Omdat ik die nergens kan vinden heb ik dit maar gekocht. Als dat niet werkt zal ik kijken naar een goedkope externe grafische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 17:12
LandnHoning schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:34:
[...]
Je linkt naar een usb-c. Mijn voorkeur gaat uit naar een kabel mDP naar DP actief. Omdat ik die nergens kan vinden heb ik dit maar gekocht. Als dat niet werkt zal ik kijken naar een goedkope externe grafische optie.
Er is werkelijk niets 'actiefs' aan die verloopjes (typisch eBay-handelaar geneuzel). Behalve de stekker (en alternatieve modi zoals Thunderbolt) is er geen verschil tussen een DisplayPort uitgang en een mini-DisplayPort uitgang. En je wil inderdaad liever een enkele kabel dan een verloop waar weer een kabel aan moet zoals https://www.allekabels.nl...ar-displayport-kabel.html

[ Voor 9% gewijzigd door bzzzt op 02-01-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:09
SwitchResX kan hier ongetwijfeld bij helpen - die staat het toe om allerlei aanpassingen te maken aan je resolutie, scaling, en andere instellingen.

Ik zou dat eerst proberen voordat je de kabels gaat vervangen.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
coptician schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:39:
SwitchResX kan hier ongetwijfeld bij helpen - die staat het toe om allerlei aanpassingen te maken aan je resolutie, scaling, en andere instellingen.

Ik zou dat eerst proberen voordat je de kabels gaat vervangen.
Zelf hebben ze het over scale-ing i.g.v. Retina schermen:
Custom resolutions
Create any custom resolution for any specific need, modify an existing resolution, add scaled resolutions for Retina displays.
de Scaled resolution base kan ik wel aanvinken maar de waarden niet invullen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TYCY40H/Screenshot-2020-01-06-at-11-44-27.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:09
LandnHoning schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:56:
[...]

Zelf hebben ze het over scale-ing i.g.v. Retina schermen:

[...]

de Scaled resolution base kan ik wel aanvinken maar de waarden niet invullen:

[Afbeelding]
Ik denk dat je dit via Custom Resolutions op kan lossen. anders kan je het volgende proberen:
How can I define a new HiDPI resolution of ... ?
You can try to define any HiDPI resolution by creating a new scaled resolution with a doubled size.
For example, if you want to try 1920x1080 as a HiDPI, define a custom scaled resolution of 3840x2160.

Please note that not all video drivers and all macOS versions will handle all resolutions.
There are drivers that do not work with scaled resolutions bigger than native resolutions. Also, there are drivers that can manage resolutions no bigger than 4095 pixels wide. Some other drivers can manage up to 8191 pixels wide.

Finally, if no HiDPI resolution is getting activated at all, check that the Retina mode is first active on your Mac, by typing:

sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver.plist DisplayResolutionEnabled -bool true

in a Terminal window.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Pagina: 1