Acties:
  • 0 Henk 'm!

• europe
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-06-2023
Hallo

Ik begin begin volgend jaar met mijn nieuwbouw woning te plaatsen.

Nu is er een verplichting voor al zeker zonnepanelen te plaatsen op het dak
maar volgens dat ik gehoord heb zijn deze nu veel minder interessant dan vroeger ?

Wat zijn nu momenteel de beste combinatie oplossingen voor het beste rendement
zodat de energiefacturen niet te hoog zijn jaarlijks.

Bijvoorbeeld met een zonneboiler of zonneboilercombi of welke combinatie is er nu het best.

Of veel doen ook in combinatie dan met aardgas of zijn er nog extra alternatieven nodig,
voor als er niet genoeg zonne energie opgewekt word , waar schakelt het dan op over?

Dus nu is het ook met een digitale meter die dan aangeeft als je meer elektriciteit hebt opgewekt dan verbruikt en kan je dit dagelijks volgen?

Wat als je bijvoorbeeld meer elecktriciteit opwekt dan je verbruikt , is het dan interessant voor een extra batterij voor dit opteslaan of betalen ze u voor deze extra die je hebt opgewekt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:18
Heb je al zelf even rond gekeken op dit forum? iemand had laatst een prijsje met "Watt per euro", voor collectoren en voor de omvormers. Dat kan handig zijn om een keuze te maken voor wat je graag op je dak willen leggen :)

Je zou meteen van gas af kunnen blijven, scheelt je hoop vaste kosten per maand, dus uiteindelijk haal je het er wel uit. En ja, je kan je eigen opbrengst vaak aflezen, via de bijgeleverde software.
Energieteruggave krijg je gewoon uitbetaald.

Voor rest, nogmaals, lees even andere topics, dat scheelt al een hoop vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Deze bijvoorbeeld.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8

Maar het gaat om een huis in België zeker?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• europe
Ja een huis in België , dat is het probleem :D.

dat sinds kort we niet meer betaald worden voor de extra elektriciteit die we opwekken.

De teller blijft gewoon op 0 en de extra elektriciteit gaat gewoon verloren +
door dat je het net gebruikt -> naar het net elektriciteit stuurt wanneer je er geen gebruik van maakt
(wat meestal overdag het geval zal zijn) dan moet je daarvoor betalen want je gebruikt het net.

En dan de moment dat er geen zonne energie genoeg is , heb je het net nodig en betaal je terug daarop.

Dus is allemaal ingewikkelder nu voor de best rendement oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• europe
Wat zijn momenteel de beste thuisbatterijen waar je deze verloren elektriciteit van overdag kan opslaan
zodat wanneer je thuiskomt in de avond en begint te koken of computer gebruikt dat je deze opgeslagen elektriciteit gebruikt van deze batterij ? en dus geen gebruik moet maken van het distributienet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dan is een zonneboiler veel interessanter, warm water maken voor sww of verwarmingondersteuning.

Ook veel pv op een relatief kleine omvormer kan interessant zijn, omvormer maximaal benutten en daar ook verbruik op sturen.

@europe
Tesla huisbatterij.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 21-12-2019 12:03 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-10 01:35
Je stelt een hoop vragen en geeft weinig info. Pas je startpost even aan. Maak wat kortere zinnen. Geef je situatie aan; huis België, hoeveel m2 dak, energie behoefte, enz enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
europe schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:48:
[...]

Ja een huis in België , dat is het probleem :D.

dat sinds kort we niet meer betaald worden voor de extra elektriciteit die we opwekken.

De teller blijft gewoon op 0 en de extra elektriciteit gaat gewoon verloren +
door dat je het net gebruikt -> naar het net elektriciteit stuurt wanneer je er geen gebruik van maakt
(wat meestal overdag het geval zal zijn) dan moet je daarvoor betalen want je gebruikt het net.

En dan de moment dat er geen zonne energie genoeg is , heb je het net nodig en betaal je terug daarop.

Dus is allemaal ingewikkelder nu voor de best rendement oplossing.
Uh?
Wie in Vlaanderen (je geeft nergens aan in welk Belgisch gewest je woont) tot eind 2020 een PV installatie plaatst (met een max. omvormer van 5 kVp per fase, 10 kWp voor driefase) heeft nog steeds de keuze om:
1. voor de directe afrekening te kiezen (met injectievegoeding van ong. 10 cent/kWh)
2. of voor het 15 jarig recht op terugdraaiende teller (saldering). Dit vanaf de datum van installatie (datum keuring installatie) met vaste prosumentenvergoeding, berekend op het max. vermogen van de omvormer (afhankelijk van de netregio 85-90 euro per kVp).
Ook met een digitale teller.
In tegenstelling tot een terugdraaiende analoge teller heeft de digitale teller twee vooruitdraaiende telwerken (afname en injectie) welke bij de de jaarlijkse facturatie met elkaar verrekend worden. In de praktijk dus hetzelfde resultaat als met de analoge ferrarismeter.
Je kan dus - bij keuze voor de saldering - zonder enig probleem al je overproductie van de zomerperiode volledig terug opnemen bij tekorten of ogenblikken van geen productie (winter/nacht).

Overigens is dit de regeling voor Vlaanderen. Er is immers geen eenvormige regeling voor België, gezien dit een bevoegdheid van de gewesten is.

Zolang de saldering van kracht is is er geen enkel thuisbatterijsysteem dat rendabeler is dan de netopslag.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had deze vraag laatste ook, maar ik heb er toen voor gekozen om het toch niet zelf uit te voeren maar dit te laten doen door een partij die hier verstand van heeft. Ik wou graag zonnepanelen in Groningen, ik woon in delfzijl en werk heel veel. Dus dit ook nog uitzoeken was me echt teveel werk. Daarom heb ik toen vrijblijvend advies aangevraagd bij Zonnepanelen Noord. Een prima partij, ze stuurden even iemand langs die heeft me alles uitgelegd. Ik raad je aan om dit te doen, want alles zelf uitzoeken duurt vele malen langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 12:02

FD2

Als je nog gaat bouwen is het toch wel handig als je zelf ook enige kennis opdoet, en kan beoordelen of je adviseurs goed adviseren, en je werklieden goed werk afleveren.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Verwijderd En jij werkt daar?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

En jij werkt bij SMA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@PClop Als men begint met "Ik had deze vraag laatste ook, bla bla bla " dan is het toch wel duidelijk toch?

Daarom heb ik toen vrijblijvend advies aangevraagd bij bla bla.bla

2 berichten en januari 2020 aangemeld. 8)7

Ik heb jou trouwens nog niet gezien op de werkvloer.
PClop in "Heeft SolarEdge hier zin?"

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-01-2020 15:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1