• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Momenteel ben ik werkzaam als Software Engineer. Ik ben aan het orienteren om een extra zakcentje te verdienen. Ik heb een salaris waarmee ik rond kan komen en ook nog wat kan sparen. Met name door verhalen / discussies in dit topic ben ik benieuwd geraakt hoe andere mensen invulling geven aan het verkrijgen van extra inkomen.

Momenteel heb ik geen extra vaste inkomen. Incidenteel maak ik wel eens Wordpress websites, maar dat is iets wat ik aan het afbouwen ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou eerst eens kijken wat er in je contract staat. Het is niet ongebruikelijk dat dergelijke nevenactiviteiten niet toegestaan zijn, of minstens gemeld dienen te worden.

https://zakelijk.infonu.n...dat-van-je-werkgever.html

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 19-12-2019 18:33 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 18:00

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom zou je dat willen en waarom niet zoeken naar een betere baan waar je in loondienst meer verdient?

Vergeet ook niet dat als jij in je vrije tijd zaken bouwt je, daar verantwoordelijk voor blijft, er belasting over betaald, etc, etc, etc.

Overleg dit ook met je werkgever, het kan zijn dat dit niet mag. Sowieso niet zonder overleg. Je bijklussen kán namelijk negatief invloed hebben op je inzetbaarheid overdag.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ik ben gewoon erg benieuwd hoe andere mensen invullen geven aan het verkrijgen van extra inkomsten.

Ik ben mij bewust van eventuele contractuele bepalingen etc, maar hier gaat het mij niet om. Wat ik bijvoorbeeld las is dat sommige mensen naast hun werk houten meubeltjes maken en deze voor een klein bedragje verkopen, of een andere activiteit.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:44
Contractueel sta ik vrij om nevenwerkzaamheden te verrichten zonder toestemming van de werkgever, mits buiten het verlengde vallende van mijn functie. Valt het binnen het verlengde van de functie, dan zou toestemming vereist zijn, en bij een inkomsten van 2200 of meer per jaar kan een voorwaarde zijn dat hierbij een deel of deze gehele meerwaarde afgedragen dient te worden aan de werkgever.

In veel contracten staan soortgelijke clausules. Als software engineer kan ik inkomen dat de werkgever zal stellen dat het bouwen van wordpress websites mogelijk in het verlengde staat van je huidige werkzaamheden. Kies jij er echter voor om als youtuber aan de slag te gaan, als game streamer extra inkomsten te vergaren of handgemaakte sjaals te gaan verkopen, is de kans groot dat er contractueel geen bezwaar op bestaat.

Financieel gezien leveren dit soort extra inkomsten overigens maar beperkt op. Hobbymatig is het leuk om wat extra's te krijgen voor datgeen dat je leuk vind om te doen in je vrije tijd. Maar of het nu echt een geschikte toegevoegde waarde is in het verkrijgen van je financiële afhankelijkheid, het topic waar je naar verwijst, valt te betwisten. Indien je van mening bent dat je met de huidige baan te weinig verdient en dit soort extra inkomsten noodzakelijk acht, ben je op termijn vermoedelijk beter uit om de tijd te investeren in het zoeken naar een functie / werkgever die meer betaald.

En indien het wel mogelijk is om met je nevenverdiensten vlot een significante bijdrage op je netto inkomen te winnen, is het al snel de vraag of je er niet gewoon voor moet kiezen om je baan als werknemer te laten vallen en doorgaan als ZZP'er niet verstandiger is. In zekere zin lijkt het er dan tenslotte op dat je met de huidige werknemers rol beneden je kunnen bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb een aantal jaar betaald parachute gesprongen naast m'n ict baan. Vooral cameraspringen, dus alsnog veel achter de computer :+
Moest het wel aangeven en toestemming vragen volgens contract, maar deed dit al voordat ik laatste baan kreeg dus ze waren zich ervan bewust.

Ik kon dus van een hobby (nou ja 2, ook fotograferen) een bijbaan maken,+ :) Het hield niet echt over qua cash maar kon er wel parachutespringen zelf (~380 sprongen per jaar), 2 sets springmateriaal, springvakanties, computers, foto- en videocamera's enz. van betalen.

Van skydiven een fulltime job maken is in NL erg lastig. Dus beste van 2 werelden zo :)

Tis maar een idee >:) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

unezra schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:32:

Vergeet ook niet dat als jij in je vrije tijd zaken bouwt je, daar verantwoordelijk voor blijft, er belasting over betaald, etc, etc, etc.
Belasting betaal je ook over arbeid in loondienst.
Ikzelf heb een ZZP bedrijfje sinds mijn 16e en ik heb sinds mijn 25e ofzo een baan. Netjes gemeld en overlegd en telkens mijn bedrijfje meegenomen. Ik doe ongeveer hetzelfde als op het werk, maar wel andere klantenkring. Prima. Ben er open en transparant over en het staat dus overal sinds dag 1 in mijn p-dossier.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 11:26
Heb je al enig idee in welke sector je bij zou willen gaan klussen? Ik klus zelf bij als Software Engineer en ben daarnaast ook in loondienst als Software Engineer. Ik doe het vooral om mezelf te blijven ontwikkelen naast mijn vaste baan en om de diversiteit in mijn werk hoog te houden (loondienst en freelance zijn beiden in een hele andere sector).

Belastingtechnisch / financieel is het niet heel interessant, ik heb ruim 30.000 aan omzet dit jaar waarvan een slordige 50% naar de belastingdienst gaat waardoor ik netto pak hem beet 15.000 euro overhoud (iets meer door aftrekposten maar soit). Ik switch over 2 maanden van baan en ga er dan netto bijna net zoveel op vooruit als wat ik dit jaar aan bijklussen heb verdiend, en daar heb ik niet heel stevig voor moeten onderhandelen. Voor het geld kun je dan ook beter jobhoppen dan iets voor jezelf gaan starten (tenzij je volledig voor jezelf gaat beginnen natuurlijk). Voor de ervaring is het een heel ander verhaal en kan ik het je zeker aanraden, maar houd in je achterhoofd dat het belangrijkste wat je hebt tijd is en niet geld. Het bijverdienen heeft mij persoonlijk geholpen met de aankoop van een huis wat anders een stuk lastiger was geweest om te kopen, maar nu dat allemaal achter de rug is ben ik van plan om veel minder te gaan bijklussen omdat mijn sociale leven en relatie er simpelweg onder leidt en ik niet over 10 jaar terug wil kijken en mijn enige herinnering mijn werk is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Ik ken wel een aantal mensen die naast hun ICT baan nog 'iets anders' hebben, maar dat zijn dan vooral hobbies waar het vooral gaat om het leuk vinden, niet het geld. Als het geld een issue is, is het eenvoudiger te kijken of je meer kunt werken voor je huidige werkgever, en/of een loonsverhoging kunt krijgen. Daarbij is het altijd goed om rond te blijven kijken en af en toe een sollicitatie te doen ergens om te kijken wat je waard bent in de markt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
Ik repareer soms computers en laptops en vraag daar een symbolisch bedrag voor, je verdiend extra en hoeft je niet aan te melden bij kvk. Geen idee hoe het met belasting zit, die paar euro's winst ga ik niet opgeven want 'de belastingdienst jat al genoeg'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

mugenmarco schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:03:
Ik repareer soms computers en laptops en vraag daar een symbolisch bedrag voor, je verdiend extra en hoeft je niet aan te melden bij kvk. Geen idee hoe het met belasting zit, die paar euro's winst ga ik niet opgeven want 'de belastingdienst jat al genoeg'.
Is een bedrag van 1500 per jaar wat je erbij mag klussen in het 'zwart' .

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RobbyTown schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:46:
[...]

Waar staat dat in de wet? Volgens mij is dat alleen voor vrijwilligerswerk met een max van 4,50 per uur.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 20-12-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 15:59
RobbyTown schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:46:
[...]

Weet je dat zeker? De belastingvrije voet zit rond dat bedrag, die mag je aftrekken van je inkomen. Dus als jij 40k verdient in loondienst betaal je over 38.5k belasting. Ga je 1k bijklussen, betaal je over 39.5k belasting. Bedrijfsmatige verdiensten dien je altijd op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:22
Ik heb al jaren een eigen bedrijf waarmee ik in mijn eigen tijd IT dienstverlening doe. Bevalt prima en is ook prima te combineren met een gezin. Kwestie van goed plannen en geen 40 uur loondienst ;)

Belasting afdracht valt wel mee, je hebt tenslotte ook voordelen zoals je internet een deel zakelijk betalen, gadgets op kosten van de zaak, etc. Zolang het maar binnen het redelijke valt is er veel mogelijk.

En buiten dat alles vind ik het ook gewoon leuk, heb klanten die ik al 10+ jaar ken en ondersteun. Bouw je een leuke band op.

[ Voor 46% gewijzigd door Drardollan op 20-12-2019 10:38 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zwartoog schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:33:
[...]

Weet je dat zeker? De belastingvrije voet zit rond dat bedrag, die mag je aftrekken van je inkomen. Dus als jij 40k verdient in loondienst betaal je over 38.5k belasting. Ga je 1k bijklussen, betaal je over 39.5k belasting. Bedrijfsmatige verdiensten dien je altijd op te geven.
Vrijwilligerswerk
Daarbij geldt geen concreet bedrag dat belastingvrij mag worden beschouwd, tenzij sprake is van vrijwilligerswerk. Dat is namelijk belastingvrij tot maximaal 4,50 euro per uur (of als je jonger bent dan 23: maximaal 2,50 per uur), maximaal 150 euro per maand of maximaal 1.500 euro per jaar.

Bron: https://www.deondernemer....-voor-de-belasting~291253

Wel voor het werk zoals mugen4u1987 zegt. Beetje pc's fixen, kabeltjes knippen (omdat andere het materiaal niet hebben en voor die ene keer wel duur is. Maar dit is dus niet complete weken tuinen aanleggen ofzo dan word het een ander verhaal ;).

[ Voor 13% gewijzigd door RobbyTown op 20-12-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Misschien handig dat direct ff te melden. Als je hier niet naar gevraagd was, had de TS misschien gedacht dat 'ie gewoon zonder problemen 1500E zwart kon verdienen.

Daarnaast: TS is vooral op zoek naar extra inkomen. 1500 per jaar is natuurlijk weinig meer dan 125e extra zakgeld per maand.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hydra schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:33:
[...]

Misschien handig dat direct ff te melden. Als je hier niet naar gevraagd was, had de TS misschien gedacht dat 'ie gewoon zonder problemen 1500E zwart kon verdienen.

Daarnaast: TS is vooral op zoek naar extra inkomen. 1500 per jaar is natuurlijk weinig meer dan 125e extra zakgeld per maand.
Hij maakt nu Wordpress sites dat wil ie afbouwen. Dat is dus vrijwillig / zwart dat mag dus max 1500 euro pj aardig bedrag naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 28-05 18:55
Microkid schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:31:
Ik zou eerst eens kijken wat er in je contract staat. Het is niet ongebruikelijk dat dergelijke nevenactiviteiten niet toegestaan zijn, of minstens gemeld dienen te worden.

https://zakelijk.infonu.n...dat-van-je-werkgever.html
Hele goede opmerking is dit inderdaad. Dit mag niet altijd. In mijn eigen contract staat het zelfs zo vastgelegd dat ik niet eens vrijwilligerswerk zonder toestemming zou mogen doen :X

De volgende keer dat ik een andere baan vind ga ik daar niet meer voor tekenen.
Te meer omdat ik weleens nevenactiviteiten heb, en mijn baas heeft niks te maken met mijn priveactiviteiten.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik ben gewoon in loondienst maar kan zo veel overwerken als ik wil. Wordt voor 125% uitbetaald, dus als ik meer wil werken dan doe ik het op wel op mijn werk :)

[ Voor 10% gewijzigd door EMP op 20-12-2019 14:59 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

EMP schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:58:
Ik ben gewoon in loondienst maar kan zo veel overwerken als ik wil. Wordt voor 125% uitbetaald, dus als ik meer wil werken dan doe ik het op wel op mijn werk :)
En ook dat klopt niet. Daar zit een limiet op:
Volgens de wettelijke regeling mag je maximaal 12 uur per dienst en 60 uur per week werken. In een periode van 4 weken mag je gemiddeld maximaal 55 uur per week werken en per periode van 16 weken gemiddeld 48 uur.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07
RobbyTown schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:42:
[...]

Hij maakt nu Wordpress sites dat wil ie afbouwen. Dat is dus vrijwillig / zwart dat mag dus max 1500 euro pj aardig bedrag naar mijn idee.
Dit is juridische quatsch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Microkid schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:11:
[...]

En ook dat klopt niet. Daar zit een limiet op:

[...]
Dat ligt dan weer iets genuanceerder. :)
Als de situatie daar om vraagt, mag daar vanaf geweken worden.

Dus nee, je mag niet stelselmatig fors overwerken, maar een chirurg die een operatie te doen heeft die uit loopt, mag absoluut langer dan 12 uur staan opereren.

Het moeten alleen uitzonderingen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

fonsoy schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:47:
[...]

Hele goede opmerking is dit inderdaad. Dit mag niet altijd. In mijn eigen contract staat het zelfs zo vastgelegd dat ik niet eens vrijwilligerswerk zonder toestemming zou mogen doen :X

De volgende keer dat ik een andere baan vind ga ik daar niet meer voor tekenen.
Te meer omdat ik weleens nevenactiviteiten heb, en mijn baas heeft niks te maken met mijn priveactiviteiten.
Heeft je baas zéker wel.
Je nevenactiviteiten kunnen immers direct of indirect gevolgen hebben voor je werk.

Als je bijklust in het verlengde van je baan, kan dat concurrentie betekenen met je eigen werkgever. Doe je dat niet, kan jouw vermoeidheid of bijvoorbeeld een ongeluk door bijklussen, gevolgen hebben voor je reguliere beschikbaarheid voor werk.

Daarom mag het dus niet zomaar en moet in de meeste gevallen, je werkgever toestemming geven voor die nevenactiviteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
unezra schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:34:
[...]

Heeft je baas zéker wel.
Je nevenactiviteiten kunnen immers direct of indirect gevolgen hebben voor je werk.

Als je bijklust in het verlengde van je baan, kan dat concurrentie betekenen met je eigen werkgever. Doe je dat niet, kan jouw vermoeidheid of bijvoorbeeld een ongeluk door bijklussen, gevolgen hebben voor je reguliere beschikbaarheid voor werk.

Daarom mag het dus niet zomaar en moet in de meeste gevallen, je werkgever toestemming geven voor die nevenactiviteiten.
Ben ik met je eens. Echter gaat het in mijn nevenactiviteiten om dingen als mijn vader helpen in de tuin ook, om een voorbeeld te geven. In mijn contract staat namelijk geen werkingssfeer voor deze activiteiten uitgelegd!
Bovendien, als ik besluit om het hele weekend door te feesten, waarbij ik allerlei middelen consumeer, ben ik ook van de leg af. Dit is dan volgens het contract misschien wel een neven-activiteit. Terwijl ik bij de baas 40 uur mag besteden, maar mijn vrije tijd deel ik toch echt zelf in. Ze worden al helemaal bruin gebakken als werkgevers dit soort fratsen in deeltijdcontracten stoppen. Of nog erger, nulurencontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

fonsoy schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:45:
[...]

Ben ik met je eens. Echter gaat het in mijn nevenactiviteiten om dingen als mijn vader helpen in de tuin ook, om een voorbeeld te geven. In mijn contract staat namelijk geen werkingssfeer voor deze activiteiten uitgelegd!
Bovendien, als ik besluit om het hele weekend door te feesten, waarbij ik allerlei middelen consumeer, ben ik ook van de leg af. Dit is dan volgens het contract misschien wel een neven-activiteit. Terwijl ik bij de baas 40 uur mag besteden, maar mijn vrije tijd deel ik toch echt zelf in. Ze worden al helemaal bruin gebakken als werkgevers dit soort fratsen in deeltijdcontracten stoppen. Of nog erger, nulurencontracten.
Het gaat natuurlijk vooral om activiteiten die direct met je functie te maken hebben. Maar in de praktijk is er meestal wel wat mogelijk. WG wil namelijk als het goed is gewoon z'n personeel (tevreden) houden. Belemmeren is dan niet zo snel. Als het direct wordt geweigerd zie ik dat eerder als teken dat deze sowieso al niet al tevreden is en mogelijk een manier zoekt om het contract te beeindigen.

Dus: even netjes voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:50:
[...]

Het gaat natuurlijk vooral om activiteiten die direct met je functie te maken hebben. Maar in de praktijk is er meestal wel wat mogelijk. WG wil namelijk als het goed is gewoon z'n personeel (tevreden) houden. Belemmeren is dan niet zo snel. Als het direct wordt geweigerd zie ik dat eerder als teken dat deze sowieso al niet al tevreden is en mogelijk een manier zoekt om het contract te beeindigen.

Dus: even netjes voorleggen.
Tsja, dat zou je kunnen doen inderdaad. En dan kan je voor elk wissewasje naar HR of je manager toe om daar toestemming voor te vragen. Een wildcard-toestemming gaan ze je niet geven, anders was die clausule er niet.
Ik kies echter voor een andere aanpak; ze doen lekker zelf maar onderzoek naar wat ik in mijn privetijd onderneem. Ben absoluut niet bang dat ze me er uit willen gooien wegens lopende projecten en een flink personeelstekort, sterker nog, die neiging is eerder andersom aangezien ik (wegens andere redenen) uitkijk naar wat anders.

Voor TS geldt dat hij een ontwikkelaar is, dit is een markt waar de werknemer het voor het kiezen heeft. Tenzij je echt met enorme slaaptekorten op het werk komt, of illegaal voor klanten klusjes doet, kraait er geen haan naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-05 23:12
fonsoy schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:52:
[...]

Tsja, dat zou je kunnen doen inderdaad. En dan kan je voor elk wissewasje naar HR of je manager toe om daar toestemming voor te vragen. Een wildcard-toestemming gaan ze je niet geven, anders was die clausule er niet.
Ik kies echter voor een andere aanpak; ze doen lekker zelf maar onderzoek naar wat ik in mijn privetijd onderneem. Ben absoluut niet bang dat ze me er uit willen gooien wegens lopende projecten en een flink personeelstekort, sterker nog, die neiging is eerder andersom aangezien ik (wegens andere redenen) uitkijk naar wat anders.

Voor TS geldt dat hij een ontwikkelaar is, dit is een markt waar de werknemer het voor het kiezen heeft. Tenzij je echt met enorme slaaptekorten op het werk komt, of illegaal voor klanten klusjes doet, kraait er geen haan naar.
Let op dat je dan dus ook geeen afspraken hebt gemaakt over auteursrecht etc, wat dus bij je werkgever ligt als je iets in het verlengde van je functie doet.

https://www.security.nl/p...+mij+ontwikkelde+software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 15:59
Ik werk fulltime en heb als nevenactiviteit handelen op de beurs. Ik maak elke maand 350 dollar over naar mijn investeringsrekening en heb dit jaar een rendement gehaald van ongeveer 15%.

Ik had echt zin in totaal iets anders en verdien in principe meer dan genoeg met mijn gewone werk maar vind dit erg leuk. Je moet wel bereid zijn je inleg compleet te verliezen natuurlijk maar, index funds zijn redelijk stabiel (maar wel saai).

Ik doe het zelf om en om.. Ene maand een index fund, andere maand een 'gek' aandeel (Tesla, Apple, Microsoft etc etc) en probeer zo een beetje leuk portfolio op te bouwen de komende jaren.

Naja goed misschien totaal niet wat je zoekt maar wel een goede manier om niet getekkeld te worden door dingen in je contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik doe het niet.
Als ik nog mijn geld moet verdienen in mijn vrij tijd of tijdens de hobby dan doe ik echt iets verkeerd

Wel doe ik aan vrijwilligerswerk :)
Pagina: 1