Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Wintervacht schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:53:
In het CV opnemen dat betreffend persoon niet over social media accounts beschikt en dat het bekend is dat er een 'extremist' met dezelfde naam wél actief is op social media :p

Edit: ik zou het overigens geen 'extremist' noemen, ongeächt wat hij/zij op internet plempt, maar een iets politiek correcterere term zoals 'bekrompen persoon', 'persoon met eigenaardige overtuigingen' of 'tokkie'.
Daar zat ik ook aan te denken. Maar hij is dan bang dat degene die het leest dan denkt dat hij dit zegt te voorkomen dat hij word "betrapt" als extremist.

Hij heeft trouwens wel een kale kop. (Vroege haaruitval) dus een werkgever kan dan ook gaan denken "tja, zo'n kaalkopje die probeerd te verbergen dat......"

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

rickboy333 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:00:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Maar hij is dan bang dat degene die het leest dan denkt dat hij dit zegt te voorkomen dat hij word "betrapt" als extremist.

Hij heeft trouwens wel een kale kop. (Vroege haaruitval) dus een werkgever kan dan ook gaan denken "tja, zo'n kaalkopje die probeerd te verbergen dat......"
Als je (gebrek aan) haargroei al zodanig erg is dat een werkgever je daardoor van extremisme verdenkt dat moet je je interviewtechnieken toch eens grondig gaan herzien. Dan is er echt wel meer aan de hand.

Gewoon vermelden. Als dat "kwaad" doet want werkgever denkt dat je het gebruikt om te verbergen dan ben je echt wel heel diep aan het graven naar redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:51
Heeft hij wel een Linkedin profiel en verwijst hij hier naar in zijn CV of sollicitatiebrief? Dat zou al kunnen helpen.
En anders, wat hierboven ook wordt genoemd, een fb account aanmaken en daarin duidelijk maken dat hij een ICT-er is. Zodat als men zoekt op zijn naam en een lijst met profielen ziet, werkgevers duidelijk zien welk account bij hem hoort.

[ Voor 6% gewijzigd door segil op 18-12-2019 15:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Solliciteren met een eventuele doopnaam als roepnaam oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Slickk schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:54:

Ik dacht dat bedrijven je eigenlijk niet eens mogen Google'n of besluiten nemen op basis van hoe je je gedraagt op internet, maar dat valt niet te controleren. Dat mensen het wel doen, tsja, nieuwsgierigheid.
Dat hoeft ook helemaal geen onderdeel te zijn van de selectieprocedure natuurlijk :p
Als hier bij ons (erg klein bedrijfje) bekend wordt gemaakt dat we een nieuwe collega krijgen, of dat er een aantal gegadigden zijn voor een vacature en we komen achter zijn/haar naam gaan we natuurlijk eerst collectief met zijn allen even rondneuzen wat we er over kunnen vinden. Zijn al veel hilarische dingen naar boven gekomen in elk geval :p Zo werken wij bijvoorbeeld samen met iemand die in Goudkust heeft gespeeld, waren we anders nooit achter gekomen!

Maar als er op die wijze allerlei vreemdaardige berichten op duiken krijgt men uiteraard argwaan, en als er geen 'legit' account ergens te vinden is, is het dus ook bijna onmogelijk om uit te sluiten of het nou wel of niet je solicitant is.

Dit moet in mijn optiek nog steeds niks uitmaken bij een selectieprocedure en kan over gecommuniceerd worden, al lijkt me dat wel lastig, als bedrijf een solicitant benaderen met de vraag of hij nou wel of geen Nazi is.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Op sociale media is een naamgenoot aanwezig, ik mij uitdrukkelijk wil distantiëren van de uitspraken die gepost zijn.

Waarom je wilt distantiëren, of wat je van die persoon vind, hoort niet thuis in je solicatie, je schrijft ook niet negatief over een vorige werkgever, laat dat dus achterwege.

Als men ernaar vraagt gewoon melden dat je zelf geen sociale media hebt, dat je weet dat een naamgenoot wel accounts hebt en dat je u niet kan vinden in de uitspraken daarvan. Verder niet op ingaan.

Als je het goed aanpakt is dit een voordeel, je trekt aandacht (als ze dat lezen kunnen ze het niet houden van de nieuwsgierigheid om meteen die sociale media accounts op te vragen), je toont dat je bewust bent van u omgeving en dat je professioneel en discreet kan omgaan met lastige situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 10:23
Ik zou telefonisch contact zoeken met de recruiter, achteraf om het waarom te achterhalen, maar beter nog vooraf, om naast een paar inhoudelijke vragen over de functie te stellen, de situatie toe te lichten.
Echter kan het hebben van een dergelijke naamgenoot voor bedrijven ook al voldoende reden zijn om iemand niet aan te nemen, aangezien hun klanten/relaties ook zullen googelen, en op geen enkele manier met zo iemand geassocieerd willen worden.

Ook hoor je vaak genoeg dat de verkeerde persoon bedreigd/lastig gevallen wordt als iemand rare dingen roept. Wellicht een idee om een andere (roep)naam te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

rickboy333 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:00:
[...]

Gewoon duidelijk aangeven bij een solicitatiegesprek dat hij heel bewust geen social media accounts heeft om privacyredenen. Dat wordt in de IT vaak wel serieus genomen.

Schaf een toupetje voor 'm aan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
segil schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:06:
Heeft hij wel een Linkedin profiel en verwijst hij hier naar in zijn CV of sollicitatiebrief? Dat zou al kunnen helpen.
En anders, wat hierboven ook wordt genoemd, een fb account aanmaken en daarin duidelijk maken dat hij een ICT-er is. Zodat als men zoekt op zijn naam en een lijst met profielen ziet, werkgevers duidelijk zien welk account bij hem hoort.
Hij heeft "accountvrees" om het zo maar te noemen. Elk onnodig account is er een teveel. Bovendien is LinkedIn van MS en daar heeft ie ook een hekel aan.

Tja.... Ieder z'n angst....
Wintervacht schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:09:
[...]

Gewoon duidelijk aangeven bij een solicitatiegesprek dat hij heel bewust geen social media accounts heeft om privacyredenen. Dat wordt in de IT vaak wel serieus genomen.

Schaf een toupetje voor 'm aan :')
Maar hij komt niet eens aan een gesprek toe. Hij word tijdens het reviewen van brieven er al uitgescooped :(

[ Voor 25% gewijzigd door rickboy333 op 18-12-2019 15:14 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 10:23
Bij het vinden van een baan is LinkedIn zeker geen overbodig account in mijn ervaring. Zijn UWV medewerker zal hem waarschijnlijk ook vertellen dat hij een profiel "moet" aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

rickboy333 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:10:
[...]

Hij heeft "accountvrees" om het zo maar te noemen. Elk onnodig account is er een teveel. Bovendien is LinkedIn van MS en daar heeft ie ook een hekel aan.

Tjah.. Dat is ook een keuze.. En blijkbaar is die keuze nogal in z'n eigen nadeel. Deal with it, of maak andere keuzes.

Wellicht helpt het om in de motivatie de links naar facebook, linkedin, en twitter van de naamgenoot te noemen dat het niet zijn account is. Is het voor de werkgever misschien een stuk duidelijker, dan men er achterkomt achteraf.

Het is voor een werkgever verboden om op een solicitant te zoeken naar social media. Dat iets niet mag, wil niet zeggen dat het niet wordt gedaan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

RaZ schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:17:
[...]

Tjah.. Dat is ook een keuze.. En blijkbaar is die keuze nogal in z'n eigen nadeel. Deal with it, of maak andere keuzes.

Wellicht helpt het om in de motivatie de links naar facebook, linkedin, en twitter van de naamgenoot te noemen dat het niet zijn account is. Is het voor de werkgever misschien een stuk duidelijker, dan men er achterkomt achteraf.

Het is voor een werkgever verboden om op een solicitant te zoeken naar social media. Dat iets niet mag, wil niet zeggen dat het niet wordt gedaan.
Tja, ik heb ook geen Farcebook of Tweeter accounts, omdat ik het allemaal onzin vind.
LinkedIn heb ik wel, lang lang geleden aangemaakt toen het allemaal nog in de beginfases zat, maar nu toch wel enorme spijt van. Je wordt overspoeld met berichtjes van recruiters en aquisitie, ik werd laatst zelfs gebeld door iemand die zag dat er bij een vacaturesite iets open stond, ik toevallig daar werk en dus belde hij mij maar. In plaats van even naar het algemeen nummer te bellen of nog beter, gewoon te reageren op de vacature.
En dat zelfs ondanks het feit dat de eerste zin op mijn LinkedIn profiel leest: "Ben u een recruiter? Schroom dan niet om mij niet te bellen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Laat maar, zit compleet verkeerd te lezen

[ Voor 87% gewijzigd door cakebp op 18-12-2019 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 13:05
cakebp schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:22:
Ik vind het wel raar dat hij dan wel wordt uitgenodigd voor een gesprek. Ik zou als werkgever zijnde eerst even social media checken voordat ik überhaupt tijd ga steken in een sollicitatiegesprek.

Ben je er helemaal zeker van dat het daar aan zal liggen?
Wellicht passen de uitspraken van naamgenoot in de sfeer van dat bedrijf, en zijn ze teleurgesteld wanneer ze er tijdens het gesprek achter komen dat het toch niet dezelfde persoon is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00
Ik vind het wel raar dat hij dan wel wordt uitgenodigd voor een gesprek. Ik zou als werkgever zijnde eerst even social media checken voordat ik überhaupt tijd ga steken in een sollicitatiegesprek.

Dit dus.
In mijn (wellicht beknopte) ervaring zijn de mensen die werkelijk alle vormen van social media vermijden vaak ook in het 'echte' leven sociaal wat minder sterk. Dit kan veel kan uitmaken bij de 'klik' van een sollicitatiegesprek hoe goed je ook bent en hoe erg je ook past in het functieprofiel. (Wellicht wat triest, maar waar)

[ Voor 3% gewijzigd door KirovAir op 18-12-2019 15:25 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:33

Angeloonie

Cheeseburger Addict

[...]

Juist niet doen, want dan is de kans groot dat ze even snel klikken en denken dat hij dit júist is.
Wintervacht schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:21:
[...]

En dat zelfs ondanks het feit dat de eerste zin op mijn LinkedIn profiel leest: "Ben u een recruiter? Schroom dan niet om mij niet te bellen!"
Tsja die 2e niet lees je natuurlijk direct overheen. En dan nog: alsof iemand zich daardoor zou laten tegenhouden.

Ehm TS geeft aan in een andere post dat die vriend dus níet uitgenodigd wordt:
[...]

Maar hij komt niet eens aan een gesprek toe. Hij word tijdens het reviewen van brieven er al uitgescooped :(

TS/Vriend heeft de keuze uit 2 opties:
1. Theoretisch leuke oplossing: zinnetje in je CV dat jij die persoon niet bent.
Nadelen: mensen lezen niet/niet goed, en als ze eigenwijs zijn en toch gaan googlen zit je alsnog in de shit. Zelfde met het oog op klanten die kunnen googlen: die hebben die info uit jouw CV niet.

2. Praktische/effectieve oplossing: zo leeg mogelijke profielen aanmaken zodat het in ieder geval duidelijk is dat jij die persoon bent en niet de ander.
Nadelen: je moet social media accounts aanmaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Angeloonie op 18-12-2019 15:27 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

KirovAir schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:24:
[...]

Dit dus.
In mijn (wellicht beknopte) ervaring zijn de mensen die werkelijk alle vormen van social media vermijden vaak ook in het 'echte' leven sociaal wat minder sterk wat veel kan uitmaken bij de 'klik' van een sollicitatiegesprek hoe goed je ook bent en hoe erg je ook past in het functieprofiel.
De topicstart is nogal tegenstrijdig, de vriend in kwestie wordt nooit uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, maar de gesprekken gaan wel altijd goed. Dat kan nooit allebei waar zijn.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

[...]

[...]

Tja dat is voor mij als een kok die een hekel heeft aan groentes.

Dus weet niet of je vriend dit ook laat doordruppelen in zijn brief? Maar een ITer die een hekel heeft aan de grotere platformen, tja weet niet of de markt dan groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Het is niet verboden om een sollicitant online na te trekken. Wel moet je daar open over zijn en een belangenafweging maken.

Het is niet verboden om een andere naam te gebruiken voor een sollicitatie, dus pak gewoon een andere voornaam die er een beetje op lijkt (gebruik van een andere naam om daarmee een wederrechtelijk voordeel te halen is wel verboden, geef je dus niet uit als Brenno de Winter als je als redacteur solliciteert :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Angeloonie schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:25:
[...]

Tsja die 2e niet lees je natuurlijk direct overheen. En dan nog: alsof iemand zich daardoor zou laten tegenhouden.
[...]
Ik krijg sindsdien 80-90% minder telefoontjes.
En degenen die toch bellen kan ik mooi strikken voor een cursus begrijpend lezen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
[...]

Ieder zijn ding inderdaad, maar om nu helemaal geen social media accounts te hebben als IT-er is imo ook niet echt handig eerlijk gezegd. Ik zeg niet dat hij z'n hele hebben/houden op fb/insta moet posten, maar een beetje info is toch echt wel handig. En zeker op Linkedin, omdat dat HET sociale netwerk platform is voor werk.
Ik weet niet wat hij doet in de IT, maar accountvrees helpt je daar niet echt bij. Ook geen accounts bij hardware, software vendors later? Geen github/slack/reddit/spiceworks om maar iets te noemen?

Wat hierboven ook wordt genoemd, als ik iemand aan zou moeten nemen voor een technische IT functie en die heeft accountvrees, is dat voor mij wel een minpunt.

Tis een beetje alsof een Sales persoon geen visitiekaartjes wilt uitdelen, of geen klanten mee uiteten wilt nemen, of niet op beurzen wilt staan. It's part of the job.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wintervacht schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:27:
[...]

Ik krijg sindsdien 80-90% minder telefoontjes.
En degenen die toch bellen kan ik mooi strikken voor een cursus begrijpend lezen :+
Of je haalt je telefoonnummer eraf? Zo moeilijk is dat toch niet? Ik heb alles uitstaan op LI, ze mogen me neit benaderen, telefoonnummer en email zijn niet zichtbaar... ik krijg alleen nog af en toe invites om vriendjes te worden, die knikker ik in de prullenbak en ik rapporteer ze bij LI dat ik ze niet ken. Bij genoeg rapport krijgen ze een tijdelijke ban. Werkt prima.

Aan de TS: Tja, hij wil geen accounts maken om te bewijzen dat hij het niet is, maar wel dat zijn probleem wordt opgelost? In welke richting zoekt hij het dan? Dit lijkt me toch echt de makkelijkste oplossing. Maak een dummy emailaccount aan, daarop de social media accounts met summiere info, naam + woonplaats is al genoeg als die persoon niet in dezelfde plaats woont, op LI nog wat over z'n werk... duidelijk zat.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
rickboy333 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:50:
De vriend van mij waarover het gaat heeft zelf geen Facebook/ Twitter en wil dit ook absoluut niet.
Tja. Als gewoon even Facebook, Twitter en LinkedIn accounts aanmaken met een duidelijke profielfoto te veel moeite is...

Dit is geen dilemma, het is gewoon een keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 18-12-2019 15:37 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De omgekeerde wereld.
Wanneer je gaat solliciteren ben je dus min of meer verplicht om Facebook, Twitter en LinkedIn accounts aan te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:41:
De omgekeerde wereld.
Wanneer je gaat solliciteren ben je dus min of meer verplicht om Facebook, Twitter en LinkedIn accounts aan te maken.
Waarom is dat de omgekeerde wereld? Blijkbaar werkt dat tegenwoordig zo. En een profiel met wat oppervlakkige informatie en een foto waar je meteen weer uitlogt is echt niet schadelijk. Geen Linkedinprofiel willen omdat je een hekel hebt aan Microsoft komt ook wat koppig over, dat zou voor mij een reden te zijn om kritisch naar een kandidaat te kijken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus het werkt tegenwoordig zo is een goede reden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zou het gebrek aan succes bij het solliciteren eerlijk gezegd eerst in anderen oorzaken zoeken; ik vind het nogal een stretch om aan te nemen dat je: 1) én gegoogled wordt, 2) én 'ze' je naamgenoot's Twitter / FB vinden, 3) én aannemen dat er maar één hondje is die Fikkie heet, 4) én daar vervolgens reden in zien om überhaupt iemand af te schrijven. Note: Alle vier de aspecten moeten elke keer tesamen voorkomen.

Ze kunnen misschien allemaal los van elkaar voorkomen, en in sommige gevallen ook alle vier, maar binnen één jaar nul uitnodigingen voor gesprek krijgen komt imho simpelweg niet door deze combinatie van vier factoren. Niet in de eerste plaats omdat een potentiële werknemer je niet mag 'googlen' (daar zal niet iedereen zich aan houden, maar toch wel een bepaald percentage).

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 18-12-2019 15:48 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Sharky schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:43:
[...]

Waarom is dat de omgekeerde wereld? Blijkbaar werkt dat tegenwoordig zo. En een profiel met wat oppervlakkige informatie en een foto waar je meteen weer uitlogt is echt niet schadelijk. Geen Linkedinprofiel willen omdat je een hekel hebt aan Microsoft komt ook wat koppig over, dat zou voor mij een reden te zijn om kritisch naar een kandidaat te kijken.
Die oppervlakkige informatie staat immers al op je cv inclusief foto als je slim bent. Je hebt helemaal geen social media nodig en ik vind het vrij absurd dat dat blijkbaar zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
FirePuma142 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:26:
[...]

De topicstart is nogal tegenstrijdig, de vriend in kwestie wordt nooit uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, maar de gesprekken gaan wel altijd goed. Dat kan nooit allebei waar zijn.
Bij het UwV bieden ze solicitatiegesprek trainingen aan, ook op zijn opleiding kreeg hij die. En die gaan/gingen goed (claimt hij)

Ook is het niet zo dat ie "nooit" uitgenodigd word. Maar die paar keer dat hij dat wel was werd hij het nooit. :(

[ Voor 12% gewijzigd door rickboy333 op 18-12-2019 15:56 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
cakebp schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:48:
[...]

Die oppervlakkige informatie staat immers al op je cv inclusief foto als je slim bent. Je hebt helemaal geen social media nodig en ik vind het vrij absurd dat dat blijkbaar zo werkt.
Natuurlijk hoef je dat niet te doen en je bent vrij in het negeren van alle social media, incl. Linkedin. Of het verstandig is voor je eigen carrière kansen in de IT daarentegen, heb ik zo mijn twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

cakebp schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:48:
[...]

Die oppervlakkige informatie staat immers al op je cv inclusief foto als je slim bent.
Om te laten zien dat er blijkbaar twee mensen met die naam zijn, maar dat de één normaal doet en de ander een steekje los heeft
Je hebt helemaal geen social media nodig en ik vind het vrij absurd dat dat blijkbaar zo werkt.
Je hebt het niet nodig, maar als iemand een net LinkedInprofiel heeft heb ik het gevoel dat hij z'n carriere serieus neemt. Je mag het helemaal zelf weten, maar je moet denk ik accepteren dat mensen het tegenwoordig normaal vinden dat je meer over jezelf wilt vertellen online. Dat kun je nog zo raar vinden, het is niet anders.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01

Nu denken we dat we weten waarom dit zo is.

*snip*
"Assumption is the mother of all f*ck ups.".

Waarom *vraag* je het niet gewoon? Soi, je zult wellicht niet direct of een deels eerlijk antwoord krijgen, maar verspreid over een aantal kandidaten moet dit voldoende info opleveren om een ietwat meer onderbouwde aanname te kunnen brouwen.

Zo heb ik in het verleden ook wel eens afwijzing (of 2) gehad, en heb simpelweg gevraagd wat de reden van was. Antwoord beviel niet, maar in ieder geval wist ik waar het pijnpunt zat.

Dit zou mijn aanpak zijn. Daarna kun je je altijd nog buigen over een 'strijdplan'. Als jouw maat geen heil ziet in social zou ik dat dan ook fijn links laten liggen.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:53

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Andere roepnaam gebruiken?
Ken een kerel die Matthijs Simon heet, maar iedereen noemt 'm Martin.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Zet een website op www.voornaam+achternaam.nl en zet daar een beknopt profiel op en zorg ervoor dat je hoger dan Facebook komt.

En anders gewoon eerlijk benoemen dat je niet op socialmedia te vinden bent ivm privacy. Dat is niet zo raar

[ Voor 11% gewijzigd door AOC op 18-12-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:47:
Schijnbaar als je een baan wilt vinden wel ja. Alhoewel ik dat betwijfel hoor. Met een mooi CV moet je volgens mij meestal wel uitgenodigd worden, vooral met HBO ICT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
[...]

Bovendien is LinkedIn van MS en daar heeft ie ook een hekel aan.
Zegt hij dat ook in gesprekken?

Want ik heb al vaker meegemaakt dat mensen denken dat ze super gesprek hadden maar dat de tegenpartij daar heel anders over dacht.
Heeft hij wel eens gebeld wat de reden is waarom een goed gesprek niet wordt omgezet tot een aanbieding of waarom hij niet wordt uitgenodigd.

Ik heb hele rara personen voor mij gehad die zelf de indruk hadden dat ze een top gesprek aan het doen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
segil schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:50:
[...]

Natuurlijk hoef je dat niet te doen en je bent vrij in het negeren van alle social media, incl. Linkedin. Of het verstandig is voor je eigen carrière kansen in de IT daarentegen, heb ik zo mijn twijfels.
Zou het dan uitmaken als je alle relevantie informatie over een persoon hebt in de vorm van een cv en dan erachter komt dat deze persoon geen LinkedIn/Facebook/Twitter/wat dan ook heeft? Wat voegt een profiel op Social Media nog toe als je toch alle informatie al hebt?

Ik ben het met je eens, als je gevonden/benaderd wilt worden door recruiters/andere werkgevers is het handig als je LinkedIn hebt maar in het geval van TS maakt het toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:58:
[...]

Schijnbaar als je een baan wilt vinden wel ja. Alhoewel ik dat betwijfel hoor. Met een mooi CV moet je volgens mij meestal wel uitgenodigd worden, vooral met HBO ICT.
Tegenwoordig wordt er erg veel waarde gehecht aan een communicatief vaardige ITer. Ik werk in de detachering, waar ze toch graag hebben dat je representatief voorkomt. Ook al mag het niet, mensen gaan toch wel je naam googelen en zullen daar hun conclusies uit trekken.

Mijn huidige baan heb ik doordat een corporate recruiter mij benaderde voor een functie, deze maken uitsluitend gebruik van tools zoals LinkedIN, je kan me dan niet wijsmaken dat hij dan niet selecteert op basis van je (sociale) profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:56
cakebp schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:12:
Zou het dan uitmaken als je alle relevantie informatie over een persoon hebt in de vorm van een cv en dan erachter komt dat deze persoon geen LinkedIn/Facebook/Twitter/wat dan ook heeft? Wat voegt een profiel op Social Media nog toe als je toch alle informatie al hebt?
Niet altijd wat. Maar in dit geval, met een naamgenoot die extremistisch is, voegt je eigen social media wel wat toe. Laten zien dat jij dat niet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Pizza_Boom schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:15:
[...]
Niet altijd wat. Maar in dit geval, met een naamgenoot die extremistisch is, voegt je eigen social media wel wat toe. Laten zien dat jij dat niet bent.
Als je dan toch moeilijk doet over accounts kan je beter zoals eerder al aangegeven even een zin opnemen op je cv/motivatiebrief dat jij die persoon niet bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
cakebp schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:12:
[...]

Ik ben het met je eens, als je gevonden/benaderd wilt worden door recruiters/andere werkgevers is het handig als je LinkedIn hebt maar in het geval van TS maakt het toch niet uit?
En als ik de werkgever zou zijn en niets kan vinden op internet over deze persoon, vraag ik mij af:
- hoe sociaal hij is
- hoe handig en betrokken hij is met moderne technieken, zoals sociale media
- Afhankelijk van de functie, hoe goed hij vragen kan beantwoorden over deze platformen
- Hoe modern, bij de tijd, leergierig, op-de-hoogte-van-de-nieuwste-ontwikkelingen hij is

Verder geeft de TS aan dat deze persoon account schuw is, en dat lijkt mij wel een belemmering, aangezien je toch altijd te maken krijgt met accounts bij software/hardware vendors, github, slack, O365, Spiceworks, etc, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:56
cakebp schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:16:
[...]

Als je dan toch moeilijk doet over accounts kan je beter zoals eerder al aangegeven even een zin opnemen op je cv/motivatiebrief dat jij die persoon niet bent.
Ik zou persoonlijk beide doen, maar vooruit. Ik ben op Linkedin makkelijk vindbaar, maar op facebook ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wintervacht schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:53:
In het CV opnemen dat betreffend persoon niet over social media accounts beschikt en dat het bekend is dat er een 'extremist' met dezelfde naam wél actief is op social media :p

Edit: ik zou het overigens geen 'extremist' noemen, ongeächt wat hij/zij op internet plempt, maar een iets politiek correcterere term zoals 'bekrompen persoon', 'persoon met eigenaardige overtuigingen' of 'tokkie'.
Dit maar zou het houden op: 'Nogal aanwezig iset normen en waarden die ik sterk afkeur.' oid

Heb zelf een exacte naam genoot, welke ook geen (nabije) familie is, hij is een stuk jonger en tot nu toe heb ik enkel 'last' van verkeerd geadresseerde e-mail van z'n school (overigens ook slecht hoe vaak dat al gebeurd is & ik ook persoonlijke info kreeg). Dit lijkt me wel erg vervelend, heb ook om meerdere redenen buiten LinkedIn geen Social media.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
segil schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:20:
[...]

En als ik de werkgever zou zijn en niets kan vinden op internet over deze persoon, vraag ik mij af:
- hoe sociaal hij is
- Afhankelijk van de functie, hoe goed hij vragen kan beantwoorden over deze platformen
- Hoe modern, bij de tijd, leergierig, op-de-hoogte-van-de-nieuwste-ontwikkelingen hij is

Verder geeft de TS aan dat deze persoon account schuw is, en dat lijkt mij wel een belemmering, aangezien je toch altijd te maken krijgt met accounts bij software/hardware vendors, github, slack, O365, Spiceworks, etc, etc, etc.
De meeste van die accounts kan je wel via een werkaccount aanmaken. O365 is sowieso altijd op het domein van de werkgever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

You can't have your cake and eat it. Mensen zijn gewend dat bijna iedereen wel een profiel heeft, privé of zakelijk. Als je willens en wetens geen profiel hebt moet je je niet beklagen dat mensen daarom jou niet kiezen omdat ze niet meer over je kunnen vinden.
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:24:
[...]

Wat een hoop aannames...

Dus omdat een persoon geen Facebook zou hebben is deze persoon volgens jouw niet modern, niet leergierig, niet bij de tijd, niet betrokken en niet op de hoogte van moderne technieken? Dus iedereen die een Facebook account heeft is dat per definitie wel?
Een koe is een dier, een dier geen koe. Ik denk dat je best doorhebt dat het genuanceerder is dan dat. Vooral omdat het iemand is met een ICT-opleiding die solliciteert op ICT-functies. Als je de indruk wilt wekken dat je bijblijft op het vlak van technologisch nieuws en ontwikkelingen is LinkedIn denk ik een goed begin.

[ Voor 45% gewijzigd door Sharky op 18-12-2019 16:28 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:41:
De omgekeerde wereld.
Aan de andere kant, zou jij gaan werken bij een bedrijf dat niet te vinden is op internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 13:05
Droefsnoet schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:29:
[...]

Aan de andere kant, zou jij gaan werken bij een bedrijf dat niet te vinden is op internet?
Vreemde vergelijking. Zouden ze geen Facebook, Twitter of LinkedIn hebben zou mij dat persoonlijk vrij weinig uitmaken.

Zolang je voldoende nuttige informatie in je CV zet zie ik niet in waarom je daarnaast óók nog eens puur voor het solliciteren social media accounts aan zou moeten maken. Als een werkgever mij niet serieus neemt omdat ik geen social media accounts heb vraag ik mij af wat ze van mij verwachten binnen dat bedrijf.

Hoeft ook niet te betekenen dat je niet vaardig bent lijkt mij, ik gebruik Facebook niet, maar ik snap wel grotendeels hoe het in elkaar zit. Voldoende in ieder geval om er geen hinder van te ondervinden.

Ik vermoed inderdaad, net zoals andere Tweakers, dat het probleem toch ergens anders ligt dan bij de social media accounts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:13
Tja, je kan wel van alles willen, maar als je geen baan hebt zal je misschien toch actie moeten ondernemen. Bedrijven kijken tegenwoordig nou eenmaal veel op sociale media en het geeft hun een eerste indruk van een persoon, waardoor ze ook beter kunnen filteren dan alleen op basis van een brief/e-mail.

Gaat het hier overigens om een traditionele Nederlandse naam?

[ Voor 9% gewijzigd door NotSoSteady op 18-12-2019 16:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Als je meldt dat je bewust geen social media hebt (ivm privacy) werkt dat op zich misschien ook weer een rare indruk.

Misschien denken werkgevers wel dat je zelf een aluhoedje bent. Of een supermoralistische privacyridder. Zo'n type dat nergens aan meedoet vanwege allerlei principiële bezwaren. En zichzelf daardoor sociaal een beetje buitenspel zet.

Dat is natuurlijk grote onzin! Dat weet ik zelf ook wel.

Maar werkgevers kunnen ontzettend risk-averse zijn. Als ze er geen goed gevoel bij hebben wordt het al snel een 'nee'. Ook al is dat gevoel op niks gebaseerd...

[ Voor 15% gewijzigd door Brandaris01 op 18-12-2019 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:36:
[...]

Wat is dat voor een rare vergelijking...
Waarom is het raar? Als je ergens een vacature ziet en je kan niet doorklikken naar een website en kan niks over het bedrijf vinden is dat best apart. Zeker als het een IT bedrijf is dat liever geen sporen achterlaat op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:50:
[...]

Tuurlijk moet een bedrijf te vinden zijn om internet. Daar gaat het ook helemaal niet om. Maar nu worden er allemaal aannames gemaakt door meerdere personen vanwege het feit dat iemand geen sociale media heeft.
Dat is toch (vermoedelijk) het hele probleem? De aanname door bedrijven dat vriend van TS een mafketel is terwijl dat niet zo is?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Angeloonie schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:57:
[...]

Zie het als noodzakelijk kwaad in dit voorbeeld. Zinnetje in je CV is leuk, maar hoe garandeer je dat ze dat lezen en/of geloven? Wat als ze tóch gaan zoeken?
Dan is het toch fijner om gewoon een "dood" profiel aan te maken? Vul die met naam+woonplaats en that's it. Op een gmail adres oid. Wat kunnen ze met die "data"?
Dan vinden ze dat profiel en weten ze dat jij dat bent en niet die ander.

Ik snap dat je dat liever niet wilt, maar "een zinnetje" is zo fucking triviaal dat iemand dit simpelweg kan skippen.
Als je dat profiel dan in je CV zet hoeven ze het niet eens te zoeken.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:01:
[...]

Maar nergens wordt duidelijk gemaakt of dit ook de reden voor de afwijzingen is. Het is een beetje dingen met elkaar verbinden die wellicht helemaal geen relatie met elkaar hebben.
TS vermoedt dat zijn vriend wordt afgewezen door de naamgenoot en vraagt om een oplossing. Een van de oplossingen is zelf een profiel aanmaken maar blijkbaar is vriend daar principieel op tegen. Dan snap ik wel dat mensen suggereren dat dat onderdeel kan zijn van het probleem, of in ieder geval niet bijdraagt aan de oplossing. Het zal niet de hoofdoorzaak zijn, maar als je werk zoekt helpen alle beetjes. Ook een LinkedInprofiel, en ik denk vooral als je in de ICT werkzaam wilt zijn.

This too shall pass

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
[...]

[...]

Ik heb ook account vrees. Mijn vrees voor geen inkomen (zonder hand te hoeven ophouden) is echter stukken groter ;)
Misschien moet je vriend zijn prioriteiten her beoordelen.

Ik denk niet dat ik mijn droombaan had verdiend zonder LinkedIn account.

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 18-12-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:22
sprankel schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:07:
Op sociale media is een naamgenoot aanwezig, ik mij uitdrukkelijk wil distantiëren van de uitspraken die gepost zijn.

Waarom je wilt distantiëren, of wat je van die persoon vind, hoort niet thuis in je solicatie, je schrijft ook niet negatief over een vorige werkgever, laat dat dus achterwege.

Als men ernaar vraagt gewoon melden dat je zelf geen sociale media hebt, dat je weet dat een naamgenoot wel accounts hebt en dat je u niet kan vinden in de uitspraken daarvan. Verder niet op ingaan.

Als je het goed aanpakt is dit een voordeel, je trekt aandacht (als ze dat lezen kunnen ze het niet houden van de nieuwsgierigheid om meteen die sociale media accounts op te vragen), je toont dat je bewust bent van u omgeving en dat je professioneel en discreet kan omgaan met lastige situaties.
Precies. Als je je naamgenoot al meteen extremist noemt kan dit mogelijk argwaan opwekken. Die potentiële werkgever weet namelijk niet (omdat die naamgenoot geen foto heeft geplaatst) of het wel waar is dat de sollicitant er toch niet wel achter zit.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Je zou dit kunnen doen, wat wel een hoop werk is:
https://www.google.com/we...835-2001802593&hl=nl&rd=1

Je bent wel niet de persoon waar het omgaat in de resultaten, maar kan wel de bewuste naam in Google laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:24:
[...]

Wat een hoop aannames...

Dus omdat een persoon geen Facebook zou hebben is deze persoon volgens jouw niet modern, niet leergierig, niet bij de tijd, niet betrokken en niet op de hoogte van moderne technieken? Dus iedereen die een Facebook account heeft is dat per definitie wel?
Het ging niet alleen om een fb account, maar meer media platforms heh. Je reageert niet op het feit dat deze persoon account schuw is en waarom dat imo niet handig kan zijn in de IT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Hydra schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:36:
[...]

Tja. Als gewoon even Facebook, Twitter en LinkedIn accounts aanmaken met een duidelijke profielfoto te veel moeite is...

Dit is geen dilemma, het is gewoon een keuze.
Een keuze die van geen enkele invloed zou mogen zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de maatschappij.

Kan het gewoon niet geloven dat na alles wat er met FB aan de hand is geweest, er nog steeds mensen, zelfs op (Go)T, dan maar suggereren om alsnog een (dood) profiel aan te maken.

Gevolg: Je vrienden gaan je bij hun 'suggesties' zien, friend requests sturen, en Facebook is opeens alsnog in staat een rudimentaire social graph te maken van je sociale netwerk. Of je nou die friend requests accepteert of niet.

Het gaat hem echt niet enkel meer wat je er zelf op zet...
segil schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:20:
[...]

- hoe sociaal hij is

Over mij kan je ook amper, bijna niets vinden op het net.

Desondanks ben ik all-round AWS en GCP-certified en zijn zowat alle 'zakmes scriptjes' op kantoor voorzien van mijn persoonlijke tag. puntjes 2 en 4 zijn dus al beantwoord. Puntje 3 is vrij irrelevant, een social media manager gaat uiteraard wel social media accounts hebben. Een account-schuw persoon gaat voor zo'n job nooit solliciteren. Puntje 1 is iets wat je sowieso pas te weten komt bij een face-to-face gesprek. 'Sociaal' zijn op de werkvloer heeft niets met social media te maken. Je kan perfect '1000' vrienden hebben op facebook en toch een enorme bekrompen klootzak zijn, en iemand met een facebook-vriendenkring van 20 mensen kan de meest aangename persoon op de planeet zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Tokkes op 18-12-2019 18:30 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een vriend die "accountvrees" heeft. Die heeft tijdens zijn sollicitatieprocedure wel LinkedIn gemaakt en daarna weer verwijderd. Hij maakt het zichzelf lastiger dan nodig. Tegenwoordig word je nou eenmaal nagetrokken op internet.

Overigens mag je ook wel eens over je eigen niveau nadenken als je klimaatsceptici(klimaatontkenners voor antifa?) in hetzelfde rijtje plaatst als holocaustontkenners. Maar dat ter zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
Tokkes schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:24:
[...]

Kan het gewoon niet geloven dat na alles wat er met FB aan de hand is geweest, er nog steeds mensen, zelfs op (Go)T, dan maar suggereren om alsnog een (dood) profiel aan te maken.
Als ik tweakers moet geloven heeft Mark Zuckerburg sowieso al een vuistdik naslagwerk over die vriend van TS en mailt hij dat hoogstpersoonlijk door naar elke werkgever die vriend van TS benadert. Is geen Facebook account voor nodig.

Ik heb zelf heel lang geen Facebook gehad, maar ben uiteindelijk ook maar overstag gegaan als het toch niet uitmaakt. Kon ik meteen een petitie tekenen tegen de camera bij de ingang van de spyshop waar ik regelmatig kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Sharky schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:25:
[...]

You can't have your cake and eat it. Mensen zijn gewend dat bijna iedereen wel een profiel heeft, privé of zakelijk. Als je willens en wetens geen profiel hebt moet je je niet beklagen dat mensen daarom jou niet kiezen omdat ze niet meer over je kunnen vinden.

[...]

Een koe is een dier, een dier geen koe. Ik denk dat je best doorhebt dat het genuanceerder is dan dat. Vooral omdat het iemand is met een ICT-opleiding die solliciteert op ICT-functies. Als je de indruk wilt wekken dat je bijblijft op het vlak van technologisch nieuws en ontwikkelingen is LinkedIn denk ik een goed begin.
Betere plekken om te beginnen die niet zozeer social network-gericht zijn: Github/bitbucket/gitlab/stackoverflow/serverfault/(andere stack exchange).

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Je denkt toch werkelijk niet dat de hr medewerker op Github gaat zitten speuren.
Die hr persoon maakt de voorselectie voor wat werkelijk naar de toekomstig leidinggevende gaat. Die hr mederwerker wil gewoon een LinkedIn profiel.

Als je aan het solliciteren bent heb je niet zo veel te willen.
Jij wil ergens werken en daar moet je naar schikken om dat voor elkaar te krijgen. Zo heb je ICTers die denken dat het acceptabel is om ongewassen kop bij ICT consultancy/detachering bedrijven te komen. Terwijl die denken zo iemand kunnen naar niemand(klanten) toe sturen.

Dan kan je een gouden pik hebben maar je wordt niet aangenomen.

[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 18-12-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor die bedrijven wel kennelijk. Een vriendin van mij is recruiter en die zegt glashard dat mensen die geen LinkedIn profiel hebben onderaan de stapel verdwijnen. Dat kun je niet eerlijk vinden, maar als dit gangbaar blijkt te zijn dan is het kiezen of delen.

Maar ik zou eerst proberen te achterhalen wat de reden voor afwijzing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:13

SomerenV

It's something!

Een vriend van me zoekt werk maar hij word bijna nooit uitgenodigd voor een solicitatiegesprek. Hij heeft HBO ICT gestudeerd (welke richting weet ik niet precies) en heeft de juiste papieren (zegt hij, dus ik neem aan dat het zo is). Ook is hij goed getraind in solicitatiegesprekken en hij claimt dat deze altijd goed gaan (zowel de getrainde als niet getrainde). Zijn CV ziet er verder ook goed uit (professioneel, maar ook niet te gek). Verder kan racisme het ook niet het probleem zijn. Dit speelt +/- een jaar zo.
Dat het niet loopt met solliciteren kan echt enorm veel redenen hebben, al helemaal omdat wat hij zegt mogelijk niet eens helemaal klopt. Een wat ongure naamgenoot kan, maar hoeft niet. Hoe is hij qua uiterlijke verzorging? Hoe is hij in de omgang? Hoe is hij sociaal? Hoe praat hij? En zo kun je nog wel even doorgaan. Een studie of papieren zeggen ook bar weinig. Genoeg HBO'ers die absoluut niet als dusdanig overkomen en genoeg mensen met de beste papieren zonder werkervaring. Dan ben je gewoon gezien als je qua functie te hoog inzet.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 18-12-2019 21:05 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Beetje tegenstrijdig 'sollicatiegesprekken gingen goed', maar wordt toch niet uitgenodigd? Het ligt aan alles, behalve ik, ik ben fantastisch. Oh en een LinkedIn profiel maak ik niet aan.

Ik krijg het idee dat er veel meer speelt. Onrealistische eisen? Salaris? Communicatief niet vaardig genoeg?

Weet je hoe het verhaal klinkt? Als een IT'er met een bord voor zijn kop. Ik heb genoeg mensen meegemaakt die zichzelf fantaaastisch vinden en dat niet zijn (naar mijn bescheiden mening).

En het probleem word alleen maar groter: net afgestudeerd, maar wel een iets van een jaar al geen werk? Dat is verdacht...

Dus bord voor kop in combinatie met misschien selectief solliciteren ook nog? Loop bij een willekeurige detacheerder binnen en je kan de volgende dag beginnen.
Over mij kan je ook amper, bijna niets vinden op het net.

Desondanks ben ik all-round AWS en GCP-certified en zijn zowat alle 'zakmes scriptjes' op kantoor voorzien van mijn persoonlijke tag
Maar jij hebt werkervaring, dan telt je cv veel zwaarder mee. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit mijn diploma's hoeven laten zien en toch altijd braaf meegenomen. Alleen het cv wordt bekeken en hoe je overkomt in het sollicatiegesprek.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:47:
Ik zou het gebrek aan succes bij het solliciteren eerlijk gezegd eerst in anderen oorzaken zoeken; ik vind het nogal een stretch om aan te nemen dat je: 1) én gegoogled wordt, 2) én 'ze' je naamgenoot's Twitter / FB vinden, 3) én aannemen dat er maar één hondje is die Fikkie heet, 4) én daar vervolgens reden in zien om überhaupt iemand af te schrijven. Note: Alle vier de aspecten moeten elke keer tesamen voorkomen.
Lijkt mij redelijk aannemelijk dat 1 vaak gebeurd. Als daarbij 2 de eerste resultaat is, dan gebeurd 2 dus automatisch ook. Niemand gaat Googlen om dan niet op de eerste resultaten te klikken. Dus dan gaan we van 4 dingen die moeten gebeuren naar 3. Als er vervolgens maar één account te vinden is van iemand in ruwweg de juiste leeftijdsgroep, en je weet dat de gemiddelde IT'er minstens wel een LinkedIn heeft, dan is de aanname dat hij het is heel snel gemaakt. En als ik een eerste schifting moet maken en ervan uitga dat iemand een holocaust ontkenner is, dan zou ik ook die niet meenemen.

Dus natuurlijk zijn er nog wel meerdere stappen die moeten gebeuren, maar zo onwaarschijnlijk lijkt het mij niet. Dat gezegd hebbende, als hij dus nog geen eens aan sollicitatiegesprekken toekomt lijkt het mij ook niet vreemd als TS dan checkt wat voor een brieven + CV hij stuurt op wat voor een functies.

Overigens zijn dit soort zaken nou juist ook onderdeel ervan waarom als je flink inzet op je privacy ik zou aanraden zeker wel een LinkedIn profiel te hebben. Ja, het kost je wat van je privacy, maar op die manier zorg jij dat jij beslist wat andere mensen over je vinden, ipv dat ze denken dat je iemand anders bent, of dat ze doorzoeken tot de vierde pagina van Google waar staat hoe je 15 jaar geleden een keer tegen het lokale standbeeld in je dorp aan het plassen was.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sissors schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:55:
[...]

Lijkt mij redelijk aannemelijk dat 1 vaak gebeurd.
Mij dus niet :) Het is nl niet toegestaan, en vooral grotere organisaties en/of organisaties met een dedicated HR-afdeling zullen dit heus wel weten. Het zal ongetwijfeld gebeuren, maar zeker niet in 100% van de gevallen en dus kan dit al niet de reden zijn dat ie nooit wordt uitgenodigd. Imho ;)
Als er vervolgens maar één account te vinden is van iemand in ruwweg de juiste leeftijdsgroep, en je weet dat de gemiddelde IT'er minstens wel een LinkedIn heeft, dan is de aanname dat hij het is heel snel gemaakt.
Ook daar ben ik het niet mee eens :P want mijn beeld van 'de gemiddelde IT-er' is helemaal niet dat ie een openbaar LinkedIn / FB / Twitter account heeft.

Maar goed, het is allemaal een beetje gebaseerd op aannames en gevolgtrekkingen die niet of nauwelijks te controleren zijn. Bovendien is het ook nog eens besides the point: Ik zou gewoon eerst alle overige mogelijke oorzaken uitsluiten voordat je oplossingen gaat bedenken voor (imho) vrij vergezochte redenen. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er meerdere overige oorzaken zijn die niet serieus genomen worden :P

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 19-12-2019 08:16 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:56:
[...]

Dit. En dat komt echt niet raar over :) ik zou dat op prijs stellen als ik iemand aan het interviewen ben.
Speur jij dan echt het internet af op zoek naar informatie over iemand? Je weet hopelijk dat je op die manier alles behalve een goed beeld van iemand krijgt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Een keuze die van geen enkele invloed zou mogen zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de maatschappij.
Of je knap bent of lelijk ook niet. Of je wit of zwart bent ook niet. Of je man of vrouw bent ook niet. Maar die zaken kunnen allemaal voor of tegen je werken. Dan is het niet hebben van een LinkedIn account er tenminste eentje waar je veel invloed op hebt.
Tja. Als je daar bezwaren tegen hebt; prima. Maar en bezwaren hebben, en klagen dat je niet aangenomen wordt, dan moet je gewoon een keuze maken.
naitsoezn schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:13:
Mij dus niet :) Het is nl niet toegestaan, en vooral grotere organisaties en/of organisaties met een dedicated HR-afdeling zullen dit heus wel weten.
Waar is iemand Googlen niet toegestaan? Ik check van een sollicitant altijd ook hun LinkedIn, en dat doe ik door gewoon z'n naam in te typen in m'n addressbar en dan de LinkedIn link aan te klikken.
fsfikke schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:18:
Speur jij dan echt het internet af op zoek naar informatie over iemand? Je weet hopelijk dat je op die manier alles behalve een goed beeld van iemand krijgt.
Ik vind het altijd wel bijzonder hoe populair dit soort hellend vlak drogredenaties zijn hier op GoT. Het gaat niet om "het internet afspeuren". Als je ergens solliciteert is de kans erg groot dat je naam in Google gegooid wordt, alleen al om op je LinkedIn profiel te komen. Ze kijken echt niet verder dan de eerste 3 hits ofzo, maar daar wordt echt wel naar gekeken.

[ Voor 83% gewijzigd door Hydra op 19-12-2019 08:32 ]

Verwijderd

fsfikke schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:18:
[...]

Nee, ik speur het internet niet af. Maar als ik op een CV of Cover Letter zou zien dat iemand aangeeft "extr. naamgenootje ben ik nie" dan zou ik die proactieve houding op prijs stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:13:
[...]

Mij dus niet :) Het is nl niet toegestaan, en vooral grotere organisaties en/of organisaties met een dedicated HR-afdeling zullen dit heus wel weten. Het zal ongetwijfeld gebeuren, maar zeker niet in 100% van de gevallen en dus kan dit al niet de reden zijn dat ie nooit wordt uitgenodigd. Imho ;)
Het op zoeken van openbare informatie op het internet over een sollicitant is niet toegestaan :?

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickboy333
Oh, oh. Don't shoot the messanger :) Ik kan niet beoordelen of hij het wel/niet goed doet omdat ik er nooit bij ben geweest. Ik schrijf alleen maar wat hij claimt. Het kan natuurlijk iets anders zijn maar, dat weet ik simpelweg niet.

En nee, het gaat niet over mezelf. Ik loop nu stage en moet nog een jaar voor mijn opleiding milieuwetenschappen. (bovendien als je mijn naam Google't komt je geen extremist tegen) Solicitatietips zijn natuurlijk altijd welkom maar hou het spv ontopic :)

Ik weet niet hoe zijn solicitaties zijn gegaan die hij wel heeft gehad. Het enige wat ik kan beoordelen is dat zijn brieven en CV er goed uitzien en er geen gekke taal/spelfouten inzitten (maar goed, mijn OP zal ook wel bomvol fouten staan :)). Verder is hij niet socially akward en kan hij met andere mensen prima een gesprek beginnen. Het is "un gezellige" zoals we dat in Brabant noemen. Maar of dat ook tijdens een solicitatiegesprek zo isof dat hij er dingen zomaar uitfloept weet ik niet. Hij claimt van niet.

Een belangrijk dingetje wat ik vergeten ben te melden is dat, als hij belt hij een standaard andwoorden krijgt zoals "je bent niet geschikt" of "je bent niet de persoon die we zoeken". Of hij dan doorvraagt weet ik niet.

Dus tja, dit is ons vermoeden en het vermoeden van een paar andere. Maar of dit het probleem is... Tja......

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ook is hij goed getraind in sollicitatiegesprekken en hij claimt dat deze altijd goed gaan (zowel de getrainde als niet getrainde).
Als ik even op de stoel van de werkgever ga zitten (zit ik regelmatig):
Elke sollicitant heeft met mij een goed gesprek.
Als er iemand hakkelend, stotterend en zonder goed verhaal zit, dan gaan we ervoor zorgen dat de andere kant zich eerst op z'n gemak voelt. Ik blijf 60 minuten 'werken' om zoveel mogelijk info te krijgen.

Dingen die ik bijvoorbeeld meeneem:
Hoe lang duurt het voordat de initiële spanning afneemt. Te kort en te lang zijn niet goed.
Hoe 'flexibel' denkt iemand, bijvoorbeeld door te peilen naar werk buiten werktijd, andere werkzaamheden. (Collegealiteit)

Een technisch 'fout' antwoord lig ik niet wakker van. Een 'star' antwoord wel. Zoals 'Absoluut geen social media'

Social media is super waardevol voor heel veel mensen. Bijvoorbeeld om contacten buiten je eigen grenzen te leggen. Groepen voor zeldzame ziektes bijvoorbeeld.

En hoe dit relevant is voor je werkveld als IT-er? Soms is het meest klote bagger pakket (Excel >:) ) het enige dat een afdeling laat werken.
Dan zit ik niet te wachten op een 'weiger IT-er' die niet snapt dat deze groep eerst moet worden geholpen, voordat de stekker eruit gaat. Met argumenten voor management.
Niet boos en 'principieel'.

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
We kunnen hier 101 redenen bedenken waarom iemand niet aangenomen word maar zonder feedback is het wat los gokken natuurlijk.

"Hij heeft HBO ICT gestudeerd (welke richting weet ik niet precies) en heeft de juiste papieren (zegt hij, dus ik neem aan dat het zo is). Ook is hij goed getraind in sollicitatiegesprekken en hij claimt dat deze altijd goed gaan"

Wat ik hier mogelijk nog uit kan afleiden, ik zeg niet dat het zo is, is dat hij het idee heeft, ik heb de juiste papieren, ik heb hier een vlotte babbel, ik zal die job hier eens doen.
Schoolverlaters hebben vaak wel wat die instelling dat ze het gemaakt hebben, ze hebben immers een diploma waar ze jaren voor gewerkt hebben om vervolgens trots bij de werkgever te zitten om als beloning hun job in ontvangst te nemen.

Als dat de instelling is, werkgevers zijn hier allergisch aan, het juiste papiertje geeft je een voordeel maar voor de rest ben je nog altijd een schoolverlater waar je als werkgever veel tijd in moet steken om het te kneden, in te werken en te begeleiden. Gezien er nogal redelijk wat schoolverlaters zijn die met een totaal verkeerd beeld zitten is dat sowiezo het eerste wat een potentiele werkgever gaat uitvissen bij een schoolverlater.
De realiteit is dat met alle diploma's van de wereld je onderaan de ladder start aan een (iets hoger) startersloon. Het verschil tussen wel/geen diploma zie je zowel voor jobinhoud als loon pas na pakweg 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 18:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Nu is mijn vraag, wat kan hij er tegen doen? Ik wil de beste man graag helpen.
wat wil je nu precies weten?

Hoe je het beste met die vriend verder om kunt gaan, die kennelijk de frustratie heeft dat hij geen werk kan vinden?

Mijn advies zou vooral zijn om een ander gespreksonderwerp te vinden... kennelijk praat die vriend niet graag over het gegeven dat hij geen werk vind, zo heel diepgaand zijn die gespekken ok niet en jou intersseert het verder niet eens dusdanig dat je ook weet wat voor opleiding hij gedaan heeft.

Ik heb het idee ook dat je misschien moet afstappen van het idee 'dat jij die vriend moet helpen ermee'.
Tenzij je hem werkelijk bv via je eigen netwerk aan een 'kruiwagen' kan helpen, een via-via/ons-kent-ons contact om iemand aan een baankans te helpen, maar dan zou je wel moeten weten wat zn opleiding nu exact is en op welk soort werk hij zich aanbied

ik vermoed zelf een beetje dat dat verhaal over de mysterieuze naamgenoot gewon een 'afleiding' is, om maar verder niet dieper in te gaan op een probleem dat kennelijk al frustrerend genoeg is...
Ongetwijfeld wil die vriend niet iedere keer weer moeten uitleggen _waarom_ hij geen werk gevonden heeft, en ik kan me wel wat erbij voorstellen, het legt een onprettige druk op iemand als erg vaak daarnaar gevraagd wordt en iedereen wil weten "of je al een baan gevonden hebt", door mensen die zich verder hoguit oppervlakkig voor je werk interesseren.

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 19-12-2019 12:02 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RM-rf schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:00:
[...]

Hoe te dealen met een dergelijke omstandigheid waarbij een naar persoon met dezelfde naam actief is om sociale media. De rest van je post is puur gebaseerd op aannames die totaal uncalled for zijn. Reageer dan niet...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

Sharky schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:51:
[...]

Om te laten zien dat er blijkbaar twee mensen met die naam zijn, maar dat de één normaal doet en de ander een steekje los heeft

[...]

Je hebt het niet nodig, maar als iemand een net LinkedInprofiel heeft heb ik het gevoel dat hij z'n carriere serieus neemt. Je mag het helemaal zelf weten, maar je moet denk ik accepteren dat mensen het tegenwoordig normaal vinden dat je meer over jezelf wilt vertellen online. Dat kun je nog zo raar vinden, het is niet anders.
Hier ben ik het wel mee eens, mijn LinkedIn is gewoon ook een uitgebreide versie van mijn CV. Dus alleen werkzaken komen daar op en ook alleen contactpersonen die ik op de één of andere manier via mijn werk heb leren kennen. Filmpjes van de hond van de buurvrouw hoef ik daar niet op mijn feed.

Mijn Facebook is voor privé zaken en die staat voor iedereen waar ik geen vriendjes van ben, ook redelijk dicht behalve wat algemene informatie.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:31

snmght

imho dan he

Tsja organisaties mogen je niet gaan opzoeken op social media als ze dat niet op voorhand kenbaar maken (mag ook in de vacaturetekst). Maar in de praktijk gebeurd dat wel gewoon en kan ik me indenken dat het er toe leidt dat hij niet uitgenodigd wordt.

Ik zou het persoonlijk gewoon in de brief kort toelichten. Er zijn organisaties die de brief niet goed lezen of eerst op social media kijken. Bij dergelijke organisaties wil je toch al niet werken. ;)

Ik heb precies omgekeerde: mijn naamgenoot is een succesvolle Nederlandse CEO die erg actief is op met name LinkedIn. Die komt erg prominent in beeld als je mijn naam opzoekt. Verder kom ik er ook wel tussen en zijn mijn accounts gelukkig in orde, ben ik niet zwakbegaafd en ook geen holocaust-ontkenner. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door snmght op 19-12-2019 13:08 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
RM-rf schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:00:
[...]

Hoe je het beste met die vriend verder om kunt gaan, die kennelijk de frustratie heeft dat hij geen werk kan vinden?

Mijn advies zou vooral zijn om een ander gespreksonderwerp te vinden... kennelijk praat die vriend niet graag over het gegeven dat hij geen werk vind, zo heel diepgaand zijn die gespekken ok niet en jou intersseert het verder niet eens dusdanig dat je ook weet wat voor opleiding hij gedaan heeft.

Ik heb het idee ook dat je misschien moet afstappen van het idee 'dat jij die vriend moet helpen ermee'.
Tenzij je hem werkelijk bv via je eigen netwerk aan een 'kruiwagen' kan helpen, een via-via/ons-kent-ons contact om iemand aan een baankans te helpen, maar dan zou je wel moeten weten wat zn opleiding nu exact is en op welk soort werk hij zich aanbied

ik vermoed zelf een beetje dat dat verhaal over de mysterieuze naamgenoot gewon een 'afleiding' is, om maar verder niet dieper in te gaan op een probleem dat kennelijk al frustrerend genoeg is...
Ongetwijfeld wil die vriend niet iedere keer weer moeten uitleggen _waarom_ hij geen werk gevonden heeft, en ik kan me wel wat erbij voorstellen, het legt een onprettige druk op iemand als erg vaak daarnaar gevraagd wordt en iedereen wil weten "of je al een baan gevonden hebt", door mensen die zich verder hoguit oppervlakkig voor je werk interesseren.
Ik denk dat mijn OP wel vrij duidelijk is. Is er een manier om te voorkomen dat je in verband word gebracht met een mafklapper zonder zelf facebook/Twitter/LinkedIN te gebruiken.

En nee ik ga hem niet van top tot teen ondervragen over alle details. Hij heeft het me verteld en ik heb deze post op GoT gezet in de hoop dat er nog andere ideeen waren. Indien dit niet zo is dan is dat maar zo. Verder kan ik alleen aanmenen wat hij zegt. Als hij zegt dat het goed gaat, okey. Maar als dat niet blijkt te zijn dan is het zijn eigen probleem. Ik kan niet meekijken tijdens een solicitatie. Wat me opviel is dat hij nooit fatsoenlijke feedback kreeg en toen ben ik op zijn naam gaan Googelen. Dus, tja.... Het is een aaname.

Dus aanames dat het aan zijn solicitatie zelf ligt zijn vrij offtopic. Hij heeft trainingen gehad en als hij liegt over het resultaat van die trainingen tegen mij dan is dat zijn probleem.

Bovendien zijn die gesprekken maar een handje vol. Drie gesprekken maar als ik me het goed herinner. De rest zijn allemaal afwijzingen vanuit de solicitatiebrief ronde.

Dus graag het verzoek om te stoppen met dit soort aanames. Het is offtopic en ik kan er niks mee.

TIME TO UPGRADE !!!

• RM-rf
  • Laatst online: 18:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

rickboy333 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:06:
[...]

Dus aanames dat het aan zijn solicitatie zelf ligt zijn vrij offtopic. Hij heeft trainingen gehad en als hij liegt over het resultaat van die trainingen tegen mij dan is dat zijn probleem.
eventjes ter verduidelijking.. als je in mijn post lees dat ik uitspraken doe over de persoonlijke situatie van je vriend, heb je mn post geheel verkeerd begrepen..

Ik doe nu juist daar helemaal geen uitspraak over omdat daar helemaal niks over te zeggen valt.
hij post hier niet en ik lees zelfs niet in je post dat hij om hulp vraagt, enkel dat je hem 'wil helpen'

dat kan heel net van je zijn, maar wat ik uitleg is dat soms personen niet de hele tijd geholpen willen worden, en zeker iemand die momenteel in sollicitatieprocedure's zit ook niet erop zit te wachten om alle ins en outs aan anderen te vertellen.

Wat dan al vaak uitmond op anderen die uitspraken gaan doen over 'waarom iemand maar geen baan vind...'.
Iets dat erg 'beschuldigend' kan gaan werken, zelfs als de mensen die dat afvragen het goed bedoelen en ze vooral hun meeleven willen tonen.
En iemand die al de frustratie van enkele afwijzingen ook nog de extra ergernis oplevert om dat telkens weer aan anderen te moeten uitleggen of nog erger, antwoord te moeten geven op de goedbedoelde vraag van erden 'maar waarom dan...?'

Soms gebeurt dat gewoon, daaraan kan ook soms dom toeval meespelen; beste is gewoon positief te blijven ..
Maar als vriend zou ik je ook aanraden iig af te wegen of je medeleven hier wel zo gewenst is... in veel gevallen is het helemaal niet zo prettig van veel mensen in je sociale omgevingen en van familie/vriende de hele tijd om updates gevraagd te worden..

wat betreft die erg vergezochte issue van een naamsgenoot op sociale media...Nee, dat kan nooit eem dusdanige alomtegenwoordige invloed hebben... alhoewel het best kan passen bij allerhande mogelijkheden waarom op een bepaald punt kennelijk een andere kandidaat net de voorkeur krijgt, zal het nooit altijd zo zijn en het is nutteloos zulke factoren die buiten je invloed liggen te willen beinvloedden.

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 19-12-2019 13:59 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Zoals je wel vaker op GoT ziet is het 'beste' en meest pragmastische antwoord op de vraag al lang en breed gegeven, in de eerste reactie na post van TS. Als vriend van TS dat niet wil, om wat voor reden dan ook, dan houdt het op. Voor vrijwel elke oplossing die aan wordt gedragen komt er een ander excuus waarom die oplossing niet kan. Volgens mij vindt die vriend het wel prima dat hij een (voor zichzelf) overtuigende reden heeft waarom hij niet wordt aangenomen. Kan hij de schuld lekker buiten zichzelf leggen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• rickboy333
RM-rf schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:55:
[...]

eventjes ter verduidelijking.. als je in mijn post lees dat ik uitspraken doe over de persoonlijke situatie van je vriend, heb je mn post geheel verkeerd begrepen..

Ik doe nu juist daar helemaal geen uitspraak over omdat daar helemaal niks over te zeggen valt.
hij post hier niet en ik lees zelfs niet in je post dat hij om hulp vraagt, enkel dat je hem 'wil helpen'

dat kan heel net van je zijn, maar wat ik uitleg is dat soms personen niet de hele tijd geholpen willen worden, en zeker iemand die momenteel in sollicitatieprocedure's zit ook niet erop zit te wachten om alle ins en outs aan anderen te vertellen.

Wat dan al vaak uitmond op anderen die uitspraken gaan doen over 'waarom iemand maar geen baan vind...'.
Iets dat erg 'beschuldigend' kan gaan werken, zelfs als de mensen die dat afvragen het goed bedoelen en ze vooral hun meeleven willen tonen.
En iemand die al de frustratie van enkele afwijzingen ook nog de extra ergernis oplevert om dat telkens weer aan anderen te moeten uitleggen of nog erger, antwoord te moeten geven op de goedbedoelde vraag van erden 'maar waarom dan...?'

Soms gebeurt dat gewoon, daaraan kan ook soms dom toeval meespelen; beste is gewoon positief te blijven ..
Maar als vriend zou ik je ook aanraden iig af te wegen of je medeleven hier wel zo gewenst is... in veel gevallen is het helemaal niet zo prettig van veel mensen in je sociale omgevingen en van familie/vriende de hele tijd om updates gevraagd te worden..

wat betreft die erg vergezochte issue van een naamsgenoot op sociale media...Nee, dat kan nooit eem dusdanige alomtegenwoordige invloed hebben... alhoewel het best kan passen bij allerhande mogelijkheden waarom op een bepaald punt kennelijk een andere kandidaat net de voorkeur krijgt, zal het nooit altijd zo zijn en het is nutteloos zulke factoren die buiten je invloed liggen te willen beinvloedden.
Als je aangeeft dat ik niet zijn persoonlijke psychiater/loopbaanbegeleider moet zijn, maak je maar geen zorgen :)

We hadden het er over toen we aan het poulen waren. Ik heb snel naar zijn CV gekeken en dat zag er goed uit, wat vregen gesteld en daarop gaf hij antwoord. Toen heb ik dit topic geopend om te kijken of er nog wat oplossingen waren. Die PS onderaan een solicotatiebrief is een goede tip geweest en die heb ik doorgeappt. Meer heb ik niet gedaan.

We zullen zien of het werkt :)

TIME TO UPGRADE !!!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 08:12

Basszje

Reisvaap!]

De andere kant van geen profiel aanmaken is een verzoek neerleggen bij de profielboeren om te stoppen met 'smaad' en die profielen van naamgenoot weg te halen. Zou ook best kunnen dat die ook nog in overtreding zijn met de regels daar. Tenzij je goede blafbrieven kan schrijven is dat wel de weg van de lange adem.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• .oisyn
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Basszje schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:01:
De andere kant van geen profiel aanmaken is een verzoek neerleggen bij de profielboeren om te stoppen met 'smaad' en die profielen van naamgenoot weg te halen.
Het is ook gewoon onzin. Namen zijn niet uniek.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wintervacht schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:21:
[...]

Tja, ik heb ook geen Farcebook of Tweeter accounts, omdat ik het allemaal onzin vind.
LinkedIn heb ik wel, lang lang geleden aangemaakt toen het allemaal nog in de beginfases zat, maar nu toch wel enorme spijt van. Je wordt overspoeld met berichtjes van recruiters en aquisitie, ik werd laatst zelfs gebeld door iemand die zag dat er bij een vacaturesite iets open stond, ik toevallig daar werk en dus belde hij mij maar. In plaats van even naar het algemeen nummer te bellen of nog beter, gewoon te reageren op de vacature.
Je kan je LinkedIn account gewoon afschermen waardoor je de volledige achternaam niet meer ziet, alleen de voorletter. Telefoonnummer zou ik er sowieso niet op zetten natuurlijk.

En desnoods kan je het ook nog sluiten ;)

Sindsdien ik dat heb gedaan (achternaam afschermen) krijg ik een stuk minder ongewenste salesbenaderingen op mijn werk email (is simpelweg voornaam.achternaam@bedrijfsnaam.com dus dat is te makkelijk te achterhalen).

Helaas is LinkedIn inderdaad vrij onmisbaar tegenwoordig dus ik heb het ook nog wel - met tegenzin. Twitter nooit gehad en FB al jaren geleden opgezegd, geen enkel negatief issue mee gemerkt bij sollicitaties. De helft van mijn collega's heeft ook geen facebook, we hadden het er laatst nog over. Dus dat lijkt me niet zo'n probleem. LinkedIn inderdaad wel.

Trouwens @TS: Het klinkt wel alsof die vriend een 'gat' in zijn CV heeft nu, dat zou er ook iets mee te maken kunnen hebben?

PS: Ik zou het ook wel heel vervelend vinden als iemand met dezelfde naam dit zou doen idd. Het zal je maar gebeuren. Buiten werkgevers denk ik ook wel dat andere mensen dit zullen opmerken.
TheGhostInc schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:47:
[...]
Een technisch 'fout' antwoord lig ik niet wakker van. Een 'star' antwoord wel. Zoals 'Absoluut geen social media'

Social media is super waardevol voor heel veel mensen. Bijvoorbeeld om contacten buiten je eigen grenzen te leggen. Groepen voor zeldzame ziektes bijvoorbeeld.

En hoe dit relevant is voor je werkveld als IT-er? Soms is het meest klote bagger pakket (Excel >:) ) het enige dat een afdeling laat werken.
Dan zit ik niet te wachten op een 'weiger IT-er' die niet snapt dat deze groep eerst moet worden geholpen, voordat de stekker eruit gaat. Met argumenten voor management.
Niet boos en 'principieel'.
Ik vind het wel een beetje vreemd dat je een principiele beslissing van iemand voor zichzelf (geen social media) doortrekt naar een idee dat hij/zij daarom bepaalde mensen niet zou willen helpen, zelfs met die dingen. In mijn ervaring zijn juist de mensen met principes het meest open voor mensen die er anders over denken, juist omdat ze er diep over nagedacht hebben en weten dat er andere meningen bestaan.

Ik heb zelf geen openbare social media meer (buiten LinkedIn dus) vanwege de datamining er op. Maar op mijn werk ben ik wel heel erg actief op onze interne Yammer, heb hem altijd open staan en help mensen als ik even 5 minuten heb, ook als het 's avonds of in het weekend is. En ik zie de kracht van het platform: Snelle interactie en publieke collaboratie (mensen helpen elkaar ook met problemen). Het is alleen dat ik de nadelen van de openbare platformen te groot vind sinds het Cambridge Analytica gebeuren. En ik zit nog steeds op fora zoals hier en Reddit omdat je daar gewoon anoniem kan zijn.

Dus ik zou dat zeker niet zo negatief zien als mensen per se geen social media willen hebben. Ik zou het juist als een pre zien, dat ze onder sociale druk toch hun eigen beslissing durven te maken.

Ander voorbeeld: Voor mezelf heb ik totaal geen scheiding van werk/prive tijd. Flexibiliteit vind ik helemaal top (vooral met mijn wereldwijde taken). Maar iemand die daar wel waarde aan hecht ga ik ook onder geen voorwaarde buiten werktijden bellen. Principes betekent niet dat je geen andere meningen respecteert :)

[ Voor 57% gewijzigd door GekkePrutser op 19-12-2019 17:58 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou wel een account aanmaken speciaal voor werkgevers met een profielfoto en woonplaats en verder hoeft er denk ik niks in te staan dat ze zien dat het twee verschillende mensen zijn. De rest kun je gewoon niet publiek maken, dan hoef je ook geen vrienden te accepteren enzo. En zet dezelfde foto dan op je CV.

Het lijkt me beter dan het alternatief. Een disclaimer in elke solicitatie dat je deze persoon niet bent. Ik weet ook niet of zo'n disclaimer in je voordeel werkt. Mijn naam is x (niet te verwarren met de gelijknamige terrorist en staatsvijand).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TheGhostInc
  • Niet online
GekkePrutser schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:32:
[...]

Ik vind het wel een beetje vreemd dat je een principiele beslissing van iemand voor zichzelf (geen social media) doortrekt naar een idee dat hij/zij daarom bepaalde mensen niet zou willen helpen, zelfs met die dingen. In mijn ervaring zijn juist de mensen met principes het meest open voor mensen die er anders over denken, juist omdat ze er diep over nagedacht hebben en weten dat er andere meningen bestaan.

[...]

Dus ik zou dat zeker niet zo negatief zien als mensen per se geen social media willen hebben.
Als ik in een sollicitatie erachter kom dat iemand zo principieel is, dan is dat wel een dingetje. Je kunt immers heel eenvoudig dit in het midden houden:
'Ik heb niks met social media'

Vergelijk het met 'Wil je koffie of thee?'
'GATVER koffie'
'Lekker kopje thee'

Daarnaast is social media meer dan facebook of linkedin, zoals je zelf al aangeeft.
En een sollicitatie gesprek is goed als je de baan krijgt (of een hele duidelijke reden waarom de andere kandidaat beter was).

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:00:
[...]

Als ik in een sollicitatie erachter kom dat iemand zo principieel is, dan is dat wel een dingetje. Je kunt immers heel eenvoudig dit in het midden houden:
'Ik heb niks met social media'

Vergelijk het met 'Wil je koffie of thee?'
'GATVER koffie'
'Lekker kopje thee'

Daarnaast is social media meer dan facebook of linkedin, zoals je zelf al aangeeft.
En een sollicitatie gesprek is goed als je de baan krijgt (of een hele duidelijke reden waarom de andere kandidaat beter was).
Okee ik snap nu beter wat je bedoelt. Maar dat zie ik niet zozeer als een principieel persoon, maar meer de manier waarop deze de keuzes brengt en de discussie aangaat (confronterend en veroordelend, zonder reden). Meer een houding probleem. Dat zou ik ook wel een minpunt vinden ja, al zou ik het standpunt 'ik heb niks met social media' niet zo zien, maar 'GATVER' wel :)

Waar ik meer aan dacht was iemand die zegt: "Ik drink geen koffie, want er worden arbeiders uitgebuit in Afrika" (Weet niet of dat zo is maar ik noem maar wat). Of iemand die vegetarier is vanwege dierenleed.

Meelopers hebben we helaas al genoeg in de IT. Ik vind het zelf altijd wel een plus als iemand echt een visie heeft en zich niet geremd voelt om verbeteringen aan te geven. Out of the box thinking enzo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als je je vriend echt wilt helpen (of een poging daartoe) ga dan eens gewoon het gesprek met hem aan onder het genot van een drankje...
Probeer te achterhalen welke studie hij heeft gedaan (ook gewoon uit interesse vanuit jullie vriendschap) en op wat voor functies dat hij solliciteert. Ik heb namelijk het idee, dat zijn studie niet goed aansluit bij de functies. Dan kan je CV er nog zo goed uit zien, als jij de ICT studie "computer in elkaar zetten" hebt gevolgd en je gaat vervolgens solliciteren op ICT jobs als "ICT Specialist JAVA" dan is het simpelweg geen match.
De ICT is groot, dus niet iedere ICT studie sluit aan bij een ICT baan.

Ik zou het eerst in die hoek zoeken, voordat je denkt dat een ander er mee te maken heeft... Ik vind het persoonlijk nogal vergezocht.

just my 2 cents

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:28:

Overigens mag je ook wel eens over je eigen niveau nadenken als je klimaatsceptici(klimaatontkenners voor antifa?) in hetzelfde rijtje plaatst als holocaustontkenners. Maar dat ter zijde.
Dat is inderdaad in the eye of the beholder.
Bij ons bedrijf (engineering) kun je bij een solicitatie beter niet vertellen dat je mee doet aan de klimaat hysterie.

Begin me nu af te vragen wie van de twee naamgenoten het probleem is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Baytep schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:49:
Bij ons bedrijf (engineering) kun je bij een solicitatie beter niet vertellen dat je mee doet aan de klimaat hysterie.
Als je in een sollicitatiegesprek gaat beginnen over "klimaathysterie" heb ik aan de andere kant ook weinig behoefte meer om met je samen te werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker, zo'n echo chamber als werkplek :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickboy333
Baytep schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:49:
[...]

Dat is inderdaad in the eye of the beholder.

Begin me nu af te vragen wie van de twee naamgenoten het probleem is.
Ligt er aan wat je verstaat onder "hysterie". Als je iemand bent die het oneens is met de huidige klimaatmaatregelen dan is dat te begrijpen. Als je met wetenschappijke onderbouwing komt die ook daadwerkelijk klopt dan is dat ook goed.

Maar als je zo'n figuur bent die het hele klimaatprobleem ontkent om bs redenen, dan heb ik geen behoefte meer om met je te praten. Zeker als je zo'n figuur bent die "denkt" alles te weten maar eigenlijk niet eens het verschil kent tussen Co2 en NH4. En dan ook nog eens iedereen die het niet met je eens is framen als "links" of "AFA".

Nou en dat deed deze persoon ook. (Plus holocoust ontkenning). Iedereen was volgens deze persoon "een afa" en het hele klimaatprobleem was volgens hem een duister complot om mensen Tesla's te laten kopen. Tja......als je zoiets leest zou je zo'n iemand niet in je bedrijf laten werken........

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:49

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

rickboy333 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:46:
Een belangrijk dingetje wat ik vergeten ben te melden is dat, als hij belt hij een standaard andwoorden krijgt zoals "je bent niet geschikt" of "je bent niet de persoon die we zoeken". Of hij dan doorvraagt weet ik niet.
rickboy333 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:06:
Wat me opviel is dat hij nooit fatsoenlijke feedback kreeg en toen ben ik op zijn naam gaan Googelen. Dus, tja.... Het is een aaname.
Als het gaat om een afwijzing om hem niet voor een sollicitatiegesprek uit te nodigen dan is het sowieso niet zo raar dat hij geen feedback krijgt. Dan ligt z'n cv op de afwijzingsstapel, daar gaan ze verder geen aandacht aan schenken.

Ik denk dat je er gewoon te hoge verwachtingen van hebt. Het gebeurt zo vaak dat je geen fatsoenlijke feedback krijgt. Dat is eerder regel dan uitzondering in mijn ervaring

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
rickboy333 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:50:
[...]

Ligt er aan wat je verstaat onder "hysterie". Als je iemand bent die het oneens is met de huidige klimaatmaatregelen dan is dat te begrijpen. Als je met wetenschappijke onderbouwing komt die ook daadwerkelijk klopt dan is dat ook goed.
Die eerste...
Wij "engineeren" in de groene richting, maar als je dat als motivatie gebruikt bij de solicitatie kun je verwachten behoorlijk doorgezaagd te worden (en een stuk wijzer naar buiten te gaan).
Maar als je zo'n figuur bent die het hele klimaatprobleem ontkent om bs redenen, dan heb ik geen behoefte meer om met je te praten. Zeker als je zo'n figuur bent die "denkt" alles te weten maar eigenlijk niet eens het verschil kent tussen Co2 en NH4. En dan ook nog eens iedereen die het niet met je eens is framen als "links" of "AFA".

Nou en dat deed deze persoon ook. (Plus holocoust ontkenning). Iedereen was volgens deze persoon "een afa" en het hele klimaatprobleem was volgens hem een duister complot om mensen Tesla's te laten kopen. Tja......als je zoiets leest zou je zo'n iemand niet in je bedrijf laten werken........
Dat is ook een lastig verhaal want als deze situatie bij een sollicitatie niet expliciet wordt besproken dan kan je nog zo mooi praten, maar is het voor HR niet uit te sluiten dat die mafkees niet de andere kant van het verhaal van de sollicitant is.

Maar als het probleem is dat je niet uitgenodigd wordt is het natuurlijk logisch om een vette disclaimer op je CV te zetten.

En sowieso, maak op z'n minst een serieus LinkedIn profiel aan en krijg wat recommendations etc... anders sta je niet 1-0, maar 2-0 achter.

Maar ja, nu je het zo zegt, Holocaust en Tesla's. Als je erover nadenkt best logisch.
Pagina: 1 2 Laatste