Wintervacht schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:21:
[...]
Tja, ik heb ook geen Farcebook of Tweeter accounts, omdat ik het allemaal onzin vind.
LinkedIn heb ik wel, lang lang geleden aangemaakt toen het allemaal nog in de beginfases zat, maar nu toch wel enorme spijt van. Je wordt overspoeld met berichtjes van recruiters en aquisitie, ik werd laatst zelfs gebeld door iemand die zag dat er bij een vacaturesite iets open stond, ik toevallig daar werk en dus belde hij mij maar. In plaats van even naar het algemeen nummer te bellen of nog beter, gewoon te reageren op de vacature.
En dat zelfs ondanks het feit dat de eerste zin op mijn LinkedIn profiel leest: "Ben u een recruiter? Schroom dan niet om mij niet te bellen!"
Je kan je LinkedIn account gewoon afschermen waardoor je de volledige achternaam niet meer ziet, alleen de voorletter. Telefoonnummer zou ik er sowieso niet op zetten natuurlijk.
En desnoods kan je het ook nog sluiten
Sindsdien ik dat heb gedaan (achternaam afschermen) krijg ik een stuk minder ongewenste salesbenaderingen op mijn werk email (is simpelweg voornaam.achternaam@bedrijfsnaam.com dus dat is te makkelijk te achterhalen).
Helaas is LinkedIn inderdaad vrij onmisbaar tegenwoordig dus ik heb het ook nog wel - met tegenzin. Twitter nooit gehad en FB al jaren geleden opgezegd, geen enkel negatief issue mee gemerkt bij sollicitaties. De helft van mijn collega's heeft ook geen facebook, we hadden het er laatst nog over. Dus dat lijkt me niet zo'n probleem. LinkedIn inderdaad wel.
Trouwens @TS: Het klinkt wel alsof die vriend een 'gat' in zijn CV heeft nu, dat zou er ook iets mee te maken kunnen hebben?
PS: Ik zou het ook wel heel vervelend vinden als iemand met dezelfde naam dit zou doen idd. Het zal je maar gebeuren. Buiten werkgevers denk ik ook wel dat andere mensen dit zullen opmerken.
TheGhostInc schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:47:
[...]
Een technisch 'fout' antwoord lig ik niet wakker van. Een 'star' antwoord wel. Zoals 'Absoluut geen social media'
Social media is super waardevol voor heel veel mensen. Bijvoorbeeld om contacten buiten je eigen grenzen te leggen. Groepen voor zeldzame ziektes bijvoorbeeld.
En hoe dit relevant is voor je werkveld als IT-er? Soms is het meest klote bagger pakket (Excel

) het enige dat een afdeling laat werken.
Dan zit ik niet te wachten op een 'weiger IT-er' die niet snapt dat deze groep eerst moet worden geholpen, voordat de stekker eruit gaat. Met argumenten voor management.
Niet boos en 'principieel'.
Ik vind het wel een beetje vreemd dat je een principiele beslissing van iemand
voor zichzelf (geen social media) doortrekt naar een idee dat hij/zij daarom bepaalde mensen niet zou willen helpen, zelfs met die dingen. In mijn ervaring zijn juist de mensen met principes het meest open voor mensen die er anders over denken, juist omdat ze er diep over nagedacht hebben en weten dat er andere meningen bestaan.
Ik heb zelf geen openbare social media meer (buiten LinkedIn dus) vanwege de datamining er op. Maar op mijn werk ben ik wel heel erg actief op onze interne Yammer, heb hem altijd open staan en help mensen als ik even 5 minuten heb, ook als het 's avonds of in het weekend is. En ik zie de kracht van het platform: Snelle interactie en publieke collaboratie (mensen helpen elkaar ook met problemen). Het is alleen dat ik de nadelen van de openbare platformen te groot vind sinds het Cambridge Analytica gebeuren. En ik zit nog steeds op fora zoals hier en Reddit omdat je daar gewoon anoniem kan zijn.
Dus ik zou dat zeker niet zo negatief zien als mensen per se geen social media willen hebben. Ik zou het juist als een pre zien, dat ze onder sociale druk toch hun eigen beslissing durven te maken.
Ander voorbeeld: Voor mezelf heb ik totaal geen scheiding van werk/prive tijd. Flexibiliteit vind ik helemaal top (vooral met mijn wereldwijde taken). Maar iemand die daar wel waarde aan hecht ga ik ook onder geen voorwaarde buiten werktijden bellen. Principes betekent niet dat je geen andere meningen respecteert
[
Voor 57% gewijzigd door
GekkePrutser op 19-12-2019 17:58
]