Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizou
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-06 16:58
Ik ga mijn game pc verkopen en heb hierop Windows opnieuw geïnstalleerd en een nieuw (tijdelijk) account aangemaakt. Tot mijn verbazing was Windows automatisch geactiveerd omdat er blijkbaar een digitale licentie aan mijn account hing. Na wat uitzoeken ben ik erachter gekomen dat de unieke id van de pc aan de licentie gekoppeld is en dat hierdoor windows automatisch word geactiveerd bij een herinstallatie.

Mijn vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn game pc niet meer gekoppeld is aan mijn digitale retail licentie en dus de koper van mijn systeem geen gebruik kan maken van mijn licentie?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1948760 -> Lost mijn probleem niet op, want gaat over OEM .

M.b.v. command prompt de product key van de nieuwe installatie verwijderen https://www.groovypost.co...indows-10-license-new-pc/ -> werkt niet want na nieuwe installatie is windows gewoon weer geactiveerd.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Kaizou op 18-12-2019 21:25)

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-07 21:56

De Nelis

en anders maar niet...

Kaizou schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:30:
[...]

Ja dat wil ik dus ook doen, alleen ik vraag me nu dus af wat er gebeurt als iemand een nieuwe windows installeert. Krijgt die mijn licentie? Want als ik met een nieuw account inlog is ie gelijk geactiveerd.

Het enige waar ik aan kan denken wat dit gedrag zou verklaren is dat ik bij het nieuwe account mijn eigen email-adres als secundair e-mail opgeef (en daardoor de link naar de licentie word gelegd). Alleen dan zou iedereen dit kunnen doen :P.

En stel dat ik de licentie erbij verkoop/meegeef, is deze dan niet opeens gekoppeld aan mijn eigen account? Want dat is dan natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Nee hij is dan niet opeens weer gekoppeld aan jouw account, die persoon heeft tenslotte je login gegevens niet. Hij/zij zal ook zelf een licentie moeten hebben en deze tijdens de installatie in moeten voeren alvorens deze geactiveerd word. Ik zou me daar geen zorgen om maken.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Niet mogelijk, officieel moet je een nieuwe licentie kopen voor je nieuwe pc.

[ Voor 6% gewijzigd door Terrestrial op 18-12-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basheijd1997
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:33
Terrestrial schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:55:
Niet mogelijk, officieel moet je een nieuwe licentie kopen voor je nieuwe pc.
Niet helemaal aangezien het geen OEM maar een RETAIL versie is zoals ts al aangaf.
de vraag is hoe krijgt hij zijn pc losgekoppeld van de retail licentie zodat als hij de pc verkoopt de nieuwe user niet via zijn retail licentie Windows heeft maar zelf een moet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Een digitale licentie is volgens mij geen Retail licentie ongeacht wat TS beweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:10
Hier staat het volgens mij uitgelegd; je moet eerst de product key op je oude machine deactiveren en daarna pas reinstall doen. Daarna kun je de license op je nieuwe PC weer activeren;

https://www.groovypost.co...indows-10-license-new-pc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
stefanass schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:13:
Hier staat het volgens mij uitgelegd; je moet eerst de product key op je oude machine deactiveren en daarna pas reinstall doen. Daarna kun je de license op je nieuwe PC weer activeren;

https://www.groovypost.co...indows-10-license-new-pc/
Bij een digitale licentie heb je geen product key. Die digitale licentie is verkregen door te upgraden vanaf windows 7 waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizou
Ik heb wel een product key, het is ook echt een licentie voor Windows 10 Home, geen upgrade van Windows 7/8.

De suggestie die @stefanass doet werkt ook niet, dat is gelijk aan de tweede link die ik bij mijn eerste post heb staan. Ook al verwijder je de key handmatig van je machine en sla je registratie over bij de nieuwe installatie, zal de machine weer automatisch geactiveerd worden.
Ik las ergens dat de unieke id van de pc geregistreerd staat op servers van Microsoft en dat deze gekoppeld is aan de licentie. Wat hier van waar is en hoe je je id dus van die server zou moeten halen is dus wat ik mij afvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Kaizou schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:59:
Ik heb wel een product key, het is ook echt een licentie voor Windows 10 Home, geen upgrade van Windows 7/8.
Hoe kom je dan aan een digitale licentie? Een digitale licentie is zonder product key dus ergens lijkt jou verhaal niet te kloppen.

[ Voor 14% gewijzigd door Terrestrial op 18-12-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizou
Terrestrial schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:20:
[...]

Hoe kom je dan aan een digitale licentie? Een digitale licentie is zonder product key dus ergens lijkt jou verhaal niet te kloppen.
De digitale licentie is wat Windows zelf aangeeft als ik bij instellingen bij activatie kijk: "Windows is geactiveerd met een digitale licentie die is gekoppeld aan uw Microsoft-account".

Ik heb de licentie online aangeschaft bij licentie2go, gewoon volle mep betaald ~125 euro. Daar kan ik dus ook gewoon een product key inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Volgens mij word dat pas gekoppeld als je je aanmeld in Windows met je MS account? Niet inloggen op een verse install en je zou klaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Op https://account.microsoft.com/devices kun je je oude pc verwijderen uit je account. Hierna zou je als het daadwerkelijk een Retail licentie is deze weer moeten kunnen activeren op je nieuwe.

En inderdaad, niet inloggen na schone installatie. (koppel de netwerkkabel los, of maak geen verbinding met wifi)

[ Voor 23% gewijzigd door De Nelis op 18-12-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07 22:00
PC verkopen zonder OS dus en als diegene OS installeert en met eigen account aanlogt dan lijkt het mij stug dat hij de licentie van jouw account afneemt...

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizou
DeNelis schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:30:
Op https://account.microsoft.com/devices kun je je oude pc verwijderen uit je account. Hierna zou je als het daadwerkelijk een Retail licentie is deze weer moeten kunnen activeren op je nieuwe.

En inderdaad, niet inloggen na schone installatie. (koppel de netwerkkabel los, of maak geen verbinding met wifi)
Ik heb ook mijn oude pc verwijderd uit mijn account en ik log op de pc in met een nieuw windows account (die ik tijdens de installatie aanmaak). Alleen op 1 of andere manier krijgt ik ook op die nieuwe account toch een geldige licentie (of hoe dat ook mag werken).
Daarnaast is het ook zo dat je tijdens de installatie verplicht moet inloggen, voor je verder kan. Dus je kan er niet voor kiezen om pas na de installatie wel/niet in te loggen.
Bob-B190 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:36:
PC verkopen zonder OS dus en als diegene OS installeert en met eigen account aanlogt dan lijkt het mij stug dat hij de licentie van jouw account afneemt...
Ja dat begin ik mij nu dus af te vragen aangezien ik zelf ook met een nieuwe account inlog als ik het OS opnieuw installeer (via USB stick).

Enige probleem is dat mensen meestal graag nog even checken of de pc naar behoren werkt ... vandaar dit ik nog een nieuw windows install op de pc heb gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Kaizou op 18-12-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Kaizou schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:05:
[...]

Ik heb ook mijn oude pc verwijderd uit mijn account en ik log op de pc in met een nieuw windows account (die ik tijdens de installatie aanmaak). Alleen op 1 of andere manier krijgt ik ook op die nieuwe account toch een geldige licentie (of hoe dat ook mag werken).
Dan zou ik de pc verkopen zonder Windows, je levert er tenslotte toch geen licentie bij lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-07 02:06
Is een gratis Windows 10 upgrade licentie niet een upgrade-only en dus niet volledige retail licentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-07 15:55
Niet moeilijk doen.

Verkoop je PC met licentie en koop zelf een nieuwe licentie bij je nieuwe PC.

Je huidige installatie op je oude PC is al illegaal, ook al doe je dat om je PC te verkopen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 14:04

AzzKickah

06-CENSORED

bregweb schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:12:
Niet moeilijk doen.

Verkoop je PC met licentie en koop zelf een nieuwe licentie bij je nieuwe PC.

Je huidige installatie op je oude PC is al illegaal, ook al doe je dat om je PC te verkopen.
Je moet niet onzin lopen te verkopen.

Oude PC gewoon verkopen met een lege HDD/SSD.
Windows installeren op je nieuwe PC en inloggen met je MS-account. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizou
DeNelis schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:09:
[...]

Dan zou ik de pc verkopen zonder Windows, je levert er tenslotte toch geen licentie bij lijkt mij?
Ja dat wil ik dus ook doen, alleen ik vraag me nu dus af wat er gebeurt als iemand een nieuwe windows installeert. Krijgt die mijn licentie? Want als ik met een nieuw account inlog is ie gelijk geactiveerd.

Het enige waar ik aan kan denken wat dit gedrag zou verklaren is dat ik bij het nieuwe account mijn eigen email-adres als secundair e-mail opgeef (en daardoor de link naar de licentie word gelegd). Alleen dan zou iedereen dit kunnen doen :P.

En stel dat ik de licentie erbij verkoop/meegeef, is deze dan niet opeens gekoppeld aan mijn eigen account? Want dat is dan natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-07 15:55
AzzKickah schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:14:
[...]

Je moet niet onzin lopen te verkopen.

Oude PC gewoon verkopen met een lege HDD/SSD.
Windows installeren op je nieuwe PC en inloggen met je MS-account. Klaar.
Goed lezen, hij heeft Windows al 2x geïnstalleerd om te laten zien dat de PC werkt, dat is illegaal.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Kaizou schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:30:
[...]

Nee hij is dan niet opeens weer gekoppeld aan jouw account, die persoon heeft tenslotte je login gegevens niet. Hij/zij zal ook zelf een licentie moeten hebben en deze tijdens de installatie in moeten voeren alvorens deze geactiveerd word. Ik zou me daar geen zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizou
DeNelis schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:49:
[...]

Ik heb vanmiddag ook nog contact gehad met iemand van Microsoft, die was verbaasd over mijn situatie en kon ook geen andere oplossingen verzinnen dan dat ik geprobeerd heb.

Ik ga nu maar gewoon voor het niet installeren van Windows en hopelijk gaat het dan inderdaad gewoon goed zodra de nieuwe gebruiker windows installeert.

Wat mij betreft mag deze topic dus ook gesloten worden (kan niet vinden hoe ik dit zelf doe, als dit een optie is).

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

[ Voor 10% gewijzigd door Kaizou op 18-12-2019 21:29 ]

Pagina: 1