Windows key permanent verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:41
Mijn vraag:
Ik heb een nieuwe PC gebouwd en mijn Windows licentie overgezet naar mijn nieuwe PC.
De oude PC wil ik verkopen zonder Windows licentie. Echter na een wipe en clean install op de oude PC heeft Windows automatisch de licentie weer geactiveerd, waardoor er dus nu twee systemen zijn die dezelfde key gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb destijds een Windows 8 OEM key gekocht bij de (zelf)bouw van de oude PC. Deze is omgezet naar Windows 10 met het gratis upgradeprogramma.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- op de nieuwe PC heb ik Windows 10 geinstalleerd vanaf een USB stick. Geactiveerd door het invoeren van de oorspronkelijke key van Windows 8.
- op de oude PC heb ik de disks gewipet met DBAN en vervolgens ook met USB stick Windows 10 opnieuw geinstalleerd
- tijdens installatie "doorgaan zonder key" gekozen
- toen ik de oude PC na installatie op internet aanslaat, ging Windows echter automatisch "de installatie afronden" en heeft toen zichzelf 'stiekem' weer geactiveerd.
- ik heb de key proberen te verwijderen met slmgr /upk en slmgr /cpky; Windows geeft dan aan niet geactiveerd te zijn, maar als je klikt op "activeren", dan activeert hij zich onmiddelijk weer, zelfs terwijl de PC offline is.
Dus blijkbaar onthoudt de PC ergens nog zijn key?
- ik heb in mijn Microsoft account de oude PC verwijderd uit de lijst van mijn systemen.

Ik wil de key dus zodanig permanent kunnen verwijderen dat de koper van mijn oude PC niet meer Windows kan activeren met "mijn" key, zodat ik later geen problemen krijg dat de key twee keer in gebruik is.

Dat de key van een OEM versie van Windows is, is tot nu toe geen belemmering geweest om hem op mijn nieuwe systeem te activeren (laten we zeggen dat ik het moederbord en toevallig alle andere componenten ook vervangen heb... O-) ).
Ik zou ook graag willen snappen hoe de oude computer zijn key onthoudt. Ik kan me nog voorstellen dat Microsoft een database heeft met daarin een fingerprint van dat systeem, maar zelfs offline kan Windows nog ergens zijn key weer reproduceren. Hoe zit dat?

Beste antwoord (via aap op 02-10-2019 17:12)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

aap schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 00:08:
[...]

Tja, niet het antwoord dat ik wilde horen, maar als het zo is, dan is het zo.

Zover ik begrijp wordt alleen bij kant-en-klare systemen van Dell, HP etc. een key in de BIOS opgeslagen. Als dat in mijn geval ook gebeurd is, dan is dat er ooit tijdens installatie ingezet, en dan lijkt het mij dat het er ook weer uitgehaald zou moeten kunnen worden.

Ik kan begrijpen dat Microsoft ergens ooit de key gekoppeld heeft aan een UID van het moederbord en ik kan MS niet dwingen die koppeling te verwijderen. Maar dan blijft het me verrassen dat het systeem zelfs zonder online te gaan de key weer kan herstellen. :?
Het is gewoon als volgt. Er is niks in de BIOS of UEFI opgeslagen, want dat zou je met een NVRAM flash kunnen ongedaan maken. Bij het installeren van Windows 10 is er een "fingerprint" gemaakt van jouw systeem. Hierin staan een aantal eigenschappen, bijvoorbeeld CPU info, MB Info, wat gegevens van je disks (serienummers), je MAC address. Hierdoor kan Microsoft jouw systeem iedere keer weer activeren. De Key die in het systeem staat is gewoon een generieke, die iedereen heeft.

Zolang je dus een upgrade op upgrade hebt gestapeld (upgrade kan ook door clean install) van jouw initiële OEM versie zal de licentie (eigenschap van OEM) dus voor altijd verbonden zijn met dit systeem. Zelfs al komt er een andere licentie op. Zie hier het nadeel van OEM licenties.

Nu kan je het volgende doen, je kan Windows 10 weer installeren op je nieuwe PC. Daar de Windows 7 of 8 key gebruiken. En dan activeren, je kan dan naar Microsoft gaan wanneer activeren niet lukt en dan zeggen dat je het board of CPU hebt vervangen, dan activeren ze weer, mits er niet te veel items afwijken. Het nadeel is wel, zodra oude systeem weer aan gaat zal jouw systeem key weer activatie issues krijgen na de 120 dagen.

OEM licenties zijn niet voor niets minder budget belastend dan gewone licenties, maar dat heeft dan ook deze keerzijde. Het is niet verbonden aan een systeem. Toen je ooit voor je systeem OEM koos was je ook op de hoogte van dit licentiemodel. En het maakt niet uit of een PC nu door een Fabriek of door jou zelf is gebouwd, een fabriek zijn namelijk gewoon heel veel zelfbouw projectjes op een lopende band.

Dus om antwoord op jouw vraag te geven:
Nee, je kan en mag de licentie niet overzetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
OEM is gewoon gekoppeld aan je moederbord. De key staat dus ook in je UEFI ACPI. Wellicht dat je wat kunt vinden door te zoeken bij google naar 'remove windows key from bios'.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 23:57:
OEM is gewoon gekoppeld aan je moederbord. De key staat dus ook in je UEFI. Wellicht dat je wat kunt vinden door te zoeken bij google naar 'remove windows key from bios'.
Is dat zo bij een zelfbouw systeem ? Tuurlijk bij een bijvoorbeeld een HP of Asus laptop/PC is dat zo, maar toch niet bij zelfbouw ? De code wordt toch gewoon geactiveerd wanneer de PC online komt en de code wordt gekoppeld aan de hardware waarbij het moederbord de grootste rol speelt. Of mis ik iets ?

Edit: Ik zie de edit al met het UEFI verhaal :)

Verder is het dus een OEM key welke dus niet is bedoelt om mee te kunnen nemen naar een nieuw systeem. De systeemconfig is dan ook bekend bij MS waarbij het moederbord dus bepaald dat die OEM code puur en alleen voor dat systeem is.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 02-10-2019 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@PilatuS Ja, ik lees dat ik ook nog lang niet alle klokken bij de verschillende klepels heb gevonden :P Maar zover ik weet en lees wordt de licentie wel degelijk gekoppeld/opgeslagen op het moederbord. Maar opnieuw activeren op een ander bord zal waarschijnlijk wel lukken.

Maar TS wil graag voorkomen dat de key weer op zijn oude moederbord geactiveerd wordt. Volgens mij kan ie dat vergeten.

offtopic:
Overigens vind ik Windows stom, dus ik verdiep me er ook niet meer zo in. Met Linux heb je dit soort gezeur niet! *O* :P

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 02-10-2019 00:07 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 00:04:
Maar TS wil graag voorkomen dat de key weer op zijn oude moederbord geactiveerd wordt. Volgens mij kan ie dat vergeten.
Dat denk ik dus ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:41

Zover ik begrijp wordt alleen bij kant-en-klare systemen van Dell, HP etc. een key in de BIOS opgeslagen. Als dat in mijn geval ook gebeurd is, dan is dat er ooit tijdens installatie ingezet, en dan lijkt het mij dat het er ook weer uitgehaald zou moeten kunnen worden.

Ik kan begrijpen dat Microsoft ergens ooit de key gekoppeld heeft aan een UID van het moederbord en ik kan MS niet dwingen die koppeling te verwijderen. Maar dan blijft het me verrassen dat het systeem zelfs zonder online te gaan de key weer kan herstellen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat ie activeerd zonder online te gaan heb ik ook geen idee van hoe dat precies zit. Los van dat blijft het dus wel zo dat de config/code combinatie bekend is bij MS en daar kan je sowieso niets aan doen.

Persoonlijk zou ik gewoon kijken hoe het gaat met het nieuwe systeem. Het kan best dat een code die 2x actief is niet wordt geflagged en het gewoon blijft werken. In het ergste geval moet je een nieuwe code kopen wat eigenlijk sowieso de bedoeling is met een OEM.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

aap schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 00:08:
[...]

Het is gewoon als volgt. Er is niks in de BIOS of UEFI opgeslagen, want dat zou je met een NVRAM flash kunnen ongedaan maken. Bij het installeren van Windows 10 is er een "fingerprint" gemaakt van jouw systeem. Hierin staan een aantal eigenschappen, bijvoorbeeld CPU info, MB Info, wat gegevens van je disks (serienummers), je MAC address. Hierdoor kan Microsoft jouw systeem iedere keer weer activeren. De Key die in het systeem staat is gewoon een generieke, die iedereen heeft.

Zolang je dus een upgrade op upgrade hebt gestapeld (upgrade kan ook door clean install) van jouw initiële OEM versie zal de licentie (eigenschap van OEM) dus voor altijd verbonden zijn met dit systeem. Zelfs al komt er een andere licentie op. Zie hier het nadeel van OEM licenties.

Nu kan je het volgende doen, je kan Windows 10 weer installeren op je nieuwe PC. Daar de Windows 7 of 8 key gebruiken. En dan activeren, je kan dan naar Microsoft gaan wanneer activeren niet lukt en dan zeggen dat je het board of CPU hebt vervangen, dan activeren ze weer, mits er niet te veel items afwijken. Het nadeel is wel, zodra oude systeem weer aan gaat zal jouw systeem key weer activatie issues krijgen na de 120 dagen.

OEM licenties zijn niet voor niets minder budget belastend dan gewone licenties, maar dat heeft dan ook deze keerzijde. Het is niet verbonden aan een systeem. Toen je ooit voor je systeem OEM koos was je ook op de hoogte van dit licentiemodel. En het maakt niet uit of een PC nu door een Fabriek of door jou zelf is gebouwd, een fabriek zijn namelijk gewoon heel veel zelfbouw projectjes op een lopende band.

Dus om antwoord op jouw vraag te geven:
Nee, je kan en mag de licentie niet overzetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@Wim-Bart Zoals jij het zegt zo zie ik het ook inderdaad, maar hoe wordt dat ding dan geactiveerd zonder online te gaan ? Lijkt het maar zo misschien ?

Trouwens, over dit onderwerp. Ik heb hier een Windows 8 Pro code in gebruik met Windows 10 Pro. Iets van 2 jaar terug heb ik mijn moederbord en CPU verkocht, maar geen nieuwe code gekocht. Ik draai dus nog steeds 2 jaar later met die code die dus gekoppeld is aan mijn oude moederbord en CPU. Het kan dus wel werken zonder problemen, daar is mijn PC het bewijs van. Misschien als de persoon die het oude moederbord koopt netjes zelf een code invoert dat het geen problemen geeft ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

PilatuS schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 00:28:
@Wim-Bart Zoals jij het zegt zo zie ik het ook inderdaad, maar hoe wordt dat ding dan geactiveerd zonder online te gaan ? Lijkt het maar zo misschien ?

Trouwens, over dit onderwerp. Ik heb hier een Windows 8 Pro code in gebruik met Windows 10. Iets van 2 jaar terug heb ik mijn moederbord en CPU verkocht, maar geen nieuwe code gekocht. Ik draai dus nog steeds 2 jaar later met die code die dus gekoppeld is aan mijn oude moederbord en CPU. Het kan dus wel werken zonder problemen daar is mijn PC het bewijs van. Misschien als de persoon die het oude moederbord koopt netjes zelf een code invoert dat het geen problemen geeft ?
Hij activeert nooit zonder contract met een Microsoft server ook al zegt hij van wel. Wat hij doet is dat hij denkt, ik kan MS Server niet zien of de KMS server niet zien. Dan spaart hij het gewoon op tot de eerste beste keer dat je online bent. Ben je na 120 dagen nog niet online dan krijg je een license violation en gaat desktop op zwart (alles blijft wel werken).

Een niet OEM versie kan je trouwens licentieloos maken met:
slmgr.vbs /upk
slmgr.vbs /cpky

in een CMD prompt met verhoogde privileges. Alleen blijft de key nog wel aan je account gekoppeld (indien dit een OEM is). Bij OEM werkt dit niet, want OEM is dus hardware gebonden (en blijft bij deze hardware horen op de MS servers.

Officieel:
The Windows 10 activation process relies on a unique installation ID, created during installation and directly linked to the hardware on which Windows is installed. Now, this unique ID is linked to the system hardware – not a person. If you reinstall Windows 10 on the same system hardware, it should automatically activate.
Conversely, if you attempt to activate Windows 10 on a different system, activation will likely fail, even in cases where a retail key is in use. The link between Microsoft account and a Windows 10 product key is set to address. Changing your motherboard will result in a newly generated unique installation ID, and under the existing rules, you’d have had to pick up the phone and manually activate your version of Windows 10.

Overigens wanneer er een andere licentie op het systeem wordt geïnstalleerd komt de OEM versie niet vrij. Het vervalt gewoon. Echter kan je hem dan wel op een ander systeem gebruiken (maar het mag niet en werkt ook niet altijd).

[ Voor 4% gewijzigd door Wim-Bart op 02-10-2019 00:38 ]

Pagina: 1