accupack maken voor zware gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Hallo mede-tweakers,

Na vandaag eens even in de schuur te hebben gekeken vond ik nog 2 laptop accu's en een eerder gemaakte powerbank. Handig want ik ben bezig met een project voor het verwarmen van mijn voorruit om niet meer te hoeven krabben.. Overigens is dit niet uit luiheid maar gewoon als hobbyproject.

Nu heb ik dus verschillende 18650 batterijen van verschillende leeftijden en verschillende capaciteiten. Ik weet dat het zomaar in serie zetten van deze cellen niet gaat lukken. Hierom vraag ik ook advies.

Is het mogelijk hiervoor een balance charger aan te schaffen met als doel: Het gelijk opladen van alle cellen en beveiligen tegen te diep ontladen en ik wil een stabiele uitgangsspanning. Het liefst rond de 12 volt, mag wel wat verschillen.

wat ik uiteindelijk wil bereiken:

Een accupakket die een grote capaciteit kan leveren voor een zware gebruiker. Een warmtedraad die ik in een behuizing maak met ventilator om de warme lucht tegen de voorruit te blazen en een zo hoog mogelijke spanning om de stroom voor zover mogelijk wat te verminderen en een zo hoog mogelijk vermogen door de warmtedraad te kunnen laten gaan. Overigens heb ik vrijwel alles al in huis behalve een balance charger.. Wat moet ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:49

Esumontere

Floep, banaan.

Met dit soort projecten moet je ook uitkijken voor de slechte warmtegeleiding van glas. Als je gelokaliseerd je voorruit gaat verwarmen kan het zo gebeuren dat je spanningen krijgt in het glas door de koude buitenkant, waardoor je ruit kan springen. De kans hierop neemt toe op het moment dat er bijvoorbeeld een sterretje of scheurtje in de ruit zit. Mijn buurman ontdooide zijn ruit regelmatig met kokend water, totdat de ruit permanent ondoorzichtig werd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-09 19:15
YouTube: Building DIY Powerwalls using PCBs v1.3

Kijk eens naar jehugarcia heeft hele handigen PCB kitjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:09

AlphaRomeo

FP PowerMod
Dit zijn wel het soort projecten waardoor de verzekeringspremies maar blijven stijgen. Of Chinees of zelf gehobbied.

Maar ik ben toch benieuwd naar het resultaat. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De accu heb je l in de auto zitten en wat je wilt maken heet gewoon een 12v haardroger die je voor 10 tot 20 euro bij de truckstop of een campingwinkel kunt kopen.

Verschillende cellen is niet verstandig om in serie te zetten tenzij je een BMS gebruikt. Ook voor het laden moet je een BMS hebben. Pas ook op dat veel van dit soort cellen geen hoge stroom leveranciers zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Een deken over je voorruit is ook best effectief tegen krabben.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik heb een 2000 watt kachel in de wagen staan.. en die heeft er +/-15 min voor nodig om de ramen ijsvrij te maken dus grofweg 0.5 kwh.... dat krijg je niet zomaar in/uit accupakket...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als kachel gewoon een simpele kachel bij de action halen? 150watt PTC based, 12V met fannetje er in..

al zou een losse portable accu met een runtime van 10~15 min? mij ook wel handig lijken... belast je de auto accu niet (en bij stationair draaien vd motor laad menig auto niet lekker op..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:21
Ben al een poosje aan het kijken naar die 18650 based powepacks maar een bms is snel een vereiste en het aan elkaar knopen is ook een kunst. Die kerel met zijn powerpacks zoals hierboven gepost lijkt wel handig maar stel dat je alle cellen gratis krijgt ben je alsnog snel 150 euro kwijt aan pcb en bms en. Ik zit daarom meer te kijken naar een LiFePo accu. Die zijn kant en klaar te koop en kun je met een diode brug aan de auto knopen.

Ik vond hier wel voordelige opties;
https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Helgie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:05:
Een deken over je voorruit is ook best effectief tegen krabben.
Klopt, maar dan heeft TS weinig te hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45
Kijk eens in dit topic, iemand met een vergelijkbaar idee..

DIY standkachel voor in de auto
Pagina: 1