Vergunningsplicht voor aanpassing vergunde erfscheiding?

Pagina: 1
Acties:

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-01 09:07
Hallo allemaal,

uit mijn vorige topic is mij duidelijk geworden dat er hier heel wat mensen zijn die aardig kijk hebben op het bouwbesluit en regelgeving mbt omgevingsvergunningen, dus graag zou ik wat input willen vragen voor het volgende:

wij hebben een hoekperceel en onze achtertuin grenst aan de openbare ruimte. Voor de erfscheiding hebben we een omgevingsvergunning aangevraagd (en gekregen!) omdat de erfscheiding deels in het zij-erf staat (en dus niet enkel in het achtererf) en we tóch een erfscheiding van 2m hoog willen (i.t.t. de max 1m die geldt voor een zij-erf). Het geldende beeldkwaliteitsplan biedt niet veel mogelijkheden en daarom wordt het een hekwerk (dubbelstaafmat) dat begroeid zal worden met hedera. Zoals gezegd: dit is vergund.

Nu willen we echter aan de binnenkant (dus aan de tuinzijde, niet de straatzijde) de schutting afwerken met houten planken (ivm geluid, maar ook omdat we dit mooier vinden). We plannen daarom de dubbelstaafmatten niet te plaatsen aan de standaard metalen palen, maar aan hardhouten vierkante palen. Het type paal hebben we niet nader in de vergunningsaanvraag beschreven, en is goedgekeurd, dus de palen an sich lijken me geen probleem.

Echter: de houten planken vereisen meer palen op een kleinere hart-op-hart maat dan de ca. 251cm, en dus moeten we er palen tussen plaatsen. Mag dat zomaar? En mogen we zomaar aan de binnenzijde planken tegen de vergunde erfscheiding schroeven? We zorgen ervoor dat je het vanaf de straatkant niet zult zien (zodra het hekwerk begroeid is...), dus ons idee was dat het geen probleem mag zijn. Maar ja, denkt de regelgeving er net zo over?

Een zorg van ons is overigens wel dat de hedera tussen de planken door gaat groeien. Dit hopen we te bestrijden door aan de tuinkant eerst anti-worteldoek tegen de palen te doen, en dan pas de planken er tegenaan te schroeven. Of het voldoende gaat zijn, zal moeten blijken.

Ik heb geen signature

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:12
Je gaat dus bouwen in afwijking van de verleende vergunning. En dat is grond tot handhaving vanuit de gemeente. Of ze dat ook gaan doen is een tweede.. de ene gemeente is er strenger in dan de ander.

Dus je kan een aantal dingen doen; of je doet het gewoon en hoopt dat ze niet komen handhaven. Of je vraagt het na bij de betreffende gemeente en als zij goedkeuring geven dan is er geen probleem.

• Appie76
Strikt genomen staat er in de vergunningsaanvraag geen woord over de palen: niet de hoeveelheid, niet het materiaal, niet de positie en niet de afmetingen (m.u.v. "max 2m hoog"). Ze hebben dit verleend. Ze begrijpen zelf ook wel dat dubbelstaatmat niet vanzelf overeind blijft staan, maar ze vonden het blijkbaar wel goed zo. Ik vermoed dat ze enkel geïnteresseerd zijn in het aanzicht, en dat verandert hier niet door.

Ik wil geen slapende honden wakker maken door eerst met ze te overleggen, maar ik wil natuurlijk ook niet dat ik de boel straks moet afbreken.

Kan ik het niet op gooien dat het mijn inzicht is dat de extra palen nodig zijn voor de bevestiging van het hekwerk? En dat ik er aan de binnenkant wat planken tegenaan zet, is puur ter decoratie. Dus alsof ik er een paar grote buitenschilderijen tegenaan schroef of zo. Ik zie het verschil niet. Nou ja: ik begrijp het natuurlijk wel, vandaar ook mijn vraag...

Ik heb geen signature

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:12
@Appie76 Dat is geen vraag dat ik kan beantwoorden. Dat is puur hoe je gemeente er in staat. Al vind ik het wel apart dat er niks in je vergunning vermeld staat, heb je geen tekeningen/brochuremateriaal moeten aanleveren waarop dit vermeld staat?

• Appie76
De tekening bevatte geen palen inderdaad, en bestond enkel uit een aanzicht waarin ik in photoshop herhaaldelijk een dubbelstaafmat naast elkaar gezet heb (feitelijk gewoon deze afbeelding) met wat maatlijnen erbij om de hoogte x breedte weer te geven. In de materiaallijst stond ook niets over de palen. Dit heb ik enigszins bewust gedaan, om zo in het midden te laten welke materialen we gaan gebruiken (want op het moment van aanvragen waren we daar nog niet uit).

Ik heb geen signature

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:56
Wij hebben een dubbelstaafs hek met hedera aan de achterkant van onze tuin aan het parkeerterrein.

Aan het begin is het hekwerk nog erg open, en daardoor zijn de planken goed zichtbaar.
Dus ik zou ze niet meteen plaatsen.

Ik zou hardhouten palen zetten met de hart op hart zo dat dat voor je schutting goed uit komt.
Dan daar aan de buitenzijde de draadmatten tegenaan schroeven.
Tussen de palen een opsluitbandje om de hedera enigsinds tegen te houden.
De Hedera ook aan de buitenzijde planten.
Dan voor het eerste jaar aan de binnenzijde van de draadmatten wilgentenenmatten vastmaken.
Hierdoor is je scherm meteen een stuk dichter, en dus meer privacy.
De hedera klimt ook nog eens makkelijker waardoor je scherm sneller vol is.
Aan de tuinzijde alle hedera wegsnoeien die voorbij of om de palen heen wil groeien.
Na 1 tot 2 jaar is je hek dicht gegroeid.
Nu valt het niet meer op als je aan de tuinzijde worteldoek en planken monteert.

Maar alles valt of staat met het aantal planten per meter.
Een hedera groeit hard, maar er gaan ook planten dood en je wil snel dicht zijn.

Het blijft niet mogen, maar het aanzicht vanuit de straat veranderd niet, dus ik verwacht dat hier niet moeilijk over gedaan word. (tenzij buren gaan lopen narren)

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 17-12-2019 14:52 ]

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
Als je dit soort details niet eraan hebt zitten, zou ik mij over het aantal palen niet te druk maken.
Pagina: 1