Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekery98
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-05 11:55
Hallo mede Tweakers!

Ik heb een vraag over de baankansen voor developers zonder diploma in Nederland. Momenteel woon en werk ik in Tsjechië.

Mijn achtergrond
Ik ben nu 21 jaar en ben begonnen als developer op mijn 17de. Heb om mijn 16de vmbo-t afgerond (begonnen op vwo maar door omstandigheden op vmbo terecht gekomen). Woon en werk momenteel in Tsjechië, ik werk hier in een bedrijf met 400 man (ongeveer 100 man in tech en product). Binnen dit bedrijf ben ik werkzaam als senior .net developer, ik ben technical lead binnen mijn team en ben verantwoordelijk voor 3 andere developers. Mijn team is specifiek gericht op (high volume) payment processing.

Vraag
Is het mogelijk om in Nederland een soortgelijke baan (tech lead) te vinden gezien mijn achtergrond (zonder diploma en leeftijd). Uit een voorgaande topic heb ik bijvoorbeeld al begrepen dat de salarissen in Nederland veel lager zijn dan in Tsjechië (in CZ: €6000 - €7000 vs in NL: €3000 - €5000). Iets wat mij ook al een beetje verrassend vond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
Hallo,

Waar ontwikkel je in? Hoe kun je senior zijn als je nog maar 21 bent?
Bij hoeveel verschillende bedrijven heb je gewerkt, en aan hoeveel verschillende projecten?
Heb je de software ook vanaf green field opgezet?
Het staat of valt met de aantoonbare ervaring die je hebt.

Veel bedrijven die .NET of Java gebruiken kijken niet naar je diploma. Als je aantoonbaar goed kunt ontwikkelen is het vaak al prima. Maar reken niet op meer dan 3000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56

BLACKfm

o_O

Mastermind schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:21:
Hoe kun je senior zijn als je nog maar 21 bent?
De term 'senior' wordt toch niet bepaald door je leeftijd? Als koning 1-oog kun je al snel 'senior' zijn lijkt mij ;).

In mijn optiek is 'senior' iemand die gewoon de meeste kennis en ervaring heeft binnen de organisatie op zijn/haar vakgebied. Maar of dat ook nog zo blijft bij een andere organisatie is een 2e.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij wordt op de zuid-as wel geselecteerd aan de hand van opleidingen, maar daar kunnen tweakers die daar werkzaam zijn denk ik beter antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekery98
Mastermind schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:21:
Hallo,

Waar ontwikkel je in? Hoe kun je senior zijn als je nog maar 21 bent?
Bij hoeveel verschillende bedrijven heb je gewerkt, en aan hoeveel verschillende projecten?
Heb je de software ook vanaf green field opgezet?
Het staat of valt met de aantoonbare ervaring die je hebt.

Veel bedrijven die .NET of Java gebruiken kijken niet naar je diploma. Als je aantoonbaar goed kunt ontwikkelen is het vaak al prima. Maar reken niet op meer dan 3000 euro.
Ik werk nu in .NET. En heb 2 andere banen gehad (1 in Nederland en 1 in Tsjechië).
Binnen deze bedrijven heb ik 2 projecten vanaf de grond opgebouwd (tot aanziengelijk grootte zoals 8k requests per minute en gebruikt in 2000 enterprise organisaties).

Ik blijf me wel altijd verbazen over het salaris verschil in Nederland, hoe is het mogelijk dat een senior developer maar 3000 euro verdient hier als het in een 'voormalig Oostblokland' het dubbele is.

[ Voor 10% gewijzigd door Geekery98 op 17-12-2019 12:42 . Reden: missende info ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:09
Even over de salarissen...

Je geeft in het salaristopic aan dat je als semi-zzp'er werkt. Ik krijg hierdoor de indruk dat je in feite voor zo'n 30 euro in het uur aan het zzp'en bent. Dat is heel iets anders dan voor 5000 per maand in dienst.

Zou je dit, gezien het belang voor het topic, willen ophelderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

Om tech lead te worden zul je wat in je mars moeten hebben. Dat zou in principe ook wel zonder diploma's moeten lukken maar het hangt dan wel af van de algemene indruk die je achter weet te laten. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat je dat gezien achtergrond en leeftijd zou lukken, maar tegelijkertijd is dat iets dat ook heel moeilijk op afstand in te schatten is. Je portfolio vertelt namelijk maar een deel van het verhaal.. senioriteit zit ook in persoonlijkheid en dat blijkt niet uit wat regels code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekery98
lactaxative schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:42:
Even over de salarissen...

Je geeft in het salaristopic aan dat je als semi-zzp'er werkt. Ik krijg hierdoor de indruk dat je in feite voor zo'n 30 euro in het uur aan het zzp'en bent. Dat is heel iets anders dan voor 5000 per maand in dienst.

Zou je dit, gezien het belang voor het topic, willen ophelderen?
Natuurlijk, het is jammer genoeg een constructie die niet echt bestaat in Nederland dus het is een beetje moeilijk vergelijken. Ik ben in principe ZZP'er (als in per uur betaald) maar ik heb wel alle voordelen van een normale werknemer (pensionopbouw vanuit het bedrijf, ziektedagen, trainingen binnen het bedrijf, sociale verzekeringen, enz.). Het is dus puur belastingtechnisch.

En om misschien om even op te helderden, iemand in loondienst verdient in Tsjechië hetzelfde als een semi-zpp'er. Het is dus puur een persoonlijke keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekery98
BLACKfm schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:27:
[...]
De term 'senior' wordt toch niet bepaald door je leeftijd? Als koning 1-oog kun je al snel 'senior' zijn lijkt mij ;).

In mijn optiek is 'senior' iemand die gewoon de meeste kennis en ervaring heeft binnen de organisatie op zijn/haar vakgebied. Maar of dat ook nog zo blijft bij een andere organisatie is een 2e.
Ik krijg die vraag heel vaak en ben het met je eens, leeftijd zou geen factor moeten zijn.

Wat ik wel denk is dat 'senior' zijn niet alleen te maken heeft met je technische kennis maar ook sociale en management kennis.
Ik neem nu bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken af voor mogelijke nieuwe developers binnen mijn team. En begeleid junior developer met hun werk. Heb internationale meetings met technische partners en leveranciers.

De voornaamste reden waarom ik nu in een senior positie zit is denk ik mijn kennis in de payments processing uit voorgaande banen/projecten. Ze hadden uit 60 andere devs kunnen kiezen voor deze positie (ook developers die een masters or phd hebben) dus ze zullen mij wel met een reden gekozen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 17:45
Geekery98 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:49:
[...]

Natuurlijk, het is jammer genoeg een constructie die niet echt bestaat in Nederland dus het is een beetje moeilijk vergelijken. Ik ben in principe ZZP'er (als in per uur betaald) maar ik heb wel alle voordelen van een normale werknemer (pensionopbouw vanuit het bedrijf, ziektedagen, trainingen binnen het bedrijf, sociale verzekeringen, enz.). Het is dus puur belastingtechnisch.

En om misschien om even op te helderden, iemand in loondienst verdient in Tsjechië hetzelfde als een semi-zpp'er. Het is dus puur een persoonlijke keuze
Waarom wil je dan in Nederland gaan werken? Ik zou bijna naar Tsjechië verhuizen met zulke voorwaarden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Denk dat je een beetje verkijkt op de salarissen: je €7k is ongeveer 1/3e jaarsalaris van een gemiddelde Tsjech. (Volgens wiki zit het gemiddelde op $21k per jaar)

Maar waarom zou je naar Nederland willen komen? Maar als je dus bepaalde capaciteiten hebt waarom zou je hier dan geen baan kunnen vinden op niveau?

Denk wel dat een bepaalde niche zit, dus ik denk dat bij de betalingsclubs hier in NL heus wel kans hebt, maar dan zal je daar zelf iets mee moeten doen, danwel via je eigen netwerk of een goede headhunter vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als echte senior developer verdien je hier echt wel meer dan 3k mag ik hopen. Het probleem voor TS is zijn leeftijd plus geen relevante diploma's. Het lastige is dan aantonen dat je wel veel in je mars hebt. Oftewel hoe ben je dat van plan te doen? Alleen zeggen dat je in Tsjechië veel verdiende gaat niet genoeg zijn vermoed ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:58
Geekery98 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:11:
Ik ben nu 21 jaar en ben begonnen als developer op mijn 17de. ...

Vraag
Is het mogelijk om in Nederland een soortgelijke baan (tech lead) te vinden gezien mijn achtergrond (zonder diploma en leeftijd). ...
Een baan vinden gaat je wel lukken. tech lead niet. Puur op leeftijd je concurreert met mensen die net een HBO opleiding hebben afgerond en een 8 voor hun afstudeer stage hebben behaald. Puur daarop zouden bij mij alarmbellen afgaan als jij beweert senior te zijn. Natuurlijk heb je veel geleerd, maar dat leer je ook op de HBO. Op de HBO leer je ook 'management' dingen in project groepen en zo. (En juniors worden ook wel eens uitgenodigd om mee te doen met een sollicitatie gesprek. Management/leiding geven gaat echt een stapje verder)

Tenzij jij praatjes geeft op conferenties of vergelijkbare 'uitzonderlijke' dingen waardoor je echt kunt laten zien wat je aan het doen bent (of nog 5-10 jaar extra ervaring hebt) denk ik niet dat je de mensen te speken krijgt die jou op je waarde kunnen schatten. Je zult blijven steken op de filter van HR.

[ Voor 6% gewijzigd door Batavia op 17-12-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 21:06

Garyu

WW

Barrycade schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:00:
Denk dat je een beetje verkijkt op de salarissen: je €7k is ongeveer 1/3e jaarsalaris van een gemiddelde Tsjech. (Volgens wiki zit het gemiddelde op $21k per jaar)

Maar waarom zou je naar Nederland willen komen? Maar als je dus bepaalde capaciteiten hebt waarom zou je hier dan geen baan kunnen vinden op niveau?

Denk wel dat een bepaalde niche zit, dus ik denk dat bij de betalingsclubs hier in NL heus wel kans hebt, maar dan zal je daar zelf iets mee moeten doen, danwel via je eigen netwerk of een goede headhunter vinden.
Wij hebben een dochteronderneming in Tsjechie en heb ook veel samengewerkt met een bedrijf in Praag (beide electronica, HW en SW). De realiteit daar ziet er toch echt anders uit. Salaris is ca. 60-80% van NL.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekery98
Barrycade schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:00:

Even ter verduidelijking, ik heb de salarissen gelijk getrokken door de koopkracht te berekenen. Ik werkelijkheid verdien ik nu 4000 euro per maand maar die zou gelijkstaan aan 6500-7000 euro in Nederland (omdat dingen hier goedkoper zijn en de quality of life vrijwel gelijk is)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Ja dag, dat is dus niet zo 1:1 door te zetten.
Stel dat je wel die 7K waard denkt te zijn ben je dus 50% goedkoper dan iemand hier in Nederland.

Dus waarom zou men je dus het dubbele van wat een Tsjech zou kosten moeten betalen? Je bent het levende voorbeeld waarom er geoutsourced wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 10:15
Ik denk dat het in Tsjechië ook verschilt in regio. In Amsterdam en Eindhoven kun je een par procent meer eruit slepen dan ergens in Zwolle. Mijn oom in Praag zal ook meer moeten verdienen in die regio dan in Uherske hradiste (bijna Slowakije).

Verder kun je een portfolio opbouwen op github als je dat al niet doet. heb je geen kennissen in de tech die voor je instaan?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Geekery98 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:09:
[...]

Even ter verduidelijking, ik heb de salarissen gelijk getrokken door de koopkracht te berekenen. Ik werkelijkheid verdien ik nu 4000 euro per maand maar die zou gelijkstaan aan 6500-7000 euro in Nederland
Hier ben ik gestopt met het lezen van het topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:41
[...]

Even ter verduidelijking, ik heb de salarissen gelijk getrokken door de koopkracht te berekenen. Ik werkelijkheid verdien ik nu 4000 euro per maand maar die zou gelijkstaan aan 6500-7000 euro in Nederland (omdat dingen hier goedkoper zijn en de quality of life vrijwel gelijk is)
Neem je in deze berekening ook mee wat er in de wig (verschil tussen bruto en netto salaris) allemaal nog meer wordt betaald dan puur belasting; denk aan alle sociale zekerheidsvoorzieningen in Nederland (bijv. werkloosheidswet (WIA)) maar ook eventuele pensioenfonds bijdragen van je werkgever.

Ik ben niet helemaal thuis in het verschil wat hierin bestaat tussen Tsjechië en Nederland, maar ik kan me voorstellen dat daar in Nederland flink meer wat aandacht/geld aan wordt besteed dan in Tsjechië. Ik geloof graag dat je in Tsjechië meer overhoudt gecompenseerd voor het prijsverschil, maar heb je dan ook dezelfde (sociale) faciliteiten/zekerheden voor wanneer je met pensioen gaat/arbeidsongeschikt raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Misschien het in de richting zoeken van certificaten? Hiermee kan je makkelijker aantonen dat je de kennis bezit.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

De vraag vervaagt een beetje... Wat wil je nou weten @Geekery98?

Kun je hier aan de slag? Waarschijnlijk wel.
Zul je hier net zo episch als in CZ behandeld worden? Zeer waarschijnlijk niet.

Wat je hier kunt verdienen kun je goed uit Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) halen. Hoe dat zich (al dan niet relatief) verhoudt tot Tsjechië, Kuala Lumpur, Burkina Faso of Tietjerksteradeel is niet echt relevant (wellicht een interessante discussie, maar volgens mij niet het doel van dit topic).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Geekery98 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:52:
[...]

Ik krijg die vraag heel vaak en ben het met je eens, leeftijd zou geen factor moeten zijn.
Net als geslacht of afkomst, maar in de praktijk is dat verschil er wel degelijk. Je moet als 21 jarige toch wel héél erg goed zijn om sommige 40 of zelfs 50 jarige aan te kunnen sturen, want voor hen ben jij dat broekie die niet eens een opleiding heeft gehaald. Nu wil ik daarmee niet zeggen dat je het niet kan, maar de kans om zonder gebruik van eigen netwerk ergens binnen te komen verwacht ik erg klein. Op teamlead functie wordt meestal niet teveel risico genomen met aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Ik heb ook wel eens paar weken in een 3e wereld land gewerkt en omgerekend zou ik nu dus ongeveer 1.000.000 euro per maand moeten verdienen. Want ja, toen ik daar zat, kreeg ik ook 10.000 euro, wat omgerekend hier ongeveer het 1.000-voudige waard is 8)7

Keep on dreaming als dit je uitgangspunten zijn.

Maar even back on topic:
Als je kan aantonen dat je zulke grote projecten in het buitenland hebt gedaan, werk dan asap aan je exposure. Op die manier, willen bedrijven jou hebben en wordt er vaak ook minder moeilijk gedaan over achtergrond en diploma's. Maar als niemand weet wat jij doet (of hebt gedaan), behalve hetgeen jij zelf beweerd, dan gaat het een lastig verhaal worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:52
Ik heb ook wel eens paar weken in een 3e wereld land gewerkt en omgerekend zou ik nu dus ongeveer 1.000.000 euro per maand moeten verdienen. Want ja, toen ik daar zat, kreeg ik ook 10.000 euro, wat omgerekend hier ongeveer het 1.000-voudige waard is
Ik hoop niet als boekhouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:35
Bushie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:00:
[...]

Ik hoop niet als boekhouder?
_/-\o_

Maar goed dat ik net een slok water nam ipv koffie :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 17:45
Maar waarom reageer je niet meer Geekery98? Aangezien je wel de reactie van @Bushie liked. Wat is nu verder het doel van het topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekery98
dehardstyler schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:59:
Maar waarom reageer je niet meer Geekery98? Aangezien je wel de reactie van @Bushie liked. Wat is nu verder het doel van het topic?
Wat mij betreft is het zo duidelijk. Bedankt voor de reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Kan je aantonen dat je aan die projecten hebt gewerkt? Staat jouw naam erop, staat het op je LinkedIn? Als een mogelijke werkgever naar Tsjechië belt, zegt jouw voormalig werkgever in Tsjechië dan "Ja, Geekery die heeft die systemen opgezet en de leiding ghad over het team wat er mee bezig was?" In dat geval ben je al best ver. Als je Github goed is gevuld is dat nog beter, want dan is het ook zichtbaar of je echt ontwikkelskills hebt, of dat je in een team zat wat ver onder de maat is.

Of je direct een seniorfunctie zal hebben zal aan het bedrijf liggen. Want ondanks je ervaring in grote en kwetsbare codebases, valt je ervaring in verschillende codebases en systemen misschien tegen omdat je nog maar weinig andere werkgevers hebt gehad. Maar als je aantoonbaar het niveau hebt wat je hier verteld, en je je niet uit het veld laat slaan door een "HBO / WO opleiding vereist" opmerking op een vacature, verwacht ik dat je prima aan de bak komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dit is de 2e keer dat ik je topic moet sluiten omdat dit prima in het salaris-topic kan. Svp geen derde topic hierover openen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.