Marktplaats ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.093 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05 14:14
Vandaag heb ik wat verkocht op Marktplaats. Ik weet niet hoe het met jullie is, maar voor mij is het iedere keer toch wel een beproeving. Wat voor een uitdaging het voor sommigen ook is om met een onbekend deel van de samenleving te communiceren, het levert bij Marktplaats onherroepelijk heftige teleurstellingen in de mensheid op. Maar goed, het blijft een gratis site en ik blijf een Nederlander, dus vooruit, nog maar een keer proberen dan.

Dit keer ging het om wat computeronderdelen, mijn zoons game computer heeft een upgrade ondergaan en er bleven wat onderdelen over, waarmee een toch wel aardig systeem valt te bouwen. Zonde om weg te gooien, maar ook geen enorme waarde meer.

Mijn vorige Marktplaats verkoopervaring betrof een verrekijker. Ik plaatste al veel informatie in de advertentie. Bij deze computeronderdelen heb ik dit opnieuw gedaan, omschrijving, merk, type, serienummer, alles staat er op, bijgestaan door de nodige scherpe foto’s. Dit weerhoudt echter niet het eerste type zogenaamde kopers:

De uitvoerige vragenstellers

Het vragensteller type valt op door ongeremde onbeschaamdheid en een totaal gebrek aan kennis van hetgeen hij of zij pretendeert aan te willen schaffen. De totale onkunde wordt soms wel in een wat beleefder jasje gegoten of al bij voorbaat voorzien van een verontschuldiging:

“Geachte heer, betreft het bij deze i5 een Intel of een AMD processor?”
“Het is voor mijn man.”

Laat je echter niet misleiden, dit vragensteller type schroomt zich er niet voor om anderen flink lastig te vallen met zaken die ze zelf zeer eenvoudig kunnen uitzoeken of achterhalen. Google zullen ze niet gebruiken en bij overzichten of reviews op websites komen ze liever niet in de buurt. Uiteraard gaan ze wel door met vragen. Het betreft hier in mindere mate onzekerheid, maar meer een sadistisch genoegen om alle aandacht op te eisen en de verkoper tot complete waanzin te drijven:

“Ik zie dat u 2x 4GB Crucial Ballistix Sport DDR3 RAM, type BLS4G3D1609DS1S00, aanbiedt in dit moederbord. Kunt u mij vertellen waar dit geheugen is gemaakt?”

Ze bezitten over het algemeen geen enkele schaamte. Toen ik de verrekijker verkocht was er zelfs iemand die exact wilde weten hoe groot hij zijn op 110m afstand wonende buurvrouw in beeld zou kunnen krijgen en welke details van haar dan nog te onderscheiden zouden zijn. Hij stuurde zelfs een beschrijving van de dame in kwestie om het omrekenen naar beeldformaat voor mij wat makkelijker te maken.

Als je hierop aangeeft dat ze beter geen computer in onderdelen aan kunnen schaffen, zonder de benodigde kennis, of dat je om andere, voor de hand liggende reden niet aan ze wilt verkopen, kunnen ze zeer verontwaardigd en minder netjes reageren. Komen we bij het volgende type zogenoemde kopers:

De non-verbalen

Dit type valt op door compleet negeren van enige heldere zinsopbouw. Ze gebruiken alleen bij zeer populaire uitroepen hoofdletters, gebruiken geen leestekens en van zaken als onderwerp en persoonsvorm hebben ze nog nooit gehoord. Sommigen kunnen kennelijk niet anders dan hun verbasterd dialect als schrijfwijze gebruiken. Communicatie verloopt bij voorkeur bot, kortaf en is bij voorbaat al te beperkt om afspraken te kunnen maken:

“Yoo 100 eurie ok”
“skaaaat, ik moet ‘m hebb’n”

Antwoorden, vragen of opmerkingen van de verkoper kunnen ze hierna compleet negeren, ze gaan vaak door met hun eigen gebrekkige frasen. Ze doen nergens enige moeite voor, verantwoordelijkheid nemen ze niet, afspraken maken ze liever niet en ze maken zich ook liever niet bekend. Met dit type non-verbalen komt het ook zeer zelden tot een koop, net als het volgende type quasi kopers:

De impulsieven

Het impulsieve type is meestal één van de eerste die, zonder enig verder nadenken, reageert. Opvallend hierbij is dat ze meestal de advertentie niet eens goed gelezen hebben. Als je een advertentie net hebt geplaatst en aangeeft dat men vanaf € 100,- op de computeronderdelen mag bieden, komt er een bericht als:

“Ik neem ‘m, wat is de vraagprijs?”

Soms kan dit impulsieve type zich echter in zijn reactie nog behoorlijk langer verhullen. Bij de verrekijker was ik op een geven moment een prijs van € 80,- overeengekomen, maar kwam het er op neer dat deze niet verstuurd mocht worden (oei, oei, dat veroorzaakt misschien wel schade). Ik zit in Enschede, was duidelijk aangegeven, hij in Etten-Leur. Of ik niet toevallig een keer in Brabant kwam?

Dit zijn vaak ook de typen die niet kunnen accepteren dat iets al is verkocht of gereserveerd. Ze blijven zich dan aanbieden als geïnteresseerde koper, soms met een belachelijk wanhopig aanbod:

“Mocht je de koop nog af kunnen blazen, ik bied 50 euro meer.”

Maar het impulsieve type twijfelt na een tijdje bijna altijd over de aankoop en neemt dan eveneens geen verantwoordelijkheid meer. Vaak weten ze dit van zichzelf wel en blijven daarom ook graag anoniem. Het betaalverzoek wordt hierop niet voldaan, men reageert niet meer of komt niet opdagen op de afspraak. Hoe vriendelijk en netjes ze in het begin ook overkomen, ze veroorzaken op Marktplaats veruit de meeste irritatie, meer nog dan het volgende type zogenaamde kopers:

De onzin bieders

Vaak ook één van de eersten die op een advertentie reageert en zonder veel nadenken. Op een advertentie, waarin je aangeeft dat men vanaf € 100,- mag bieden, komt dan een reactie als:

“Ik bied 25 euro.”

Soms was ik Marktplaats moe en negeerde deze onzin even compleet. Het blijken dan echter geen handelaren of doorverkopers te zijn. Die bieden reëler, weten snel dat iets niet geaccepteerd wordt en verhogen dan hun bod of verleggen de werkzaamheden naar een andere aanbieder. Ze moeten tenslotte rendement uit hun werk halen. Maar op negeren van onzin biedingen komt vaak weer reactie, alsof het een goed bod is geweest:

“Hallo, ben je nog geïnteresseerd?”

Ik heb dit spel wel eens meegespeeld om te kijken tot hoever ze gaan. Ik had nog drie nieuwe waterfilters liggen van een koelkast die het begeven had, nieuwwaarde ruim 80 euro, aangeboden voor drie tientjes, en inderdaad:

“Hallo, ik bied 12,50”

Mijn korte antwoord: "Vooruit dan maar.” (je hoorde hem hierop bijna nadenken)

“Maar dan wel inclusief verzenden.” (meer dan de helft van het geboden bedrag al weer weg)

Mijn antwoord nu wat uitgebreider: “OK, ik moet er van af en weggooien is zonde. Zal ik een betaalverzoek maken?”

Geen reactie meer. Dit zijn weer die verrekte impulsieve types, alleen gieriger, nu niet gedreven door de goederen zelf, maar puur door het verkrijgen van het voordeeltje. Het is de vraag of ze de spullen überhaupt wel kunnen gebruiken. De twijfel slaat in ieder geval snel weer toe en ze haken toch weer af.

Maar dan…

Als je eindelijk door al dit soort types met hun schaamteloze gedrag, hun onvermogen tot communicatie, hun besluiteloosheid, complete afwezigheid van verantwoordelijkheid en iedere andere vorm van sociale afwijking of dwangmatig gedrag hebt geworsteld, dan kom je toch uiteindelijk nog uit bij de werkelijk geïnteresseerde koper op Marktplaats.

Dit moet wel een kleine groep zijn, want het eerste serieuze bod volgt meestal pas enkele dagen tot weken na het plaatsen van een advertentie. Maar het blijkt een verademing. Deze mensen communiceren netjes en duidelijk, bieden een bedrag waar jij je in kunt vinden, stellen zich correct voor en verhullen zich niet. Er worden relevante zaken gevraagd, er wordt zinvol geantwoord en het komt tot een overeenkomst. Een heerlijk type mens wat zijn afspraken na komt en waar je ook wat extra voor wilt doen.

Laten we deze mens gaan koesteren, ik heb het idee dat het er steeds minder worden.

Robert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Eerder reageerde mensen ook sneller en kwamen mensen ook daadwerkelijk opdagen.
Op marktplaats verkoop ik alleen als iets verzonden moet worden en met een betaalverzoek van marktplaats zelf. Geen rotzooi als " gelijk oversteken" etc. Als ik iets koop dan is het op Tweakers.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zoals ook in Shopping Forum - Beleid staat, is het vragen naar ervaringen niet de bedoeling. Vragen naar ervaringen met Marktplaats is daarop geen uitzondering.

Dit topic gaat dan ook op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Dit topic is gesloten.