Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een aanvullend pensioen voor mijn vrouw. Zij heeft bij haar werkgever geen goede pensioen opbouw, dus wil ik dat graag goed voor haar regelen. Mijn pensioen is prima en aangezien wij nu al extra aflossen op onze woning kunnen wij daar later prima van leven, maar in het geval wij toch uit elkaar gaan of ik kom te overlijden, wil ik dat zij ook een goed pensioen heeft.

Nu zat ik te kijken naar pensioen beleggen bij Brand New Day. Sparen lijkt mij niet echt aantrekkelijk met 0,55%. Dan kunnen we misschien nog beter meer aflossen op onze woning wat netto 1.5% oplevert. Beleggen kent meer risico's maar ze heeft nog 38 jaar voor ze met pensioen mag, dus ik denk dat die periode wel lang genoeg is om eventuele dalen eruit te halen. Het idee is om maandelijks in te leggen (tot maximaal de jaarruimte per jaar), zodat we de inleg spreiden en ook profiteren van neergaande beursperiodes.

Voordelen pensioen beleggen
-Geen inkomstenbelasting over inleg (dus bruto is netto?).
-Geen VRH.

Nadelen pensioen beleggen
-Meer risico dan sparen (maar sparen kost ivm inflatie uiteindelijk geld)
-Geld staat vast
-????

We hebben alle mogelijke duurzame investeringen in de woning al gedaan (zonnepanelen en isolatie). We lossen ieder jaar al een behoorlijk extra bedrag af en en beleggen maandelijks al een vast bedrag bij deGiro in VWRL ETF. Is dit een goede aanvulling om haar pensioen goed te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik wil je toch wijzen op Het grote Pensioen topic, ik zie geen reden waarom je vraag daar niet terecht zou kunnen, vandaar dat ik dit topic sluit.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Dit topic is gesloten.