Vraag

• LAGMK
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 12:03
Goedendag,

Over een maandje start voor ons het grote verbouwproject, waar we ongeveer anderhalf jaar mee bezig denken te zijn. (Overigens positieve verrassing dat ik voor oa de keuken en badkamer ook hier op het forum veel interessants heb gelezen.) In het huis wil ik een toekomstbestendig netwerk aanleggen, met oa drie beveiligingscamera's. Hiervoor heb ik op het forum al de nodige topics gelezen en mijn vraag is dus een advies op mijn huidige plan.
(Offtopic: De rest van de verbouwplannen bestaan uit het isoleren van de spouw en dak, dakramen erin, Vloerverwarming erin op de begane grond, 1e verd en zolder, complete begane grond vloer eruit ivm isolatie, zonnepanelen, warmtepomp, verplaatsen badkamer en keuken beide naar andere ruimtes, verplaatsen meterkast naar kast bij de voordeur, doorbreken van twee dragende muren... etc etc. Dus het is wel een 'projectje'.)

Ik zoek een?
Advies op mijn huidige plan (zie onderstaand).

Wat is je budget?
In het huidige plaatje reken ik op ongeveer 3000,- voor camera's, NVR, switch, router, 4 AP's, kabels en bevestigingsmeuk. Huis kopen & verbouwen is duur, maar kun je maar beter meteen goed doen...

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op het moment kijk ik naar Ubiquity, hier lees ik goede verhalen over en zij kunnen een totaalproduct leveren (switch, router, AP's).
Mbt de camera's wil ik voor Dahua gaan, 4k camera's en een NVR.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Het betreft een huis uit 1950 met een betondek op de 1e verdieping. De garage ligt helaas niet tegen het huis aan maar achter de tuin. Voor een algemeen beeld zie onderstaande afbeelding (let niet op de route van de kabels).

De opzet die ik nu voor ogen heb is:

Router: https://tweakers.net/pric...g-pro-gateway-router.html
Switch: https://tweakers.net/pric...24-poorts-250w-poe+).html
4x AP pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Camera: https://nl.aliexpress.com...69-4801-80cb-ed7216a7ed52
NVR: https://nl.aliexpress.com....8148356.2.25801100tQB5hT
CAT7 S-FTP kabel: https://www.kabelshop.nl/...500-CPR-i6142-t26389.html

Vragen:
* Ik besef me dat CAT7 aanleggen nu overkill is, maar de meerprijs voor de kabel is minimaal, afgewogen dat het me mogelijk andere kabels trekken scheelt over 15 jaar ofzo. Slim, of maak ik hier een domme fout? (Overigens ga ik voor de S-FTP ivm interferentie, zeker voor buiten komen de kabels weliswaar in een andere buis, maar wel in dezelfde sleuf te liggen als de netstroom en krachtstroom.)
* Maakt het verschil om de IP camera's aan te sluiten op de switch of direct op de NVR (waar die eigenlijk voor bedoeld is?)
* Het slimste plan is dan om alle kabels direct binnen te laten komen op 1 centrale switch? -ziet er overigens ook meteen wel vet uit, zo'n grote kabelboom ;-)
* Zijn er nog goede ervaringen met RJ45 connectoren voor CAT7 stugge kern kabels? (die dus aangesloten worden op oa de switch). Het wordt vervelend als die connectoren geen goed contact maken met de stugge kabel...
* Qua aansluitingen: Ik plan nu op COAX in de woonkamer en op de drie slaapkamers. Daarnaast UTP aansluitingen op de slaapkamers (2x), op zolder, bij de zonnepanelen, in de woonkamer (computer, printer, tv, muziek), Voor de acces points (de drie verdiepingen, tuin en garage) de IP camera's en nog enkele aansluitingen zonder directe functie. Ik twijfel nog over het aanleggen van een (vooralsnog ongebruikte) aansluiting in de keuken. Wie weet dat ik over 15 jaar vanuit de keuken ook in wil kunnen prikken... slim?
* Mbt de beveiligingscamera: Er is in de straat verlichting aanwezig en er zit ongeveer 3 meter tussen voordeur en de weg. Ik ga daarom voor een 4K camera, met als doel ook in staat te zijn (naast reguliere beveiliging) de nummerborden van passerende auto's te kunnen lezen. Ik snap dat bij weinig licht een type darkfighter/starlight op de korte afstand vaak een betere optie is, maar ik wil niet dat de camera met zijn LEDs licht geeft en ik verwacht dat de resolutie van die camera's voor mijn doel onvoldoende is. Tegenover onze voordeur staat een lantaarnpaal gelukkig. (Overigens wel met risico op reflectie etc, maar daar moet ik later maar nog wat mee gaan doen.)

Het is een beetje een long-read geworden, maar ik heb even behoefte om te sparren met lui die hier ervaring mee hebben ;-)

Dank voor jullie reacties!

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:57
Klinkt als een goed doordacht plan. Alleen het monteren van stekkers op stugge kabel begrijp ik niet (uitzonderingen daargelaten).
Rondom de switch monteer je deze af op een patch paneel. Aan de andere kant in een utp wandcontactdoos. Beide werken vaak met een LSA montagestrip waardoor je geen stekker nodig hebt. Vanaf patchpaneel ga je dan met een patchkabeltje naar de switch.

Voorbeeld: https://www.kabelshop.nl/...66SW1M-i11571-t26952.html

[Voor 26% gewijzigd door Sethro op 15-12-2019 18:32]

• LAGMK
Dank :-)
Ja, ik had bedacht dat patch paneel over te slaan.
Heb de discussie daarover gelezen, oa hier: Waarom zou ik een patch panel nemen als een Switch voldoet?

Ik twijfel nog. Een patchpaneel (circa 80,-) en 24 korte soepele kern CAT7 kabels zijn ca 120,- dus samen 200,- kosten meer. Van de andere kant is betrouwbaarheid wel weer een groot goed.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

(jarig!)
Waarom een onbekende camera van Aliexpress gebruiken, terwijl je andere apparatuur wel top spul is? Neem dan een paar Hikvision camera's waarvan de kwaliteit boven kijf staat, of Ubiquity camera's.

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:57
LAGMK schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:12:
Dank :-)
Ja, ik had bedacht dat patch paneel over te slaan.
Heb de discussie daarover gelezen, oa hier: Waarom zou ik een patch panel nemen als een Switch voldoet?

Ik twijfel nog. Een patchpaneel (circa 80,-) en 24 korte soepele kern CAT7 kabels zijn ca 120,- dus samen 200,- kosten meer. Van de andere kant is betrouwbaarheid wel weer een groot goed.
Even op Amazon.de kijken. Scheelt zeker de helft.

• LAGMK
Ondanks dat deze camera van Ali komt, is het zeker geen slechte camera. Prijs scheelt ook circa 40% van wat je in NL zou betalen. Op het forum hoor ik iig goede verhalen over het merk Dahua en Andy, de man achter het bedrijf op aliexpress. (Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2)

bovendien ben ik dus van plan een NVR aan te schaffen van hetzelfde merk, wat hopelijk wat problemen met compabiliteit voorkomt.

Hickvision heb ik inderdaad ook naar gekeken, goed en mooi spul. Wel wil ik een dome camera, en ben ik bang dat in het model van Hickvision teveel reflectie komt van bijvoorbeeld de lantaarnpaal / reflectie van de eigen IR. De camera die ik op het oog heb is wel een dome model, maar zonder de kap eromheen die voor reflectie kan zorgen.
De Ubiquity camera's lees ik geen al te beste reacties over, en is denk ik ook onvoldoende voor mijn doel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee