Geflikker met LED dimmer: fase afsnijding/ aansnijding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 13:14
Een jaar of 8 geleden heb ik de 3 x 220V GU-10 inbouw spotjes halogeen vervangen door led lampen (3 x Phillips, dimbaar stond er op de verpakking) Al gauw merkte ik dat de LED lampen een speciale LED dimmer nodig hadden, want ze gingen op (regelmatige) knipperlicht stand wanneer ik ze inschakelde. Omdat ik in het hele huis Busch-Jaeger materiaal heb, gezocht naar een LED dimmer van dat merk. Ik kwam toen uit op de 6523 LED dimmer. Even slikken wat betreft de prijs, maargoed.

Vanaf het begin van de montage flikkerden de lampen heel af en toe, ik nam dat voor lief, het was minimaal, hoewel wel storend. Maar ik zag dat bij andere mensen thuis hetzelfde verschijnsel. In de loop der jaren nam dat verschijnsel steeds meer toe, dat het echt irritant werd. En er kwam een verschijnsel bij: de lampen gingen soms kortstondig (van een paar seconden tot een paar minuten) spontaan op laten we zeggen 98% volle sterkte branden. De dimmer stond dan nog steeds op een dezelfde lage waarde. Draaien aan het wieltje resulteerde in nagenoeg geen zichtbare verandering, de 'range' was ineens veranderd van 98% sterkte naar 100%, echt minimaal verschil.

Na een paar jaar waren de LED lampen verder ontwikkeld en heb ik 3 nieuwe GU-10 LED dimbare lampen gekocht van IKEA. Die waren een stuk warmer van kleur dan de Phillips lampen die ik had en die toentertijd een van de meest warme en betere kwaliteit lampen waren die je kon vinden. Die waren me uiteindelijk toch iets te blauw van kleur. Ik was meteen benieuwd of de nieuwe IKEA lampen minder zouden flikkeren. Maar ook hier blijft het geflikker met de lampen zich voordoen. Inmiddels ben ik een paar maanden verder en de problemen zijn de afgelopen weken echt irritant geworden. De lampen branden sinds een avondje vrolijk geflikkerd te hebben nu bijna continu op 98%-100% ipv op de ingestelde gedimde waarde en nog maar af en toe zijn de lampen gedimd... De 'juiste' stand houdt het vaak niet langer dan een paar minuten tot een kwartier nog vol.... :|

Ik ben weer eens Google in gedoken voor een nieuwe LED dimmer, omdat ik vermoed dat het aan mijn huidige dimmer zou liggen. Misschien is die stuk? Wat denken jullie?

Tijdens het googlen zag ik bij een website een aanduiding bij de specificaties dat de LED dimmer geschikt is voor specifiek merken LED lampen, die een zogenaamde fase afsnijding (trailing edge) nodig hebben. De merken zouden o.a. Phillips en IKEA lampen betreffen. Die webshop biedt voor alle andere led lampen eentje met fase aansnijding voor als je lampen hebt die niet onder die merkenlijst vallen.

Ik kom er niet precies achter wat mijn huidige BJ 6523 voor type is - die bestaat inmiddels niet meer namelijk (die is opgevolgd door 2 verschillende nieuwe types, je raadt het al een met fase aan en een met fase afsnijding)

Verder las ik ergens in een of meerdere topics tegenstrijdige berichten over de kwaliteit van de BJ LED dimmers uit de 6523 serie. Sommigen stellen dat die kwaliteit juist heel goed is, anderen zweren bij de meer universele en mogelijk duurdere van het merk JUNG.

Wat zouden jullie adviseren qua merk en/of type?

Ik las trouwens net op deze site dat een dimmer met fase AFsnijding daadwerkelijk energie reductie behaald kan worden (wat natuurlijk wel zo fijn is)

[ Voor 8% gewijzigd door autoreverse op 15-12-2019 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 23:02

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik denk stuk inderdaad. Jaren terug ook wel mee aan het stoeien geweest maar heb de knop vervangen voor een plaatje en de lamp continue spanning gegeven. Verder heb ik een kaku leddimmer gekocht en in de behuizing van de lamp gezet zodat je die kan starten en dimmen met een afstandbediening. Werkt al jaren perfect, knippert niet en is super te dimmen met de 4 phillips dimbare led lampen.

pricewatch: KlikAanKlikUit Mini inbouwdimmer multi AWMD-250

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Je kunt een jung dimmer nemen en daar busch jaeger Afdekplaatjes op zetten. Mijn jung dimmer werkt perfect, maar dat is wel de enige waar ik ervaring mee heb.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
autoreverse schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:39:
Ik las trouwens net op deze site dat een dimmer met fase AFsnijding daadwerkelijk energie reductie behaald kan worden (wat natuurlijk wel zo fijn is)
Klinkt een beetje als een verkooppraatje. Het wordt ook niet verder uitgelegd.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Zou kunnen hoor. Het is meer dat ik nu tóch een nieuwe led dimmer moet aanschaffen, dus ik heb nu de keus. En qua prijs ontlopen ze elkaar niet zo. Het is meer het merk waarbij de prijs enorm verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player2911
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:21
Kijk eens naar dit: Busch Jaeger 6716 U-500 Friends of Hue Smart switch. Dat werkt top, heb het op een plek in huis. Precies gelijk aan het gangbare schakelmateriaal. Moet je wel al een Hue set-up hebben of willen starten. Achteraf had ik het overal moeten doen want die dimmers... de mijne zijn gelukkig universeel (6526U) maar ook niet helemaal top (dimbereik minimaal en af en toe als ze uitgeschakeld zijn geven de lampen minimaal licht) maar als je er 7 nodig hebt, auw.

Gewoon een tip, mocht je het niet kennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Dank voor de tips! Die kaku inbouw dimmer AWMD-250 ziet er interessant uit, zeker ook prijstechnisch gezien. Ik lees echter wel in enkele reviews dat die bij sommige gebruikers niet flikker-vrij is. Ik ga me daar nog even verder in verdiepen.

De BJ 6716-U500 vriendjes van Hue is me iets te luxe, misschien doe ik dat meteen ooit nog eens in een volgend huis waarbij ik meteen eea aan domitica in wil doen. Mijn huidige woning is daar te klein voor / niet interessant genoeg vind ik.

Is de techniek zo kwetsbaar dat die dimmers zo snel stuk gaan? Ik kan me vroeger van thuis niet herinneren dat daar ooit een dimmer stuk ging uiteraard met gewone gloeilampen.

[ Voor 15% gewijzigd door autoreverse op 17-12-2019 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

autoreverse schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:33:
Dank voor de tips! Die kaku inbouw dimmer AWMD-250 ziet er interessant uit, zeker ook prijstechnisch gezien. Ik lees echter wel in enkele reviews dat die bij sommige gebruikers niet flikker-vrij is. Ik ga me daar nog even verder in verdiepen.

De BJ 6716-U500 vriendjes van Hue is me iets te luxe, misschien doe ik dat meteen ooit nog eens in een volgend huis waarbij ik meteen eea aan domitica in wil doen. Mijn huidige woning is daar te klein voor / niet interessant genoeg vind ik.

Is de techniek zo kwetsbaar dat die dimmers zo snel stuk gaan? Ik kan me vroeger van thuis niet herinneren dat daar ooit een dimmer stuk ging uiteraard met gewone halogeen lampen.
Hij knippert echt niet, welke stand ook, ik heb 4x4W phillips dimtone er aan hangen.
Het is een kaku basis set, dat is een afstand bediening met 3 schakel wcd's waarvan ik er 2 gebruik en de 3e knop rij gebruik voor de dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
@Rol-Co ik geloof je direct hoor! Echter geloof ik ook anderen als ze schrijven dat ze er wel last van hebben. Ik denk dan: je kan het treffen. Ik las dat er inmiddels ook een nieuwe versie zou zijn, met fase-afsnijding (trailing edge)

Op de site van KlikAanKlikUit lees ik dat deze versie beide varianten aan kan (je kunt mbv een knopje kiezen)

"Kies tussen 2 specifieke modi om te dimmen voor optimale LED-dimprestaties (fase-aansnijding/fase-afsnijding)"
https://www.klikaanklikui...ngebouwde-led-dimmer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:45

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik kan bevestigen dat de kaku's zeer stabiel zijn. Het nadeel is alleen dat de bediening niet echt intuïtief is.

n.b. Meestal is het binnenwerk van de dimmers gewoon vervangbaar door ieder ander merk. Zelfs de 'basic' dimmers van de hornbach, die van IKEA zelf (als ze die nog hebben) en die van de action heb ik goede ervaring mee (beter dan de dure bush jäger en gira's).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

autoreverse schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:34:
@Rol-Co ik geloof je direct hoor! Echter geloof ik ook anderen als ze schrijven dat ze er wel last van hebben. Ik denk dan: je kan het treffen. Ik las dat er inmiddels ook een nieuwe versie zou zijn, met fase-afsnijding (trailing edge)

Op de site van KlikAanKlikUit lees ik dat deze versie beide varianten aan kan (je kunt mbv een knopje kiezen)

"Kies tussen 2 specifieke modi om te dimmen voor optimale LED-dimprestaties (fase-aansnijding/fase-afsnijding)"
https://www.klikaanklikui...ngebouwde-led-dimmer.html
Ik vraag mij dan wel eens af of het niet in de lampen zit, dat er een goedkoop voorschakelapparaatje in zit die het niet kan handelen, dus niet zo zeer in de dimmers, maar de lampen. Mijn lampen zijn een jaar of 5-6 oud maar waren toen 18,- per stuk dus geen el cheapo chineesjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Of het in de lampen of dimmer zit weet ik niet. Ik heb hier ook dure dimmer (120 euro per stuk) die echt goed zouden zijn met led. Maar knipperen doen ze. Tenzij op hoogste stand of laagste stand.

meerder lampen aan gehad....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik had een Jung dimmer voor 300W halogeen die goed met LED ging, alhoewel dat ding bij dimmen ging brommen. Destijds 2 BJ 0-100W LEDi dimmers gekocht, op de slaapkamer met 3x4W dimbaar LED, in de eethoek met 3x28W G9 ecohalogeen. Soms gaat het knipperen, soms knalt het naar 100%, het ligt aan de dimmers. Inmiddels de keuken vervangen door 2x E27 LED dimbaar van de Ikea, ook vaak knipperen en binnen 2 jaar de eerste lamp al kapot.

Voor mij geen BJ dimmers weer iig. Voor dat geld koop je beter spul van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ah ja dat brommen. Dat herinner ik me ook nog van de oude dimmer. Ik heb tussentijds nog gewoon 3 x 7W (?) spaarlamp GU-10 in het plafond gehad zonder dimmer. Zo zat was ik het gedoe met die dimmer toen. Maar ja, op den duur ging het toch 'kriebelen' en wilde ik toch wel graag dimmen voor in de late avond en 's ochtends vroeg.

Ik ben nu in dubio; of ik koop een dure JUNG of iets vergelijkbaars (schijnt dus goed merk te zijn, maar ook daar geen garanties als ik het zo her en der lees) of ik koop de eerste de beste prijsknaller (bijv deze, die dezelfde als die van de Action zou moeten zijn van 8,50 8)7 ) Daar kan ik er zeg maar gerust 1 per jaar van verslijten tegen die prijs.

Hoe dan ook zorg ik dat ik een dimmer koop die zowel RL als RC aan kan (fase aan als afsnijding)

[ Voor 33% gewijzigd door autoreverse op 17-12-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 15:18
autoreverse schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:07:
Ik ben nu in dubio; of ik koop een dure JUNG of iets vergelijkbaars (schijnt dus goed merk te zijn, maar ook daar geen garanties als ik het zo her en der lees) of ik koop de eerste de beste prijsknaller (bijv deze, die dezelfde als die van de Action zou moeten zijn van 8,50 8)7 ) Daar kan ik er zeg maar gerust 1 per jaar van verslijten tegen die prijs.
In mijn huis alleen maar JUNG en geen van de 4 dimmers maakt geluid of zorgt voor knipperende lampen.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat brommen met die 300W JUNG dimmer was omdat het geen LED dimmer was. Vandaar ook keuze om hem te vervangen door een Busch Jaeger dimmer, maar achteraf dus gewoon spijt van. Zelfs de goedkope eigen merk meuk uit de bouwmarkt werkt beter :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-10 22:28

BlueTooth76

Let the sun shine!

Lijst van Phillips: welke dimmer (en/of trafo) met welke lamp:

Netspanning:
http://images.philips.com...mmer_MV_A02_Sept_2107.pdf

Laag voltage:
http://images.philips.com...EDlamps_Dimmer_LV_A05.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-12-2019 13:05 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 15:05
Verschil aansnijding en afsnijding zie je hier:Afbeeldingslocatie: https://www.illuxtron.com/wp-content/uploads/2018/11/Figuur-1.jpg
Het eenvoudigste is fase aansnijding, dat kan met een simpel circuitje met diac, triac en variabele weerstand in draaiknop; en dat werkt goed samen met gloeilampen. Dit zijn de goedkoopste dimmers en die geven problemen als je een niet-gloeilamp gebruikt die er niet op voorzien is. Door de plotse piek in spanning is er ook een flinke piek in stroom, wat zorgt voor meer storingen en snellere slijtage.

Fase-aansnijding is wat complexer in de dimmer (maar tegenwoordig heeft zelfs je hond een microchip), dus wat duurder. Voordeel is dat het opkomen van de spanning netjes geleidelijk loopt, dus geen stroompieken meer. Het is eenvoudiger om de aansturing van een LED lamp te voorzien om mee te dimmen met de fase afsnijding (stroom naar LED stoppen als spanning wegvalt), maar dan heb je wel meer flikkering (wat te fixen is met betere LEDdriver).

De beste dimbare leddrivers gaan het dimmen detecteren en de duty-cycle bepalen, en dan zelf de led's gaan dimmen op hun eigen manier (stroom beperken en PWM op veel hogere frequentie dan de netfrequentie zodat je geen flikker ziet). Uiteraard gaat het detecteren wat beter als er minder stroompieken zijn (een eenmalige foute meting geeft meteen een lichtflits, en dat zien je ogen snel). Hogere kwaliteit (dus prijs) zal een afvlakking op deze meting steken, zodat de lamp geleidelijker dimt en eenmalige foutjes niet opvallen.

TL,DR: het hangt af van de lamp wat best werkt. Waarschijnlijk zal fase-afsnijding beter zijn; maar een duurdere lamp zal doorgaans een betere driver hebben en dus minder problemen geven. Denk ook aan slijtage: hoe kouder je lamp blijft hoe langer de driver zal blijven werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
autoreverse schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:39:
Een jaar of 8 geleden heb ik de 3 x 220V GU-10 inbouw spotjes halogeen vervangen door led lampen (3 x Phillips, dimbaar stond er op de verpakking) Al gauw merkte ik dat de LED lampen een speciale LED dimmer nodig hadden, want ze gingen op (regelmatige) knipperlicht stand wanneer ik ze inschakelde. Omdat ik in het hele huis Busch-Jaeger materiaal heb, gezocht naar een LED dimmer van dat merk. Ik kwam toen uit op de 6523 LED dimmer. Even slikken wat betreft de prijs, maargoed.

Ik kom er niet precies achter wat mijn huidige BJ 6523 voor type is - die bestaat inmiddels niet meer namelijk (die is opgevolgd door 2 verschillende nieuwe types, je raadt het al een met fase aan en een met fase afsnijding)
Hier hetzelfde geval. De eerste serie B-J 6523 dimmers zijn fase-aansnijding. De opvolger heeft een keuze-knop.
De moderne led-lampen (specifiek Philips en Ikea) werken het beste met fase-afsnijding.
Hier hetzelfde gedoe gehad door 2 merken lampen op 1 dimmer. Gingen uit zichzelf volledig random feller branden en weer dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16
Heb je de nul-draad (blauw) aangesloten op de dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
My-life schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:03:
Heb je de nul-draad (blauw) aangesloten op de dimmer?
Heb even gekeken; er is geen blauwe draad aanwezig in de lasdoos. Alleen zwart en bruin.

Even een update; ik heb al een paar weken de dimmer van de Action in huis van nog geen tientje. Ik wilde even een goed moment afwachten voor de installatie. Raad eens wat er niet veel later gebeurde; het flikkeren en op bijna volle sterkte branden van de lampen stopte er ineens weer mee. Ik dacht nog; het zal wel niet lang duren. Ik heb ook nog wel een aantal keren een felle flits gezien en dat de lampen even bijna volledig gingen branden, maar dat was telkens heel kort en op 1 hand te tellen.

Ik heb de dimmer er dus nog steeds inzitten en ik denk dat ik het maar even laat zo. Het werkt alweer weken lang zonder enige klacht..... 8)7 Mocht het geflikker weer opspelen dan kan ik opnieuw besluiten of ik 'm vervang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 07:28
@autoreverse Heb je dit topic al eens gelezen? Voor mijn situatie is mijn conclusie dat TF de boosdoener is en niet de dimmer die ik in eerste instantie verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
@RobB_W dank voor de leestip - ik kende het topic nog niet eerder. Heb vooralsnog niet het idee dat hier sprake is van een dergelijke situatie, want het geflikker laat zich daarvoor te random zien..... Er is geen touw aan vast te knopen of en wanneer (welke tijdstippen) het zich voor doet en in welke hevigheid of duur.

Kortom, als het geflikker na 1 februari uit blijft, durf ik niet te zeggen of dat TF signaal de oorzaak is geweest...?
TF-signaal voor openbare verlichting stopt per 1 februari 2021:

Provincie Noord-Holland excl. Pampus
https://www.liander.nl/stoppen-tf/planning

[ Voor 31% gewijzigd door autoreverse op 26-01-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 07:28
In jouw geval niet denk ik. Bij mij is het knipperen ondertussen op vast momenten waarneembaar. Bij mij viel het tevens samen met het verhuizen naar een nieuwe woning, met nieuwe verlichting (slimme) dimmers en aansturing, etc. Na veel troubleshooten is voor mij duidelijk dat het TF-signaal de boosdoener is.

Helaas moet ik nog een jaar wachten voor we uit de problemen zijn.. ;(
Pagina: 1