Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krachtige werk desktop samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sepp32
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 19:14
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk Office programma's, internet
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Sibelius muzieknotatie, laden van soundfiles i.c.m. Kontakt (*.nki files). Geen Games (behalve Candy Crush...)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1300 euro
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
1400

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Eventueel een verouderde GTX 750 Ti uit mijn bestaande systeem maar voor de zekerheid en om enigszins toekomstbestendig te zijn mag het een (iets) deftiger videokaart zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mobo, behuizing, processor, SSD (500) + HDD (2 TB), voeding, intern geheugen, wifi, geheugenkaart lezer en dvd speler.
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Oog is gevallen op Ryzen 7 3700x in combinatie met x570 moederbord

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Liefst de betere merken maar niet per se topsegment ivm grens aan budget
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Voorkeur gaat uit naar zelfbouwsysteem (lees: laten doen door bv Alternate of Paradigit). Bestaande systemen maken vaak gebruik van te weinig voeding of 'oude' moederborden, of geen optische drive of kaartlezer.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kast wordt weggewerkt dus hoeft niet mooi te zijn. Stille ventilatoren, geen lampjes e.d. Mag een toren zijn; wil ruimte houden om in de toekomst eventueel uit te breiden/vervangen indien nodig dus geen micro systemen.
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Nee
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Maximum prestaties

Wat verwacht je van ons?
Even meekijken of alle componenten een beetje bij elkaar passen, of er tips zijn voor betere kwaliteit

Deze heb ik al bij elkaar gezocht maar buiten moederbord en processor sta ik open voor suggesties.
Daarnaast wil ik het systeem vóór 31 december (liever nog eerder) in huis hebben.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC€ 126,-€ 126,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 82,99€ 82,99
1BehuizingenCooler Master MasterBox K500L (windowed)€ 54,-€ 54,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 32/64-bit P2 USB DUT€ 128,50€ 128,50
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock Slim€ 39,90€ 39,90
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 16,99€ 16,99
1VoedingenCorsair CX550M€ 67,90€ 67,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,81€ 63,81
1GeheugenkaartlezersRaidsonic Icy Box IB-867€ 33,53€ 33,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.141,62

De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen? [/i]

[ Voor 1% gewijzigd door Bolletje op 14-12-2019 18:47 ]

Beste antwoord (via sepp32 op 14-12-2019 21:56)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
sepp32 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:21:

De MSI GeForce GT 1030 2G is volgens gpu.userbenchmark.com trager dan mijn huidige GTX 750 Ti dus dat zou een stap terug zijn denk ik.
GT 1030 is veel moderner en onderschat de mogelijkheden niet. Gebruik dezelfde kaart met 2x 4K iets wat een 750 Ti niet kan.
Verder las ik hier op tweakers dat x570 mobo's de prestatie van de 3700x beter ondersteunen:
Broodje aap. Dus iedereen die een 3700X icm een B450/X470 gebruiken, en dat zijn er heel wat, leveren prestaties in? nee, biosupdates hebben ervoor gezorgd dat de prestaties op hetzelfde niveau staan behalve als je PCI-e4.0 gaat gebruiken waar ik bij jou het nut niet van in zie.
Daarnaast lijkt het me handig om wifi en Bluetooth aan boord te hebben en dat zit er bij het door mij genoemde moederbord op.
Om daar nou 2x zoveel voor te gaan betalen is overbodig plus dat de antennes van het MSI bord erg ongunstig zijn geplaatst voor een goede ontvangst. Prik dan pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 in het moederbord en zelfs een veel goedkopere dongel als pricewatch: PowerOn DMG-06 werkt.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mocht je geen vga power nodig hebben, zou ik een RX5500 kiezen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
Welke monitor(en) gebruik je?

• sepp32
Beeldscherm is een Samsung Syncmaster S27B350.
Dat is een oudje maar auditief is belangrijker dan visueel, vandaar dat mijn huidige videokaart GTX 750 Ti meer dan voldoende is, behalve dan de ventilator herrie ..

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-11 14:58
Je kan een windows serial key kopen voor 7 euro als je op google zoekt.

• Uszka
Dan is voor jouw gebruik een pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC al meer dan genoeg. Sneller voegt behalve een hogere prijs en hoger verbruik helemaal niets toe. 550w heb je daarom helemaal niet nodig en CXx50M is geen goede keuze (meer) want voor een lagere prijs is er beter te koop. CXx50 bijvoorbeeld, omdat ze een moderner intern design hebben, of Cooler Master MWE Bronze V2. In dit systeem zou ik echter een stille en betere voeding als de Bitfenix Formula Gold adviseren.
masterbox is een behuizingserie van vrij lage kwaliteit met luide fans. Zou niet mijn keuze zijn voor een workstation. In jouw gekozen behuizing past niet eens de odd die in het lijstje staat dus sws nutteloos. Cooler master begint voor mij bij de Mastercase maar ook bij die behuizingen zie ik het nut niet voor een ws. Neem een behuizing die gebouwd is voor stilte zoals een Nanoxia Deep Silence of Fractal Design R6.
De cpu koeler heeft niet een bepaald goede prijs/prestatie. Gelid Tranquillo en Thermaltake Contact Silent doen het niets minder voor een lagere prijs.
Pak in een WS een ssd als de XPG SX8200 Pro. De ssd met de beste prijs/prestatie op dit moment.
En last but not least het moederbord. Waar heb je een X570 voor nodig?
Verder ontbreekt er werkgeheugen in je lijst.
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 98,19€ 98,19
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 84,70€ 84,70
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 82,99€ 82,99
1BehuizingenNanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 75,-€ 75,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 133,92€ 133,92
1ProcessorkoelingThermaltake Contact Silent 12€ 26,90€ 26,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 154,50€ 154,50
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 16,99€ 16,99
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 126,-€ 126,-
1GeheugenkaartlezersRaidsonic Icy Box IB-867€ 33,53€ 33,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.226,72

• sepp32
Kijk, dat is nuttig advies! Dank je Uszka. Ik heb inderdaad geen idee hoe groot alles is, en of alles past; dus aanvullingen als welke combinaties (moederbord/voeding/behuizing) niet past is erg welkom.

De MSI GeForce GT 1030 2G is volgens gpu.userbenchmark.com trager dan mijn huidige GTX 750 Ti dus dat zou een stap terug zijn denk ik.
Verder las ik hier op tweakers dat x570 mobo's de prestatie van de 3700x beter ondersteunen:

reviews: Ryzen 3900X en 3700X - AMD stoot Intel van de troon

Daarnaast lijkt het me handig om wifi en Bluetooth aan boord te hebben en dat zit er bij het door mij genoemde moederbord op.

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
sepp32 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:21:

GT 1030 is veel moderner en onderschat de mogelijkheden niet. Gebruik dezelfde kaart met 2x 4K iets wat een 750 Ti niet kan.
Broodje aap. Dus iedereen die een 3700X icm een B450/X470 gebruiken, en dat zijn er heel wat, leveren prestaties in? nee, biosupdates hebben ervoor gezorgd dat de prestaties op hetzelfde niveau staan behalve als je PCI-e4.0 gaat gebruiken waar ik bij jou het nut niet van in zie.
Om daar nou 2x zoveel voor te gaan betalen is overbodig plus dat de antennes van het MSI bord erg ongunstig zijn geplaatst voor een goede ontvangst. Prik dan pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 in het moederbord en zelfs een veel goedkopere dongel als pricewatch: PowerOn DMG-06 werkt.

• sepp32
Overtuigende argumenten!
Er is heel veel informatie over Game computers maar over een krachtige 'normale' computer kon ik niet veel vinden.
Nogmaals dank, ik ga eens een nieuwe lijst samenstellen van jouw adviezen.

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:33

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Als je voornamelijk office gaat doen dan is een 3700x ook overkill. Een 3600 is veel goedkoper en bijna net zo snel voor jouw gebruik

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

• sepp32
_Sunnyboy_ schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:24:
Als je voornamelijk office gaat doen dan is een 3700x ook overkill. Een 3600 is veel goedkoper en bijna net zo snel voor jouw gebruik
Voor office zal dat zeker opgaan, maar Sibelius is een muziekprogramma dat de processor zwaar belast, zeker als er veel geluidsbestanden zijn geladen.
Verder - maar ook dat is een aanname - lijkt het me een meer toekomstbestendige keuze om nu voor de 3700x te gaan.

Mijn huidige computer heeft de allereerste intel i7 uit 2008/2009 en werkt nog behoorlijk goed; 10 jaar geleden ging ik ook voor toekomstbestendig, en zie.

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:33

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Ik heb geen ervaring met Sibelius, maar de recommended system requirements zien er nogal minimaal uit. Het belangrijkste verschil tussen de Ryzen5 3600 en de Ryzen7 3700x is het aantal cores (6 vs 8 ). Voor iets als video editing is dat interessant, maar ik betwijfel of een programma als Sybelius meer dan 6 cores kan aanspreken.

Heb je bij je huidige computer wel eens gekeken of alle 4 cores zwaar gebruikt worden als je Sibelius zwaar gebruikt, of dat de belasting geconcentreerd is op maar 1 of 2 cores?

Ben het helemaal eens met future proof kopen. Ik heb hier zelf een i5-2400 van ongeveer dezelfde leeftijd. Maar het is toch zonde om te veel uit te geven als het niet nodig is. Tussen de 3600 en 3700x zit toch een verschil van ruim 130 euro, wat 10% van je budget is.

Hoe dan ook, zowel de 3600 en 3700x zijn een goeie keuze en het is je eigen geld, dus maak een goede keuze :)

[ Voor 3% gewijzigd door _Sunnyboy_ op 15-12-2019 13:06 . Reden: typo ]

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sepp32 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 23:52:
[...]

Voor office zal dat zeker opgaan, maar Sibelius is een muziekprogramma dat de processor zwaar belast, zeker als er veel geluidsbestanden zijn geladen.
Verder - maar ook dat is een aanname - lijkt het me een meer toekomstbestendige keuze om nu voor de 3700x te gaan.

Mijn huidige computer heeft de allereerste intel i7 uit 2008/2009 en werkt nog behoorlijk goed; 10 jaar geleden ging ik ook voor toekomstbestendig, en zie.
Mede daarom zou ik je budget ook goed besteden. Je geeft in OP aan dat je geen Micro kast wilt, maar een tower met ruimte voor en stil. waarom kies je voor WiFi ? Ik zou liever een vast PC bekabelt gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sepp32
Heb je bij je huidige computer wel eens gekeken of alle 4 cores zwaar gebruikt worden als je Sibelius zwaar gebruikt, of dat de belasting geconcentreerd is op maar 1 of 2 cores?
Ik heb even gekeken en het valt inderdaad erg mee. Hoe meer instrumentenfiles worden geladen, hoe meer geheugen het kost maar de cpu lijkt het er inderdaad niet erg moeilijk mee te hebben.

Het kan zonde zijn om geld uit te geven aan iets wat je op dit moment niet echt nodig hebt, maar mijn ervaring is dat er in de toekomst vaak momenten komen waarop je denkt 'had ik toen toch maar voor die duurdere processor gekozen'. Vandaar future proof. x3600 kan voor nu voldoende zijn maar ik heb liever wat speelruimte.
bovendien blijkt dat ik al flink kan bezuinigen op een videokaart dus heb ik ruimte in mijn budget voor de x3700.

Wel bedankt overigens voor het meedenken!

• sepp32
Hackus schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:17:
[...]

Mede daarom zou ik je budget ook goed besteden. Je geeft in OP aan dat je geen Micro kast wilt, maar een tower met ruimte voor en stil. waarom kies je voor WiFi ? Ik zou liever een vast PC bekabelt gebruiken
Wifi is een leuke bijkomstigheid, geen vereiste. Normaal ben ik altijd bekabeld verbonden maar Ziggo valt regelmatig uit en dan wil ik snel verder kunnen met een gedeelde verbinding/personal hotspot via de dataverbinding van mijn telefoon. Geen zin om dan een dongle uit de spelcomputer te trekken om die vervolgens op mijn computer aan te sluiten.

• sepp32
Inmiddels heb ik mijn wensenlijst aangepast. Daarbij heb ik gekeken naar onderdelen die bij Alternate te koop zijn; ik wil de pc nl niet zelf in elkaar zetten dus losse onderdelen overal vandaan is voor mij niet handig. Dat ik daardoor een paar tientjes duurder uit ben neem ik op de koop toe. De internet dvd speler die ik daar had uitgekozen kan ik via de pricewatch niet toevoegen dus die heb ik voor nu weggelaten.

1MoederbordenAsus ROG Strix B450-E Gaming€ 160,90€ 160,90
1VideokaartenGigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G€ 76,90€ 76,90
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 2TB€ 59,90€ 59,90
1BehuizingenNanoxia Deep Silence 1 Rev. B Zwart€ 94,49€ 94,49
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 81,90€ 81,90
1VoedingenCorsair CX450€ 49,90€ 49,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,81€ 63,81
1GeheugenkaartlezersRaidsonic Icy Box IB-864-B€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 962,74

Op advies van Uszka heb ik afgezien van een x570 moederbord maar toch gekozen voor een mobo met wifi en Bluetooth (5.0) . Ook daar ga ik in de toekomst blij mee zijn.
Pagina: 1