Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-04 14:57
Allen,

Vandaag starten we met de bouw van ons nieuwe huis. Dus ik ben al een tijdje aan het nadenken hoe ik een aantal zaken willen aanpakken, vooral qua verlichting dan! Ik heb een klein maar aardig budgetje uitgetrokken hiervoor (om mee te starten althans). Om te beginnen lijkt een €2000 euro me wel haalbaar.

Soit, ik heb een bepaald idee, dat volgens mij wel gaat werken, maar ik zou hier toch graag bevestiging voor hebben. Ik wil nl. smart lights (toch op bepaalde plaatsen), maar ik wil even goed dat m'n ouders kunnen binnenkomen en de schakelaar kunnen indrukken wanneer ze een licht willen aan of uit doen. Ik heb al veel gelezen en op youtube zitten rondkijken, maar ik twijfel toch nog steeds.

Ik had aan het volgende gedacht.
- Ik laat overal pulse schakelaars installeren
- Smart lights (Phillips hue) en op enkele plaatsen 'gewone' lampen
- Fibaro's (Dimmer 2) achter de schakelaars
- Homey om alles samen te laten komen

Nu, de vragen hierover:
1. als ik de schakelaar induw, kan ik via de Fibaro een signaal naar Homey sturen, die op z'n beurt de lichten aan of uit zet?
2. Ik kan een sensor in (bv. de gang) zetten, die homey triggered, en dan op deze manier de domme lampen aanzet via de Fibaro?
3. Kan ik op de manier 'een master switch' maken van een schakelaar naast de deur dat alle lampen (zowel smart als dom) in het huis uitzet?

Het is vooral het 2e puntje & 3e puntje waarover ik nog twijfel.

Opmerking en ideeën zijn altijd welkom uiteraard! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-06 09:44
je hebt verschillende sensoren die je kan aansluiten en bijvoorbeeld de deuren in de gaten laten houden zowel van philips hue als van andere merken zigbee, je kan met bijvoorbeeld homey of node red een master switch maken die alles uit zet op je telefoon of met een slimme speaker of een slimme schakelaar van bijv weer philips hue

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 17:14
Los van de oplossing die je kiest zou ik je aanraden om drie-draads naar je schakelaars te laten leggen.

Normaliter heb je alleen bruin & schakel(zwart) bij je schakelaars en dit zorgt ervoor dat je beperkt bent tot de Fibaro Z-wave dimmers of draadloze oplossingen waarbij je bruin & zwart simpelweg permanent doorlust.

Als je ook blauw beschikbaar hebt bij je schakelaars kun je gebruik maken van oplossingen zoals de shelly inbouwschakelaars. Dit stelt je in staat om werkende "ouderwetse" schakelaars te gebruiken en toch je lichtpunten te koppelen aan je hub.

Totaalplaatje is dan ook een stuk goedkoper dan overal HUE + Niko schakelaars

[ Voor 20% gewijzigd door Lau-ie op 13-12-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
PlatoNL schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:02:
Los van de oplossing die je kiest zou ik je aanraden om drie-draads naar je schakelaars te laten leggen.

Normaliter heb je alleen bruin & schakel(zwart) bij je schakelaars en dit zorgt ervoor dat je beperkt bent tot de Fibaro Z-wave dimmers of draadloze oplossingen waarbij je bruin & zwart simpelweg permanent doorlust.
Dat was ik inderdaad nog vergeten melden! Ik ben van plan om naar elke schakelaar zo'n lose draad te laten trekken.
Als je ook blauw beschikbaar hebt bij je schakelaars kun je gebruik maken van oplossingen zoals de shelly inbouwschakelaars. Dat zorgt ervoor dat het veel gemakkelijker & goedkoper wordt om echt al je lichtpunten te koppelen aan je Hub.
Voorts lijkt het idee van die shelly schakelaars een beetje hetzelfde als dat van Fibaro. Je plaats ze achter de schakelaar, om er op die manier mee te kunnen communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 17:14
Voorts lijkt het idee van die shelly schakelaars een beetje hetzelfde als dat van Fibaro. Je plaats ze achter de schakelaar, om er op die manier mee te kunnen communiceren?
Klopt, Fibaro is echter aanmerkelijk duurder en communiceert via Zwave. De shelly's zijn dus cheaper en werken op WiFi. Als je straks voor 10 lichtpunten Fibaro dimmers moet aanschaffen kijk je tegen een flinke kostenpost aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als de draden toch nog getrokken moeten worden, al eens gekeken naar DMX?
Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
Erasmo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:58:
Als de draden toch nog getrokken moeten worden, al eens gekeken naar DMX?
Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX
Naar DMX nog niet echt gekeken. Ik ken het dan ook eerder van op podia etc. In eerste instantie zat ik met systemen zoals Niko Home Control en KNX in gedachten, maar ik mis wat comptabiliteit naar sommige andere producten toe.
PlatoNL schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:13:
[...]

Klopt, Fibaro is echter aanmerkelijk duurder en communiceert via Zwave. De shelly's zijn dus cheaper en werken op WiFi. Als je straks voor 10 lichtpunten Fibaro dimmers moet aanschaffen kijk je tegen een flinke kostenpost aan.
Dat is wel een feit!
Toegegeven, heb ik nog niet echt veel naar Shelly gezocht & een beetje zitten blind staren naar Fibaro.

Maar, even onafhankelijk van merken: zijn de 3 scenario's die ik in gedachten mogelijk op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 14:48
1. als ik de schakelaar induw, kan ik via de Fibaro een signaal naar Homey sturen, die op z'n beurt de lichten aan of uit zet?
Ja dit kan, echter zit er normaal op een fibaro dimmer direct de te dimmen lamp aangesloten.

2. Ik kan een sensor in (bv. de gang) zetten, die homey triggered, en dan op deze manier de domme lampen aanzet via de Fibaro?
Ja dit kan je programeren

3. Kan ik op de manier 'een master switch' maken van een schakelaar naast de deur dat alle lampen (zowel smart als dom) in het huis uitzet?
Ja dit kan, ik gebuik hiervoor een schakelaar van de lamp in de betreffende kamer, als ik deze 3x indruk gaat alles uit. (schilt weer een fibaro module).

Ik heb enkele jaren geleden voor de zelfde keuze gestaan, was toen vooral aan het kijken om bedraad met loxane te gaan werken of met Z-wave.
Tot op heden geen spijt gehad om te kiezen voor Z-wave.

Een tip is om klein te beginnen bijvoorbeeld alleen woonkamer voorzien van Z-wave dimmers.
Wel naar elke schakelaar een blauwe draad te trekken.
Als je dan in het huis woont merk je pas wat je fijn vindt en kun je langzaam de boel uitbreiden.
Hierdoor houdt je de kosten in bedwang en weet je gelijk wat je voor je verjaardag/sint/kerst kan vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
Sjembecks schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:56:
...

Ik heb enkele jaren geleden voor de zelfde keuze gestaan, was toen vooral aan het kijken om bedraad met loxane te gaan werken of met Z-wave.
Tot op heden geen spijt gehad om te kiezen voor Z-wave.

Een tip is om klein te beginnen bijvoorbeeld alleen woonkamer voorzien van Z-wave dimmers.
Wel naar elke schakelaar een blauwe draad te trekken.
Als je dan in het huis woont merk je pas wat je fijn vindt en kun je langzaam de boel uitbreiden.
Hierdoor houdt je de kosten in bedwang en weet je gelijk wat je voor je verjaardag/sint/kerst kan vragen ;)
Top!
Bedankt voor de bevestiging. _/-\o_
Het is, door het grote aanbod, toch soms wat twijfelen als je nog 'geen ervaring' hebt in dit soort zaken.

Het is nu eerder keuze maken tussen Z-Wave en WiFi.
Maar het feit dat ik mijn WiFi-netwerk niet wil vol stampen met apparaten (al gebruiken ze maar kleine beetjes) trekt me meer naar de Z-Wave. En dan kom je snel uit bij Fibaro.

Langzaam beginnen was sowieso wel het plan. Al ken ik mezelf en weet ik dat dit soms moeilijk gaat zijn om te weerstaan. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snotvalling
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-11-2020
Hoihoi!

Wij zitten met dezelfde kwestie bij onze verbouwing. Er interessant om dit topic te volgen! Afgelopen weken ook veel opgezocht en nu neigt onze voorkeur uit te gaan naar de volgende combinatie, die ik verrassend genoeg niet terug zie in je vragen:
  1. Philips Hue Bridge hub plaatsen
  2. Inbouwdozen plaatsen waar je normaal 'domme' schakelaars zou plaatsen
  3. Draden trekken van deze inbouwdozen naar de lichtpunten
  4. Draden doorlussen in inbouwdozen waar de normale schakelaar zou komen met een Robbsmarrt Zigbee module
  5. Normale dimbare lampen plaatsen bij de lichtpunten
  6. Óp de inbouwdozen een Friends of Hue schakelaar die bij al het andere schakelmateriaal past, dit levert geen problemen met de Zigbee modules omdat de FoH schakelaar óp de doos valt
  7. Geheel verbinden/aansturen met de Hue app
Wat lijken mij de voordelen aan dit systeem:
  • Philips Hue (en Zigbee)lijkt het systeem dat met de meeste apparaten 'om kan gaan', en het lijkt dat dit ook in de toekomst voort gaat zetten
  • Normale uitstraling van schakelaars / eenheid in schakelmateriaal / iedereen snapt de schakelaars
  • Overstappen naar een ander systeem, of zelfs niet-smart systeem, is altijd mogelijk in de toekomst
  • Goedkope normale dimbare lampen te gebruiken
Ben benieuwd wat jullie hier van denken en wat de pros/cons zijn ten opzichte van het idee dat in de eerste post staat. Volgensmij kan Z-wave niet communiceren met Hue lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomderksen
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Snotvalling schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:56:

Philips Hue (en Zigbee)lijkt het systeem dat met de meeste apparaten 'om kan gaan', en het lijkt dat dit ook in de toekomst voort gaat zetten
Ikzelf ben nog best recent in de domotica gedoken. Al lang hebben wij thuis Philips Hue gehad, wat fantastisch werkt. Het nadeel is uiteindelijk geweest dat als iemand de schakelaar uitzet de lampen niet meer bestuurd kunnen worden. Na eigenlijk zelf de Ikea tradfri lampen te hebben ontdekt heb ik veel geleerd over Zigbee en home automation.

De lampen van ikea werken namelijk ook door middel van Zigbee en zijn gemakkelijk te koppelen aan de philips hue bridge. Helaas is dit niet het geval met de spotgoedkope ikea bewegingssensoren en knoppen. Die communiceren direct met de lamp ipv de bridge, wat zo zn beperkingen meebrengt. Ik heb ondertussen home assistant geïnstalleerd op mijn server, zodat ik (zo hoopte ik) simpelweg een Xiaomi smart systeem met sensoren kon gebruiken om mijn philips hue aan te sturen. Maar helaas; Xiaomi heeft developer mode voor de klanten, dus die kan niet meer gekoppeld worden aan home assistant.

Hoppa; mijn oplossing! Op tweakers via vraag&aanbod een zigbee2mqtt stick op de kop kunnen tikken voor iets meer dan een tientje. Dit stelt mij in staat belachelijk veel verschillende sensoren aan te sturen via home assistant, en dus in verbinding brengen met mijn philips hue! (Al deze apparaten zijn compitabel met deze stick en de software zigbee2mqtt: https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html)

Dit stelt mij toch in staat zonder hue of tradfri bridge de ikea sensoren en knoppen te gebruiken voor hue.

TL;DR/samenvatting: Ik ben het met je eens, Zigbee lijkt mij de beste weg om in te slaan om nog koste efficient je smart home aan te sturen. Neem een Zigbee2mqtt stick en verbind hem met home assistant en je kan veel verschillende systemen combineren (zodat je uiteindelijk het goedkoopst uit bent ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snotvalling
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-11-2020
@Thomderksen, thanks voor het delen van jouw ervaring! Wat er als eerste reactie in me op komt:
Thomderksen schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:44:
[...]
Het nadeel is uiteindelijk geweest dat als iemand de schakelaar uitzet de lampen niet meer bestuurd kunnen worden.
[...]
Dit probleem is verholpen met de smart schakelaars. Het nadeel is wel dat je afhankelijk bent van de hub, als die uitvalt dan heb je geen verlichting meer. Bij traditionele schakelaars i.c.m. een smart-lamp kun je hem altijd nog schakelen naar een basis stand.
Thomderksen schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:44:
[...]
Dit stelt mij in staat belachelijk veel verschillende sensoren aan te sturen via home assistant, en dus in verbinding brengen met mijn philips hue!
[...]
Als ik het goed begrijp kun je de zigbee2mqtt in combinatie met de Home Assistant ook zien als medium die signalen 'omzet' naar een signaal richting Philips Hue Bridge? Of heb ik het mis? Is het zo dat je dan hierbij wel de Philips Hue app kunt gebruiken om deze signalen (bijvoorbeeld Ikea bewegingssensor) te verwerken en apparaten aan te sturen?
Donatti92 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:56:
Om te beginnen lijkt een €2000 euro me wel haalbaar.
@Donatti92 Doel je met de €2000 op al het schakelmateriaal, WCD's, armaturen en (smart-)lampen bij elkaar? Dat is wat aan de lage kant. Ik heb voor ons huis, alleen de benedenverdieping, gekeken wat het schakelmateriaal (alleen de niet-dimbare schakelaars, WCD's, UTP aansluitingen en bijbehorende afdekramen) in niet-smart versie zou kosten. Hier kwam ik rond de €600 uit. Wat het zou gaan kosten in de smart-variant moet ik nog bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
Sorry, mijn weekend was een beetje te druk. Vandaar een later antwoord. O-)
Snotvalling schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:56:
[...]
  1. Philips Hue Bridge hub plaatsen
  2. Inbouwdozen plaatsen waar je normaal 'domme' schakelaars zou plaatsen
  3. Draden trekken van deze inbouwdozen naar de lichtpunten
  4. Draden doorlussen in inbouwdozen waar de normale schakelaar zou komen met een Robbsmarrt Zigbee module
  5. Normale dimbare lampen plaatsen bij de lichtpunten
  6. Óp de inbouwdozen een Friends of Hue schakelaar die bij al het andere schakelmateriaal past, dit levert geen problemen met de Zigbee modules omdat de FoH schakelaar óp de doos valt
  7. Geheel verbinden/aansturen met de Hue app
[...]
Vanaf puntje 3 wijken onze ideeën al een beetje af denk ik.
Zoals ik het (momenteel) bekijk, zouden de draden niet van de WCD naar het lichtpunt lopen, maar terug naar de kast. Zo kunnen we nog wat 'spelen' met welke punten we aan welke doos hangen. Dit eerder als back-up voor als we terug naar een 'domme' situatie terug moeten keren. Echt dom is het niet, want op zich is dat ook al domotica. Ik moet wel nog eens samen zitten met de persoon dat de elektriciteit gaat leggen. Vermoedelijk komen daar nog andere inzichten en ideeën uit de bus, of gaat die zeggen "da ga ni werken ze manneke!" :P

Ik snap je puntje niet helemaal gaat over de schakelaars.
Mijn punt is vooral om de 'klassieke' schakelaars te behouden, en hier dan iets achter te steken, zodat ik deze gelijk wanneer kan aansturen, maar mijn ouders gewoon het licht kunnen aansteken via het knopje.
Dus wil niet echt gaan voor de friends of hue schakelaars. Ze zijn verschrikkelijk duur, (al is een Fibaro module er bij steken niet zo veel verschil) en eens je voor iets anders gaat, zijn ze onbruikbaar. Ik zie het eerder als ene oplossing, voor moest ik achteraf ergens denken: "Had ik hier maar een schakelaar staan". Tenzij ik de bal mis sla, maar ik denk dat dit eerder over voorkeuren gaat.

Als we het dan toch over voorkeuren hebben, geef ik de voorkeur om niet constant via de Hue App te moeten werken. Enfin, of wil ik iets extra achter de hand hebben, zodat ik meerdere zaken kan gaan koppelen. Zo kan je later de lampen nog koppelen aan andere functies. Ik zag maar iets: als er iemand aanbelt, gaan de lampen even flikkeren ofzo. Vandaar dat ik voor Homey zou gaan. Net zoals @Thomderksen met Home Assistent werkt.
Snotvalling schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:34:
@Thomderksen, thanks voor het delen van jouw ervaring! Wat er als eerste reactie in me op komt:

[...]

@Donatti92 Doel je met de €2000 op al het schakelmateriaal, WCD's, armaturen en (smart-)lampen bij elkaar? Dat is wat aan de lage kant. Ik heb voor ons huis, alleen de benedenverdieping, gekeken wat het schakelmateriaal (alleen de niet-dimbare schakelaars, WCD's, UTP aansluitingen en bijbehorende afdekramen) in niet-smart versie zou kosten. Hier kwam ik rond de €600 uit. Wat het zou gaan kosten in de smart-variant moet ik nog bekijken.
Ik reken hier nog geen lampen bij etc. bij. Dit gaat echt puur over de modules, Homey etc.
Aangezien alles nieuw is, reken ik de lampen en armaturen enzo als een algemene kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomderksen
Donatti92 schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:31:
Als we het dan toch over voorkeuren hebben, geef ik de voorkeur om niet constant via de Hue App te moeten werken.
Ik ben het met je eens, via een app of zelfs dmv spraak (siri, google assistant of alexa bv) alles willen besturen is echt niet te doen. Mijn vader vindt het echt fantastisch om zijn telefoon tevoorschijn te halen om de lampen uit te zetten, ik vindt het zelf maar onhandig.

Ik heb geen ervaring met wifi modules (enkel een Tuya rolluik module momenteel onderweg vanuit China), maar ik vindt het geen fijn idee om mijn netwerk vol te gooien met 20 verschillende wifi schakelaars. Familie heeft ervoor gekozen hun hele huis vol te gooien met de Hue dimmer schakelaar, maar ik denk dat je beter af bent met een echte "hardware" schakelaar die geen bridge nodig heeft om te bedienen. Ik zou persoonlijk wel voor zigbee schakelaars gaan.

Ik heb geen idee hoe Homey exact in elkaar steekt, maar het lijkt mij dat het een erg gebruiksvriendelijk platform is. Je kan heel veel gedaan krijgen met goedkopere schakelaars uit China, als je in staat bent zelf een mooi systeem op te zetten (met behulp van bijvoorbeeld Home Assistant en Zigbee2MQTT), wat overigens niet erg ingewikkeld is (maar niet direct iets wat ik aan mijn ouders zou overlaten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijndef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik zit in exact dezelfde situatie als TS.
Ga ook overal smart lampen (Tradfri's) installeren maar wil ook functionaliteit van de fysieke schakelaars +dimmers behouden, dit alles in combinatie met Homey.

Dacht dus achter iedere schakelaar de KlikAanKlikUit 2300 HC te installeren en achter iedere dimmer de KaKu ACM 100. Voor de rolluiken dan weer de ASUN 650 van KaKu.

Nu las ik dat de Ikea bewegingsensors niet altijd goed werken met het ICS2000 station, iemand hier ervaring mee of dit ook problemen geeft met Homey? De sensors van KaKu zijn dubbel zo duur.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomderksen
[b]Snotvalling schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:34:

Als ik het goed begrijp kun je de zigbee2mqtt in combinatie met de Home Assistant ook zien als medium die signalen 'omzet' naar een signaal richting Philips Hue Bridge? Of heb ik het mis? Is het zo dat je dan hierbij wel de Philips Hue app kunt gebruiken om deze signalen (bijvoorbeeld Ikea bewegingssensor) te verwerken en apparaten aan te sturen?
Je kan in principe Philips Hue lampen direct aan zigbee2mqtt koppelen, maar ik doe dit zelf niet. Hue heeft een goede app en goede integratie met Home Assistant. Mijn lampen zijn verbonden met de Hue hub, waardoor ik zowel via de app als home assistant alles kan bedienen. Daarintegen heeft bijvoorbeeld Xiaomi een verschrikkelijke integratie, dus die koppel ik direct aan zigbee2mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
Hoi Allen,

Morgen zit ik samen met de man die de elektriciteit gaat doen. Ikzelf ben een absolute nul in elektriciteit.
Nu ben ik weer een beetje verward door de bedrading. In België zijn er meestal 3 draden. Blauw, bruin/zwart en geelgroen (aarding) . Is dat dan voldoende om zo'n modules achter de schakelaars te laten plaatsen? Of is er dam toch nog een extra nodig?

Voorts zo ik niet meer voor homey gaan, maar gewoon met Home Assistant gaan werken. Maar daar zijn dus al voldoende topics over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat ik mis in deze verhalen is het echt smart maken van de lampen. Met een app bedienen is leuk, met 1 schakelaar meerdere lampen bedienen is leuk maar eigenlijk is dat helemaal niet zo smart.

Om het meer smart te maken heb je sensoren nodig die de hoeveelheid licht in kamer meten, die beweging in een kamer signaleren. Een stukje software die daar slim mee omgaat en dan zelf de lampen bedient. Dan heb je helemaal geen dure schakelaars meer nodig.

Als je dan toch een beperkt budget hebt zou ik dus meer inzetten op sensoren dan schakelaars.

En denk ook aan dingen als verwarming per kamer (temperatuursensor), ventilatie (CO2 sensor) en zonwering (zon/wind sensoren).

[ Voor 30% gewijzigd door Sethro op 24-02-2020 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
Sethro schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:21:
Wat ik mis in deze verhalen is het echt smart maken van de lampen. Met een app bedienen is leuk, met 1 schakelaar meerdere lampen bedienen is leuk maar eigenlijk is dat helemaal niet zo smart.

Om het meer smart te maken heb je sensoren nodig die de hoeveelheid licht in kamer meten, die beweging in een kamer signaleren. Een stukje software die daar slim mee omgaat en dan zelf de lampen bedient. Dan heb je helemaal geen dure schakelaars meer nodig.

Als je dan toch een beperkt budget hebt zou ik dus meer inzetten op sensoren dan schakelaars.

En denk ook aan dingen als verwarming per kamer (temperatuursensor), ventilatie (CO2 sensor) en zonwering (zon/wind sensoren).
Dit is uiteraard de bedoeling! Het is zker niet de bedoeling om alles met een app te bedienen. Het lijkt me eerder een stap achteruit dan voorruit om telkens je smartphone te moeten nemen. Ik zou de modules achter de schakelaars dan ook eerder gebruiken om sensoren met de 'domme' lampen te communiceren.
En het is vooral omdat ik weet dat anders ons moeder gewoon gaat binnenkomen, en een schakelaar gaat induwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe ziet het sensor plan er dan uit? Daar zit het echte denkwerk. Zeker omdat sensors heel betrouwbaar moeten zijn omdat het anders heel snel gaat irriteren.

Bijv schakelen op lichtinval en beweging gaat in alle ruimtes goed behalve de slaapkamer. Als daar beweging is als donker is wil je misschien niet aan schakelen. Misschien wel als de gordijnen nog open zijn? En misschien wel als er beweging op de grond is (bewegingssensor onder bed gemonteerd), etc.

[ Voor 49% gewijzigd door Sethro op 24-02-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
Wel, dit is echt zo'n geval van eeuwige twijfel tot wanneer het effectief zo ver is natuurlijk. Ik heb daan ook al verschillende systemen in gedachten gehad. In het begin zouden we alles 'gewoon houden'. Zeker de slaapkamers zijn niet meteen de bedoeling om aan te pakken. Maar natuurlijk wil ik wel de nodige 'leidingen' etc. voorzien, ik wil niet moeten kappen na x-aantal jaar. :)

We zullen normaal gezien starten met de (nacht)hal& berging. Daar kan het dus op beweging of door een deursensor. Vermoedelijk is het daar dan 'gewoon' iets achter de schakelaar steken, een gepaste sensor plaatsen. en alles koppelen. Als het ons aanstaat, kunnen we zo in feite elke kamer aanpakken dat we maar willen

Living en Keuken zijn eenzelfde ruimte, dus daar gaan we nog wat moeten bekijken hoe de zones er effectief gaan uitzien en of het wel nuttig/handig is van met sensors te werken.
Badkamer zou ook op beweging of deursensor gaan.

Maar dus, ik ga ons huis niet meteen vol proppen met (al dan niet) dure schakelaars, om nadien tot de constatatie te komen dat het totaal ons ding niet is (al betwijfel ik dat). We moeten het kamer per kamer bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb altijd Hue lampen gehad. Voor het eerst heb ik nu twee Shelly dimmers geinstalleerd, achter een Niko drukknop. Ik heb de setup nu ongeveer 3 weken en ik moet zeggen, het voelt echt een pak stabieler en simpeler dan de vorige zigbee setup, dankzij de fysieke knop is er toch net iets minder latency voelbaar (tussen mijn ikea remote en hue lampen is er altijd wel een halve seconde delay).

Ik denk dat een Fibaro of Shelly echt wel de oplossing is. Het is goedkoop en makkelijk te vervangen als je iets anders wil. Kanttekening bij een Fibaro is dat z-wave moeilijker te integreren is met andere systemen, maar met een Homey moet dat op zich wel lukken. Een shelly "praat" Wi-Fi, en is iets simpeler te gebruiken met home-assistant. Een deftig wifi netwerk is wel vereist maar ik heb er nog geen problemen mee ondervonden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
Mavamaarten schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:18:
Ik heb altijd Hue lampen gehad. Voor het eerst heb ik nu twee Shelly dimmers geinstalleerd, achter een Niko drukknop. Ik heb de setup nu ongeveer 3 weken en ik moet zeggen, het voelt echt een pak stabieler en simpeler dan de vorige zigbee setup, dankzij de fysieke knop is er toch net iets minder latency voelbaar (tussen mijn ikea remote en hue lampen is er altijd wel een halve seconde delay).
Heb je dan nog steeds Hue Lampen? Of ben je dan terug naar 'domme lampen' gegaan?
Ik denk dat een Fibaro of Shelly echt wel de oplossing is. Het is goedkoop en makkelijk te vervangen als je iets anders wil. Kanttekening bij een Fibaro is dat z-wave moeilijker te integreren is met andere systemen, maar met een Homey moet dat op zich wel lukken. Een shelly "praat" Wi-Fi, en is iets simpeler te gebruiken met home-assistant. Een deftig wifi netwerk is wel vereist maar ik heb er nog geen problemen mee ondervonden.
Goedkoop voor de Fibaro is natuurlijk relatief ;) maar het valt inderdaad nog wel te integreren met verschillende systemen. Alles op mijn Wi-Fi steken, ben ik precies niet echt voorstander van. Dus zou eerder naar Z-Wave (fibaro) of iets gelijkaardig op Zigbee gaan. Voor Zigbee zou ik wel geen idee hebben wat zo wat de beter modules zijn.

Ik ben een beetje van richting veranderd tov de originele post, en zou gaan voor HomeAssistant op een raspberry Pi. Maar met de juiste onderdelen lukt dat ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

Donatti92 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Heb je dan nog steeds Hue Lampen? Of ben je dan terug naar 'domme lampen' gegaan?

[...]

Goedkoop voor de Fibaro is natuurlijk relatief ;) maar het valt inderdaad nog wel te integreren met verschillende systemen. Alles op mijn Wi-Fi steken, ben ik precies niet echt voorstander van. Dus zou eerder naar Z-Wave (fibaro) of iets gelijkaardig op Zigbee gaan. Voor Zigbee zou ik wel geen idee hebben wat zo wat de beter modules zijn.

Ik ben een beetje van richting veranderd tov de originele post, en zou gaan voor HomeAssistant op een raspberry Pi. Maar met de juiste onderdelen lukt dat ook wel.
Ik heb nog steeds Hue lampen op de slaapkamer, via een zigbee2mqtt setup icm Home Assistant. Het is de huiskamer waar ik nu, pijnloos en aan 20 euro per lichtpunt, alle lichten kan aan/uit zetten en dimmen met Shellies.

Goedkoop was idd meer bedoeld op de Shelly Dimmer. Het was me niet opgevallen dat een Fibaro zoveel duurder was.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 21:05
Ten eerste, ik weet dat die een wat ouder topic is, maar juist daarom. Wat zijn inmiddels de ervaringen? @Donatti92 wat heb je gekozen en had je het anders gewild?

Ik heb ook een nieuwbouwhuis gekocht en wil alles voorbereiden voor smart home. Zo lees ik dat naar elke schakkelaar een blauwe draad word aangeraden. Zijn er verder nog dingen?

Normale schakkelaars laten plaatsen zoals de planning is?
Iets anders, een idee om Wand contactdozen direct slimme te laten installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donatti92
rfcdejong schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:32:
Ten eerste, ik weet dat die een wat ouder topic is, maar juist daarom. Wat zijn inmiddels de ervaringen? @Donatti92 wat heb je gekozen en had je het anders gewild?

Ik heb ook een nieuwbouwhuis gekocht en wil alles voorbereiden voor smart home. Zo lees ik dat naar elke schakkelaar een blauwe draad word aangeraden. Zijn er verder nog dingen?

Normale schakkelaars laten plaatsen zoals de planning is?
Iets anders, een idee om Wand contactdozen direct slimme te laten installeren?
We wonen er ondertussen ongeveer een jaar.

We hebben uiteindelijke toch niet voor pulsedrukkers gekozen, en de 'klassiekere' opstelling gekozen en wipschakelaars.
Draden gaan dus van de kast naar de schakelaar, en van daar dan verder door naar het lichtpunt, hierdoor heb je sowieso de blauwe draad bij de schakelaar (op meeste plaatsen). In eerste instantie heeft de elecktricien deze blauwe draad dan verbonden met een wago, dus is het later maar een kleintje om te verbinden met de module.

Uiteindelijk toch gekozen voor Shelly (gezien de prijs) en domme lampen. Begonnen met 2 shelly's om te evalueren, en gezien die alles deden naar wens, gewoon daarbij gebleven. Voor de prijs van zo'n 1 zo'n fibaro heb je bijna 3 shelly dimmers.
Op sommige deuren zit een contactsensor, op sommige plaatsen hebben we een bewegingssensor.
De meeste daarvan werken op Zigbee.
Alles komt samen met Home Assistant. (die draait op een VM op mijn NAS)

Voordeel is dat je alles beetje bij beetje kan doen op deze manier.
Niet iedereen is altijd gediend met zo'n sensor op de deur of ergens aan de muur, dus dat moet je voor jezelf uitmaken of je het op deze manier wil. Mijn vrouw kon er in ieder geval mee leven ;)

Heel tevreden van. Kruipt wat tijd in om in te stellen zoals je wil, maar eens het draait, is het best gemakkelijk.
Vaste bezoekers (zoals de babysit, ouders, ...) waren het rap gewoon dat ze niet veel zelf meer moeten doen.
Als je meer info nodig hebt, dan stuur je maar een berichte, of post je hier maar iets ;)

Je zou inderdaad meteen slimme wcd's kunnen laten plaatsen. Maar hier was het sleutel op de deur, en dan zouden de prijzen de pan uit swingen, aangezien ze dan meteen alles moeten configureren etc. denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Ik heb nu in mijn huidige woning enkele hue lampen en een hue bridge, maar dat kan natuurlijk gewoon blijven betaan en ik ben van plan om een raspberry pi in te stellen als sync voor mijn tv zodat de lampen mee gaan met film kijken. Verder heb ik nog heel weinig ervaring met smart verlichting en andere dingen in huis smart maken.

Dat komt t.z.t. wel als we er eenmaal wonen, zolang de voorbereidingen maar zijn getroffen. Die Shelly 1PM zijn zo te zien ook achteraf te plaatsen voor de WDC.

December gaan we naar de notaris en komt kopersbegeleiding, gesprekken met de elecktricien volgen uiteraard nog. Is het nog verstandig om iets aan de standaard meterkast te laten doen. De woning is vrij groot 210+ m2 dus vele kamers en zodoende veel schakelaars en WDC etc. wat aardig wat kan gaan kosten om het in een keer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Of misschien toch nog even wachten en voor het Matter protocol kiezen, wat de nieuwe standaard schijnt te worden...

https://www.robbshop.nl/blog/matter-smarthome

Wat ik niet wil is voor het verkeerde systeem te kiezen, iets wat dadelijk verouderd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
rfcdejong schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:19:
Ik heb nu in mijn huidige woning enkele hue lampen en een hue bridge, maar dat kan natuurlijk gewoon blijven betaan en ik ben van plan om een raspberry pi in te stellen als sync voor mijn tv zodat de lampen mee gaan met film kijken. Verder heb ik nog heel weinig ervaring met smart verlichting en andere dingen in huis smart maken.

Dat komt t.z.t. wel als we er eenmaal wonen, zolang de voorbereidingen maar zijn getroffen. Die Shelly 1PM zijn zo te zien ook achteraf te plaatsen voor de WDC.

December gaan we naar de notaris en komt kopersbegeleiding, gesprekken met de elecktricien volgen uiteraard nog. Is het nog verstandig om iets aan de standaard meterkast te laten doen. De woning is vrij groot 210+ m2 dus vele kamers en zodoende veel schakelaars en WDC etc. wat aardig wat kan gaan kosten om het in een keer te doen.
Als je een Pi gaat zetten, kan je er in 1 keer ook Home Assistant ofzo op zetten. Dan kan je alles 'makkelijk' instellen zoals je wil.
Ik heb de Shelly 1L, Shelly Dimmer & Shelly 2.5.
Voor lampen zie ik het nut van de 1PM niet echt in.
Maar alles inderdaad achteraf zelf geplaatst in de WCD.

Vraag gewoon aan je elecktricien om de doosjes diep genoeg te kiezen.
Op plaatsen waar er maar 1 schakelaar is, is het echt nipt bij ons.
Maar ik zou niets speciaal aan de meterkast laten doen.
Je kan ook Shelly's in de meterkast zetten als je wil. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Trouwens ook HUE lampen op bepaalde plaatsen. Moet je niet die afstandbediening van HUE extra omhoog hangen. Ze hebben trouwens ook een soort van module van hunzelf om achter de schakelaar te steken.

Hier zo'n 220m2. Al bij al viel het wel mee van kost.
Ik zeg natuurlijk niet dat dit dé manier is. Als je budget 'genoeg' hebt (wie heeft dat nu ooit genoeg?), kan je eventueel voor andere, duurdere opties kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Wellicht niet genoeg budget met alle wensen die we hebben en het huis smart maken is een van de wensen die ik heb en mijn vrouw niet heeft. Al is het ook bij mij bij lange na niet de belangrijkste, maar ik wil achteraf de beste mogelijkheden kunnen toepassen.

Twee punten dus:
- Blauwe kabel direct naast bruin en zwart laten plaatsen (anders dan alleen bruin en zwart en dan achteraf extra werk blauw vanuit de lamp trekken)
- De centraaldozen diep genoeg

Ik zal de elektricien vragen of hij bekend is met smart home en daarbij ook weet welke diepte van centraaldozen goed is.

Wat is diep genoeg? 55 vierkant lijkt standaard, je hebt ook 60 en 62, maar die zijn zo te zien rond.
Voor de 55 variant zijn ook zogenaamde verhogingsranden, dus wellicht is dat een optie om bij alles te laten plaatsen, mits het geen meerwerk kost voor de pvc buizen etc.

Uiteraard naast extra leidingen laten leggen voor LAN, eventueel om meerdere WiFi punten op aan te sluiten i.p.v. versterkers.

Of misschien ook wel voor PoE op meer of bepaalde plekken Cat6 laten uitkomen.. ik zal toch een plan moeten maken >:)

Dit topic heeft het over een bedraad systeem boven draadloos
Femme in "Nieuwbouwhuis domoticavoorbereiding"

Bedankt voor de inzicht, nu tijd voor meer google'n

[ Voor 22% gewijzigd door rfcdejong op 21-11-2021 22:41 ]

Pagina: 1