Als ik in 2019 nog een fiets koop op de zaak, ga ik dan in 2020 automatisch over op de nieuwe 7% bijtelling regel? Of geldt dat alleen voor fiets die in 2020 aangeschaft zijn? Ik kan de investering nog goed op de balans van 2019 gebruiken.
Dat geldt toch alleen als je hem wil leasen? Bij eigendom heb je geen bijtelling.
Is het niet veiliger om de regel concreet te consulteren (moet vast wel meer uitleg bij staan, al dan niet een voorbeeld) en indien niet te vinden even checken bij je boekhouder? Uiteindelijk kan je hier mogelijks weer tig antwoorden verwachten en neem je mogelijks de verkeerde beslissing;
Volgens mij geldt die 7% alleen als je als werkgever een fiets geeft aan een werknemer. Daar is in jouw situatie (ZZP'er) geen sprake van.
Je mag de fiets -mits het gebruik primair zakelijk is- gewoon aanschaffen, activeren en de BTW terugvorderen en vervolgens gebruiken.
Je mag de fiets -mits het gebruik primair zakelijk is- gewoon aanschaffen, activeren en de BTW terugvorderen en vervolgens gebruiken.
[ Voor 33% gewijzigd door Icephase op 13-12-2019 09:14 ]
je meldt dat je hem koopt, dan heb je toch geen bijtelling? Alleen als je een lease-fiets hebt krijg je straks bijtelling van 7 procent.
Zie https://www.rijksoverheid...ntwoord/fiets-van-de-zaak
Virussen? Scan ze hier!
Dat maakt niks uit. Als je baas een auto koopt en jij die gebruikt voor werk en prive, betaal je gewoon bijtelling.smekkos schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:11:
Dat geldt toch alleen als je hem wil leasen? Bij eigendom heb je geen bijtelling.
Ik heb ook een auto op de zaak, betaal ik gewoon bijtelling over hoor. Alleen wordt het totaal bedrag van de bijtelling bij mijn winst gerekend en betaal ik daar inkomstenbelasting over.
Ja, maar daarvoor gelden wel aparte regels. Zo is jouw bijtelling gemaximeerd op de werkelijke kosten van de auto (incl. afschrijving). Een 'gewone' werknemer kent die maximering niet.Rudolf schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:16:
Ik heb ook een auto op de zaak, betaal ik gewoon bijtelling over hoor. Alleen wordt het totaal bedrag van de bijtelling bij mijn winst gerekend en betaal ik daar inkomstenbelasting over.
De fietsregeling geldt alleen voor werknemers voor zover ik kan nagaan, en dat ben jij niet. Jij bent ZZP'er. De fiets 'op de zaak' moet je vergelijken met een laptop; die moet je primair zakelijk gebruiken maar je kunt er natuurlijk ook privé gebruik van maken. Daar betaal je ook geen extra belasting over, zolang je maar kunt aantonen dat het primair zakelijk is. Daar zijn regels over, vraag je boekhouder of accountant.
Ga je de fiets niet primair zakelijk gebruiken, kun je hem ook niet aanschaffen 'op de zaak', dan gaat de fiscus een probleem met je hebben.
Die laatste zin van je: dat is inderdaad hoe bijtelling voor iedereen werkt... je betaalt niet de bijtelling, maar de bijtelling zorgt ervoor dat je meer belasting moet betalen.
[ Voor 36% gewijzigd door Icephase op 13-12-2019 09:22 ]
De fietsregeling geld ook voor zzp'ers (https://www.rijksoverheid...n/fiets/fiets-van-de-zaak) en lijkt daarmee toch meer op de autoregeling dan je zou verwachten.
Het antwoord op de originele vraag is wat minder eenvoudig te vinden, maar het lijkt er op dat je automatisch over gaat. Er wordt namelijk steeds gesproken over "een fiets ter beschikking hebben vanaf 1 januari 2020", er wordt nergens gesproken over een aanschafdatum.
Het antwoord op de originele vraag is wat minder eenvoudig te vinden, maar het lijkt er op dat je automatisch over gaat. Er wordt namelijk steeds gesproken over "een fiets ter beschikking hebben vanaf 1 januari 2020", er wordt nergens gesproken over een aanschafdatum.
@Icephase diverse websites beweren anders als je googled op "ZZP fiets van de zaak 2020"
Het moment van aanschaf van de fiets is niet leidend voor het wel of niet hoeven toepassen voor bijtelling voor reguliere werknemers. Wij hebben meer dan 200 fietsen en daarvoor moeten we aan de hand van de consumentenwaarde (die nergens is vastgelegd in een centraal register zoals bij auto's wel het geval is) 7% bijtelling voor in rekening brengen bij de medewerkers. Maar als ZZP'er zijnde zou ik vooral met je boekhouder/accountant schakelen wat het gunstigste is voor jou.
Als je zoekt op het onderwerp zie je dat het in veel gevallen voor een medewerker voordeliger is om de € 0,19 kilometervergoeding te krijgen en zelf de fiets aan te schaffen (al dan niet door de werknemer met een afbetaling via loon) dan bijtelling te gaan betalen terwijl de fiets dan niet van jou wordt. Voor ZZP'ers weet ik dat niet.
Als je zoekt op het onderwerp zie je dat het in veel gevallen voor een medewerker voordeliger is om de € 0,19 kilometervergoeding te krijgen en zelf de fiets aan te schaffen (al dan niet door de werknemer met een afbetaling via loon) dan bijtelling te gaan betalen terwijl de fiets dan niet van jou wordt. Voor ZZP'ers weet ik dat niet.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Hij koopt hem op de zaak en leased hem dan van de zaak. Of dat interessant is voor een fiets weet ik niet, maar dat zal hij wel uitgezocht hebbenwildhagen schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:14:
je meldt dat je hem koopt, dan heb je toch geen bijtelling? Alleen als je een lease-fiets hebt krijg je straks bijtelling van 7 procent.
[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 13-12-2019 10:02 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Stelletje leaserijders! 
ik koop een auto op de zaak en als ik hem privé wil rijden krijg ik bijtelling. Ik lease niks van mezelf. Met de nieuwe fietsregeling in 2020 gaat dit ook zo.
Bijkomstig voordeel is dat ik de btw over de aanschafwaarde terug kan vragen en ook onderhoud op kosten van de zaak is en dus van mijn winst af kan trekken. Nadelen zijn er overigens ook.
ik koop een auto op de zaak en als ik hem privé wil rijden krijg ik bijtelling. Ik lease niks van mezelf. Met de nieuwe fietsregeling in 2020 gaat dit ook zo.
Bijkomstig voordeel is dat ik de btw over de aanschafwaarde terug kan vragen en ook onderhoud op kosten van de zaak is en dus van mijn winst af kan trekken. Nadelen zijn er overigens ook.
[ Voor 33% gewijzigd door Rudolf op 13-12-2019 10:21 ]
In de huidige regeling kun je ook een fiets kopen en als zakelijk aanmerken, mits je aan kunt tonen dat je deze ook zakelijk gebruikt (voor klantbezoek bijvoorbeeld). Het zakelijk gebruik moet in ieder geval > 10% zijn, anders is er sprake van verplicht privévermogen.
Stel, de fiets merk je aan als ondernemingsvermogen zowel voor de inkomstenbelasting als de omzetbelasting. Kortom, je activeert hem en trekt tevens alle btw af.
In 2019: moet je nog daadwerkelijk het privévoordeel uitrekenen aan de hand van bijvoorbeeld een "kilometerregistratie". Je corrigeert dan de kosten (afschrijving, onderhoud, etc.) in de inkomstenbelasting en boekt dit als een onttrekking. Voor de omzetbelasting geldt dat je ook de btw moet corrigeren voor het daadwerkelijke privé-gebruik. Deze gecorrigeerde btw vormen ondernemingskosten in beginsel (en zijn dus onderdeel van de kosten zoals eerder genoemd.
"Bijtelling" kennen we als ondernemers overigens niet. Dit is een fenomeen in de werkgever-werknemer sfeer, het juiste begrip is "onttrekking". De werking is overigens gelijk...
In 2020 wordt e.e.a. eenvoudiger, omdat er een forfait voor het privégebruik wordt geïntroduceerd (inkomstenbelasting), waardoor je niet meer daadwerkelijk het privégebruik hoeft uit te rekenen of te schatten. Dit geldt ook voor bestaande fietsen.
Overigens dien je dit nog altijd wél te doen voor de omzetbelasting... Hier is (nog) geen forfait voor. Deze dien je dus ook deels te corrigeren. De correctie valt vervolgens wel in de lastensfeer voor de onderneming en is geen onttrekking.
Als antwoord op je vraag;
Je kan prima nú een fiets kopen, deze als zakelijk aanmerken, en in 2020 gebruik maken van het forfait voor de inkomstenbelasting. Bedenk je echter wel dat de omzetbelasting ook nog een rol speelt. Qua omvang gaat het nergens over, maar hou er rekening mee...
PS: de wijze van financiering maakt niet uit. Een leaseovereenkomst kun je als ondernemingsvermogen aanmerken. Maar een aanschaf ook.
Stel, de fiets merk je aan als ondernemingsvermogen zowel voor de inkomstenbelasting als de omzetbelasting. Kortom, je activeert hem en trekt tevens alle btw af.
In 2019: moet je nog daadwerkelijk het privévoordeel uitrekenen aan de hand van bijvoorbeeld een "kilometerregistratie". Je corrigeert dan de kosten (afschrijving, onderhoud, etc.) in de inkomstenbelasting en boekt dit als een onttrekking. Voor de omzetbelasting geldt dat je ook de btw moet corrigeren voor het daadwerkelijke privé-gebruik. Deze gecorrigeerde btw vormen ondernemingskosten in beginsel (en zijn dus onderdeel van de kosten zoals eerder genoemd.
"Bijtelling" kennen we als ondernemers overigens niet. Dit is een fenomeen in de werkgever-werknemer sfeer, het juiste begrip is "onttrekking". De werking is overigens gelijk...
In 2020 wordt e.e.a. eenvoudiger, omdat er een forfait voor het privégebruik wordt geïntroduceerd (inkomstenbelasting), waardoor je niet meer daadwerkelijk het privégebruik hoeft uit te rekenen of te schatten. Dit geldt ook voor bestaande fietsen.
Overigens dien je dit nog altijd wél te doen voor de omzetbelasting... Hier is (nog) geen forfait voor. Deze dien je dus ook deels te corrigeren. De correctie valt vervolgens wel in de lastensfeer voor de onderneming en is geen onttrekking.
Als antwoord op je vraag;
Je kan prima nú een fiets kopen, deze als zakelijk aanmerken, en in 2020 gebruik maken van het forfait voor de inkomstenbelasting. Bedenk je echter wel dat de omzetbelasting ook nog een rol speelt. Qua omvang gaat het nergens over, maar hou er rekening mee...
PS: de wijze van financiering maakt niet uit. Een leaseovereenkomst kun je als ondernemingsvermogen aanmerken. Maar een aanschaf ook.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ja maar jij krijgt geen fiets 'van de zaak', want je bent geen werknemer.Rudolf schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:50:
@Icephase diverse websites beweren anders als je googled op "ZZP fiets van de zaak 2020"
Ik krijg helemaal niks nee, dat kloptIcephase schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:08:
[...]
Ja maar jij krijgt geen fiets 'van de zaak', want je bent geen werknemer.
@JanHenk Heldere uitleg. Dankjewel!
[ Voor 7% gewijzigd door Rudolf op 13-12-2019 11:33 ]
Bijtelling op een fiets?
Ik moest het googlen om te geloven.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Gamebuster schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:16:
Bijtelling op een fiets?Ik moest het googlen om te geloven.
offtopic:
Als de logo's op je bedrijfskleding niet voldoen aan de richtlijnen telt zelfs die kleding als (verkapt) inkomen..
Als de logo's op je bedrijfskleding niet voldoen aan de richtlijnen telt zelfs die kleding als (verkapt) inkomen..

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Pagina: 1