Elac Debut 6.2 en Onkyo TX-SR508?

Pagina: 1
Acties:

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Dag audio tweakers,

Ben van plan om de volgende (7.1) set aan te schaffen:

ELAC debut 6.2 serie:

- 2x f6.2
- 1x c6.2
- 4x b6.2

Eerst maar even zonder sub. Heb er nog eentje staan en ben bang dat ik hem niet zoveel ga gebruiken (qua volume) dat de prijs te rechtvaardigen is.

Ik wil de boel verder aansluiten met een audioquest slip 14/2 kabel op een onkyo sr508. Atmos doe ik later wel een keer. Gezien mijn huidige receiver dit op dit moment niet kan aansturen.

Is er nog iets waar ik op moet letten? Ben vrij nieuw in de audio wereld maar hoe meer je leest hoe onoverzichtelijker het wordt.. Ik kijk voornamelijk naar reviews en specifieke audio forums. Daar komt deze set (en kabels) vrijwel altijd goed naar voren. Ga ze voornamelijk gebruiken voor mijn thuisbioscoop en luisteren van muziek (via een PC).

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Post afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Zoals in de Topic Warning aldaar staat is dat topic niet voor aankoopadvies.

Ontopic:
Kabels kan je op besparen, zie De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products. Of je je geld uit wilt geven aan dergelijke kabels in aan jezelf en zal je zelf moeten ervaren. Ik wil hier niet nogmaals de discussie aangaan.

Verder zou ik altijd voor een subwoofer gaan. Met films mijns inziens onmisbaar en afhankelijk van de muziekstijk ook een zeer goede aanvulling. Ik zou dan ook eerder een 5.1 dan een 7.0 neerzetten. De subwoofer kan je namelijk met muziek en film benutten, de twee extra speakers alleen met film.

Of de speakers een goede keuze zijn gaat niemand je kunnen vertellen. We kunnen alleen alternatieven aanraden als je een idee zou geven van het totale budget. Maar ook die alternatieven zijn allen smaakgebonden. Speakers koop je niet van een plaatje of van reviews op internet. Speakers hebben allemaal een andere sound en die haal je niet uit de specs of reviews. De enige echte methode is om te gaan luisteren. Het liefst in je eigen ruimte omdat de akoestiek ook zeer van invloed is op het geluid maar minimaal bij een dealer. Zet een paar speakers naast elkaar en luister, luister naar of je de sound fijn vindt. Waarbij er tijdens het luisteren nog wel wat valkuilen zijn. Zo is de speaker die direct opvalt veelal niet de best keuze omdat die speaker iets extra's doet wat op de lange termijn voor vermoeidheid kan zorgen. Speakers kies je dan ook niet even in een uurtje uit.

Belangrijkste tip verder is om je niet te laten leiden door vermogen. Laat dat links liggen. Nu heb je de receiver al staan en daar wordt dat het meest bij gedaan. Getallen op de receiver hoeven dus absoluut niet overeen te komen met wat er op de speakers staat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.