Wat voor garantie mag je verwachten bij een 2,5 jaar oude TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:32
Mijn vader heeft 31 maart 2017 een tv gekocht bij een fysieke winkel van 2000€.

Deze is november 2018 kapot gegaan. Wij hebben toen contact opgenomen met de winkel. De winkel heeft dit doorgegeven aan de fabrikant. En de fabrikant, heeft toen contact opgenomen met ons. En het laten "'repareren'" door een reparatie bedrijf. Misschien hadden we hier toen al niet mee akkoord moeten gaan maar gewoon een nieuwe moeten eisen? De "'reparatie'" is naar mijn idee een soort symptoombestrijding geweest. wat inhoud een nieuw schermpaneel, maar verder niks aan de oorzaak doen. Ik heb toen aan de monteur gevraagd wat we kunnen doen om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd. "Het is uitzonderlijk dat dit voorkomt en het zal hoogstwaarschijnlijk niet nog een keer gebeuren.". Ik had er zelf toen al een hard hoofd in dat het niet nog een keer gaat gebeuren

Nu is hij dus weer kapot. Dit keer heb ik er voor gekozen om dit gelijk door te geven aan de fabrikant, dit was op 27 november. De fabrikant heeft gezegd (per mail) dat ze een reparatie aangevraagd hebben, en dat we akkoord moeten gaan met de prijsopgave die we van het reparatie bedrijf krijgen.

Het reparatie bedrijf zegt "wij maken een rapport en dat sturen we door naar de fabrikant." Ik heb telefonisch verschillende input gegeven maar ik blijf steeds die zelfde output eruit krijgen. Voor dit rapport moeten wij 95€ betalen. Hebben we hier niet gratis recht op omdat hij de vorige keer naar mijn mening niet goed gerepareerd is? En waarom moeten wij betalen voor een rapport dat de fabrikant zo graag wil hebben?

Ook hebben we contact op genomen met de winkel, maar daar worden we deze keer niet wijzer van. Deze blijft zeggen "neem maar contact op met de fabrikant."

voor alsnog laten we het reparatie bedrijf aanstaande dinsdag komen, maar wij zijn het eigenlijk niet eens met het rapport van 95€. Helemaal omdat ons niet verteld wordt wat er aan de hand van het rapport allemaal kan gebeuren.

Maakt het feit dat de tv 2000€ was en niet 700€, je recht op garantie anders? En het feit dat de tv al eerder kapot is gegaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06

FeaR

In GoT we trust

Garantie mag worden besproken in Shopping Forum, ik verhuis het topic die kant op: TB > SF.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

Croga

The Unreasonable Man

WokeBroke schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:57:
Misschien hadden we hier toen al niet mee akkoord moeten gaan maar gewoon een nieuwe moeten eisen?
Daar verschillen de meningen nog wel eens over maar voor zover ik weet moet je de winkel de kans geven om het product weer conform te maken. Dus nee, je had geen nieuwe moeten eisen.
Dit keer heb ik er voor gekozen om dit gelijk door te geven aan de fabrikant
Waarmee je in principe alle recht op garantie weg gegooid hebt. Je hebt geen overeenkomst met de fabrikant en die fabrikant hoeft dus ook helemaal niets voor je te doen. Je hebt een overeenkomst met de winkel en daar zul je dus ook altijd als eerste naartoe moeten. Of die je nu doorverwijst naar de fabrikant of niet.

De rest maakt daarmee ook niet veel meer uit. Je bent accoord gegaan met het voorstel van de fabrikant en hebt daarmee ook niet heel veel argumenten meer om nu níet te gaan betalen voor de reparatie.

Qua rechten;
Na 2.5 jaar eenzelfde defect als na 1.5 jaar is redelijk duidelijk een fabricage fout. Daarmee zou je behoorlijk stevig hebben gestaan als je de winkel verteld had dat je een gratis reparatie verwachtte. Je zou kunnen proberen dat via de winkel alsnog te krijgen maar doordat je zelf naar de fabrikant gegaan bent heb je daar niet persé eenvoudig recht op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Als ik zijn verhaal begrijp heeft die de fabrikant gebeld maar is er nog geen actie uitgezet vanaf de fabrikant en dus nog niks gebeurt. Dus gewoon alsnog de winkel verwittigen het probleem op te lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:19
Wat heb je zelf al over dit onderwerp gevonden? Dit onderwerp komt zo ongeveer wekelijks terug op het shopping-forum van

Je hebt een overeenkomst met de winkel en derhalve dienen garantieafwikkelingen met de winkel besproken te worden en afgehandeld te worden.

Voor nu kun je de ingeplande afspraak met de monteur annuleren en contact opnemen met de winkel. Zie voor meer info en verdere stappen dit topic ;).

PS jullie staan in je recht echter heb je vaak een lange adem nodig om jouw recht te behalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Freshouttheoven op 12-12-2019 10:02 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Langharig tuig

Freshouttheoven schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:00:
Wat heb je zelf al over dit onderwerp gevonden? Dit onderwerp komt zo ongeveer wekelijks terug op het shopping-forum van

Je hebt een overeenkomst met de winkel en derhalve dienen garantieafwikkelingen met de winkel besproken te worden en afgehandeld te worden.

Voor nu kun je de ingeplande afspraak met de monteur annuleren en contact opnemen met de winkel. Zie voor meer info en verdere stappen dit topic ;).

PS jullie staan in je recht echter heb je vaak een lange adem nodig om jouw recht te behalen.
Precies dit. Annuleren die hap, contact opnemen met de verkoper van het toestel onder het mom non-conformiteit ipv garantie en eerst vriendelijk afwachten wat hun voorstel word. Wanneer zij over slechts 2 jaar garantie en kosten beginnen verwijs je vriendelijk naar non-conformiteit (wettelijk gezien bestaat zoiets als garantie niet) en dat je een kosteloos herstel verwacht. Aantonen dat het in 2018 slecht/onvoldoende gerepareerd is lijkt me bijkans onmogelijk en minimaal eg lastig, dus ik zou dat er helemaal buiten houden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:54
Je mag niks verwachten, je hebt geen garantie meer en je TV is klaar voor de sloop!
[/S]

Of je leest een aantal van de topics waar dit al uitgebreid is behandeld. Ik kan me niet voorstellen dat je het niet via de zoekfunctie hebt kunnen vinden...

tijd voor wat klusjes!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
2.5 jaar valt buiten de 2 jaar standaard eu garantie.

Je zal je moeten beroepen op de economische levensduur. Dan wordt er door de winkelier een berekening gemaakt. Vervolgens kan jij of de winkelier een monteur in schakelen deze maakt de factuur op waarop jij een bepaald percentage betaald en de winkelier. Dit zal ongeveer 30 % voor jou zijn en 70% voor de winkelier.

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Om het heel kort te houden - je klopt op de verkeerde deur. Garantie-rechten heb je bij het verkooppunt, NIET bij de fabrikant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:47
stftweaker schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:42:
2.5 jaar valt buiten de 2 jaar standaard eu garantie.

Je zal je moeten beroepen op de economische levensduur. Dan wordt er door de winkelier een berekening gemaakt. Vervolgens kan jij of de winkelier een monteur in schakelen deze maakt de factuur op waarop jij een bepaald percentage betaald en de winkelier. Dit zal ongeveer 30 % voor jou zijn en 70% voor de winkelier.
Nee Nee Nee en nog eens NEE!!!

Alles wat jij hier typt is wat winkeliers/bedrijven je willen laten geloven. Maar zoals ik het lees kan/wil de winkel geen conform product leveren.(een tv van 2k mag je wel verwachten dat het langer mee gaat als 2.5 jaar. En zou je dus de koop kunnen ontbinden en de volledige aankoop bedrag kunnen terug voorderen. En voor je komt met gebruikers vergoeding https://www.studytubelaw.nl/en/arresten/858-quelle

Hierin staat duidelijk dat er geen vergoeding gevraagd mag worden bij een niet conform product.

• stftweaker
loki504 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:53:
[...]

Nee Nee Nee en nog eens NEE!!!

Alles wat jij hier typt is wat winkeliers/bedrijven je willen laten geloven. Maar zoals ik het lees kan/wil de winkel geen conform product leveren.(een tv van 2k mag je wel verwachten dat het langer mee gaat als 2.5 jaar. En zou je dus de koop kunnen ontbinden en de volledige aankoop bedrag kunnen terug voorderen. En voor je komt met gebruikers vergoeding https://www.studytubelaw.nl/en/arresten/858-quelle

Hierin staat duidelijk dat er geen vergoeding gevraagd mag worden bij een niet conform product.
Dus Juridisch loket heeft het fout? Consuwijzer en consumenten bond allemaal fout? Dus zelfs na 7 jaar moet de winkelier voor alle kosten opdraaien?

How are you doing?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:00

Blokker_1999

Full steam ahead

Het lijkt mij dat voor je de koop kunt ontbinden de verkoper toch de kans moet geven om het euvel te herstellen.. Net zoals je in 2018 trouwens ook niet zomaar het recht zou hebben gehad om een nieuwe TV te eisen. Dat kan alleen maar bij herhaaldelijk (hetzelfde?) defect te hebben. Daarbij maakt de kost van het toestel trouwens niet uit. Je rechten blijven hetzelfde. Een TV van 2000 euro is niet gemaakt om langer mee te gaan dan 1 van 700 euro.

Wat je wel altijd kan doen, is op eigen kosten een second opinion vragen. Een onderbuikgevoel, daar ben je ook niet veel mee.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De winkelier moet dit in beginsel kosteloos oplossen, maar de winkelier mag daarbij best naar de fabrikant verwijzen als dat voor jou niet bezwaarlijk is. Nu blijkt dat wel bezwaarlijk te zijn: je moet 95 euro gaan voorschieten. Ik zou met die informatie terug gaan naar de winkelier en vragen hoe het verder moet. Misschien biedt hij wel aan om die factuur te voldoen :) Mocht de winkelier weigeren, zorg dan dat je dat op papier hebt.
stftweaker schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:19:
[...]

Dus Juridisch loket heeft het fout? Consuwijzer en consumenten bond allemaal fout? Dus zelfs na 7 jaar moet de winkelier voor alle kosten opdraaien?
Dit is niet het topic om zo'n discussie weer aan te zwengelen, zeker niet zonder enige referenties. En ja, jammer voor jouw dat je bent genept met zo'n afschrijvingstabel, maar dat maakt nog niet dat het rechtens juist is.

[ Voor 6% gewijzigd door GlowMouse op 12-12-2019 13:59 ]

• stftweaker
GlowMouse schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:29:
De winkelier moet dit in beginsel kosteloos oplossen, maar de winkelier mag daarbij best naar de fabrikant verwijzen als dat voor jou niet bezwaarlijk is. Nu blijkt dat wel bezwaarlijk te zijn: je moet 95 euro gaan voorschieten. Ik zou met die informatie terug gaan naar de winkelier en vragen hoe het verder moet. Misschien biedt hij wel aan om die factuur te voldoen :) Mocht de winkelier weigeren, zorg dan dat je dat op papier hebt.

[...]

Dit is niet het topic om zo'n discussie weer aan te zwengelen, zeker niet zonder enige referenties.
Via deze link kan je de afschrijving zien. Kijk ik had precies zelfde duur apparaat gaat 2.1 jaar na aanschaf kapot. Mocht ook de factuur splitten 73/27. Was ik het er mee eens nee? Maar das was mijn recht.

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:19
stftweaker schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:58:
[...]

Via deze link kan je de afschrijving zien. Kijk ik had precies zelfde duur apparaat gaat 2.1 jaar na aanschaf kapot. Mocht ook de factuur splitten 73/27. Was ik het er mee eens nee? Maar das was mijn recht.
De UNETO-VNI is een brancheorganisatie waarvan de opgestelde richtlijnen nergens op gebaseerd zijn, volgens de wet heb je recht op een conform product. Wanneer we naar jurisprudentie kijken m.b.t. dit onderwerp, is een tv dat na 2,1 jaar defect gaat non-conform en heb je als consument recht op een kosteloze oplossing.

Met andere woorden; de winkel heeft jou een oor aangenaaid. Hier kan jij verder weinig aan doen aangezien de gemiddelde consument niet thuis is in deze materie, daarnaast heeft men vaak geen zin om er 'veel' tijd en moeite in te steken en wordt er voor de makkelijke weg gekozen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:47
@stftweaker ben het eens met @Freshouttheoven ik zit zelf ook in gevecht met een winkel. Die een jas(1 jaar oud) van 140 euro niet wil laten repareren.(rits kapot). Ze willen niet meer als 20 euro geven. En daar moet ik het mee doen. Wettelijk heb ik recht op kostenloos herstel. Dit gaat van 20 euro niet lukken. Maar het daadwerkelijk doorzetten zal ik niet zo snel doen. En dat weet de winkel ook. Ook dit zal uiteindelijk een 70/30 factuur worden. Maar ja een 140 euro jas tenopzichten van een 2000 tv is wel anders.
Pagina: 1