TV opnieuw defect, garantieperiode over, verborgen gebrek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-05 11:18
Hoi,

Op 12-2016 heb ik een LG tv aangekocht in een webshop/winkel.

Een jaar nadien was er een overhittingvlek in het beeld. Contact opgenomen met webshop die een service aanvraag indiende bij een reparatiebedrijf. Reparatiebedrijf heeft het scherm 2x vervangen (1ste vervangscherm was DOA, 2de was ok).

Nu toont het scherm opnieuw vlekken in beeld, wss weer ten gevolge van een overhittingsprobleem. Enkel het scherm vervangen gaat dit probleem nooit kunnen verhelpen imi.

De 2 jaar garantie is inmiddels om. Daarom heb ik de webshop aangeschreven dat ik graag beroep op het stelsel van verborgen gebreken.

Zonder mijn weten voerden zij opnieuw een service aanvraag in terwijl ik natuurlijk op voorhand wist dat dit buiten de garantieperiode valt.

Het reparatiebedrijf stelt dat de minimum kost voor een buiten garantie diagnose aan huis bedraagt € 95 inclusief BTW voor voorrij- en voorbereidingskosten.

Het defect lijkt mij vrij duidelijk waardoor een diagnose aan huis niet noodzakelijk lijkt en adhv van foto's kreeg ik dit antwoord terug

Voor het opstellen van een gedetailleerde prijsopgave is heel wat opzoekwerk nodig en vragen wij u om de administratieve kost van 36.3 euro op voorhand te voldoen.

Van de webshop kreeg ik dit antwoord terug:

Het toestel is aangeschaft op 12-2016 wettelijk gezien heeft u garantie tot 12-2018.

De reparatiebedrijf zijn door LG geautoriseerd en wordt er vanuit hen verwacht dat zij 100% uw toestel herstellen.

U toestel valt dus buiten garantie, maar valt wel binnen de economische levensduur van de tv, LG houd hiermee rekening mee en stelt een prijsopgave aan de hand van deze levensduur.

Het merk is pas na 3 x herstel verplicht om het toestel te crediteren, die kansen moeten wij hen helaas wel geven.

Ik ben van mening dat die kosten niet voor mij zijn, De TV is nog geen 3 jaar oud en al 2x hersteld. Is het aan de webshop of aan LG om mij ofwel gedeeltelijk/compleet terug te betalen of een evenwaardig Tv-toestel te voorzien?

Bij voorbaat dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:55
Koop ontbinden, verkoper heeft meerdere malen gepoogd na te komen, maar slaagt daar aantoonbaar herhaaldelijk niet in. Dat wat de verkoper stelt, een wettelijke garantietermijn, is sowieso nonsens. Die bestaat niet.

Ga niet de kaart trekken van de verborgen gebreken, dan ga je tegen dure expert-rapporten aanlopen. Dat bewijs ga je niet kunnen leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door SkiFan op 07-11-2019 13:05 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

SkiFan schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:04:
Koop ontbinden, verkoper heeft meerdere malen gepoogd na te komen, maar slaagt daar aantoonbaar herhaaldelijk niet in. Dat wat de verkoper stelt, een wettelijke garantietermijn, is sowieso nonsens. Die bestaat niet.

Ga niet de kaart trekken van de verborgen gebreken, dan ga je tegen dure expert-rapporten aanlopen. Dat bewijs ga je niet kunnen leveren.
Een wettelijke garantietermijn hebben wij inderdaad niet. Dit is eerder een gevalletje van non conformiteit en dan kan je dus inderdaad de koop ontbinden.

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:28
Er bestaat in Nederland geen wettelijke garantietermijn, daarnaast klopt de zogenaamde verplichting over drie keer herstel ook niet.

Je moet je beroepen op non-conformiteit en zoals r_bleumer al aangeeft de koop ontbinden, er zijn voldoende recente topics in het Shoppig Forum waar je meer info kunt vinden.

De koop ontbinden met als reden dat je de winkel al meermaals de gelegenheid hebt gegeven om het defect te repareren en dat op moment van schrijven het product nog steeds niet conform de overeenkomst is, je geen vertrouwen meer in het product hebt en de koop bij deze ontbindt. Hierbij geef je de winkel (bijv.) 14 dagen de tijd om hier gehoor aan te geven.

Wanneer de winkel tegenstribbelt of niet akkoord gaat met de ontbinding van de koop, en de 14 dagen verstreken zijn ga je over op het dagvaarden van de winkel.

Je staat in jouw recht, echter kan dit je veel tijd en ergernis kosten.

P.S. zorg ervoor dat je zoveel mogelijk zaken zwart op wit hebt, daarnaast adviseer ik je om de opgestelde brief waarbij je de koop ontbindt per mail en per aangetekende brief te versturen (waarbij je in de mail aangeeft dat je het ook per aangetekende brief hebt verstuurd), hetzelfde geldt voor de eventuele dagvaarding. Op Consuwijzer staan voorbeeldbrieven die je kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Alvast bedankt voor de feedback!

Ter info, deze TV is aangekocht in NL maar ik ben woonzaam te België.

Als ik de koop ontbind, hoef ik hoogstwss deze TV te retouren? naar NL via een koerierdienst wat me redelijk veel verpakking/verzendingskosten zal kosten.

Is er een mogelijkheid om van de verkoper een gedeeltelijke terugbetaling of een evenwaardig vervangproduct te vragen?

De TV is nog werkzaam maar is er een duidelijke kleurendistortie bij gele/rode beelden.

Alleszins, ik heb foto's van het vorig defect alsook het het volledige logboek van vorige reparatie.

Bedankt aan allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:38

LankHoar

Langharig tuig

Ontbinden, termijn stellen voor terugbetaling volledige aankoopbedrag + eventuele verzendkosten (niet genoegen nemen met minder onder het smoesje "gebruikersvergoeding" o.i.d.) en daarin aangeven dat ze vrij zijn de TV op te komen halen binnen redelijke termijn (2 weken? 4 weken?) en anders zelf afwerkt met het apparaat. Als je dit volgt zit je volgens mij goed...

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 20:45
Het klinkt makkelijk, maar je kan niet zomaar even ontbinden op grond van non- conformiteit. Je zal dan sowieso eerst de verkoper in gebreken moeten stellen en hem nog een laatste kans moeten geven tot nakoming van de koopovereenkomst (i.c. de TV goed repareren of een andere vergelijkbare wel functionerende TV leveren). Als ze dat niet willen/ kunnen dan zou er pas ontbinding plaats kunnen vinden.

en dat zal waarschijnlijk niet zonder slag of stoot gaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Ik zal eerst afwachten of de verkoper het ziet zitten om de reparatiekosten op hem te nemen.
De webshop heeft namelijk een heel goede reputatie en is wss bij jullie allen hier gekend.

Zo deze niet akkoord gaat --> stappenplan

1) Koper in gebreke stellen via mail+aangetekende brief
2) Afwachten wat koper voorstelt (gedeeltelijke terugbetaling op basis van levensduur, vergelijkbaar product, kortingsbon?)
3) Zo dit niet voldoende blijkt, koopt ontbinden via mail+aangetekende brief
4) Zo koper dit niet accepteert, dagvaarding?

Klopt dit zowat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:28
Harm2211 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:37:
Het klinkt makkelijk, maar je kan niet zomaar even ontbinden op grond van non- conformiteit. Je zal dan sowieso eerst de verkoper in gebreken moeten stellen en hem nog een laatste kans moeten geven tot nakoming van de koopovereenkomst (i.c. de TV goed repareren of een andere vergelijkbare wel functionerende TV leveren). Als ze dat niet willen/ kunnen dan zou er pas ontbinding plaats kunnen vinden.

en dat zal waarschijnlijk niet zonder slag of stoot gaan.....
Voor zover ik uit de TS kan opmaken is de tv al 2 keer gerepareerd. Hierdoor ben je niet verplicht om de verkoper nog één laatste kans te bieden tot nakoming van de koopovereenkomst aangezien het product al eerder is gerepareerd en nog steeds gebreken vertoont.
Sunz schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:48:
Ik zal eerst afwachten of de verkoper het ziet zitten om de reparatiekosten op hem te nemen.
De webshop heeft namelijk een heel goede reputatie en is wss bij jullie allen hier gekend.

Zo deze niet akkoord gaat --> stappenplan

1) Koper in gebreke stellen via mail+aangetekende brief
2) Afwachten wat koper voorstelt (gedeeltelijke terugbetaling op basis van levensduur, vergelijkbaar product, kortingsbon?)
3) Zo dit niet voldoende blijkt, koopt ontbinden via mail+aangetekende brief
4) Zo koper dit niet accepteert, dagvaarding?

Klopt dit zowat?
Je kan gelijk beginnen met punt drie.

Voorwaarden ontbinden koopovereenkomst
U kunt de koopovereenkomst ontbinden:
  • als u de verkoper de tijd heeft gegeven om het product te repareren of vervangen, en het probleem is niet opgelost;
  • als de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd;
  • als u het product een paar keer heeft laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed;
  • als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.
https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden

[ Voor 44% gewijzigd door Freshouttheoven op 07-11-2019 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
Dat klopt wel. Bij punt 1 een duidelijke redelijke termijn stellen, dus niet te kort.

Als het tot puntje 4 komt, dan moet je er ook nog rekening mee houden dat je geen gelijk krijgt van de rechter en met proceskosten van de tegenpartij wordt opgezadeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
@Freshouttheoven Het probleem hierbij is dat je bij ontbinding op grond van non- conformiteit de verkoper in gebreken moet stellen en dat is denk ik nog niet bij een eerdere reparatie gebeurd. Als je de procedure niet volgt ben je m.i. bij voorbaat kansloos bij een rechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:34
Dat klopt. Een aangetekende brief is misschien wat overdreven. Als ze reageren op een mailtje heb je immers ook bewijs dat het is aangekomen.

Als je in België woont en in Nederland de TV hebt gekocht kun je gebruik maken van de Europese small claims regeling, dit is misschien(?) eenvoudiger dan dagvaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sunz Het 'wel bekende riedeltje' wat ze je willen wijsmaken. Hard aanpakken dit soort. Men is niet in staat het verkochte goed correct te repareren binnen de 'wettelijke garantie' conformiteitsvereiste. dit staat buiten fabrieksgarantie eo verkopersgarantie. Je gekochte goed voldoet niet aan wat je ervan mag verwachten, en reparatie helpt niet. vervangen of koop ontbinden blijft over (defect was sowieso na jaar al opgetreden)(btw; jij hoeft niet voor kosten op te draaien voor retour)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 07-11-2019 15:17 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
De TV is eigenlijk technisch gezien 1x gerepareerd.
Toen de technicus de eerste keer langskwam was het vervangscherm echter DOA (dead on arrival) waardoor een andere technicus een tweede maal moest langskomen om het scherm te vervangen.

Weet niet of dit veel uitmaakt?

Zo ik de koper in gebreke stel, stel ik dan zelf een oplossing voor (zie kortingsbon, vervangtoestel) of laat ik dit best aan de verkoper over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Harm2211 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:02:
@Freshouttheoven Het probleem hierbij is dat je bij ontbinding op grond van non- conformiteit de verkoper in gebreken moet stellen en dat is denk ik nog niet bij een eerdere reparatie gebeurd. Als je de procedure niet volgt ben je m.i. bij voorbaat kansloos bij een rechter.
Een verkoper komt natuurlijk geen zaak herstellen zonder dat de koper bij de verkoper heeft gemeld dat de zaak gebrekkig is en derhalve de koper de verkoper dus in gebreke heeft gesteld. Freshouttheoven heeft het bij het juiste eind en TS kan direct de overeenkomst ontbinden.
Sunz schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:12:
De TV is eigenlijk technisch gezien 1x gerepareerd.
Toen de technicus de eerste keer langskwam was het vervangscherm echter DOA (dead on arrival) waardoor een andere technicus een tweede maal moest langskomen om het scherm te vervangen.

Weet niet of dit veel uitmaakt?
Nee. Al had de televisie überhaupt niet eerder gerepareerd geweest, maakt dat voor ontbinding van de overeenkomst nu niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Aan allen erg bedankt voor jullie deskundig advies!

Ik wacht op een antwoord van hun kant en weet welke stappen ik verder moet ondernemen.

Ik hou jullie alvast op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Sunz schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:37:
Aan allen erg bedankt voor jullie deskundig advies!

Ik wacht op een antwoord van hun kant en weet welke stappen ik verder moet ondernemen.

Ik hou jullie alvast op de hoogte!
Niet te hoog hoor! Ik heb last van dieptevrees!* :P

*Sommige zullen mij wel willen corrigeren om het woord hoogtevrees te gebruiken, maar het is toch echt dieptevrees, de vrees die je krijgt als je van een hoog punt naar beneden kijkt ;)

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
@Dimens Ik zou voorzichtig zijn met de conclusie dat je nu al kunt ontbinden. Dat kan alleen als "herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3." (7:22 BW).

Herstel en/of vervanging zijn mogelijk en kunnen gevergd worden. De in artikel 21 lid 3 bedoelde verplichting is om "binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper" voor herstel/vervanging te zorgen. De winkel heeft, na de vorige melding van TS, voor vervanging gezorgd en het probleem was opgelost. Er doet zich nu opnieuw een (hetzelfde?) probleem voor. Ik denk niet dat een extra reparatiepoging nu er toe zou leiden dat er sprake is van ernstige overlast of een onredelijke termijn.
Ze één kans geven om het op te lossen en daarbij de vermelden dat het de laatste is, is een goedkope verzekering tegen het afketsen van je vordering omdat de rechter vindt dat je ze niet de kans hebt gegeven het te herstellen.

Overigens is een ingebrekestelling overbodig. De bevoegdheid tot ontbinding ontstaat zodra aan de voorwaarden van 7:22 BW is voldaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
Misschien ben ik gek maar geldt deze regels hierboven uberhaup voor iemand die in belgie woont ?
Wanneer een buiterlandse winkel zich op de nederlandse markt begeeft geld de nederlandse wetgeving.
Maar geld dit ook voor iemand die in het buitenland woont en zich op de nederlandse consumenten recht beroept ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
@Arthion-nl
Goede vraag. Webwinkels hebben vaak het volgende in hun algemene voorwaarden staan:
"Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing"

@Tom-Z @Freshouttheoven @Dimens Jullie hebben gelijk voor wat betreft die ingebrekestelling. Ik was even in de war. Het gaat hier natuurlijk om een consumentenverkoop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
De vraag welk recht van toepassing is is hier van groot belang omdat in België de wettelijke garantie maar 2 jaar is.

Op grond van EU/1215/2012, artikel 18, heeft de consument de keuze tussen in het eigen land of in het land van de handelaar naar de rechter gaan. Ik denk dus dat TS kan (en zou moeten) kiezen voor behandeling door de Nederlandse rechter (en dus hopelijk ook naar Nederlands recht?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Harm2211 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:43:
@Arthion-nl
Goede vraag. Webwinkels hebben vaak het volgende in hun algemene voorwaarden staan:
"Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing"
Echter staat de AV niet boven de wet en is het consumenten recht bedoelt voor de Nederlandse markt, en het lijkt mij ook logisch voor mensen die in Nederland wonen. Maar niet geschoten is altijd mis !
Tom-Z schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:58:
De vraag welk recht van toepassing is is hier van groot belang omdat in België de wettelijke garantie maar 2 jaar is.

Op grond van EU/1215/2012, artikel 18, heeft de consument de keuze tussen in het eigen land of in het land van de handelaar naar de rechter gaan. Ik denk dus dat TS kan (en zou moeten) kiezen voor behandeling door de Nederlandse rechter (en dus hopelijk ook naar Nederlands recht?).
Ik ga vanuit dat dit wel samen gaat met de vastgestelde 2 jaar Europese garantie termijn, en niet moet onze eigen lokale wetgeving betreft conformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:58:
Ik denk dus dat TS kan (en zou moeten) kiezen voor behandeling door de Nederlandse rechter (en dus hopelijk ook naar Nederlands recht?).
De Nederlandse rechter zal naar Belgisch recht moeten rechtspreken als het Belgisch recht van toepassing is. Dat is onder meer afhankelijk van de vraag of de webwinkel zich specifiek op België richt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Update!

Na meerdere malen te mailen heb ik eindelijk antwoord terug...

Helaas valt het toestel echt buiten garantie, wij kunnen deze niet kosteloos voor u laten herstellen. Wel is "firma" verplicht om een gedeelte van de kosten op haar te nemen.

Het toestel heeft een economische levensduur van 72 maanden. Inmiddels zijn 33 maanden verstreken. "Firma" is verplicht om 39/72ste deel van de gemaakte kosten retour te moeten betalen.

Wat doe ik hier best mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 19:04

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Sunz schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:51:
Update!

Helaas valt het toestel echt buiten garantie, wij kunnen deze niet kosteloos voor u laten herstellen. Wel is "firma" verplicht om een gedeelte van de kosten op haar te nemen.

Het toestel heeft een economische levensduur van 72 maanden. Inmiddels zijn 33 maanden verstreken. "Firma" is verplicht om 39/72ste deel van de gemaakte kosten retour te moeten betalen.

Ik zou de koop ontbinden of vragen om een nieuwe tv die het in ieder geval nog 39 maanden meegaat :D

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:20

EvH

Update!

Ze sturen nog steeds aan op basis van de garantietermijn om vervolgens een rekensom er oplos te laten, waarin jij als consument een deel aan mee betaald.
Terug naar de basis: het probleem is reeds eerder gemeld tijdens de garantieperiode, gerepareerd en het probleem is weer terug.

Laat je niet misleiden door de focus te laten leggen op de garantie, ik zou persoonlijk de koop ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:06
Update!

Niet mee akkoord gaan. Product is niet-conform, derhalve maak je in zekere zin ook geen aanspraak op de garantie. Je richt je op de non-conformiteit van het product, immers heb je het al 2x moeten laten repareren (1e keer DOA telt ook gewoon mee!). Het probleem komt toch terug, i.e. non-conform.

Er zijn hier al een aantal rechtzaken over geweest over de gebruiksvergoeding. Hieronder een voorbeeld.
https://blog.iusmentis.co...rugsturen-defect-product/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

EvH schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:35:
[...]

Ze sturen nog steeds aan op basis van de garantietermijn om vervolgens een rekensom er oplos te laten, waarin jij als consument een deel aan mee betaald.
Terug naar de basis: het probleem is reeds eerder gemeld tijdens de garantieperiode, gerepareerd en het probleem is weer terug.

Laat je niet misleiden door de focus te laten leggen op de garantie, ik zou persoonlijk de koop ontbinden.
Ik zou het dus niet hebben over "garantieperiode" o.i.d. want zoals Sir_Lion zegt gaat het gewoon om een non-conform product. Praten over garantie zorgt alleen maar voor verwarring, en dat staat nergens in de wet. Dus op ontbinding aansturen lijkt me nu de volgende stap. Ze hebben duidelijk gemaakt niet te gaan repareren, noch vervangen, dus is dat het enige dat overblijft. Uiteraard zonder water bij de wijn te doen, gewoon volledige bedrag terug plus eventuele verzendkosten. Duidelijke termijn stellen en rekeningnummer vernoemen. Zodra de termijn verloopt in gebreke stellen met de melding dat dagvaarding volgt. Dan daadwerkelijk dagvaarden. Hopelijk komt het niet zo ver :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Nog even een herinnering dat hier waarschijnlijk het Belgische recht van toepassing is, waarbij de aanspraak op een conform product na twee jaar vervalt:
Art. 1649quater BW
§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.
§ 2. De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
§ 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1.
Ingevolge het vijfde lid heb je mogelijk nog wel rechten. Als je de OP goed leest, zie je dat TS specifiek naar deze rechten vraagt. Nu nog iemand met meer verstand van het Belgisch recht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
GlowMouse schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:28:
Nog even een herinnering dat hier waarschijnlijk het Belgische recht van toepassing is, waarbij de aanspraak op een conform product na twee jaar vervalt:

[...]

Ingevolge het vijfde lid heb je mogelijk nog wel rechten. Als je de OP goed leest, zie je dat TS specifiek naar deze rechten vraagt. Nu nog iemand met meer verstand van het Belgisch recht :)
TV is gekocht in Nederland. Derhalve moet men het Nederlands Recht in acht nemen, en niet het Belgische.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Sir_Lion schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:34:
[...]

TV is gekocht in Nederland. Derhalve moet men het Nederlands Recht in acht nemen, en niet het Belgische.
Het lijkt erop dat de TV bij een Nederlandse webshop is gekocht, dus het ligt er helemaal aan of de Nederlandse webshop zich op België richt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
GlowMouse schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:37:
[...]

Het lijkt erop dat de TV bij een Nederlandse webshop is gekocht, dus het ligt er helemaal aan of de Nederlandse webshop zich op België richt.
Als ze versturen naar B, dan richten ze zich ook op België...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:40:
[...]

Ik zie nergens dat het naar B is verstuurt. Alleen dat TS in Belgie woont. Je kan ook nog zelf vervoer regelen. Of via een postbedrijf naar je huis laten sturen. Dus nee het is niet zo snel te zeggen.

En nu ze het over een economische levensduur hebben zou ik zeggen dat ze gewoon de NL wet in acht willen houden. Maar dan wel hun eigen versie er van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
De TV is idd verzonden naar België.
Deze ochtend terug mail gestuurd ikv non-conform product en dat dit geen gevalletje garantie is. Laatste maal gevraagd naar ofwel reparatie ofwel vervanging.
Zo hier geen gehoor aan wordt gegeven, ontbind ik de koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
Tommie12 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:40:
[...]

Dat is iets te kort door de bocht en dat hier wel wat meer eisen aanzit.
Lees eens de topic Airco bestellen in het buitenland en je ziet dat deze winkels zich niet richten op de Nederlandse markt, maar als je moeite wil doen dat enkele shops eventueel wel bereid zijn naar Nederland te leveren.
Ga maar vanuit als je issues hebt dat je niet op de Nederlandse conformiteit wet kan beroepen als je airco stuk gaat.

Volgens de Europese wet is het verboden om om iemand uit buitenland door te sturen naar een website in eigen land (geen lever plicht). Doordat een deel van Belgie ook Nederlands spreekt is het de vraag maar of verzenden naar Belgie voldoende is om te zeggen dat ze zich op de Belgische markt begeven.

Je zult toch meer moeten weten van de webshop om te stellen of zij zich op de Belgische markt richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 834471

Update!

Ik zou hier niet mee akkoord gaan.
Ik zou tevens erg benieuwd zijn naar de basis voor de vaststelling van die economische levensduur en waarom ze redelijkheidshalve vinden dat deze constructie waarin ze slechts een deel van de schade vergoeden toepasbaar is op een TV met een recente reparatiehistorie.
Immers heb je nog geen redelijke periode probleemloos van deze TV kunnen genieten.

Ik zou zo'n voorstel misschien verwachten als er uit het niets na vier jaar ofzo een probleem ontstaat. Niet als een TV een probleem ontwikkeld, die zich nu weer ontwikkeld, na een reparatie waar je al 2x voor thuis moest zijn omdat het eerste vervangende onderdeel ook kapot was.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 20-11-2019 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sunz Misschien kun je hier wat info weghalen voor België
https://economie.fgov.be/...r/wat-moet-u-doen-als-een

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
*Update*

Zucht, terug same old answer....

Goedemiddag,

Het merk heeft het recht om het toestel 3x te herstellen, uw tv valt helaas buiten garantie. Een kosteloze herstel is helaas echt niet mogelijk.
"Webshop" is bij wet verplicht om mee te betalen aan de reparatie.

Het toestel heeft een economische levensduur van 72 maanden. Inmiddels zijn 33 maanden verstreken. "Webshop" is verplicht om 39/72ste deel van de gemaakte kosten retour te moeten betalen.

Ik weet niet of u al een prijsopgave heeft ontvangen van het merk ? Dan kan ik voor u nagaan welke opties er nog zijn. Wellicht dat we uit komen op een nieuwe model tegen een veel lagere prijs met weer 2 jaar garantie.

met vriendelijke groet
X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Sunz schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:44:
*Update*

Goedemiddag,

Het merk heeft het recht om het toestel 3x te herstellen, uw tv valt helaas buiten garantie. Een kosteloze herstel is helaas echt niet mogelijk.

Het toestel heeft een economische levensduur van 72 maanden. Inmiddels zijn 33 maanden verstreken. "Webshop" is verplicht om 39/72ste deel van de gemaakte kosten retour te moeten betalen.

Ik weet niet of u al een prijsopgave heeft ontvangen van het merk ? Dan kan ik voor u nagaan welke opties er nog zijn. Wellicht dat we uit komen op een nieuwe model tegen een veel lagere prijs met weer 2 jaar garantie.

met vriendelijke groet
X
Tja dan blijft officieel ontbinden nog over. En na 14 geen geld 100% geld retour blijft dagvaarden over. De vraag is of je die weg wil inslaan. Zover ik weet kan je alle gemaakte kosten op advocaat kosten na 100% bij de schuldeiser leggen. Dan kost het je zelf tijd en hoofdpijn. Misschien dat een aardige tweaker met kennis van zaken je wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Het is mij de moeite niet waard om er een ellenlange strijd van te maken.

Ik heb nu gewoon enkel de kosten betaald voor het opmaken van een offerte en dan zie we wel voort.

Met wat geluk krijg ik een nieuwe TV aan een spotprijs als de kosten te duur zouden blijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Sunz schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:18:
Het is mij de moeite niet waard om er een ellenlange strijd van te maken.

Ik heb nu gewoon enkel de kosten betaald voor het opmaken van een offerte en dan zie we wel voort.

Met wat geluk krijg ik een nieuwe TV aan een spotprijs als de kosten te duur zouden blijken.
Jammer. Slecht gedrag word gewoon wel beloond voor webshops dus. Zo houd het nooit eens op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

*Update*

Goedemiddag,

met vriendelijke groet
X
Wat een onzin! Er is geen wet die stelt dat er 3 pogingen gedaan moeten worden. Dat is geheel afhankelijk van allerlei nuances: wat is het probleem, hoe erg is de overlast etc..
Die berekening is ook klinkklare onzin en niet op enige wetgeving gebaseerd.

Overigens is zelfs de overheid van mening dat dit kosteloos opgelost dient te worden:
Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.

De motor van uw wasmachine of koelkast gaat bijvoorbeeld al na 2 jaar kapot. Dan heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. U moet het apparaat dan wel op een normale manier hebben gebruikt. Maar gaat het lampje van uw koelkast na een paar jaar kapot, dan moet u dit zelf vervangen.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

De webwinkel heeft net zelf aangegeven hoelang het product volgens hen mee zou gaan: 72 maanden. Die zou ik dus maar even terugkoppen!

Overigens is diezelfde overheid soms ook wel weer erg kort door de bocht, waardoor problemen kunnen ontstaan.
https://www.rijksoverheid...-bij-een-koopovereenkomst
Rechten bij een koopovereenkomst

Bij het aangaan van een koopcontract heeft u recht op:
een product zonder beschadigingen;
een compleet product;
Want een 2e hands koop is geen koopovereenkomst ofzo? Men mag daar best flink wat genuanceerder in zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Paulus0013 op 06-12-2019 03:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunz
*Update*

Goedemiddag,

met vriendelijke groet
X
Ff terug een kickje...

De prijsopgave voor een reparatie werd ondertussen aangevraagd en deze kost namelijk meer dan een nieuwe TV. Ik heb de onderzoekskosten voor deze offerte zelf betaald. 36 EUR "onderzoekskosten" om gewoon te zeggen dat het scherm defect was vanop afstand kon ik namelijk ook... :/

Maar toch, ik heb de prijsopgave op papier van het reparatiebedrijf en ben dus in orde om na te gaan of het niet mogelijk was om tot reparatie over te gaan. Er werd mij nl. gezegd in de mail dat de webshop verplicht was om bij te betalen bij reparatie. Ik heb denk ik meer als 5x de reparatiedienst terug gemaild met deze prijsopgave om na te gaan welke opties er mogelijk zouden zijn. Ik was toen bereid om eerst af te wachten wat ze me nog konden bieden. Klantenservice weet je wel...

Tot heden heb ik nog geen mail terug gehad van de reparatieafdeling...Meerdere malen via chat getracht om antwoord te verkrijgen op mijn mails. Daar krijg ik ofwel opnieuw het verhaal buiten garantie ofwel de reparatieafdeling is op verlof. Van het kastje naar de muur dus en telkens afgewimpeld worden...
Vandaag beetje meer op mijn strepen gaan staan en konden ze mij deze TV https://www.plattetv.nl/i...55c9-22705.html?sqr=55c9& voor maar 1299 EUR ipv 1599 EUR

Eventjes snel opgezocht hoeveel deze TV in de pricewatch stond en op Alternate staat deze gewoon standaard aan 1299 EUR.

Hier niet mee opgezet direct verhaal aangegaan of dit een grap was...

Uit het chatgesprek:

Ofwel geeft u mij een serieuze korting ofwel rest er mij niet anders op dan de koop te ontbinden.
https://www.alternat…_Oled-tv&utm_term=ELALZB08

Firma

De koop ontbinden is helaas niet meer mogelijk. Dat kan enkel binnen de 14 dagen bedenktermijn bij een online aankoop

bezoeker

Hier voor 1299 eur te vinden komop zeg

Firma

Dat is een belgische dealer, geen nederlandse dealer

Ik kan er nog een keertj 1199 van maken voor u, mochten we tot een akkoord kunnen komen

meer is helaas niet mogelijk. dan heeft u de tv voor de inkoopprijs

Ik ben hier natuurlijk niet op ingegaan. Ze verwisselen herroepingsrecht met ontbinding van de koop en ik zou gewoon een nieuwe tv moeten aankopen zonder enigszings deftige korting.

Ik weiger dus en krijg dit als antwoord:

Ik ben niet van de reparatieafdeling en ga verder niet over deze procedure. Ik heb u aangeboden wat ik kan doen. U mag van mij het toestel voor de inkoopprijs van 1199,-. Koop ontbinden is helaas niet mogelijk. Indien u verdere informatie wenst kunt u mailen naar reparatie@x

Dus word weer naar het kastje gestuurd. Ik vraag dan eventjes het adres van de hoofdzetel.
Moet ik perse mijn klacht doormailen naar contact@x
Dus weer tegenstrijdige berichten. Ik vraag nogmaals een VAST adres om een aangetekende brief naar toe te sturen. Krijg ik als antwoord dat die brief dan toch niet bij de juiste persoon terecht zal komen...???

We hebben alleen adressen van de winkels. daar kan er verder niets worden gedaan met de brieven. U kunt het beste even mailen

Zoals aangegeven kunt u de klachten per mail toesturen. Via de post komt het niet terecht bij diegene die hier over gaat

Ik zeg ja dat zal een rechter alvast graag horen :9 Dat er met een brief niets gedaan wordt. Opeens krijg ik dan volgend bericht:

Ik heb u de mogelijke keuzes uitgelegd en heb u netjes geholpen. U weigert verder mijn hulp. De chat is opgeslagen dus de rechter zal ook kunnen zien dat ik u duidelijk heb vermeld dat u de klacht per mail kunt toesturen en niet via een brief.

Ik heb gewoon prima geantwoord, ik stuur ze wel via beide kanalen. Ik neem het adres op van het filiaal die de reparatie heeft aangevraagd. Tevens heb ik ook de chat opgeslagen.

Ben nu bezig met de brief aan het opmaken om de koop te ontbinden tgv een slecht product.

Via mail haalt het toch niets uit.

To be continued.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Er zijn heel veel winkels die de wet niet kennen of niet willen kennen. Wat heeft inkoopsprijs met eventueel terug betalen temaken? Lullig voor de winkel dat hij er niets aan verdient maar in zijn ogen zelf verliest. Maar ja dat is het risico van ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 10:54
Hoewel ik ze soms een beetje richting dozenschuiver vind gaan heeft Plattetv.nl toch best een goede reputatie, ook hier op tweakers in de webreviews (ga er vanuit dat het plattetv.nl is aangezien je daar naar linkt...)

Die medewerker heeft er duidelijk geen kaas van gegeten. Of dit is een gewoon eerste barricade opwerpen waartoe hij geïnstrueerd is en als je maar doorzet gaan ze overstag, of de manager van deze helpdeskmedewerker zal zich wel even achter zijn oren krabben als hij dit verhaal leest, want dit gaan ze niet winnen bij een rechter, gevolg is dat het ze veel meer gaat kosten aan advocaat- en gerechtelijke kosten, plus het bezorgt ze negatieve publiciteit wat wellicht nog schadelijker is.

@HelloTV Moeten jullie niet eens even nogmaals goed naar deze zaak kijken? (vraag is of dit account nog gemonitord wordt maar kan het altijd proberen).

PS ik vind het aanbod echt een schande en zéér beschamend!

[ Voor 54% gewijzigd door Arjant2 op 08-01-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Arjant2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:32:
Hoewel het een echte dozenschuiver is heeft Plattetv.nl toch best een goede reputatie, ook hier op tweakers in de webreviews (ga er vanuit dat het plattetv.nl is aangezien je daar naar linkt...)

Die medewerker heeft er duidelijk geen kaas van gegeten, dus gewoon doorzetten.

@HelloTV Moeten jullie niet eens even nogmaals goed naar deze zaak kijken? (vraag is of dit account nog gemonitord wordt maar kan het altijd proberen).
Ja idd, maar het is niet mijn bedoeling om deze winkel in slecht daglicht te plaatsen via deze weg. Tot garantie idd een goede service maar nadien...lees maar wat paar reviews op trustpilot. Niet iedereen is er zo tevreden van.

Ik heb zonet een laatse kans tot reparatie of vervanging van een slecht product gemaild.
Ook voor de voortvloeiende kosten voor het opmaken van een herstellingsofferte heb ik hun aansprakelijk gesteld.

Zo er binnen 2 weken geen deftige oplossing geboden wordt voor mijn klacht volgt er nieuwe brief tot ontbinding en een klacht bij de geschillencomissie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 10:54
Ik heb mijn reactie wat aangescherpt en genuanceerd op andere gebieden.
Maar laat duidelijk zijn dat dit aanbod wel erg slecht is.
'Name and shame' doen we hier in principe niet aan op tweakers (daar is de shopreview voor) maar als er uiteindelijk niets uitkomt en er bestaat een bedrijfsaccount dan mag die best gebruikt worden vind ik. Want als ze hun goede reputatie hier op tweakers willen behouden mogen ze daar ook wel wat voor doen en bewijzen dat ze die reputatie ook waard zijn.

PS zonder dat als afpersing te gebruiken mag je hier best een shopreview over schrijven, ook hier op tweakers. Al heb je er zelf misschien niets aan, dit is wel belangrijke info voor andere geïnteresseerde kopers.
Dit soort verhalen is voor mij 1000x zoveel waard als de gemiddelde shopreview waarin alleen wat sterren wordt uitgedeeld en 'prima service' wordt geschreven.

[ Voor 31% gewijzigd door Arjant2 op 08-01-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Arjant2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:51:
Ik heb mijn reactie wat aangescherpt en genuanceerd op andere gebieden.
Maar laat duidelijk zijn dat dit aanbod wel erg slecht is.
'Name and shame' doen we hier in principe niet aan op tweakers (daar is de shopreview voor) maar als er uiteindelijk niets uitkomt en er bestaat een bedrijfsaccount dan mag die best gebruikt worden vind ik. Want als ze hun goede reputatie hier op tweakers willen behouden mogen ze daar ook wel wat voor doen en bewijzen dat ze die reputatie ook waard zijn.

PS zonder dat als afpersing te gebruiken mag je hier best een shopreview over schrijven, ook hier op tweakers. Al heb je er zelf misschien niets aan, dit is wel belangrijke info voor andere geïnteresseerde kopers.
Dit soort verhalen is voor mij 1000x zoveel waard als de gemiddelde shopreview waarin alleen wat sterren wordt uitgedeeld en 'prima service' wordt geschreven.
Zal ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Wacht daar nog even mee totdat dit is afgehandeld. Dan kun je namelijk een gedegen review achterlaten.

Overigens snap ik echt niet waarom je ze nou nog weer een kans geeft. Deze winkel wil gewoon niet luisteren, dus blijft ontbinding en dagvaarding over lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Update*

Opeens kunnen ze wel direct antwoorden op mijn mail...

Nogmaals voorstel gekregen

Wij krijgen helaas de prijsopgave niet verlaagd, de kosten van een nieuwe Panel zijn veel hoger dan een normale LCD toestel.

Zoals aangegeven betalen wij 39/72 ste deel van de prijsopgave retour als u deze laat herstellen. Dit gaat om een bedrag van 778.- incl btw.

Ik zag verder in onze interne memo's dat mijn collega u een voorstel gedaan heeft voor de OLED55C9V ik heb nog mjn mijn leidinggevende gesproken en mag u de prijs voor dit model, uiteraard nieuw in doos, aanbieden voor 799.-

Verder hebben wij helaas geen andere opties ( tenzij u uiteraard een ander 2019 model wenst, laat het dan even weten dan ga ik de beste prijs voor u uitzoeken.

Twijfel alom... |:(

Zou ik gewoonweg de 778 EUR incl btw niet kunnen eisen ipv een nieuwe TV als schadevergoeding?

Of gewoon een 2018 model ipv een 2019 model? Dit om de eigen kosten te drukken

[ Voor 10% gewijzigd door Sunz op 08-01-2020 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Sunz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:52:
Update*

Opeens kunnen ze wel direct antwoorden op mijn mail...

Nogmaals voorstel gekregen

Wij krijgen helaas de prijsopgave niet verlaagd, de kosten van een nieuwe Panel zijn veel hoger dan een normale LCD toestel.

Zoals aangegeven betalen wij 39/72 ste deel van de prijsopgave retour als u deze laat herstellen. Dit gaat om een bedrag van 778.- incl btw.

Ik zag verder in onze interne memo's dat mijn collega u een voorstel gedaan heeft voor de OLED55C9V ik heb nog mjn mijn leidinggevende gesproken en mag u de prijs voor dit model, uiteraard nieuw in doos, aanbieden voor 799.-

Verder hebben wij helaas geen andere opties ( tenzij u uiteraard een ander 2019 model wenst, laat het dan even weten dan ga ik de beste prijs voor u uitzoeken.

Twijfel alom... |:(

Zou ik gewoonweg de 778 EUR incl btw niet kunnen eisen ipv een nieuwe TV als schadevergoeding?

Of gewoon een 2018 model ipv een 2019 model? Dit om de eigen kosten te drukken
Normaliter: herstel of vervanging. Dat lijkt nu niet te lukken, dus blijft over: ontbinding, dat is waar je volgens NL wetgeving recht op hebt in dit stadium (en dan behoor je de complete aankoopprijs incl. verzendkosten terug te krijgen, niet 39/72e deel o.i.d.). Aangezien je zelf in België woont kan het anders zitten, dus zal iemand met BE expertise daar een kijk op moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Artikel 19 Toepasselijk recht en bevoegde rechter.

Op alle aanbiedingen van PlatteTV.nl, haar overeenkomsten en de uitvoering daarvan is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten
.

Dus gewoon volgens Nederlands recht dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Sunz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:20:
Artikel 19 Toepasselijk recht en bevoegde rechter.

Op alle aanbiedingen van PlatteTV.nl, haar overeenkomsten en de uitvoering daarvan is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten
.

Dus gewoon volgens Nederlands recht dus?
AV staat niet boven wetgeving. Desalniettemin zou ik in dat geval zeker op ontbinding aansturen, duidelijke termijn stellen (met melding dat bij uitblijven betaling dagvaarding volgt zonder verdere communicatie) en daarna in gebreke stellen en dagvaarden. Meestal komen winkels dan tot hun zinnen (betalen is goedkoper dan rechtszaak verliezen) en keren gewoon uit. Overigens zou je volgens mij het ontbinden over kunnen slaan, of tegelijk doen met het in gebreke stellen, want ze hebben in hun communicatie al expliciet aangegeven dat ontbinden volgens hen niet meer kan.

Termijn van 14 dagen stellen voor betaling, en op dag 16 een dagvaarding sturen. Als je het lief vraagt zijn er vast juristen op GoT die je hier in willen ondersteunen :)

Overigens moet je dan wel voet bij stuk gaan houden. Nu geef je de winkel steeds extra kansen om toch nog met een oplossing te komen terwijl ze duidelijk zijn dat ze niet willen meewerken. Als je dat in bovenstaande proces weer doet heb je kans dat zij denken dat je het er wel bij zult laten zitten wanneer ze niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Wat doe ik dan het best? Ff gewoon replyen op de mail waar ik hun voorstel weiger en de koop ontbonden wil zien? Afwachten wat hun antwoord daarop is en of ze nog steeds neen zeggen dan daarna officieël laten ontbinden?

Of direct weigeren en replyen met een brief waarin ik de ontbinding wens?

Het was de chat-medewerkster die zei dat ontbinden niet meer kon maar zij vergiste zich met het herroepingsrecht wss...

Zo er geen respons op mijn ontbinding komt, iemand die mij in de juiste weg kan sturen ivm dagvaarden/ in gebreke stellen? Advocaat nodig? Kosten? Voorbeeldbrief etc?

Maak ik kans dat ze dit accepteren? Of wordt dit een ellenlange procedure? Sta ik sterk genoeg in mijn schoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

1. Aangetekende brief sturen waarin je ontbind en duidelijke termijn stelt, en stelt dat ze maatregelen moeten nemen om de TV te laten ophalen indien ze dat graag willen en je die momenteel in bezit (is me niet helemaal duidelijk). Voorbeeldbrieven zijn wel te vinden bij de consumentenbond (kun je hier nog posten om door anderen te laten nakijken).
2. Wanneer de termijn verloopt zonder betaling, een dagvaarding opstellen. De precieze stappen daarvan weet ik zo niet, heb er geen ervaring mee, enkel veel over gelezen d.m.v. posts van juristen hier op GoT.

Reageren op de mail is niet nodig wanneer je een aangetekende brief verstuurd - dat is dan immers al je antwoord.

@GlowMouse @Dimens @nare man ik tag jullie even omdat juristen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Zou dit mij kunnen helpen?

De Europese procedure voor geringe vorderingen is bedoeld om grensoverschrijdende geschillen met een waarde van niet meer dan 5000 euro eenvoudiger en sneller te regelen.

https://e-justice.europa.eu/content_small_claims-42-nl.do

Ik heb al een voorbeeld ontbindingsbrief aangemaakt , zal deze vanavond posten als voorbeeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Sunz op 09-01-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-06 12:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

@Sunz Laat je ook niet gekmaken door alle tweakers hier die reageren met 'KLOPT NIET JE HEBT RECHT OP DIT EN DAT EN ZUS EN ZO!!!1!een!'. In principe kunnen ze gelijk hebben (afhankelijk van de vraag of NL of B recht van toepassing is want dat is ook nog een vraagstuk), maar ze bieden je ten minste een alternatief:
€ 778,- retour op de reparatiekosten (hoe hoog zijn die?), óf een vervangend toestel met bijbetaling van € 799,-.

Als het een principekwestie is, moet je vooral doorgaan maar ik zou kiezen waar je je het beste bij voelt: geen gezeik meer en een nieuwe tv tegen een aantrekkelijke prijs, óf veel gedoe en misschien hopelijk uiteindelijk een ontbinding van de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
De reparatiekosten bedragen +- 1400 EUR
TV koste laatst denk ik zo'n 1000-1100 EUR - wordt nu niet meer verkocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 160587

Sunz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:34:
De reparatiekosten bedragen +- 1400 EUR
TV koste laatst denk ik zo'n 1000-1100 EUR - wordt nu niet meer verkocht
OLED55C9V ik heb nog mjn mijn leidinggevende gesproken en mag u de prijs voor dit model, uiteraard nieuw in doos, aanbieden voor 799.-
Ik zou gewoon voor die optie gaan, maar als je er een principe kwestie van wil maken, potentieel geld wil kwijt zijn aan een advocaat en dergelijke en geen garantie hebben dat je gelijk krijgt (want ze bieden een alternatief aan, en dat zal de rechter meenemen)...moet je dat zelf weten. Je hebt een kans op volledige vergoeding, maar geen garantie. Dat is hoe het werkt. Als je advies inwint bij een advocaat zal je dat ook horen. En als je het pad inslaat van koop ontbinding verwacht ik dat de partij niet meer jou een aanbieding gaat geven ;-)

Er zijn er genoeg hier die menen dat je er een principe kwestie van moet maken, je hebt nu de keuze eigenlijk;

Ontbinden en het dus op een dagvaarding gooien met, als ze voet bij stuk houden, alle kosten van dien (op de tweakers die nu gaan zeggen dat je geld van een advocaat kan terug vorderen ook dat is geen garantie, vaak is het een deel en je mag het eerst zelf lappen).

Of akkoord gaan met deze, naar mijn mening, scherpe aanbieding en van deze nare ervaring af zijn.

Ik spreek uit ervaring waarbij ik ook uit principe een keer een proces ben gestart, de rechter er toch niet in mee ging (ondanks dat veel mensen van mening waren dat het een gewonnen zaak was) en uiteindelijk 3500 euro kwijt was. Dat was overigens niet bij een aankoop ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 160587 op 09-01-2020 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Is het niet mogelijk om eerst te ontbinden en zo toch niet akkoord hun aanbod te aanvaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sunz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:46:
Is het niet mogelijk om eerst te ontbinden en zo toch niet akkoord hun aanbod te aanvaarden?
Die mogelijkheid is er, maar ik verwacht dat ze dat niet meer doen als jij een brief stuurt om de koop te ontbinden en daarna toch gaat terug krabbelen.

Ik zou het als bedrijf zijnde niet doen ;w

Scenario 1:

Je hebt geluk, bedrijf schrikt van je brief en je hebt magisch het geld terug.

Scenario 2:

Bedrijf negeert je brief of stuurt terug "we zien eventuele vervolgstappen met vertrouwen tegemoet".

En wat doe je dan bij scenario 2? Een brief sturen OH NEE SORRY IK WIL TOCH DE AANBIEDING.
Ik zie het al voor me. Ik betwijfel of die strategie werkt.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 160587 op 09-01-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Idd all-in of niets zou ik dus ook doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sunz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:49:
Idd all-in of niets zou ik dus ook doen
Precies. Het is of het één of het ander. Een middenweg heb je niet in deze situatie.
En wat het beste is moet jij zelf beslissen op basis van je omstandigheden / portemonnee en hoeveel tijd (en dus geld) je nog hierin wil stoppen. Ik zelf zou het wel weten. Maar ik ben jou niet.

Iedereen hier zal een mening daarover hebben maar het is belangrijk dat je zelf de keuze maakt en niet afgaat op random mensen die op het internet roepen "sue them and you'll win". Want simpelweg die garantie heb je nooit. Een advocaat kan je ook nooit garanderen dat je een zaak wint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Wat @Anoniem: 160587 zegt, je hebt geen garanties.

Reparatie is niet rendabel, kost jou ook geld en je weet dat je over een jaar weer hetzelfde probleem krijgt, want de oververhitting zit achter het scherm blijkbaar.
De koop ontbinden wil de winkel niet. Of dat nu volgens de wet is of niet, je kan hier alleen je recht krijgen met een officiële ontbinding van de koopovereenkomst en dan maar hopen dat je via een rechtzaak je geld terug krijgt + de kosten voor de rechtsgang.
Het alternatief kiezen en een nieuwe TV voor 799€ kopen via hun. Je blijft dan wel klant bij hun, dus krijg je hier nadien problemen mee, blijf je tegen dezelfde verkoper aanhikken.

Het is een keus uit kwaden. Het is aan jou om voor jezelf te bepalen waar jij voor jezelf mee kan leven. Recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende zaken.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
@Sunz
Ter herhaling voordat je juridische stappen gaat ondernemen informeer je zelf goed of jou geval ook onder het nederlandse recht valt.
Ik kan op de website niet zo vinden dat zij zich ook richten op de belgische markt.
Alvast suc6 ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunz
Uiteindelijk ben ik akkoord gegaan met hun voorstel. Ik kon mij wel deels vinden in hun voorstel en voor een rechter dit aanbod weigeren zou ook niet al te goed overkomen moest het zover komen.

Terug gemaild (dezelfde dag nog!) dat ik dus akkoord ben met hun voorstel zijnde dus een nieuwe OLED TV voor 799 EUR. Wel met de garantie dat ik een spiksplinternieuwe tv krijg (geen refurbished, showroommodel of 2dehands) met opnieuw een 2 jaar nieuwe garantie uiteraard!

Nu één week later! na denk ik 5 mails weer complete stilte!

Zucht....

Aangezien ik bij hun toch niet een klacht kan doormailen heb ik alvast een klacht gepost op trustpilot...
Zo ik na volgende week geen antwoord krijg stuur ik een officiële ontbinding.

Ik heb mij alvast meer als schappelijk en geduldig opgesteld. Zij laten het gewoon dik afweten en hopen dat je vanzelf opgeeft...

*Update:

Vandaag uit het niets terug antwoord gekregen (op een zondag dan nog!). Bestelbon gekregen _/-\o_
Hopelijk nu nog een goed verzending !

[ Voor 8% gewijzigd door Sunz op 19-01-2020 14:31 ]

Pagina: 1