Novacitus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:58:
[...]
Ik wil zelf graag de security/ethical hacking kant op en dan als free lancer aan de slag gaan. Enige probleem wat ik hiermee ervaar is dat ik te weinig kennis heb en niet weet waar ik moet beginnen. Daarom dacht ik bij mezelf misschien handig dat ik eerst beheerder word bij een bedrijf en vandaar uit kennis opbreng hoe iets precies in elkaar zit.
Mijn tips op een rijtje:
-Beheer is bij de meeste bedrijven iets waarbij je bezig bent met de continuiteit van dienstverlening zeker te stellen. Als er storingen zijn moet je die oplossen. Natuurlijk heeft het raakvlak met IT security maar als beheerder is het een klein gedeelte van al je taken bij elkaar. En daardoor wordt de overstap lastig, want je hebt een klein beetje ervaring, maar echt veel raakvlak is er niet.
-Als je nu wilt gaan werken, vermijdt grote IT detacheerders. Daar kom je met een MBO 4 papiertje op een servicedesk of beheerafdeling. Vervolgens bouw je een CV op met servicedesk/beheer ervaring. En raad eens wat je volgende opdracht gaat worden: iets met servicedesk of beheer, want daar heb je ervaring in. Als je eenmaal in dat hokje zit is het lastig om daar uit te komen, want relevante werkervaring op een ander vlak heb je niet, waardoor een detacheerder je lastig kan plaatsen bij een IT security opdracht. Het kan misschien wel maar het gaat je jaren kosten, en je moet maar net geluk hebben dat je bij een klant zit waar je iets met security mag doen.
-Als je wilt gaan freelancen maar je weet niet waar te beginnen, verdiep je eerst in de aspecten van een bedrijfsmodel. Want die gelden ook voor freelancers. Kijk bijvoorbeeld eens naar Business Model You:
https://lodiplanting.com/...ness-Model-You-Canvas.png en ga de vlakken eens invullen. Wat is de waarde die jij toevoegt, hoe kom je aan klanten, wat heb je nodig, wat kost dat, en wat levert het op. Zomaar een paar lastige vragen

verdiep je in de materie, overigens zijn business model you en/of business model generation makkelijk leesbare boeken.
-En over het MBO versus HBO verhaal. Ik was ook 20, ik heb ook MBO4 gedaan, ik wou ook snel gaan werken, want dan verdiende ik tenminste eens wat geld. Auto kopen, biertjes kunnen betalen, het klonk allemaal erg mooi. Tot je er vijf jaar later achter komt dat je met MBO onder een soort glazen plafond zit. Ik heb het goedgemaakt door deeltijd HBO te doen (dus overdag werken, s'avonds en in de weekenden studeren) en dat heeft me vier jaar lang mijn sociale leven gekost, en het stressniveau was vier jaar lang maximaal. Als je begin 20 bent, ga lekker voltijd studeren, maak er een mooie tijd van op zo'n hogeschool. Het is goed voor je kennis, het is goed voor de sociale ontwikkeling, en ik vond de periode op het HBO gewoon veruit de beste schoolperiode uit mijn leven. HBO gaat je niet alleen kennis opleveren over het vakgebied maar ook over de context waarin het zich afspeelt en hoe je een vraagstuk kan aanvliegen. En security is niet alleen techniek, ook veel procesmatig. Ik zie in het topic een aantal tooltjes voorbij komen maar is dat het eerste wat je gaat doen als je als freelancer bij een bedrijf binnenkomt? Ik acht de kans groter dat je eerst met architecten en management om de tafel gaat zitten. Die mensen weten waarschijnlijk niks/weinig over bepaalde protocollen, zorg dat je de taal van die mensen praat. Dus een lang verhaal voor een korte tip: overweeg echt om nu HBO te gaan doen. Kijk bijvoorbeeld eens bij de HU naar "HBO-ICT Cyber Security & Cloud".
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.