Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novacitus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-09 20:22
Mijn vraag

Iemand met enige tips voor een MBO4 IT-beheerder die volgend jaar op zijn 20e leeftijd klaar is met zijn opleiding? Bijvoorbeeld, certificeringen, dingen om op te letten, mag van alles zijn!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben momenteel 21, zit in mijn laatste jaar MBO4.
Ik heb nog een kleine 15 weken te gaan voor ik ben afgestudeerd, waar ik een beetje mijn focus op heb gezet is dat tijdens mijn laatste stagebedrijf ik zocht naar een bedrijf dat duale mogelijkheden aanbiedt. Dit omdat ik naar het HBO wil gaan, ook heb ik gekeken naar voorgaande/huidige stagebedrijven waar ik zo veel mogelijk certificaten heb kunnen behalen op hun kosten. Verder moet je ook wel echt nadenken welke richting je precies wilt puur omdat de IT wereld groot is.
Anders begin je een eigen hardware-zaakje ofso. :+

PS: Ik ga hoogstwaarschijnlijk de Cloud richting in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novacitus
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:51:
Ik heb nog een kleine 15 weken te gaan voor ik ben afgestudeerd, waar ik een beetje mijn focus op heb gezet is dat tijdens mijn laatste stagebedrijf ik zocht naar een bedrijf dat duale mogelijkheden aanbiedt. Dit omdat ik naar het HBO wil gaan, ook heb ik gekeken naar voorgaande/huidige stagebedrijven waar ik zo veel mogelijk certificaten heb kunnen behalen op hun kosten. Verder moet je ook wel echt nadenken welke richting je precies wilt puur omdat de IT wereld groot is.

Ik wil zelf graag de security/ethical hacking kant op en dan als free lancer aan de slag gaan. Enige probleem wat ik hiermee ervaar is dat ik te weinig kennis heb en niet weet waar ik moet beginnen. Daarom dacht ik bij mezelf misschien handig dat ik eerst beheerder word bij een bedrijf en vandaar uit kennis opbreng hoe iets precies in elkaar zit. Natuurlijk is elk bedrijf anders qua infrastructuur. Maar in ieder geval, security/ethical hacking is toch wel echt waar mijn interesse ligt. Er is ook niet echt een opleiding voor zo ver ik weet die je dit leert.

Het bedrijf waar ik nu stage doe bied hun medewerkers ook erg veel studie/certificering mogelijkheden aan, ik heb ook een bijbaantje half aangeboden gekregen, maar daarvoor moet ik een bepaald iets leren binnen het bedrijf, wat ik alleen van collega's kan leren, maar die collega's hebben zelf natuurlijk ook hun eigen werk waardoor ze er vrijwel niet aan toe komen en dit dus lijkt weg te vagen, terwijl het een hele goeie start zou zijn als beginnende ict-er denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niet in zee gaan met bedrijven zoals Peak-IT maar gewoon een baan zoeken en van daaruit evt. certificaten behalen. En ook niet teveel waarde hechten aan certificaten, ik heb er nog nooit 1 gehaald met 10-15 jaar systeembeheer ervaring en diverse werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:51
Als je de security/ethical hacking richting op wilt is het sowieso raadzaam om eerst een aantal jaar werkervaring op te doen op infra en netwerkgebied. Netwerkkennis is essentieel voor de verdere verdieping in security en hacking. Er zijn diverse firma's die traineeships en trajecten aanbieden op dit gebied zoals Motiv en Securelink. Of je daar gelukkig van wordt als werkgever is een tweede.

Ik ben zelf dit jaar met de verdieping richting security begonnen. Freelancer, 26 jaar oud. Mijn achtergrond is HBO Netwerk Infrastructuur Design en een jaar of 5 werkervaring. Helft loondienst, helft ZZP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:52
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:51:

Bedenk wel even dat de certificeringen op hun kosten zijn maar dat je hier hoogstwaarschijnlijk gewoon een studieovereenkomst voor moet tekenen. Vaak zijn deze 2 of 3 jaar lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novacitus
Mandera schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:29:
Als je de security/ethical hacking richting op wilt is het sowieso raadzaam om eerst een aantal jaar werkervaring op te doen op infra en netwerkgebied. Netwerkkennis is essentieel voor de verdere verdieping in security en hacking. Er zijn diverse firma's die traineeships en trajecten aanbieden op dit gebied zoals Motiv en Securelink. Of je daar gelukkig van wordt als werkgever is een tweede.

Ik ben zelf dit jaar met de verdieping richting security begonnen. Freelancer, 26 jaar oud. Mijn achtergrond is HBO Netwerk Infrastructuur Design en een jaar of 5 werkervaring. Helft loondienst, helft ZZP.
Het liefste ga ik zelf ook de HBO kant op in combinatie met werk maar het is erg moeilijk om in mijn omgeving hier iets voor te vinden zo ver ik weet natuurlijk. Krijg ook vaak antwoord: Op internet staat alles en kan je alles leren. Dit klopt ook wel maar sommige basis dingen is gewoon erg moeilijk en een "leraar" of hoe je het ook wilt noemen die weet hoe die bepaalde dingen moet uitleggen ipv dat je het zelf op het internet leest hoe iemand het op zijn eigen manier uitlegt en die manier is de manier die alleen hij snapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je ethical hacker wil worden zou in aanraden een programmeertaal te leren of in ieder geval aardig te kunnen scripten. Kennis van netwerkprotocols is noodzakelijk en je moet weten hoe besturingsystemen in elkaar zitten (dat gaat wat verder dan een servertje installeren).

Ik denk dat je het wel uitstekend zelf kan leren met de juiste discipline. Installeer Kali Linux en ga ontdekken hoe alle tools werken. Zorg wel dat je alleen je eigen lab test en niet buiten je eigen netwerk gaat experimenteren.

Er is op tweakers een apart topic voor certificeringen op gebied van security. Daar kun je ook eens naar kijken. En HBO cyber security is vziw ook best een aardige opleiding. Als je nu nog geen HBO doet denk ik dit best een goede vervolgstap zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:03
Leuk dat je in de security wilt gaan werken! Ik doe dit nu ook een tijdje (zelf een bedrijfskundige achtergrond) en het is een hele interessante wereld.

Ik zie al dat je heel erg de netwerkkant op aan het denken bent. Bedenk wel dat security meer is dan alleen de technische kant. Je hebt bijvoorbeeld ook pentesten voor applicaties, ISO-normeringen, architectuur, processen, SIEM, etc. Bedenk dus eerst welk kant je het liefst op wilt. Ik ben zelf sinds kort gecertificeerd om pentesten te doen op web-apps en heb er inmiddels een aantal uitgevoerd, en hierbij heb ik weinig kennis voor netwerken nodig (wat ik ook niet heb op dit moment). Dus het ligt er maar heel erg aan waar je heen wilt gaan.

Aanvullend kan je kijken of je HBO in deeltijd (duaal) kunt volgen, zodat je tegelijkertijd werkervaring opdoet en de theorie in de praktijk kunt brengen. Hiervoor zou je security bedrijven kunnen aanschrijven, die staan hier vaak voor open. Ik raad in iedere geval wel aan om een HBO-studie te gaan volgen, gezien het voor veel bedrijven een harde eis is dat je die kwalificatie minimaal hebt, buiten het feit dat je ook gewoon meer kennis aangeboden krijgt.

Ik lees net dat je 20 bent, dat is nog jong genoeg om verder te studeren :) Het zou zonde zijn als je nu al gaat werken en niet komt waar je wilt komen en spijt zou krijgen dat je niet naar het HBO bent gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Orangelights23 op 11-12-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:59:
Niet in zee gaan met bedrijven zoals Peak-IT maar gewoon een baan zoeken en van daaruit evt. certificaten behalen. En ook niet teveel waarde hechten aan certificaten, ik heb er nog nooit 1 gehaald met 10-15 jaar systeembeheer ervaring en diverse werkgevers.
Vind dit toch wel een bold statement. In de security kringen zie ik dat bijna iedereen wel enigszins bezig is met zelfstudie en vaak zit hier ook een stukje certificeringen bij. Systeembeheer is wel een andere tak van sport hè? TS lijkt vooral geinteresseerd te zijn in IT security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Novacitus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:58:
[...]

Ik wil zelf graag de security/ethical hacking kant op en dan als free lancer aan de slag gaan. Enige probleem wat ik hiermee ervaar is dat ik te weinig kennis heb en niet weet waar ik moet beginnen. Daarom dacht ik bij mezelf misschien handig dat ik eerst beheerder word bij een bedrijf en vandaar uit kennis opbreng hoe iets precies in elkaar zit. Natuurlijk is elk bedrijf anders qua infrastructuur. Maar in ieder geval, security/ethical hacking is toch wel echt waar mijn interesse ligt. Er is ook niet echt een opleiding voor zo ver ik weet die je dit leert.

Het bedrijf waar ik nu stage doe bied hun medewerkers ook erg veel studie/certificering mogelijkheden aan, ik heb ook een bijbaantje half aangeboden gekregen, maar daarvoor moet ik een bepaald iets leren binnen het bedrijf, wat ik alleen van collega's kan leren, maar die collega's hebben zelf natuurlijk ook hun eigen werk waardoor ze er vrijwel niet aan toe komen en dit dus lijkt weg te vagen, terwijl het een hele goeie start zou zijn als beginnende ict-er denk ik.
Beheerder worden bij een bedrijf zonder werk ervaring of certificering gaat hem moeilijk worden, behalve als je via "vriendjes politiek" gaat spelen is je kans groter. Krijg je de kans kan je dit altijd pakken. Let wel op dat je begeleid wordt door je collega's, anders zijn er verwachtingen die je niet kan waar maken.

Meeste IT bedrijven bieden daarbij betalingsregelingen voor certificeringen aan, hier zit wel een addertje onder het gras met terug betalen als je eerder weg gaat. Maar dit is per bedrijf wel verschillend.
Voor een studie die velen duizenden kost, dan ga je echt een contract aan van een paar jaar daar vast werken.
Tip: In meeste gevallen als contract van uit werkgever wordt beeindigd dan hoef je de kosten niet terug te betalen, ook dit is afhankelijk wat je getekend heb in je contract.

Als je bij detachering burea's gaat werken, verwacht maar dat je eerst wordt gezet bij service desk werkzaamheden, pas na je certificering hebben ze een kleine mogelijkheid om je bij de werkzaamheden te zetten waar je voor geleerd hebt en wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novacitus
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:17:
Als je ethical hacker wil worden zou in aanraden een programmeertaal te leren of in ieder geval aardig te kunnen scripten. Kennis van netwerkprotocols is noodzakelijk en je moet weten hoe besturingsystemen in elkaar zitten (dat gaat wat verder dan een servertje installeren).

Ik denk dat je het wel uitstekend zelf kan leren met de juiste discipline. Installeer Kali Linux en ga ontdekken hoe alle tools werken. Zorg wel dat je alleen je eigen lab test en niet buiten je eigen netwerk gaat experimenteren.

Er is op tweakers een apart topic voor certificeringen op gebied van security. Daar kun je ook eens naar kijken. En HBO cyber security is vziw ook best een aardige opleiding. Als je nu nog geen HBO doet denk ik dit best een goede vervolgstap zou kunnen zijn.
Ik heb Kali Linux inderdaad geinstalleerd, een en het ander gekeken maarja, ik ben met linux nog maar een beginner, weet alleen de standaard commands mkdir ls cd cp etc apt sudo etc. Op internet heb ik ook gekeken naar bijvoorbeeld burp suite wat het doet etc. maar dat is totaal anders dan een tool die bijvoorbeeld commandline gebruikt. Ik zal kijken naar de HBO security opleiding of er een opendag of iets dergelijks is. Ik ben straks 21 en wil eigenlijk zsm aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

Standeman

Prutser 1e klasse

Novacitus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:01:
[...]

Het liefste ga ik zelf ook de HBO kant op in combinatie met werk maar het is erg moeilijk om in mijn omgeving hier iets voor te vinden zo ver ik weet natuurlijk. Krijg ook vaak antwoord: Op internet staat alles en kan je alles leren. Dit klopt ook wel maar sommige basis dingen is gewoon erg moeilijk en een "leraar" of hoe je het ook wilt noemen die weet hoe die bepaalde dingen moet uitleggen ipv dat je het zelf op het internet leest hoe iemand het op zijn eigen manier uitlegt en die manier is de manier die alleen hij snapt.
Ik zou zeker dan HBO gaan doen en het makkelijkste is dan full-time. Met een HBO papiertje kom je veel makkelijker binnen bij bedrijven wanneer je geen of weinig ervaring hebt en je groeit nog eens sneller door. Wanneer je over veel discipline beschikt en niet al te veel aan je sociale leven hecht, zou je het ook nog in deeltijd kunnen doen.

Op internet staat alles is een kul-argument. Het staat er wel, maar biedt geen enkele samenhang of context. Zodra je echt aan de slag gaat merk je al snel dat tutorials e.d. bijzonder weinig waarde hebben en slechts alleen een minimale basis bieden in een versimpeld scenario.
Juist op het HBO krijg je wel die samenhang mee. In de IT opleiding die ik (lang lang geleden) heb gedaan zaten ook vakken als organisatiekunde, statistiek, interview technieken, etc.

Als je daadwerkelijk aan het werk wil, zou ik gaan kijken naar de wat kleinere detacheringsbedrijven (20-50 man). Zij bieden vaak certificering en opleidingen en promoten dat actief (alleen al om het hogere uur tarief dat ze kunnen vragen :p). Het grootste voordeel is dat je dan veel ervaringen in vele verschillende organisaties opdoet.
De grote detacheringsbedrijven zou ik absoluut mijden. Dat is gewoon "slavery with extra steps".

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 11-12-2019 11:29 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novacitus
Orangelights23 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:19:
Leuk dat je in de security wilt gaan werken! Ik doe dit nu ook een tijdje (zelf een bedrijfskundige achtergrond) en het is een hele interessante wereld.

Ik zie al dat je heel erg de netwerkkant op aan het denken bent. Bedenk wel dat security meer is dan alleen de technische kant. Je hebt bijvoorbeeld ook pentesten voor applicaties, ISO-normeringen, architectuur, processen, SIEM, etc. Bedenk dus eerst welk kant je het liefst op wilt. Ik ben zelf sinds kort gecertificeerd om pentesten te doen op web-apps en heb er inmiddels een aantal uitgevoerd, en hierbij heb ik weinig kennis voor netwerken nodig (wat ik ook niet heb op dit moment). Dus het ligt er maar heel erg aan waar je heen wilt gaan.

Aanvullend kan je kijken of je HBO in deeltijd (duaal) kunt volgen, zodat je tegelijkertijd werkervaring opdoet en de theorie in de praktijk kunt brengen. Hiervoor zou je security bedrijven kunnen aanschrijven, die staan hier vaak voor open. Ik raad in iedere geval wel aan om een HBO-studie te gaan volgen, gezien het voor veel bedrijven een harde eis is dat je die kwalificatie minimaal hebt, buiten het feit dat je ook gewoon meer kennis aangeboden krijgt.

Ik lees net dat je 20 bent, dat is nog jong genoeg om verder te studeren :) Het zou zonde zijn als je nu al gaat werken en niet komt waar je wilt komen en spijt zou krijgen dat je niet naar het HBO bent gegaan.
Wat ik wil is inderdaad ook Pentesting maar graag wil ik ook kennis hebben over netwerken want hier wil ik ook mee aan de slag later. Zelf dacht ik dat netwerken altijd van belang is bij pentesting en dat pentesting ook vele kanten heeft. En ja nu momenteel ben ik nog 20 en het klopt ook dat ik nog veel tijd heb maar ik ben gewoon erg gedreven en wil er zsm mee aan de slag maarja zonder kennis kom ik nog niet ver nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novacitus
Standeman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:24:
[...]

Ik zou zeker dan HBO gaan doen en het makkelijkste is dan full-time. Met een HBO papiertje kom je veel makkelijker binnen bij bedrijven wanneer je geen of weinig ervaring hebt en je groeit nog eens sneller door. Wanneer je over veel discipline beschikt en niet al te veel aan je sociale leven hecht, zou je het ook nog in deeltijd kunnen doen.

Op internet staat alles is een kul-argument. Het staat er wel, maar biedt geen enkele samenhang of context. Zodra je echt aan de slag gaat merk je al snel dat tutorials e.d. bijzonder weinig waarde hebben en slechts alleen een minimale basis bieden in een versimpeld scenario.
Juist op het HBO krijg je wel die samenhang mee. In de IT opleiding die ik (lang lang geleden) heb gedaan zaten ook vakken als organisatiekunde, statistiek, interview technieken, etc.

Als je daadwerkelijk aan het werk wil, zou ik gaan kijken naar de wat kleinere detacheringsbedrijven. Zij bieden vaak certificering en opleidingen en promoten dat actief (alleen al om het hogere uur tarief dat ze kunnen vragen :p). Het grootste voordeel is dat je dan veel ervaringen in vele verschillende organisaties opdoet.
De grote detacheringsbedrijven zou ik absoluut mijden. Dat is gewoon "slavery with extra steps".
Hier ben ik het dus volkomen mee eens, dat wat op internet staat, staat er maar heb je zo weinig aan. Zijn er nog boeken of iets dergelijks waar je echt wat van leert qua security gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 22:59

Standeman

Prutser 1e klasse

Novacitus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:30:
[...]

Hier ben ik het dus volkomen mee eens, dat wat op internet staat, staat er maar heb je zo weinig aan. Zijn er nog boeken of iets dergelijks waar je echt wat van leert qua security gedeelte?
Geen idee, ik zit meer in de dev hoek dan de security hoek. Heel veel verder dan OWASP kom ik niet :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:36

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zonder ervaring freelancen en dan ook nog als pentester zal ik je niet aanraden. Starten in beheer of ontwikkeling voor een paar jaar of wellicht een HBO studie is wel aan te raden. Naast het opdoen van technische k ennis leer je als beheerder of developer ook waar fouten gemaakt worden of die je als pentester kunt benutten.

Gedurende deze tijd kun je wellicht een handson online certificering zoals van eLearnSecurity of Offensive Security volgen. Ga daarna werken aan bug bounties en/of een blog. Dan heb je imho een goede basis om gericht op junior pentest of vulnerability management functies te solliciteren.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Aikon schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:59:
Enkel werkervaring is tegenwoordig niet meer genoeg.

Laat ik vooropstellen dat niemand zit te wachten op een 'papieren' systeembeheerder die niks kan, is het ook redelijk naief om geen papieren te halen en je niet bij te blijven scholen, Dat is nu eenmaal een vereiste om bij te blijven en je ervaring aan te kunnen tonen in de IT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:39
Ik WAS iemand met een enorme aversie voor certificaten en papiertjes zoals HBO, maar ik heb deze mening een tijdje geleden aangepast.

HBO binnen IT is voor veel bekende bedrijven een minimale vereiste, dus denk daarbij aan een bank of ander groot bedrijf. Het is ook een salaris indicatie en opent het van nature meerdere deuren, masters en universiteiten opent nog meer deuren.

Certificeren is voor mij persoonlijk nog steeds minder belangrijk, maar sommige basiscertificeringen zoals OCA/OCP voor Java programmeurs is dan weer een vereiste bij sommige grote bedrijven en detacheerders.

Mijn inziens is het in bedrijven waarbij je een nummertje bent belangrijk om de juiste papieren te hebben en bij kleine partijen waar je een persoon bent, gaat het puur om je output aan skills. Mocht je ooit freelancer worden is het een combinatie van dat lijkt mij. Je zit dan vaker bij grotere partijen die freelancers inhuren (nummertjes) en word extra beoordeelt op je output door het team waarin je functioneert (persoonlijk).

Opleiding vind ik dus daarom wat belangrijker geworden, certificering noodzaak voor wat je zou kunnen ambiëren, maar skills is voor mij nog steeds de main focus!

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 11-12-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novacitus
sh4d0wman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:41:
Zonder ervaring freelancen en dan ook nog als pentester zal ik je niet aanraden. Starten in beheer of ontwikkeling voor een paar jaar of wellicht een HBO studie is wel aan te raden. Naast het opdoen van technische k ennis leer je als beheerder of developer ook waar fouten gemaakt worden of die je als pentester kunt benutten.

Gedurende deze tijd kun je wellicht een handson online certificering zoals van eLearnSecurity of Offensive Security volgen. Ga daarna werken aan bug bounties en/of een blog. Dan heb je imho een goede basis om gericht op junior pentest of vulnerability management functies te solliciteren.
Zonder ervaring zou ik dit inderdaad nooit kunnen doen vandaar dit forum bericht om misschien tips van andere die wel ervaring hebben mee te nemen :*) . En ik zit ook nog in mijn 2e schooljaar dus er valt nog het een en het ander te leren, al hoe wel tot nu toe ik nog niet zoveel opgestoken heb waarvan ik denk dit heb ik echt nodig en kan ik iets mee doen later op een paar windows dingen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:20:
[...]

Vind dit toch wel een bold statement. In de security kringen zie ik dat bijna iedereen wel enigszins bezig is met zelfstudie en vaak zit hier ook een stukje certificeringen bij. Systeembeheer is wel een andere tak van sport hè? TS lijkt vooral geinteresseerd te zijn in IT security.
In systeembeheer kringen zie ik ook veel mensen druk in de weer met certificaten hoor. Met zeer wisselende resultaten: mensen die alle certificaten hebben en in de praktijk weinig kunnen en vice versa. Veel werkgevers kijken gelukkig verder dan certificering.
tweaker2010 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:45:
[...]

Enkel werkervaring is tegenwoordig niet meer genoeg.
Jawel, afhankelijk v/d werkgever.
Laat ik vooropstellen dat niemand zit te wachten op een 'papieren' systeembeheerder die niks kan, is het ook redelijk naief om geen papieren te halen en je niet bij te blijven scholen, Dat is nu eenmaal een vereiste om bij te blijven en je ervaring aan te kunnen tonen in de IT.
Certificering is een middel om bij te blijven, geen vereiste. Je kan je ook anders scholen, al dan niet met een papiertje op het einde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novacitus
Furion2000 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:51:
Ik WAS iemand met een enorme aversie voor certificaten en papiertjes zoals HBO, maar ik heb deze mening een tijdje geleden aangepast.

HBO binnen IT is voor veel bekende bedrijven een minimale vereiste, dus denk daarbij aan een bank of ander groot bedrijf. Het is ook een salaris indicatie en opent het van nature meerdere deuren, masters en universiteiten opent nog meer deuren.

Certificeren is voor mij persoonlijk nog steeds minder belangrijk, maar sommige basiscertificeringen zoals OCA/OCP voor Java programmeurs is dan weer een vereiste bij sommige grote bedrijven en detacheerders.

Mijn inziens is het in bedrijven waarbij je een nummertje bent belangrijk om de juiste papieren te hebben en bij kleine partijen waar je een persoon bent, gaat het puur om je output aan skills. Mocht je ooit freelancer worden is het een combinatie van dat lijkt mij. Je zit dan vaker bij grotere partijen die freelancers inhuren (nummertjes) en word extra beoordeelt op je output door het team waarin je functioneert (persoonlijk).

Opleiding vind ik dus daarom wat belangrijker geworden, certificering noodzaak voor wat je zou kunnen ambiëren, maar skills is voor mij nog steeds de main focus!
Ik ben het met je eens, maar over het salaris valt te discusseren, ik ken persoonlijke naasten die in de IT zitten MBO 4 hebben afgemaakt en vele malen meer verdienen dan leeftijd genoten die een HBO diploma hebben. Dus salaris is nooit een zekerheid met HBO naar mijn mening, wat wel zo is is dat HBO toch inderdaad mooier is en meer mogelijkheden biedt bijv doorgroeien etc.

EDIT: En heel veel bedrijven hebben ook netjes staan: Vereiste HBO, maar hier valt ook vaak om te draaien, maar dit zal ook verschillen per bedrijf natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door Novacitus op 11-12-2019 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Novacitus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:55:
[...]

Ik ben het met je eens, maar over het salaris valt te discusseren, ik ken persoonlijke naasten die in de IT zitten MBO 4 hebben afgemaakt en vele malen meer verdienen dan leeftijd genoten die een HBO diploma hebben. Dus salaris is nooit een zekerheid met HBO naar mijn mening, wat wel zo is is dat HBO toch inderdaad mooier is en meer mogelijkheden biedt bijv doorgroeien etc.
Als je net van school afkomt geloof ik dat wel ja, maar als je de 30 gepasseerd bent?

https://www.personeelsnet...ing-hoe-hoger-het-inkomen

Dit zijn de gemiddelden. Als je als MBO-er een positieve uitzondering bent, zul je dat als HBO-er ook zijn.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novacitus
EMP schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:58:
[...]

Als je net van school afkomt geloof ik dat wel ja, maar als je de 30 gepasseerd bent?

https://www.personeelsnet...ing-hoe-hoger-het-inkomen

Dit zijn de gemiddelden. Als je als MBO-er een positieve uitzondering bent, zul je dat als HBO-er ook zijn.
Volkomen gelijk in ook :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 18:41

Zenix

BOE!

Aikon schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:53:
[...]

Certificering is een middel om bij te blijven, geen vereiste. Je kan je ook anders scholen, al dan niet met een papiertje op het einde.
Anders scholen, hoe moet ik dat zien? Ik ken ook mensen die cursussen volgen, maar vervolgens nooit dat papiertje halen. Als dan het puntje bij paaltje komt, dan komen ze bij mij langs, omdat ik wel moeite heb gestoken om dat papiertje te halen.

Voor mij zijn de certificaten ook niet het doel, maar het geeft een gestructureerde vorm van studie, waarmee je uiteindelijk kan testen of je kennis ook begrijpt. Voor mij werkt het ook als een stok achter de deur, als ik bepaalde kennis eigen moet maken boek ik gewoon een examen, zodat ik ook moet leren. Uitstellen is dat geen optie. ;)

Bij gelijke kandidaten zal iemand met certificaten ook eerder gekozen worden. En ik hoor vaker van mensen die geen certificaten hebben dat mensen met certificaten op de werkvloer niet altijd beter zijn. Dat zal deels zo zijn, maar vaker wel. Ik heb ook gewerkt als systeembeheerder met een aantal certificaten, waarbij ik de minste ervaring had (2 jaar vs 15+ jaar) maar waarbij mijn collegae aangeven dat ik de meeste kennis had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:44

Blokker_1999

Full steam ahead

Novacitus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:55:
[...]

EDIT: En heel veel bedrijven hebben ook netjes staan: Vereiste HBO, maar hier valt ook vaak om te draaien, maar dit zal ook verschillen per bedrijf natuurlijk
Over alles valt altijd te discussieren hier in Europa. En gelukkig maar. Anders zou ik niet zitten waar ik vandaag zit (denk er al geruime tijd over na om daar eens een blogpost over te schrijven). Voor iedereen zijn er altijd kansen. Soms heb je wat geluk nodig maar als je ze grijpt kan je zonder de nodige diplomas ver geraken. Zelf ben ik op mijn 18 jaar na het voltooien van mijn secundaire opleiding TSO (non-IT) ( :)B ) gaan werken als arbeider waarbij mijn chef me uiteindelijk van de werkvloer geplukt heeft om administratie en later ook IT (al ben ik al van kindsbeen met IT bezig) te doen. Ben een opleiding gaan volgen als net/sysadmin en heb daar iemand leren kennen die me als sysadmin bij een multinational heeft binnengebracht. Enkele jaren later en ik zit als IT manager in het Midden Oosten (en als je geen belastingen betaald weet je ook wat dat met je loon doet).

De belangrijkste tip die ik dan ook kan geven komt eigenlijk van mijn manager zaliger: je gaat veel kansen tegenkomen, maar je moet ze wel grijpen. Je krijgt ze niet cadeau.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Zenix schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:09:
[...]

Anders scholen, hoe moet ik dat zien? Ik ken ook mensen die cursussen volgen, maar vervolgens nooit dat papiertje halen. Als dan het puntje bij paaltje komt, dan komen ze bij mij langs, omdat ik wel moeite heb gestoken om dat papiertje te halen.

Voor mij zijn de certificaten ook niet het doel, maar het geeft een gestructureerde vorm van studie, waarmee je uiteindelijk kan testen of je kennis ook begrijpt. Voor mij werkt het ook als een stok achter de deur, als ik bepaalde kennis eigen moet maken boek ik gewoon een examen, zodat ik ook moet leren. Uitstellen is dat geen optie. ;)

Bij gelijke kandidaten zal iemand met certificaten ook eerder gekozen worden. En ik hoor vaker van mensen die geen certificaten hebben dat mensen met certificaten op de werkvloer niet altijd beter zijn. Dat zal deels zo zijn, maar vaker wel. Ik heb ook gewerkt als systeembeheerder met een aantal certificaten, waarbij ik de minste ervaring had (2 jaar vs 15+ jaar) maar waarbij mijn collegae aangeven dat ik de meeste kennis had.
Tjah, en zo heb ik zonder certificaten MSCE'rs aan mijn bureau gehad omdat ze niet het analytisch vermogen hadden om het op te lossen.

Waarbij jij je kennis graag uit het boek haalt, haal ik mijn kennis graag uit het systeem. Voor mijn manier van kennis vergaren is er echter geen training te volgen. hierdoor is het voor "Mijn type mensen" vaak ook niet makkelijk om een HBO opleiding te volgen.

Daarbij mocht ik wel de technische verandwoordelijkheid dragen over een team van 12. en een salaris van 4400 bruto o.b.v. 40 uur + opel Astra Lease.
Niet slecht voor een MBO'er zonder certificaten al zeg ik het zelf.

Uiteindelijk is ieder persoon verschillend en kan dus ook niemand een bindend advise geven. We spreken allemaal uit onze eigen ervaringen en kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Let wel, mijn advies is er 1 voor de situatie van de TS. Hij komt net van school en dan zou ik zeker niet gelijk allemaal certificatie najagen. Ik ben niet voor of tegen, maar TS kan na een paar jaar werken waarschijnlijk zelf wel bepalen of certificaten iets voor hem, of zijn werkgever, zijn. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Novacitus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:58:
[...]
Ik wil zelf graag de security/ethical hacking kant op en dan als free lancer aan de slag gaan. Enige probleem wat ik hiermee ervaar is dat ik te weinig kennis heb en niet weet waar ik moet beginnen. Daarom dacht ik bij mezelf misschien handig dat ik eerst beheerder word bij een bedrijf en vandaar uit kennis opbreng hoe iets precies in elkaar zit.
Mijn tips op een rijtje:

-Beheer is bij de meeste bedrijven iets waarbij je bezig bent met de continuiteit van dienstverlening zeker te stellen. Als er storingen zijn moet je die oplossen. Natuurlijk heeft het raakvlak met IT security maar als beheerder is het een klein gedeelte van al je taken bij elkaar. En daardoor wordt de overstap lastig, want je hebt een klein beetje ervaring, maar echt veel raakvlak is er niet.

-Als je nu wilt gaan werken, vermijdt grote IT detacheerders. Daar kom je met een MBO 4 papiertje op een servicedesk of beheerafdeling. Vervolgens bouw je een CV op met servicedesk/beheer ervaring. En raad eens wat je volgende opdracht gaat worden: iets met servicedesk of beheer, want daar heb je ervaring in. Als je eenmaal in dat hokje zit is het lastig om daar uit te komen, want relevante werkervaring op een ander vlak heb je niet, waardoor een detacheerder je lastig kan plaatsen bij een IT security opdracht. Het kan misschien wel maar het gaat je jaren kosten, en je moet maar net geluk hebben dat je bij een klant zit waar je iets met security mag doen.

-Als je wilt gaan freelancen maar je weet niet waar te beginnen, verdiep je eerst in de aspecten van een bedrijfsmodel. Want die gelden ook voor freelancers. Kijk bijvoorbeeld eens naar Business Model You: https://lodiplanting.com/...ness-Model-You-Canvas.png en ga de vlakken eens invullen. Wat is de waarde die jij toevoegt, hoe kom je aan klanten, wat heb je nodig, wat kost dat, en wat levert het op. Zomaar een paar lastige vragen :) verdiep je in de materie, overigens zijn business model you en/of business model generation makkelijk leesbare boeken.

-En over het MBO versus HBO verhaal. Ik was ook 20, ik heb ook MBO4 gedaan, ik wou ook snel gaan werken, want dan verdiende ik tenminste eens wat geld. Auto kopen, biertjes kunnen betalen, het klonk allemaal erg mooi. Tot je er vijf jaar later achter komt dat je met MBO onder een soort glazen plafond zit. Ik heb het goedgemaakt door deeltijd HBO te doen (dus overdag werken, s'avonds en in de weekenden studeren) en dat heeft me vier jaar lang mijn sociale leven gekost, en het stressniveau was vier jaar lang maximaal. Als je begin 20 bent, ga lekker voltijd studeren, maak er een mooie tijd van op zo'n hogeschool. Het is goed voor je kennis, het is goed voor de sociale ontwikkeling, en ik vond de periode op het HBO gewoon veruit de beste schoolperiode uit mijn leven. HBO gaat je niet alleen kennis opleveren over het vakgebied maar ook over de context waarin het zich afspeelt en hoe je een vraagstuk kan aanvliegen. En security is niet alleen techniek, ook veel procesmatig. Ik zie in het topic een aantal tooltjes voorbij komen maar is dat het eerste wat je gaat doen als je als freelancer bij een bedrijf binnenkomt? Ik acht de kans groter dat je eerst met architecten en management om de tafel gaat zitten. Die mensen weten waarschijnlijk niks/weinig over bepaalde protocollen, zorg dat je de taal van die mensen praat. Dus een lang verhaal voor een korte tip: overweeg echt om nu HBO te gaan doen. Kijk bijvoorbeeld eens bij de HU naar "HBO-ICT Cyber Security & Cloud".

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 13:42
Tja mbo/hbo en ook nog eens certificaten dat is zo'n discussie... Ik heb zelf alleen "maar" een MBO papiertje. In vaste dienst verdiende ik meer dan de meeste Hbo’ers met hetzelfde aantal jaren ervaring en als freelancer is mijn inkomen nog eens x2 - x3 gegaan.

Gemiddeld gezien heeft iemand met een hoger diploma een hoger salaris. Met meer certificaten ook nog eens meer. Idealiter heb je een HBO / UNI papiertje met een hele rits aan certificaten en ervaring. Echter de praktijk doet blijken dat er ongeschoolde mensen zijn die uitstekend presteren en dat er HBO/UNI mensen zijn die er niets van bakken.

Persoonlijk werk ik echter liever met iemand met een HBO papiertje ipv eentje met een alleen een MBO. En gezien je leeftijd zou ik lekker doorstuderen, werken mag je de rest van je leven nog doen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

BennyV schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:22:
[...]

Tjah, en zo heb ik zonder certificaten MSCE'rs aan mijn bureau gehad omdat ze niet het analytisch vermogen hadden om het op te lossen.

Waarbij jij je kennis graag uit het boek haalt, haal ik mijn kennis graag uit het systeem. Voor mijn manier van kennis vergaren is er echter geen training te volgen. hierdoor is het voor "Mijn type mensen" vaak ook niet makkelijk om een HBO opleiding te volgen.

Daarbij mocht ik wel de technische verandwoordelijkheid dragen over een team van 12. en een salaris van 4400 bruto o.b.v. 40 uur + opel Astra Lease.
Niet slecht voor een MBO'er zonder certificaten al zeg ik het zelf.

Uiteindelijk is ieder persoon verschillend en kan dus ook niemand een bindend advise geven. We spreken allemaal uit onze eigen ervaringen en kennis.
Je hebt ze er altijd tussen zitten, papieren tijgers waar je niks aan hebt, maar dat merk je inderdaad snel genoeg. Ik heb trouwens niet aangeven dat ik mijn kennis vergaar door alleen maar boeken te lezen, dat is maar een onderdeel. Ik studeer het beste door middel van de volgende methode:
- Eerst een beeld krijgen van het materiaal dmv van een online cursus. Klassikaal werkt niet voor mij.
- Boek erbij en notities maken
- Vervolgens in de praktijk brengen in een lab omgeving. Met virtualisatie is dat geen probleem.
Het gaat om de weg naar een certificaat, door een examen te doen krijg je een beter beeld waar er nog gaten zitten in je kennis of vaardigheden.

Examens met alleen multiple choice ben ik dus ook geen voorstander van. Een aantal simulaties of volledig praktijkgericht zeggen meer.

Mijn salaris na zo'n 2.5 jaar werken is 3500 op basis van 36 uur. Op basis van 40 uur en inclusief 13e maand is mijn maandsalaris 4200. Ik ben uitvoerend en manage helemaal niemand, ook geen ambitie voor. Jij hebt ook een prima salaris inderdaad. Alleen ik zie niet wat de toegevoegde waarde hiervan is voor de discussie.

Bij de twee sollicitaties die ik heb gehad speelde mijn certificaten een belangrijke rol. Veel ICT-bedrijven willen ook een bepaalde vendor/partner status hebben, waardoor certificaten ook belangrijk zijn. Wanneer je die niet hebt, of niet bereid bent om die te halen dan kan de vijver kleiner worden. De TS vraagt specifiek naar certificaten. Ik denk dat zeker een rol kan spelen als starter in de ICT. Voor iemand met bijvoorbeeld 10 jaar werkervaring is dat minder belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Ik heb niet meegelezen, maar drop wel even mijn 2 cents.
Inmiddels zit ik in mijn 5e werkjaar na het slagen van MBO4 ICT-beheer BBL.
Ik weet niet of je BBL of BOL doet, maar neem aan BOL.

Lees allereerst deze post in j-phone in "Nieuwe werkgever, hoe ga je er mee om?" . Neem alle genoemde punten serieus.
Ik zou je als ik jou was open stellen voor een heel ander "leefklimaat". Hoe we op school leven is als een dierentuin. Als je werkt kom je in een omgeving waar professionaliteit de hoofdrol speelt.

Ik raad je aan om te beginnen op een skilled service desk. (GEEN achmea of dat soort call-center plekken bedoel ik dan). Misschien dat je net als ik denkt "ik heb niveau 4 ik wil niet op de servicedesk". Maar ik zeg je eerlijk dat het het beste is. Je komt met zoveel verschillende dingen in aanraking en krijgt de hele IT wereld te zien.
En geloof me, als je in een zakelijke omgeving werkt, dan is al je IT kennis van thuis niet van toepassing. Er is veel te leren.

Qua werkgever... Ja.. Ik raad je sterk een detachering aan. Bij veel krijg je zelfs nog een auto toe. En detacherings helpen je enorm met het halen van certificaten en zijn perfect om in te groeien. Omdat je niet bij 1 bedrijf vast zit, maar dat ze je overal kunnen plaatsen voor elke functie.
Ik zou je wel afraden om bij de detacherings te komen waarvan hun logo/naam volledig in bold rode letters geschreven zijn. Of waarvan de "O" in de naam, een groene opvulling heeft. Die hebben een stuk minder interessante arbeidsvoorwaarden.
Je zal snappen wat ik bedoel zodra je ze ziet.

Verder veel succes. Je kan me altijd PM'en voor advies.

[ Voor 6% gewijzigd door 7Sins op 12-12-2019 08:24 ]

• BennyV
Zenix schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:12:
[...]

Je hebt ze er altijd tussen zitten, papieren tijgers waar je niks aan hebt, maar dat merk je inderdaad snel genoeg. Ik heb trouwens niet aangeven dat ik mijn kennis vergaar door alleen maar boeken te lezen, dat is maar een onderdeel. Ik studeer het beste door middel van de volgende methode:
- Eerst een beeld krijgen van het materiaal dmv van een online cursus. Klassikaal werkt niet voor mij.
- Boek erbij en notities maken
- Vervolgens in de praktijk brengen in een lab omgeving. Met virtualisatie is dat geen probleem.
Het gaat om de weg naar een certificaat, door een examen te doen krijg je een beter beeld waar er nog gaten zitten in je kennis of vaardigheden.

Examens met alleen multiple choice ben ik dus ook geen voorstander van. Een aantal simulaties of volledig praktijkgericht zeggen meer.

Mijn salaris na zo'n 2.5 jaar werken is 3500 op basis van 36 uur. Op basis van 40 uur en inclusief 13e maand is mijn maandsalaris 4200. Ik ben uitvoerend en manage helemaal niemand, ook geen ambitie voor. Jij hebt ook een prima salaris inderdaad. Alleen ik zie niet wat de toegevoegde waarde hiervan is voor de discussie.

Bij de twee sollicitaties die ik heb gehad speelde mijn certificaten een belangrijke rol. Veel ICT-bedrijven willen ook een bepaalde vendor/partner status hebben, waardoor certificaten ook belangrijk zijn. Wanneer je die niet hebt, of niet bereid bent om die te halen dan kan de vijver kleiner worden. De TS vraagt specifiek naar certificaten. Ik denk dat zeker een rol kan spelen als starter in de ICT. Voor iemand met bijvoorbeeld 10 jaar werkervaring is dat minder belangrijk.
Het ging me niet om een pis wedstrijdje ;-) Want die win jij toch, heb maar een zwak straaltje.
Ging me erom een tegengeluid te laten horen dat je ook zonder certificaten en/of HBO best een eind komt.

Vooral voor starters denk ik dat je met ervaring opdoen verder komt dan "papiertjes halen"... Tenzij je ambitie is om ook als beroep een papieren tijger te worden, raporten schrijven etc.

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Wat veel mensen hier vergeten te vermelden in de discussie over MBO/HBO is dat je (wanneer je eenmaal een HBO of master gevolgd hebt) je simpelweg te duur bent geworden voor bepaald soort technisch werk.

Als je graag onsite werkt bij klanten bijvoorbeeld kan het een belemmering zijn. Want je mag alleen het team nog aansturen, maar zelf troubleshooten bijvoorbeeld is dan niet langer iets wat binnen je rol/functie hoort.

Verwijderd

tweaker2010 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:14:
Wat veel mensen hier vergeten te vermelden in de discussie over MBO/HBO is dat je (wanneer je eenmaal een HBO of master gevolgd hebt) je simpelweg te duur bent geworden voor bepaald soort technisch werk.

Als je graag onsite werkt bij klanten bijvoorbeeld kan het een belemmering zijn. Want je mag alleen het team nog aansturen, maar zelf troubleshooten bijvoorbeeld is dan niet langer iets wat binnen je rol/functie hoort.
In de IT heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand te hoog was opgeleid. Wellicht snap ik je post niet helemaal. Het lijkt ook weinig relevant voor het werk wat TS zou willen gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BennyV schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:39:
[...]

Het ging me niet om een pis wedstrijdje ;-) Want die win jij toch, heb maar een zwak straaltje.
Ging me erom een tegengeluid te laten horen dat je ook zonder certificaten en/of HBO best een eind komt.

Vooral voor starters denk ik dat je met ervaring opdoen verder komt dan "papiertjes halen"... Tenzij je ambitie is om ook als beroep een papieren tijger te worden, raporten schrijven etc.
Je kán een eind komen maar de zekerheid door goed je best te doen (examen is eigenlijk maar een formaliteit) en dat ook kunnen bewijzen helpt gewoon. En laten we een volledige studie ook a.u.b. niet afdoen als een 'papiertje'...

En ik weet heel goed dat je zonder diploma's ook ver kunt komen, maar laten we dat a.u.b. niet teveel stimuleren.

• BennyV
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:08:
[...]

Je kán een eind komen maar de zekerheid door goed je best te doen (examen is eigenlijk maar een formaliteit) en dat ook kunnen bewijzen helpt gewoon. En laten we een volledige studie ook a.u.b. niet afdoen als een 'papiertje'...

En ik weet heel goed dat je zonder diploma's ook ver kunt komen, maar laten we dat a.u.b. niet teveel stimuleren.
Het gaat mij niet op "zonder diploma" of "Papiertjes".
Volgens mij, als je starter bent, heb je de opleiding afgerond. Hierdoor zal HBO nooit in mijn zin onder "Papiertjes" vallen, maar ging het me enkel om de certificaten. Jij kan binnen een jaar MCSE bij elkaar trainen, maar als je nooit een server in de praktijk hebt aan mogen raken zijn die "Papiertjes" niets waard.

Tuurlijk moet je een Diploma halen, maar ik snap niet dat mensen een HBO opleiding volgen terwijl ze helemaal niet ambieren om op een kantoor te landen en adviesen te schrijven, maar veel liever met hun vingers aan de knoppen zitten. Om vervolgens te klagen dat 3200 bruto een te laag salaris is voor hun HBO opleiding.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zelf denk dat je ook via een andere kant de IT in kan stappen met jouw papieren.

Kijk eens naar de wereld van Testen binnen applicatie/systeem ontwikkeling, je komt als spin in het web te zitten en dus ook met alle methodieken, programmeertalen, technieken, servers/netwerken en cloud zaken te maken.

Dit kan eerst meer op functioneel niveau, maar al gauw zal je technische skills nodig hebben ivm testomgevingen, testdatasets, code reviews, testautomatisering etcetra en kan je een hoop leren en groeien naar een professional test engineer.. waar ook security zeker een rol in speelt (OWASP in de buildpipelines automatiseren bijv).

Succes en ook bij mij geldt, stuur maar een PM als je hierover meer info willen ontvangen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• eljerro
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 14:59
Lekker gaan studeren en je HBO halen. Je hebt nu alle tijd en ruimte. Als je straks aan het werk bent en merkt dat je alsnog een HBO papiertje wilt gaan behalen kost dit vele malen meer moeite dan nu. Ik heb zelf gemerkt dat zelf dat studeren naast een 40-urige werkweek gewoon heel erg lastig is. Zeker als je naast je werk ook nog een sociaal leven wilt onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

BennyV schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:39:
[...]

Daar gaat het inderdaad niet om :) Ik ben tijdens het mbo al begonnen met mijn eerste certificaat. In dit geval CCNA Routing & Switching (niet de school variant) hierdoor was ik perfect voorbereid voor de examens en kreeg ik vrijstellingen op het hbo. Tijdens mijn hbo opleiding kon ik bij een aantal vakken kiezen: certificaat examen of tentamen. Het overgrote deel deed alleen tentamen, maar ik heb bij een aantal vakken voor het certificaat gekozen.

Dus toen ik afstudeerde had ik al dus een aantal certificaten maar geen MSCE of CCNP bijvoorbeeld. Ik denk dat het ook weinig zin heeft om bepaalde certificaten op een hoger niveau te halen zonder relevante werkervaring op een bepaald niveau. Want met die ervaring kan je de kennis een stuk beter plaatsen. Daarom ben ik nu ook pas bezig gegaan met CCNP bijvoorbeeld. Ik ben zelf zo gek dat ik soms beta examens doe, waarvan nog geen studiemateriaal beschikbaar is. :P

Je kan zeker ver komen zonder papiertjes. Daar ben jij ook een goed voorbeeld van. Alleen het kan zeker een pluspunt zijn als je de certificaten wel hebt. Op LinkedIn moet je er wel voorzichtig mee zijn, de recruiter spam 8)7
BennyV schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:18:
[...]

Tuurlijk moet je een Diploma halen, maar ik snap niet dat mensen een HBO opleiding volgen terwijl ze helemaal niet ambieren om op een kantoor te landen en adviesen te schrijven, maar veel liever met hun vingers aan de knoppen zitten. Om vervolgens te klagen dat 3200 bruto een te laag salaris is voor hun HBO opleiding.
Dat is zeer afhankelijk van de hbo opleiding. Documentatie is een zeer belangrijk onderdeel inderdaad. Maar ik heb meer aan de knoppen gezeten. Want zonder aan de knoppen te zitten kan je al die rapporten niet vullen. In mijn dagelijkse werk zit ik ook meer aan de knoppen dan rapporten schrijven, maar als ik het eens moet doen dan vind ik het nog best wel leuk om een rapport te schrijven. :+

@Novacitus Als je de mogelijkheid hebt, altijd sowieso hbo proberen. Gaat het mis? Geen probleem. Proberen kan nooit kwaad.

[ Voor 21% gewijzigd door Zenix op 14-12-2019 12:22 ]

Pagina: 1