VEGA 64 kopen nog de moeite?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-01 19:16
Ik zoek een?
Een GPU. Heb momenteel een GTX 970 gaming icm een Ryzen 5 3600 setup. Van de CPU heel tevreden eigenlijk, van de GTX 970 ook nog, maar ik vind het jammer dat ik games zoals BF5 en COD Modern Warfare moet spelen op low settings om vloeiend beeld te hebben (lees: 95+ fps liefst, game op een 1080p full hd 144 Hz scherm, 60hz is te laag voor mij persoonlijk).

Wat is je budget?
Maximale bedrag is 300 euro. Moet wel een upgrade zijn van een GTX 970 die de moeite is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Allerbelangrijkste is dat het geen stofzuiger is. Momenteel is de cpu koeler (deze die standaard zat bij de Ryzen 5 3600, dus van AMD zelf) het luidste component tijdens gaming (wordt 80° en de koeler draait redelijk luid, hoewel ik het nog goed kan verdragen). De gpu mag dus zeker niet luider zijn tijdens het gamen dan deze CPU koeler.

Momenteel staat de volgende kaart al even in afprijzing:

https://www.topachat.com/...s_ref_est_in10111833.html

Als ik reviews op zoek lijkt dit momenteel zowat de snelste GPU voor onder de 300 euro die je kan vinden. Toch sneller dan de GTX 1660 supers en TI's, gelijkwaardig aan de rtx 2060 maar die vind je niet voor rond de 300, die is al snel een stukje duurder.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ryzen 5 3600, 16 GB DDR4 3000mhz RAM.

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Voor de prijs is het een goede kaart, hou er wel rekening mee dat die Vegas enorm veel stroom slurpen.
FlameDB schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:36:game op een 1080p full hd scherm, 60hz en dus 60 fps kan ik niet goed verdragen).
Die snap ik even niet, je kan niet tegen beelden zonder tearing? :?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• FlameDB
Wintervacht schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:40:
Voor de prijs is het een goede kaart, hou er wel rekening mee dat die Vegas enorm veel stroom slurpen.

[...]

Die snap ik even niet, je kan niet tegen beelden zonder tearing? :?
FPS games spelen op een 60hz scherm met vsync aan is te laag, ben hier heel gevoelig aan en refreshrate en FPS moet stuk hoger liggen. Ik beweer niet dat ik er koppijn van krijg, maar ik vind het gewoon niet aangenaam, zeker eenmaal je de smoothness van 144hz gewoon bent.

Edit: was in openingspost vergeten zetten dat ik een 144hz scherm heb momenteel.

[ Voor 6% gewijzigd door FlameDB op 10-12-2019 13:43 ]

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:47
ik snap het nog niet

hoeveel Hz is je scherm nu?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:56

MsG

Forumzwerver

Waarom zet je vsync dan niet uit? Dan heb je sowieso een stuk minder delay.

Ah lees nu dat je een 144 hertz scherm hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door MsG op 10-12-2019 13:45 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• FlameDB
Vsync staat niet aan, enfin het staat wel aan, waardoor de frameratelimiet op 144 staat.

Kort samengevat: mijn GTX 970 is voldoende voor 60 fps te spelen op medium/high in full hd, maar ik wil hogere fps (zo dicht mogelijk tegen 144) op high op een full hd scherm.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

FlameDB schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:42:
Edit: was in openingspost vergeten zetten dat ik een 144hz scherm heb momenteel.
Ja kijk dat zou alle verwarring verholpen heben :+

Laten we eens bij het begin beginnen want de informatie die je verstrekt is nogal summier: wat zijn de specificaties van je hele pc? Alleen cpu en basic ram info hebben we niet zo veel aan, met name de PSu specificaties zijn interessant.

• FlameDB
Wintervacht schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:53:
[...]

Ja kijk dat zou alle verwarring verholpen heben :+

Laten we eens bij het begin beginnen want de informatie die je verstrekt is nogal summier: wat zijn de specificaties van je hele pc? Alleen cpu en basic ram info hebben we niet zo veel aan, met name de PSu specificaties zijn interessant.
Ok excuseer. De volledige setup is als volgt:

- Ryzen 5 3600
- DDR4 3000mhz corsair low profile memory
- MSI B450 Tomahawk Max mobo
- Corsair RM750i voeding
- Fractal design Define R4 case
- SSD 256gb (ik dacht van crucial)
- 1TB HDD (ik dacht van Seagate)

Ik wou initieel plaatsen 144hz scherm, maar dat was er dus vantussen geglipt >:) 8)7

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

FlameDB schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:57:
[...]

Ok excuseer. De volledige setup is als volgt:

- Ryzen 5 3600
- DDR4 3000mhz corsair low profile memory
- MSI B450 Tomahawk Max mobo
- Corsair RM750i voeding
- Fractal design Define R4 case
- SSD 256gb (ik dacht van crucial)
- 1TB HDD (ik dacht van Seagate)

Ik wou initieel plaatsen 144hz scherm, maar dat was er dus vantussen geglipt >:) 8)7
750w Corsair RM dus, dat moet een Vega64 wel trekken, waarschijnlijk nog met 200w overhead :p
Wat mij betreft zit je goed, het is een dikke aanbieding! Maar hou er wel rekening mee dat de Vegas geen populaire kaarten zijn, support is misschien iets verder zoeken maar daar zou ik me niet door laten tegenhouden :)

• FlameDB
Wintervacht schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:01:
[...]

750w Corsair RM dus, dat moet een Vega64 wel trekken, waarschijnlijk nog met 200w overhead :p
Wat mij betreft zit je goed, het is een dikke aanbieding! Maar hou er wel rekening mee dat de Vegas geen populaire kaarten zijn, support is misschien iets verder zoeken maar daar zou ik me niet door laten tegenhouden :)
Ok bedankt! Ik veronderstel dat de "kinderfoutjes" (zoals er momenteel wel veel over te lezen valt bij de rx 5700 & 5700xt niet meer in de vegas zitten?)

De reviews beweren dat de gigabyte ook stil genoeg zou moeten zijn, dus dat zou ook al goed moeten zijn.

Verder vraag ik me af of iemand ervaring heeft met kopen bij topachat? Ze verzenden naar BE, dus dat is op zich geen probleem, maar heb misschien wel wat schrik wat betreft garantieafhandeling.

EDIT: knop doorgehakt, 293 euro inclusief verzending voor een GPU die meekan met de RTX 2060's, die toch een stukje meer kosten, ben benieuwd :).

Bedankt voor het advies.

[ Voor 20% gewijzigd door FlameDB op 10-12-2019 14:21 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oplossing voor Gigabyte Vega 56 gezocht
Lees eerst deze even door, voordat je je wil wagen aan een Gigabyte Vega.

Oh hij heeft hem al besteld :P Naja.. succes dan maar, hopelijk is het een stabielere versie dan de Vega56's van Gigabyte.

[ Voor 31% gewijzigd door SinergyX op 10-12-2019 14:26 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:40
FlameDB schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:03:
[...]

Ok bedankt! Ik veronderstel dat de "kinderfoutjes" (zoals er momenteel wel veel over te lezen valt bij de rx 5700 & 5700xt niet meer in de vegas zitten?)

De reviews beweren dat de gigabyte ook stil genoeg zou moeten zijn, dus dat zou ook al goed moeten zijn.

Verder vraag ik me af of iemand ervaring heeft met kopen bij topachat? Ze verzenden naar BE, dus dat is op zich geen probleem, maar heb misschien wel wat schrik wat betreft garantieafhandeling.
Ik weet alleen dat de Gigabyte Vega 56 enorm veel problemen veroorzaakte. Durf niet te zeggen in hoeverre de Vega 64 versie hier last van heeft. Zoals vele al zeggen, de Vega 64 is geen zuinige kaart, mijn advies is ook om deze te undervolten om daarmee een stabielere kaart te krijgen. Mogelijk kan je dan ook kleine aanpassingen aan de fan settings waardoor de kaart stiller blijft.

Persoonlijk heb ik de Asus Strix Vega 56 versie en kan ik je vertellen dat het geen stille kaart is. Die stijgt rustig op terwijl ik game (op dit moment geen undervolt aanwezig).

De winkel ken ik helaas niet, dus kan daar weinig over vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door lamaa1 op 10-12-2019 14:24 ]

• FlameDB
De reviews op de site zelf zeggen dat het een vrij stille kaart is.

De volgende review van deze specifieke gpu ziet er ook vrij positief uit:
https://www.tomshardware....ing-oc-review,5441-5.html

Ook het verbruik zou zelf lager liggen dan de reference vega 64.

Nu doen jullie me weer twijfelen om toch niet te gaan annuleren.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De kaart zelf is in de basis prima, ik had de 56 en bv in BL3 op dacht med/high settings op 60fps locked gaat hij amper draaien qua fans. Pas bij unlocked (~160fps) begint hij te harder te draaien, nu heb ik die stock koeler van de Ryzen 5 al eens gehoord en dan valt dat nog best mee.

Probleem daarna.. ding klapt er vervolgens gewoon uit :P Ik weet niet wat dat ding op 100% doet, weet niet hoelang hij max kan draaien, ik weet niet eens wat dat ding zonder undervolt (en alles in watman op z'n laagste setting) eigenlijk zou kunnen draaien.

Nogmaals, kan best zijn dan de Gaming OC van de 64 wel een stabiele kaart is, dan zit je goed en het is prima, dat de Vega56's gewoon afgekeurde 64's zijn en gewoon nooit stabiel waren.

Neem aan dat je gewoon je 14 dagen retour hebt, test dat ding even flink, gaat het goed, gaat het goed, gaat het mis, doe je dat ding retour :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• FlameDB
Inderdaad, er is 14 dagen retour, dus ga het gewoon uitproberen!

EDIT: even verderzoeken qua problemen, bijv. deze link:

https://www.reddit.com/r/.../gigabyte_vega_64_or_not/

Geeft aan dat er idd mensen zijn met een vega 56 van gigabyte met veel problemen. De Vega 64 lijkt redelijk probleemloos op het eerste zicht. Ook heeft gigabyte voor de Vega 56 vijf bios versies vrijgegeven (zitten aan F5) terwijl voor de vega 64 dit na één update gestopt is (F2) - kan misschien ook een hoopvol signaal zijn.

Hier op tweakers zijn er meerdere user reviews van de vega 56 versie, maar geen enkele van de 64.

Ik zal in ieder geval terugkoppelen om te laten weten hoe het gaat :).

[ Voor 83% gewijzigd door FlameDB op 10-12-2019 15:13 ]

Pagina: 1