Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Voor mijn ouders ben ik opzoek naar een bijpassende receiver voor de Philips FB825 speakers. Mijn ouders zijn geen audiofiel (alles is beter dat de ingebouwde speakers van de tv). De wens is om in de toekomst naar 5.1 te kunnen uitbreiden indien gewenst.

De stereotoren waar deze speakers bij hoorden is helaas overleden (was btw ook erg uit de tijd, zonder moderne aansluitingen zoals hdmi). De luidsprekers zijn recent nog gereviseerd en wat ik mij heb laten vertellen zou het zeker nog de moeite waard zijn om op zoek te gaan naar een andere receiver.

Eisen:5.1, HDMI en ethernet/wifi aansluiting voor internet radio (nogal basis dus). 4K niet perse nodig. Rond de 300 euro

Relevante software en hardware die ik gebruik
Naar mijn weten zijn de luidsprekers hersteld naar orginele specificaties (ze zijn blijkbaar ook aan te passen naar een ander feqruentiebereik).

Wat gaan we er mee doen? Tv/film kijken, soms internetradio of spotify. We kopen liever geen losse bas.

Specs (volgens http://www.omte.nl/FB825.htm)

Af Fabriek 32 - 20000 Hz
Nominale Impedantie 8 Ohm
Gevoeligheid 88dB / 1W / 1 meter
Crossover punten 400 en 4500 Hz
Wisselfilter Fasen-lineair
Continu vermogen 250 Watt IEC (RMS)
Piekvermogen 300 Watt
Muziekvermogen 350 Watt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Dit modelletje leek mij wel wat: Pioneer VSX-329-K
tussen de 6 - 16 ohm impedance, echter maximaal 105w vermogen voor de fronspeakers.

Mijn vraag:
Wat mij opvalt is dat er vrijwel geen betaalbare modellen te vinden zijn met een vermogen van 300-350wat. Nu hoeft het allemaal niet hard, maar ik wil wel een beetje net geluid (zonder extra bas aan te hoeven schaffen). Gaat dit een probleem worden? Moet er een aparte versterker komen? Of kan ik beter een 2.0 receiver aanschaffen?

Ps ik weet dat ik mij niet moet doodstaren op vermogen, echter een halvering van het vermogen lijkt mij nogal fors.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2019 22:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:27
dus bij 1W produceert je speaker al.88 dB. 91 dB kost je 2W 94dB 4 Watt 97 dB 8 Watt 100 dB, denk dat je dan de politie wel voor je deur hebt

Een simpele amp. van bv 30W is meer dan zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@aljooge ja ik snap dat de 250 watt continue vrijwel nooit gehaald zou worden omdat het het maximale continue vermogen is.

Maar ook bv met een 100watt receiver is er geen kans op clippen als mn vaders het een keertje wat harder wil?

Ook idd volgens dit topic maakt het allemaal niet veel uit tijdens normaal gebruik Receiver voor bij de Philips FB825

Helaas worden hier alleen maar 2.0 versterkers besproken. Iemand nog een tip voor een 5.x?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2019 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:09

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Verwijderd vergeet Watt en Ohm. Daar hoef je echt niet op te letten. @FeaR heeft hier op het forum een aantal heel duidelijke posts geschreven waarom dat is. In samenvatting: zie het als laboratoriumwaarden die in de praktijk weinig zeggen. In principe past alles op alles.

Voor hoe je een geschikte receiver kiest, raad ik je aan om deze post te lezen: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:27
Jorgen schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:38:
@Verwijderd vergeet Watt en Ohm. Daar hoef je echt niet op te letten. @FeaR heeft hier op het forum een aantal heel duidelijke posts geschreven waarom dat is. In samenvatting: zie het als laboratoriumwaarden die in de praktijk weinig zeggen. In principe past alles op alles.

Voor hoe je een geschikte receiver kiest, raad ik je aan om deze post te lezen: Jorgen in "Keuze tussen receivers"
niet helemaal waar dat de output wattage niet belangrijk is. Ik heb een paar apparaten waarbij het analoge signaal dusdanig laag is, dat die volumeknop in zijn geheel naar rechts moet om nog iets te horen en daar het wel degelijk een issue wordt. Maar bij een digitaal hdmi signaal verwacht ik geen problemen met clippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Uuuuhh, dat heeft te maken met de gain, niet met max power.
Pagina: 1