LED lamp action 15w, 1500 lumen SMD 2835 0.2w x 32 = 6.4 w ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinXter 02
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-04 18:24
Hallo iedereen

Ik heb even een action led lamp opengebroken.
Hierin vind ik 32 x smd 2835 ledjes. Volgens specificaties zouden die elk 0.2w verbruiken:
Dus kom ik op 6.4 watt....
Ik heb amper tot geen ervaring met elektriciteit maar wat zie ik hier verkeerd?
Volgens de verpakking zou het verbruik 15 watt zijn en levert de lamp 1500 lumens op.
Hij verbruikt effectief 14.1w na meting.

Kan iemand me dit even uitleggen of me verwijzen naar info?
Zou ik erg dankbaar voor zijn!!!

Ps: Deze lamp/ledjes hebben een kleurtemperatuur van rond de 4000K.
Maar hoe zou ik het spectrum en CRI kunnen achterhalen? Ik heb helaas geen (dure) PAR meter ter beschikking

Eeuwige dankbaarheid _/-\o_ _/-\o_

groeten

Michael

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinXter 02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinXter 02

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
De specificatie van EEN datasheet is 0,2W. Dat is op een typische stroomsterkte. Een fabrikant kan een wat hogere stroom laten lopen hoewel dat zeker geen positief effect op de levensduur heeft. Ik denk echter niet dat je bij de action te maken hebt met de hoogst mogelijke kwaliteit dus dat kan maar zo het geval zijn.

Daarnaast werken de LEDs natuurlijk niet op 230V. Er zit een complete voeding in die "lamp" gebouwd en die heeft een bepaalde efficiëntie. Geen idee hoe efficient de voeding van een typische LED lamp is, maar dit zal vast niet al te hoog gaan. Voor een nette voeding is 80 tot 90% mooi, maar de low cost voeding van deze lamp zal vast minder efficient zijn.

Bij LEDs is het overigens nodig om de stroom te reguleren, en niet de spanning. Dit kan met een mooie stroombestuurde bron, maar ook met een goedkope spanningsbron en een weerstand die een deel van het vermogen verbrand om de stroom te reguleren. Het zou mij niets verbazen als dit het geval is.

En zo zijn er vast nog wel wat andere redenen dat niet elke wat bij de LEDs terecht komt. Overigens zijn dat soort commercieel belangrijke eigenschappen vaak genoeg alleen haalbaar in de ideale testopstelling.

Maar maak je geen zorgen. Als hij wel die 1500 lumen doet, is hij met 14W behoorlijk efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinXter 02
SuperKris schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:55:
De specificatie van EEN datasheet is 0,2W. Dat is op een typische stroomsterkte. Een fabrikant kan een wat hogere stroom laten lopen hoewel dat zeker geen positief effect op de levensduur heeft. Ik denk echter niet dat je bij de action te maken hebt met de hoogst mogelijke kwaliteit dus dat kan maar zo het geval zijn.

Daarnaast werken de LEDs natuurlijk niet op 230V. Er zit een complete voeding in die "lamp" gebouwd en die heeft een bepaalde efficiëntie. Geen idee hoe efficient de voeding van een typische LED lamp is, maar dit zal vast niet al te hoog gaan. Voor een nette voeding is 80 tot 90% mooi, maar de low cost voeding van deze lamp zal vast minder efficient zijn.

Bij LEDs is het overigens nodig om de stroom te reguleren, en niet de spanning. Dit kan met een mooie stroombestuurde bron, maar ook met een goedkope spanningsbron en een weerstand die een deel van het vermogen verbrand om de stroom te reguleren. Het zou mij niets verbazen als dit het geval is.

En zo zijn er vast nog wel wat andere redenen dat niet elke wat bij de LEDs terecht komt. Overigens zijn dat soort commercieel belangrijke eigenschappen vaak genoeg alleen haalbaar in de ideale testopstelling.

Maar maak je geen zorgen. Als hij wel die 1500 lumen doet, is hij met 14W behoorlijk efficient.
Erg bedankt voor de uitleg!
Dat is natuurlijk de resterende vraag. Lumens en het spectrum :-) de lampen zijn "spot" goedkoop en deze trokken mijn aandacht. Heb door het huis enorm veel planten staan en zoek een goedkope maar efficiënte manier om die in de winter een paar uur extra licht te geven. 1500 Lumens aan 15w klinkt behoorlijk efficiënt. Vind nergens een goedkopere oplossing. Wel vreemd trouwens dat al hun overige led lampen niet aan de zelfde ratio van 100 Lumens per wat komen. Mijn hue lampen doorheen het huis zijn helaas niet fel genoeg. Nogmaals bedankt voor je uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JinXter 02 Heb je wel eens uitgezocht of de (LED)lampen die jij wil gebruiken om je planten extra licht te geven, überhaupt wel in een bepaald, goed voor planten, spectrum werken?
Wat wij (de mens) als goed/prettig licht ervaren, hoeft de plant nog niet zo te 'zien'.

Kijk alleen al maar naar de speciale LED verlichting die kwekers in hun kassen gebruiken. Dat is nou niet bepaald prettig voor ons mensen... ;)
Afbeeldingslocatie: https://gs-horti.com/images/Articles/greenhouse.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

In hoeverre is de datasheet die je hebt gevonden ook daadwerkelijk voor de leds die in de lamp zitten? 2835 is namelijk de maat (2,8mm x 3,5mm) en zegt verder nog niks over de elektronische specs. Vergelijk het met dat je aan de hand van de fitting van een lamp (E27) zou kunnen afleiden dat het een 230V/60W lamp zou zijn.

Hetzelfde geldt voor je vraag over het spectrum en CRI, zonder datasheet van de exacte led en samenstelling van de kap (die kan ook fotoactief zijn) of meetapparatuur ga je daar niet achter komen.

Standaard led-lampen zijn overigens ongeschikt als groeilampen. Los van het zichtbare spectrum, hebben planten ook diep rood, infrarood en ultraviolet nodig en dat zit nauwelijks in led-verlichting voor de woonkamer. Omdat wij dat niet kunnen zien, is het voor ons alleen maar rendementsverlies.

Ga er maar vanuit dat goedkope led-lampen een CRI hebben van 80 of beter. 80 is redelijk makkelijk haalbaar en geeft in de meeste gevallen goed genoeg licht. Hoe dichter bij de 100, hoe duurder de lamp wordt.

@SuperKris Goedekope led-lampen gebruiken vaak een capacitor-dropper, een voeding van een condensator, weerstand, gelijkrichter en nog een condensator. Veel simpeler wordt het niet, maar die hebben juist wel een extreem hoog rendement (richting 100%). Alleen geven ze ook een hoog schijnverbruik (slechte powerfactor) en verstoring op het lichtnet (netvervuiling). Dat is niet iets waar je voor moet betalen, maar wat wel problemen kan geven met andere apparaten die op hetzelfde lichtnet aangesloten zitten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinXter 02
Heel erg bedankt allemaal voor de info! Heb nog heel wat te leren zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
deepbass909 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:53:

@SuperKris Goedekope led-lampen gebruiken vaak een capacitor-dropper, een voeding van een condensator, weerstand, gelijkrichter en nog een condensator. Veel simpeler wordt het niet, maar die hebben juist wel een extreem hoog rendement (richting 100%). Alleen geven ze ook een hoog schijnverbruik (slechte powerfactor) en verstoring op het lichtnet (netvervuiling). Dat is niet iets waar je voor moet betalen, maar wat wel problemen kan geven met andere apparaten die op hetzelfde lichtnet aangesloten zitten.
Kijk, dat wist ik dan weer niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 12:19
deepbass909 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:53:
Alleen geven ze ook een hoog schijnverbruik (slechte powerfactor) en verstoring op het lichtnet (netvervuiling). Dat is niet iets waar je voor moet betalen, maar wat wel problemen kan geven met andere apparaten die op hetzelfde lichtnet aangesloten zitten.
Dat is wel gebruikelijk bij cheapo LED lampen inderdaad. De meeste slimme meters zien dit blinde vermogen en weten daar mee om te gaan. Alleen zijn er kennelijk ook (slimme) meters die dit niet doen. Stel dat de power factor 0,5 is, dan zou die 15W niet eens zo gek zijn natuurlijk. Als je op Youtube zoekt naar Big Clive Dot Com, vind je ook wel interessante video's van LED lampen die hij zoal bestelt en ontmantelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Ik heb gisteren ook precies deze lamp gekocht: was puur nieuwsgierig naar wat Action nou aan LED lampen aanbood. Daarbij kwam ik vooral kleine E27 LED lampen van 5 en 6watt tegen, welke niet bepaald mijn interesse konden wekken.

Nu heb ik een lichtmeting gedaan met een luxmeter en kwam uit op 113lux, wat echt een behoorlijke bak met licht is. Want ik heb nu nog oude IKEA 6.3watt lampen overal in huis: die geven maar 23lux. Maar de lichtkleur is wel een stuk warmer.

De lichtkleur van die lamp van Action doet meer aan daglicht denken: ook wel prettig. Maar mij lijkt die lamp juist overkill. En eigenlijk was ik meer aan het kijken voor iets dat rond de 700 a 1000lumen had. Echter dat hebben ze niet bij de Action.

Hoe dan ook die 1500lumen lamp van de Action geeft gewoon bijna 5x meer meetbaar licht, dan wat die goedkope IKEA RYET lampen geven. Alleen ze verbruiken ook 3x zoveel stroom.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

• JinXter 02
XiaomiGlobal schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:27:
Ik heb gisteren ook precies deze lamp gekocht: was puur nieuwsgierig naar wat Action nou aan LED lampen aanbood. Daarbij kwam ik vooral kleine E27 LED lampen van 5 en 6watt tegen, welke niet bepaald mijn interesse konden wekken.

Nu heb ik een lichtmeting gedaan met een luxmeter en kwam uit op 113lux, wat echt een behoorlijke bak met licht is. Want ik heb nu nog oude IKEA 6.3watt lampen overal in huis: die geven maar 23lux. Maar de lichtkleur is wel een stuk warmer.

De lichtkleur van die lamp van Action doet meer aan daglicht denken: ook wel prettig. Maar mij lijkt die lamp juist overkill. En eigenlijk was ik meer aan het kijken voor iets dat rond de 700 a 1000lumen had. Echter dat hebben ze niet bij de Action.

Hoe dan ook die 1500lumen lamp van de Action geeft gewoon bijna 5x meer meetbaar licht, dan wat die goedkope IKEA RYET lampen geven. Alleen ze verbruiken ook 3x zoveel stroom.
Inderdaad een erg felle en volgens mij onverslaanbare efficiëntie voor die prijs.
Alleen krijg ik maar geen antwoord van smartwares europe over de CRI waarde en spectrum.
Vrees dat ze dat nooit zullen delen. Maar goed ik weet alvast dat ik ze voorlopig niet zal gebruiken voor mijn planten. Zal wel eens een test opstelling maken en kijken hoe een plantje er op reageert. maar vermoed dat niemand daar op zit te wachten. Toevallig niemand op dit forum met een spectrum meter? :-) gratis lampje opgestuurd met nog een kerstcadeautje :) :) :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 14:57
Wat je nodig hebt zijn fullspectrum LEDs. Kun je ook vinden op Ali als je zoekt op grow light, geen idee hoe goed deze zijn, mocht iemand daar ervaring mee hebben dan hoor ik het graag.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nog even dat gemeten opgenomen vermogen. Mag ik vragen hoe je dat hebt gemeten? Was dat met een daarvoor nodige goede wattmeter, of met een volt en ampèremeter? Mocht het laatste het geval zijn, dat komt namelijk af en toe wel eens voor in dit forum, dan sla je de plank natuurlijk helemaal mis. De meeste LED's hebben namelijk een heel slechte arbeidsfactor (cos phi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinXter 02
Techneut schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:01:
Nog even dat gemeten opgenomen vermogen. Mag ik vragen hoe je dat hebt gemeten? Was dat met een daarvoor nodige goede wattmeter, of met een volt en ampèremeter? Mocht het laatste het geval zijn, dat komt namelijk af en toe wel eens voor in dit forum, dan sla je de plank natuurlijk helemaal mis. De meeste LED's hebben namelijk een heel slechte arbeidsfactor (cos phi).
Helaas begrijp ik niet zo goed wat je bedoeld met die arbeidsfactor, nee heb geen multimeter gebruikt maar gewoon een simpele verbruiksmeter.

https://www.brico.be/nl/g...hacon-ecowatt-550/3202237

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nooit gehoord van cos phi of de Engelse term power factor? Zonder theorie niet zo gemakkelijk uit te leggen. Maar als je wilt kan ik of iemand anders wel proberen dat uit te leggen. Waar het op neer komt is dat je in een wisselstroomketen met het product van stroom en spanning het schijnbaar vermogen berekent. En met een arbeidsfactor (cos phi) van 0,5 het echte vermogen slechts de helft is.

PS:
Ik ken dat metertje niet, best mogelijk dat deze heel redelijk is. Maar sommige vooral goedkope exemplaren pretenderen wel correct vermogen te meten, maar in werkelijkheid ook alleen maar het product van stroom en spanning. Daardoor eigenlijk alleen maar geschikt voor gloeilampen en verwarmingstoestellen.

[ Voor 28% gewijzigd door Techneut op 13-12-2019 21:31 ]

Pagina: 1