Toon posts:

LED lamp action 15w, 1500 lumen SMD 2835 0.2w x 32 = 6.4 w ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JinXter 02
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-07 19:07
Hallo iedereen

Ik heb even een action led lamp opengebroken.
Hierin vind ik 32 x smd 2835 ledjes. Volgens specificaties zouden die elk 0.2w verbruiken:
Dus kom ik op 6.4 watt....
Ik heb amper tot geen ervaring met elektriciteit maar wat zie ik hier verkeerd?
Volgens de verpakking zou het verbruik 15 watt zijn en levert de lamp 1500 lumens op.
Hij verbruikt effectief 14.1w na meting.

Kan iemand me dit even uitleggen of me verwijzen naar info?
Zou ik erg dankbaar voor zijn!!!

Ps: Deze lamp/ledjes hebben een kleurtemperatuur van rond de 4000K.
Maar hoe zou ik het spectrum en CRI kunnen achterhalen? Ik heb helaas geen (dure) PAR meter ter beschikking

Eeuwige dankbaarheid _/-\o_ _/-\o_

groeten

Michael

Alle reacties

• JinXter 02
SuperKris schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:55:
De specificatie van EEN datasheet is 0,2W. Dat is op een typische stroomsterkte. Een fabrikant kan een wat hogere stroom laten lopen hoewel dat zeker geen positief effect op de levensduur heeft. Ik denk echter niet dat je bij de action te maken hebt met de hoogst mogelijke kwaliteit dus dat kan maar zo het geval zijn.

Daarnaast werken de LEDs natuurlijk niet op 230V. Er zit een complete voeding in die "lamp" gebouwd en die heeft een bepaalde efficiëntie. Geen idee hoe efficient de voeding van een typische LED lamp is, maar dit zal vast niet al te hoog gaan. Voor een nette voeding is 80 tot 90% mooi, maar de low cost voeding van deze lamp zal vast minder efficient zijn.

Bij LEDs is het overigens nodig om de stroom te reguleren, en niet de spanning. Dit kan met een mooie stroombestuurde bron, maar ook met een goedkope spanningsbron en een weerstand die een deel van het vermogen verbrand om de stroom te reguleren. Het zou mij niets verbazen als dit het geval is.

En zo zijn er vast nog wel wat andere redenen dat niet elke wat bij de LEDs terecht komt. Overigens zijn dat soort commercieel belangrijke eigenschappen vaak genoeg alleen haalbaar in de ideale testopstelling.

Maar maak je geen zorgen. Als hij wel die 1500 lumen doet, is hij met 14W behoorlijk efficient.
Erg bedankt voor de uitleg!
Dat is natuurlijk de resterende vraag. Lumens en het spectrum :-) de lampen zijn "spot" goedkoop en deze trokken mijn aandacht. Heb door het huis enorm veel planten staan en zoek een goedkope maar efficiënte manier om die in de winter een paar uur extra licht te geven. 1500 Lumens aan 15w klinkt behoorlijk efficiënt. Vind nergens een goedkopere oplossing. Wel vreemd trouwens dat al hun overige led lampen niet aan de zelfde ratio van 100 Lumens per wat komen. Mijn hue lampen doorheen het huis zijn helaas niet fel genoeg. Nogmaals bedankt voor je uitleg!

• JinXter 02
Heel erg bedankt allemaal voor de info! Heb nog heel wat te leren zie ik

• JinXter 02
XiaomiGlobal schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:27:
Ik heb gisteren ook precies deze lamp gekocht: was puur nieuwsgierig naar wat Action nou aan LED lampen aanbood. Daarbij kwam ik vooral kleine E27 LED lampen van 5 en 6watt tegen, welke niet bepaald mijn interesse konden wekken.

Nu heb ik een lichtmeting gedaan met een luxmeter en kwam uit op 113lux, wat echt een behoorlijke bak met licht is. Want ik heb nu nog oude IKEA 6.3watt lampen overal in huis: die geven maar 23lux. Maar de lichtkleur is wel een stuk warmer.

De lichtkleur van die lamp van Action doet meer aan daglicht denken: ook wel prettig. Maar mij lijkt die lamp juist overkill. En eigenlijk was ik meer aan het kijken voor iets dat rond de 700 a 1000lumen had. Echter dat hebben ze niet bij de Action.

Hoe dan ook die 1500lumen lamp van de Action geeft gewoon bijna 5x meer meetbaar licht, dan wat die goedkope IKEA RYET lampen geven. Alleen ze verbruiken ook 3x zoveel stroom.
Inderdaad een erg felle en volgens mij onverslaanbare efficiëntie voor die prijs.
Alleen krijg ik maar geen antwoord van smartwares europe over de CRI waarde en spectrum.
Vrees dat ze dat nooit zullen delen. Maar goed ik weet alvast dat ik ze voorlopig niet zal gebruiken voor mijn planten. Zal wel eens een test opstelling maken en kijken hoe een plantje er op reageert. maar vermoed dat niemand daar op zit te wachten. Toevallig niemand op dit forum met een spectrum meter? :-) gratis lampje opgestuurd met nog een kerstcadeautje :) :) :)

• JinXter 02
Techneut schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:01:
Nog even dat gemeten opgenomen vermogen. Mag ik vragen hoe je dat hebt gemeten? Was dat met een daarvoor nodige goede wattmeter, of met een volt en ampèremeter? Mocht het laatste het geval zijn, dat komt namelijk af en toe wel eens voor in dit forum, dan sla je de plank natuurlijk helemaal mis. De meeste LED's hebben namelijk een heel slechte arbeidsfactor (cos phi).
Helaas begrijp ik niet zo goed wat je bedoeld met die arbeidsfactor, nee heb geen multimeter gebruikt maar gewoon een simpele verbruiksmeter.

https://www.brico.be/nl/g...hacon-ecowatt-550/3202237
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee