Toon posts:

LED lamp action 15w, 1500 lumen SMD 2835 0.2w x 32 = 6.4 w ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JinXter 02
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-07 19:07
Hallo iedereen

Ik heb even een action led lamp opengebroken.
Hierin vind ik 32 x smd 2835 ledjes. Volgens specificaties zouden die elk 0.2w verbruiken:
Dus kom ik op 6.4 watt....
Ik heb amper tot geen ervaring met elektriciteit maar wat zie ik hier verkeerd?
Volgens de verpakking zou het verbruik 15 watt zijn en levert de lamp 1500 lumens op.
Hij verbruikt effectief 14.1w na meting.

Kan iemand me dit even uitleggen of me verwijzen naar info?
Zou ik erg dankbaar voor zijn!!!

Ps: Deze lamp/ledjes hebben een kleurtemperatuur van rond de 4000K.
Maar hoe zou ik het spectrum en CRI kunnen achterhalen? Ik heb helaas geen (dure) PAR meter ter beschikking

Eeuwige dankbaarheid _/-\o_ _/-\o_

groeten

Michael

Alle reacties

• JinXter 02
SuperKris schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:55:
De specificatie van EEN datasheet is 0,2W. Dat is op een typische stroomsterkte. Een fabrikant kan een wat hogere stroom laten lopen hoewel dat zeker geen positief effect op de levensduur heeft. Ik denk echter niet dat je bij de action te maken hebt met de hoogst mogelijke kwaliteit dus dat kan maar zo het geval zijn.

Daarnaast werken de LEDs natuurlijk niet op 230V. Er zit een complete voeding in die "lamp" gebouwd en die heeft een bepaalde efficiëntie. Geen idee hoe efficient de voeding van een typische LED lamp is, maar dit zal vast niet al te hoog gaan. Voor een nette voeding is 80 tot 90% mooi, maar de low cost voeding van deze lamp zal vast minder efficient zijn.

Bij LEDs is het overigens nodig om de stroom te reguleren, en niet de spanning. Dit kan met een mooie stroombestuurde bron, maar ook met een goedkope spanningsbron en een weerstand die een deel van het vermogen verbrand om de stroom te reguleren. Het zou mij niets verbazen als dit het geval is.