Sony Trinitron 21" monitor herstellen & reinigen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04 14:58
Ik kocht vorig jaar een Sony Multiscan G500 voor een retrobuild. Jammer genoeg is de beeldkwaliteit bedenkelijk. Zwart is niet zwart maar een soort grijs (veel te helder) en de kleuren zijn dan ook niet betrouwbaar.

Ik probeerde de diverse controls op de monitor al te wijzigen en geen enkele aanpassing had het verhoopte resultaat. Ik weet dat deze monitor in se in staat moet zijn tot fantastisch mooi CRT-beeld.

Daarnaast is de behuizing ietwat vergeeld en een beetje bruin doordat de vorige eigenaar een roker was. Iemand enig idee hoe ik deze het best kan reinigen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Reinigen met Demiwater en stuk(ken) keukenrol(behuizing kun je wel schoonmaakmiddel gebruiken. niet op scherm zelf)

[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 09-12-2019 14:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Reiniging: retrobright is je zoekwoord. Check ook even het console retro gaming topic, ervaring zat daar zo.

Afstellen kan ik helaas niks over roepen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04 14:58
OK, de buitenkant krijg ik zo schoon, nu de binnenkant nog leren afstellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou zelf eerst de binnenkant proberen te fixen voor ik de buitenkant aanpakte. Als er een grijze gloed op zit zou ik haast vermoeden dat het fosfor aan de binnenkant zijn beste tijd heeft gehad. Vergelijk met massaal inbranden. Als dat zo is, is het niet meer te fixen ben ik bang. Maar vraag het eens in Wil de laatste CRT-gebruiker de monitor uitzetten?

Dr is hier op GoT onderhand over alles wel een topic te vinden, zo ook hiervoor ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-07 20:08

jgj82

Ja, maar = nee

ChAoS Overlord schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:55:
OK, de buitenkant krijg ik zo schoon, nu de binnenkant nog leren afstellen. :)
Pas alsjeblieft op met het sleutelen aan crt's als je er geen verstand van hebt. Er zitten condensatoren in die genoeg capaciteit hebben om een schroevendraaier vast te lassen of om je serieus letsel toe te brengen lang nadat je de stekker eruit hebt getrokken!
:X

[ Voor 0% gewijzigd door jgj82 op 09-12-2019 22:11 . Reden: Spelvaud ]

Pagina: 1